Jeg er av dem som ikke liker og bli fortalt hvilke valg jeg skal gjøre, med andre ord, en som foretrekker emperiske erfaringer. Når jeg kjøpte Pmc mb2i, fikk jeg fortalt at disse likte MYE kraft, først og fremst p.g.a transmisjonslinjeprinsippet som er brukt i bassen.
Jeg tenkte mitt, kjøpte herlighetene, og var svært fornøyd! Så - kom jeg til og tenke på etter nærmere et års eierskap, at noen hadde nevnt behovet for mye kraft til disse høytalerne. Etter litt fram og tilbake, tok jeg kontakt med Planetsnapa, for og undersøke hva jeg kunne vinne på og teste storebroren til Rouge 180, nemlig monoblokkene Apollo. Vinne er jo feil ord, for etter og ha testet disse, er det snarere snakk om og miste en del kronasje. . .
Jeg har hatt noen få utfordere innom, men har med et tilfreds smil retunert disse, med visshet om at 180`ne bestod testen og vel så det. Dette gjaldt faktisk førsteutgaven av Apolloblokkene også. . .
(riktig nok testet da, på Adyton 2 tc).
Som sagt, det dukket opp et tilbud om test av en "mkII" versjon av Apollo, og inn bar det med disse 50 kg svære sakene, med noen milde protester fra min bedre halvdel. . .
Hva opplevde jeg denne gangen? Hadde jeg et like tilfreds smil idet jeg skulle levere tingene tilbake? Svaret er NEI !!
Denne gangen hadde Mark O`Brian , konstruert noe som satte dype spor hos nlykke. . .
Sist jeg testet disse, var de imponerende med kraft og dynamikk, men oppløsning og " musikalitet" var ikke noe bedre enn 180. Nå derimot, fikk Apollo`ne Pmc til og spille på en så forykende god måte, at jeg etter et par timers tid temkte: ÅH - er det slik en transmisjonslinje høytaler skal lyde!! Bassdefinisjonen var ikke litt bedre, den var MYE bedre. 3d var irriterende opp på skalaen, for ikke og snakke om dynamikken. Dynamikken er til å få gåsehud av. Den begynner i det små på pianopianisimo (pp), og ender på fortefortissimo ( ff ) , med full autoritet !!
Jeg har lært flere ting etter denne testen: nr1. Jeg skal begynne og høre mere på andres råd. nr2.Jeg skal ikke undervurdere levrandørens råd og veiledning. nr3 . min hovedregel er herved ydmykhet, til noe annet er erfart!!
Hvorvidt dette blir et nytt kjøp eller ikke, beror på familieøkonomi, og min bedre halvdels forståelse for et slik type innkjøp. . .
Ha en fin Lørdagskveld !!
Mvh Petter.