Har STAX noen venner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Biasjustering av STAX rørdrivere/-forsterkere
    Lexluthor skrev:
    Dersom du har et multimeter så er det enkelt (men litt tidkrevende) å justere inn nye rør.
    Lexluthor skrev:
    Det man justerer i driveren er BALANCE og DC-OFFSET slik at disse verdiene er så nærme 0 som mulig men alt under < 1,0 Volt er OK. Det kan nok forandre seg litt over tid spesielt i begynnelsen når rørene er nye.
    Her er en beskrivelse fra Head-Fi.org:
    http://www.head-fi.org/t/179285/best-tube-for-the-stax-srm-t1/30#post_2143859

    5/29/06 at 1:25pm spritzer The other Señor Stax
    8,658 Posts. Joined 8/2002
    Location: Reykjavik, Iceland

    Quote:
    Originally Posted by Kevin Gilmore

    There are 2 pots per channel.

    One of them is the differential pot, and you
    put a voltmeter between The two output pins
    and adjust for zero. I believe this pot is labeled TVR1
    For left channel voltmeter goes between yellow and green
    for right channel it is white and red

    The other is the dc offset pot, you put a voltmeter
    on either output pin and ground and adjust for zero.
    I believe this pot is labeled TVR2. For left channel voltmeter
    goes between yellow and ground, for right channel it is
    white and ground.

    You have to do this a number of times, and new tubes
    drift like crazy.

    These are the instructions Kevin gave here a long time ago. You have to take a voltmeter and put the probes on + and - on an output jack and adjust TVR1. When it is hovering close to 0v you take the - probe and connect it to ground on the amp (i.e. the case) and adjust TVR2 to 0v. See the pic for the pinout

    [Brutt bildelenke]
    "pinout"-bildet vises dessverre ikke.

    Jeg har tidligere sett denne eller en annen oppskrift på Head-Fi.org. Jeg tror den hadde bilder.

    I arkivet mitt fant jeg følgende lenke, dessverre også med brutt bildelenke:
    http://www.head-fi.org/t/324155/biasing-stax-srm-t1:
    http://www.head-fi.org/t/324155/biasing-stax-srm-t1#post_4194869

    5/10/08 at 3:50pm Elephas
    3,265 Posts. Joined 2/2005

    The following are copy & pasted text (original sources: spritzer and kevin gilmore).

    --------------

    You use a normal multimeter set at DC voltage, the lowest voltage level (20volts or less). The amp is powered on when you do this with the new tubes inside. Never pull out tubes when amps are turned on. Only do so when the amp is disconnected from the wall. Leave the amp on for two hours so the new tubes can stabilize. You measure in the Stax plug on the front.

    [Bilde med brutt lenke]

    First you measure between + and - on one channel and adjust TVR1 and then put the multimeter between + and the ground post at the back and adjust TVR2. Both are adjusted for zero. They pots are clearly marked on the PCB for each channel.

    Be very careful inside the amp because there are some hundreds of volts floating around. I use a special screwdriver that is only bare metal at the very tip to adjust but plastic screwdrivers are also good.

    --------------

    There are 2 pots per channel.

    One of them is the differential pot, and you
    put a voltmeter between The two output pins
    and adjust for zero. I believe this pot is labeled TVR1
    For left channel voltmeter goes between yellow and green
    for right channel it is white and red

    The other is the dc offset pot, you put a voltmeter
    on either output pin and ground and adjust for zero.
    I believe this pot is labeled TVR2. For left channel voltmeter
    goes between yellow and ground, for right channel it is
    white and ground.

    You have to do this a number of times, and new tubes drift like crazy.

    --------------

    This is the procedure I got from a Stax tech. Believe me it was hard to get.

    All adjustments are to 0 volts.
    Adjustments for pots Tvr 3 & Tvr 4 .
    1- Tvr-3 put voltmeter leads between testpoints of Tp1(little silver circles on the board near each tube) and adjust tvr3 pot
    to 0 volts.
    2-Tvr4 put voltmeter leads between testpoints of tp2 and adjust to 0 volts.
    3- Tvr1 put one voltmeter lead to tp1the other to tp2 and adjust tvr1 to 0 volts.
    4- Tvr2 One voltmeter lead to tp1 the other to ground and adjust tvr2 to 0 volts.
    Repeat procedure for other channel.
    doesn't matter which channel you start with.
    You may have to repeat this procedure a few times untill tubes stabilize.

    1)Yes you are measuring DC voltage, set meter to dc volts.
    2) The amp has to be turned on and plugged in and stabilized. let it warm up for a few minutes.

    --------------------

    Take a voltmeter and put the probes on + and - on an output jack and adjust TVR1. When it is hovering close to 0v you take the - probe and connect it to ground on the amp (i.e. the case) and adjust TVR2 to 0v. See the pic for the pinout


    In a stax 006 or 007 there are 2 pots per channel that
    need adjusting when you change out the tubes.

    In a 006 you try to balance the sections of a tube.
    In a 007 you try to balance 2 tubes to be the same.
    (2 tubes per channel instead of 1)


    One pot is the dc balance between the sections of a tube
    and is measured between pins 3 and 4 of the headphone
    connector. (2 and 5 for other channel) Set it to zero.

    The other pot is the dc offset and is measured between
    pin 3 and chassis (pin 2 and chassis for other channel).
    Set it to zero.

    You will have to repeat this a number of times to get it right.

    --------------

    have an 007 here i'm doing a little work on...

    1- Tvr-3 put voltmeter leads between testpoints of Tp1(little silver circles on the board near each tube) and adjust tvr3 pot
    to 0 volts.

    This balances the two sections of one tube.


    2-Tvr4 put voltmeter leads between testpoints of tp2 and adjust to 0 volts.

    This balances the two sections of the other tube.

    3- Tvr1 put one voltmeter lead to tp1 the other to tp2 and adjust tvr1 to 0 volts.

    this balances the output of tube 1 with respect to tube 2

    4- Tvr2 One voltmeter lead to tp1 the other to ground and adjust tvr2 to 0 volts.

    this balances both tubes with respect to ground

    Repeat procedure for other channel.

    You will have to repeat this many many times...

    Best to use a tube tester and check the tube for balance
    between the sections of the same tube first. The closer
    the two sections are to each other, the less trouble you will
    have.
    http://www.head-fi.org/t/324155/biasing-stax-srm-t1#post_4267177

    5/29/08 at 10:32am spritzer
    The other Señor Stax
    8,658 Posts. Joined 8/2002
    Location: Reykjavik, Iceland

    Quote:
    Originally Posted by Michgelsen

    So, a week ago I did this and everything went fine. Those pots are super sensitive by the way! Anyway, last night I measured again and the right channel is now at 2V while I set it around 0V (fluctuating between -0.8V and 0.8V). How come? How much offset is acceptable? Furthermore, what exactly am I doing all of this for? Is it better for the sound, for the 'phones, for the tubes maybe?

    Oh and another question... The instruction says that I should measure between - and ground (chassis) when adjusting TVR2. Is this still correct in case my amp isn't grounded (I don't have grounded sockets in my room), or should I measure between - and a real ground?

    Thanks in advance for answering these burning questions.

    Edit: Yet another question: can I just leave the 'phones plugged in and measure at one of the other outputs?

    The pots are too sensitive since they are single turn so I'm going to try and swap them for multi turn units in my SRM-007t. Should be a fun experiment.

    The DC offset should be as close to 0v as you can get. As to why you are biasing then you are adjusting the gain of the two triodes in each tube so they match each other and then eliminating as much DC voltage as is possible on the output.

    The signal ground works fine so there is no need for earth ground.

    It doesn't matter if there are phones plugged in or not but I normally leave them unplugged.
    Jeg fant enda en beskrivelse postet av Elephas med bilder og "pinout":
    http://www.head-fi.org/t/223263/the-stax-thread-new/12435#post_6296786
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Det er som sagt DC-OFFSET og BALANCE man justerer mot 0 V. Dette kan du måle på utgangen av enhver STAX-driver helt uavhengig av om dette er en rør- eller transistorkonstruksjon. Poenget mitt var at jeg fikk justert SRM-006t mer optimalt enn hva jeg målte på SRM-313, og den kan som du sier ikke justeres. Jeg tror det er mulig å justere DC-OFFSET på den største transistordriveren slik som SRM-717. Når det er sagt så skal det ikke være nødvendig å etterjustere på transistorutstyr da dette er stabilt over den praktiske levetiden. Rør lever jo kortere, mellom noen tusen til flere titusener av timer avhengig av driftsbetingelser og konstruksjon. Jeg har ennå ikke brukt opp rør på en STAX-driver men så slår jeg jo alltid av driveren etter bruk.

    CDWMcInSpots skrev:
    STAX SRM-313 er da en ren transistorkonstruksjon. Jeg trodde man kun justerte slikt på rørkonstruksjoner.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lexluthor skrev:
    Det er som sagt DC-OFFSET og BALANCE man justerer mot 0 V. Dette kan du måle på utgangen av enhver STAX-driver helt uavhengig av om dette er en rør- eller transistorkonstruksjon. Poenget mitt var at jeg fikk justert SRM-006t mer optimalt enn hva jeg målte på SRM-313, og den kan som du sier ikke justeres. Jeg tror det er mulig å justere DC-OFFSET på den største transistordriveren slik som SRM-717. Når det er sagt så skal det ikke være nødvendig å etterjustere på transistorutstyr da dette er stabilt over den praktiske levetiden. Rør lever jo kortere, mellom noen tusen til flere titusener av timer avhengig av driftsbetingelser og konstruksjon. Jeg har ennå ikke brukt opp rør på en STAX-driver men så slår jeg jo alltid av driveren etter bruk.

    CDWMcInSpots skrev:
    STAX SRM-313 er da en ren transistorkonstruksjon. Jeg trodde man kun justerte slikt på rørkonstruksjoner.
    Takk, da ble det klarere.

    Det var dette jeg ikke oppfattet:
    Poenget mitt var at jeg fikk justert SRM-006t mer optimalt enn hva jeg målte på SRM-313, og den kan som du sier ikke justeres.
     
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Sted
    Siggerud
    Har et Stax SRS 4170-sett m SRM-006tS driveren. Denne står på konstant, men merker at selv på tomgang så blir topplaten så varm at det nesten blir ubehagelig å legge hånden oppå der for å kjenne på temp'en. Den er 1 mnd. gammel. Er dette normalt (det er Kl.A - og de blir vel varmere på tomgang enn AB)? Har ikke temperaturmåler som går spesielt høyt, så jeg vet ikke hva tomgangstempen er.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Klasse A blir like varm på tomgang som ved full pinne, så det er ikke noe galt med det!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grievous Angel skrev:
    Har et Stax SRS 4170-sett m SRM-006tS driveren. Denne står på konstant, men merker at selv på tomgang så blir topplaten så varm at det nesten blir ubehagelig å legge hånden oppå der for å kjenne på temp'en. Den er 1 mnd. gammel. Er dette normalt (det er Kl.A - og de blir vel varmere på tomgang enn AB)? Har ikke temperaturmåler som går spesielt høyt, så jeg vet ikke hva tomgangstempen er.

    STAX SRS-4170 består av:

    STAX SRM-006tS er da en rørdriver (som benytter 2 stk. 6FQ7/6CG7 radiorør). Det ser man bl.a. av de to opphøyde, (kuppel)sirklene med senterhull på toppdekselet. Rørutstyr blir som oftest varmt. Dette gjelder også min STAX SRM-007t som har 4 rør. Noen av STAX's transistordrivere blir visstnok også ganske varme.

    http://www.stax.co.jp/Export/SRM006tS.html]STAX SRM-006tS

    High-voltage dual triode 6FQ7 / 6CG7 are employed in the output stage of the SRM-006tS
    [...]
    Vacuum tubes: 6FQ7/6CG7 type x 2

    Sylvania 6FQ7/6CG7 radiorør
     

    Vedlegg

    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Sted
    Siggerud
    CDWMcInSpots skrev:
    Grievous Angel skrev:
    Har et Stax SRS 4170-sett m SRM-006tS driveren. Denne står på konstant, men merker at selv på tomgang så blir topplaten så varm at det nesten blir ubehagelig å legge hånden oppå der for å kjenne på temp'en. Den er 1 mnd. gammel. Er dette normalt (det er Kl.A - og de blir vel varmere på tomgang enn AB)? Har ikke temperaturmåler som går spesielt høyt, så jeg vet ikke hva tomgangstempen er.

    STAX SRS-4170 består av:

    STAX SRM-006tS er da en rørdriver (som benytter 2 stk. 6FQ7/6CG7 radiorør). Det ser man bl.a. av de to opphøyde, (kuppel)sirklene med senterhull på toppdekselet. Rørutstyr blir som oftest varmt. Dette gjelder også min STAX SRM-007t som har 4 rør. Noen av STAX's transistordrivere blir visstnok også ganske varme.

    http://www.stax.co.jp/Export/SRM006tS.html]STAX SRM-006tS

    High-voltage dual triode 6FQ7 / 6CG7 are employed in the output stage of the SRM-006tS
    [...]
    Vacuum tubes: 6FQ7/6CG7 type x 2

    Sylvania 6FQ7/6CG7 radiorør

    Vet at det er rør. Har da to øyne å se med :) Det merkelige er at det er bakerst - hvor trafoen står, at det er veldig varmt. Rør samt Kl. A gjør vel sitt til varmeutviklingen.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Bakerst er det ikke luftehull, det gjør også sitt. Og som sagt, klasse A fyrer konstant med samme effekt uansett hvilket volum man spiller med.

    Det skal være varmt!
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Det er liten vits i å la utstyr stå på når det ikke er i bruk - spesielt rørutstyr. Rørene i SRM-en som nesten kan vare livet ut taper seg i løpet av et par år dersom du lar den stå på konstant. Dette gjelder jo alt rørutstyr.


    Grievous Angel skrev:
    Har et Stax SRS 4170-sett m SRM-006tS driveren. Denne står på konstant, men merker at selv på tomgang så blir topplaten så varm at det nesten blir ubehagelig å legge hånden oppå der for å kjenne på temp'en. Den er 1 mnd. gammel. Er dette normalt (det er Kl.A - og de blir vel varmere på tomgang enn AB)? Har ikke temperaturmåler som går spesielt høyt, så jeg vet ikke hva tomgangstempen er.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grievous Angel skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Vet at det er rør. Har da to øyne å se med :) Det merkelige er at det er bakerst - hvor trafoen står, at det er veldig varmt. Rør samt Kl. A gjør vel sitt til varmeutviklingen.
    STAX skriver visst intet om klasse A, men det gjør flere andre:
    http://www.audiocubes2.com/product/Stax_SRS-4170_Signature_System_II.html

    Type: Vacuum Tube Class-A DC direct Driver Unit for Earspeakers
    http://www.hifiheadphones.co.uk/sta...ostatic-system-sr407srm006ts-prodid-2506.html

    Class-A all-stage DC amplifier circuit configuration capacitors eliminates coupling throughout the signal path
    http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=STXSRS4170

    The signal path is configured with a Class-A All-Stage DC Amplifier
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.121
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Fikk pakke fra Osaka idag ;) Stand i nydelig treverk og nye øreputer til den 37 år gamle STAX SRX mk.3. Ser ut til at putene har bedre kvalitet enn orginalen, som hadde en dårligere plast/skinn kvalitet . Det jeg trodde var et brudd i venstre øreklokken, var feil på den delte volume kontrollen på forsterkeren. Har fått WEE fra Woo Audio, som var tenkt brukt til Stax'en. Men sendte en uten normal bias på den ene utgange som jeg bestillte. WEE har normalt 2stk Pro bias på utgangen som standard .Hadde sett frem til dette ved og få sammenligne Stax og Koss via WEE. Har tenkt og ringe til Woo Audio og høre om de kan sende meg en 6-pins uttak og utgangstrafo for normalbias. så håper jeg og få hjelp av en lokal forsterkerbygger til og bytte den ene utgangen ::) Har fått lyttet på den gamle telefonen. Den har et noe bredere lydbilde enn Koss, som har mere romvirkning og lavre bass gjengivelse. Staxen har en noe mere åpen og oppløst bassgjengivelse. Begge telefonene har hver sin lydsignatur. Vanskelig og sette de opp mot hverandre. Det jeg drømmer om nå, er en 009 modellen. Det blir det slutt på og sammenligne. Tror det lønner seg og kjøpe den her i Norge. Kjenner lite til importøren, når det gjelder service og sånn. mvh. Guit
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Du har rett.

    Jeg leste visst litt for raskt og antagelig bare toppen (se nedenfor) og leste dette som "SR-507" istedenfor "SR-407 (Signature) employing the same sound element as the new ? series SR-507".

    http://www.stax.co.jp/Export/SRS4170e.html

    The SRS-4170 is a high-quality combination system of the earspeaker SR-407 (Signature) employing the same sound element as the new ? series SR-507 and the SRM-006tS driver unit with the vacuum tube output stage.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    johnnybgood skrev et innlegg 12.04.2012 ca. kl. 00.36, men slettet det ca. kl. 09.25.


    STAX SRM-Monitor


    STAX ED-1 Diffuse Field Equalizer for SR-Lambda PRO

    I innlegget nevnte johnnybgood noe han kaller STAX ED-1 Monitor equalizer. Jeg er usikker på hvilket av de to ovennevte produktene han mener.

    Grundigere informasjon:
    http://wiki.faust3d.com/wiki/index.php?title=Stax_SRM_Monitor
    http://www.head-fi.org/t/23306/stax-ed-1-diffuse-field-equalizer
    http://www.head-fi.org/t/108899/stax-ed-1-equalizer-out-of-head-soundstage
    http://ferrstein.com/headphones.htm
     

    Vedlegg

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    CDWMcInSpots skrev:
    johnnybgood skrev et innlegg 12.04.2012 ca. kl. 00.36, men slettet det ca. kl. 09.25.


    STAX SRM-Monitor


    STAX ED-1 Diffuse Field Equalizer for SR-Lambda PRO

    I innlegget nevnte johnnybgood noe han kaller STAX ED-1 Monitor equalizer. Jeg er usikker på hvilket av de to ovennevte produktene han mener.

    Grundigere informasjon:
    http://wiki.faust3d.com/wiki/index.php?title=Stax_SRM_Monitor
    http://www.head-fi.org/t/23306/stax-ed-1-diffuse-field-equalizer
    http://www.head-fi.org/t/108899/stax-ed-1-equalizer-out-of-head-soundstage
    http://ferrstein.com/headphones.htm
    Modellen heter ED-1 Monitor, men er equalizer for Lambda/Pro og har diffuse-field funksjon. Det er det jeg kan lese meg til på fronten av den svarte boksen.
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    johnnybgood skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    johnnybgood skrev et innlegg 12.04.2012 ca. kl. 00.36, men slettet det ca. kl. 09.25.


    STAX SRM-Monitor


    STAX ED-1 Diffuse Field Equalizer for SR-Lambda PRO

    I innlegget nevnte johnnybgood noe han kaller STAX ED-1 Monitor equalizer. Jeg er usikker på hvilket av de to ovennevte produktene han mener.

    Grundigere informasjon:
    http://wiki.faust3d.com/wiki/index.php?title=Stax_SRM_Monitor
    http://www.head-fi.org/t/23306/stax-ed-1-diffuse-field-equalizer
    http://www.head-fi.org/t/108899/stax-ed-1-equalizer-out-of-head-soundstage
    http://ferrstein.com/headphones.htm
    Modellen heter ED-1 Monitor, men er equalizer for Lambda/Pro og har diffuse-field funksjon. Det er det jeg kan lese meg til på fronten av den svarte boksen.
    SRM Monitor er vel en amp med ED-1 innebygd etter det jeg kan lese meg til i linken ovenfor.
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    CDWMcInSpots skrev:
    johnnybgood skrev et innlegg 12.04.2012 ca. kl. 00.36, men slettet det ca. kl. 09.25.


    STAX SRM-Monitor


    STAX ED-1 Diffuse Field Equalizer for SR-Lambda PRO

    I innlegget nevnte johnnybgood noe han kaller STAX ED-1 Monitor equalizer. Jeg er usikker på hvilket av de to ovennevte produktene han mener.

    Grundigere informasjon:
    http://wiki.faust3d.com/wiki/index.php?title=Stax_SRM_Monitor
    http://www.head-fi.org/t/23306/stax-ed-1-diffuse-field-equalizer
    http://www.head-fi.org/t/108899/stax-ed-1-equalizer-out-of-head-soundstage
    http://ferrstein.com/headphones.htm
    Jeg slettet innlegget ved en feiltagelse. Jeg har fått tak i en "ny" ED-1 som jeg bruker sammen med 006t og Lambda Nova Signature - forøvrig en god kombinasjon!! I tillegg har jeg fått tak i noen romklang-CD´er fra Stax og Midas - interessant!!
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Har en arm og et par stax elektrostat hodetlf.
    MEN har ikke bilder av disse her og nå, men kan jo legge inn en "reklame" ;D ;D ;)
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    (Opp)lading av elektrostatiske hodetelefoner, del 1

    Jeg lærte i går at elektrostatiske hodetelefoner må lades opp og holdes oppladet.

    I første omgang skriver jeg dette innlegget slik at vi har informasjonen et sted.

    Dessverre må innlegget deles i to deler fordi HFS3 for øyeblikket har en maksimalgrense på 10.000 tegn per innlegg.

    [HR][/HR]
    Head-Fi.org
    F.o.m. post #18107.

    post #18107 of 18222 1 week, 4 days ago

    New headphones, or ones that have been sitting a month need
    a day or two to charge. Fact of life.
    post #18111 of 18222 1 week, 4 days ago
    Quote: Originally Posted by kevin gilmore

    New headphones, or ones that have been sitting a month need
    a day or two to charge. Fact of life.
    I've been discharging my headphones after I finish listening, should I not be doing this? (I use them every day or close to)

    I always assumed dust is more attracted to a charged membrane.
    post #18114 of 18222 1 week, 4 days ago
    Quote: Originally Posted by kevin gilmore

    New headphones, or ones that have been sitting a month need
    a day or two to charge. Fact of life.
    Could you please provide technical explanation why? I read not long time ago that ones you plug headphones the stators become charged instantly. thanks

    Edited by vvs_75 - 4/26/12 at 3:19pm
    post #18119 of 18222 1 week, 4 days ago
    It is a 5 meg charging resistor on the stax headphones. 10M on the he90's.
    The space charge takes a long time to distribute over the entire diaphram.
    On new headphones it really can take a few days. On very old phones
    it can take longer than a few days. The resistivity of the diaphram is
    on the order of 100's of megohms per square.

    If you charge them up, and then unplug the headphones from the
    amp and don't touch the pins, they will stay charged for quite some time.

    esl63's take a week to charge, as evidenced by the speed at which
    the neon lightbulb blinks.
    post #18120 of 18222 1 week, 4 days ago
    Hi Kevin, So is it OK to leave stax headphone constantly charged since I never turn off the stax 323s amp as it is a S state amp, unlike valves.. That way the 507 will sound its best at all times. However as J Pak questioned... what about dust attraction? Any good advice? thanks. BTW.. The 323s and 507 is great. The 323s sounded even cleaner with greater dynamics than the srm1 mk2 pro. Also, the improvement from stax lambda pro to 507 is very audible., more bdy ,bass n transients dynamics all round.
    post #18121 of 18222 1 week, 4 days ago
    I leave mine plugged in all the time to a seperate little box with the always on bias board.
    Then i unplug and plug into the amplifier for listening. I've done it this way for years.

    I do have a whole house electrostatic air cleaner, and its a no smoking house.
    post #18122 of 18222 1 week, 4 days ago

    Thanks Kev.. But what is this bias box? I am not aware of such a gadget in the market>>!!? Is it expensive to buy? As it is I have left my 507 connected to the 323s all te time.. n the 323s is on all the time. both are fairly new... 5 months old . thanks.
    post #18123 of 18222 1 week, 4 days ago
    spritzer did a board run, a while back, justin also did a board run a while ago.
    You can make one yourself fairly easily, there is nothing commercial unless
    you want to use a srd5 or srd7 which work just fine for this.
    post #18126 of 18222 1 week, 4 days ago
    Thanks.. Wonder when Another run will be made.... I will want to get a unit from them..!!! Thanks for info... great help.! Hope Spritzer or Justin can inform me when they next have some units available..!! Cheers. to all Staxians on this blog...
    post #18130 of 18222 1 week, 4 days ago
    Quote: Originally Posted by kevin gilmore

    New headphones, or ones that have been sitting a month need
    a day or two to charge. Fact of life.
    I did find (and noted on the thread about amps for the 009) that after letting them run for a day or so, the 009s (with my 007t/ii amp) transformed basically, with the highs becoming more natural and gorgeous and sweet, and the bass really falling into place
    (now deep, transparent, detailed, and very satisfying). I now think the sound of the 009s with my Stax amp is just off the charts, with no upgrade needed for fear something in the superb sound I hear might be disturbed.

    But yep, the break-in worked wonders.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    (Opp)lading av elektrostatiske hodetelefoner, del 2

    Del 2 fordi HFS3 for øyeblikket har en maksimalgrense på 10.000 tegn per innlegg.

    [HR][/HR]
    Head-Fi.org

    post #18134 of 18222 1 week, 3 days ago
    Quote: Originally Posted by kevin gilmore

    New headphones, or ones that have been sitting a month need
    a day or two to charge. Fact of life.
    I know my Quad ESL-57's take a long time to charge up.

    The diaphragms are coated with a material that, while conductive, has quite a high resistance. (Meg-ohms per inch if I recall...) You figure your RC time constant to reach full charge- yeah it's gonna take a while.

    The idea is you don't want the charge to easily move around on the diaphragm. I think if the charge were free to move quickly around, when the diaphragm is pulled towards one stator or the other, all the charge would migrate to the center of the diaphragm 'cause it's marginally closer to the stator. The diaphragm stretches into a somewhat curved or domed shape at full excursion, with the center of the diaphragm slightly closer to the stator than the outer edge. You'd get a weird nonlinear response if you had the charge moving around freely on the diaphragm, and arcing might happen a bit more readily too.
    post #18142 of 18222 1 week, 3 days ago
    [...]
    Quote: Originally Posted by YOONG 2112

    Thanks.. Wonder when Another run will be made.... I will want to get a unit from them..!!! Thanks for info... great help.! Hope Spritzer or Justin can inform me when they next have some units available..!! Cheers. to all Staxians on this blog...
    I'm sure Justin will never make these boards again since the KGSS has been discontinued. He offered them as upgrades for people who believed that the headphones were warming up with use when it's naturally the amplifier which is heating up and thus running on correct spec. The charge effect is very real but isn't a problem with normal usage and it's fine to discharge the phones when you unplug them.
    As for my boards, they were intended for use in the SRD-7 boxes to upgrade the normal bias only units to probias. They will work in stand alone boxes like that too when fed from a transformer (for the virtual ground). I always try to have some of these around so people can contact me if they need them.
    [...]
    post #18157 of 18222 6 days, 7 hours ago

    Quote: Originally Posted by YOONG 2112

    Thanks.. Wonder when Another run will be made.... I will want to get a unit from them..!!! Thanks for info... great help.! Hope Spritzer or Justin can inform me when they next have some units available..!! Cheers. to all Staxians on this blog...
    i found i still have a few of the PCBs for the bias supply


    [HR][/HR]

    Audiokarma.org
    Trådlenke.

    07-13-2011, 10:24 AM #1
    skibjr
    Silversmith
    Join Date: Jan 2005
    Location: West Plains, MO
    Posts: 940

    Electrostatic Headphones - Charge Before Use
    [HR][/HR]
    Had an interesting experience with these that may be useful knowledge to other novice electrostatic headphone users.

    I've always been curious about the sound quality of electrostatic vs. dynamic headphones, and when I saw a good deal on a pair of Marantz SE-1's, I went ahead and dove in. When they arrived, I hooked them up and and sat down to do some critical listening.

    It became immediately apparent that there was a big problem. I could barely hear any sound at all, and what I could hear was all warbly and distorted. I was kinda ticked because the seller had made the point that the the phones were "untested", which I find usually translates to "they don't work, but I don't want to come right out and say that". I tried both headphone ports, and since the deal included a second (spare) energizer, I tried it as well - and, of course, it didn't work either.


    So, I went to work trying to find out all I could about how electrostatic headphones work, and Googled away for at least a few hours, looking for service manuals, schematics, folks with similar issues, etc. I finally found something intriguing - this post from our very own wualta a few years back. Wualta advised that due to a huge current limiting resistor in the typical energizer circuit, it could take up to three days for a set of electrostatic phones to build up a proper charge in order to be used! This was nowhere in any of the published literature, nor in the original SE-1 manual, nor did I find this information anywhere else on the 'Net except in this one post!

    Sure enough, after only a few hours of charging time, I tried the phones, and they sounded GREAT!
    And to think I almost tossed them in the garbage!

    [HR][/HR]Last edited by skibjr; 07-13-2011 at 10:29 AM.
    07-13-2011, 10:32 AM #2
    dosmalo
    AK Member Join Date: Jun 2011
    Location: The House of Seasonal Disorder in the Land of Extremes
    Posts: 590
    [HR][/HR]
    I have a pair of Martin Logan electrostatic speakers. If they ain't plugged in and charged-no music. I always thought electrostatic headphone would be the same too.
    glad it worked out for you!
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    (Opp)lading av elektrostatiske hodetelefoner

    Dette innlegget ble skrevet som et svar på achri-d's svar (opprinnelig innlegg #186) på innlegg #184 og #185. achri-d har senere slettet sitt innlegg.

    [HR][/HR]
    Hvis jeg ikke husker helt galt, skrev de noe om at det var forskjell på opplading når en hodetelefon var ny eller ikke hadde vært brukt på ganske lang tid vs. hodetelefoner som er i jevnlig bruk.

    Kevin Gilmore har bl.a. designet de kjente elektrostatforsterkerne KGSS, KGSSHV og Blue Hawaii Hybrid Electrostatic Amplifier. HeadAmp AUDIO ELECTRONICS har benyttet flere av hans design i sine produkter. Det kan se ut som om han driver nettstedet HeadWize.

    post #18107 of 18222 1 week, 5 days ago

    New headphones, or ones that have been sitting a month need a day or two to charge. Fact of life.
    post #18119 of 18222 1 week, 5 days ago
    It is a 5 meg charging resistor on the stax headphones. 10M on the he90's. The space charge takes a long time to distribute over the entire diaphram. On new headphones it really can take a few days. On very old phones it can take longer than a few days. The resistivity of the diaphram is on the order of 100's of megohms per square.

    If you charge them up, and then unplug the headphones from the amp and don't touch the pins, they will stay charged for quite some time.

    esl63's take a week to charge, as evidenced by the speed at which the neon lightbulb blinks.
    post #18121 of 18222 1 week, 5 days ago
    I leave mine plugged in all the time to a seperate little box with the always on bias board. Then i unplug and plug into the amplifier for listening. I've done it this way for years.

    I do have a whole house electrostatic air cleaner,
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Stax SR-009 og hodetelefonforsterkere

    Krysspost.

    Når vi først er i elektrostatland:

    (Test)omtaler av STAX SR-009
    Det kan se ut som om Currawong er den eneste som har benyttet en (endog ganske gammel) STAX-forsterker. Alle de andre er (vel) både dyrere og vanskeligere å få tak i.

    Chris Martens' (test)omtale er spesielt interessant fordi han har benyttet flere hodetelefonforsterkere.

    [Utdrag fra side 3]

    During my time with the SR-009, I had the privilege of powering the headphones with three different world-class electrostatic headphones amps: the Woo Audio WES ($5000 - $6000 plus, depending on configuration), the Kevin Gilmore-designed Head Amp Blue Hawaii SE ($5000), and a pre-production prototype of the upcoming Cavalli Audio Liquid Lightning (projected price, $4250). As I listened through the three amps, I was struck by the fact that the apparent “core sound” of the SR-009 changed in distinctive ways every time an amp switch was made. Each of amps offered a compelling, though distinctive take on “state of the art” sound, and what floored me was the almost shocking extent to which the Stax headphone took on the sonic personality of each of the amps (almost as if it became a whole new headphone every time it was fed by a different amp). If ever an audio product were a true sonic “chameleon,” the SR-009 is the one.

    Similarly, I tried some very subtle tuning changes in the Playback reference headphone system with the SR-009, such as switching between two slightly difference versions of the same brand of balanced audio interconnect cables I had on hand. Instantly, the SR-009 reported (and in no uncertain terms) the exact sonic differences between the similar but not identical cables, or any other components I substituted within the test system. Where some headphones reveal sonic differences between ancillary components in a general way, the SR-009 reveals the impact of system-level changes in much more detailed, explicit, and precise ways. For this reason, prospective buyers will want to be very careful in selecting components for use with SR-009s. The good news is that these ‘phones will tell you precisely what your system components are doing, but the potentially not-so-good news is that they may expose performance shortcomings you’d prefer not to know about.
    Elektrostathodetelefonforsterkere
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Teknisk informasjon om elektrostathodetelefonforsterkere

    Teknisk informasjon om elektrostathodetelefonforsterkere:

    Samletråd på Head-Case.org "Stax and other electrostatic amp information" med følgende kilder fra Head-Fi.org:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    (Opp)lading av elektrostatiske hodetelefoner

    Tror neppe jeg skal diskutere mer om lading av Stax hodetelefoner - det er mye rart i kommentarene ovenfor. Her er for øvrig en mening til om dette - og jeg siterer "There is really no reason to keep the phones charged as they will be recharged in a fraction of a second." Dette er lagt ut av "spritzer" på "http://www.head-case.org". Innlegget finnes her. (STAX: To charge or not to charge - Headphones - www.Head-Case.org). Mvh
    Nei, det er dessverre ikke alltid så lett å bli klok. :(

    Takk for lenken.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    STAX-drivervalg

    KMLs svar:

    Godt spørsmål Loevhagen. :)

    Jeg valgte å gå for SRM-727II da det er den kraftigste driveren Stax leverer per tid. Da jeg kjøpte var prislappen på ca 16-17k for en amp tung nok å fordøye, og det å legge så mye ekstra penger i produkter som Ray Samuels og Woo Audio var for meg da noe fjernt. Woo Audio har riktignok to alternativ hva elektrostatiske drivere angår, men jeg kjenner for lite til produktene deres, samt at jeg har ikke så mye penger at jeg kan/kunne legge store summer i ren kuriøsitet/eventuelle bomkjøp akkurat da. I tillegg tror jeg ikke at forskjellene forsvarer prishoppet mellom SRM-727II og de dyrere modellene, uansett hvor mye dette blir hauset opp på Head-Fi og andre steder. Dette er riktignok ren synsing fra min side da jeg ikke har prøvd andre drivere.

    På den annen regnet jeg med at Stax hadde gjort en noen lunde god jobb med SRM-727II da denne i utgangspunktet er/var ment for å matche toppmodellene i sortimentet deres. Den er riktignok ikke like ny som SR-009, men personlig synes jeg det låter ekstremt bra og med mer enn nok headroom!

    Forstod det slik at rørdriverne til Stax ble oppfattet som noe rar i lydgjengivelsen, men personlig fant jeg f.eks deres SRM-006ts en meget god kombo med SR-407. Jeg bestilte i utgangspunktet SRM-727II i kombinasjon med SR-407 av grunner som nevnt over. I den anledning fikk jeg låne denne SRM-006ts til SRM-727II ankom landet/husstanden. Overgangen til 727II var stor, og vel verdt prisen. Om jeg ikke hadde gått for SRM-727II (av Stax sin portefølje) hadde jeg gått for SRM-323S. Samtidig er Woo Audio GES en meget flott kandidat om man er villig til å prøve. :D

    Edit: JEg valgte transistrodriver de jeg i de fleste tilfeller har foretrukket lydprodukter som baserer seg på denne teknologien. Må jo innrømme at Woo Audio WES er drømmen. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    STAX-drivervalg

    CDWMcInSpots' svar:

    Som man kan se av min løsøreoversikt, har jeg to STAX-drivere/-forsterkere med pro (og normal) bias:
    • STAX SRM-007t (4 rør, øverste serie)
    • STAX SRM-313 (transistor)
    Jeg har siden 1984 hatt en (original) STAX SR-Λ (Lambda) + STAX SRD-7SB, som mates fra høyttalerutgangene på en integrert forsterker eller effektforsterker. Den lå lenge ubrukt, men etter at hodetelefoninteressen tok seg opp, begynte jeg å tenke på den. Dette ble ytterligere forsterket etter at jeg hadde lest Ken Kesslers STAX-historieartikkel, der han bl.a. skrev meget positivt om nettopp STAX SR-Λ (Lambda), også i forhold til senere oppfølgerprodukter. Jeg begynte etterhvert å lese litt mer om STAX SR-Λ (Lambda) og fant ut at det kunne være fint med en driver som kunne mates fra en vanlig analog kilde. Da fant jeg ut at STAX for lenge siden hadde gått fra normal bias til pro bias. Jeg bestemte meg derfor for å få ut fingeren mens det fremdeles var mulig å få tak i (helst nye) drivere med normal bias.

    For ca. to år siden kontaktet jeg Lyric hifi & bilstereo/TAA IMPORT. De hadde fremdeles et par modeller med både normal og pro bias-utganger. Etter litt rask frem og tilbake og rask lekselesning kjøpte jeg tre demomodeller: STAX SR-007 (MK1), STAX SRM-007t og STAX SRM-313. Det var dessverre meget lenge siden STAX hadde laget en toppserietransistordriver med normal bias. Driverne var i en stand som var i rimelig samsvar med det jeg forbinder med demomodell, men det var dessverre ikke STAX SR-007 (MK1). Det endte derfor etter lang venting i et bytte til STAX SR-009. Dessuten stod STAX SRM-007t lenge ubrukt i påvente av en annen avklaring. Kundeoppfølgingen til Lyric hifi & bilstereo/TAA IMPORT kan m.a.o. altså variere. Den er etter min erfaring bra når man snakker med dem (personlig eller på telefon), men varierer når man benytter e-post.

    Mitt drivervalg for to år siden var altså styrt av hvilke modeller som fremdeles var tilgjengelig med normal (og pro) bias. Hvis jeg hadde kunnet kjøpe en STAX SRM-717 med normal bias, hvilket den dessverre aldri hadde, hadde jeg (nok) kjøpt det.

    Mine korte forsøk så langt med STAX SR-Λ (Lambda) gav mye bedre lyd med STAX SRM-007t enn med STAX SRM-313. Det har jeg nevnt tidligere.

    Jeg har derfor så langt kun benyttet STAX SRM-007t til STAX SR-009. Currawong har skrevet pent om denne kombinasjonen, og det har gitt rimelig sjelero. STAX SRM-007t skal forøvrig (visstnok) være meget lik dagens modell STAX SRM-007tII. Min hang til praktiske transistorapparater, svarte hifiapparater og noen "STAX-eksperters" skriving om STAX rørdrivere vs. STAX-transistordrivere og andre fabrikanters drivere, "volts peak to peak" m.m., har dog gitt næring til en viss søken(de rastløshet). Etter å ha lest en del (mer) om og funnet teknisk informasjon for mange elektrostathodetelefonforsterkere, har jeg tenkt å også forsøke STAX SRM-313 med STAX SR-009. Det kan se ut som om at det er godt mulig at forskjellene mellom den meget roste STAX SRM-323S og tidligere STAX SRM-3x3-modeller er meget små. Jeg skal etterhvert undersøke dette nærmere.

    Jeg er som tidligere nevnt, og som KML også nevner, både høyst usikker på og undrende om de alternative (små)produsentenes fortrinn fremfor STAX. STAX er formodentlig den eneste elektrostathodetelefonforsterkerprodusenten med et visst volum. Jeg tror dog at selv STAX ikke er stor nok til å oppnå (reelle) stordriftsfordeler. Det kan de imidlertid muligens oppnå i samarbeid med sin nye eier Edifier. De alternative (små)produsentene må fordele sine utviklings- og driftskostnader m.m. på langt færre solgte enheter enn STAX. Det er antagelig ikke uten grunn at (vel) ingen av konkurrentene forsøker å konkurrere mot STAX i STAX's prisleie. Alle har (vel) lagt seg (vesentlig) over(?) Det er i beste fall meget vanskelig å vurdere hvor mye av prisforskjellen som går til/gir bedre lyd og hvor mye som er dekningsbidrag til småskaladrift. Et annet problem er service og oppfølging av egenimporterte produkter med pris på $4000-6500. Det går ikke alltid bra jfr. johnnygrandis' B52-eksempel. STAX-produktene kan vi i hvert fall høre i Oslo og kjøpe med 14 dagers returrett og norske reklamasjonsregler og krav til service(verksted). De øvrige fremstår i betydelig grad som et (meget) dyrt sjansespill.

    Ifølge den norske STAX-importøren arbeider STAX med nye elektrostathodetelefonforsterkertoppmodeller. Dette er også Tyll Hertsens så vidt innom i sin artikkel om Edifiers kjøp av STAX.

    [HR][/HR]
    En liten advarsel:
    STAX SR-007 (MK1 og MK2) passer dessverre ikke (like godt) fysisk til alle mennesker. Jeg har selv erfart det, og en (god) del andre har skrevet det samme. Den bør derfor prøves grundig og oppmerksomt før man kjøper den.

    Jeg har ikke opplevd slike problemer med STAX SR-009, men den har en annen bøyle- og "klokke-"/elementopphengskonstruksjon som minner mer om den orginale STAX SR-Λ (Lambda), og som gir elementopphenget bedre bevegelighet rundt den horisontale og vertikale akse.

    [HR][/HR]
    Det ville være fint om også achri-D forsøker å svare Loevhagen.
     
    Sist redigert:

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Har nylig gått til innkjøp av Stax SRS-4040 med SRM-006t og SR-404, som kommer i posten snart.
    Lurer på om noen har sammenlignet SRM-006t med SRM-007t?
    Har mulighet for å kjøpe en SRM-007t for kr. 6000.
    Lurer også på om det er noen forskjell mellom SRM-006t og den nye SRM-006tS.
    Ser at det er noen som mener at SR-407 er vesentlig bedre enn SR-404.

    Olav
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.861
    Antall liker
    18.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Driver og orienterer meg i Stax-verden selv om dagen. Av det du spør om så har jeg kun selv hørt SR-407 på SRM-006tS, men håper noe av det jeg har resonert meg frem til hjelper.
    Lydsignaturmessig er det nok ikke stor forskjell mellom -006t og -007t, men -007t er kraftigere (4 rør) - og mer "power" er jo aldri feil. Mer krefter kan også gi litt annerledes lyd > bedre kontroll/mer frigjort.
    -006tS (S = super) er en videreutvikling av -006t. Signaturen er nok her også den samme, men jeg registrerer at -006tS prefereres, mens -600LTD er "høydaren".

    SR-404 vs SR-407: Her registrerer jeg at det nevnes vesentlige endringer, bl.a. som følge av nye elementer. Bedre, mer fremtreden bass og den litt skarpe (edgy) øvre mellomtonen i SR-404 er ikke der i samme grad.
     

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen!

    Jeg har nå mottatt mitt 4040 sett og det spiller veldig bra!
    Ser at det er RCA rør made in USA i SRM-006t.
    Etter som jeg forstår så skal bias justeres, så jeg får gjøre dette en dag.
    Virker som at hovedforskjellen mellom SRM-006t og SRM-006tS er det at tS har relestyring for å velge ingang istedenfor bryterne på fronten.
    Den har heller ikke utgang for Normal hodetelefon, men kun Pro, Rørene er de samme.
    SRM-007t ble laget til SR-007t da denne er for tungdreven for SRM-006t.

    Ser på beskrivelsen av SR-507 at øreputene til denne gir bedre lyd.
    Disse kan også brukes på SR-404.
    Hadde gjerne kunne tenkt meg å prøve SR-507. Har du hørt disse?

    Olav
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt SR-404 og skiftet til SR-407. Dette er den beste hodetelefonen jeg har hørt i Lamda-serien. Oppløst og luftig i toppen og romlig dypbass. Mellomtonen her tonet ned fra SR-404 og lyden blir aldri masete eller anstrengende. SR-407 med nye elementer er faktisk en helt ny hodetelefon. Driver SR-407 med SRM-006t med gode rør som jeg liker godt :eek:)

    SR-404 vs SR-407: Her registrerer jeg at det nevnes vesentlige endringer, bl.a. som følge av nye elementer. Bedre, mer fremtreden bass og den litt skarpe (edgy) øvre mellomtonen i SR-404 er ikke der i samme grad.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.861
    Antall liker
    18.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hadde gjerne kunne tenkt meg å prøve SR-507. Har du hørt disse?

    Olav
    Ja, jeg har lyttet til SR-507 et par ganger - også opp mot SR-407. Utfra mine preferanser, så ville jeg valgt SR-507, på tross av relativt stor prisforskjell. Andre mener SR-407 gir "mer for pengene". SR-404 har jeg ikke hørt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.861
    Antall liker
    18.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Får vel tiltre denne tråden med annet enn bare "synsing" og "meninger" nå da. Min orientering i Stax-verden er over, og SR-007 MK1/SMR-007tII er på plass i heimen:).
    Må litt rydding til før driveren kan settes opp - og lyttingen starte.
     

    Vedlegg

    • 46.3 KB Visninger: 778
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn