HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En fin audiofil dag er over,lærerikt, men aller mest sosialt og trivsel. Plukket opp @Retep temmelig tidlig på morgenen. Siden han hadde med seg en bag med pc, målemic og diverse remedier kunne en tro at dagen skulle bli tørr, gørr og kurver publisert? Visse planer var lagt, hovedformål var å få sett på interaksjon mellom rom, høy og subbene. Målinger er ihvertfall en fin ting om en vil understøtte det en tror en hører, evt få påvist problem som kan løses. Isåmåte er det å ha besøk av Retep nyttig, en får optimalisert en kostnad en har tatt, mer for pengene, og ikke bruke penger på tjafs som lydsminke av ulik art til jålete priser :). En får mer av den musikken en liker og lytter til.

FB_IMG_1665331344691.jpg

Noen ting var enkle å rette opp i. Fase på ene subben, deling, volum og annet småtteri. Toe in, bredde, avstand osv. På et par av målingene var det tilogmed særs gode resultat. Veldig artig dette,selvom det ble lite øl..

FB_IMG_1665517661588.jpg

Etter litt mat tok vi pre til Retep samt en kasse cd plater. Anlegget ble veldig bra, så anbefaler å få andre ører til å lytte litt. Vi fant ut endel andre ting og, men mer om det en annen gang. Er en slett forfatter.. :)

FB_IMG_1665518274393.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takk for dagen idag. Ble svært trivelig det her, akkurat som jeg tenkte det skulle bli. Målinger er et godt verktøy som kan brukes til å forbedre situasjonen. Og det går egentlig ganske raskt når utgangspunktet er så bra.
    Den grafen som var serdeles fin var GD plottet. Desverre så lågerer jeg ikke målinger lenger om ikke folk ber om det. Men den målingen var virkelig fin. En av de beste jeg har sett.

God mat, bra folk og musikk, for meg finnes det ikke noe mer trivelig. Hiv på noen pils så blir det helt knall. Det får vi ha til gode til neste gang.

Her nede hos meg så var det godt å få inn my pre. Har spillt litt i dag og tenker at her er det virkelig potensiale. Må bare få tak i og sette inn et par rør med feitere signatur. Litt mer farge på tilværelsen. Frem til det er på plass så blir det mye mye musikk

Takk for idag kompis.
    IMG_20221011_112248.jpg

IMG_20221011_112258.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Peter, hvordan ser i grunnen en perfekt GD ut? Som min med alt innenfor +/- 15 ms uglattet, eller god kontroll i basser og at det slipper opp litt for klang oppover mot diskanten?

Spennende høyttalere det der

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Peter, hvordan ser i grunnen en perfekt GD ut? Som min med alt innenfor +/- 15 ms uglattet, eller god kontroll i basser og at det slipper opp litt for klang oppover mot diskanten?

Spennende høyttalere det der
    Det handler nok mye om preferanser. En perfekt gd finnes nok ikke.
    Synd jeg ikke tok vare på de målingene. Uglattet så var det omtrent nada pluss og minus foruten en 4 el 5 spikes fra 20hz-20Khz

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Rommets størrelse har også en betydning. Små rom har godt av litt mer kontroll oppover. Alle rom er tjent med god kontroll nede i bassen.
    ..men dette er ingen måletråd så det blir siste fra meg her.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Rommets størrelse har også en betydning på. Små rom har godt av litt mer kontroll oppover. Alle rom er tjent med god kontroll nede i bassen.
    Synes bare det var uventet at den og impulse grafen skulle være så jevn og falle så raskt. Var vel ned på - 20, etter 5ms og så rimelig jevnt og litt fallende. Frekvens var jevn og fin.

Vanskelig å diskutere grafer når jeg ikke tok vare på de. Stillte vel bassen slik at HC fikk en stigning på omtrent +5db ved 20hz i forhold til 200hz. Det viktigste var at vi fikk fot av musikken vi spillte. Jeg likte lyden svært godt når vi dro fra HCS.
    HCS nevnte noe om oppussing og lage rommet penere.. Det tror jeg blir bra.

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rommets størrelse har også en betydning. Små rom har godt av litt mer kontroll oppover. Alle rom er tjent med god kontroll nede i bassen.
    Dette har du såklart rett i @The Shy, kontroll er en forutsetning. Plassering i rommet blir en særs viktig ting når vi som ikke knotter og skrur i dsp skal ha grei lyd. Endring av toe in, bredde osv. Og så er det billig. Kabler, tweaks, strømrens og mye annet blir dyrt og med langt mindre effekt enn feks en endring av bredde. I tillegg vil fire ører, stort sett, høre mer enn to.. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er fjerde besøket foretatt, jeg er heldig. Få lov til å høre så ulike mennesker, se ulike anlegg, lytte litt mye bra musikk.. Og masse kaffe 🙂
    20221014_103522_1665743314285.jpg

Med et bjørnespyd over inngangen på kjøkkenet og sterk kaffe gikk ferden over til lytterom og musikk. Anledning var et tilsyn med min tidligere Nottingham.

20221014_102212_1665742923095.jpg

Takhøyde og lekkert satt opp Magnepan 1.6 med klassisk EC med Larvikitt fronter. Verten liker Jeff Beck og jeg fikk et par låter. Kjenner igjen sound fra Magnepan og liker den. Ikke like fornøyd med sweet spot som krevde at hodet måtte på et sted..
    20221014_100523_1665744373129.jpg

Smakfullt rom, fine møbler. Men kanskje ikke noe særlig dempet ifht min smak. Kan fort bli litt hardt fikk jeg følelsen av..

20221014_095955_1665743089677.jpg
    20221014_100018_1665743055905.jpg

Verten har flere lastet. Det liker jeg Leica med noen dyre objektiv jeg ikke tok bilder av.. Artig å se for en som prøvde å bli fotofreak. Bil derimot.. 😊

20221014_101714_1665743140191.jpg

Verten har eid den siden 1974. Total restaurert, lakkert. Lekker inni og. Så dette var stas. Godt å være på veien igjen, beste tiden er den en får dele med andre 😊

20221014_100126_1665742977091.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    55 Bel Air er aldri feil :cool: (y)
    Litt vanskelig å se da presenningen dekker, men er det 2dst?

• Liker
    Reaksjoner: HCS

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    2dst = 2 dørs stolpe.
    4dst = 4 dørs stolpe.
    2dht = 2 dørs hardtop.
    Er litt "rusten" på Classic Chevy kjenner jeg:). Begynner tross alt å bli noen år siden jeg hadde en 55 Bel Air cab og deretter en 56 Bel Air 2dst. Prøver å google litt, men finner ikke noe om den fargekombo originalt i 55. Finner det som trolig er blåfargen, men da i two-tone kun mot hvit.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er fjerde besøket foretatt, jeg er heldig. Få lov til å høre så ulike mennesker, se ulike anlegg, lytte litt mye bra musikk.. Og masse kaffe 🙂
    Vis vedlegget 857839

Med et bjørnespyd over inngangen på kjøkkenet og sterk kaffe gikk ferden over til lytterom og musikk. Anledning var et tilsyn med min tidligere Nottingham.

Vis vedlegget 857840

Takhøyde og lekkert satt opp Magnepan 1.6 med klassisk EC med Larvikitt fronter. Verten liker Jeff Beck og jeg fikk et par låter. Kjenner igjen sound fra Magnepan og liker den. Ikke like fornøyd med sweet spot som krevde at hodet måtte på et sted..
    Vis vedlegget 857841

Smakfullt rom, fine møbler. Men kanskje ikke noe særlig dempet ifht min smak. Kan fort bli litt hardt fikk jeg følelsen av..

Vis vedlegget 857844 Vis vedlegget 857845
    Verten har flere lastet. Det liker jeg Leica med noen dyre objektiv jeg ikke tok bilder av.. Artig å se for en som prøvde å bli fotofreak. Bil derimot.. 😊

Vis vedlegget 857853

Verten har eid den siden 1974. Total restaurert, lakkert. Lekker inni og. Så dette var stas. Godt å være på veien igjen, beste tiden er den en får dele med andre 😊

Vis vedlegget 857891
    Vert på tur igjen altså. Nice!

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vert på tur igjen altså. Nice!
    Ja, alltid fint å komme seg ut for å se litt "praktisk" hifi og kanskje bli kjent med ny musikk. Regelen her inne er at dessto større teoretiske påståligheter her inne dess mindre har vedkommende vært ute i den virkelige verden :cool:.. En kan alltid bli litt overrasket.. ;)

FB_IMG_1665690666309.jpg

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt å komme seg ut på besøk av og til. Jeg er litt for mye sofa gris hjemme. Kjeder jeg meg, så setter jeg på denne for å sjekke hvor lenge den nye statsministeren i UK holde ut.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Sofagris er nok jeg og, men artig å se ting i kombinasjon som en ikke ante eksisterte. Og så er det fuckings boring med bilde av øl-bokser, diverse hunder og gjentagende musikk.. :ROFLMAO:.. Ja, jeg har vært her inne for lenge.. :oops:

Vis vedlegget 857983
    PS: Du glemte biler, hus, hoteller, ferieturer, trær, solnedganger, utsikter, damer med og uten klær, båter, sure samboere, armer og bein i fatle, platecovere, kabler, stereobenker, lyddemping osv osv. vi kan like greit legge ned hele HFS og pille oss i nesen mens vi ser regnet øse ned. Er så flott at folk er så fantastisk positive. Herlig! ha en flott helg! 🤩

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    PS: Du glemte biler, hus, hoteller, ferieturer, trær, solnedganger, utsikter, damer med og uten klær, båter, sure samboere, armer og bein i fatle, platecovere, kabler, stereobenker, lyddemping osv osv. vi kan like greit legge ned hele HFS og pille oss i nesen mens vi ser regnet øse ned. Er så flott at folk er så fantastisk positive. Herlig! ha en flott helg! 🤩
    Har dessverre ikke tatt medisin min. Life is a bitch, and then you die.. Fuck it 😘.. Livet er uansett ikke denne bobla, bare en mer eller mindre nødvendig tidtrøyte for oss som trenger det.. God helg ☺

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.213
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sofagris er nok jeg og, men artig å se ting i kombinasjon som en ikke ante eksisterte. Og så er det fuckings boring med bilde av øl-bokser, diverse hunder og gjentagende musikk.. :ROFLMAO:.. Ja, jeg har vært her inne for lenge.. :oops:

Vis vedlegget 857983
    Er grenser for hvor mye vi som kjøper rekti med en gang kan skape av drama for deg bror!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Min greie var til Powerpromp, men jeg gjetter på at hun-dragen din HCS også er din gudinne.

...eller?

• Love

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    1.932
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 857983
    Gjentagende musikk??
    Da får du ta en liten titt på min mandagstråd!!😀☀

• Love

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gjentagende musikk??
    Da får du ta en liten titt på min mandagstråd!!😀☀
    Det gjorde jeg... 🙂. Kjærkomment. Rare greier, det sto to bokser i racket ditt, jeg tror har sett før? 🙄... Gleder meg, nesten, til mandag 😊

• Love
    Reaksjoner: oal
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn