S
Smorte24
Gjest
Er det noen mulighet å redde Hellas nå?
Og hva vil dette ha for betydning for EU?
Og hva vil dette ha for betydning for EU?
|
Det er omtrent så galt som det kan få bli: Grunnen er at ryker Hellas, så tar franske og tyske banker store tap. Og ringvirkningene kan bli store.TTmania skrev:Who cares. Hellas er "den ytterste nøgne ø" i finanssammenheng og dermed ikke prioritert av stormaktene.
nb skrev:Det er omtrent så galt som det kan få bli: Grunnen er at ryker Hellas, så tar franske og tyske banker store tap. Og ringvirkningene kan bli store.TTmania skrev:Who cares. Hellas er "den ytterste nøgne ø" i finanssammenheng og dermed ikke prioritert av stormaktene.
Hellas er Det Store Tema på alle EU-møter om dagen.
De mest oppvakte og realistiske amerikanerne har såvidt oppdaget at de snart risikerer å ikke lenger være en stormakt. De har nok med sitt eget underskudd.TTmania skrev:Vet at det står på dagsorden i EU, men hvor er USA. De er KUN ute etter å sikre oljetigangen til landet og "couldnt care less about Greece"nb skrev:Det er omtrent så galt som det kan få bli: Grunnen er at ryker Hellas, så tar franske og tyske banker store tap. Og ringvirkningene kan bli store.TTmania skrev:Who cares. Hellas er "den ytterste nøgne ø" i finanssammenheng og dermed ikke prioritert av stormaktene.
Hellas er Det Store Tema på alle EU-møter om dagen.
Blir det bankkrise ala Lehman-konkursen etter en eventuell konkurs i Hellas så gjelder det i høyeste grad USA også. De bryr seg nok en hel del. USA har allerede bidratt med mye penger i nødlån til Hellas gjennom IMF.TTmania skrev:Vet at det står på dagsorden i EU, men hvor er USA. De er KUN ute etter å sikre oljetigangen til landet og "couldnt care less about Greece"
De har da allerede reagert. USA er største bidragsyter i IMF.TTmania skrev:Mulig jeg tar feil, men vent og se. USA kommer til å reagere for sent.
Men Hellas synker fortsatt eller?nb skrev:De har da allerede reagert. USA er største bidragsyter i IMF.TTmania skrev:Mulig jeg tar feil, men vent og se. USA kommer til å reagere for sent.
Ja. Mener du det er USAs feil?TTmania skrev:Men Hellas synker fortsatt eller?
Nei, men har støtten vært nok?nb skrev:Ja. Mener du det er USAs feil?TTmania skrev:Men Hellas synker fortsatt eller?
En må slutte å snakke om Hellas som om det var en grei enhet.Gjestemedlem skrev:Den støtten Hellas får er utelukkende for å kunne betale avdrag på sine lån. Det er med andre ord storbankene som får redningsmidler ikke Hellas som sådan. De må skjære til beinet. Ingen er tjent med at de må avskrive disse lånene ennå.. ikke før de på en eller annen måte er blitt overført fra de private bankene til noen av statene. :-\
Bankene kan jo ikke ta tapene... hvordan skulle det gå? :-\
Det stod en ganske innsiktsfull artikkel om Hellas i DN i forrige uke. Blant annet så manipulerte greske myndigheter med nasjonale tall for å kvalifisere for Euro-samarbeidet. Grekerne jukset seg inn, med andre ord.Parelius skrev:Så kan vi jo lure på hvor EU var når de innlemmet denne røverstaten uten å sette krav til slik skatteinngang.
Om jeg ikke husker feil så stod det mer i den artikkelen (som jeg er enig i var god).pedal skrev:Det stod en ganske innsiktsfull artikkel om Hellas i DN i forrige uke. Blant annet så manipulerte greske myndigheter med nasjonale tall for å kvalifisere for Euro-samarbeidet. Grekerne jukset seg inn, med andre ord.Parelius skrev:Så kan vi jo lure på hvor EU var når de innlemmet denne røverstaten uten å sette krav til slik skatteinngang.
Når tyskerne nå stiller krav til ekstra revisjon og kontroll med eventuelle tilleggsmidler, så reagerer grekerne med sinne og stolhet. Som om de driver med juks?!
Samme artikkel siterte grekerne selv på det at kulturen deres var for "ottomansk" (arabisk). Den jevne greker foretrekker å mele sin egen kortsiktige kake. Det er for lite fellesskap/solidaritet.
Ja da. Dette kun på sparket, men jeg husker også at et stort problem var at ingen regjering hadde våget å gå den greske fagbevegelsen på klingen. Mangel på fleksibilitet i arbeidsmarkedet og dyre velferdsordninger gjør Hellas til ytterligere et håpløst case, (-i forhold til sviktende verdiskapning/skatteinngang).Parelius skrev:Om jeg ikke husker feil så stod det mer i den artikkelen (som jeg er enig i var god).
Godt poeng. Jeg vedder ikke i mot. Det er klart at de største svina finner du på toppen. Sympatien min ligger hos de som har minst. Finnes det noen kilder rundt dette med utenlandsformuer, forresten?Parelius skrev:Vet vi noe om hvor store verdier den greske overklassen har gjemt bort i utlandet?
(Jeg aner ikke, men vedder den høyre høyttaleren min på at det ikke er småpenger.)
Har ikke tall, men leste for en god stund siden ( da probemene begyte å komme opp i media ) at de rike i Hellas begynte å salte ned formuene sine i utlandet slik at de ikke skulle kunne inndras av staten. Dette gjorde de i så stort omfang at det førte til merkbare prisøkninger på eiendom i London!!pedal skrev:Godt poeng. Jeg vedder ikke i mot. Det er klart at de største svina finner du på toppen. Sympatien min ligger hos de som har minst. Finnes det noen kilder rundt dette med utenlandsformuer, forresten?Parelius skrev:Vet vi noe om hvor store verdier den greske overklassen har gjemt bort i utlandet?
(Jeg aner ikke, men vedder den høyre høyttaleren min på at det ikke er småpenger.)
Et legitimt spørsmål. Det er jo et land med en ikke ubetydelig shipping-bransje i tillegg. :Parelius skrev:Vet vi noe om hvor store verdier den greske overklassen har gjemt bort i utlandet?
Jeg tror Hellas ville blitt med uansett - juks eller ikke (de fikk statsgjelden til å fremstå som mindre enn den var gjennom finansielle transaksjoner som faktisk ikke var ulovlige etter reglene å langt jeg har forstått).pedal skrev:Blant annet så manipulerte greske myndigheter med nasjonale tall for å kvalifisere for Euro-samarbeidet. Grekerne jukset seg inn, med andre ord.
Når tyskerne nå stiller krav til ekstra revisjon og kontroll med eventuelle tilleggsmidler, så reagerer grekerne med sinne og stolhet. Som om de driver med juks?!
Ja det var en del språklige problemer da man skulle innføre enheten. Den var jo opprinnelig tiltenkt å hete ECU.nb skrev:Et lite kuriosa: Når de skulle bestemme navnet på fellesvalutan var Euro ikke så poppis i Hellas fordi det er veldig likte et gresk (slang?)ord for urin. Kanskje mer treffende enn de kunne tenke seg![]()
Dette er konsekvensen av julenissepolitikken som er ført i Europa etter 2. verdenskrig. Har man først fått fordeler og privilegier, vil man ugjerne se dem bli tatt bort - og selv om man mener at det kanskje ikke er bærekraftig, så vil mange mene at andre har skylden for problemene, og at det er galt at de rammes. (Men en viss berettigelse).cybervision_ skrev:Generalstreik mot innstramminger? Hva er alternativet de prøver å få "gjennom", fortsette på samme galeien?
Wtf?vredensgnag skrev:for at landet skal kunne låne penger som skal sendes til banker utenlands.
Ja, enig i dette. Det er vel så langt primært grekerne som har beriket seg på andres penger, ikke omvendt, og som nå protesterer når regningen skal betales.nb skrev:?vredensgnag skrev:for at landet skal kunne låne penger som skal sendes til banker utenlands.
Det virker som du har veldig lyst til å frestille dette som at Hellas går under fordi utenlandske banker skal berike seg. Hellas har kjørt seg i grøfta helt på egenhånd.
Joda, men mesteparten av de store lånepakkene kommer utelukkende fordi de skal gå til renter og avdrag på allerede inngåtte lån. Hvis dette ikke blir gjort og disse lånene blir regnet som misligholdte, så vil det ramme finansinstitusjonene i Europa svært hardt.nb skrev:Wtf?vredensgnag skrev:for at landet skal kunne låne penger som skal sendes til banker utenlands.
Det virker som du har veldig lyst til å frestille dette som at Hellas går under fordi utenlandske banker skal berike seg. Hellas har kjørt seg i grøfta helt på egenhånd.
Hellas har lånt penger for å finansiere en levestandard de ikke har råd til gitt inntektene (og mangelen på vilje til å få inn skatte- og avgiftsinntekter).
Vær så snill, det er ingen som kritiserer det søte bankvesenet du er del av. Det er fine og framifrå folk hele gjengen.nb skrev:Wtf?vredensgnag skrev:for at landet skal kunne låne penger som skal sendes til banker utenlands.
Hellas har lånt penger for å finansiere en levestandard de ikke har råd til gitt inntektene (og mangelen på vilje til å få inn skatte- og avgiftsinntekter).
Så det du sier er at låneneskulle vært stoppet lenge før, og at grekerne dermed ville blitt tvunget til å ta oppgjøret lenge før? Mye god etterklokskap i det ja.vredensgnag skrev:Vær så snill, det er ingen som kritiserer det søte bankvesenet du er del av. Det er fine og framifrå folk hele gjengen.nb skrev:Wtf?vredensgnag skrev:for at landet skal kunne låne penger som skal sendes til banker utenlands.
Men rent konkret er situasjonen den at redningspakkene som nå skal stables på bena ikke går til den greske befolkningen (altså de som nå går i streik), men til utenlandske institusjoner som har lånt penger til Hellas makthavere som har brukt midlene for å juge landet inn i Euroen, og for å finansiere et bankerott statsapparat.
At grekerne er totalt uten samfunnsmoral vet vi godt, det har de demonstrert gjennom sin noe urealistiske holdning til hvordan man bedriver et samfunn. Men kjensgjerningen er krystallklar i den jevne grekers hode: samfunnet rives ned rundt oss, fordi toppene har lekt med landet. Det er revolusjonsføde.
Economist har ihverfall skjønt det:
http://www.economist.com/node/18867023
According to public data collected by Barclays Capital, an investment bank, few foreign banks holdings of Greek government bonds are worth even 10% of their capital (Greek banks are a different matter: see chart 1). That means they should comfortably withstand the substantial losses that might arise if Greece said that it would repay less than 100 cents on the euro. Softer forms of default, such as extending the maturities of existing bonds, would probably cause almost no harm to the financial system, especially if the interest payments remained the same as when the bonds were issued.
Holdings of bonds do not tell the full story of banks exposure to Greek government debt. By buying credit-default swaps (CDSs), which are essentially insurance policies against a default, banks are likely to have shifted some risk to insurers or investment funds that are less important to the financial system as a whole. Some banks, however, will have sold CDSs.
Ja, da kunne de dyttet problemene over på andre enn långiverne, feks på egne skattebetalere gjennom feks inflasjon.65finger skrev:Relevant artikkel. Synd at grekerene er fanget i Euroen
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2169125.ece
Pengene går til Hellas. Som lån. Siden de ikke kan låne i markedet. De går til å nedbetale lån Hellas har tatt opp tidligere for å dekke inn et dundrende budsjettunderskudd. Det er dog riktig at dette er gunstig for lånegivere som p.t. primært er utenlandske banker, pensjonsfond osv, samt den europeiske sentralbanken som sitter på svært mye gresk statsgjeld.vredensgnag skrev:Men rent konkret er situasjonen den at redningspakkene som nå skal stables på bena ikke går til den greske befolkningen (altså de som nå går i streik), men til utenlandske institusjoner som har lånt penger til Hellas makthavere som har brukt midlene for å juge landet inn i Euroen, og for å finansiere et bankerott statsapparat.