Hellas i "deep shit"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    Posten og Telenor er slike selskap som SSB registrerer som offentlig foretak i konkurranseutsatte bransjer- og de er så absolutt konkurransutsatt så det holder - for alle bruker ikke lenger Televerket eller frimerker :)

Nei, det er ikke mye større økning i offentlig sektor fra 2002 og frem til i dag - det er privat som trekker den største økningen.

Rød/grønne flagget tidlig i finanskrisen at det skulle satses penger i det offentlige. Da er det underlig at dette enda ikke vises i tallene til SSB - det er vel snart 1 år siden at pengesekken til de grader ble åpnet av Stoltenberg&co.
    Bare delvis, Posten har vel f.eks monopol på privat postombæring i Norge. Telnor eier infrastrukturen for telenettet i Norge(?) osv - tipper det er ganske så mange sysselsatte i slike bedrifter som ikke har sin arbeidsplass reelt truet av konkurranse fra utlandet.

For øvrig er svært mye av privat sektor skjermet mot konkurranse, ikke mot innenlands konkurranse, men mot konkurranse fra utlandet. Frisører, rørleggere, elektrikere, dagligvarebutikker, bilforhandlere, banker, advokatfirmaer osv, osv må av naturlige grunner helt eller delvis ligge i Norge og kan ikke flyttes til utlandet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.613
    Europeisk "dommedag" i vente. Fra dn.no:

Økonomen og spaltisten Andre Lilico har på sin blogg laget en sammenfatning over hva han tror skjer når Hellas, trolig i løpet av de nærmeste dagene, reddes av den europeiske sentralbanken ECB. Ifølge Affärsvärlden er det ikke noen lesing for den lettskremte.

Lilicos spådommer:

- Hver eneste bank i Hellas vil straks bli insolvente

- Alle banker i Hellas vil bli nasjonalisert

- Regjeringen vil forby uttak fra greske banker

- For å hindre opprør tilsvarende det som skjedde i Argentina i 2002, vil det bli innført utgangsforbud og kanskje unntakstilstand

- Hellas vil forsøke å etablere en ny valutaenhet, og all gjeld vil konverteres til den nye valutaen

- Portugal vil se an og følge utviklingen i Hellas, og deretter kanskje følge i samme fotspor

- Flere franske og tyske banker vil få store tap da de ikke lenger klarer å møte de lovpålagte kapitalkravene

- Den europeiske sentralbanken ECB blir insolvent på grunn av den kraftige eksponeringen mot Hellas og de greske og irske bankene

- De franske og tyske regjeringene vil møtes for å bestemme hvorvidt ECB skal rekapitaliseres og om ECB skal tillates å trykke nye penger

- Det vil bli blodbad i det spanske bankmarkedet da spanske statspapirer ikke vil bli reddet av noe nødlån. ECB vil nemlig stoppe alle fremtidige redningsaksjoner etter Hellas.

- Når den første stormen har lagt seg vil fokus bli rettet mot britiske banker

Er dette et mulig scenario?
    Hva sier HiFi sentralens økonomieksperter?

V

vredensgnag

Gjest
    "Hver gang jeg hører ordene økonomiske eksperter, får jeg lyst til å gripe etter min pistol."

Lurer på om Goldman, som tross alt bistod heftig med å juge Hellas inn i euroen, har tatt posisjon for å nyte hva som er i emning. Men så var jammen grekerne også uansvarlige så det holdt.

For den som vil ha et innblikk i hvor stupide greske politikere, kapitaleiere, næringslivsledere, statsansatte og arbeidere har vært, er dette en fin artikkel:

http://www.vanityfair.com/business/features/2010/10/greeks-bearing-bonds-201010

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.613
    vredensgnag skrev:
    "Hver gang jeg hører ordene økonomiske eksperter, får jeg lyst til å gripe etter min pistol."

Lurer på om Goldman, som tross alt bistod heftig med å juge Hellas inn i euroen, har tatt posisjon for å nyte hva som er i emning. Men så var jammen grekerne også uansvarlige så det holdt.

For den som vil ha et innblikk i hvor stupide greske politikere, kapitaleiere, næringslivsledere, statsansatte og arbeidere har vært, er dette en fin artikkel:

Ser at det sosiale opprøret vokser, blant annet i Spania hvor 4 av 10 unge nå er uten arbeid. Og enda er ikke de store kuttene gjennomført. Skal tro hvordan dette utvikler seg.

Det er på dette tidspunkt i historien at eurolandene skulle ha lagt seg opp penger, fordi den demografiske utviklinga tilsier at det vil trengs mye offentlige penger i helse og omsorgstilbud i årene som kommer. Penger som ikke finnes. Stakkars, det kommer ikke til å bli lett å bli gammel i europa. :-\

C

Cyber

Gjest
    Vi skal bare være ytterst glade for at vi ikke er i EU selv for da hadde vi betalt for hele festen...

V

vredensgnag

Gjest
    Julenissepolitikk blir det slutt på, innen alle områder av samfunnet.

Og folk vil oppdage at det vil bli mer "pay-as-you-go" overalt, også innen utdannelse. Norge er ikke immunt. Her har stor andel av arbeidsføre pensjonert seg vha gunstige velferdsordninger, i håp om at oljen tar regningen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Luksusfellen i stor skala.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    vredensgnag skrev:

Og det klages over nordmenns skattemoral? Helt utrolige tilstander.

V

vredensgnag

Gjest
    Gubra skrev:
    vredensgnag skrev:

Og det klages over nordmenns skattemoral? Helt utrolige tilstander.
    Michael Lewis setter scenen på en god måte:

The tsunami of cheap credit that rolled across the planet between 2002 and 2007 has just now created a new opportunity for travel: financial-disaster tourism. The credit wasn’t just money, it was temptation. It offered entire societies the chance to reveal aspects of their characters they could not normally afford to indulge. Entire countries were told, “The lights are out, you can do whatever you want to do and no one will ever know.” What they wanted to do with money in the dark varied. Americans wanted to own homes far larger than they could afford, and to allow the strong to exploit the weak. Icelanders wanted to stop fishing and become investment bankers, and to allow their alpha males to reveal a theretofore suppressed megalomania. The Germans wanted to be even more German; the Irish wanted to stop being Irish. All these different societies were touched by the same event, but each responded to it in its own peculiar way. No response was as peculiar as the Greeks’, however: anyone who had spent even a few days talking to people in charge of the place could see that. But to see just how peculiar it was, you had to come to this monastery.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er forbløffende at mange grekere faktisk tror at det de holder på med er bærekraftig. At de ikke skjønner at det var/er galskap er forbløffende.

V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:
    Det er forbløffende at mange grekere faktisk tror at det de holder på med er bærekraftig. At de ikke skjønner at det var/er galskap er forbløffende.
    Det er ikke mitt problem, jeg passer mine interesser.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    baluba skrev:
    Ikke mange store tanker om solidaritet der i gården utenom streikesesongene. ::)

V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    baluba skrev:
    Ikke mange store tanker om solidaritet der i gården utenom streikesesongene. ::)
    Folk ble hentet opp fra dyp elendighet gjennom organiseringen av velferdstilbud over felleskassen -- og individuell grådighet er nå i ferd med å spjære dette sikkerhetsnettet, så da kan folk igjen få oppleve hvordan det er å virkelig slite seg gjennom livet.
    Jeg tilhører champagne&kaviar generasjonen i så måte, jeg har hatt trampoline, med sikkerhetsnett under, og vært iført sikringsliner. Men det gikk for langt, man kan ikke låne seg til velstand - det ryker til slutt.
    Norge er heldig på mange områder, men har begått utskeielser som matcher de greske. I motsetning til Hellas har vi ikke lånefinansiert moroa, men det betyr ikke at de samfunnsmessige konsekvensene er noe bedre. Når store deler av befolkningen ikke er i aktivt arbeid; når ungdom mener det er helt i orden å feste seg gjennom en eksamensperiode og stille kunnskapsløse til høyere studier (etter noen års "merk verden" reiser); og når offentlig sektor har blåst seg opp hinsides -- så vil det få følger.

Det jordskjelvet som kommer, som følge av julenissepolitikk, vil gjøre oss alle mer jordnære og nøysomme, og det kan umulig skade, i lengden. Men det blir en tøff overgang.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.959
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Folk ble hentet opp fra dyp elendighet gjennom organiseringen av velferdstilbud over felleskassen -- og individuell grådighet er nå i ferd med å spjære dette sikkerhetsnettet, så da kan folk igjen få oppleve hvordan det er å virkelig slite seg gjennom livet.
    Jeg tilhører champagne&kaviar generasjonen i så måte, jeg har hatt trampoline, med sikkerhetsnett under, og vært iført sikringsliner. Men det gikk for langt, man kan ikke låne seg til velstand - det ryker til slutt.
    Norge er heldig på mange områder, men har begått utskeielser som matcher de greske. I motsetning til Hellas har vi ikke lånefinansiert moroa, men det betyr ikke at de samfunnsmessige konsekvensene er noe bedre. Når store deler av befolkningen ikke er i aktivt arbeid; når ungdom mener det er helt i orden å feste seg gjennom en eksamensperiode og stille kunnskapsløse til høyere studier (etter noen års "merk verden" reiser); og når offentlig sektor har blåst seg opp hinsides -- så vil det få følger.

Det jordskjelvet som kommer, som følge av julenissepolitikk, vil gjøre oss alle mer jordnære og nøysomme, og det kan umulig skade, i lengden. Men det blir en tøff overgang.
    ..og ikke minst det lønnsnivået "vi" (dvs de med inflytelse) har bevilget seg selv det siste tiåret. Ikke minst i offentlig sektor (jeg mener at offentlig sektor er de lønnsdrivende). I 2000 ble jeg "headhuntet" (dvs fikk telefon om at jeg var ønsket på et jobbintervju uten å ha søkt) til lederstillingen (en jobb jeg forøvrig ikke fikk) i en industribedrift med milliardomsetning. Lønna var 470 000kr noe jeg synes var storveis dengang....
    Vi har priset oss helt ut av virkeligheten. Mange yrkesgrupper har sugerøret ned i oljekassa. Når den tar slutt har vi intet igjen siden vi har avviklet alt annet fordi det ikke er penger nok der sammenlignet med olje...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    baluba skrev:

Det gjelder å skaffe seg den hifi-en man begjærer så kjapt som mulig, altså. ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.613
    Hørte en analyse i dag morges på nyhetene. Om dominobrikkene skulle begynne å falle fordi at Hellas misligholder gjelden sin, med det til følge at store europeiske banker da kommer opp i trøbbel, da får vi på nytt situasjonen: To Big To Fail.
    Konsekvensene av at store europeiske banker skulle gå under vil skape så store negative ringvirkninger for det finansielle systemet at tapene må sosialiseres, dvs spres utover til "deg og meg".

Det er en merkverdig verden vi lever i.

C

Cyber

Gjest
    Det er jo alltid slik. Før finanskrisen var det jo bankene som kjørte det hele "på ræva" og tok ut store bonuser og fikk således kjeft for dette og at det var en viktig medvirkende faktor. Hva skjer nå som hjulene er i ferd med å snurre igjen, joda - de har begynt å punge ut bonusene igjen og Ola og Kari må betale gildet.

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    Hørte en analyse i dag morges på nyhetene. Om dominobrikkene skulle begynne å falle fordi at Hellas misligholder gjelden sin, med det til følge at store europeiske banker da kommer opp i trøbbel, da får vi på nytt situasjonen: To Big To Fail.
    Konsekvensene av at store europeiske banker skulle gå under vil skape så store negative ringvirkninger for det finansielle systemet at tapene må sosialiseres, dvs spres utover til "deg og meg".

Det er en merkverdig verden vi lever i.
    Det er selvsagt uakseptabelt.

Vi er omgitt av en haug eksperter (finans og næringsliv) som velter seg i penger, og som bruker mest tid på å hanke inn personlige bonuser og godtgjørelser, mens de sjonglerer med finansinstrumenter og virksomheter -- og når det går galt er de sikret sine vederlag, mens skattebetalerne forventes å skulle rydde opp.

Total ansvarsløshet - som i tillegg ødelegger for dem som ønsker å drive redelig.
    Om en skogbruker begynte å selge luftskog - dvs trær som deriverte fra eksisterende trær på grunnlag av potensialet for frøsetting fra disse - og om skogbrukeren så lånte enorme pengebeløp for å kjøpe ytterligere luftskog, som han så brukte for å låne enda mer penger for å kjøpe mer luftskog...
    Ville noen til slutt kommet og eskortert ham til et passende asyl.

Men innen finans foregår dette hvert eneste millisekund, og de som selger all luftskogen tar skikkelige cuts som provisjon inn i egne konti, i form av ordentlige trær. At det hele bare er luftskog blir en annens problem.

Og når det detter over styr får de andre til å tro at samfunnet har godt av at luftskogsjappa holdes i live, for skattebetalernes regning, mens luftskogselgerne får beholde alle sine privilegier og "trær".

I sannhet en merkelig verden.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg har kanskje sugerør ned i oljekassen, men jeg deler solidarisk ut igjen ved å kjøpe bergenske oljekabler! ;D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg har kanskje sugerør ned i oljekassen, men jeg deler solidarisk ut igjen ved å kjøpe bergenske oljekabler! ;D
    Her går det i kabler fra innlandet.
    Fin tråd forøvrig, lærerik.

Håvard

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    De norske bankene burde vel strengt tatt få applaus for å klare seg bra gjennom finanskrisen. Det eneste Ola og Kari merket var stort sett lavere lånerente.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.004
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    De norske bankene burde vel strengt tatt få applaus for å klare seg bra gjennom finanskrisen. Det eneste Ola og Kari merket var stort sett lavere lånerente.
    Ja, men det er fordi de norske bankene ble "wiped out" i 1993 under en tidligere finanskrise, og litt av den erfaringen ser ut til å sitte i veggene fortsatt. Den gangen var norske myndigheter tøffe nok til å si at aksjonærene fikk ta mesteparten av støyten, ved at aksjene ble "nullet" og bankene i praksis nasjonalisert. (Jeg tapte selv litt penger på den hendelsen.)

Det motet har manglet denne gangen. Derfor har vi fortsatt denne paradoksale situasjonen med at oppsiden er privat og nedsiden offentlig, og åpenbart håpløse case som Hellas holdes flytende med stadig nye offentlige lån i håp om at ting "går seg til". De gjør ikke det. Gresk gjeld må restruktureres, de som har lånt ut mye penger til grekerne må ta en "haircut", og så må det være en beredskap for å håndtere banker som har for stor eksponering til dritten. For eksempel ved å nasjonalisere de bankene det gjelder og la aksjonærene ta smellen. Tough shit, men håndteringen av den skandinaviske bankkrisen tidlig på 1990-tallet er fortsatt best practice på hvordan dette kan gjøres uten altfor langvarige skadevirkninger.

V

vredensgnag

Gjest
    I Norge var bestikkelsesgraden for lav til at aksjonærene klarte å kjøpe bankene fri da våre banker tok en tur på galeien - det problemet har man ikke i USA, der det er finansbransjen som kjører D.C., fra A to Z.

Men som man skjønner av Lewis artikkel er bankene i Hellas nærmest som engler å regne sammenlignet med offentlig forvaltning og statsadministrasjon.

V

vredensgnag

Gjest
    Fole festlege greier ditta i Hellas!

Moro med slik finans, bedre enn atombomber, samme effekt, men uten all den fysjom strålingen og ekkelt hårtap.

Noen spådommer:
    http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3185297.ece

Økonomen og spaltisten Andrew Lilico har på sin blogg laget en sammenfatning over hva han tror skjer når Hellas, trolig i løpet av de nærmeste dagene, ikke vil klare å innfri sine betalingsforpliktelser. Ifølge Affärsvärlden er det ikke noen lesing for den lettskremte.

Lilicos spådommer:

- Hver eneste bank i Hellas vil straks bli insolvent

- Alle banker i Hellas vil bli nasjonalisert

- Regjeringen vil forby uttak fra greske banker

- For å hindre opprør tilsvarende det som skjedde i Argentina i 2002, vil det bli innført utgangsforbud og kanskje unntakstilstand

- Hellas vil forsøke å etablere en ny valutaenhet, og all gjeld vil konverteres til den nye valutaen

- Portugal vil se an og følge utviklingen i Hellas, og deretter kanskje følge i samme fotspor

- Flere franske og tyske banker vil få store tap da de ikke lenger klarer å møte de lovpålagte kapitalkravene

- Den europeiske sentralbanken ECB blir insolvent på grunn av den kraftige eksponeringen mot Hellas og de greske og irske bankene

- De franske og tyske regjeringene vil møtes for å bestemme hvorvidt ECB skal rekapitaliseres og om ECB skal tillates å trykke nye penger

- Det vil bli blodbad i det spanske bankmarkedet da spanske statspapirer ikke vil bli reddet av noe nødlån. ECB vil nemlig stoppe alle fremtidige redningsaksjoner etter Hellas.

- Når den første stormen har lagt seg vil fokus bli rettet mot britiske banker

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.613
    vredensgnag,

se ditt svar #710 i "Hvorfor må maten være så billig i Norge".
    se mitt svar #241 i denne tråden.

;D

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    vredensgnag,

se ditt svar #710 i "Hvorfor må maten være så billig i Norge".
    se mitt svar #241 i denne tråden.

;D
    Husker du la det inn, men fikk lyst til å gjenta det. Burde vel gjentas hver dag ... man får håpe det ikke går den veien.

For å oppsummere problemets rot:

Finansnæringen har gjort omsetning av "pakker" til et produkt, der omsetterne får provisjoner av pakkens beløp. Det viktige er blitt å omsette størst mulige pakker, slik at omsetterne kan bli rike.
    Hva som så skjer, som følge av at pakken er blitt omsatt, er man uinteressert i.

Det er meget uforsvarlig å lage et slikt system. Det kan sammenlignes med at en som driver en skiheis får mest betalt om han overlesser hver eneste stol så den er svart av folk som klamrer seg til den og henger fra den. Men vedkommende satser på at det er en annen som har ansvaret for heisen når det hele kollapser, og han selv sitter og teller pengene sine et annet sted.

Innen finans er dette helt i orden, merkelig nok.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    vredensgnag skrev:
    I Norge var bestikkelsesgraden for lav til at aksjonærene klarte å kjøpe bankene fri da våre banker tok en tur på galeien - det problemet har man ikke i USA, der det er finansbransjen som kjører D.C., fra A to Z.

Men som man skjønner av Lewis artikkel er bankene i Hellas nærmest som engler å regne sammenlignet med offentlig forvaltning og statsadministrasjon.
    Tidenes scoop av den norske stat. Sendte bankene ut på glattisen, og da de trynet tok de over eierskapet, eierne tapte alt, staten satt igjen med milliardverdier, og sitter fortsatt med dem.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.004
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, og man kan mene at det var i hardeste laget, men det var ikke den "privat oppside, offentlig nedside"-situasjonen vi ser nå. Bankene gamblet og tapte, eierne tok regningen, staten ryddet opp og rekapitaliserte de institusjonene som var "for store til å gå konk". Sammenligningen mellom det som skjedde den gangen og dagens situasjon er interessant.

N

nb

Gjest
    Nå er det vel ingen direkte kausalitet mellom finanskrisen 1.0 og den situasjonen Hellas nå befinner seg i. Å leve langt over evne på lånte penger har grekerene stort sett klart helt alene. De fikk assistanse til å pynte seg inn i Euroen, men siden Euro primært var et politisk prosjekt hadde de nok kommet seg inn uansett. Trur eg. Sett i ettertid hadde de muligens hatt det bedre på utsiden, men det er ikke så lett å svare på.

At de har et fjell av gjeld er først og fremst deres egen skyld. De har kunnet låne billig lenge siden det har vært sett på nærmest som tysk statsgeld men med litt ekstra avkastning. Det er det ingen som tror nå og rentene på den blir deretter.

V

vredensgnag

Gjest
    Hellas har oppført seg som en røverstat - overfor andre grekere og overfor andre europeiske nasjoner. Men de fikk hjelp til bedrageriet av Goldman Sachs, så internasjonal finans går ikke fri - og mengder av banker stilte opp med lån, til tross for at de visste hvordan tilstandene var i landet.
    De som formidlet lånepakkene fikk sine personlige cuts, og ga faen i følgene.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    De som formidlet lånepakkene fikk sine personlige cuts, og ga faen i følgene.
    Lånepakker? Statsgjeld er i utgangspunktet noe av det enkleste som finnes og det auksjoneres enorme mengder av det hele tiden. Ikke mye fiksfakseri i de produktene. Husk på at de aller, aller fleste som har lånt penger til Hellas er profesjonelle, dvs banker, store fond o.l.

I Italia og Japan er det litt annerledes, der har privatinvestorer mye av investeringene. Når tsunamien traff Japan så rikket rentene på japansk statsgjeld seg knapt, det er temmelig spesielt.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Kjenner til den saken der. Men det er ikke så lenge siden Hellas solgte statsgjeld i markedet og interessen var, mildt sagt, enorm.

Dealen med GS gjorde at Hellas kunne holde statsgjeld for ca 1 milliard USD unna den offisielle statistikken. Dette er i dag en dråpe i havet - den enorme gelden til Hellas kommer først og fremst fra enorme budsjettunderskudd år ut og år inn.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.004
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Nå er det vel ingen direkte kausalitet mellom finanskrisen 1.0 og den situasjonen Hellas nå befinner seg i. Å leve langt over evne på lånte penger har grekerene stort sett klart helt alene. De fikk assistanse til å pynte seg inn i Euroen, men siden Euro primært var et politisk prosjekt hadde de nok kommet seg inn uansett. Trur eg. Sett i ettertid hadde de muligens hatt det bedre på utsiden, men det er ikke så lett å svare på.

At de har et fjell av gjeld er først og fremst deres egen skyld. De har kunnet låne billig lenge siden det har vært sett på nærmest som tysk statsgeld men med litt ekstra avkastning. Det er det ingen som tror nå og rentene på den blir deretter.
    Ja, men spøkelset i klesskapet er hvilken effekt det vil få på store europeiske banker den dagen musikken stopper. Da vil beholdningene av gresk statsgjeld måtte skrives ned ganske kraftig, og banker kan få problemer med soliditet og reservekrav, noe som igjen kan utløse en ny bankkrise med mistillit og påfølgende likviditetskrise. Derfor må det være en beredsskap på å "ta imot" banker som eventuelt har gasset seg i greske statsobligasjoner. Årsakssammenhengen går motsatt vei.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hellas får bite i de sure eplet og selge tilbake en bunke med øyer til Tyrkia. Da blir de nok litt mer forsiktige med å låne seg til fant ved neste anledning.

P

Parelius

Gjest
    De skulle kanskje begynne å hanke inn litt royalties på kulturelt tankegods…

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.515
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    De kunne jo patentere at idrettsutøvere skulle være nakne under Olympiaden. Ville garantert gitt bedre priser på TVspots under sendingene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    erato skrev:
    Parelius skrev:
    De kunne jo patentere at idrettsutøvere skulle være nakne under Olympiaden. Ville garantert gitt bedre priser på TVspots under sendingene.
    De ville vel blitt buret inne...

V

vredensgnag

Gjest
    Spørsmålet blir vel når grekerne føler at det som foregår er en krigserklæring, og ikke hjelpetiltak.

Hele landet settes nå under ekstern administrasjon.

Men hva skjer når befolkningen forstår at dette ikke gjøres for å redde borgerne, men for å redde bankene som har lånt penger til Hellas?

Fra FT - jeg limer inn åpningen, siden tilgang krever at man er registrert:

Greece set for severe bail-out conditions

By Peter Spiegel in Brussels, Quentin Peel in Berlin and Ralph Atkins in Frankfurt

European leaders are negotiating a deal that would lead to unprecedented outside intervention in the Greek economy, including international involvement in tax collection and privatisation of state assets, in exchange for new bail-out loans for Athens.

People involved in the talks said the package would also include incentives for private holders of Greek debt voluntarily to extend Athens’ repayment schedule, as well as another round of austerity measures.

Officials hope that as much as half of the €60bn-€70bn ($86bn-$100bn) in new financing needed by Athens until the end of 2013 could be accounted for without new loans. Under a plan advocated by some, much of that would be covered by the sale of state assets and the change in repayment terms for private debtholders.
    http://www.ft.com/intl/cms/s/0/eb91ba84-8a27-11e0-beff-00144feab49a.html#axzz1Nmj5iyHd

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hele landet settes nå under ekstern administrasjon.

Men hva skjer når befolkningen forstår at dette ikke gjøres for å redde borgerne, men for å redde bankene som har lånt penger til Hellas?
    Tja, de har åpenbart ikke vært i stand til å administrere seg selv. Om de ikke får bøtter og spann i lån fra EU/IMF/osv så vil Hellas stoppe opp. At lånegiverene ikke er spesielt interesserte i å låne ut pengene helt uten videre burde ikke overraske noen.

Ikke dermed sagt at hensynet til Franske/Tyske/osv banker ikke spiller inn.

"Change in repayment terms" betyr for øvrig at obligasjonseiere får et tap, hvor saftig det blir vet man ikke før detaljene er kjent.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn