Muligens, ja. 2 timers lytting (30 min i SS) på ny ht i ukjent akustisk miljø er ikke nok for konstruktiv kritikk fra meg, men som 8x12 tom påpekte er 7 khz peaken det man merker seg først. Litt for markante "s" eller "sh" lyder?Vil 7kHz gi kunne gi litt anstrengt kvinnevokal?
neppe.....2-3 K er mere kritisk...Vil 7kHz gi kunne gi litt anstrengt kvinnevokal?
Med noe som ligner normal hørsel bør et avvik på 4-5 db over et litt bredere området få alarmklokkene til å ringe, og dette gjelder så og si i hele frekvensområdet.Deilig!!!
Som jeg sa så ta det med en klype salt.Man må gjerne mer i 10k+ før det er utpreget behagelig.
Men samme hva man overdriver så stikker det seg ut. 7k tror jeg man skal overdrive noe inni furuskogen før det oppleves som trasig. 500Hz til 3k derimot.....
Veldig hyggelig å treffe nye nick innenfor denne hobbyen, og takk for kompliment. Bare jeg får ut fingeren å får bestemt meg for hvilken elementer jeg skal bruke vil det nok ikke ta så lang tid før det er litt lyd igjen. Du/dere eller for den sagt skyld alle, er hjertelig velkommen for en lyttTakk for hyggelig lyttekveld HEL. Flott lytterom og lekre baffler. Hyggelig å møte 8x12 TOM og EHED også. Ikke helt "min" lyd, men her er rom for justering/forbedring. Hørte at her er mye potensiale. Som du sier selv, ikke helt i mål, men tror ikke det skal mye endringer til for å få mer balanse i frekvensområdet. Når du får rettet det, tror jeg alt faller på plass. Har fortsatt lyst å teste ut OB når jeg får litt mer plass å leke meg på. Kommer gjerne tilbake ved senere anledning. God kaffe du lager HEL. 8-12 TOM pekte ut pukkelen på 7 khz etter få min. lytting, imponerende ører du har Tor Arne. Må komme meg til Langesund når du har mid bass systemet på plass.
Mvh. B
Klarer du å få til en måling i sweetspot, så er det nok der vi kan "hjelpe til" med drøftelser.Her er hornet med grafer som underlag til videre drøftelse:
Husk at dette er grunntoner. Klangen i stemmen, den som gir hver og en av oss sin egen karakteristiske stemme, inneholder overtoner i hele frekvensregistret - og langt over 3-4k.Voice frequency - Wikipedia, the free encyclopedia
male speach 85-180
female speach 165-255.....neppe mye på over 3-4K da...
Snertent. SEAS LROY gjør vel samme jobben hvis man velger standard lukket løsning: http://www.seas.no/images/stories/design/pdf_datasheet/L26ROY_Application_Note.pdfsunfire cube....de er hissige og du har et mikroskopisk rom for subwoofer
Smultringbasser blir vel aldri kjapt nok i sammen med horn og dipol?Et alternativ med lukket kasse:
SVS SB-1000 Sort Subwoofer - Subwoofere
Da jeg testet med sub opp mot mine OB var ikke gain noe problem, men fikk det ikke helt til å passe sammen lydmessig.
Mulig det var fordi subben kunne bare deles ned til 50Hz, kanskje passet bedre med enda lavere..?