HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke rommet ditt ganske lite HEL?

Jo 3,33x5,15= 17 m2

Da er det tuning, tuning og atter tuning av akustikktiltakene sammen med litt EQ som gjelder.

Det har jeg forstått ;) og særlig Lyngdorf Roomperfect med FIR har imponert meg.

Veldig vanskelig å fjerndiagnostisere små rom man ikke har hørt.

Hæ, alle andre på sentralen uttaler seg i hytt og gevær om anlegg de ikke har hørt? Beskjeden eller?

Får ikke helt taket på hva som er problemet? Hvis det er HF, så er sannsynligvis bare små justeringer på plassering eller mengde som gjelder.

Kom akkurat hjem fra jobb nå og etter en øl, prat og suss med fruen sneik jeg meg ned før pizzaen og Faustino 1 for å teste litt til. Dro alle gardinene helt sammen og da ble det mer HF. Du har rett i at HF justeringene trolig ikke er en big deal å tilpasse hos meg :)

Det er generelt uheldig å dempe to paralelle flater dvs tak og gulv på samme sted. Da trer flutterekko frem andre steder.

Det har også slått meg, skal prøve uten teppe siden.
    ..

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Men forøvrig så skjønner/hører jeg at jeg må ha noe mere tiltak fra 1000 Hz og ned.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har du noen gode eksempler på gode album Espens Lind's studio? Hadde vært spennende å høre.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Aner ikke, jeg bare googler på akustikk og fant bildene. Har veldig lyst på et sånt rom :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg også, isped med en god del gode musikere:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Men forøvrig så skjønner/hører jeg at jeg må ha noe mere tiltak fra 1000 Hz og ned.
    Tror du har veldig god kontroll på dette jeg.
    Ville nok droppet plater med RPG mønster på skapdørene, men ellers er det bare å kjøpe litt tykk demping å eksprimentere litt.

PS: lurer faktisk på om en på HFS har hatt en finger med i spillet i studioet til Espen Lind...

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Så dype bassfeller i så mange av hjørnene som du har mulighet til er nå mitt tips. Gjerne med f.eks en masonittplate på utsiden for å bevare de øvre refleksjonene.

Har kontrollmålt nisjene på hver side av IKEA skapene på bakvegg, de er 15 cm brede og 60 cm dype, er det for smalt til at det har noen effekt?

På frontveggen er det mulig å skyve subbene litt mot midten og f eks få en felle som er 30 bred 20 cm ut ved siden av subben og deretter en trekant på 45 grader som gjør sidefeltet mot vegg 50 cm dypt?

Dette høres ut som en god ide, og jeg ville absolutt prøvd på dette om du har mulighet. En annen mulighet er jo slik som jeg har gjort. Altså du lager en stor felle, og lager en åpning inne i fellen som subben kan stå inni. Da får man plass til en enda større felle. Men jeg tror at 50cm så kommer du ganske langt. Anbefaler å benytte mineralull (lamdba 39 fra byggmax) som materiale inne i denne fella, ettersom det har velg lav luftgjennomstrømningsmotstand.

Grunnen til at det høres litt overdempet ut når du prater er fordi du ikke har dempet jevnt. Du har i stor grad dempet ned til rundt 1khz +- og ingenting som tar noe særlig under dette. Gardiner hjelper ikke spesielt mye annet enn på flutter ekko.

Bør jeg uansett begrense bruken av gardiner selv om jeg gjør flere tiltak? Trodde det var greit, bare se hos Oslo HiFi senter, de har gardiner hele veien i alle rom?

Gardiner kan være kjekt det. Bare pass på at det ikke dreper for mye HF. Du kan jo prøve å gjøre målinger med gardinene brettet og utstrakte for å se forskjellene. Det er vanskelig å spå uten å ha vært hos deg å hørt.

Diffusorene kan brukes gjerne brukes på den refleksjonen med lengst avstand til lytteposisjon, gjerne f.eks på bakvegg med bassfelle bak.

Lengst avstand til lytteposisjon er frontvegg, hva med å henge de over racket på midten på frontvegg? Dessuten har jeg jo skapdørene som er i veien når de er åpne.

Ikke benytt de på frontvegg, der vil de ikke ha noen effekt overhodet. Det er mye bedre å dempe hardt bak dipoler. Diffusorer kan fort skape litt mye smørje for min del. De diffusorene du har der hjelper nok uansett ikke så veldig langt under 1khz. så å plassere det noe annet sted enn i førsterefleksjon på bakvegg/sidevegg/tak vil være relativt bortkastet. Du kan prøve den på midten av frontvegg, og det vil muligens skape et noe større lydbilde. Det er mest preferanse, men jeg foretrekker demping på den veggen.

I taket ville jeg ha gått for tykkere demping. 4cm er gjerne litt i underkant. Ville gått for noe slikt som 10cm rockfon industrial plate, og om du har plass så ville jeg senket platene ned ytterligere 10cm.

Taket har kostet en god del i penger og arbeid samtidig som at jeg synes det blir stygt med 20 cm med demping. Jeg kan imidlertid legge 5-6 cm isolasjon oppå dempeøya som er denne http://www.ecophon.com/en/products/Free-hanging-units-and-baffles/Solo/Solo--Rectangle/
    Vil det i sum fungere som en 10 cm plate?

Ellers merker jeg at teppet gjør en del, kanskje det blir mer klang hvis jeg dropper teppet da taket tar imot refleksjonene?

Du kan teste dette om du ønsker. Blanding av materialer er ofte litt gambling, så det vet jeg rett og slett ikke hvordan vil fungere. Da er det muligens kanskje like greit å bare la det være et mellomrom der. Tepper demper gjerne ulineært og er gjerne ikke så veldig optimalt for annet enn utseende/komfort og å ta flutterekko. Du kan eventuelt gjøre som meg og fjerne teppet, og lage 2stk gulvplater på f.eks 10-15cm dybde, som du kan sette frem når du skal lytte skikkelig og bare sette bort når de ikke er i bruk. Bare å merke opp med gjennomsiktig teip etc, hvor de skal ligge. Det er også godt mulig det teppet er positivt også og at det oppstår flutter dersom du fjerner det. Det er egentlig bare å teste. Optimalisering av akustikk er mye gjort med målinger og lytting. og er noe som er veldig vanskelig å "gjette" seg frem til riktige tiltak. Alle rom er jo forskjellige.

Ville også gjort dette på refleksjonene til sidevegg. Da får du bra demping helt ned til 200hz i førsterefleksjonene og det er meget bra.
    På 60*120 Rockfon absorbentene mot førsterefleksjonene på sidevegg så er det kjempeenkelt å trekke dem ut 10 cm, skal prøve det.

Dette vil antagelig gi en forbedring i mellombassen. Når du skal dempe litt lengre ned i frekvens har også størrelsen på selve platen en del og si også. så det er mulig at det kanskje ville gitt enda bedre effekt med en dobbelt så stor fysisk plate (f.eks 120x120). Viktigste er ihvertfall å benytte impulsrespons målingene til å finne ut hvor det er optimalt å plassere dem.

Om du sitter relativt nærme bakvegg, så er denne veldig kritisk å få dempet skikkelig. Her bør det tas litt i. Jo nærmere en refleksjon du sitter, jo hardere bør den dempes for å ikke ødelegge stereoperspektivet.

Du må også gjerne prøve å stappe glava i de ikea hyllene også. Vet at retep har gjort dette med hell.

I skapene er det proppfullt med klær og andre ting, det har vi ikke plass til andre steder og når jeg har skapdørene på vidt gap mens jeg spiller musikk så har vel det en viss dempeeffekt? Jeg kan kanskje ofre noen hyller og få en eller to absorpenter på ca 50x60x100?

Trenger ikke gjøre noe med skapet. Men det kan fort hende at det å dytte litt glava inn i de ikea skaphyllene kan være en liten ekstra effekt. så det ville jeg prøvd.

Har svart med noen betraktninger.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Da er jeg endelig på lufta med aktiv drift 4 veis. Bassene er bak gardinene. Jeg skjønte også hvordan jeg time aligner med impulsmåling i ARTA. Når jeg leste av differansene i milisekunder korresponderte det med kontrollmåling med tommestokken ihht "speed of sound" 34,3 cm pr milisekunder mot subbene og sånn ca dipolbassene og mellomtone.

Det flotte er at T500 og FE203En-S er helt på linje i HELOB noe som kanskje bidrar til at grelvs passive filter her er så vellykket. Nå er imidlertid T500 drevet av SIT2, 203 av Malmin 9.1, AE LO15 av NAD C275bee og endelig AN TD18H+ på hver side bak gardinene av Crown K1, et monster!

image.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Akustikk igjen. Med gardinene dandert foldet sammen så blir det litt mer luft. Ganske bra egentlig.
    Litt mer toe in og 20 cm nærmere høyttalerne gjør også susen da det blir mindre reflektert lyd.

Funderer litt på IKEA skapene. Jeg har nisjene/sprekken på hver side i hjørnene 15 cm bred, 60 cm dyp, fra gulv til tak. Her kan jeg fylle med dempemateriale med masonitt foran ihht thohaugs forslag.

I tillegg kan jeg ofre de øverste hyllene på venstre og høyre side: 33x100x60 cm. Og også lage tilsvarende nede som er ca 30 cm høyt. Altså 4 hyller med dempemateriale.

Da snakker vi bassfeller eller?

Finnes det et dempemateriale som bare kan stappes inn og som ikke klør?

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Dette her kan man holde på med i en evighet.
    Subbene er høypasset 48 dB LR ved 24 Hz. Synes de woblet for mye ved basstung musikk.
    1/12 glatting:

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.109
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    " Dette her kan man holde på med i en evighet."
    Kjenner meg godt igjen.;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Etter helgens ratting med Groundsound så har jeg erfart følgende:

* Fostex T500 sitt fall fra 10000 Hz og nedover gjør at 10000 Hz er en optimal delefrekvens
    * Radian 475be med Tractrix 1000 faller på sin side fra 10-12000 Hz og oppover
    * Radian 475be har mere oppbrytninger et stykke opp i frekvens som T500 ikke har
    * T500 har en nydelig luftig klang jeg aldri har hørt fra en 1" kompresjonsdriver

Ergo, 5 veis, hvor T500 og Radian 475be deles passivt rundt 10000 Hz. Da løpetiden lett justeres med fysisk plassering og at de kan settes helt inntil hverandre mtp loobing så bør det ikke være veldig vanskelig å få til et passivt filter. Nivåjustering kan f eks tas med en variabel L-pad i første omgang.

En annen fordel er at JBL 2446 i Tractrix 350 kan deles noe lavere, f eks ved 5000 Hz noe som gjør at arbeidsområdet er innenfor tre oktaver ved deling ved f eks 625 Hz.

Det blir litt trangt i dybden men det bør vel gå an å lage en enkel krybbe til 2446 med denne løsningen?

5 VEIS.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.171
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sikkert kult
    bare husk at det skal låte riktig og...ikke bare måle....kan hende de ulike driverne har litt ulik klangsignatur
    finnes bare en måte å finne det ut på....

M

MusicBear

Gjest
    sikkert kult
    bare husk at det skal låte riktig og...ikke bare måle....kan hende de ulike driverne har litt ulik klangsignatur

Kan ikke få sagt meg mer enig enn dette her! Tonal klangbalanse (kaller jeg det) kan ikke få stort nok fokus i en høyttaler, hvor blanding av opp til tre fire materialtyper på elementmembramer nødvendigvis må gi fra seg hver sin klangsignatur.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Godt å se at NOEN tar til vettet og bruker driverne innenfor de områdene de er beregnet på for optimalt resultat. :cool: Herved løfter jeg "Askhole" tittelen, HEL!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Dine erfaringer med T500 samsvarer med det Slukfar har hevdet og som jeg også nå har fått testet i forbindelse med overgang til kompresjonsdrivere. Den tåler fint å deles lavere, men låter mye mindre anstrengt når den deles høyere. Veldig fint at du deler dine erfaringer mht løpetidskorreksjon. Jeg kan med midlertidige stativer justere ganske greit manuelt frem og tilbake, men må nok korrigere med Groundsound når snekkeren har bygget nye til meg. Da vil kompresjonsdriveren være plassert 30-40 cm bak resten. Bruker også Arta til måling (og emokid som konsulent). Har prøvd å leke litt med målefunksjonene i XO wizard, men får det ikke til.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    sikkert kult

Nå er har jo både JBL 2446 og Radian 475 beryllium membraner fra Truextent

Jeg er ikke bekymret for T500 og matching av klang. Det er så mange high end systemer der ute med T500 og jeg har aldri lest at det er noe problem. Dessuten er ikke øra så følsomme ved 10K.

Der utfordringen er, dersom den er der?, er mellom kompresjonsdriver og papirmembran som (nesten) ingen slipper unna. Hva med f eks JBL 8" papp-kompresjonsdrivern som deles ved den svært kritiske frekvensen 2000 Hz?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    @ Sluket

Min erfaring fra næringslivet er at de som stiller flest spørsmål kommer lengst. Har truffet mange dyktige folk høyere opp i næringskjeden og de virkelig dyktige holder ikke taler eller fremhever seg selv men stiller 1000 spørsmål og lytter. Kunnskap er makt. Og ved mangel på kunnskap, ja da stiller man 1000 spørsmål uten frykt for å bli oppfattet som dum.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Derfor setter jeg pris på DIY avdelingen hvor jeg har fått masse gode innspill slik at jeg slipper å spille på Dali høyttalere :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Det hender at jeg på lederkurs / salgskurs med konsulenter som besøker oss rekker opp hånda og spør hva "det ordet" betyr.
    Kommer det et sjeldent fremmedord kan du være sikker på at halvparten ikke kjenner det men ingen tør å spørre :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Nærmere 80% vil nå jeg anta da...

C

Cyber

Gjest
    @ Sluket

Min erfaring fra næringslivet er at de som stiller flest spørsmål kommer lengst. Har truffet mange dyktige folk høyere opp i næringskjeden og de virkelig dyktige holder ikke taler eller fremhever seg selv men stiller 1000 spørsmål og lytter. Kunnskap er makt. Og ved mangel på kunnskap, ja da stiller man 1000 spørsmål uten frykt for å bli oppfattet som dum.
    Helt enig, men det finnes også dem som spør utrolig mye som ikke kommer noen vei... :D

Det om en spør og lurer har jo med interesse og egendriv å gjøre.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.171
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    siden du sikkert ikke kommer til å bruke gjennomgående samme amper, vil det og være et matchingskriterie....
    bare så det er nevnt
    lykke til
    ring når du er klar for inspeksjon

M

MusicBear

Gjest
    Husker Niels Nørby i dansk Audio Teknik, som foruten å få tilsendt mange forskjellige elementer når det var noe nytt, startet med å pakke de opp. Legge de på gulvet, med magneten ned, koble til musikk og sitte å lytte til leeenge uten noen form for filter på de. Han ville høre "klangen av de" slik han var vant til opp gjennom, før han tok frem databladene som fulgte med.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Husker Niels Nørby i dansk Audio Teknik, som foruten å få tilsendt mange forskjellige elementer når det var noe nytt, startet med å pakke de opp. Legge de på gulvet, med magneten ned, koble til musikk og sitte å lytte til leeenge uten noen form for filter på de. Han ville høre "klangen av de" slik han var vant til opp gjennom, før han tok frem databladene som fulgte med.
    Tror jeg skal roe ned ambisjonene. Og skulle vi hørt på alt dette disse danskene sier, ja da hadde virkelig timene og dagene gått :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    siden du sikkert ikke kommer til å bruke gjennomgående samme amper, vil det og være et matchingskriterie....
    bare så det er nevnt
    lykke til
    ring når du er klar for inspeksjon
    Har god erfaring med First Watt opp mot Malmin forsterkeren min og de ligner veldig. SIT2 på 2446 og Malmin 9.1 på Radian og T500. På midbassen kan jeg evt bruke Malmin og overta Trondmegs SIT2 kanskje hi hi.

Eller at jeg finner noe i Malmin / FW gata til å drive midbassene med?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Hadde ikke du F4 en gang i tiden? To slike i bro er perfekt til midbass :cool: Synes nå jeg da...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Hadde ikke du F4 en gang i tiden? To slike i bro er perfekt til midbass :cool: Synes nå jeg da...
    Det var en fyr som snappet de opp som gjedda i sivet en gang jeg hadde et svakt øyeblikk.

F4 ble kalt for "høyttalerkabel" i en 6moons artikkel. Ultrasuperdupertransparent med null gain.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Paradoksalt nok så synes jeg at dipol egentlig kun fungerer som bassløsning....
    Slenger bare inn et spørsmål her jeg da - i og med at jeg sitter forran et dipolsystem nå, som består av seks 8" og 1m bånd pr kanal;
    Hvor begynner bassen, etter din oppfatning?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Slenger bare inn et spørsmål her jeg da - i og med at jeg sitter forran et dipolsystem nå, som består av seks 8" og 1m bånd pr kanal;
    Misforsto jeg..? Mente du ovenfra og ned - altså hvor bassen slutter og går over til høyere frekvenser? Eller omvendt? Derom strides de lærde, og for oss ulærde er det enda mer usikkert. Rent teknisk tenker jeg opp til ca. 200, deler selv på 180 Hz akkurat nå (overtoner etc. holdt utenfor selvsagt). Noen vil nok si at dette er høyt men det er nå så.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Misforsto jeg..? Mente du ovenfra og ned - altså hvor bassen slutter og går over til høyere frekvenser? Eller omvendt? Derom strides de lærde, og for oss ulærde er det enda mer usikkert. Rent teknisk tenker jeg opp til ca. 200, deler selv på 180 Hz akkurat nå (overtoner etc. holdt utenfor selvsagt). Noen vil nok si at dette er høyt men det er nå så.
    Jepps, formulerte meg litt vagt. Mente ovenfra og ned ja.
    Takk for svar.
    "Diskant"-båndene jeg spiller på nå, er delt ned mot 300hz ish. Høres ut som om det fungerer meget bra.
    Kanskje knalle til med en horndriver mellom 8"erne og båndene? 8)
    Og kobler jeg opp de lukkede apekiste-subene, så har jeg så det holder helt ned også.....

Men nå er vi vistnok en smule OT her i tråden. Beklager, HEL .

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    300 Hz? Det var gørlavt - hvor brede er disse båndene? Bånd pleier vanligvis ikke ha noen ting under 1.500 - 2.000 Hz å gjøre.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    300 Hz? Det var gørlavt - hvor brede er disse båndene? Bånd pleier vanligvis ikke ha noen ting under 1.500 - 2.000 Hz å gjøre.
    Enig, høres stort ut. Selv tenker jeg umiddelbart på b&g rd75 bånda når jeg hører bånd blir delt så lavt. Uten at det har noe spesiell rot i virkeligheten sikkert.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Ved en inkurie har det blitt en "liten" endring med mellomtonehornet:

5 VEIS.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning