Hifiguru's lange liv, delvis dokumentert med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Nad-ampen er den nye C268 som i mono gir 300w i 8ohm. Hypex UcD modul i denne. Fleksibel sak med både XLR og RCA inn samt RCA ut. Variablel eller fixed inngangsfølsomhet.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.839
    Antall liker
    11.396
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kuuult!!
    Eminence Gamma faktisk!! :D
    Det blir nok SLAM!!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.839
    Antall liker
    11.396
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Heisann! :)
    Såg pm fra deg og velger gi et lite forslag her.
    Det er uten reklamasjonsrett desverre ;), bare et forslag for hvordan jeg ville prøvd sette opp som en begynnelse.

    Angående 2226 vs gamma....jeg kan desverre ikke svare. Kjenner ikke gamma.
    2226 synest jeg fungerer greit ned til 40 hz hos meg. Da uten EQ.


    Jeg vil anbefale 4-veis DSP, og 4 effektforsterkere. Du står fritt til å velge.


    Du nevner at det er et 2385 horn, 2445 driver og 2404 diskanter. Jeg kjenner kun 2446 men er vel temmelig lik 2445.
    Kjenner kun 2405 diskanter, de er lik 2404 bortsett fra plasthornet.


    hifiguru.jpg



    Jeg ville benyttet kun en diskant. Ville montert den rett over 2385 hornet så det kommer på linje.

    Bassene har fått nummer 1-4.
    Nr. 1,2 og 4 ville jeg kjørt med en forsterker og delt rett under dipolpeak (150-200hz en eller annen plass)
    Bass nummer 3 ville jeg kjørt opp mot 2385 hornet, ca 1khz.
    Hornet 2385 er vel helt fint benytte ca 1khz - 7khz eller noe slikt.
    2404 diskant fra 7khz og opp.


    Vingene/bakstøtter kan du lage opp til halv baffelbredde. 75cm bredde gir da 37,5cm vinger.
    Har selv 80cm baffel og 40cm vinger.


    Dette er som sagt bare et forslag :)

    Lykke til!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg har ambisjoner å kjøre Audiolense XO så innehar dette programmet alt som skal til inkludert delefilter. For å få delt signalet til rett antall kanaler må det derfor til med et multikanal lydkort.

    Det finnes mye fett der ute men jeg har ikke tenkt å bruke enorme penger i første omgang så jeg har tittet på noen slikt:

    https://evenstadmusikk.no/produkter...-m-pro-tools-18-inn-20-ut-1087066-p0000086068

    Noen erfaringer?
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.141
    Antall liker
    2.429
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Siden jeg har ambisjoner å kjøre Audiolense XO så innehar dette programmet alt som skal til inkludert delefilter. For å få delt signalet til rett antall kanaler må det derfor til med et multikanal lydkort.

    Det finnes mye fett der ute men jeg har ikke tenkt å bruke enorme penger i første omgang så jeg har tittet på noen slikt:

    https://evenstadmusikk.no/produkter...-m-pro-tools-18-inn-20-ut-1087066-p0000086068

    Noen erfaringer?

    Ser grei ut den , så lenge du slipper separat mic forsterker er en fordel,kvalitet er vel ok.
    Mange som kjører AL bruker RME eller Aurora men de er noe dyrere.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg har ambisjoner å kjøre Audiolense XO så innehar dette programmet alt som skal til inkludert delefilter. For å få delt signalet til rett antall kanaler må det derfor til med et multikanal lydkort.

    Det finnes mye fett der ute men jeg har ikke tenkt å bruke enorme penger i første omgang så jeg har tittet på noen slikt:

    https://evenstadmusikk.no/produkter...-m-pro-tools-18-inn-20-ut-1087066-p0000086068

    Noen erfaringer?

    Ser grei ut den , så lenge du slipper separat mic forsterker er en fordel,kvalitet er vel ok.
    Mange som kjører AL bruker RME eller Aurora men de er noe dyrere.
    Nok av mic-innganger her ja :D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Heisann! :)
    Såg pm fra deg og velger gi et lite forslag her.
    Det er uten reklamasjonsrett desverre ;), bare et forslag for hvordan jeg ville prøvd sette opp som en begynnelse.

    Angående 2226 vs gamma....jeg kan desverre ikke svare. Kjenner ikke gamma.
    2226 synest jeg fungerer greit ned til 40 hz hos meg. Da uten EQ.


    Jeg vil anbefale 4-veis DSP, og 4 effektforsterkere. Du står fritt til å velge.


    Du nevner at det er et 2385 horn, 2445 driver og 2404 diskanter. Jeg kjenner kun 2446 men er vel temmelig lik 2445.
    Kjenner kun 2405 diskanter, de er lik 2404 bortsett fra plasthornet.

    Jeg ville benyttet kun en diskant. Ville montert den rett over 2385 hornet så det kommer på linje.

    Bassene har fått nummer 1-4.
    Nr. 1,2 og 4 ville jeg kjørt med en forsterker og delt rett under dipolpeak (150-200hz en eller annen plass)
    Bass nummer 3 ville jeg kjørt opp mot 2385 hornet, ca 1khz.
    Hornet 2385 er vel helt fint benytte ca 1khz - 7khz eller noe slikt.
    2404 diskant fra 7khz og opp.


    Vingene/bakstøtter kan du lage opp til halv baffelbredde. 75cm bredde gir da 37,5cm vinger.
    Har selv 80cm baffel og 40cm vinger.


    Dette er som sagt bare et forslag :)

    Lykke til!
    Ser jeg må lage dem 20 cm høyere dersom diskant skal over mellomtone og det er det jo verd å gjøre. Mulig det blir en enklere løsning på deling etc i starten men helt klart 4-veis som bør benyttes ser jeg.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Drodling fortsetter! Har lyst til å dele opp fjøla slik at jeg kan leke med andre mellomtone/diskant-løsninger. Fester "mellompartiet" med Rampa-hylser slik at det kan skrus opp og igjen uten problemer. Kapper opp et par ekstra platebiter som kan tilpasses etter ønske.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.839
    Antall liker
    11.396
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du snekrer vel et par til din far i samme slengen?

    Hva basser blir det?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.804
    Antall liker
    21.607
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nøyaktig samme blikk som fattern hadde da han hjalp meg med å sage noen planks jeg kjøpte inn for lage bokhylle - det ble til slutt nesten like bra som ikea, bare mye dyrere.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    638
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Halve moroa med DIY er jo planlegginga! At det tas noen omveier for å komme til Rom, og gjerne noen dyre krumspring er jo bare en del av fascinasjonen ;D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Du snekrer vel et par til din far i samme slengen?

    Hva basser blir det?
    Fattern har doble overliggende høreapparat så tror de fort kan gå i overload :D

    Endte opp med Eminence Gamma iom den ene JBL-selgeren ikke ville sende meg bilder av elementene og jeg fikk bad feeling.
    For øvrig blir det 8" Eminence made hemp coned mid, Denovo DNA-205 komp.driver og Denovo EOS-8 waveguide

    fusion-8.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Puh, begge rammer og sidevanger satt sammen. Nå blir det å kutte hull til elementer osv men ikke i dag. Pinnekjøtt på plata og datter som vil til fattern på middag :D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    107.972
    Torget vurderinger
    23
    Bra prioritering! :D Mmmmm.... pinnekjøtt... kålrabistappe med mye smør/fløte...mm
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Startet dagen med å grave frem bilen, søkkvåt tung snø og skikkelige brøytekanter.

    27016620_10155834234060560_1135981636_o.jpg


    Var bestemt på å kappe ferdig plater så det var bare å spa på. Hjelper ikke akkurat med 4cm senket bil på slikt føre men kom nå frem til fattern. Han bor noen få meter opp i lia og jommen var det mer snø der!

    26981952_10155834242565560_1982477048_o.jpg


    Etter endel slit med snø og tungt føre kom jeg hjem med ferdig utskjærte plater og fått dem montert på rammene! Glemte å ta bilder underveis men nå står de borti et hjørne og venter på sparkel.

    26937173_10155834230495560_1428318158_o.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jaggu, kom hjem og dro frem spetakkelet. Synes de "slamret" litt så gjøv på med flere skruer! Brukt tilsammen ca 350 skruer og 5stk TX20 bits! Nå ble dem døde :D

    Så da ble det å sparkle litt til da....

    Har ikke noe sted å stå så hver gang det skal jobbes så er det å sette to stoler i sofaen, bære bort salongbord, rulle bort teppe for så å baske med fjølene. Også masse støvsuging og lufting før ting skal på plass igjen. Godt ikke noen så meg i sta, med superundertøy, hodelykt og støvsuger! :D
     

    runeb

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    48
    Antall liker
    53
    Jaggu, kom hjem og dro frem spetakkelet. Synes de "slamret" litt så gjøv på med flere skruer! Brukt tilsammen ca 350 skruer og 5stk TX20 bits! Nå ble dem døde :D

    Så da ble det å sparkle litt til da....

    Har ikke noe sted å stå så hver gang det skal jobbes så er det å sette to stoler i sofaen, bære bort salongbord, rulle bort teppe for så å baske med fjølene. Også masse støvsuging og lufting før ting skal på plass igjen. Godt ikke noen så meg i sta, med superundertøy, hodelykt og støvsuger! :D
    Hei unge mann!
    Altså..........har du glemt hva "bua" skal brukes til!? Her har Håkon vært, Magnus og andre. God plass, varmt og godt, stor benk og masse lys (jeg er jo gammal!) Litt avhengig av hva du forventer deg av sluttresultat mht. finish, kan det til og med hende det kan bli smak på et hjemmebrygg! Du avgjør........

    mvh.runeb
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Verdens snilleste hifikompis hentet fjølene med henger og jeg er nå innlemmet i bua til Runeb. Masse lys og varme, pusset litt og grunnet platehauen. Dukket opp litt verktøy som jeg skal prøve meg på for å jevne ut noen «rough edges» . Plutselig dukket det opp kanelbrød og kaffe også ������ Trives!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.804
    Antall liker
    21.607
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    blir bra trøkk i de nye høyttalerne, guru.
    røslig dimensjonert, nok bass vil jeg formode.

    her er en videosnutt jeg tok av deg under forrige hagefesten til sluket:


     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.291
    Antall liker
    13.606
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Lukket eller åpen mellomtone?
    Hvor tenker du å dele den ned mot bassene?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn