Hifisentralen trenger ny logo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.498
    Antall liker
    275
    Angående formuleringen "samlepunkt for lyd og musikk":

    I Hi-Fi-sammenheng er det vel slik at de lydene som ikke er musikk, de vil vi helst slippe å høre.. ;)

    Mvh
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.940
    Antall liker
    6.094
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det liten aktivitet her - er det ingen som har noen seriøse logoforslag?

    Konkurransen er fortsatt gående, og det er ønskelig å få inn så mange seriøse forslag som mulig.

    Mvh
    Høvdingen
     

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Delle skrev:
    Angående formuleringen "samlepunkt for lyd og musikk":

    I Hi-Fi-sammenheng er det vel slik at de lydene som ikke er musikk, de vil vi helst slippe å høre.. ;)

    Mvh
    Ja, det er slik jeg også tenkte. Men så at noen mente "hi-fi" ikke bare handlet om musikk, og at dette ikke bare var et musikk forum.
    Jeg har dermed følt at å forholde seg til det gamle slagordet er lettest.

    Når alt kommer til alt, så handler vel HiFi egentlig om musikk ???
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    audiolyd skrev:
    Delle skrev:
    Angående formuleringen "samlepunkt for lyd og musikk":

    I Hi-Fi-sammenheng er det vel slik at de lydene som ikke er musikk, de vil vi helst slippe å høre.. ;)

    Mvh
    Ja, det er slik jeg også tenkte. Men så at noen mente "hi-fi" ikke bare handlet om musikk, og at dette ikke bare var et musikk forum.
    Jeg har dermed følt at å forholde seg til det gamle slagordet er lettest.

    Når alt kommer til alt, så handler vel HiFi egentlig om musikk ???
    IKke BARE et musikkforum? Det er da primært ikke et musikkforum? Det er et forum for utstyr til å spille av musikk. HI FI handler EGENTLIG om utstyret en benytter når en spiller av musikk. Mener jeg.
     
    A

    artofdesign

    Gjest
    Her er en ny idee...

    Ikke brydd meg om underteksten i utkastet, men kan jo legges på.
    Høytalerene jeg har tegner er jo heller ikke helt perfeksjonert på nåværende tidspunkt...
    men gidder ikke å finpusse på ting før noe evnt skal brukes.
     

    Vedlegg

    A

    artofdesign

    Gjest
    Hvorfor er ingen av mine forslag (bare seriøse faktisk) lagt ut på fellessiden?
    Det er kanskje ikke så viktig, i og med at de er posten rundomkring på disse 17 sidene?
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.940
    Antall liker
    6.094
    Torget vurderinger
    2
    Mitt intrykk er at de fleste benytter denne siden, men jeg skal legge opp alle logoene til fellessiden etterhvert. Fellessiden blir først interessant når konkurransen er over, og når vi skal avgjøre hvilket forslag som er best.

    Inntil den tid så er det ønskelig å få inn forslag.
     

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    toriamos skrev:
    audiolyd skrev:
    Delle skrev:
    Angående formuleringen "samlepunkt for lyd og musikk":

    I Hi-Fi-sammenheng er det vel slik at de lydene som ikke er musikk, de vil vi helst slippe å høre.. ;)

    Mvh
    Ja, det er slik jeg også tenkte. Men så at noen mente "hi-fi" ikke bare handlet om musikk, og at dette ikke bare var et musikk forum.
    Jeg har dermed følt at å forholde seg til det gamle slagordet er lettest.

    Når alt kommer til alt, så handler vel HiFi egentlig om musikk ???
    IKke BARE et musikkforum? Det er da primært ikke et musikkforum? Det er et forum for utstyr til å spille av musikk. HI FI handler EGENTLIG om utstyret en benytter når en spiller av musikk. Mener jeg.
    Ja du har jo rett på et vis der. Men hva BLIR hifi til?.. jo musikk
    Det er jo det som burde være viktigst. Hvis man bytter forsterker/cd-spiller/anlegg like ofte som man hører en sang, så er det jo en annen sak.

    Jeg forstår hvis du vil skille disse ordene; HIFI og Musikk, men å duskutere musikk er noe jeg ikke kan forestille meg uansett, musikken snakker vel for seg selv. Derfor så synes jeg Hifi/Musikk er litt samme ordet, bare forskjellige varianter. I et ord som "HIFISENTRALEN" er det greit med "musikk" i underteksten for å få litt variasjon, syns nå jeg.
     
    A

    artofdesign

    Gjest
    Så legger vi HIFI død med det samme:
    hi-fi [hai-fi] ; fork. av high fidelity

    Fidelity i denne sammenheng oversatt betyr:
    Nøyaktighet, naturtrohet, trohet mot/overensstemmelse med originalen

    HIFI er altså: Høy/stor korrekthet/naturtro.

    Dette gjeler da vel både lyd og bilde.

    Men hva folk oppfatter det som er jo relativt.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.940
    Antall liker
    6.094
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er verken spesielt enig eller uenig med dere, men jeg tror flesteparten forbinder "HIFI" med utstyr som benyttes til avspilling, og "Musikk" med cd-plater/vinylplater/artister osv.

    Hele hensikten med en logo og et slagord er vel å få folk til å forstå hva det handler om, og da tror jeg det ikke gjør noe om både Hifi og Musikk benyttes. Rent teknisk burde vi kanskje sagt "Forum for hifiutstyr og musikk", men det blir liksom litt tungt.

    Jeg ser også at enkelt misliker ordet "samlingspunkt" eller "samlepunkt", men Hifisentralen er jo et sted hvor hifi interesserte er samlet. Når en er i tenårene så var det jo gjerne et gatekjøkken eller lignende som var samlestedet eller hangout'en for "gjengen", og ordet samlingspunkt, samlingssted etc er jo veldig beskrivende for faktiske forhold (uansett om man liker ordet eller ikke).

    Dette er vel argumentasjonen fra min side som gjør at jeg likte logoen som hadde to rundinger til venstre for navnet. Jeg vet ikke om dette var den peneste logoen, men den var "bullseye" med tanke på faktiske forhold.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.244
    Antall liker
    9.117
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi forbindes nok mest til utstyret vi alle sammen her inne elsker og hater.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Utkast til logo, kan endre, legge til elementer, tekst etc. hvis den faller i smak.

     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.244
    Antall liker
    9.117
    Torget vurderinger
    1
    Det gikk et lite øyeblikk før hjernen min på en geni-aktig måte satte sammen hva dette var. I et kort øyeblikk lurte jeg på hva svarten som hadde hendt med "H" i Hi-Fi men så så jeg jo at det er en kar i lenestol og med fjernkontroll.

    Mvh. Bjørn ;D
     
    A

    artofdesign

    Gjest
    Less Is More, og Keep It Sipmle er noe å tenkte på!
    Denne underteksten, jo, ja, je, nja, nje... tenker jeg.

    Hvorfor pøse på med "uviktig" informasjon?
    "Hifisentralen" i seg selv sier jo akuratt hva dette er.
    Ett sentralt sted for hifi utstyr.

    Hvorfor "forvirre" folk med å si det 2 ganger, på 2 forskjellige måter med en eller annen undertekst?
     

    Lassern

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    22
    Antall liker
    1
    Jeg synes en forklarende undertekst er helt nødvendig hvis logoen skal ha et liv utenfor dette forum.
    Hva sier "Hifisentralen" en utenforstående? En importør, forretning eller utleieaktør?
     

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    bjornh skrev:
    Hi-Fi forbindes nok mest til utstyret vi alle sammen her inne elsker og hater.
    Hvis det siktes til meg her, så vil jeg si at det forstår jeg jo. Og forstår også at i dette forum snakkes det hovedsaklig om komponenter og elektronikk.

    Men hva vil være et godt slagord/undertekst for å adressere dette innholdet (som kort/lettfattelig)?

    Det dere egentlig sier, er at dagens undertekst er helt feil..?
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.940
    Antall liker
    6.094
    Torget vurderinger
    2
    Logoen er kul, men den blir veldig upraktisk med tanke på størrelsen. Den stjeler mye plass i høyden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Høvdingen skrev:
    Logoen er kul, men den blir veldig upraktisk med tanke på størrelsen. Den stjeler mye plass i høyden.
    Litt justeringer. Kan sikkert flate den enda litt mer om ønskelig.

     

    Vedlegg

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.940
    Antall liker
    6.094
    Torget vurderinger
    2
    Det neste jeg lurer på er hvor mange som vil ha problemer med å skjønne at det står Hifisentralen. Det er mulig jeg er treg, men for meg er det ikke opplagt at det er en "H".

    Oppdatering: artofdesign kom før meg, og jeg føler at vi bør ha en logo som ingen har problemer med å lese. Det er ikke innlysende hva Hifisentralen er for noe, og når vi ikke engang kan lese ordet Hifisentralen så kan det være at vi kompliserer ting (men logoen er veldig bra sånn rent estetisk).
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.842
    Antall liker
    16.808
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Her er du virkelig inne på noe spennende Gjestemedlem - det må jeg virkelig få si.

    Edit: Lag noen utkast hvor "stolmannen" er krympet litt slik at lengdeforholdet på "mannen" blir omtrent i forhold med "Hifi"

    /-Jan P.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.940
    Antall liker
    6.094
    Torget vurderinger
    2
    Forslaget med H'en synes jeg begynner å ligne på noe. Den første assosiasjonen jeg får når jeg ser logoen er dette med å "tune inn på noe" eller "sjekke hva som skjer i dag", og det er jo nettopp samme tanker jeg har hver dag når jeg går inn på nett for å se om det er noe action på HFS. Det ble også mer behagelig med en "H", for da slapp hjernen å tenke på hva de strekene skulle være for en bokstav. Jeg antar at den opprinnelige tanken kanskje var en person som sitter og lytter til musikk, men fjernkontrollen skaper ulike assosiasjoner.

     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.940
    Antall liker
    6.094
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at mange ikke liker ordet samlingspunkt, men i denne logoen har vi en runding, og hadde det vært mulig å kombinere setningen: "samlingspunkt for hifi og musikk" med denne tegningen. Det kan jo virke nokså naturlig at fyren i stolen sjekker ut hva som skjer på hans daglige samlingspunkt/treffsted eller noe i den duren. Fritt frem for forslag, men forum for lyd og musikk blir liksom ikke helt riktig i denne sammenheng. Hvis vi kunne kombinert det han gjør med selve slagordet. Bare en tanke.
     
    A

    artofdesign

    Gjest
    På tide at noen bestemmer hva underteksten skal være?
    Administrasjon og ledelse er lurt for å unngå lange omveier.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.940
    Antall liker
    6.094
    Torget vurderinger
    2
    Underteksten vil være litt avhengig av selve logoen, og jeg heller vel mot "Samlingspunkt for lyd og musikk" eller "Forum for lyd og musikk". I forhold til logoen til Gjestemedlem så kunne det være artig å se om noen klarer å komme opp med en ny variant, men disse to er utgangspunktet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Høvdingen skrev:
    Jeg vet at mange ikke liker ordet samlingspunkt, men i denne logoen har vi en runding, og hadde det vært mulig å kombinere setningen: "samlingspunkt for hifi og musikk" med denne tegningen. Det kan jo virke nokså naturlig at fyren i stolen sjekker ut hva som skjer på hans daglige samlingspunkt/treffsted eller noe i den duren. Fritt frem for forslag, men forum for lyd og musikk blir liksom ikke helt riktig i denne sammenheng. Hvis vi kunne kombinert det han gjør med selve slagordet. Bare en tanke.
     

    Vedlegg

    M

    marsboer

    Gjest
    Forum ser mye bedre ut enn kvasiordet samlingspunkt synes nå jeg. Mer profesjonelt, stilrent og informativt.
    Forum er jo faktisk det dette er.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.498
    Antall liker
    275
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at "Hi-Fi og musikk" er mye mer dekkende for innholdet enn "Lyd og musikk".
    Igjen: Hvilke lyder er det vi tenker på, som ikke er musikk?

    Mvh
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.940
    Antall liker
    6.094
    Torget vurderinger
    2
    Det er faktisk ikke bare et forum, men også en bruktbørs, og muligens flere ting i tiden som kommer. Jo mer jeg tenker på det jo mer føler jeg at forum blir for snevert. Et samlingspunkt/treffsted/kanal etc. er mer beskrivende hvis vi skal ha samme undertekst på hele portalen.

    Jeg forsøkte med forskjellige undertekster på Gjestemedlem logoen, men det er ikke så enkelt, og jeg kom liksom hele tiden tilbake til ordet kanal når jeg så fjernkontrollen.
     

    Vedlegg

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Hva med "Sentrum for lyd" ?

    Den står jo i stil med hovedteksten
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.940
    Antall liker
    6.094
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke noe dumt forslag, men jeg får ikke helt sentrum til å klinge da vi allerede har sentralen. Jeg synes heller ikke det er noe hensikt å repetere "hifi" og derfor er lyd bedre. Dette er kun mine meninger, og det er lov til å være uenig.

    Selv om det også blir litt fokus på Gjestemedlem sin logo nå, så betyr ikke det at andre logoer tilsidesettes på noen som helst måte. Jeg synes det er ok å jobbe litt med hvert forslag som har et skikkelig potensiale, og dette forslaget er et av de bedre (i min bok).
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Jeg likte ikke figuren til Dep. For meg ser det ut som et litt skeivt froske ansikt, som smiler(stolen) og blunker til meg (armen).
    Av alle logoene som har blitt laget her på HFS husker jeg best den runde med en halv cd og en halv LP.

    Lf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn