Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Roysen

Gjest
    Det er temmelig naivt å tro at kjøkkenbenk-konstruksjon overgår alt av komersielt tilgjengelige produkter. Jeg trenger ikke å høre noe som helst for å skjønne det. DIY kan selvsagt være bra, men ikke bedre enn alt annet. Sorry.

Mvh
    Roysen
    Uansett hvilket merke man kjøper er det "kjøkkenbenk" produksjon.
    Tullprat. Har du noensinne besøkt eller sett video fra besøk på fabrikken til Siltech eller Transparent Audio?

Mvh
    Roysen

L

larkus

Gjest
    Det er temmelig naivt å tro at kjøkkenbenk-konstruksjon overgår alt av komersielt tilgjengelige produkter. Jeg trenger ikke å høre noe som helst for å skjønne det. DIY kan selvsagt være bra, men ikke bedre enn alt annet. Sorry.

Mvh
    Roysen
    Nei, det er absolutt ikke naivt å tro at kjøkkenbenk-kabler kan konkurrere med, eller endatil overgå kommersielle produkter.
    Det som derimot er skremmende naivt og grenser til det latterlige, er den nærmest religiøse overbevisningen enkelte har på at jo dyrere kabel, jo bedre kabel.
    Jeg liker dessuten ikke den nedlatende holdningen din, bare så det er sagt!

Såvidt jeg har fått med meg, så setter TA bort kabelproduksjonen til hjemmearbeidende personer.
    Ut fra det jeg har sett av innmat-bilder av TA-kabler, så er det tildels slett håndverk.

Sist redigert:

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

Mvh
    Roysen
    Uansett hvilket merke man kjøper er det "kjøkkenbenk" produksjon.
    Tullprat. Har du noensinne besøkt eller sett video fra besøk på fabrikken til Siltech eller Transparent Audio?

Mvh
    Roysen

Jeg har ikke selv sett en slik video, men regner med at de har en stooor kjøkkenbenk. Men blir det bedre kabler av det?
    Men pene er de ihvertfall - kablene altså...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    En av disse krangletrådene om subjektive opplevelser = tørke-tråd!

Skal vi gå videre?

R

Roysen

Gjest
    Nei, det er absolutt ikke naivt å tro at kjøkkenbenk-kabler kan konkurrere med, eller endatil overgå kommersielle produkter.
    Det som derimot er skremmende naivt og grenser til det latterlige, er den nærmest religiøse overbevisningen enkelte har på at jo dyrere kabel, jo bedre kabel.
    Jeg liker dessuten ikke den nedlatende holdningen din, bare så det er sagt!
    Nedlatende tone? For å være nedlatende må man plassere seg høyere enn den man komuniserer med. Jeg har da ikke nevnt meg i det hele tatt. Du derimot forsøker å skape et bilde av deg selv som ikke hører hjemme i virkeligheten. Så hvem som er nedlatende kan man vel i høyeste grad diskutere.

Dessuten hevdet du noe langt annet i sted enn du gjør nå. At DIY kan være bra har jeg allerede skrevet. At det er bedre enn alle komersielt tilgjengelige produkter er helt nedsnødd.

Pris har ikke vært nevnt av meg.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Såvidt jeg har fått med meg, så setter TA bort kabelproduksjonen til hjemmearbeidende personer.
    Ut fra det jeg har sett av innmat-bilder av TA-kabler, så er det tildels slett håndverk.
    Det er helt feil.

Mvh
    Roysen

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en ko-ko tråd som er minimalt fruktbar. At Roysen strever å holde liv i den er symptomatisk for ham.

J

J.J

Gjest
    @Roysen

Hva skal til for at du har en DIY kabel i anlegget ditt ?

L

larkus

Gjest
    Det er helt feil.

Mvh
    Roysen
    Sitat fra web-siden til TA.

"ASSEMBLY TEAM

Transparent's key assembly team of technicians have combined experience crafting Transparent's products of well over 100 years! Ralph and Betty Hamm (Amy's mom and dad) have been assembling Transparent's products since 1985. They specialize in Reference Series products, OPUS, and PowerIsolator products. Mike, Frank, Karen Frazier, Mark, Beth, Karen Wilson, Gina, and Larry add up to more than 100 years of experience alone, and they know Transparent products inside and out. Although they each have their favorite products, they constantly rotate the types of Transparent products they assemble to keep their jobs interesting and to avoid repetitive motion injuries. Transparent's core assemblers are a highly creative group, many of whom are active musicians and artists. In addition to this group of expert technicians, Transparent employs a number of Maine-based assemblers to help keep up with the growing demand for entry level Transparent products. "

Hvordan skal dette tolkes?

V

vredensgnag

Gjest
    Vel, moren og faren til Amy har da montert kabler siden 1985, det er da noe. Og som rapportert i en annen artikkel skjer dette hjemme hos folk -- men vi kan lese, helt nederst i det lille som sies om Assembly Team, at det er musikere og kunstnere blant dem som lodder for Transparent, og det får sikkert noe å si får hva slags lyd kablene lager.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt feil.
    Ifølge Transparent selv er det helt riktig, ihvertfall for deler av sortimentet:
    Transparent's core assemblers are a highly creative group, many of whom are active musicians and artists. In addition to this group of expert technicians, Transparent employs a number of Maine-based assemblers to help keep up with the growing demand for entry level Transparent products.
    Transparent Audio - Transparent Factory, Transparent Staff, Transparent History

Produksjon på fabrikken, hvis man kan kalle den det:

200906_photos7_8.jpg

http://www.ultraaudio.com/features/20090601.htm

En loddebolt og tre-fire avbitertenger. Wow, liksom.

L

larkus

Gjest
    Vel, moren og faren til Amy har da montert kabler siden 1985, det er da noe. Og som rapportert i en annen artikkel skjer dette hjemme hos folk -- men vi kan lese, helt nederst i det lille som sies om Assembly Team, at det er musikere og kunstnere blant dem som lodder for Transparent, og det får sikkert noe å si får hva slags lyd kablene lager.
    Det ser forsyne meg ut som kjøkkenbenk-produksjon dette også:)

V

vredensgnag

Gjest
    Og vi skal ikke kimse av moren og faren til Amy, for de lager de fremste produktene.

R

Roysen

Gjest
    Dette er en ko-ko tråd som er minimalt fruktbar. At Roysen strever å holde liv i den er symptomatisk for ham.
    Steng gjerne tråden for min del. Den har ikke noe produktivt å bidra med. Jeg står imidlertid like fast som det har kommet fra at andre er i forhold til å beskytte andre mot feilaktigheter.

Mvh
    Roysen

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219

Mvh
    Roysen
    Nå motsier du deg selv i forhold til det du postet i innlegg nr 276 i denne tråden.
    Har du glemt det ?
    La meg oppfriske hukommelsen litt: "Har du forsøkt en Nordost Odin eller en Transparent Opus MM2 eller en MIT Oracle? Dersom du ikke har det hvordan kan du da påstå at teori og praksis stemmer overens?"

M.a.o så sier du her at har man ikke lyttet til den/de kablene så mangler det grunnlag for å uttale seg om de.... men er det ikke det nettop det du selv gjør her ang kablene til Larkuz ???

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her er en factory visit
    Robert Harley Visits Transparent Audio - and Discovers a $210 "Miracle" Upgrade | The Absolute Sound
    The company employs about 15 people in-house, with an additional 20 cable assemblers working from home. Employing home-based workers is a long tradition at Transparent; the company started the practice when it was small and short on factory space but discovered that home assemblers are happier and more productive. All the upper-end cables are made by two individuals, who together have more than 30 years’ experience building Transparent cables. In fact, just about everyone I spoke with had been with Transparent for a long time, and many had relatives who also worked at the company. The entire vibe was of one big, happy family who loves what they do.
    Personlig synes jeg "kjøkkenbenkproduksjon" er like mye et tegn på kvalitet som motsatt...

V

vredensgnag

Gjest
    Problemet er vel fremst at man har slik inderlig lyst til å tro at det kan foregå magi i teknologi. Magien skjer i hodene våre - teknologien er ganske så nøktern når det gjelder hva den skal og er i stand til.

Denne frosken er også på bærtur.

frosk_nett_4491503a.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    Her er en factory visit
    Robert Harley Visits Transparent Audio - and Discovers a $210 "Miracle" Upgrade | The Absolute Sound
    The company employs about 15 people in-house, with an additional 20 cable assemblers working from home. Employing home-based workers is a long tradition at Transparent; the company started the practice when it was small and short on factory space but discovered that home assemblers are happier and more productive. All the upper-end cables are made by two individuals, who together have more than 30 years’ experience building Transparent cables. In fact, just about everyone I spoke with had been with Transparent for a long time, and many had relatives who also worked at the company. The entire vibe was of one big, happy family who loves what they do.
    Personlig synes jeg "kjøkkenbenkproduksjon" er like mye et tegn på kvalitet som motsatt...
    Enig.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tar utgangspunkt i ditt spørsmål jeg Vredens, håper det er greit.

" Er det helt greit at det fortelles ville eventyr når man skal pushe hifi-komponenter? Er det bra for hobbyens renommé? Er HiFi en frisone for bruk av fornuft og kritisk tenkning (i opprinnelig forstand)?"

For meg er svaret på det et klart NEI!

I min hifibegynnelse ble jeg regelrett lurt og det startet søken etter kunnskap og etterprøving av alt jeg kjøpte. Det er nå 15 år siden.
    I begynnelsen synes jeg det var vanskelig å orientere meg å finne de beste produktene i prisklassen.

Nå har jeg ikke vært aktiv på kjøpsfronten på en del år og blir overrasket når jeg i dag går rundt og observerer butikkene når jeg er ute etter småkjøp som radioer og tver etc. Jeg tenker ofte på det bildet som blir malt med bred pensel her på sentralen da.
    De største aktørene i Oslo er Hifiklubben og Soundgarden. Begge de er etter mitt skjønn veldig seriøse og edrulige. Ingen pushing og kvasireklamering. Begge steder har de faktisk advart meg om å bruke for mye penger på kabler og presisert at dette er siste finish hvis alt annet er optimalisert. Hjemlån er uproblematisk.
    Stereofil og Norsk Audioteknikk er verdens hyggeligste butikker som også oppleves som meget edruelige og pushing er et fremmedord og man må "dra det ut" av dem.
    Det er ørene som bestemmer. Ofte får man ikke vite pris heller, de bare sier: hva synes du om denne? Prøv den..
    Hifihuset i Bærum er utrolig presise i sine råd og føler noen ganger at jeg må overbevise selger for å få prøve de produktene jeg har lyst til. Det Andre ofte er opptatt av er hva jeg ikke er fornøyd med og savner. På bakgrunn av det er han veldig flink.
    Lyric må man venne seg litt til, for der stiger prisene fort, men når man kjenner de er det en berikelse å besøke, prate, høre litt og prøve hjemme. Dessuten låter anleggene ofte veldig bra i alle prisklasser. EHED kjenner dere jo.

Har vært litt rundt i andre butikker på reiser og har samme inntrykk fra de andre store byene i Norge.

Når jeg leser slike tråder som dette, så lurer jeg litt på: Hvem er det man egentlig er ute etter? Hvor finner jeg sjarlatanene som skal lure meg?

Når jeg leser reklamelektyre så tilhører det for meg en annen verden enn den man får servert i 95% av butikkene og de er kanskje beregnet på et annet marked enn Norges.
    For meg er kabelaktører verst i klassen med Nordost i spissen, men det gjelder ikke alle. Å betale over 10.000 for en signalkabel blir helt merkelig for meg og jeg har fortsatt ikke funnet noen som lydmessig har vært verdt det, men enkelte kabler gjør utrolige ting med lydbildet rett og slett.

Så til topic: Reklametekstene kan godt modifiseres, men jeg føler ikke de blir praktisert ute i 95% av butikkene ( det ser jo ikke de som kun surfer på internett og leser utenlandske hifimagasiner). Det lille jeg får med meg fra messer fra USA tror jeg er svært ødleggene for hobbyen, men jeg har aldri brukt tid på hifi når jeg har vært i USA så det vet jeg ikke. Kunne gjerne ha tenkt meg fetere lyd i de dyrere høyttalerene i form av membranareal, blir fort litt for stramt i de dyre sfærer for etter min smak.
    MEN, tvert i mot pleier jeg bli inspirert og beroliget etter hifibutikkbesøk. Veldig lite SnakeOil der jeg ferdes.

• Liker
    Reaksjoner: SAL
    R

Roysen

Gjest
    Det er helt feil.
    Ifølge Transparent selv er det helt riktig, ihvertfall for deler av sortimentet:
    Transparent's core assemblers are a highly creative group, many of whom are active musicians and artists. In addition to this group of expert technicians, Transparent employs a number of Maine-based assemblers to help keep up with the growing demand for entry level Transparent products.

Vis vedlegget 184760

Dette blir bare komisk. Det gidder jeg ikke å bruke tid på. Dersom man ikke har tenkt å forholde seg saklig er det meningsløst å holde frem. Produksjonsprosessen handler om mye mer enn å lodde og å klippe av ledere. Lodding for hånd har forøvrig vist seg mye bedre enn med maskin. Det fremkommer også.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva er forskjell på DIY og merkevare når det kommer til metallstrenger?

1. Registrert firma (check)
    2. Pynt og logo (check)
    3. Ta 50-gangen og prøv å selg varen (check)
    4. (optional) Litt kreativ markedsføring, eller gi/lån bort produktet til utvalgte bjellesauer
    ..

Mer var det vel ikke (?)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir bare komisk. Det gidder jeg ikke å bruke tid på. Dersom man ikke har tenkt å forholde seg saklig er det meningsløst å holde frem. Produksjonsprosessen handler om mye mer enn å lodde og å klippe av ledere. Lodding for hånd har forøvrig vist seg mye bedre enn med maskin. Det fremkommer også.
    Les artikkelen. De kjøper inn kabel på kveil, klipper den til riktig lengde og lodder på disse nettverkene og pluggene i hver ende. That's it. Ingen ting der som jeg ikke får til å gjøre hjemme i kjelleren. Og hvis lodding for hånd er så mye bedre enn maskinell lodding, hvorfor er det da bedre at en eller annen person sitter og lodder ved kjøkkenbenken i Maine på oppdrag fra Transparent enn at jeg lodder ved kjøkkenbenken på oppdrag fra meg selv? Tross alt, jeg skal jo bruke resultatet selv og er kanskje litt mer motivert for å gjøre det så bra som mulig.

R

Roysen

Gjest
    Dersom man leser sitatet i Bombadoos innlegg ser man at de beste kablene kun er tiltrodd to ansatte. Temmelig langt fra at hvem som helst kan gjøre det på kjøkkenbenken hjemme. Det var disse kablene larkuz mente han kunne lage bedre på egen kjøkkenbenk.

Dersom msn også visste hvilke kontroller disse kablene gjennomgår burde dette være et avsluttet tema.

Mvh
    Roysen

C

cruiser

Gjest
    Det er helt feil.

Vis vedlegget 184760

Mvh
    Roysen
    Men hvor er ingeniørene/kabelutviklerne?

V

vredensgnag

Gjest
    Les artikkelen. De kjøper inn kabel på kveil, klipper den til riktig lengde og lodder på disse nettverkene og pluggene i hver ende. That's it. Ingen ting der som jeg ikke får til å gjøre hjemme i kjelleren. Og hvis lodding for hånd er så mye bedre enn maskinell lodding, hvorfor er det da bedre at en eller annen person sitter og lodder ved kjøkkenbenken i Maine på oppdrag fra Transparent enn at jeg lodder ved kjøkkenbenken på oppdrag fra meg selv? Tross alt, jeg skal jo bruke resultatet selv og er kanskje litt mer motivert for å gjøre det så bra som mulig.
    Det er da tidligere, med trykk, blitt gjort tydelig at det ikke er noen på HFS som har grunnlag for å kunne uttale seg om HiFi på dette nivået. Så hva har du egentlig av erfaring, Asbjørn? ;)

Hva er det disse pusherne gjør med folk, kreves det at man parkerer hodet sitt for å kunne bruke disse produktene?

R

Roysen

Gjest
    Mer tullprat Asbjørn.

Mvh
    Roysen

L

larkus

Gjest
    Les artikkelen. De kjøper inn kabel på kveil, klipper den til riktig lengde og lodder på disse nettverkene og pluggene i hver ende.
    Jeg tipper at de betaler maks kroner 50 pr. meter for kabelkveilen.
    Til sammenligning så betalte jeg kr. 300,- pr. meter fra kveil for mine diy ht-kabler.

R

Roysen

Gjest
    Det er da tidligere, med trykk, blitt gjort tydelig at det ikke er noen på HFS som har grunnlag for å kunne uttale seg om HiFi på dette nivået. Så hva har du egentlig av erfaring, Asbjørn? ;)

Hva er det disse pusherne gjør med folk, kreves det at man parkerer hodet sitt for å kunne bruke disse produktene?
    ingen har hevdet det.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Les artikkelen. De kjøper inn kabel på kveil, klipper den til riktig lengde og lodder på disse nettverkene og pluggene i hver ende.
    Jeg tipper at de betaler maks kroner 50 pr. meter for kabelkveilen.
    Til sammenligning så betalte jeg kr. 300,- pr. meter fra kveil for mine diy ht-kabler.
    Du bruker ikke å vinne så mye i tipping antar jeg.

Mvh
    Roysen

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, si det. Jeg har lagd noen monoblokker, et hifi-rack, en subwoofer, noen småhøyttalere, en del kabler av forskjellig kaliber, en el-gitar, og har langsom fremdrift på et par hovedhøyttalere som sikkert blir ferdige en gang, de også. Det har jo blitt noen loddinger etterhvert, men det teller vel ikke. El-gitaren ble i det minste bra, den.

Internkablingen i de nye høyttalerne blir forresten denne:
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=55-414-65&toc=20158
    Dyre greier, 822 kroner for en hundremeters rull.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Exactly my point.

V

vredensgnag

Gjest
    Hall & Madden tilbyr utsøkte skjorter, produsert slik det nesten ikke er mulig å få tak i skjorter i dag. De lager dem til abonnenter, som får dem tilsendt. Når de forklarer hvordan de kan levere så ekstremt høy kvalitet, med detaljer som er blitt sjeldne, bruker de dette diagrammet:

Skjermbilde 2013-02-22 kl. 22.33.27.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    He he, ser at det ikke ser bra ut fra enkeltes ståsted. :)

Det fungerer slik at de har et lite team som lodder de rimelige kablene som har fått innstallert hver sin arbeidsstasjon hjemme. Disse har dette som biinntekt. De henter og leverer kabler en gang i uka. Kjenner ikke detaljene helt, men tror det var visst en tilfeldighet at de begynte å hyre musikere for å gjøre den jobben, men etterhvert så fant de ut at det både var en fin jobb for musikere siden de kunne tjene penger på si i en ustrukturert arbeidshverdag, men de fant også ut at musikere er veldig nøyaktige og dedikerte i alt de gjør, dessuten ble det litt venners kjente. Tror den men kortest ansenitet har arbeidet der i 7 år.
    TA er svært opptatt av detaljer og holder termineringskurs for andre. Vet om flere som har vært der på kurs som har blitt litt sjokkert over detaljenivået.
    De som terminerer fast er mildt talt godt kurset og jobber på tarifflønn.

De dyrere kablene gjøres i labratoriene som de har mange av. De dyreste kablene bruker en person en arbeidsuke på. Det er visstnok ikke matrialene man betaler for først og fremst, men arbeidstiden. Spesifikasjonene er meget stramme og mange målinger og tester ligger bak hver kabel.

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Dette er ganske symptomatisk for HFS. Jeg legger inn årene i denne tråden. Folk lærer nok etter hvert.

Mvh
    Roysen

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dersom man leser sitatet i Bombadoos innlegg ser man at de beste kablene kun er tiltrodd to ansatte. Temmelig langt fra at hvem som helst kan gjøre det på kjøkkenbenken hjemme. Det var disse kablene larkuz mente han kunne lage bedre på egen kjøkkenbenk.

Dersom msn også visste hvilke kontroller disse kablene gjennomgår burde dette være et avsluttet tema.

Mvh
    Roysen
    Kan bekrefte dette.

Edit: Kan ikke et team fra Sentralen dra på studietur/sommerferie til TA?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn