Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Hvorfor har de mange slike lab`r hvis det bare er 2 som lodder de dyreste? Men jeg spør igjen, hvor er ingeniørene/kabelutviklerne?

R

Roysen

Gjest
    De er der, men er ikke en del av den daglige produksjonsprosessen.

Mvh
    Roysen

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Da jeg begynte på yrkesskolen i 96 så var lodding samt produksjon av kretskort et eget fag på grunnkurs. Når 15-16 år gamle gutter klarer det med godt resultat bør det være rimelig åpenbart at det ikke er mye hokus pokus bak en god lodding.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Da jeg begynte på yrkesskolen i 96 så var lodding samt produksjon av kretskort et eget fag på grunnkurs. Når 15-16 år gamle gutter klarer det med godt resultat bør det være rimelig åpenbart at det ikke er mye hokus pokus bak en god lodding.
    Garvede hifikonstruktører har kommet tilbake fra loddekurs hos TA og sagt: "Jeg trodde jeg kunne alt om lodding før jeg dro, men jeg tok feil."
    Kan ikke gå god for alle historiene, men det lager til slutt en fellesnevner som indikerer at TA vet hva de driver med etter min mening. Dessuten kommer det fra (for meg) troverdige kilder.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Fikk du ikke med deg denne Mr.Roysen ? Eller bare valgte du å overse den fordi den ble vanskelig å bortforklare ??

Sitat fra Roysen
    Det er temmelig naivt å tro at kjøkkenbenk-konstruksjon overgår alt av komersielt tilgjengelige produkter. Jeg trenger ikke å høre noe som helst for å skjønne det. DIY kan selvsagt være bra, men ikke bedre enn alt annet. Sorry.

Mvh
    Roysen
    Nå motsier du deg selv i forhold til det du postet i innlegg nr 276 i denne tråden.
    Har du glemt det ?
    La meg oppfriske hukommelsen litt: "Har du forsøkt en Nordost Odin eller en Transparent Opus MM2 eller en MIT Oracle? Dersom du ikke har det hvordan kan du da påstå at teori og praksis stemmer overens?"

M.a.o så sier du her at har man ikke lyttet til den/de kablene så mangler det grunnlag for å uttale seg om de.... men er det ikke det nettop det du selv gjør her ang kablene til Larkuz

Vis at du har litt ryggrad nå, og svar på tiltale på en saklig måte......

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Dersom man leser sitatet i Bombadoos innlegg ser man at de beste kablene kun er tiltrodd to ansatte. Temmelig langt fra at hvem som helst kan gjøre det på kjøkkenbenken hjemme. Det var disse kablene larkuz mente han kunne lage bedre på egen kjøkkenbenk.

Dersom msn også visste hvilke kontroller disse kablene gjennomgår burde dette være et avsluttet tema.

Mvh
    Roysen
    Kan bekrefte dette.

Edit: Kan ikke et team fra Sentralen dra på studietur/sommerferie til TA?
    Du får leve i troen, TrompetN. Men om du vil, kan du hyre dem til å lage dine egne kabler, det må vel være noe?

TRANSPARENT AUDIO INC SACO company profile, news, and business information | HighBeam Business: Arrive Prepared

EndreS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Det er da tidligere, med trykk, blitt gjort tydelig at det ikke er noen på HFS som har grunnlag for å kunne uttale seg om HiFi på dette nivået. Så hva har du egentlig av erfaring, Asbjørn? ;)
    Nja, si det. Jeg har lagd noen monoblokker, et hifi-rack, en subwoofer, noen småhøyttalere, en del kabler av forskjellig kaliber, en el-gitar, og har langsom fremdrift på et par hovedhøyttalere som sikkert blir ferdige en gang, de også. Det har jo blitt noen loddinger etterhvert, men det teller vel ikke. El-gitaren ble i det minste bra, den.

Internkablingen i de nye høyttalerne blir forresten denne:
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=55-414-65&toc=20158
    Dyre greier, 822 kroner for en hundremeters rull.
    Ja, som privatmann så må man vel betale så pass for 2,5mm. Kjøp gjennom firma med avtale gir nok gode rabatter.:)

E

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.318
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor har de mange slike lab`r hvis det bare er 2 som lodder de dyreste? Men jeg spør igjen, hvor er ingeniørene/kabelutviklerne?
    Hvor da? På hjemmesiden ser jeg at de nevner tre grunnleggere, seks managere, tre selgere, to web-designere, en industridesigner, og ti produksjonsteknikere. Det er alt. Hvis vi skal være litt velvillige har den ene grunnleggeren (som også er økonomisjef) og den ene manageren en viss teknisk bakgrunn, men ellers er det logistikk, lager, montering og salg.

Transparent Audio - Transparent Factory, Transparent Staff, Transparent History

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dersom man leser sitatet i Bombadoos innlegg ser man at de beste kablene kun er tiltrodd to ansatte. Temmelig langt fra at hvem som helst kan gjøre det på kjøkkenbenken hjemme. Det var disse kablene larkuz mente han kunne lage bedre på egen kjøkkenbenk.

Dersom msn også visste hvilke kontroller disse kablene gjennomgår burde dette være et avsluttet tema.

Mvh
    Roysen
    Kan bekrefte dette.

Edit: Kan ikke et team fra Sentralen dra på studietur/sommerferie til TA?
    Du får leve i troen, TrompetN. Men om du vil, kan du hyre dem til å lage dine egne kabler, det må vel være noe?

TRANSPARENT AUDIO INC SACO company profile, news, and business information | HighBeam Business: Arrive Prepared
    He he, takk!

Jeg vet, de lager kabler på bestilling. Har direktelink til aktører som bestliller fra de også.

Kos deg på fjellet i morgen.
    PS: kan du ikke oppdatere lytteromstråden din snart da? :)

V

vredensgnag

Gjest
    Her har vi Ralph og Betty som monterer Opus.

Ralph and Betty Hamm began working with Transparent Audio back in 1987. At first they were our neighbors, now they manufacture our Opus speaker cables. Each Opus requires days to make with over 150 cable strips. It takes serious craftmenship and we are lucky to have such a talented team working for us! Congratulations to Ralph and Betty on reaching their 25 year mark!

576796_458268337535437_432025457_n.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hvor da? På hjemmesiden ser jeg at de nevner tre grunnleggere, seks managere, tre selgere, to web-designere, en industridesigner, og ti produksjonsteknikere. Det er alt. Hvis vi skal være litt velvillige har den ene grunnleggeren (som også er økonomisjef) og den ene manageren en viss teknisk bakgrunn, men ellers er det logistikk, lager, montering og salg.

Transparent Audio - Transparent Factory, Transparent Staff, Transparent History
    Ikke sikkert Roysen kjenner ALLE detaljer rundt produksjonen. Er kanskje litt for mye forlangt. Det står heller ikke noe om testpilotene de bruker for å evaluere nye kabler før de settes ut i produksjon heller.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mye morsomt her. "TA sine ansatte har gjennomgått termineringskurs". Wow! Ikke rart de låter så bra! :D

Å fått disse kablene målt av noen hadde derimot vært veldig interessant. Resultatet hadde nok vært nedslående er jeg redd. Hvem tør å sende sine TA kabler til måling?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Mye morsomt her. "TA sine ansatte har gjennomgått termineringskurs". Wow! Ikke rart de låter så bra! :D

Å fått disse kablene målt av noen hadde derimot vært veldig interessant. Resultatet hadde nok vært nedslående er jeg redd. Hvem tør å sende sine TA kabler til måling?
    Hvem har snakket om termineringskurs? Vet du hvordan mennesker som setter sammen Dynamic Presision for eksempel?

Jeg har ingen stolthet i dette greiene her, er bare nysjerrig på hvorfor de låter så bra. Sender gjerne så lenge jeg kan være flue på veggen til vedkommende som skal gjøre det.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.587
    Det tragiske med kabelproblematikken er at det er mange som bare er på jakt etter best mulig lyd for et begrenset budjsjett som lures til å legge en urimelig høy prosentandel av budsjettet sitt i kabler. Dette er kroner som de kunne fått mye mere lydkvalitet utav om de hadde gått for bedre høyttalere, bedre effektforsterker, DSP basert korreksjon, akustikkbehandling eller liknende. Forskjellen på en kabel som er rimelig men OK, og skikkelig dyre kabler er mye mindre enn forskjellen på et middels høyttalerelement og ett som er hakket over.

Verden vil bedras og Hifisentralen er fulle av tråder der folk søker kabel-løsninger på fundamentale elektronikk-, høyttaler- og rom-problemer. Men selv når folk ber om fornuftige løsninger på problemer som intet har å gjøre med kabler så er kabeloptimistene på banen med dyre tips som i beste fall har en marginal effekt på problemet. De som er hekta på kabler kan få svi av så mye penger de vil for meg, men jeg synes de som kommer til hobbyen uten et klart bilde av hva som kreves for å få best mulig lydkvalitet per krone fortjener edruelige tips om hvordan de skal bruke pengene for å få den beste lyden.

R

Roysen

Gjest
    Tja, jeg ville mye heller brukt pengene på kabler enn DSP.

Mvh
    Roysen

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Garvede hifikonstruktører har kommet tilbake fra loddekurs hos TA og sagt: "Jeg trodde jeg kunne alt om lodding før jeg dro, men jeg tok feil."
    Kan ikke gå god for alle historiene, men det lager til slutt en fellesnevner som indikerer at TA vet hva de driver med etter min mening. Dessuten kommer det fra (for meg) troverdige kilder.
    Et av problemene med hifi bransjen er det at hver minste enkle ting skal gjøres til en vitenskap for å unngå kritisk tenking.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Enkelte er DIY-allergiske, og tror beløpet på kassalappen tilsvarer kvalitet, sånn er det bare.
    Ja men det står jo på Soundgardens hjemmeside om Nordost sitert tidligere. Dyre kabler er bedre enn billigere. Det betyr jo at det er prisen som gjør dem bra.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Slapp av, jeg tar det ikke personlig, men mener dette går direkte på meg siden jeg vet at flere av dere har fått med dere testen. ;)
    Det du skrev var: "Det finnes ikke lyttetester som motstrider målingene".

Strøk noen ganger!? :rolleyes:

Det du sier om kabelene stemmer ikke og det har jeg jo tilbakevist flere ganger. Han sier det samme hver gang og opperer med synsetall når det gjelder forsterkeren og kabelen. Det tok faktisk nesten 3 måneder før riktige tall ble nevnt. I går fikk vi en oppklaring på hvor "filteret" i kabelen faktisk virker. Ingen av punktene hans har dermed relevans i denne sammenhengen. Det har jeg fått verifisert av andre fra før.

Du har helt rett i at det ikke er vitenskapelig, men vi er vel ikke så prektige her på forumet er vi vel? Andre teoretiske teorier har en tendens til å bli svelget selv om man ikke har mulighet til å kontrollere. Jeg stoler både på Asbjørn, deg og I_L når dere sier dere legger frem fakta. Dette er ingen krig, det er mange som bidrar til større forståelse.

Det dere må "tro" meg på er at forskjellene ikke er "tilfeldige", men "kvalitative" og det har jeg kanskje god kompetanse til å avgjøre.

Siden den testen har jeg sjekket kabler mellom pc og dac på samme måten og fått verifisert at det ikke finnes teoretiske grunner til at det skal være forskjeller. Jeg hører små forskjeller på alle kabler jeg tester. Og da mener jeg blindt.
    Min mening er at de "kjente" kablene har en tendens til å ha en mer homogen signatur enn andre.

Selvfølgelig er ikke denne testen vitenskapelig vanntett, men det er ingenting på dette forumet med mindre det blir linket til forskerpublikasjoner.
    Hva skrev jeg? Jo, jeg skrev at det ikke fantes blinde lyttetester som forteller oss noe annet enn hva vi vet fra målinger. At disse henger sammen. Kabler som normal konstruerte overfører det elektriske signalet riktig og mellom de kablene (selv om de kan være bygget opp på ulik måte og måle noe forskjellig) så finnes det ingen hørbare forskjeller. Det finnes det ingen tester som bekrefter.

Forskjeller, både hørbare og målbare, oppstår når det kablene har avvik i oppbygningen. Og forsterkeren vil også ha en innvirkning på resultatet. Et eksempel på dette er en kabel med for høy kapasitans kombinert med en forsterker med høy utgangsimpedanse. Det kan gi en avrulling i toppen. Noe som i høyeste grad er målbart og er avrullingen tilstrekkelig, så vil det være hørbart i en lyttetest også. Og det finnes faktisk slike kabler.

Ifølge deg, så mener du altså at du har motbevist at dette er feil. Og det uten at du aner hva du faktisk har testet! Ser du din egen mangel på logikk her? For min del er jeg ikke i tvil. Har du klart å høre forskjeller i en blindtest, så ligger årsaken i det sistnevnte jeg skriver. Så lenge du ikke kan legge frem dokumentasjon på det motsatte, så har du ikke bevist eller endret noe av de vil allerede viste fra før av.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Enkelte er DIY-allergiske, og tror beløpet på kassalappen tilsvarer kvalitet, sånn er det bare.
    Ja men det står jo på Soundgardens hjemmeside om Nordost sitert tidligere. Dyre kabler er bedre enn billigere. Det betyr jo at det er prisen som gjør dem bra.
    :) Dette blir litt som høna og egget. Er de bra fordi de er dyre, eller er de dyre fordi de er bra?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Slapp av, jeg tar det ikke personlig, men mener dette går direkte på meg siden jeg vet at flere av dere har fått med dere testen. ;)

Det du sier om kabelene stemmer ikke og det har jeg jo tilbakevist flere ganger. Han sier det samme hver gang og opperer med synsetall når det gjelder forsterkeren og kabelen. Det tok faktisk nesten 3 måneder før riktige tall ble nevnt. I går fikk vi en oppklaring på hvor "filteret" i kabelen faktisk virker. Ingen av punktene hans har dermed relevans i denne sammenhengen. Det har jeg fått verifisert av andre fra før.

Du har helt rett i at det ikke er vitenskapelig, men vi er vel ikke så prektige her på forumet er vi vel? Andre teoretiske teorier har en tendens til å bli svelget selv om man ikke har mulighet til å kontrollere. Jeg stoler både på Asbjørn, deg og I_L når dere sier dere legger frem fakta. Dette er ingen krig, det er mange som bidrar til større forståelse.

Det dere må "tro" meg på er at forskjellene ikke er "tilfeldige", men "kvalitative" og det har jeg kanskje god kompetanse til å avgjøre.

Siden den testen har jeg sjekket kabler mellom pc og dac på samme måten og fått verifisert at det ikke finnes teoretiske grunner til at det skal være forskjeller. Jeg hører små forskjeller på alle kabler jeg tester. Og da mener jeg blindt.
    Min mening er at de "kjente" kablene har en tendens til å ha en mer homogen signatur enn andre.

Selvfølgelig er ikke denne testen vitenskapelig vanntett, men det er ingenting på dette forumet med mindre det blir linket til forskerpublikasjoner.
    Hva skrev jeg? Jo, jeg skrev at det ikke fantes blinde lyttetester som forteller oss noe annet enn hva vi vet fra målinger. At disse henger sammen. Kabler som normal konstruerte overfører det elektriske signalet riktig og mellom de kablene (selv om de kan være bygget opp på ulik måte og måle noe forskjellig) så finnes det ingen hørbare forskjeller. Det finnes det ingen tester som bekrefter.

Forskjeller, både hørbare og målbare, oppstår når det kablene har avvik i oppbygningen. Og forsterkeren vil også ha en innvirkning på resultatet. Et eksempel på dette er en kabel med for høy kapasitans kombinert med en forsterker med høy utgangsimpedanse. Det kan gi en avrulling i toppen. Noe som i høyeste grad er målbart og er avrullingen tilstrekkelig, så vil det være hørbart i en lyttetest også. Og det finnes faktisk slike kabler.

Ifølge deg, så mener du altså at du har motbevist at dette er feil. Og det uten at du aner hva du faktisk har testet! Ser du din egen mangel på logikk her? For min del er jeg ikke i tvil. Har du klart å høre forskjeller i en blindtest, så ligger årsaken i det sistnevnte jeg skriver. Så lenge du ikke kan legge frem dokumentasjon på det motsatte, så har du ikke bevist eller endret noe av de vil allerede viste fra før av.
    kan du dokumentee noen av de konklusjonene du trekker i innlegget. Innlegg 462

V

vredensgnag

Gjest
    :) Dette blir litt som høna og egget. Er de bra fordi de er dyre, eller er de dyre fordi de er bra?
    Si det - men i dette tilfellet vet vi hva som kommer først, bearbeidede råvarer som settes sammen til ferdig produkt, og vi vet at prisdifferansen på disse, selv når man har spesifisert mange sæpreg, ikke tilsvarer prisdifferansen fra dårlig billigkabel til god dyrkabel. Og selv om Betty og Ralph har arbeidet i to-tre dager med et sett, så får vi formode at timelønnen deres ikke er på nivå med en bankster på Wall Street.

Ingen påstår at Transparent ikke er flinke til å lodde og pakke inn, det er de jo verdensledende til (Jorma, som bedriver kjøkkenbordsproduksjon) gjør presis det samme, og fokuserer veldig på lodding og innpakning. Syns personlig at hans kloss er penere enn den Transparent får laget til sine kabler.

Her er en PDF med hele sortimentet til Transparent, og med deres "retail prices." Her kan man se de ulike kablene, studere hva som er gjort med dem, og forholde seg til prisutviklingen - samt reflektere over hva som kan være gjort som forsvarer denne.
    PDF lastes ned når du klikker på linken: http://tinyurl.com/bz2zod5

http://www.transparentcable.com/design/opus-reference_design.php?catID=1&modCAT=1

EDIT: Og bare så det er sagt, jeg syns ikke Transparent kan anklages for å komme med rare påstander om hva deres kabler er i stand til, sammenlignet med lyshastighetsmodererende kabelprodusenter. Transparent beskriver sin arbeidsprosess omtrent slik Asbjørn ville gjort, om han skulle etablert et kabelfirma, noe det kan synes som om enkelte i tråden ikke helt forstår.
    De manipulerer presis det som kan manipuleres, for å endre karakteristika. Og i dyreste skikt bygger de kabler tilpasset kundens komponenters kapasitans og impedanser.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.318
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med andre ord, i dyreste skikt gjør de eksakt det samme som en litt kompetent DIY'er ville gjort, hvis vedkommende ønsket seg kabler som filtrerte signalet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med andre ord, i dyreste skikt gjør de eksakt det samme som en litt kompetent DIY'er ville gjort, hvis vedkommende ønsket seg kabler som filtrerte signalet.
    Fullstendig meningsløst å endre på lyden med en kabel.
    1. Svært inneffektivt
    2. Fastlåst (bortsett fra at man kan sjonglere på ulike kabler)
    3. Ekstremt dyrt (med ferdig vare)

V

vredensgnag

Gjest
    Fullstendig meningsløst å endre på lyden med en kabel.
    1. Svært inneffektivt
    2. Fastlåst (bortsett fra at man kan sjonglere på ulike kabler)
    3. Ekstremt dyrt (med ferdig vare)
    Om du setter deg litt inn i hva som diskuteres, så er det her snakk om at Transparent justerer i forhold til komponentenes karakteristika - og visst er det ekstremt dyrt, men som du ser er de også villige til å rekalibrere en kabel. Og for enkelte er dette sikkert prikken over i'en for at de skal oppnå lyttero. Jeg syns slikt er greiere enn når det våses om nanostrømbehandling av sikringer, quantum-tunneling og lydhastighetsmanipulering.

At det tar flere dager for Betty og Ralph å lodde seg ferdig med en slik kabel skyldes nettopp denne tuningen. Men folk kjøper jo ikke de dyreste kablene, de kjøper seg inn under, og tror de får samme effekt. Dette er VAGs produkttårn, innenfor kabler, med Bugatti (Opus) på toppen. Og siden Lavigne likefullt ikke hørte forskjell på en slik og en Monster, tar jeg personlig dette helt med ro - pengene går til andre ting, som virkelig gir utslag jeg kan høre, med en eneste gang.

The Transparent design model incorporates the impedance characteristics of a wide range of associated components. If a Reference or OPUS Series customer has a component that has an unknown input impedance, then Transparent will find out the required information before building that customer's cable. The design model consists of an intricate interpolation of data that correlates Transparent’s listening criteria with the measured electrical characteristics of cables with networks in different impedance applications. The model has evolved considerably over the past 15 years as a result of compiling tens of thousands of cable measurements.

One of the services Transparent provides to the original owner of any Transparent Reference or OPUS Series product is cable recalibration and reconfiguration for new system components. For example, if a customer gets a new amplifier, Transparent will optimize the networks on the existing speaker cables to work more ideally with the different output impedance of the new amplifier and reterminate the spades if necessary on the amplifier side to provide a perfect fit on the binding posts of the new amplifier.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så i beste fall kan man være så heldig å få TA kabler som er korrekte og like bra som de man handler til noen tiere. Ikke verst!

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.188
    Torget vurderinger
    2
    Det har kommet en rekke tilbakemeldinger angående denne tråden, men vi er nå i kategorien "Forskjeller og testmetodikk", og her er det lov til å ha kritiske meninger, og de som lar seg provosere bør muligens hoppe til annen kategori.

Til tross for dette så oppfordrer jeg videre diskusjon til å forholde seg saklig og fri for personangrep.

Mvh
    Høvdingen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Sort belte i kategoriske påstander! Hvem er nominert i år Høvding?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Opptil flere uavhengig om de er kabelfantaster eller ikke

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Nå roter du.
    De fleste kabler har forskjellig oppbygning og måler forskjellig. Det vi diskuterer her er om forskjellene utenfor Asbjørn og I_L teorier er hørbare eller ikk og hva man kan skrive i reklametekst.
    Kablene jeg testet går ikke under den kategorien som vil gi en hørbar forskjel etter den teorien.
    Dessuten hører jeg forskjell på alle kabler, til og med digitalkabler blindt.

Kablene som TA bruker i kablene sine får man dessuten kjøpt i metervare for en langt hyggeligere pris uterminert hvis man ønsker.

Du nevnte mulighet for å måle kablene: hvor og når?

R

Roysen

Gjest
    Det har kommet en rekke tilbakemeldinger angående denne tråden, men vi er nå i kategorien "Forskjeller og testmetodikk", og her er det lov til å ha kritiske meninger, og de som lar seg provosere bør muligens hoppe til annen kategori.

Til tross for dette så oppfordrer jeg videre diskusjon til å forholde seg saklig og fri for personangrep.

Mvh
    Høvdingen
    Da regner jeg med at det er lov til å ha et kritisk blikk også på hvilke sammenhenger målinger og lyd faktisk har og ikke har også.

Mvh
    Roysen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Så i beste fall kan man være så heldig å få TA kabler som er korrekte og like bra som de man handler til noen tiere. Ikke verst!
    Utdyp! kilder. målinger og dokumentasjon takk

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.188
    Torget vurderinger
    2
    Såfremt det ikke går direkte på person, så kan dere være kritiske mot det meste. I denne kategorien er hele hensikten å belyse alle sider, men det kan kanskje være greit å nevne å mye av det som kommer frem har vært diskutert mange ganger tidligere, og av de samme personene.

Denne tråden startet med lovligheten av ulik markedsføring, og det er kanskje greit å holde seg til tema. Forskjell på kabler, blindtester osv. er et utdiskutert tema, og såfremt det ikke kommer frem noe nytt så kan en like gjerne lese eldre tråder som tar for seg akkurat det samme.

R

Roysen

Gjest
    Ser den, men dette med markedsføring og krav til dokumentasjon griper direkte inn i hvilken betydning målinger egentlig har og da videre inn i hva og hvordan markedsføring skal dokumenteres.

Forøvrig er vel dette med kabelselskapenes markedsføring også et utdebattert tema.

Mvh
    Roysen

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.460
    Er det noen kvalifiserte jurister som har uttalt seg her?
    Eller er det bare noen ingeniører og andre ufaglærte som driver og synser?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen kvalifiserte jurister som har uttalt seg her?
    Eller er det bare noen ingeniører og andre ufaglærte som driver og synser?
    Godt spørsmål. Har min mening om akkurat det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn