Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Noen innlegg som er i strid med Hifisentralens regel 1 er fjernet. I den sammenhengen ryker også noen kommentarer til dette. Kabler er det noe eget over inne Hi-Fi. Glem aldri å opptre respektfullt og høvisk på Hifisentralen overfor hverandre.

bjornh, moderator

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.889
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden noe forsvant i dragsuget her; alle som har brukt tid på lytting, vet at det er lydmessige forskjeller på kabler- som alt annet. At noen, uten praktisk erfaring, i tråd etter tråd hevder noe annet, er i beste fall underholdende. Informativt er det hvertfall ikke.

C

cruiser

Gjest
    Siden noe forsvant i dragsuget her; alle som har brukt tid på lytting, vet at det er lydmessige forskjeller på kabler- som alt annet. At noen, uten praktisk erfaring, i tråd etter tråd hevder noe annet, er i beste fall underholdende. Informativt er det hvertfall ikke.
    Hvem har benektet at det er lydmessige forskjeller på kabler? At det fins dårlige kabler? At det fins gode kabler? At det fins feilkonstruerte kabler?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.412
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg trur det er relevant å sjå korleis påstandar om tilsvarande produkt vert marknadsført, og korleis det har vorte reagert på dette juridisk. Dersom ein skulle gjere dette skikkeleg, måtte ein finne ein påstand om produkt, kjøpe produkta, og så i ettertid gå til forbrukarrådet/retten med dette, dersom ein opplever at påstandar om produktkvaliteten ikkje stemmer.

Her er det kanskje relevant å trekkje inn påstandar om kvalitetar på køyretøy, klesplagg, sminke, alternativprodukt m.m. og vurdere påstandar versus dokumentasjon av desse.
    Ein ting ein aldri kjem langt med, er å sjå på kvalitet/pristilhøve. I kva grad det er rekningssvarande å bruke x, 10x eller 1000x kroner på komponentar, vil vere eit spørsmål om smak og prioritering. Mercedes "betre" enn Skoda? Korleis då? Og Spenol versus hudkrem til 1000 gongar prisen? Dokumentering?

På den andre sida vil vel ingen kjøpe eit produkt med den baktanke å reklamere på kvaliteten?
    Vi kjøper vel det vi trur på? Tek du det på heilmlån og prøver ut, har du iallfall berre deg sjølv å takke. Kva andre synes om saken, må då vere totalt uinteressant? Men kva du rår andre til, er eit noko anna spørsmål.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.889
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvem har benektet at det er lydmessige forskjeller på kabler? At det fins dårlige kabler? At det fins gode kabler? At det fins feilkonstruerte kabler?
    Skaffe seg praktisk erfaring med det man argumenterer mot. Lettere å ta argumentasjon på alvor slik. Jeg betviler sterkt at særlig mange "målere" her har prøvd Valhalla eller Odin, og sammenlignet de lydmessig med Clas Olson eller kjøkkenbenk-kabler. Jeg her gjort det. Sikkert en del andre også, som vet hva de snakker om. Å møte samme argumentasjon- år etter år- fra de som ikke har denne erfaringen, blir etterhvert kjedelig. At disse i tillegg mener de sitter på "sannheten", blir også boring. På tide å komme seg ned fra pidestallen, bevege seg ut, låne kabler og skaffe seg et grunnlag for å argumentere. Ellers blir det bare gjentatte slag i luften. Da er det like greit å holde kjeft.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.756
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da passer det sikkert å nevne denne tråden igjen:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html

Ettersom resultatet vil være ekstremt systemavhengig, er det ikke engang mulig for kabelprodusentene og -selgerne å hevde noe sånt som "fyldigere mellomtone" eller "mer bass" i reklamen og samtidig være sannferdige. Kanskje, i ett anlegg. Men i et annet kan impedansekurvene se annerledes ut, og den "fyldigere mellomtonen" blir til en en "nasal betoning", "stikkende sibilanter", eller (mer sannsynlig) ingen som helst hørbar forskjell. I et annet anlegg. Det er ikke mulig å si at en "kabel låter slik og sånn". Den gjør ikke det. Men sammen med sårbare komponenter kan den ledningsstumpen dra lyden (dvs kretsen) litt i den ene eller andre retningen.

Mine tommelfingerregler er fortsatt at et anlegg som "avslører kabelforskjeller" er feilkonstruert eller defekt, og at den eneste jobben en kabel skal gjøre er å overføre signalet uendret fra den ene boksen til den andre. Derfor vil også alle gode kabler låte likt i et godt anlegg. De beste kablene låter likt i nesten alle anlegg - de er transparente uten å kreve spesielt lave utgangsimpedanser i komponentene. Sånne kabler koster ikke stort, heller. Dessverre er ikke dette spesielt god markedsføring for glorifiserte ledningsstumper med absurde prislapper: "Kjøp kabel X - låter eksakt likedan som alle andre gode kabler! Nå på tilbud til bare 100000,- for 2x2 meter!"

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Det tragiske med kabelproblematikken er at det er mange som bare er på jakt etter best mulig lyd for et begrenset budjsjett som lures til å legge en urimelig høy prosentandel av budsjettet sitt i kabler. Dette er kroner som de kunne fått mye mere lydkvalitet utav om de hadde gått for bedre høyttalere, bedre effektforsterker, DSP basert korreksjon, akustikkbehandling eller liknende. Forskjellen på en kabel som er rimelig men OK, og skikkelig dyre kabler er mye mindre enn forskjellen på et middels høyttalerelement og ett som er hakket over.

Verden vil bedras og Hifisentralen er fulle av tråder der folk søker kabel-løsninger på fundamentale elektronikk-, høyttaler- og rom-problemer. Men selv når folk ber om fornuftige løsninger på problemer som intet har å gjøre med kabler så er kabeloptimistene på banen med dyre tips som i beste fall har en marginal effekt på problemet. De som er hekta på kabler kan få svi av så mye penger de vil for meg, men jeg synes de som kommer til hobbyen uten et klart bilde av hva som kreves for å få best mulig lydkvalitet per krone fortjener edruelige tips om hvordan de skal bruke pengene for å få den beste lyden.
    Amen.

Ett edruelig innlegg fra en bransjeaktør.

Er vel de færreste som er uenige i at kabler kan være forskjellige.

Men spørsmålet var om lovnader og markedsføring hold vann.

Dèt er noe annet.

Om kabler har vært innom en viss prinsesse og drysset med englestøv - må dette kunne dokumenteres.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.889
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mener du at englestøv hjelper på hvordan noe lyder?

Slik argumentasjon er bare tøv og regelrett støy, og beviser til fulle at de som gjentagne ganger bruker slikt ikke aner noe som helst hva de prater om. Sitte hjemme på gutterommet og tøffe seg for menigheten. Skaffe seg erfaring, og komme med ordentlige argumenter.

R

Roysen

Gjest
    Tja, jeg ville mye heller brukt pengene på kabler enn DSP.

Mvh
    Roysen
    My point exactly!
    DSP er et forsøk på å forbedre en feil ved å tilføre en ny feil. Det er direkte villedende å anbefale brukere å bruke penger på dette i stedet for kabler.

Forøvrig trodde jeg at det var du som var utvikler og selger av Audiolense. I så fall vil jeg dette i hvert fall være tvilsom markedsføring.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest

Slik argumentasjon er bare tøv og regelrett støy, og beviser til fulle at de som gjentagne ganger bruker slikt ikke aner noe som helst hva de prater om. Sitte hjemme på gutterommet og tøffe seg for menigheten. Skaffe seg erfaring, og komme med ordentlige argumenter.
    Erfaring som i å kaste bort en månedslønn eller to på en bit med metallstreng verdt et par hundringser? Ekstrem dårskap er heldigvis ikke et kriterium for å delta i en interessant tråd omkring humbug, svindel og villedende reklame.

Slik erfaring er presis like mye verdt som erfaringen til folk som blåøyde og naive har solgt sitt hus og tatt ekstralån for å finansiere en forkjølelseskur av homøopati, scientologikurs og nonijuice med gullflak.

Så sorry, søker du hyllest eller sympati for å prioritere snåseledninger fremfor hifi så er det sikkert bedre å poste i en annen avdeling.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.889
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Mvh
    Roysen
    My point exactly!
    DSP er et forsøk på å forbedre en feil ved å tilføre en ny feil. Det er direkte villedende å anbefale brukere å bruke penger på dette i stedet for kabler.

Forøvrig trodde jeg at det var du som var utvikler og selger av Audiolense. I så fall vil jeg dette i hvert fall være tvilsom markedsføring.

Mvh
    Roysen
    Ikke bare tvilsom, men i strid med regelverket vel? Å benytte seg av DSP gjør intet annet enn å forringe lyden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.756
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    My point exactly!

Jeg tror ikke du skjønte helt hva Bx mente. :)

Men er ikke den evige runddansen med "matchingen" av kabler til anlegget nettopp et (nokså fåfengt) forsøk på å forbedre diverse feil i anlegget ved å introdusere nye feil i overføringen av signalet mellom boksene?

G

Gjestemedlem

Gjest

Mvh
    Roysen
    My point exactly!

Mvh
    Roysen
    Ikke bare tvilsom, men i strid med regelverket vel? Å benytte seg av DSP gjør intet annet enn å forringe lyden.
    Så DSP er skummelt og forferdelig men en bitteliten ASP i form av en sinnssykt overpriset bit med metallstreng (og kanskje en liten motstand verdt 25 øre, eller en snurr med spole loddet på) er gode greier, audiomagi og Jesu tilbakekomst? :D

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Lars_Erik

Slik argumentasjon er bare tøv og regelrett støy, og beviser til fulle at de som gjentagne ganger bruker slikt ikke aner noe som helst hva de prater om. Sitte hjemme på gutterommet og tøffe seg for menigheten. Skaffe seg erfaring, og komme med ordentlige argumenter

DU har skrevet mye om brukere her - langt mindre dokumentert dine påstander.

Selv en musiker kan være støyende - hvis intet konstruktivt er bidraget.

Jeg er fyller 53 til høsten - og lar meg ikke pille på nesen av slike innlegg.

Kom med dokumentasjon på hvorfor slikt er sånn eller sånn - men la være å kalle debattanter for tullinger.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.889
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Jeg er nærmer fyller 53 til høsten - og lar meg ikke pille på nesen av slike innlegg.

Kom med dokumentasjon på hvorfor slikt er sånn eller sånn - men la være å kalle debattanter for tullinger.
    Ingen har kalt noen for tullinger, før i ditt siste innlegg! Man leser som man vil, tydeligvis. Kom selv med dine praktiske erfaringer. Innen det, så har det ingen som helst informativ verdi. Sannelig på tide noen står opp mot denne formen for kollektiv massesuggesjon her inne! Jeg lar meg heller ikke pille på nesen!

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310

Jeg er nærmer fyller 53 til høsten - og lar meg ikke pille på nesen av slike innlegg.

Ingen har kalt noen for tullinger, før i ditt siste innlegg! Man leser som man vil, tydeligvis. Kom selv med dine praktiske erfaringer. Innen det, så har det ingen som helst informativ verdi. Sannelig på tide noen står opp mot denne formen for kollektiv massesuggesjon her inne! Jeg lar meg heller ikke pille på nesen!
    Så dritt i å svare på mine innlegg hvis de ikke faller i din smak.

Dokumentasjon på hvorfor slikt er sånn eller sånn spør jeg etter.

Jeg gir blanke blaffen i om du eller andre bruker hele deres inntekt på kabler.

Det var ikke temaet - temaet var dokumentasjon på påstander fra selgere og produsenter.

Makter en ikke å fremstille dette - men utbroderer debattanters innlegg som tøv er i beste hensikt å fremstå dem som tullinger eller med begynnende demens.

Mine erfaringer med kabler er at det kan være forskjell - ikke nødvendigvis de dyreste er de beste.

Erfaring fra omgangskrets er også at enkelte ender opp med kabler for flere 100.000,- i kott, skap og reoler.
    Dette er deres valg - selv om jeg har blitt tilbudt disse "overflødige" kabler i det uendelige har jeg takket nei.
    Mest grunnet pris - selv om de ble tilbudt for under halv pris.

Men var ikke dette som var trådens tema.

Trådens tema var dokumentasjon av påstander gitt av selgere og produsenter.

Forøvrig skremmer du ikke meg bort fra en tråd med ufin opptreden.

R

Roysen

Gjest
    Jeg spør igjen rock, hva slags dokumentasjon? Målinger forteller ikke hvordan noe lyder.

Mvh
    Roysen

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.889
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg sier det samme; hva slags dokumentasjon er det du etterlyser rock? Når jeg opplever forskjell, da er det forskjell. Ferdig snakka.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg spør igjen rock, hva slags dokumentasjon? Målinger forteller ikke hvordan noe lyder.

Mvh
    Roysen
    Markedsføringsloven sier ingenting om hva slags dokumentasjon som vil holde i en eventuell rettssak - loven sier bare "skal kunne dokumenteres". Juridisk holder det altså lenge å komme med en dokumentasjon som overbeviser en dommer. Hva som overbeviser oss hifi-interesserte, veier ikke veldig tungt i denne sammenhengen.

Strengt tatt trenger ikke en selger å dokumentere noe som helst hvis han ikke lover noe som helst. Det er altså fullt lovlig å selge en hifi-dings til fantasipris - så lenge produktet selges uten noen garanterte egenskaper. Reklamen trenger ikke å si noe som helst, men det som sies, må være sant.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    @ rock: Aksepter at andre har mer lytte erfaring, og lars_erik har nettop det. Og det du omtaler som ufin opptreden, er du eksponent for selv:mad:. Mulig jeg får en smekk for innlegget, men da bør også du få.

mvh

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Når det gjelder markedsføring og mulig misvisende markedsføring legger jeg her ut to bilder.

Clas Ohlson

Her er ikke de store ord benyttet-

Flertrådet kabel - tykkelse - transparent plastisolasjon -pris -ledeareal - antall tråder.

Dette kan ettergåes.

En annen annonse

Her er blir disse ord brukt:

En av verdens mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget.

Den mest ekstreme gjennomsikighet og musikalske detaljering som dit annlegg er i stand å formidle.

I sannhet en referanse.
    Nordost har flere unike kvaliteter andre produsenter bare kan drømme om.

Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.

Forskjell på markedsføring ?

Kan prisen ha noe å si?

Hvem lover hva - og hvem lover ikke mere enn hva enhver kan ettergå?

Hvem kan dokumentere sine påstander.

Og sist men ikke minst - markedsføringsloven som er temaet.

C

cruiser

Gjest

Mvh
    Roysen
    Nei, men tester med brede lyttepaneler kan jo si noe om hvordan noe låter. Hvis jeg produserer kaffe kan ikke jeg reklamere med best kaffe, men jeg kan sette sammen smakspaneler som kan si noe om hvordan det smaker og hvordan den kvalitativt stiller seg i forhold til andre kaffetyper. Dette har man lov å reklamere med.

Vi hadde nettopp en sak med onecall, de kan ikke kalle seg billigst, ettersom de ikke kan dokumentere at de er billigere enn alle andre. Onecall er sikkert billigst for mange typer brukere men absolutt ikke for alle, dette er helt avhengig av ringemønster/databruk etc.

R

Roysen

Gjest
    Vel, det er vel den som står for markedsføringen som skal stå for dokumentasjonen. Det vil ikke være noe problem for Nordost eller noen deres forhandlere å dokumentere ved tusenvis av brjkererfaringer at markedsføringen holder mål.

Har vi diskutert ferdig da?

Mvh
    Roysen

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    @ rock: Aksepter at andre har mer lytte erfaring, og lars_erik har nettop det. Og det du omtaler som ufin opptreden, er du eksponent for selv:mad:. Mulig jeg får en smekk for innlegget, men da bør også du få.

mvh
    Jeg gir blanke i Lars_Eriks lytteerfaringer også dine for den del.

Jeg har sannsynlig lyttet mere til musikk enn hva både du og ovenfornevnte har gjort.

Hverken din - Jan_ Erik,s eller Roysen,s lytteerfarninger er vedlegg som dokumentasjon ved kjøp av dyre kabler.

Man kan ikke selvoppnevne seg til - de eneste - med virkelighetens forståelse.

Skal man selge noe til den gemene hop - der ute, bør påstander være dokumenterte.

Hvis ikke bør omslag / innpakning til disse kabler være påtrykt hvem de henvender seg til.

Som deg, Roysen eller Lars_Erik

Og da er alt greit for meg.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

mvh

Jeg har sannsynlig lyttet mere til musikk enn hva både du og ovenfornevnte har gjort.

Hverken din - Jan_ Erik,s eller Roysen,s lytteerfarninger er vedlegg som dokumentasjon ved kjøp av dyre kabler.

Skal man selge noe til den gemene hop - der ute, bør påstander være dokumenterte.

Hvis ikke bør omslag / innpakning til disse kabler være påtrykt hvem de henvender seg til.

Dokumentasjon?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    Når det gjelder markedsføring og mulig misvisende markedsføring legger jeg her ut to bilder.

Clas Ohlson

Her er ikke de store ord benyttet-

Flertrådet kabel - tykkelse - transparent plastisolasjon -pris -ledeareal - antall tråder.

Dette kan ettergåes.

En annen annonse

Her er blir disse ord brukt:

En av verdens mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget.

Den mest ekstreme gjennomsikighet og musikalske detaljering som dit annlegg er i stand å formidle.

I sannhet en referanse.
    Nordost har flere unike kvaliteter andre produsenter bare kan drømme om.

Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.

Forskjell på markedsføring ?

Kan prisen ha noe å si?

Hvem lover hva - og hvem lover ikke mere enn hva enhver kan ettergå?

Hvem kan dokumentere sine påstander.

Og sist men ikke minst - markedsføringsloven som er temaet.
    Flott reklame for H.T. kablene mine:eek:. Snakk om å bite seg selv i halen.

mvh

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.889
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

mvh

Noen som har fortalt deg at du kan oppfattes som svært pompøs? Nå er det hvertfall gjort!

Dokumenter din lytteerfaring, siden du hevder å ha mer lytterefaring enn oss? Og å komme med slit vås om hva som skal stå på kabel-pakkene...

Nettopp slikt som ødelegger dette forumet.

R

Roysen

Gjest
    Rock, du hopper bukk over spørsmålet mitt. Hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke forteller hvordan kablene lyder? Når det også er fullt mulig for Nordost å dokumentere tusenvis av lytterrfaringer som bekrefter reklamen er vel dette temaet ferdigdiskutert.

Så kan du egentlig gi blaffen i hva du måtte ønske uten at det har noen betydning.

Ellers viser jo det du skriver at din lytterrfaringer med gode kabler er relativt fraværende.

Mvh
    Roysen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel, det er vel den som står for markedsføringen som skal stå for dokumentasjonen. Det vil ikke være noe problem for Nordost eller noen deres forhandlere å dokumentere ved tusenvis av brjkererfaringer at markedsføringen holder mål.

Har vi diskutert ferdig da?

Mvh
    Roysen
    De trenger ikke å dokumentere noe som helst i utgangspunktet. I h.t. markedsføringsloven må de bare KUNNE dokumentere det hvis de blir avkrevd slik dokumentasjon. Og hvis de ikke vil komme med slik dokumentasjon når noen krever det, kan de eventuelt lene seg tilbake og avvente utfallet av en eventuell rettssak før de kryper til korset. Og selv da kan de eventuelt velge å betale boten - men jeg tror aldri at man vil komme så langt. For min del tviler jeg på at dette er sak som vil komme veldig langt opp på prioriteringslisten - hvis den i det hele tatt kommer på noen liste.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer det at Nordostkablene «transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden»?

Stemmer det at det (bl.a.?) er dette som gjør at en lydmessig får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde?

Det er vel slike påstander en kan forholde seg til ganske så ukomplisert. Det ene angår et rent faktum, det andre en kausal sammenheng.

C

cruiser

Gjest
    Rock, du hopper bukk over spørsmålet mitt. Hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke forteller hvordan kablene lyder? Når det også er fullt mulig for Nordost å dokumentere tusenvis av lytterrfaringer som bekrefter reklamen er vel dette temaet ferdigdiskutert.

Så kan du egentlig gi blaffen i hva du måtte ønske uten at det har noen betydning.

Ellers viser jo det du skriver at din lytterrfaringer med gode kabler er relativt fraværende.

Mvh
    Roysen
    1000vis som sier de har sett ufo´r også, er det da dokumentert og bevist at det faktisk fins utenomjordiske vesener?

R

Roysen

Gjest
    Stemmer det at Nordostkablene «transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden»?

Stemmer det at det (bl.a.?) er dette som gjør at en lydmessig får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde?

Det er vel slike påstander en kan forholde seg til ganske så ukomplisert. Det ene angår et rent faktum, det andre en kausal sammenheng.
    Nordost er ikke her, Dr Dong. Så spørsmålet ditt må rettes dit det hører hjemme.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    1000vis som sier de har sett ufo´r også, er det da dokumentert og bevist at det faktisk fins utenomjordiske vesener?
    Hva har det med kabler å gjøre? Jeg spør igjen - hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke kan fortelle hvordan noe lyder?

Mvh
    Roysen

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310

mvh

Noen som har fortalt deg at du kan oppfattes som svært pompøs? Nå er det hvertfall gjort!

Dokumenter din lytteerfaring, siden du hevder å ha mer lytterefaring enn oss? Og å komme med slit vås om hva som skal stå på kabel-pakkene...

Nettopp slikt som ødelegger dette forumet.
    Er ikke eventuelle kjøpere som skal dokumentere - har ingen interesse å dokumentere noe som helst for kableprodusenter.

Jeg har såvidt vært innom tidligere kabeltråder og nevnt at forskjeller har jeg selv hørt.

Så noen gjenganger er jeg ikke i slike tråder.

At du ikke tåler andre meninger - eventuelt det blir satt spørsmål ved dine påstander får så være.

Jeg vil ikke si du er tøvete eller pompøs, ei heller ødelegge tråder.

Har ikke slik stor erfaring med deg ennå til å komme med så bastante påstander.

Men jeg ser du konkluderer vel raskt - uten de store erfaringer når det gjelder meg som person.

Hvorvidt dette også er gjeldende for kabler vet jeg ikke, men en kan nå tenke sitt - heldigvis.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Nå betviler jeg at ufoer selges, så da er ikke ufoer berammet av markedsføringsloven uansett.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Nordost er ikke her, Dr Dong. Så spørsmålet ditt må rettes dit det hører hjemme.

Mvh
    Roysen
    Det var bare eksempel på mulig etterprøvbare påstander.

Ellers så kan du omtale meg som jeg skal omtales: Dr Dong. Skulle ikke være vanskelig. (Men du har selvfølgelig dine subtile grunner for slikt, som visse andre. Jeg tok meg den frihet å rette det opp i sitatet fra deg, så du kan se hvordan det skal gjøres.)

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310

Mvh
    Roysen
    Hva har det med kabler å gjøre? Jeg spør igjen - hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke kan fortelle hvordan noe lyder?

Mvh
    Roysen

Men hvorfor kommer de da med påstander som ikke er dokumenterbare?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn