My point exactly!Tja, jeg ville mye heller brukt pengene på kabler enn DSP.
Mvh
Roysen
My point exactly!Tja, jeg ville mye heller brukt pengene på kabler enn DSP.
Mvh
Roysen
Hvem har benektet at det er lydmessige forskjeller på kabler? At det fins dårlige kabler? At det fins gode kabler? At det fins feilkonstruerte kabler?Siden noe forsvant i dragsuget her; alle som har brukt tid på lytting, vet at det er lydmessige forskjeller på kabler- som alt annet. At noen, uten praktisk erfaring, i tråd etter tråd hevder noe annet, er i beste fall underholdende. Informativt er det hvertfall ikke.
Skaffe seg praktisk erfaring med det man argumenterer mot. Lettere å ta argumentasjon på alvor slik. Jeg betviler sterkt at særlig mange "målere" her har prøvd Valhalla eller Odin, og sammenlignet de lydmessig med Clas Olson eller kjøkkenbenk-kabler. Jeg her gjort det. Sikkert en del andre også, som vet hva de snakker om. Å møte samme argumentasjon- år etter år- fra de som ikke har denne erfaringen, blir etterhvert kjedelig. At disse i tillegg mener de sitter på "sannheten", blir også boring. På tide å komme seg ned fra pidestallen, bevege seg ut, låne kabler og skaffe seg et grunnlag for å argumentere. Ellers blir det bare gjentatte slag i luften. Da er det like greit å holde kjeft.Hvem har benektet at det er lydmessige forskjeller på kabler? At det fins dårlige kabler? At det fins gode kabler? At det fins feilkonstruerte kabler?Siden noe forsvant i dragsuget her; alle som har brukt tid på lytting, vet at det er lydmessige forskjeller på kabler- som alt annet. At noen, uten praktisk erfaring, i tråd etter tråd hevder noe annet, er i beste fall underholdende. Informativt er det hvertfall ikke.
Da passer det sikkert å nevne denne tråden igjen:Hvem har benektet at det er lydmessige forskjeller på kabler? At det fins dårlige kabler? At det fins gode kabler? At det fins feilkonstruerte kabler?
Amen.Det tragiske med kabelproblematikken er at det er mange som bare er på jakt etter best mulig lyd for et begrenset budjsjett som lures til å legge en urimelig høy prosentandel av budsjettet sitt i kabler. Dette er kroner som de kunne fått mye mere lydkvalitet utav om de hadde gått for bedre høyttalere, bedre effektforsterker, DSP basert korreksjon, akustikkbehandling eller liknende. Forskjellen på en kabel som er rimelig men OK, og skikkelig dyre kabler er mye mindre enn forskjellen på et middels høyttalerelement og ett som er hakket over.
Verden vil bedras og Hifisentralen er fulle av tråder der folk søker kabel-løsninger på fundamentale elektronikk-, høyttaler- og rom-problemer. Men selv når folk ber om fornuftige løsninger på problemer som intet har å gjøre med kabler så er kabeloptimistene på banen med dyre tips som i beste fall har en marginal effekt på problemet. De som er hekta på kabler kan få svi av så mye penger de vil for meg, men jeg synes de som kommer til hobbyen uten et klart bilde av hva som kreves for å få best mulig lydkvalitet per krone fortjener edruelige tips om hvordan de skal bruke pengene for å få den beste lyden.
DSP er et forsøk på å forbedre en feil ved å tilføre en ny feil. Det er direkte villedende å anbefale brukere å bruke penger på dette i stedet for kabler.My point exactly!Tja, jeg ville mye heller brukt pengene på kabler enn DSP.
Mvh
Roysen
Erfaring som i å kaste bort en månedslønn eller to på en bit med metallstreng verdt et par hundringser? Ekstrem dårskap er heldigvis ikke et kriterium for å delta i en interessant tråd omkring humbug, svindel og villedende reklame.Mener du at englestøv hjelper på hvordan noe lyder?
Slik argumentasjon er bare tøv og regelrett støy, og beviser til fulle at de som gjentagne ganger bruker slikt ikke aner noe som helst hva de prater om. Sitte hjemme på gutterommet og tøffe seg for menigheten. Skaffe seg erfaring, og komme med ordentlige argumenter.
Ikke bare tvilsom, men i strid med regelverket vel? Å benytte seg av DSP gjør intet annet enn å forringe lyden.DSP er et forsøk på å forbedre en feil ved å tilføre en ny feil. Det er direkte villedende å anbefale brukere å bruke penger på dette i stedet for kabler.My point exactly!Tja, jeg ville mye heller brukt pengene på kabler enn DSP.
Mvh
Roysen
Forøvrig trodde jeg at det var du som var utvikler og selger av Audiolense. I så fall vil jeg dette i hvert fall være tvilsom markedsføring.
Mvh
Roysen
Jeg tror ikke du skjønte helt hva Bx mente.DSP er et forsøk på å forbedre en feil ved å tilføre en ny feil. Det er direkte villedende å anbefale brukere å bruke penger på dette i stedet for kabler.My point exactly!Tja, jeg ville mye heller brukt pengene på kabler enn DSP.
Forøvrig trodde jeg at det var du som var utvikler og selger av Audiolense. I så fall vil jeg dette i hvert fall være tvilsom markedsføring.
Så DSP er skummelt og forferdelig men en bitteliten ASP i form av en sinnssykt overpriset bit med metallstreng (og kanskje en liten motstand verdt 25 øre, eller en snurr med spole loddet på) er gode greier, audiomagi og Jesu tilbakekomst?Ikke bare tvilsom, men i strid med regelverket vel? Å benytte seg av DSP gjør intet annet enn å forringe lyden.DSP er et forsøk på å forbedre en feil ved å tilføre en ny feil. Det er direkte villedende å anbefale brukere å bruke penger på dette i stedet for kabler.My point exactly!Tja, jeg ville mye heller brukt pengene på kabler enn DSP.
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen
Ingen har kalt noen for tullinger, før i ditt siste innlegg! Man leser som man vil, tydeligvis. Kom selv med dine praktiske erfaringer. Innen det, så har det ingen som helst informativ verdi. Sannelig på tide noen står opp mot denne formen for kollektiv massesuggesjon her inne! Jeg lar meg heller ikke pille på nesen!DU har skrevet mye om brukere her - langt mindre dokumentert dine påstander.
Selv en musiker kan være støyende - hvis intet konstruktivt er bidraget.
Jeg er nærmer fyller 53 til høsten - og lar meg ikke pille på nesen av slike innlegg.
Kom med dokumentasjon på hvorfor slikt er sånn eller sånn - men la være å kalle debattanter for tullinger.
Så dritt i å svare på mine innlegg hvis de ikke faller i din smak.Ingen har kalt noen for tullinger, før i ditt siste innlegg! Man leser som man vil, tydeligvis. Kom selv med dine praktiske erfaringer. Innen det, så har det ingen som helst informativ verdi. Sannelig på tide noen står opp mot denne formen for kollektiv massesuggesjon her inne! Jeg lar meg heller ikke pille på nesen!DU har skrevet mye om brukere her - langt mindre dokumentert dine påstander.
Selv en musiker kan være støyende - hvis intet konstruktivt er bidraget.
Jeg er nærmer fyller 53 til høsten - og lar meg ikke pille på nesen av slike innlegg.
Kom med dokumentasjon på hvorfor slikt er sånn eller sånn - men la være å kalle debattanter for tullinger.
Markedsføringsloven sier ingenting om hva slags dokumentasjon som vil holde i en eventuell rettssak - loven sier bare "skal kunne dokumenteres". Juridisk holder det altså lenge å komme med en dokumentasjon som overbeviser en dommer. Hva som overbeviser oss hifi-interesserte, veier ikke veldig tungt i denne sammenhengen.Jeg spør igjen rock, hva slags dokumentasjon? Målinger forteller ikke hvordan noe lyder.
Mvh
Roysen
Nei, men tester med brede lyttepaneler kan jo si noe om hvordan noe låter. Hvis jeg produserer kaffe kan ikke jeg reklamere med best kaffe, men jeg kan sette sammen smakspaneler som kan si noe om hvordan det smaker og hvordan den kvalitativt stiller seg i forhold til andre kaffetyper. Dette har man lov å reklamere med.Jeg spør igjen rock, hva slags dokumentasjon? Målinger forteller ikke hvordan noe lyder.
Mvh
Roysen
Jeg gir blanke i Lars_Eriks lytteerfaringer også dine for den del.@ rock: Aksepter at andre har mer lytte erfaring, og lars_erik har nettop det. Og det du omtaler som ufin opptreden, er du eksponent for selv. Mulig jeg får en smekk for innlegget, men da bør også du få.
mvh
Dokumentasjon?Jeg gir blanke i Lars_Eriks lytteerfaringer også dine for den del.@ rock: Aksepter at andre har mer lytte erfaring, og lars_erik har nettop det. Og det du omtaler som ufin opptreden, er du eksponent for selv. Mulig jeg får en smekk for innlegget, men da bør også du få.
mvh
Jeg har sannsynlig lyttet mere til musikk enn hva både du og ovenfornevnte har gjort.
Hverken din - Jan_ Erik,s eller Roysen,s lytteerfarninger er vedlegg som dokumentasjon ved kjøp av dyre kabler.
Man kan ikke selvoppnevne seg til - de eneste - med virkelighetens forståelse.
Skal man selge noe til den gemene hop - der ute, bør påstander være dokumenterte.
Hvis ikke bør omslag / innpakning til disse kabler være påtrykt hvem de henvender seg til.
Som deg, Roysen eller Lars_Erik
Og da er alt greit for meg.
Flott reklame for H.T. kablene mine. Snakk om å bite seg selv i halen.Når det gjelder markedsføring og mulig misvisende markedsføring legger jeg her ut to bilder.
Clas Ohlson
Her er ikke de store ord benyttet-
Flertrådet kabel - tykkelse - transparent plastisolasjon -pris -ledeareal - antall tråder.
Dette kan ettergåes.
En annen annonse
Her er blir disse ord brukt:
En av verdens mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget.
Den mest ekstreme gjennomsikighet og musikalske detaljering som dit annlegg er i stand å formidle.
I sannhet en referanse.
Nordost har flere unike kvaliteter andre produsenter bare kan drømme om.
Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.
Forskjell på markedsføring ?
Kan prisen ha noe å si?
Hvem lover hva - og hvem lover ikke mere enn hva enhver kan ettergå?
Hvem kan dokumentere sine påstander.
Og sist men ikke minst - markedsføringsloven som er temaet.
Jeg gir blanke i Lars_Eriks lytteerfaringer også dine for den del.@ rock: Aksepter at andre har mer lytte erfaring, og lars_erik har nettop det. Og det du omtaler som ufin opptreden, er du eksponent for selv. Mulig jeg får en smekk for innlegget, men da bør også du få.
mvh
Jeg har sannsynlig lyttet mere til musikk enn hva både du og ovenfornevnte har gjort.
Hverken din - Jan_ Erik,s eller Roysen,s lytteerfarninger er vedlegg som dokumentasjon ved kjøp av dyre kabler.
Skal man selge noe til den gemene hop - der ute, bør påstander være dokumenterte.
Hvis ikke bør omslag / innpakning til disse kabler være påtrykt hvem de henvender seg til.
De trenger ikke å dokumentere noe som helst i utgangspunktet. I h.t. markedsføringsloven må de bare KUNNE dokumentere det hvis de blir avkrevd slik dokumentasjon. Og hvis de ikke vil komme med slik dokumentasjon når noen krever det, kan de eventuelt lene seg tilbake og avvente utfallet av en eventuell rettssak før de kryper til korset. Og selv da kan de eventuelt velge å betale boten - men jeg tror aldri at man vil komme så langt. For min del tviler jeg på at dette er sak som vil komme veldig langt opp på prioriteringslisten - hvis den i det hele tatt kommer på noen liste.Vel, det er vel den som står for markedsføringen som skal stå for dokumentasjonen. Det vil ikke være noe problem for Nordost eller noen deres forhandlere å dokumentere ved tusenvis av brjkererfaringer at markedsføringen holder mål.
Har vi diskutert ferdig da?
Mvh
Roysen
1000vis som sier de har sett ufo´r også, er det da dokumentert og bevist at det faktisk fins utenomjordiske vesener?Rock, du hopper bukk over spørsmålet mitt. Hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke forteller hvordan kablene lyder? Når det også er fullt mulig for Nordost å dokumentere tusenvis av lytterrfaringer som bekrefter reklamen er vel dette temaet ferdigdiskutert.
Så kan du egentlig gi blaffen i hva du måtte ønske uten at det har noen betydning.
Ellers viser jo det du skriver at din lytterrfaringer med gode kabler er relativt fraværende.
Mvh
Roysen
Nordost er ikke her, Dr Dong. Så spørsmålet ditt må rettes dit det hører hjemme.Stemmer det at Nordostkablene «transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden»?
Stemmer det at det (bl.a.?) er dette som gjør at en lydmessig får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde?
Det er vel slike påstander en kan forholde seg til ganske så ukomplisert. Det ene angår et rent faktum, det andre en kausal sammenheng.
Hva har det med kabler å gjøre? Jeg spør igjen - hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke kan fortelle hvordan noe lyder?1000vis som sier de har sett ufo´r også, er det da dokumentert og bevist at det faktisk fins utenomjordiske vesener?Rock, du hopper bukk over spørsmålet mitt. Hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke forteller hvordan kablene lyder? Når det også er fullt mulig for Nordost å dokumentere tusenvis av lytterrfaringer som bekrefter reklamen er vel dette temaet ferdigdiskutert.
Så kan du egentlig gi blaffen i hva du måtte ønske uten at det har noen betydning.
Ellers viser jo det du skriver at din lytterrfaringer med gode kabler er relativt fraværende.
Mvh
Roysen
Er ikke eventuelle kjøpere som skal dokumentere - har ingen interesse å dokumentere noe som helst for kableprodusenter.Jeg gir blanke i Lars_Eriks lytteerfaringer også dine for den del.@ rock: Aksepter at andre har mer lytte erfaring, og lars_erik har nettop det. Og det du omtaler som ufin opptreden, er du eksponent for selv. Mulig jeg får en smekk for innlegget, men da bør også du få.
mvh
Noen som har fortalt deg at du kan oppfattes som svært pompøs? Nå er det hvertfall gjort!
Dokumenter din lytteerfaring, siden du hevder å ha mer lytterefaring enn oss? Og å komme med slit vås om hva som skal stå på kabel-pakkene...
Nettopp slikt som ødelegger dette forumet.
Det var bare eksempel på mulig etterprøvbare påstander.Nordost er ikke her, Dr Dong. Så spørsmålet ditt må rettes dit det hører hjemme.Stemmer det at Nordostkablene «transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden»?
Stemmer det at det (bl.a.?) er dette som gjør at en lydmessig får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde?
Det er vel slike påstander en kan forholde seg til ganske så ukomplisert. Det ene angår et rent faktum, det andre en kausal sammenheng.
Mvh
Roysen
Hva har det med kabler å gjøre? Jeg spør igjen - hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke kan fortelle hvordan noe lyder?1000vis som sier de har sett ufo´r også, er det da dokumentert og bevist at det faktisk fins utenomjordiske vesener?Rock, du hopper bukk over spørsmålet mitt. Hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke forteller hvordan kablene lyder? Når det også er fullt mulig for Nordost å dokumentere tusenvis av lytterrfaringer som bekrefter reklamen er vel dette temaet ferdigdiskutert.
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen