Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Roysen

Gjest
    Jeg skjønner ikke dette, hvis man bruker 2-3mill på kilde,amp og høyttalere, hvorfor da kjøpe en ledning med lydsignatur? hvordan skal det få det beste ut av resten av utstyret hvis signalet ut av ledningen er annerledes enn det som kommer inn?
    Fordi alle "ledninger" har en lydsignatur. Du må velge den som passer deg og ditt anlegg best.

Mvh
    Roysen

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Asbjørn,

Tror du at forbrukermyndighetene vil pålegge de norske selgerne av Nordost å utføre en blindtest for å dokumentere deres kablers kvaliteter når Nordost kan dokumentere tusenvis at fornøyde utalelser og når kablene aldri er i nærheten av å være skadelig for noen selv om et fåtall mener at de kan måle at noen av de påståtte parameterne er marginalt feilaktige?

Mvh
    Roysen
    Tror du noen som kjøper kabler i den prisklassen ikke er "fornøyd"? Rettere sagt, ikke innrømmer at de er misfornøyd.
    Nettopp! Og hvordan har Roysen tenkt å dokumentere at Nordost skal kunne dokumentere "tusenvis" av fornøyde uttalelser? Og hvordan har Nordost evt fått disse tusener av fornøyde uttalelser? Ved å spørre dem som har kjøpt dem? At noen, kanskje mange, kommer uoppfordret med positive tilbakemeldinger, ja det
    kan jeg forstå. Men tusener? Jeg skulle like å se at de som evt har blitt offer for en "kundeundersøkelse" fra Nordost, innrømmer at de har svidd av avsindige summer på noe som kanskje ikke nådde opp til deres forventninger.
    Svaret er veldig enkelt - internet. Hver enkelt distributør har nok ganske god kontroll på eget marked.

Mvh
    Roysen
    Link?
    Nå misforstår du meg. Jeg har ikke hevdet at jeg har oversikt over hvor mange fornøyde kunder Nordost har. Jeg hevder at det har helt sikkert Nordost meget god kontroll på selv dersom jeg kjenner de rett.

Mvh
    Roysen
    Nei, men du mer enn antyder jo at Nordost kan dokumentere tusenvis av fornøyde kunder? Og da lurer jeg på hvordan.
    Jeg har da lest om og hørt noen brukererfaringer opp gjennom årene samtidig som noen av disse også har fortalt om at de har hørt en mengde lignende. Legger man dette sammen så..........

Mvh
    Roysen
    .....så blir det dokumentasjon?

L

larkus

Gjest
    Fordi alle "ledninger" har en lydsignatur. Du må velge den som passer deg og ditt anlegg best.

Mvh
    Roysen
    Feil med stor F, Roysen. Transparente kabler som ikke forandrer noe som helst på signalet har ikke lydsignatur. Og slike ledninger koster heldigvis heller ikke stort å lage.
    Hvis jeg måtte bruke kabler til 5 og 6-sifrede beløp for å "rette opp" lyden fra anlegget hadde jeg heller sett meg om etter nytt anlegg.

Edit: Enkelte må slutte å "quote" så avsindigt i innleggene sine. Slett heller det unødvendige:)

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg hørte et intervju med Knut Skogrand fra Øyer på P1 i går ettermiddag. Han omsetter kabler for 1,5 mill i året og fortalte at det dyreste settet IL-kabler kostet ca 30k pr sett fordi det tok 3 uker å ferdigstille det. Ikke at det nødvendigvis var 3 ukers arbeid (min bemerkning), men at produksjonen var tidkrevende. I slik håndverksmessig produksjon er det nødvendigvis arbeidet man betaler for og ikke materialene man benytter. Derfor blir slike etterlyste kostkalkyler med fokus på materialbruk noe intetsigende. Norge er dyrt fordi dere her på sentralen (og alle andre i landet) har altfor høy lønn. Materialkosten betyr lite.
    Men han sparte jo en del på utviklingskostnader, da. La ut prosjektet sitt som en DIY-sak her på sentralen og fikk innspill fra flere. Jeg regnet ut en del tallverdier som induktans og kapasitans for ham. Jeg ble litt overrasket da DIY-tråden ble slettet og det plutselig dukket opp som et kommersielt produkt, med eksakt de tallverdiene jeg hadde regnet ut som produktinformasjon på hjemmesiden. Da jeg konfronterte ham med det, var unnskyldningen at han ikke hadde utstyr til å måle med og ikke kunnskap til å regne det ut selv. Den info-siden ble tatt ned ganske fort. Kort sagt, enda en audiokabelprodusent.

Jeg er ikke sikker på at jeg tror på den omsetningen, egentlig.
    Han har vel fulgt Mark "alternativ valuta" Johansens karriere og skjønt at det ikke skal så mye til, utover å be om råd på et nettforum, før man er ledende kabelprodusent.

C

cruiser

Gjest
    Jeg skjønner ikke dette, hvis man bruker 2-3mill på kilde,amp og høyttalere, hvorfor da kjøpe en ledning med lydsignatur? hvordan skal det få det beste ut av resten av utstyret hvis signalet ut av ledningen er annerledes enn det som kommer inn?

Mvh
    Roysen
    Er lydsignaturene generelt finere/bedre på 2-300000 kabler ? Eller kan man i gitte situasjoner komme unna med en 50k kabel?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg unna, og mange ville sikkert satt pris på det. Men en ting kan være verdt å tenke litt over:

Dersom det hadde latt seg gjøre å bevise at et hifiprodukt er bedre enn konkurrentenes, enten i form av målinger eller kontrollerte blindtester gjennomført av uavhengige instanser, så ville produsentene gjort det. Denne diskusjonen er ikke begrenset til et fåtall nerder på hfs. Den føres mange steder. Et endelig svar på spørsmålet ville hatt enorme utslag på omsetningen til kabelbransjen, enten den ene eller den andre veien. Likevel er det ingen produsenter som gjør det. Man bør definitivt spørre hvorfor. Jeg har gjort det mange ganger, uten å kunne konkludere sikkert. Likevel antar jeg grunnen er at det ganske enkelt ikke lar seg gjøre.

Nå skal ikke dette tolkes som en påstand om at forskjeller ikke finnes. Jeg tror faktisk at forskjeller finnes (også uten å kunne bevise det). Jeg mener derimot at eventuelle forskjeller er så små at vi gjør klokt i å prioritere andre og viktigere deler av anleggene våre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.131
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mmmm, da velger jeg... nøytral. Ekte nøytral, ikke med en innebygget eq-profil i den ene eller andre retningen. Det fine med sånne kabler er at de låter likt, alle sammen, og koster nesten ingen penger.

R

Roysen

Gjest
    Det har jeg ikke påstått. Jeg har imidlertid påstått at målinger ikke kan dokumenere hvordan en kabel lyder. Så har jeg spurt hvordan man da kan dokumentere det. Å skulle avgjøre hvordan noe lyder krever nemlig et menneskelig sinn. Det er uenighet om blindtester er egnet innad i miljøet. Hva står man da igjen med?

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Mmmm, da velger jeg... nøytral. Ekte nøytral, ikke med en innebygget eq-profil i den ene eller andre retningen. Det fine med sånne kabler er at de låter likt, alle sammen, og koster nesten ingen penger.
    Niks. De finnes ikke. Alle som en har de sin lydsignatur.

Mvh
    Roysen

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5

Mvh
    Roysen
    Feil med stor F, Roysen. Transparente kabler som ikke forandrer noe som helst på signalet har ikke lydsignatur. Og slike ledninger koster heldigvis heller ikke stort å lage,
    De finnes ikke.

Mvh
    Roysen
    Hva er forskjellen på transparent og nøytral i denne sammenheng?

1) "En av verdens mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget." - Det kan være at de har noe å fare med her. I mine ører de gangene jeg har hørt Odin det spilt særdeles godt. Andre ører jeg stoler på som har testet Odin mer inngående har også vært særdeles begeistret.

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Feil med stor F, Roysen. Transparente kabler som ikke forandrer noe som helst på signalet har ikke lydsignatur. Og slike ledninger koster heldigvis heller ikke stort å lage.
    Hvis jeg måtte bruke kabler til 5 og 6-sifrede beløp for å "rette opp" lyden fra anlegget hadde jeg heller sett meg om etter nytt anlegg.

Edit: Enkelte må slutte å "quote" så avsindigt i innleggene sine. Slett heller det unødvendige:)
    Niks. Det finnes ikke en eneste slik kabel.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Feil med stor F, Roysen. Transparente kabler som ikke forandrer noe som helst på signalet har ikke lydsignatur. Og slike ledninger koster heldigvis heller ikke stort å lage,
    De finnes ikke.

Mvh
    Roysen
    Hva er forskjellen på transparent og nøytral i denne sammenheng?

1) "En av verdens mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget." - Det kan være at de har noe å fare med her. I mine ører de gangene jeg har hørt Odin det spilt særdeles godt. Andre ører jeg stoler på som har testet Odin mer inngående har også vært særdeles begeistret.
    At noe kan være mer transparent enn noe annet er vel ikke så vanskelig å forstå. At det da må være noe som er mest transparent sammenlignet med alle andre er også da ganske enkelt å forstå - selv om jeg da raskt ønsker å understreke at jeg ikke aner om Nordost er den mest transparente til tross for at alle jeg har hørt om som har hørt den har ment at den er særdeles transparent - tenker da på Odin.

I mine øyne er nøytralt uten lydsignatur - altså transparent til det uendelige.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest

Mvh
    Roysen
    :)
    Edit: Enkelte må slutte å "quote" så avsindigt i innleggene sine. Slett heller det unødvendige

Mvh
    Roysen
    Klart det finnes. Asbjørn kan uten problemer regne ut hvordan slike kabler må se ut.

At du er villig til å betale bilpriser for ledninger som farger lyden og dekker over eller kompenserer for svakheter og uønskeheter i andre komponenter er en helt annen sak. Men high-end er det ikke, ikke en gang hifi.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ganske enkelt fordi slikt billigræl nødvendigvis er farget i seg selv, og trenger et lite skubb i riktig retning.

2-3 mill for et komplett anlegg uten kabler er og blir billigræl, sett i sammenheng med et kabelsett til 500.000,- Priseksempel: 1 par signalkabler, 1 par høyttalerkabler, og 2 strømkabler, NordOst Odin, veiledende før OHFC fjernet prisen fra sine nettsider. Dette er hva man trenger til det enklest tenkelige anlegget, 1 kilde, integrert forsterker og to høyttalere. Kompleksiteten i elektronikken og høyttalerne er dramatisk mye større, og ville kostet tilsvarende mer hvis produktene skulle produseres (og omsettes) på en like kostbar måte.

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    :)
    Edit: Enkelte må slutte å "quote" så avsindigt i innleggene sine. Slett heller det unødvendige

Mvh
    Roysen
    Klart det finnes. Asbjørn kan uten problemer regne ut hvordan slike kabler må se ut.

At du er villig til å betale bilpriser for ledninger som farger lyden og dekker over eller kompenserer for svakheter og uønskeheter i andre komponenter er en helt annen sak. Men high-end er det ikke, ikke en gang hifi.
    Han kan regne på det til han blir blå i ansiket. Det finnes ingen slik kabel.

Mvh
    Roysen

C

cruiser

Gjest
    Det har jeg ikke påstått. Jeg har imidlertid påstått at målinger ikke kan dokumenere hvordan en kabel lyder. Så har jeg spurt hvordan man da kan dokumentere det. Å skulle avgjøre hvordan noe lyder krever nemlig et menneskelig sinn. Det er uenighet om blindtester er egnet innad i miljøet. Hva står man da igjen med?

Mvh
    Roysen
    Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men hvis en kabel skal ha en bestemt signatur, må ikke da alle mennesklige sinn oppfatte lyden akkurat likt? Ettersom det ikke kan måles eller på noen annen måte kan bevises/måles/forklares?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Mvh
    Roysen
    Sitat Roysen: "Nordost kan dokumentere tusenvis at fornøyde utalelser".

G

Gjestemedlem

Gjest

Mvh
    Roysen
    Kanskje du bare leter i feil ende av markedet. Alle sirkuskabler er jo defekte på en eller annen måte (med EQ på utvalgte frekvenser), ellers ville de jo ikke skilt seg fra de andre på noe vis...

L

larkus

Gjest

Mvh
    Roysen
    Jo, det finnes massevis av transparente kabler. Du ser en her, RG223 coax som jeg bruker mellom CD og forsterker.
    Null lydsignatur på denne her. Du kommer til å stille spørsmålet "Hvordan kan du vite det", så jeg svarer med en gang:

"40 års fartstid innen denne til sine tider syke hobbyen":)
    rg223.JPG

V

vredensgnag

Gjest

Mvh
    Roysen
    Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men hvis en kabel skal ha en bestemt signatur, må ikke da alle mennesklige sinn oppfatte lyden akkurat likt? Ettersom det ikke kan måles eller på noen annen måte kan bevises/måles/forklares?
    Hysj, du må ikke bruke logikk - gjelder ikke innen HiFi, der det er helt spesielle regler som styrer.

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Det var din påstand.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Jo, det finnes massevis av transparente kabler. Du ser en her, RG223 coax som jeg bruker mellom CD og forsterker.
    Null lydsignatur på denne her. Du kommer til å stille spørsmålet "Hvordan kan du vite det", så jeg svarer med en gang:

"40 års fartstid innen denne til sine tider syke hobbyen":)
    Vis vedlegget 184960
    40 års erfaring med hva? Dersom du har funnet 100% nøytrale kabler innbefatter ikke den erfaringen særlig transparente komponenter.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Kanskje du bare leter i feil ende av markedet. Alle sirkuskabler er jo defekte på en eller annen måte (med EQ på utvalgte frekvenser), ellers ville de jo ikke skilt seg fra de andre på noe vis...
    Jeg har til gode å finne noen sirkuskabler innenfor denne hobbien. De kablene som normalt brukes på sirkus er totalt uegnet.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    "Alle kabler har en signatur."
    Følgelig må man kjøpe dyre kabler med signatur.
    Fordi dyr signatur er bedre enn rimelig signatur?

Og kablene med best signatur heter Transparent?

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Sitat Roysen: "Nordost kan dokumentere tusenvis at fornøyde utalelser".
    Nå misforstår du meg. Du må se på i hvilken kontekst jeg skrev dette. Jeg skrev at det ikke kunne vises ved målinger hvordan noe lyder. Likevel prøver noen å påstå at målinger kunne fremlegges som dokumentasjon til forbrukermyndigheten på hvordan Nordost kabler lyder. Jeg mener da at rapporter fra subjektive lytteinntrykk er minste like god "dokumentasjon" selv om det selvsagt ikke beviser noe 100%. Det er dog i mine øyne like mye eller lite om du vil godt som dokumetnasjon som målinger på hvordan noe lyder.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Om sikringer fra et medlem på whatsbestforum som er rimelig oppegående på teknologi:
    Jeg går ut fra at når du sier "rimelig oppegående" så dreier det seg enten om en kar som er hakket smartere enn en som har en master eller en som har doktorgrad. Hvilken er det?

C

cruiser

Gjest
    Om sikringer fra et medlem på whatsbestforum som er rimelig oppegående på teknologi:
    Jeg går ut fra at når du sier "rimelig oppegående" så dreier det seg enten om en kar som er hakket smartere enn en som har en master eller en som har doktorgrad. Hvilken er det?
    Tipper det er snakk om en som har lyttet mye til sikringer :D

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.933
    ...eventuellt soner en sikringsdom.

sorry, går og legger meg nå. :)

R

Roysen

Gjest
    Tar han feil i det han skriver? Er ikke det hva som betyr noe.

Mvh
    Roysen

aNvA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Antall liker
    47
    Denne tråden har rett og slett alt! Keep it up people! 1000 innlegg før mandag!

Ja jeg vet at dette innlegget er helt unødvendig, og at jeg kunne holdt dette for meg selv.

ssnht

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    3
    minst :)

1 skritt frem. og 2 tilbake :cool:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    Sannsynligvis noe i den dur. Det er mye fin musikk i sikringer, hvis hifien er "transparent" nok!

RuneG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    Rett og slett latterlig
    Dere sitter på hver deres holme og sier ; "jeg har rett og du har feil"

Det verste er at dere ikke innser hvor komisk og latterlige dere fremstår.

Svar på spørsmål i innlegg #1; Ja, det er lovlig

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Rett og slett latterlig
    Dere sitter på hver deres holme og sier ; "jeg har rett og du har feil"

Det verste er at dere ikke innser hvor komisk og latterlige dere fremstår.

Spørsmålet i innlegg #1; Ja, det er lovlig
    Nei, det er nok ikke lovlig, men det passerer allikevel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn