Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Asbjørn,

Tror du at forbrukermyndighetene vil pålegge de norske selgerne av Nordost å utføre en blindtest for å dokumentere deres kablers kvaliteter når Nordost kan dokumentere tusenvis at fornøyde utalelser og når kablene aldri er i nærheten av å være skadelig for noen selv om et fåtall mener at de kan måle at noen av de påståtte parameterne er marginalt feilaktige?

Mvh
    Roysen
    Tror du noen som kjøper kabler i den prisklassen ikke er "fornøyd"? Rettere sagt, ikke innrømmer at de er misfornøyd.
    Jepp. Det finnes det også noen eksempler på. Hvorfor skulle de ikke det? Tror du virkelig fallhøyden for å innrømme at en kabelstump ikke er i henhold til forventningen er så høy?

Mvh
    Roysen
    Med tanke på hvor uendelig mye mer man har betalt for produktet så tror jeg den fallhøyden er så stor at ingen vil innrømme det, blir omtrent som å innrømme en nigariasvindel eller bot for sexkjøp.

Med tanke på at Valhalla er 6275% dyrere enn Klotz for 1 meter ferdigterminert kabel sier det seg selv at Valhalla kunder er forpliktet til å føle seg fornøyde.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Asbjørn,

Tror du at forbrukermyndighetene vil pålegge de norske selgerne av Nordost å utføre en blindtest for å dokumentere deres kablers kvaliteter når Nordost kan dokumentere tusenvis at fornøyde utalelser og når kablene aldri er i nærheten av å være skadelig for noen selv om et fåtall mener at de kan måle at noen av de påståtte parameterne er marginalt feilaktige?

Mvh
    Roysen
    Tror du noen som kjøper kabler i den prisklassen ikke er "fornøyd"? Rettere sagt, ikke innrømmer at de er misfornøyd.
    Nettopp! Og hvordan har Roysen tenkt å dokumentere at Nordost skal kunne dokumentere "tusenvis" av fornøyde uttalelser? Og hvordan har Nordost evt fått disse tusener av fornøyde uttalelser? Ved å spørre dem som har kjøpt dem? At noen, kanskje mange, kommer uoppfordret med positive tilbakemeldinger, ja det
    kan jeg forstå. Men tusener? Jeg skulle like å se at de som evt har blitt offer for en "kundeundersøkelse" fra Nordost, innrømmer at de har svidd av avsindige summer på noe som kanskje ikke nådde opp til deres forventninger.
    Svaret er veldig enkelt - internet. Hver enkelt distributør har nok ganske god kontroll på eget marked.

Mvh
    Roysen
    Link?

L

larkus

Gjest
    Venter på svar på mitt spørsmål til Roysen i innlegg #549:)

R

Roysen

Gjest
    Jeg spør igjen - hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke kan fortelle hvordan noe lyder?

Mvh
    Roysen
    Det finnes bare en måte å dokumentere slike påstander på. Og den måten må foregå slik:

Et lyttepanel av garvete entusiaster får lytte blindt til et antall forskjellige kabler, deriblant en Valhalla-kabel. De skal så identifisere den kabelen som har de lydmessige egenskapene som beskrives i annonsen for Valhallakabelen. Panelet får vite på forhånd at en av kablene er Valhalla, de andre kablene er anonyme. Hvis et statistisk sett tilstrekkelig antall personer klarer å plukke ut Valhalla-kabelen ut fra det som beskrives i annonsen, så er Nordost sine påstander dokumenterte. Hvis ikke, så er det bevist at Nordost sin markedsføring er svada.

Er du enig i eller har du motforestillinger til en slik fremgangsmåte, Roysen?

Her på sentralen er det i allefall minst en 3 -4 personer som etter egne påstander lett ville plukke ut riktig kabel i en slik test.
    Jeg regner med at disse personene (navn skal ikke nevnes:)) uten å nøle hadde stilt opp i en slik test for å forsvare Nordost (eller andre kabelfabrikanter) sine påstander.

mvh
    larkuz
    Du vet sikkert meget godt hva jeg mener om treffsikkerheten og påliteligheten til blindtester i forbindelse med testing av hifikomponenter ved avspilling av musikk.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Asbjørn,

Mvh
    Roysen
    Nettopp! Og hvordan har Roysen tenkt å dokumentere at Nordost skal kunne dokumentere "tusenvis" av fornøyde uttalelser? Og hvordan har Nordost evt fått disse tusener av fornøyde uttalelser? Ved å spørre dem som har kjøpt dem? At noen, kanskje mange, kommer uoppfordret med positive tilbakemeldinger, ja det
    kan jeg forstå. Men tusener? Jeg skulle like å se at de som evt har blitt offer for en "kundeundersøkelse" fra Nordost, innrømmer at de har svidd av avsindige summer på noe som kanskje ikke nådde opp til deres forventninger.
    Svaret er veldig enkelt - internet. Hver enkelt distributør har nok ganske god kontroll på eget marked.

Mvh
    Roysen
    Link?
    Nå misforstår du meg. Jeg har ikke hevdet at jeg har oversikt over hvor mange fornøyde kunder Nordost har. Jeg hevder at det har helt sikkert Nordost meget god kontroll på selv dersom jeg kjenner de rett.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg spør igjen - hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke kan fortelle hvordan noe lyder?

Mvh
    Roysen
    Det finnes bare en måte å dokumentere slike påstander på. Og den måten må foregå slik:

Et lyttepanel av garvete entusiaster får lytte blindt til et antall forskjellige kabler, deriblant en Valhalla-kabel. De skal så identifisere den kabelen som har de lydmessige egenskapene som beskrives i annonsen for Valhallakabelen. Panelet får vite på forhånd at en av kablene er Valhalla, de andre kablene er anonyme. Hvis et statistisk sett tilstrekkelig antall personer klarer å plukke ut Valhalla-kabelen ut fra det som beskrives i annonsen, så er Nordost sine påstander dokumenterte. Hvis ikke, så er det bevist at Nordost sin markedsføring er svada.

Her på sentralen er det i allefall minst en 3 -4 personer som etter egne påstander lett ville plukke ut riktig kabel i en slik test.
    Jeg regner med at disse personene (navn skal ikke nevnes:)) uten å nøle hadde stilt opp i en slik test for å forsvare Nordost (eller andre kabelfabrikanter) sine påstander.

mvh
    larkuz
    Du vet sikkert meget godt hva jeg mener om treffsikkerheten og påliteligheten til blindtester i forbindelse med testing av hifikomponenter ved avspilling av musikk.

Mvh
    Roysen
    For den som måtte undre hva Roysen mener om dette (nyankomne), henviser jeg til Tottes utlegning om sine evner til å fly som Supermann, bare han ikke observeres. Roysen mener nemlig at en rekke ulike faktorer gjør blindtester uegnede til å avsløre forskjeller på passive hifi-komponenter - deriblant stress.

Skjønner jeg godt.

R

Roysen

Gjest
    Asbjørn,

Mvh
    Roysen
    Jepp. Det finnes det også noen eksempler på. Hvorfor skulle de ikke det? Tror du virkelig fallhøyden for å innrømme at en kabelstump ikke er i henhold til forventningen er så høy?

Mvh
    Roysen
    Med tanke på hvor uendelig mye mer man har betalt for produktet så tror jeg den fallhøyden er så stor at ingen vil innrømme det, blir omtrent som å innrømme en nigariasvindel eller bot for sexkjøp.

Med tanke på at Valhalla er 6275% dyrere enn Klotz for 1 meter ferdigterminert kabel sier det seg selv at Valhalla kunder er forpliktet til å føle seg fornøyde.
    Da tror jeg du kjenner den typen personer som kjøper slike kabler alt for dårlig.

Mvh
    Roysen

L

larkus

Gjest

Mvh
    Roysen
    Hvis forskjellene mellom de beste kablene og mer middelmådige kabler er så store som det hevdes kan jeg ikke forstå at treffsikkerheten i en slik blindtest skulle by på noe problem.

Eller er du av den oppfatning at forskjellene er så marginale at en blindtest ikke kan gi et sikkert resultat?

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen

mvh
    larkuz

Mvh
    Roysen
    For den som måtte undre hva Roysen mener om dette (nyankomne), henviser jeg til Tottes utlegning om sine evner til å fly som Supermann, bare han ikke observeres. Roysen mener nemlig at en rekke ulike faktorer gjør blindtester uegnede til å avsløre forskjeller på passive hifi-komponenter - deriblant stress.

Skjønner jeg godt.
    TropetN har på meget godt vist hvorfor omtrent alle blindtester som er utført på hifi utstyr er uegnet til å påvise noe som helst.

Mvh
    Roysen

C

cruiser

Gjest
    Trodde trompeten kunne plukke ut de forskjellige kablene blindt jeg, og at han bruker dette som argumentasjon i din favør iforhold til kabelforskjeller roysen?

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Hvis forskjellene mellom de beste kablene og mer middelmådige kabler er så store som det hevdes kan jeg ikke forstå at treffsikkerheten i en slik blindtest skulle by på noe problem.

Eller er du av den oppfatning at forskjellene er så marginale at en blindtest ikke kan gi et sikkert resultat?
    Nå er ikke jeg en av de som hevder at det er himmelvid forskjell mellom de beste og de middelmådige kablene. Jeg sier at forskjellene er relativt små sammenlignet med andre komponenter i avspillingskjeden. Jeg har imidlertid sagt at for å oppnå best mulig lyd er det viktig å maksimere kvaliteten på alle ledd. Av den grunn er også kabler viktig.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest

Mvh
    Roysen

mvh
    larkuz

Mvh
    Roysen

Skjønner jeg godt.
    TropetN har på meget godt vist hvorfor omtrent alle blindtester som er utført på hifi utstyr er uegnet til å påvise noe som helst.

Mvh
    Roysen
    Nei, det har TrompetN overhodet ikke gjort. Han har sittet hjemme og lyttet til signalkabler, og har noen tanker om dette. Men hans lytteseanser er både selektivt utført og ikke gjennomført slik at man kan utelukke flere biaskilder. Men siden TrompetN er profesjonell musiker og har utmerkede egenskaper som lytter, så er hans betraktninger verdt å vurdere nærmere.

Hans erfaringer er overhode ikke overførbare til deg, eller meg.

R

Roysen

Gjest
    Trodde trompeten kunne plukke ut de forskjellige kablene blindt jeg, og at han bruker dette som argumentasjon i din favør iforhold til kabelforskjeller roysen?
    Jepp, det var det han gjorde. Han konkoluderte også en del om hvordan andre blindtester har feilet i sin utførelse.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest

Mvh
    Roysen
    Ja det er det helt sikkert. Såpass tiltro til deg har jeg at jeg ikke tviler på at du vil snu deg rundt og velge noen annet om du blir misfornøyd med noe. Men jeg får inntrykk av at noen graver seg veldig dypt ned med med sine utvalgte kabler. Ingen tvil, ingen fakta og ingen negative tanker skal besudle kjærligheten mellom en mann og hans kabel. Når halve personligheten er investert i et kabelvalg er det nok vanskelig å gi rom for den vonde erkjennelsen av at ikke alt her i verden er face value.

Men de hadde stått stødigere og rakere hadde de stått på egne ben og egne valg og subjektive preferanser i stedet for å hele tiden lete etter krykker som kollapser hver gang noen pirker i dem med litt vitenskap. Det er bare trist. Eksentrisitet er så mye mer sympatisk enn dårskap.

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen

mvh
    larkuz

Mvh
    Roysen

Skjønner jeg godt.

Mvh
    Roysen
    Nei, det har TrompetN overhodet ikke gjort. Han har sittet hjemme og lyttet til signalkabler, og har noen tanker om dette. Men hans lytteseanser er både selektivt utført og ikke gjennomført slik at man kan utelukke flere biaskilder. Men siden TrompetN er profesjonell musiker og har utmerkede egenskaper som lytter, så er hans betraktninger verdt å vurdere nærmere.

Hans erfaringer er overhode ikke overførbare til deg, eller meg.
    Tullprat. TropetN har ved sine blindtester konkludert med en rekke svakheter ved stort sett alle andre blindtester som er utført på hifiutstyr.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Nå gjøres dette enda en gang til en kabelforskjelltråd - når den handler om det å dokumentere effekter.

Det er også mange utsagn i hifi-påstander som kan dokumenteres uten blindtester (siden disse gir slike forferdelige stressreaksjoner, eller krever så fryktelig lange lytteseanser.)

Man kan, for eksempel, simpelthen forklare hvordan Quantum Tunneling fungerer for HiFi, eller gå i detaljer om black liquid og nanostreams for sikringer, eller indikere hvorfor kablene er tettere på lyshastigheten enn andres. Men ser vi slikt? Neida.

Sikringselgerne sier at musikken blir 30% bedre, uten å indikere hvordan, i forhold til hva? Hvordan blir musikken 30% bedre? Er dette verdt å tenke bittelitt over, enten kritisk eller kreativt? Skjønner Roysen hvorfor utsagnet "musikken blir 30% bedre" er idiotisk?

R

Roysen

Gjest
    Om sikringer fra et medlem på whatsbestforum som er rimelig oppegående på teknologi:

"Contrary to what many people believe the simple fuse is a complex device - only this can explain why Bussman catalogs are so thick and filled with specifications and details. Fuses are mainly protective devices, and are mostly used in this function. However in reality they are dynamic resistors and inductors. The effect of this particular component can either be a nuisance or a benefit for the circuits where they are inserted. Also, their effect will depend in what position they are inserted - AC mains, output of AC transformers or DC lines.

A complete explanation of the transient behavior of fuses would need a long WBF post. Manuals only address the breaking transients - it is their main purpose, and most of the time we forget that fuses are not ideal binary devices, but analog components.

Many high-end manufacturers have known and said in public that fuses affect sound quality - some even use special more expensive fuses in their equipment or simply avoid them."

Mvh
    Roysen

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.728
    Man skal da ikke ha tiltro til en forumnerd som har lest seg opp på emnet.

V

vredensgnag

Gjest
    30% bedre i forhold til hva?

Større dynamisk spenn?
    Flere overtoner?
    Dukker det opp hittil uhørte instrumenter?
    Blir lydbildet 30% bredere, høyere, "dypere"?
    Øker SPL med 30%?

Skjønner du hvor absurd en påstand om at sikringen forbedrer musikken med 30% egentlig er?

Og det er dette tråden handler om - alle de rare påstandene som fremsettes om magiske hifi-egenskaper, som gjør denne hobbyen til en veldig rar alternativsport. Ønsker man at det skal være slik?
    Skal vi innbille oss god lyd, eller skal vi jobbe i retning å virkelig oppnå den?

R

Roysen

Gjest
    Jeg har aldri støttet opp under et argument om 30%.

Mvh
    Roysen

L

larkus

Gjest
    Nå er ikke jeg en av de som hevder at det er himmelvid forskjell mellom de beste og de middelmådige kablene. Jeg sier at forskjellene er relativt små sammenlignet med andre komponenter i avspillingskjeden. Jeg har imidlertid sagt at for å oppnå best mulig lyd er det viktig å maksimere kvaliteten på alle ledd. Av den grunn er også kabler viktig.

Mvh
    Roysen
    Så du er langt på vei enig i at følgende påstander fra Nordost er i drøyeste laget til at de kan dokumenteres?
    Her snakkes det ikke akkurat om forskjeller som er "relativt små".

"En av verdens mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget.

Den mest ekstreme gjennomsikighet og musikalske detaljering som dit annlegg er i stand å formidle.

I sannhet en referanse.
    Nordost har flere unike kvaliteter andre produsenter bare kan drømme om.

Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.
    "

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har aldri støttet opp under et argument om 30%.

Mvh
    Roysen
    Nei, men det er heller ikke poenget. Poenget, som trådstarter spør om, er hvordan vi skal forholde oss til slikt sludder, for det er nettopp det slikt er. Syns vi det er i orden at tilbydere holder på med sånt, eller skal vi ha lov til å si fra om at det er sludder?

Du har, i noen år, vært tilhenger av at alt en produsent påstår om sine produkter er skrevet som på stentavlene til Moses. Selv har jeg en annen holdning, og jeg syns det er i orden å ta opp emnet.

What does this mean to you? About a 30% improvement from the original -- including shimmering highs, glorious midrange, tighter and deeper bass, and incredible sound!!
    Audio Magic :: Nano-Liquid Premium Fuses

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Asbjørn,

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen
    Link?
    Nå misforstår du meg. Jeg har ikke hevdet at jeg har oversikt over hvor mange fornøyde kunder Nordost har. Jeg hevder at det har helt sikkert Nordost meget god kontroll på selv dersom jeg kjenner de rett.

Mvh
    Roysen
    Nei, men du mer enn antyder jo at Nordost kan dokumentere tusenvis av fornøyde kunder? Og da lurer jeg på hvordan.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prisene i bulk er også noen hint om hva ting egentlig koster. Noen eksempler med langt høyere kvalitet enn strengt tatt nødvendig:

Teflonisolert koblingstråd i sølvbelagt kobber. 34 kr meteren for 0,96 kvadrat. Flett sammen åtte sånne i to forskjellige farger, fire av hver, og du har en utmerket høyttalerkabel. Ca 1700 kr inkl moms for 2x2,5 meter. Bananplugger koster ca 50 kr stykket, så vi ender på ca 2000 inkludert frakt for DIY-versjonen. Hvis man kjøper i litt kvantum som firma bør det være fullt mulig å komme under tusenlappen for råvarene.

50 ohm coax med glimrende verdier for alle elektriske egenskaper koster 55 kr meteren, eller 39 kr hvis man tar en hel snelle på 300 m. Utmerkede RCA-kontakter fra Neutrik koster 229 for paret. En kabelstrømpe til å trekke utenpå kreasjonen koster noen få kroner. Altså får man deler til 2x1 meter RCA signalkabel for ca 700 kr med moms, og da ligger det aller meste av pengene i kontaktene, ikke kabelen.

Dette er priser til privatkunde med fortjenestemargin for produsent, importør og forhandler bakt inn, sammen med moms og frakt. Det holder med et par tusenlapper for å kable opp hele anlegget. Det eneste som kommer i tillegg er arbeidspenger for montering, men det er ganske god timepris sammenlignet med kjøpekabler i tilsvarende kvalitet.

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Så du er langt på vei enig i at følgende påstander fra Nordost er i drøyeste laget til at de kan dokumenteres?
    Her snakkes det ikke akkurat om forskjeller som er "relativt små".

"En av verdens mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget.

Den mest ekstreme gjennomsikighet og musikalske detaljering som dit annlegg er i stand å formidle.

I sannhet en referanse.
    Nordost har flere unike kvaliteter andre produsenter bare kan drømme om.

Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.
    "
    1) "En av verdens mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget." - Det kan være at de har noe å fare med her. I mine ører de gangene jeg har hørt Odin det spilt særdeles godt. Andre ører jeg stoler på som har testet Odin mer inngående har også vært særdeles begeistret.

2) "Den mest ekstreme gjennomsikighet og musikalske detaljering som dit annlegg er i stand å formidle."
    - Sammenlignet med andre kabler kan det godt være at de har et poeng i at denne kabelen medføerer en ekstrem gjennomsiktighet i fremførelsen og at det da da også medfører en ekstrem musikalsk detaljering sammenlignet med andre kabler.

3) "I sannhet en referanse. Nordost har flere unike kvaliteter andre produsenter bare kan drømme om."
    - At Nordost Odin med sin gjengivelse er regnet som en referanse er ubestridelig. At Nordost har flere unike kvalieter er jeg enig i. De har en lydsignatur som fremhever øvre mellomtone og diskant på en helt særegen måte. Hva andre produsenter drømmer om vet jeg ikke. At de kan drømme om denne særegne lydsignaturen er ikke utenkelig.

4) "Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde."
    - I følge Leif Ernstsen (som nok overgår de aller fleste her med hensyn på teknisk kompetanse) så hadde Nordost sin særegne åpenhet i øvre mellomtone og diskant med den samlede store lederoverflaten i alle lederne å gjøre da skin-effect skapte denne effekten. Om det kan oversettes til hva Nordost skriver her skal jeg ikke uttale meg om.

Du må huske på at selv om forskjellene mellom kabler er relativt små sammenlignet med forskjeller mellom andre kompoenenter i et hifi-anlegg kan forskjellene to kabler i mellom være stor sammenlignet med forskjellene mellom to andre kabler.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Man skal da ikke ha tiltro til en forumnerd som har lest seg opp på emnet.
    Mannen som skrev dette er nok en bransjeaktør, og da ikke en produsent eller selger av sikringer. Kan du fortelle hvor han tar feil.

Mvh
    Roysen

Er du bransjeaktør?
    Dersom du sikter til noe jeg har skrevet og ikke mitt sitat om sikringer, kan jeg bare tilføye at hva du tror på og ikke tror på av hva jeg skriver bryr meg omtrent der sola aldri skinner.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Asbjørn,

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen
    Link?

Mvh
    Roysen
    Nei, men du mer enn antyder jo at Nordost kan dokumentere tusenvis av fornøyde kunder? Og da lurer jeg på hvordan.
    Jeg har da lest om og hørt noen brukererfaringer opp gjennom årene samtidig som noen av disse også har fortalt om at de har hørt en mengde lignende. Legger man dette sammen så..........

Mvh
    Roysen

L

larkus

Gjest
    Jeg har da lest om og hørt noen brukererfaringer opp gjennom årene samtidig som noen av disse også har fortalt om at de har hørt en mengde lignende. Legger man dette sammen så..........

Mvh
    Roysen
    Hva med brukererfaringene til de som opplever at det ikke er noe forskjell i dyre kablers favør?

mvh
    larkuz

R

Roysen

Gjest
    Vel, tro det eller ei så er det svært få som faktisk kan vise til å ha hørt på det som anses som de beste kablene (pris har jeg aldri hevdet er en entydig indikator for kvalitet selv om jeg har sagt at det finnes en helt klar samenheng) som opplever at de ikke hører forskjell.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest

Mvh
    Roysen
    Hva med brukererfaringene til de som opplever at det ikke er noe forskjell i dyre kablers favør?

mvh
    larkuz
    De har ikke bra nok utstyr og må opp i pris. ;)

R

Roysen

Gjest
    Jo dyrere hifi-utstyret er, jo mindre følsomt for kabler bør det være.
    Litt av et paradoks, ikke sant?

mvh
    larkuz
    Nå lever du i teoriens verden. I praksis er det nøyaktig motsatt.

Mvh
    Roysen
    Sannsynligvis uten å være klar over det, så sier du der indirekte at dyrt utstyr er feilkonstruert.
    Det er nå din påstand som tydeligvis er mest basert på teori. I praksis er det slik at det beste utstyret også avslører kvalieten på det øvrige tilkoblede utstyret best.

Mvh
    Roysen

C

cruiser

Gjest
    Jeg skjønner ikke dette, hvis man bruker 2-3mill på kilde,amp og høyttalere, hvorfor da kjøpe en ledning med lydsignatur? hvordan skal det få det beste ut av resten av utstyret hvis signalet ut av ledningen er annerledes enn det som kommer inn?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte et intervju med Knut Skogrand fra Øyer på P1 i går ettermiddag. Han omsetter kabler for 1,5 mill i året og fortalte at det dyreste settet IL-kabler kostet ca 30k pr sett fordi det tok 3 uker å ferdigstille det. Ikke at det nødvendigvis var 3 ukers arbeid (min bemerkning), men at produksjonen var tidkrevende. I slik håndverksmessig produksjon er det nødvendigvis arbeidet man betaler for og ikke materialene man benytter. Derfor blir slike etterlyste kostkalkyler med fokus på materialbruk noe intetsigende. Norge er dyrt fordi dere her på sentralen (og alle andre i landet) har altfor høy lønn. Materialkosten betyr lite.
    Men han sparte jo en del på utviklingskostnader, da. La ut prosjektet sitt som en DIY-sak her på sentralen og fikk innspill fra flere. Jeg regnet ut en del tallverdier som induktans og kapasitans for ham. Jeg ble litt overrasket da DIY-tråden ble slettet og det plutselig dukket opp som et kommersielt produkt, med eksakt de tallverdiene jeg hadde regnet ut som produktinformasjon på hjemmesiden. Da jeg konfronterte ham med det, var unnskyldningen at han ikke hadde utstyr til å måle med og ikke kunnskap til å regne det ut selv. Den info-siden ble tatt ned ganske fort. Kort sagt, enda en audiokabelprodusent.

Edit: Nå ser jeg at hjemmesiden hans sier at
    We are very proud of our governmentally funded research that enables you to acquire the fastest signal path with the lowest distortion and signal loss in the world.
    Governmentally funded, bah. Men kablene hans har også den raskeste signalveien, lavest forvrengning og signaltap i verden, akkurat som Nordost sine. For å sitere en gammel favorittsang: "Two men say they're Jesus, one of them must be wrong."

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn