Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Jeg er enig i at diskusjonen er latterlig RuneG, men jeg synes allikevel det er tragisk at mange uvitende lures av Roysen og hifi branshen og andre som er yberkabelnaiive til å bruke 30+50% av budjsettet på kabler - når høyttalerne har one note bass og betoning fra 2 kHz og oppover. Dette er faktisk svært vanlig.

    Vis litt samfunnsansvar og opplys de som søker opplysning!
     

    RuneG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Innlegg
    512
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    Rett og slett latterlig
    Dere sitter på hver deres holme og sier ; "jeg har rett og du har feil"

    Det verste er at dere ikke innser hvor komisk og latterlige dere fremstår.

    Spørsmålet i innlegg #1; Ja, det er lovlig
    Nei, det er nok ikke lovlig, men det passerer allikevel.
    Jo, det er helt i tråd med norsk lov
    Da må du ta dette til retten for å, ikke motbevise, men bevise at dette er i strid med norsk lov.
    Og for å si det forsiktig, folk flest driter en lang marsj i hva du og de andre mener om dette her på Hifisentralen.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Asbjørn,

    Tror du at forbrukermyndighetene vil pålegge de norske selgerne av Nordost å utføre en blindtest for å dokumentere deres kablers kvaliteter når Nordost kan dokumentere tusenvis at fornøyde utalelser og når kablene aldri er i nærheten av å være skadelig for noen selv om et fåtall mener at de kan måle at noen av de påståtte parameterne er marginalt feilaktige?

    Mvh
    Roysen
    Dette har vel mange svart på allerede, men man kan jo prøve igjen:

    I teorien kan Øvrigheta be om dokumentasjon, og om denne ikke fremlegges kreve at markedsføringspåstandene trekkes. Om dette ikke etterleves kan det vel ilegges dagbøter. I praksis vil vel Øvrigheta finne ut at de har bedre ting å bruke kreftene sine på. Det er grunnen til at Nordost får fortsette med markedsføringspåstandene sine, ikke at forbrukermyndighetene vektlegger "tusenvis at fornøyde utalelser" og at noen av påstandene er "marginalt feilaktige"*.

    Det overveiende fletall av regelbrudd (markedsføring, fartsovertredelser, innbrudd, skattesvik, hasjrøyking og -besittelse, ureglementert bruk av kjellere og loft, etc) passerer uten at noen myndighetsinstans gjør noe med det, enten fordi bruddene ikke er kjent for rette myndighetsinstans eller fordi denne ikke prioriterer/har kapasitet til å gjøre noe med det.

    *nuvel...
    Nå svarte du ikke på spørsmålet jeg stilte.

    Mvh
    Roysen
    Og du har fortsatt ikke svart på spørsmålet eg stilte deg, en del sider/poster tilbake.....
    Husker du det ikke ?
    La meg minne deg på det....
    "
    Sitat fra Roysen
    Det er temmelig naivt å tro at kjøkkenbenk-konstruksjon overgår alt av komersielt tilgjengelige produkter. Jeg trenger ikke å høre noe som helst for å skjønne det. DIY kan selvsagt være bra, men ikke bedre enn alt annet. Sorry.

    Mvh
    Roysen



    Nå motsier du deg selv i forhold til det du postet i innlegg nr 276 i denne tråden.
    Har du glemt det ?
    La meg oppfriske hukommelsen litt: "Har du forsøkt en Nordost Odin eller en Transparent Opus MM2 eller en MIT Oracle? Dersom du ikke har det hvordan kan du da påstå at teori og praksis stemmer overens?"

    M.a.o så sier du her at har man ikke lyttet til den/de kablene så mangler det grunnlag for å uttale seg om de.... men er det ikke det nettop det du selv gjør her ang kablene til Larkuz ???


    PS. det er blitt ganske mange innlegg fra deg etter at du sa du skulle gi deg i denne tåden.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bare gjentar denne for RuneG og andre som har oversett lovverket i denne sammenheng.

    §3 i markedsføringsloven:

    "Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer."

     

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    Rett og slett latterlig
    Dere sitter på hver deres holme og sier ; "jeg har rett og du har feil"

    Det verste er at dere ikke innser hvor komisk og latterlige dere fremstår.

    Svar på spørsmål i innlegg #1; Ja, det er lovlig
    Latterlig? Mnja, en del av innleggene kan vel passe i den kategorien.
    Men underholdende? Absolutt!

    Finner det litt pussig at enkelte aktører kan skrive nesten hva som helst i sine brosjyrer. Tror det var Roysen som stilte spørsmålet "hvordan kan de bevise det de påstår i brosjyren når det ikke kan måles?"

    JEG mener at om ikke påstått egenskap kan måles/dokumenteres/bevises, så burde ikke den egenskapen brukes som et salgsargument.
    JEG mener at brukererfaringer ikke holder som dokumentasjon.
    JEG respekterer at andre mener noe helt annet enn meg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg spør igjen - hvordan skal Nordost dokumentere sin markedsføring når målinger ikke kan fortelle hvordan noe lyder?

    Mvh
    Roysen
    Det finnes bare en måte å dokumentere slike påstander på. Og den måten må foregå slik:

    Et lyttepanel av garvete entusiaster får lytte blindt til et antall forskjellige kabler, deriblant en Valhalla-kabel. De skal så identifisere den kabelen som har de lydmessige egenskapene som beskrives i annonsen for Valhallakabelen. Panelet får vite på forhånd at en av kablene er Valhalla, de andre kablene er anonyme. Hvis et statistisk sett tilstrekkelig antall personer klarer å plukke ut Valhalla-kabelen ut fra det som beskrives i annonsen, så er Nordost sine påstander dokumenterte. Hvis ikke, så er det bevist at Nordost sin markedsføring er svada.

    Er du enig i eller har du motforestillinger til en slik fremgangsmåte, Roysen?


    Her på sentralen er det i allefall minst en 3 -4 personer som etter egne påstander lett ville plukke ut riktig kabel i en slik test.
    Jeg regner med at disse personene (navn skal ikke nevnes:)) uten å nøle hadde stilt opp i en slik test for å forsvare Nordost (eller andre kabelfabrikanter) sine påstander.

    mvh
    larkuz
    Du vet sikkert meget godt hva jeg mener om treffsikkerheten og påliteligheten til blindtester i forbindelse med testing av hifikomponenter ved avspilling av musikk.

    Mvh
    Roysen
    For den som måtte undre hva Roysen mener om dette (nyankomne), henviser jeg til Tottes utlegning om sine evner til å fly som Supermann, bare han ikke observeres. Roysen mener nemlig at en rekke ulike faktorer gjør blindtester uegnede til å avsløre forskjeller på passive hifi-komponenter - deriblant stress.

    Skjønner jeg godt.
    TropetN har på meget godt vist hvorfor omtrent alle blindtester som er utført på hifi utstyr er uegnet til å påvise noe som helst.

    Mvh
    Roysen
    Nei, det har TrompetN overhodet ikke gjort. Han har sittet hjemme og lyttet til signalkabler, og har noen tanker om dette. Men hans lytteseanser er både selektivt utført og ikke gjennomført slik at man kan utelukke flere biaskilder. Men siden TrompetN er profesjonell musiker og har utmerkede egenskaper som lytter, så er hans betraktninger verdt å vurdere nærmere.

    Hans erfaringer er overhode ikke overførbare til deg, eller meg.
    Tullprat. TropetN har ved sine blindtester konkludert med en rekke svakheter ved stort sett alle andre blindtester som er utført på hifiutstyr.

    Mvh
    Roysen
    Tar tak i denne her.....

    Først, takk skal dere ha begge to! Setter pris på det. :)


    -Det vi diskuterer er High Fidelity og markedsføringstekster.
    -High fidelitys mål vil være mest mulig transparent gjengivelse eller høyest troverdighet etter min definisjon.

    Jeg mener at hvis det hadde finnes en fasit på dette ville hvertfall elektronikken hørtes ganske like ut og ville vært konstruert ganske likt.

    Jeg mener også at det finnes noen grove parametre på hva man kan måle hva high fidelity. Det er blant annet:

    -Flat Frekvensgang
    -Lav Forvrengning
    -Ca fase
    -støygulv

    Oppfyller man disse innenfor en gitt standard konkluderer vi med at utstyret er transparent.

    Utstyr som spiller transparent kan lyde svært forskjellig. Innenfor disse parametrene er det uendelig "sounder" å tune utstyret etter.
    For alle som har vært i flere studioer vet at disse kan lyde svært forskjellig. Morsomt å mikse en plate i et studio for å mastre i et annet. Samme musikk låter SVÆRT forskjellig, men likevel er begge etter min definisjon transparente og "feilfri" interessant opplevelse for oss som er nerder.

    Frem til dette nivået er utstyret ganske enkelt å høre forskjell på i blindtester etter min mening. Forvrengning, frekvensgang og støyspektrum er enkle å kjenne igjen ved kontrollerte blindtester mener jeg.


    Hifi handler om å skape et eget sound innenfor disse parametrene. Dette virker for meg å være en kreativ prosess hvor lite er "feil" så lenge det låter bra.
    Så vidt jeg har forstått har man ingen problemer med å tune et produkt til å klinge lyst, mørkt, potent eller prektig og samtidig være godt innenfor det vi kaller transparent.
    De triksene hifibransjen for å få til dette virker ganske lite belyst hverken i lærebøker eller på forumene.
    Siden jeg ikke kjenner disse "triksene" 100% selv så skal jeg ikke forsøke meg på å forklare, men her begynner vanskelighetene med å høre forskjeller i blindtester. Spesielt når det handler om soundstage, klang og dynamikk.


    Psykoakustisk så klarer ikke hjernen vår å skille lyder som kommer innenfor 20 millisekunder, så her åpner det seg mange muligheter til å trikse med fase for å oppnå ulike klangegenskaper.

    Klang er et utrolig vanskelig tema som jeg personlig har jobbet mye med å definere i det profesjonelle. Hvis man for eksempel som lytter hører en trompetist så vet man umiddelbart hvordan man synes klangen høres ut. Hvordan man skal beskrive den blir verre. Hvis samme trompetist bytter trompet hører man nyanseforskjeller og man vet umiddelbart hva man synes om den. Hva forskjellene innebærer er MEGET vanskelig å definere. Hvis man bytter frem og tilbake så blir man fort meget forvirret og hører tilslutt ikke forskjellene lenger selv om man i begynnelsen hadde et klart bilde om hvilken man foretrakk.

    Så til topic: Jeg tror veldig mange av hififorskjellene vi lever for befinner seg i dette området som er meget vanskelig å definere. Når det er vanskelig å definere og konkretisere er det også vanskelig å blindteste er min erfaring.

    Mange av disse opplevelsene virker det som svært vanskelig å koble tilbake til ren elektroteori.
    Skal prøve meg på en påstand: Hadde det vært enkelt å koble til teori hadde det også vært enkelt å konstruere vellydende produkter som skiller seg ut i mengden.
    Det er det som kjent ikke. Konstruktørene bak vet selvfølgelig teknisk hva som gjør signaturen.

    Enda mindre blir forskjellen når det kommer til kabler. Asbjørn har påpekt for oss at impedansematching kan gi tiendelsavvik i frekvensgangen og avrulling i diskanten.
    Dette tror jeg man vil høre ganske klart. Har opplevd noen ganger at kabler ikke matcher I DET HELE TATT spesielt på sært rørutstyr og det stemmer godt med avrulling der oppe.
    Jeg mener at hvis man hører en markant forskjell på to kabler er den ene feilmatch i anlegget eller så driver hodet litt gjøn med deg.

    Hvis man lytter "under" der igjen mener jeg man hører små klang, detalj og dynamikkforskjeller. Denne signaturen har det med å gjennskapes i ulike oppsett. Ikke ulike de forskjellene man hører på meget gode og ekstremt gode komponenter, men som kan være utslagsgivende for noen.

    Denne forskjellen er igjen meget vanskelig å blindteste, men det er mulig. Tråden i signaturen handler om mine tanker rundt det.

    Hvordan oppnår man disse mikroforskjellene, hvordan forteller man om dem og hvordan selger man dem?
    Her tror jeg store deler av kabelbransjen er på ville veier. Jeg mistenker at man bruker ting i reklameteksten som ikke nødvendigvis gir signaturen i kabelen, men høres kult ut og i Nordost har det utrolig nok et snev av sannhet i seg så vi i en annen tråd selv om det ikke nødvendigvis er det som er utslagsgivende på lydsignaturen.

    Jeg har sett svært få salgsannonser på norsk som lover gull og grønne skoger og synes det derfor ikke er noe man bør ta tak i, men synes selvfølgelig at mye av det Nordost driver med er over kanten.

    I kabeldebatten er jeg delt i begge leire. Jeg er veldig nysjerrig og fasinert av negative blindtester på forskjeller som åpenbart høres, men samtidig synes jeg det er ekstremt merkelig at en enkelt kabel kan koste like mye som en ekstem forsterker selv om TA argumenterer overbevisende for meg. Skulle gjerne ha sett kalkylene svart på hvitt. Personlig tror jeg kunne levd fint med Slukets eller Larkus sin DIY kabel.
    Selv har jeg et lavt "tak" på hvor mye jeg bruker på en kabel og er enige med de som sier at kabel bør være siste kronen på verket og ikke første.

    Ha en fin søndag alle sammen! Her går det i Beethoves strykekvartetter i øyeblikket.:)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.897
    Antall liker
    107.888
    Torget vurderinger
    23
    Lovverket sier en ting, virkelighetens verden noe annet. Hvor går grensen for hva som skal tolereres? Det ligger liksom implisitt i det meste av reklame, at dette er overdrevet og ikke nødvendigvis skal tas som evige sannheter. Hva er markedsføring? Se på alle disse idiotiske slogans og undertekster til bedrifter rundt om, inklusive statlige. "Vi gir deg mer!" skrikes det. Javel, bevis dette...?? "Nå 30% mer effektiv!" Javel... bevis det! MER effektiv enn hva? Hva er referansen?? Hele samfunnet er smekk fullt av utsagn av denne type, vi blir utsatt for hundrevis daglig, i alle bransjer. Tenk om myndighetene skulle ta tak i alle slike ting? Det forventes gjerne at folk stort sett klarer å sile ut relevant info og sannheter fra den mer vidløftige varianten. Det liksom bare er sånn.. - hvorfor unntak for hifi, spesielt hi-end, som bare bedrives av sære gamlinger, til alt overmål. Kjør gjern debatt på lovligheten av slike uttalelser, syt & bær dere, men tro ikke at slike ting vil endres med det første.

    Å tro det er like naivt som å tro at tigere kan fly.
     
    Sist redigert:

    RuneG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Innlegg
    512
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    Rett og slett latterlig
    Dere sitter på hver deres holme og sier ; "jeg har rett og du har feil"

    Det verste er at dere ikke innser hvor komisk og latterlige dere fremstår.

    Svar på spørsmål i innlegg #1; Ja, det er lovlig
    Latterlig? Mnja, en del av innleggene kan vel passe i den kategorien.
    Men underholdende? Absolutt!
    Underholdende? Absolutt, helt enig. :)

    Tenkte bare at noen måtte ha en "outside" input for å innse hvor latterlig de fremstår
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    @trompetnerd,

    Late quartets I presume?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Rett og slett latterlig
    Dere sitter på hver deres holme og sier ; "jeg har rett og du har feil"

    Det verste er at dere ikke innser hvor komisk og latterlige dere fremstår.

    Spørsmålet i innlegg #1; Ja, det er lovlig
    Nei, det er nok ikke lovlig, men det passerer allikevel.
    Jo, det er helt i tråd med norsk lov
    Da må du ta dette til retten for å, ikke motbevise, men bevise at dette er i strid med norsk lov.
    Og for å si det forsiktig, folk flest driter en lang marsj i hva du og de andre mener om dette her på Hifisentralen.
    Du har åpenbart litt tungt for det, men jeg skal prøve å gjøre det enkelt.
    -Å markedsføre produkter, også passive HiFi-komponenter, med påstander som er udokumenterte eller til og med beviselig gale er forbudt.
    -Det betyr ikke at reklame som bryter med denne bestemmelsen automatisk bringes til opphør. At slik markedsføring får fortsette skyldes nok i betydelig grad at som du så poetisk skriver, det i stor grad drites lange marsjer i problemet, men det kan man også si om andre regelbrudd, uten at de blir lovlige av den grunn.
    -Når det gjelder setningen "Da må du ta dette til retten for å, ikke motbevise, men bevise at dette er i strid med norsk lov." er jeg litt usikker på hva du vil frem til og nøyer meg å nevne at uklart formulert ofte er uklart tenkt.

    Du gjorde i et tidligere innlegg oss oppmerksomme på at vi som tråddeltagere fremstår som komiske og latterlige. Jeg er redd du er i ferd med å gå i samme felle.
    Jeg vet, det er så fort gjort når man blir ivrig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Jeg fiikk stor overraskelse da jeg satte meg ned og lyttet til Beethowens late quartets. Det var etter tips fra klassiskepsperter her på HFS. jeg var så heldig å kunne kjøpe en super innspilling. Det var komplekst og subtilt. Mange av symfoniene til B har virket litt pompøse på meg. Spesielt den 9. Jeg håper noen en dag har guts nok til å stramme opp den 9. symfoni. B har potensial :D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg fiikk stor overraskelse da jeg satte meg ned og lyttet til Beethowens late quartets. Det var etter tips fra klassiskepsperter her på HFS. jeg var så heldig å kunne kjøpe en super innspilling. Det var komplekst og subtilt. Mange av symfoniene til B har virket litt pompøse på meg. Spesielt den 9. Jeg håper noen en dag har guts nok til å stramme opp den 9. symfoni. B har potensial :D
    Har faktisk aldri falt helt for den 9 symf, men 3 og 7 er favoritter. Har vært en svært pompøs periode med Beethoven innspillinger, men sjekk ut Chamber Orchestra of Europe sine symf. Beethoven er en helt ok komponist;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    7. er stort sett min favoritt også. Det ligger en sart melodi der som jeg er svak for.

    Hørte en 9. tolkning på TV for noen år siden som ble dirigert av en tidligere korsanger for noen år siden. Eller var det en tidligere balletdanser? Uansett, den var mye strammere enn mainstream... han som dirigerte påsto at main stream var ute av kurs og at han kun dirigerte etter notene.... har vært på jakt etter den siden. B har potensial!
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.131
    Antall liker
    6.698
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Sluket skrev:
    Å tro det er like naivt som å tro at tigere kan fly.
    var det ikke hegel h1 som låter som en tiger med vinger? så har man hørt en hegel h1 så har man iallefall hørt en tiger som kan fly.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg hørte et intervju med Knut Skogrand fra Øyer på P1 i går ettermiddag. Han omsetter kabler for 1,5 mill i året og fortalte at det dyreste settet IL-kabler kostet ca 30k pr sett fordi det tok 3 uker å ferdigstille det. Ikke at det nødvendigvis var 3 ukers arbeid (min bemerkning), men at produksjonen var tidkrevende. I slik håndverksmessig produksjon er det nødvendigvis arbeidet man betaler for og ikke materialene man benytter. Derfor blir slike etterlyste kostkalkyler med fokus på materialbruk noe intetsigende. Norge er dyrt fordi dere her på sentralen (og alle andre i landet) har altfor høy lønn. Materialkosten betyr lite.
    Men han sparte jo en del på utviklingskostnader, da. La ut prosjektet sitt som en DIY-sak her på sentralen og fikk innspill fra flere. Jeg regnet ut en del tallverdier som induktans og kapasitans for ham. Jeg ble litt overrasket da DIY-tråden ble slettet og det plutselig dukket opp som et kommersielt produkt, med eksakt de tallverdiene jeg hadde regnet ut som produktinformasjon på hjemmesiden. Da jeg konfronterte ham med det, var unnskyldningen at han ikke hadde utstyr til å måle med og ikke kunnskap til å regne det ut selv. Den info-siden ble tatt ned ganske fort. Kort sagt, enda en audiokabelprodusent.

    Edit: Nå ser jeg at hjemmesiden hans sier at
    We are very proud of our governmentally funded research that enables you to acquire the fastest signal path with the lowest distortion and signal loss in the world.
    Governmentally funded, bah. Men kablene hans har også den raskeste signalveien, lavest forvrengning og signaltap i verden, akkurat som Nordost sine. For å sitere en gammel favorittsang: "Two men say they're Jesus, one of them must be wrong."
    Husker denne saken...Han ble plutselig borte da han hadde fått endel praktisk hjelp her, bla av Asbjørn..At han har fått offentlige støttemidler for å drive kabelforskning skulle jeg likt å ha sett.. :)
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Vel, tro det eller ei så er det svært få som faktisk kan vise til å ha hørt på det som anses som de beste kablene (pris har jeg aldri hevdet er en entydig indikator for kvalitet selv om jeg har sagt at det finnes en helt klar samenheng) som opplever at de ikke hører forskjell.

    Mvh
    Roysen
    Da kan du vel nevne i fleng de som har hørt de forskjellene, og samtidig nevne de "svært få" som ikke hører forskjellene, ettersom du tydeligvis har telling på det ?? (ref til ditt innlegg over her)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.897
    Antall liker
    107.888
    Torget vurderinger
    23
    Sluket skrev:
    Å tro det er like naivt som å tro at tigere kan fly.
    var det ikke hegel h1 som låter som en tiger med vinger? så har man hørt en hegel h1 så har man iallefall hørt en tiger som kan fly.
    Det aner jeg ikke noe om, men var ikke Hegel en norsk forsterker som ble lansert som bortimot noe av verdens beste i sin tid? Hørtes ut som klassisk markedsførings BS omtrent som i kabelklassen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.222
    Antall liker
    9.028
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er moderert. Dere kjenner alle Hifisentralens regel 1. Prøv å holde dere saklig, høflig og til tema. Høvisk opptreden og respekt for motparten pleier å gi seg utslag i en mer sivilisert adferd. Og husk:

    someone-is-wrong-on-the-internet.jpg


    Uansett om dine argumenter er de beste i verden, er det noen som ikke helt har skjønt det -eller nekter å gå med på det..! Da nytter det heller ikke å starte med personangrep, hetsing og usakligheter. Da er som oftest den kloke som tier stille å finner på noe annet. Det sa min mor.


    bjornh, moderator
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Vel, tro det eller ei så er det svært få som faktisk kan vise til å ha hørt på det som anses som de beste kablene (pris har jeg aldri hevdet er en entydig indikator for kvalitet selv om jeg har sagt at det finnes en helt klar samenheng) som opplever at de ikke hører forskjell.

    Mvh
    Roysen
    Da kan du vel nevne i fleng de som har hørt de forskjellene, og samtidig nevne de "svært få" som ikke hører forskjellene, ettersom du tydeligvis har telling på det ?? (ref til ditt innlegg over her)
    Mener du alvorlig at jeg faktisk skal navngi de som har hørt og ikke hørt forskjellene? Som du sikkert skjønner må de nesten få lov til å bestemme om de ønsker sitt navn i denne tråden eller ikke selv.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Fordi alle "ledninger" har en lydsignatur. Du må velge den som passer deg og ditt anlegg best.

    Mvh
    Roysen
    Feil med stor F, Roysen. Transparente kabler som ikke forandrer noe som helst på signalet har ikke lydsignatur. Og slike ledninger koster heldigvis heller ikke stort å lage.
    Hvis jeg måtte bruke kabler til 5 og 6-sifrede beløp for å "rette opp" lyden fra anlegget hadde jeg heller sett meg om etter nytt anlegg.
    :)
    Edit: Enkelte må slutte å "quote" så avsindigt i innleggene sine. Slett heller det unødvendige
    Niks. Det finnes ikke en eneste slik kabel.

    Mvh
    Roysen
    Klart det finnes. Asbjørn kan uten problemer regne ut hvordan slike kabler må se ut.

    At du er villig til å betale bilpriser for ledninger som farger lyden og dekker over eller kompenserer for svakheter og uønskeheter i andre komponenter er en helt annen sak. Men high-end er det ikke, ikke en gang hifi.
    Han kan regne på det til han blir blå i ansiket. Det finnes ingen slik kabel.

    Mvh
    Roysen
    Og hvilket (saklig) grunnlag har du for den påstand ?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    12
    Jeg hørte et intervju med Knut Skogrand fra Øyer på P1 i går ettermiddag. Han omsetter kabler for 1,5 mill i året og fortalte at det dyreste settet IL-kabler kostet ca 30k pr sett fordi det tok 3 uker å ferdigstille det. Ikke at det nødvendigvis var 3 ukers arbeid (min bemerkning), men at produksjonen var tidkrevende. I slik håndverksmessig produksjon er det nødvendigvis arbeidet man betaler for og ikke materialene man benytter. Derfor blir slike etterlyste kostkalkyler med fokus på materialbruk noe intetsigende. Norge er dyrt fordi dere her på sentralen (og alle andre i landet) har altfor høy lønn. Materialkosten betyr lite.
    Men han sparte jo en del på utviklingskostnader, da. La ut prosjektet sitt som en DIY-sak her på sentralen og fikk innspill fra flere. Jeg regnet ut en del tallverdier som induktans og kapasitans for ham. Jeg ble litt overrasket da DIY-tråden ble slettet og det plutselig dukket opp som et kommersielt produkt, med eksakt de tallverdiene jeg hadde regnet ut som produktinformasjon på hjemmesiden. Da jeg konfronterte ham med det, var unnskyldningen at han ikke hadde utstyr til å måle med og ikke kunnskap til å regne det ut selv. Den info-siden ble tatt ned ganske fort. Kort sagt, enda en audiokabelprodusent.

    Edit: Nå ser jeg at hjemmesiden hans sier at
    We are very proud of our governmentally funded research that enables you to acquire the fastest signal path with the lowest distortion and signal loss in the world.
    Governmentally funded, bah. Men kablene hans har også den raskeste signalveien, lavest forvrengning og signaltap i verden, akkurat som Nordost sine. For å sitere en gammel favorittsang: "Two men say they're Jesus, one of them must be wrong."
    Jeg er ikke overrasket. Poenget med historien min var likevel at kosten lå i arbeidstimene og ikke i materialene.

    På Hortenmessen 2011 var det en kabelprodusent som påberopte seg, under sitt foredrag, å være en dyktig forsterkerutvikler. Til tross for dette var han svært usikker på hva klasse B var ........ Pinlig seanse. Min erfaring er at de mest kunnskapsrike skriker lavest og vice versa. Trist at ikke relevant kompetanse skal verdsettes, men det er vel slik det har blitt. Spesialistene bukker under for alskens nille og europris-ekvivalenter. Signalene er mer enn tydelige både her på sentralen og i denne tråden at relevant teoretisk kompetanse ikke kan benyttes. Paradigmeskiftetrussel?
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.131
    Antall liker
    6.698
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Sluket skrev:
    Å tro det er like naivt som å tro at tigere kan fly.
    var det ikke hegel h1 som låter som en tiger med vinger? så har man hørt en hegel h1 så har man iallefall hørt en tiger som kan fly.
    Det aner jeg ikke noe om, men var ikke Hegel en norsk forsterker som ble lansert som bortimot noe av verdens beste i sin tid? Hørtes ut som klassisk markedsførings BS omtrent som i kabelklassen.
    Vi får håpe at alle dem som kjøpte en slik ikke gjorde det fordi de faktisk forventet seg å høre en tiger med vinger, da det må være faktafeil. Velger å tro at derimot så kjøpte de dem fordi de faktisk likte produktet og evnet å se gjennom reklamens makt....

    er uansett et grelt eksempel på et utsagn som helt klart ikke kunne dokumenteres men som absolutt ingen reagerer på. Vil også tro at oppegående folk dersom de faktisk leste det tok det som at spillestilen var kjapp og likevel luftig. Like flåsete det, men man må lese litt mellom linjene synes nå jeg. Slik ser jeg det med resten av det som selges. Oppfatter man produktet som bullshit så lar man det være. Oppfatter man det som interessant så kjøper man det. Er det ikke så enkelt?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Fordi alle "ledninger" har en lydsignatur. Du må velge den som passer deg og ditt anlegg best.

    Mvh
    Roysen
    Feil med stor F, Roysen. Transparente kabler som ikke forandrer noe som helst på signalet har ikke lydsignatur. Og slike ledninger koster heldigvis heller ikke stort å lage.
    Hvis jeg måtte bruke kabler til 5 og 6-sifrede beløp for å "rette opp" lyden fra anlegget hadde jeg heller sett meg om etter nytt anlegg.
    :)
    Edit: Enkelte må slutte å "quote" så avsindigt i innleggene sine. Slett heller det unødvendige
    Niks. Det finnes ikke en eneste slik kabel.

    Mvh
    Roysen
    Klart det finnes. Asbjørn kan uten problemer regne ut hvordan slike kabler må se ut.

    At du er villig til å betale bilpriser for ledninger som farger lyden og dekker over eller kompenserer for svakheter og uønskeheter i andre komponenter er en helt annen sak. Men high-end er det ikke, ikke en gang hifi.
    Han kan regne på det til han blir blå i ansiket. Det finnes ingen slik kabel.

    Mvh
    Roysen
    Og hvilket (saklig) grunnlag har du for den påstand ?
    Jeg har ikke tenkt å gå lenger med kveruleringen din. Dette får du lære selv.

    Mvh
    Roysen
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Vel, tro det eller ei så er det svært få som faktisk kan vise til å ha hørt på det som anses som de beste kablene (pris har jeg aldri hevdet er en entydig indikator for kvalitet selv om jeg har sagt at det finnes en helt klar samenheng) som opplever at de ikke hører forskjell.

    Mvh
    Roysen
    Da kan du vel nevne i fleng de som har hørt de forskjellene, og samtidig nevne de "svært få" som ikke hører forskjellene, ettersom du tydeligvis har telling på det ?? (ref til ditt innlegg over her)
    Mener du alvorlig at jeg faktisk skal navngi de som har hørt og ikke hørt forskjellene? Som du sikkert skjønner må de nesten få lov til å bestemme om de ønsker sitt navn i denne tråden eller ikke selv.

    Mvh
    Roysen

    Men det å bruke de som sannhetsvitne til dine påstander har du tydeligvis ingen problemer med.....
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Vel, tro det eller ei så er det svært få som faktisk kan vise til å ha hørt på det som anses som de beste kablene (pris har jeg aldri hevdet er en entydig indikator for kvalitet selv om jeg har sagt at det finnes en helt klar samenheng) som opplever at de ikke hører forskjell.

    Mvh
    Roysen
    Da kan du vel nevne i fleng de som har hørt de forskjellene, og samtidig nevne de "svært få" som ikke hører forskjellene, ettersom du tydeligvis har telling på det ?? (ref til ditt innlegg over her)
    Mener du alvorlig at jeg faktisk skal navngi de som har hørt og ikke hørt forskjellene? Som du sikkert skjønner må de nesten få lov til å bestemme om de ønsker sitt navn i denne tråden eller ikke selv.

    Mvh
    Roysen

    Men det å bruke de som sannhetsvitne til dine påstander har du tydeligvis ingen problemer med.....
    Nei, ingen problemer med det.

    Mvh
    Roysen
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Fordi alle "ledninger" har en lydsignatur. Du må velge den som passer deg og ditt anlegg best.

    Mvh
    Roysen
    Feil med stor F, Roysen. Transparente kabler som ikke forandrer noe som helst på signalet har ikke lydsignatur. Og slike ledninger koster heldigvis heller ikke stort å lage.
    Hvis jeg måtte bruke kabler til 5 og 6-sifrede beløp for å "rette opp" lyden fra anlegget hadde jeg heller sett meg om etter nytt anlegg.
    :)
    Edit: Enkelte må slutte å "quote" så avsindigt i innleggene sine. Slett heller det unødvendige
    Niks. Det finnes ikke en eneste slik kabel.

    Mvh
    Roysen
    Klart det finnes. Asbjørn kan uten problemer regne ut hvordan slike kabler må se ut.

    At du er villig til å betale bilpriser for ledninger som farger lyden og dekker over eller kompenserer for svakheter og uønskeheter i andre komponenter er en helt annen sak. Men high-end er det ikke, ikke en gang hifi.
    Han kan regne på det til han blir blå i ansiket. Det finnes ingen slik kabel.

    Mvh
    Roysen
    Og hvilket (saklig) grunnlag har du for den påstand ?
    Jeg har ikke tenkt å gå lenger med kveruleringen din. Dette får du lære selv.

    Mvh
    Roysen
    Det var en usedvanlig feig måte å vri seg unna på.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Så lenge man holder all DSP og romkorreksjon unna er halve jobben gjort.

    Mvh
    Roysen
    Ja, halve jobben (minst) kan gjøres uten DSP. Men hvis du forsøker å løse den andre halvdelen med dyre kabler så er du ute på mission impossible, enten du liker DSP eller ei. Det finnes ingen vei utenom DSP eller skreddersøm av den typen som LMC og mange andre driver om du skal oppnå skikkelig bra lydkvalite hjemme hos deg selv. Og LMC sin måte krever betydelig egeninnsats og kompetanse. 50-70% av lydkvaliteten kan du kjøpe for penger, men skrittet fra imponerende lyd til bra lyd må du jobbe for, på den ene eller andre måten. At du har spesielt følsomme ører for ting vi andre ikke hører har jeg ingen tro på. At dine ører er ufølsomme for godt målbare forskjeller som mange av oss andre hører godt kan godt være men i så fall er du ikke noen god målestokk på forholdet mellom målinger og subjektiv lydkvalitet.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Vel, tro det eller ei så er det svært få som faktisk kan vise til å ha hørt på det som anses som de beste kablene (pris har jeg aldri hevdet er en entydig indikator for kvalitet selv om jeg har sagt at det finnes en helt klar samenheng) som opplever at de ikke hører forskjell.

    Mvh
    Roysen
    Da kan du vel nevne i fleng de som har hørt de forskjellene, og samtidig nevne de "svært få" som ikke hører forskjellene, ettersom du tydeligvis har telling på det ?? (ref til ditt innlegg over her)
    Mener du alvorlig at jeg faktisk skal navngi de som har hørt og ikke hørt forskjellene? Som du sikkert skjønner må de nesten få lov til å bestemme om de ønsker sitt navn i denne tråden eller ikke selv.

    Mvh
    Roysen

    Men det å bruke de som sannhetsvitne til dine påstander har du tydeligvis ingen problemer med.....
    Nei, ingen problemer med det.

    Mvh
    Roysen
    Fordi at de "sannhetsvitnene" ikke finnes, tydeligvis
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    @roysen så venter eg fortsatt på et svar på mitt spørsmål i innlegg 418 i denne tråden......
    Har du glemt det ?
    Her er det en gang til :
    Og du har fortsatt ikke svart på spørsmålet eg stilte deg, en del sider/poster tilbake.....
    Husker du det ikke ?
    La meg minne deg på det....
    "
    Sitat fra Roysen
    Det er temmelig naivt å tro at kjøkkenbenk-konstruksjon overgår alt av komersielt tilgjengelige produkter. Jeg trenger ikke å høre noe som helst for å skjønne det. DIY kan selvsagt være bra, men ikke bedre enn alt annet. Sorry.

    Mvh
    Roysen



    Nå motsier du deg selv i forhold til det du postet i innlegg nr 276 i denne tråden.
    Har du glemt det ?
    La meg oppfriske hukommelsen litt: "Har du forsøkt en Nordost Odin eller en Transparent Opus MM2 eller en MIT Oracle? Dersom du ikke har det hvordan kan du da påstå at teori og praksis stemmer overens?"

    M.a.o så sier du her at har man ikke lyttet til den/de kablene så mangler det grunnlag for å uttale seg om de.... men er det ikke det nettop det du selv gjør her ang kablene til Larkuz ???


    PS. ser nå at når du sier at du skal legge inn årene i tråden, så betyr det tydeligvis at du starter opp en stor påhengsmotor og begynner å "teppebombe" tråden med innlegg
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Vel, tro det eller ei så er det svært få som faktisk kan vise til å ha hørt på det som anses som de beste kablene (pris har jeg aldri hevdet er en entydig indikator for kvalitet selv om jeg har sagt at det finnes en helt klar samenheng) som opplever at de ikke hører forskjell.

    Mvh
    Roysen
    Da kan du vel nevne i fleng de som har hørt de forskjellene, og samtidig nevne de "svært få" som ikke hører forskjellene, ettersom du tydeligvis har telling på det ?? (ref til ditt innlegg over her)
    Mener du alvorlig at jeg faktisk skal navngi de som har hørt og ikke hørt forskjellene? Som du sikkert skjønner må de nesten få lov til å bestemme om de ønsker sitt navn i denne tråden eller ikke selv.

    Mvh
    Roysen

    Men det å bruke de som sannhetsvitne til dine påstander har du tydeligvis ingen problemer med.....
    Nei, ingen problemer med det.

    Mvh
    Roysen
    Fordi at de "sannhetsvitnene" ikke finnes, tydeligvis
    Når det eneste argumentet man har er en helt grunnløs anklage om løgn bør man egentlig være litt forsiktig med å skrive så mye mer.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Vel, tro det eller ei så er det svært få som faktisk kan vise til å ha hørt på det som anses som de beste kablene (pris har jeg aldri hevdet er en entydig indikator for kvalitet selv om jeg har sagt at det finnes en helt klar samenheng) som opplever at de ikke hører forskjell.

    Mvh
    Roysen
    Da kan du vel nevne i fleng de som har hørt de forskjellene, og samtidig nevne de "svært få" som ikke hører forskjellene, ettersom du tydeligvis har telling på det ?? (ref til ditt innlegg over her)
    Mener du alvorlig at jeg faktisk skal navngi de som har hørt og ikke hørt forskjellene? Som du sikkert skjønner må de nesten få lov til å bestemme om de ønsker sitt navn i denne tråden eller ikke selv.

    Mvh
    Roysen

    Men det å bruke de som sannhetsvitne til dine påstander har du tydeligvis ingen problemer med.....
    Nei, ingen problemer med det.

    Mvh
    Roysen
    Fordi at de "sannhetsvitnene" ikke finnes, tydeligvis
    Når man begynner å kaste rundt seg påstander om at andre lyver bør man egentlig gå og legge seg.

    Mvh
    Roysen
    EDIT:
    Ser at du har endret din innlegg etter at eg skrev mitt var, så da spør eg igjenn: Hvor var det eg kom med "grunnløs anklage om løgn"

    Hvor skriver eg at du lyver ?
    Det å referere til personer som du hevder støtter din påstand, men samtidig nekter å identifisere de er særdeles lite troverdig.
    Eg og kan gjøre det, men å være så feig klarer eg rett og slett ikke.
     
    Sist redigert:

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    @roysen... er det så vanskelig å svare på mitt spørsmål i innlegg #418 ??
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Info til Asbjørn om kabelutvikler Skogrand, som bruker "government funded" som skrytekommentar om sin garasjevirksomhet, som sikkert har fått noen Innovasjon Norge kroner, i artikkelen snakker han om å kunne ansette flere personer.

    Men nå er det disse som er verdens beste, ser jeg. Siden vi har lært at alt en hifi-produsent lirer av seg er sant, proporsjonalt med hvor dyrt produktet er, så har vi nordmenn nå fått noe å være stolte av.

    Veldig aktiv på Facebook i februar: https://www.facebook.com/SkograndCables?ref=stream

    Take that, Transparent!

    Lillehammer Byavis - Verdens beste lydkabler - Fra Øyer
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Du vet sikkert meget godt hva jeg mener om treffsikkerheten og påliteligheten til blindtester i forbindelse med testing av hifikomponenter ved avspilling av musikk.

    Mvh
    Roysen

    Du synes vel at "seende" lyttetester er til å stole på da, regner jeg med.
    40 års erfaring med hva? Dersom du har funnet 100% nøytrale kabler innbefatter ikke den erfaringen særlig transparente komponenter.

    Mvh
    Roysen
    Forklar nærmere.
    Venter fremdeles på mer utfyllende forklaring på dette utsagnet ditt.


    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kva skal vi seie om dei som sel bilstereoforsterkarar på fleire hundre watt? I dag er det vel ei smal sak å få til noko sånt med ICE-teknologi, men eg hugsar nokre annonsar eg såg i gamle dagar.....
    Det var vel overtramp?
    Ja. Det var mye tull med forsterkerspesifikasjoner en tid. En gazillion watt og 0,000000 % forvrengning fra enkle konstruksjoner med små strømforsyninger. Delvis var problemet at det manglet info om målebetingelsene, f eks båndbredde, lastimpedans, varighet. Delvis var det ren løgn. Vi sliter litt med ettervirkningene av det ennå. Folk snakker om "transistorforsterkere som måler bedre, men låter verre enn rørutstyr". Kanskje de tidlige transistorforsterkerne ikke engang målte bedre, sånn egentlig?

    Jeg har inntrykk av at folk har blitt noe mer nøkterne i markedsføringen nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn