Hedde
Førr evig!
- Ble medlem
- 20.04.2009
- Antall liker
- 3.856
Litt usikker på hva du mener, men bare så det er klart. Minste impedans begrepet brukes om den gjensidige induktansens kamp mot kretsens resistans. Selvinduktansen til en leder endres ikke. Altså strømmen i pluss sin påvirkning på minus og motsatt.Det er ikke flatkabelen, det er kretsen. I de eksemplene du viser til er det henholdsvis en flatkabel (med en innebygget returleder) som forbinder to punkter på et jordplan, og en coax (med en innebygget returleder) mellom to punkter som også er forbundet med en separat jordleder. Sløyfearealet er ganske stort. Ved økende frekvens skaper det et stort "trykk" for å finne en lettere vei.Da bruker du ikke kurven slik jeg brukte den, og da bruker du ikke samme formler heller. Selv klarer jeg ikke å utlede en brukbar formel fra Maxwells ligninger, så da stoler jeg på kurven som er fra faktiske målinger. Og stoler på van Doren når han også bruker den på en flatkabel.
To parallelle flatkabler er et helt annet case. Du får ikke den loopen ved siden av, bare avstanden fra leder til leder i kablingen. Det er ingen annen returvei.
Edit:Jeg ser jo nå at du skjønner dette godt. Jeg ser også at kretsene jeg sammenlignet er svært ulike mhp loopareal.
Sist redigert: