Geir Kristiansen
Hi-Fi freak
Har vi løpske teoretikere med? Nå løper de fortvilt stafett i dette øyeblikk, men er det et annet løps som jeg ikke er klar over? Har de på noen måte regnet så feil at de derfor kalles løpsk?Vennligst forklar "sirkuskabler". Noe man bruker for å holde fast elefanter eller løpske teoretikere med?
Jeg forsøker forvilt å forstå hvordan en kabel kan endre lyden fra A til B. Hvis man tar utgangspunkt i et digitalt signal der det sendes 0 og 1. Er det slik at kabelen endrer 0 til 1 og motsatt, så må det være noe feil med kabelen. Hvis det er slik at hele sekvenser med 0'ere og 1'enere forsvinner, så er det i hvertfall noe feilt med kabelen. Hvis det kommer inn flere 0'ere og 1'ere så er det noe som er fundamentalt feil da kabelen ikke lengre kan være passiv.
Det hele hade vært så mye enklere om kabelprodusente kunne ha forklart hva det er med kabelen som gjør den god på en måte som en lekmann kan forstå. Nå snakker jeg ikke om kabler i en bestemt prisklasse, men alle kabler. Det blir vanskelig å forholde seg til dette uten at forståelig begrepsapperat blir etablert. Det synes også svært vanskelig å forstå at det ikke skal være mulig å måle forskjellen mellom to kabler.