Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.151
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gikk for moro skyld tilbake til side 1 i tråden, for å se hvordan et uskyldig spørsmål om lovligheten av markedsføring i F&T-hjørnet kunne utvikle seg til kjekling om allt mulig. Tråden er på topic i ca 10 innlegg, kun avbrutt av lars_eriks knappe innlegg i post 7:
    lars_erik skrev:
    Så kommer Roysen i innlegg 11. Han surrer litt, men forsøker allikvel å holde seg til tema:
    Roysen skrev:
    Kan du definere "dokumentert effekt"? Det er jo utomtvistelig at det er både målbare og hørbare forskjeller på kabler. Det er vel ingen som påstår noe annet. Dette blir litt som om man skal gå løs på skoprodusenter. Hvilken dokumentert effekt har sko?
    Så, i trådens innlegg nummer 14 er det nok, og det sprekker for ham:
    Roysen skrev:
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.
    Så er det big_swifty som i post 16 igjen legger inn en forum-post om at andre ikke burde poste på forum, men la andre drive med sitt:
    big_swifty skrev:
    Jeg slutter aldri å forbauses over gleden (altfor) mange her på Sentralen har av å leke "hifi-politi". Hva ønsker man å oppnå? Hvor kommer dette voldsomme engasjementet fra? Noen har jo hundrevis av innlegg i disse trådene, der de når alt kommer til alt sier det samme om igjen. Og hva blir det neste - At noen vil forby rørutstyr, fordi det forvrenger på en (for dem ) feil måte?

Få dere et liv, sett på litt musikk og la folk få drive med sitt.
    lars_erik begynner faktisk ikke å bable om hvor morsomt han synes det er med innlegg fra teoretikere og at han hører fantastisk godt før på trådens side 2.

På toppen av det hele skal det jamres over at tråden sklir ut. Noen burde holde seg til Word.
    Her ser jeg for meg en 20-siders debatt frem og tilbake, og jeg håper vi kan unngå det. Totte henter ut innlegg fra selve tråden, og det må være lov, men jeg ser vel at fremstillingen av enkelte medlemmer er over kanten, men han har samtidig et poeng.

Jeg lar innlegget stå, og jeg håper vi alle kan tenke litt over på hvordan vi ønsker å ha det her på HFS. Det må være rom for både vitenskap og lytteerfaring. Det er mye min feil at debatten har blitt avsporet en rekke ganger, men skal vi fortsette i dette sporet så skjønner jeg kommentaren til Sluket.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vennligst forklar "sirkuskabler". Noe man bruker for å holde fast elefanter eller løpske teoretikere med?
    Har vi løpske teoretikere med? Nå løper de fortvilt stafett i dette øyeblikk, men er det et annet løps som jeg ikke er klar over? Har de på noen måte regnet så feil at de derfor kalles løpsk?

Jeg forsøker forvilt å forstå hvordan en kabel kan endre lyden fra A til B. Hvis man tar utgangspunkt i et digitalt signal der det sendes 0 og 1. Er det slik at kabelen endrer 0 til 1 og motsatt, så må det være noe feil med kabelen. Hvis det er slik at hele sekvenser med 0'ere og 1'enere forsvinner, så er det i hvertfall noe feilt med kabelen. Hvis det kommer inn flere 0'ere og 1'ere så er det noe som er fundamentalt feil da kabelen ikke lengre kan være passiv.

Det hele hade vært så mye enklere om kabelprodusente kunne ha forklart hva det er med kabelen som gjør den god på en måte som en lekmann kan forstå. Nå snakker jeg ikke om kabler i en bestemt prisklasse, men alle kabler. Det blir vanskelig å forholde seg til dette uten at forståelig begrepsapperat blir etablert. Det synes også svært vanskelig å forstå at det ikke skal være mulig å måle forskjellen mellom to kabler.
    Alle såkalte digitale signaler er i virkeligheten analoge spenningsverdier som blir overført i en "digital" kabel. Disse analoge spenningene er utsatt for innstrålt støy som i en hvilken som helst signalkabel. Så får det være opp til den enkelte å tro om den innstrålte støyen kan påvirke det lydmessige sluttresultatet.
    ...og i en optisk digitalkabel vil det forekomme refleksjoner.

Mvh
    Roysen
    Derav en fordel med litt lengde på kablene.

R

Roysen

Gjest
    Tror forøvrig Kimber har laget en eller annen kabel som har samlerverdi pga noe helsefarlig væske e.l. i produksjonen.
    Det er nok en del mer som gjør at den har samlerverdi.

Mvh
    Roysen
    Selvsagt. Jeg henviste til den som en parantes da jeg har hørt at den ble tatt ut av produksjon pga denne væsken(?) Poenget i det innlegget var at ingen kan påvise at å bruke penger på kostbare kabler er noe dårligere mhp annenhåndsverdi enn andre hifi-produkter, sett bortfra produkter med samlerverdi.
    Da er vi 100% enige :)

Mvh
    Roysen

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Vennligst forklar "sirkuskabler". Noe man bruker for å holde fast elefanter eller løpske teoretikere med?
    Har vi løpske teoretikere med? Nå løper de fortvilt stafett i dette øyeblikk, men er det et annet løps som jeg ikke er klar over? Har de på noen måte regnet så feil at de derfor kalles løpsk?

Jeg forsøker forvilt å forstå hvordan en kabel kan endre lyden fra A til B. Hvis man tar utgangspunkt i et digitalt signal der det sendes 0 og 1. Er det slik at kabelen endrer 0 til 1 og motsatt, så må det være noe feil med kabelen. Hvis det er slik at hele sekvenser med 0'ere og 1'enere forsvinner, så er det i hvertfall noe feilt med kabelen. Hvis det kommer inn flere 0'ere og 1'ere så er det noe som er fundamentalt feil da kabelen ikke lengre kan være passiv.

Det hele hade vært så mye enklere om kabelprodusente kunne ha forklart hva det er med kabelen som gjør den god på en måte som en lekmann kan forstå. Nå snakker jeg ikke om kabler i en bestemt prisklasse, men alle kabler. Det blir vanskelig å forholde seg til dette uten at forståelig begrepsapperat blir etablert. Det synes også svært vanskelig å forstå at det ikke skal være mulig å måle forskjellen mellom to kabler.
    Alle såkalte digitale signaler er i virkeligheten analoge spenningsverdier som blir overført i en "digital" kabel. Disse analoge spenningene er utsatt for innstrålt støy som i en hvilken som helst signalkabel. Så får det være opp til den enkelte å tro om den innstrålte støyen kan påvirke det lydmessige sluttresultatet.
    Så da burde kabelprodusenten benytte en setning som at: denne kabelen forhindrer innstrålt støy. Det neste spørsmålet blir da hvor stort er dette problemet? Hvis det er slik at enhver kabel med akseptabel skjerming ikke har dette problemet så vil denne problemstillingen kun være teoretisk?

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.883
    Jeg gikk for moro skyld tilbake til side 1 i tråden, for å se hvordan et uskyldig spørsmål om lovligheten av markedsføring i F&T-hjørnet kunne utvikle seg til kjekling om allt mulig. Tråden er på topic i ca 10 innlegg, kun avbrutt av lars_eriks knappe innlegg i post 7:
    lars_erik skrev:
    Så kommer Roysen i innlegg 11. Han surrer litt, men forsøker allikvel å holde seg til tema:
    Roysen skrev:
    Kan du definere "dokumentert effekt"? Det er jo utomtvistelig at det er både målbare og hørbare forskjeller på kabler. Det er vel ingen som påstår noe annet. Dette blir litt som om man skal gå løs på skoprodusenter. Hvilken dokumentert effekt har sko?
    Så, i trådens innlegg nummer 14 er det nok, og det sprekker for ham:
    Roysen skrev:
    Nei, her skal ikke folk få kjøpe hva de vil selv om de har glede av det og nytte av det. Her er det teoretikerne som bestemmer hva alle andre skal rette seg etter.
    Så er det big_swifty som i post 16 igjen legger inn en forum-post om at andre ikke burde poste på forum, men la andre drive med sitt:
    big_swifty skrev:
    Jeg slutter aldri å forbauses over gleden (altfor) mange her på Sentralen har av å leke "hifi-politi". Hva ønsker man å oppnå? Hvor kommer dette voldsomme engasjementet fra? Noen har jo hundrevis av innlegg i disse trådene, der de når alt kommer til alt sier det samme om igjen. Og hva blir det neste - At noen vil forby rørutstyr, fordi det forvrenger på en (for dem ) feil måte?

Få dere et liv, sett på litt musikk og la folk få drive med sitt.
    lars_erik begynner faktisk ikke å bable om hvor morsomt han synes det er med innlegg fra teoretikere og at han hører fantastisk godt før på trådens side 2.

På toppen av det hele skal det jamres over at tråden sklir ut. Noen burde holde seg til Word.

Det har vært endel spekulasjoner for noen innlegg siden i denne tråden om "vinnere" og "tapere". Symptomatisk i og for seg.

Jeg tror dessverre at i denne tråden er vi alle tapere.

Inkludert undertegnede.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen

Så da burde kabelprodusenten benytte en setning som at: denne kabelen forhindrer innstrålt støy. Det neste spørsmålet blir da hvor stort er dette problemet? Hvis det er slik at enhver kabel med akseptabel skjerming ikke har dette problemet så vil denne problemstillingen kun være teoretisk?
    Min erfaring er at det er store forskjeller mellom digital kabler.

N

nb

Gjest
    Din erfaring er vel også at den beste USB-kablen kommer fra Crystal Cable - til tross for at den er så talentløst laget at den ikke en gang oppfyller USB-speccen.

CC illustrerer for øvrig på en fin måte trådens topic. Lag noe som ser fint ut, dikt opp en historie menigheten tror på osv osv og så selger det og får gode tester. For meg fremstår det som ganske åpenbart at folkene bak Crystal Cable ikke en gang vet hva USB er for noe, siden de faktisk har laget en toppmodell - til 8000 dollar - som pga sin oppbygging ikke er innenfor spec. Går du derimot på Elkjøp pg betaler en femtilapp eller en hundrings eller noe slikt så får du i det minste en USB-kabel som er laget i henhold til USB-spesifikasjonen. Men det er tydligvis for vanskelig for Crystal Cable.

Når de velger å bruke essensielt samme geometri fra 50Hz til radiofrekvensområdet så oser det ikke akkurat kompetanse av firmaet. Det ER faktisk en grunn til at strømledninger og Cat 5 - datakabler ikke er likt oppbygget. Men slike trivialiteter er vel ikke så nøye så lenge man bare lytter til sakene og gjør sine valg basert på det.

Den øverste setningen her er vel ikke noe hyggelig sagt, og vær vennlig og kutt ut slike formuleringer i fremtiden. Det skaper kun dårlig stemning. Mvh Høvdingen

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Din erfaring er vel også at den beste USB-kablen kommer fra Crystal Cable - til tross for at den er så talentløst laget at den ikke en gang oppfyller USB-speccen.

CC illustrerer for øvrig på en fin måte trådens topic. Lag noe som ser fint ut, dikt opp en historie menigheten tror på osv osv og så selger det og får gode tester. For meg fremstår det som ganske åpenbart at folkene bak Crystal Cable ikke en gang vet hva USB er for noe, siden de faktisk har laget en toppmodell - til 8000 dollar - som pga sin oppbygging ikke er innenfor spec. Går du derimot på Elkjøp pg betaler en femtilapp eller en hundrings eller noe slikt så får du i det minste en USB-kabel som er laget i henhold til USB-spesifikasjonen. Men det er tydligvis for vanskelig for Crystal Cable.

Når de velger å bruke essensielt samme geometri fra 50Hz til radiofrekvensområdet så oser det ikke akkurat kompetanse av firmaet. Det ER faktisk en grunn til at strømledninger og Cat 5 - datakabler ikke er likt oppbygget. Men slike trivialiteter er vel ikke så nøye så lenge man bare lytter til sakene og gjør sine valg basert på det.

Den øverste setningen her er vel ikke noe hyggelig sagt, og vær vennlig og kutt ut slike formuleringer. Det skaper kun dårlig stemning. Mvh Høvdingen
    Skulle gjerne visst litt mer om hvordan den er laget. nb - care to share your knowledge?

Mvh
    Roysen

N

nb

Gjest
    Skulle gjerne visst litt mer om hvordan den er laget. nb - care to share your knowledge?

Mvh
    Roysen
    Den har uendelig impedans mellom lederene. Speccen sider 90 Ohm +/- 15%. "Uendelig" kan vel sies å være noget utenfor 90 +/- 15%. De er likevel frekke nok til å selge sakene for tusenvis av dollar. Du får en specriktig USB-kabel med i esken om du kjøper en printer på Eljkøp. Den er garantert designet av noen som faktisk vet hva de driver med, det er det ikke mye som typer på at CC vet.

Se for øvrig her

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.654
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi diskuterte Crystal Cable Absolute Dream USB i en annen tråd for en tid tilbake. USB-standarden forutsetter et tvinnet signalpar med 90 ohm impedans mellom de to signallederne, pluss/minus litt. Imidlertid består den Dream-kabelen av fire små coaxer som er tvinnet sammen. Hver coax har signal og skjerm (jord). Impedansen mellom signal og jord blir grovt regnet 15 ohm, og impedansen mellom de to lederne i signalparet blir bortimot uendelig, ettersom det ligger to jordplan mellom dem.

Det er ingen overdrivelse å si at den ledningsstumpen der ikke engang er i nærheten av å oppfylle kravene i USB-standarden. Dette er falsk markedsføring allerede i det øyeblikket man kaller den en USB-kabel. Den er ikke det, selv om det sitter USB-kontakter i hver ende. Dette er fire analoge signalkabler som er tvinnet sammen og påsatt USB-kontakter. Produsenten bruker samme oppbygning for analog signalkabel, USB-kabel, høyttalerkabel, strømkabel og mye annet rart uten å la seg hefte et øyeblikk av at det er helt ulike impedanser og frekvensområder. Det gjør ikke saken bedre at den "USB-kabelen" visstnok koster kr 60000,- i Norge.

Her er litt om den kabelen:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...usb-overfa-ring-fra-pc-dac-9.html#post1470647
    http://www.hifisentralen.no/forumet...sb-overfa-ring-fra-pc-dac-10.html#post1470672

Her er hva de selv sier i reklamen:
    The new Crystal Cable Absolute Dream is the first coaxial cable to not only use monocrystal silver for its core but also apply monocrystal technology for the double layered braid: one silver plated monocrystal copper layer and a newly developed braid composed of both monocrystal silver and gold plated braid wires. High grade customized Crystal Cable/Furutech carbon connectors terminate the cables and newly developed identification barrels in full metal are laser engraved with a serial number. The mix of gold and silver wires in the braid's carrier gives the cable a distinct appearance. The golden shine sets it apart from all other Crystal Cable products whilst maintaining the unique brand identity. By optimally preserving the audio signal, the new monocrystal cable offers even more detail, a fantastically deep and wide stereo image, natural focussing, perfect timing and the blackest of black background. The people at R&D started calling it an absolute dream and who are we to question that. The Crystal Cable Absolute Dream is positioned above the well appraised Dreamline series and is available as interlink, loudspeaker cable, power cord, USB and FireWire.
    Crystal Cable

Jeg lover å ikke bruke ordet "sirkuskabel" igjen, men vi bør ha et eller annet ord for å beskrive sånne ting som oppfyller minst fire av disse fem kriteriene, med bonuspoeng for flittig bruk av ordet "quantum":
    • Påstander i markedsføringen som strider mot all kjent fysikk og alminnelig fornuft, eksempelvis å snu Ohm's lov på hodet eller å påstå ikke-eksisterende forvrengningsformer.
    • Pseudo-tekniske forklaringer som fremhever egenskaper med minimal til ingen betydning for den aktuelle signaloverføringen, eksempelvis signalhastighet på x % av lyshastigheten i analoge signalkabler eller strømkabler.
    • Store svakheter i sentrale egenskaper som beviselig betyr noe, eksempelvis helt feil impedans for høyfrekvent dataoverføring.
    • Markedsføring full av suggestive beskrivelser av typen "you will hear a fantastically deep and wide stereo image".
    • Utsalgspris minst 1000x sannsynlig material- og produksjonskostnad.

Hva kan være en mer politisk korrekt beskrivelse av slike produkter, slik at ingen skal ta det personlig og bli såret?

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Og tiltross for disse ugjendrivelige fakta, er det fortsatt noen som betaler uhyrlige summer for slikt? Leste jeg 60.000,- altså sekstitusen kroner, for en USB-kabel??
    Og attpåtil påstår kjøper / eier at de gir en fortryllende god lyd?

Jeg mangler ord......

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Sortland
    Hva kan være en mer politisk korrekt beskrivelse av slike produkter, slik at ingen skal ta det personlig og bli såret?

Nominerer: ''Tullekabel'' / ''Tulleforsterker'' osv. :rolleyes:

(over er forøvrig et eksempel på en sitatpraksis som fritt kan kopieres av andre.)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vel. Jeg har tidligere kalt produsenter og leverandører av denslags produkter 'teppeselgere'.
    Etter å ha møtt et par bedrageridømte fra 'teppebransjen' synes jeg 'teppekabel' kan funke.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Forslag til politisk korrekt beskrivelse av slike kabler:
    "Dagens kupp-kabler"
    Da er det vel ingen som behøver å føle seg fornærmet? :rolleyes:

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg liker snåsaledning best, men det også kan fort havne på listen hos inkvisisjonen.

Det er jo svært viktig at slike kreasjoner kun skal betegnes med ærbødighet. Det er ikke helt uten grunn at det er helt vanlig å hente navn fra religion og mytologi. Her er jo folk vant med at man ikke kan si det man mener om ting for ikke å støte de troende.

Nigeriastreng kanskje, eller dåresnor.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Jaja, så vant fornuften ennå en gang. Sett fra sidelinjen er det fascinerende å si hvor ivrige enkelte er på å rasjonalisere når de har blitt lurt. Man kunne jo tro at det til slutt ville sige inn, men jeg har egentlig ikke troen.
    Kan du forklare hva du nå mener? Hvem vant? Hva vant de?

Mvh
    Roysen
    De som vinner en slik diskusjon er de som klarer å fremføre sine argumenter på en saklig måte, uten å, direkte eller indirekte, kalle andre for idioter. De saklige kan godt tenkes å klare å få noe til å synke inn hos en del av oss. Dessverre er det få av dem i denne diskusjonen, unntakene er Asbjørn og I_L. De går det an å lære mye av, helt åpenbart. En del andre later til å være mye mer opptatt av å både snakke, skrive og tenke nedsettende om mennesker med andre meninger enn seg selv, og har egentlig lite å fare med.

Hvis man tror man har vunnet en slik diskusjon bare fordi de fleste blir lei av å delta, sier nok mest om selvinnsikten til vedkommende. Etterhvert lærer man seg jo hvem man gidder å lese innleggene til, det er da grenser hvor mye tid man skal bruke på lesing av ren kverulering.
    Jeg synes definitivt ingen vinner noe her. Noen bedriver personangrep, andre fremhever seg selv ved å idotforklare andres syn. Dette siste gjøres svært direkte av enkelte. Andre er er subtile og opptatt av å vise frem sin kompetanse samtidig som de holder tilbake informasjon som ville sådd tvil om deres standpunkt i debatten. I tillegg harselerer de med det motparten mener.

Det burde være klinkende klart for alle at man ikke kan måle hvordan nye lyder eller ved hjelp av målinger vite hvordan man skal skru på disse måleparameterne for å få den perfekte lyd. Mye handler om subjektive verdier og erfaring ved prøving og feiling for å vite hva man skal endre på slike at disse verdiene korrigeres for å oppnå et totalresultat som er godt.

Mvh
    Roysen
    Ettersom du tydeligvis husker stjerneklare eksempler på personangrep her i tråden (når du kan referere til de mener eg) så kan du kanskje nevne noen for oss som ikke fikk de med oss ?? Og vennligst ikke kom med noe tull som at du "plutselig" ikke husker de fordi at det er lenge siden, eller at de innlegg er slettet.... Det holder ikke når du i utgangspunktet referer til de i (og husker de tydeligvis veldig godt) ditt innlegg her.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Til alle dere som etterlyser konkrete eksempler på personangrep: Husk at tråden er kraftig moderert. Da er det ikke rart at dere leter forgjeves, heller ikke at Roysen og andre sliter med å finne dem fram for dere.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Kan du cruiser med måledata i hånda fra skiva til Kari Bremnes fortelle meg hvordan stemmen hennes lyder?
    CDen er et sett med måledata, en (opptil) 74 minutter lang måling gjort med mikrofoner, behandlet og lagret på en skive av polykarbonat. Hvordan man analyserer dette settet med måledata er en annen diskusjon, men hvis noe ikke kan måles, dvs gir null utslag på alle måleinstrument, så kan det heller ikke tas opp eller gjengis.
    Nettopp, og heller ikke lyttes til av den menneskelige hørsel (selv om enkelte her inne hevder det motsatte)

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Hvor mange ganger skal vi si det? Tråden handler ikke om kabler i seg selv, subjektivister, objektivister, diskusjonsform, idiot uttrykk, målemafia etc. men om de markedsføringsmessige "triksene" som endel produsenter bruker. Er det hold i de eller ikke?
    Kan jo minne om åpningsinnlegget.
    God aften forumbrukere.
    Nå har det den siste tiden vert mye fokus på alternativ behandling den siste tiden, og det har nå kommet frem at svært mye bryter med markedsføringsloven(?) da det loves udokumentert effekt.

Så kan vi videreføre dette til hifibransjen, og spessielt kabler, det selges kabler til titusner av kroner og gjerne mer, uten noen form for dokumentert effekt, men med lovnad om bedre ditt og bedre datt.

Er egentlig dette her lovlig? og er det på tide å gripe inn for å slå ned på userriøse kabelprodusenter?

Storaksjon mot alternative behandlere - Helse-forbruk-og-livsstil - NRK
    Sorry - var unyansert det der. Jeg tar egentlig feil. Tråden handler om nevnte tema men "intensjonen" til tråden var noe annet..

Vesens forskjell - noen som ser det? ;)
    Kjenner du til en annen intensjon for denne tråden sier du ?? Hva er den da, mener du ??

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Kan du cruiser med måledata i hånda fra skiva til Kari Bremnes fortelle meg hvordan stemmen hennes lyder?
    CDen er et sett med måledata, en (opptil) 74 minutter lang måling gjort med mikrofoner, behandlet og lagret på en skive av polykarbonat. Hvordan man analyserer dette settet med måledata er en annen diskusjon, men hvis noe ikke kan måles, dvs gir null utslag på alle måleinstrument, så kan det heller ikke tas opp eller gjengis.
    Nettopp, og heller ikke lyttes til av den menneskelige hørsel (selv om enkelte her inne hevder det motsatte)
    Roysen har muligens tenkt i litt andre baner enn den digitale?
    Antakelig har han noen tanker om resultatene etter måling i rommet / sweetspot?
    Tar man for seg en befindtlig målekurve, så kan man, i alle fall et stykke på vei, faktisk fortelle noe om hvordan stemmen til Kari Bremnes lyder.
    Et fall i en del av frekvensområdet hvor stemmeleiet hennes befinner seg, vil kunne få henne til å låte tynt / tilbaketrukket, og kanskje også gå i retning av en "hår på brøstet"-opplevelse, om dominansen i det nedre frekvensområdet for hennes stemmeleie blir for dominerende.
    Og vice versa, om øvre frekvensområde i stemmeleiet blir for dominerende.

Så Roysen; Det ER faktisk mulig å forutsi noe om dette, utifra den målingen som man blir seg forelagt.
    Ikke slik å forstå at den gjelder i ett og alt, men den kan allikevel fortelle litt om hvilke tiltak man eventuelt bør vurdere.
    Og det har du jo allerede erfart, såvidt jeg vet?

Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er synd at enkelte bevisst saboterer slike tråder på denne måten, men samtidig også underholdende.
    Det høres nesten ut som at du mener denne tråden har en form for verdi?
    Det har den absolutt. Men det forutsetter et åpent sinn, at man er mottakelig for annet enn sin egen overbevisning. Og at man evner å overse de 1114 innleggene som kun inneholder luft ift topic. Nesten som WAV vs FLAC.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Det er synd at enkelte bevisst saboterer slike tråder på denne måten, men samtidig også underholdende.
    Det har den absolutt. Men det forutsetter et åpent sinn, at man er mottakelig for annet enn sin egen overbevisning. Og at man evner å overse de 1114 innleggene som kun inneholder luft ift topic. Nesten som WAV vs FLAC.
    Jeg svarte på topic ganske tidlig i denne tråden, men jeg tror ingen verken fikk det med seg eller er i stand til å finne det igjen.
    Forøvrig er det ingen her som er mottakelig for annet enn sin egen overbevisning.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Forøvrig er det ingen her som er mottakelig for annet enn sin egen overbevisning.

Kanskje noe bombastisk, BT?
    Såå galt er det vel ikke, selv om en endring av ens egne oppfatninger og overbevisning hos mange, synes å sitte ganske langt inne...

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg svarte på topic ganske tidlig i denne tråden, men jeg tror ingen verken fikk det med seg eller er i stand til å finne det igjen.
    Jeg tror du tar litt feil der. Det er mange flere som leser og følger med, enn som skriver i disse trådene. Jeg skriver her, med meninger, men uten veldig sterke overbevisninger. På jakt etter innspill fra folk med kunnskap og erfaring, her finnes begge deler. Dessverre er 90% ingen av delene, eller litt av alt. Dermed er det ganske krevende å få noe fornuft ut av en slik tråd, men langt ifra umulig hvis man er med fra start til mål og klarer å ignorere all idiotien innimellom.

Etterhvert lærer man seg jo hvem man kan lære noe av, eller er verdt å lytte til. De øvrige er det jo bare å overse fullstendig, såpass kynisk må man kunne være når målet er økt kunnskap og/eller forståelse.

Jeg tenker tilbake til skolen; hvilken lærere eller forelesere klarte å fange min oppmerksomhet og hva var grunnen til det?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.151
    Torget vurderinger
    2
    Det er fredag kveld, og som forventet ville tråden skli ut. Enkelte innlegg er fjernet, og vær vennlig og slutt med tullete innlegg.

Mvh
    Høvdingen

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tullete og unødvendig innlegg fra mesut. :mad:
    hvorfor det? hva med 30-40 innlegg hvor man forsøker å finne et felles navn på kabler som koster mere enn en udefinert sum penger? Er de innleggene nødvendig og kloke sett opp mot topic?
    Nei, de er helt unødvendige de også selvsagt. En øvelse i selvforherligelse man kunne spart til omgang med egen familie eller vennekrets.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    "sirkuskabler" er et flott begrep, siden diskusjoner om disse kablene pleier å tiltrekke seg alle sentralens rumpeklovner.
    totte lurte på om han burde reagere på dette med tung retribusjon eller klage til Høvdingen, men så tenkte han at han (totte) har hatt en god dag i dag; fått røntget den brukne foten og fått bekreftet at den leges greit, kjøpt alle tilgjengelige Splashgirl-plater på vinyl, vært på kino og sett "Æta sova dø" og vært på slippekonsert med "In the country", og var derfor humørmessig motagelig for å se det som en vittig betegnelse, treffende eller ei.

Forøvrig går jeg for "referansekabel" som standard nidbetegnelse. Den er både morsom og uangripelig.

Edit: Og det var andelår til lunch i kantina, og det er ikke hver dag.

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Det som er søtt med CC er at de som "produserer" sakene sannsynmligvis kan enda mindre enn de som kjøper sakene. Hadde de folkene hatt det aller minste snev av innsikt i hva de drev med så ville de i det minste ha lagd noe som faktisk er en USB-kabel. Det blir ikke mindre komisk av at man kan få lagt noe som er innfor spec, ser kult ut for omtrent ingen penger i et land langt borte.

Det store spørsmålet er dog hvor mange slike eksempler som tregs før selv de på aller bakerste benk skjønner at dette er en bransje som består av 99,98% bullshit hvis eneste formål er å sørge for et hyggelig bidrag på bunnlinjen til de involverte, og som det ikke er noen grunn til å kaste titusenlapper etter med mindre man har en eller annen fascinasjon for å eie teknisk sett supersimple produkter solgt til høy pris eller svever rundt i den villfarelse at dette er rocket science.

Innstrålt støy, skin-effect, krystallstruktur, ledehastighet osv osv my ass. De som selger slikt med slagsargumenter langs de linjene burde skamme seg, men det er kanskje en naturlig konsekvens av at kundene av en eller annen grunn faktisk ønsker å bruke penger på slikt og synest forklaringene høres vettuge ut. Narkolanging fremstår som en ærlig geskjeft til sammenligning - da vet man i det minste hva man får.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Tullete og unødvendig innlegg fra mesut. :mad:
    hvorfor det? hva med 30-40 innlegg hvor man forsøker å finne et felles navn på kabler som koster mere enn en udefinert sum penger? Er de innleggene nødvendig og kloke sett opp mot topic?
    Vel.
    Jeg synes han drar det litt langt ved å trekke inn "klovnerumper" som en betegnelse for debattantene, generelt sett.
    Derfor "tullete og unødvendig". I alle fall etter mitt skjønn.
    Innlegget er såvidt jeg kan se, fjernet, og det forteller kanskje sitt? :rolleyes:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    "sirkuskabler" er et flott begrep, siden diskusjoner om disse kablene pleier å tiltrekke seg alle sentralens rumpeklovner.
    totte lurte på om han burde reagere på dette med tung retribusjon eller klage til Høvdingen, men så tenkte han at han (totte) har hatt en god dag i dag; fått røntget den brukne foten og fått bekreftet at den leges greit, kjøpt alle tilgjengelige Splashgirl-plater på vinyl, vært på kino og sett "Æta sova dø" og vært på slippekonsert med "In the country", og var derfor humørmessig motagelig for å se det som en vittig betegnelse, treffende eller ei.

Forøvrig går jeg for "referansekabel" som standard nidbetegnelse. Den er både morsom og uangripelig.

hehe, du tar det på helt riktig måte, totte.

var ikke spesielt ondsinnet fra min side, og attpåtil on topic ifht det asbjørn spurte om, men skjønner godt at høvding fjernet innlegget.

rødvinsfylla ble også nevnt, før høvding tok frem barberhøvelen.
    det høres herlig ut for de som er istand til denslags, jeg sliter nemlig med influensa og får ikke i meg eneste dråpe. :(

"spise sove dø", eller "æta sova dø" som du kaller den, er forresten en nydelig film.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129

hehe, du tar det på helt riktig måte, totte.

var ikke spesielt ondsinnet fra min side, og attpåtil on topic ifht det asbjørn spurte om, men skjønner godt at høvding fjernet innlegget.

rødvinsfylla ble også nevnt, før høvding tok frem barberhøvelen.
    det høres herlig ut for de som er istand til denslags, jeg sliter nemlig med influensa og får ikke i meg eneste dråpe. :(

"spise sove dø", eller "æta sova dø" som du kaller den, er forresten en nydelig film.
    God bedring da! :)

Om ikke ett glass rødvin går ned, så kanskje en skvett konjakk kan være et alternativ?
    Sagt i beste mening...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg snakket så vidt med regissøren etter filmen, og nydelig var også betegnelsen jeg brukte, to ganger tror jeg.

God bedring med influensaen, og det er oppriktig ment.

L

larkus

Gjest
    Fin fart i denne tården nå:) Synd med all denne modereringen.

mvh
    larkuz

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Jeg tror du tar litt feil der. Det er mange flere som leser og følger med, enn som skriver i disse trådene. Jeg skriver her, med meninger, men uten veldig sterke overbevisninger. På jakt etter innspill fra folk med kunnskap og erfaring, her finnes begge deler. Dessverre er 90% ingen av delene, eller litt av alt. Dermed er det ganske krevende å få noe fornuft ut av en slik tråd, men langt ifra umulig hvis man er med fra start til mål og klarer å ignorere all idiotien innimellom.

Etterhvert lærer man seg jo hvem man kan lære noe av, eller er verdt å lytte til. De øvrige er det jo bare å overse fullstendig, såpass kynisk må man kunne være når målet er økt kunnskap og/eller forståelse.

Jeg tenker tilbake til skolen; hvilken lærere eller forelesere klarte å fange min oppmerksomhet og hva var grunnen til det?
    hmmm, hvor er dine innlegg blandt de 1114 (det var det tall du kom med) ?
    Tror eg har fulgt med i tråden, men kan ikke huske å ha sett noen innlegg fra deg før nå lenge etter at 1114 var passert...... Hvorfor det mon tro ????

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det som er søtt med CC er at de som "produserer" sakene sannsynmligvis kan enda mindre enn de som kjøper sakene. Hadde de folkene hatt det aller minste snev av innsikt i hva de drev med så ville de i det minste ha lagd noe som faktisk er en USB-kabel. Det blir ikke mindre komisk av at man kan få lagt noe som er innfor spec, ser kult ut for omtrent ingen penger i et land langt borte.

Det store spørsmålet er dog hvor mange slike eksempler som tregs før selv de på aller bakerste benk skjønner at dette er en bransje som består av 99,98% bullshit hvis eneste formål er å sørge for et hyggelig bidrag på bunnlinjen til de involverte, og som det ikke er noen grunn til å kaste titusenlapper etter med mindre man har en eller annen fascinasjon for å eie teknisk sett supersimple produkter solgt til høy pris eller svever rundt i den villfarelse at dette er rocket science.

Innstrålt støy, skin-effect, krystallstruktur, ledehastighet osv osv my ass. De som selger slikt med slagsargumenter langs de linjene burde skamme seg, men det er kanskje en naturlig konsekvens av at kundene av en eller annen grunn faktisk ønsker å bruke penger på slikt og synest forklaringene høres vettuge ut. Narkolanging fremstår som en ærlig geskjeft til sammenligning - da vet man i det minste hva man får.

Det er fantastisk at vi her på HFS har tilgang på ressurser, på første benk, som har erfaring både fra kabel- og narkotikabransjen, og som kan gå god for forskjellene mellom disse. Virkelig nyttig. Og som synes det er "søtt" at de som produserer sansynligvis kan enda mindre enn de som kjøper, tenk det! Og ikke nok med det; som i tillegg er så elskverdig å tenke på lommeboka til alle som evt måtte finne på å handle noe som han synes virker dumt. Det er virkelig flott at det er noen som passer på oss på bakerste benk så vi ikke driter oss ut.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn