Ønsker anbefaling Hjelp - gåsehuden er borte!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    40
    Den var interessant (og kul)! Hehehe, kanskje det ender opp med en slik en...Litt som en puddel, men man skal vel ikke skue hunden mot hårene

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    40
    Jeg likte særlig denne; Who is their potential customer? First of all a Music lover who prefers a speaker that doesn't force him in a sharp listening position, allowing for multiple listeners without problems, and for countless hours of pure musical enjoyment. Secondly, they can conquer the heart of a seasoned audiophile who has tried everything he could, even the most radical approaches, and now is just searching (downsizing?) for a relatively inexpensive loudspeaker that just plays Music without evoking sad audiophile paranoias.

(https://www.tnt-audio.com/casse/duevel_planets_e.html)

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    402
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Det viktigste er å finne en høyttaler man er fortrolig med, en som byr på det en selv ønsker og ikke det alle andre ønsker. Selv er jeg mer opptatt av at bassen burde sitte i stedet for at diskanten er mest mulig luftig (for det synes jeg kort og godt er helt forferdelig), mellomtone skal "bare funke", men vokal og instrumenter burde komme skikkelig frem. At høyttalerne har en måte å spille på som gjør at jeg aldri føler at jeg får "brukt de opp" dynamikk-messig ser jeg også som en fordel. "Nøytralt" er det eneste riktige i mitt hode og at systemet mitt et altspisende. Når man har følelsen av å eie et system med de egenskapene man selv setter pris på (ønsker), så er det liksom ikke så mye annet som har noe å si. Jeg har hørt bedre systemer enn det jeg har selv, men ville jeg eie de fremfor det jeg har? Nei, egentlig ikke. Liker du lyden fra de høyttalerne du har med den ampen du har, ville jeg vært forsiktig med å jakte på noe annerledes, da ville jeg heller sett på de samme merkene i modeller som passer deg litt bedre nå. Bare et tips så du slipper å kjøpe og selge en hel haug av høyttalere og amper (og tape en del penger) for så å sirkle deg tilbake på de samme merkene som du har i dag. Jeg liker et merke, men jeg skal ikke anbefale deg noe med mindre du har hørt de og faktisk liker lyden av de, slik som en del andre her inne promoterer enkelte merker, det er skummelt fordi de aner ikke hva du hører når du lytter til det du har i dag.

parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    376
    Det viktigste er å finne en høyttaler man er fortrolig med, en som byr på det en selv ønsker og ikke det alle andre ønsker. Selv er jeg mer opptatt av at bassen burde sitte i stedet for at diskanten er mest mulig luftig (for det synes jeg kort og godt er helt forferdelig), mellomtone skal "bare funke", men vokal og instrumenter burde komme skikkelig frem. At høyttalerne har en måte å spille på som gjør at jeg aldri føler at jeg får "brukt de opp" dynamikk-messig ser jeg også som en fordel. "Nøytralt" er det eneste riktige i mitt hode og at systemet mitt et altspisende. Når man har følelsen av å eie et system med de egenskapene man selv setter pris på (ønsker), så er det liksom ikke så mye annet som har noe å si. Jeg har hørt bedre systemer enn det jeg har selv, men ville jeg eie de fremfor det jeg har? Nei, egentlig ikke. Liker du lyden fra de høyttalerne du har med den ampen du har, ville jeg vært forsiktig med å jakte på noe annerledes, da ville jeg heller sett på de samme merkene i modeller som passer deg litt bedre nå. Bare et tips så du slipper å kjøpe og selge en hel haug av høyttalere og amper (og tape en del penger) for så å sirkle deg tilbake på de samme merkene som du har i dag. Jeg liker et merke, men jeg skal ikke anbefale deg noe med mindre du har hørt de og faktisk liker lyden av de, slik som en del andre her inne promoterer enkelte merker, det er skummelt fordi de aner ikke hva du hører når du lytter til det du har i dag.
    På et vis enig med deg, og er man fornøyd og ting funker, er det en god grunn til ikke å hive seg på byttekarusellen. Nå sier jo William selv at kanskje det var andre faktorer enn faktisk lydkvaliteten som gjorde at han endte på oppsettet han har nå, så da må det være lov å komme med forslag som kanskje er litt utenfor boksen. Han ber jo utrykkelig om anbefalinger også.

Hvis han ikke bor så langt fra Oslo, er det jo bare å ta med seg forsterkeren og reise inn til hifi-sjappene og ta noen lytterunder. Og mange lar deg vel låne med ting hjem for å teste mot et depositum?

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    40
    På et vis enig med deg, og er man fornøyd og ting funker, er det en god grunn til ikke å hive seg på byttekarusellen. Nå sier jo William selv at kanskje det var andre faktorer enn faktisk lydkvaliteten som gjorde at han endte på oppsettet han har nå, så da må det være lov å komme med forslag som kanskje er litt utenfor boksen. Han ber jo utrykkelig om anbefalinger også.

Hvis han ikke bor så langt fra Oslo, er det jo bare å ta med seg forsterkeren og reise inn til hifi-sjappene og ta noen lytterunder. Og mange lar deg vel låne med ting hjem for å teste mot et depositum?
    Jeg bor vel så og si midt i Oslo, så det burde gå. Men jeg synes det er litt vanskelig, jeg er selgeres drøm, og lar meg fort rive med og kan ende opp med det første og kanskje ikke det beste. Uansett, nå har jeg bestemt meg for å selge suben og ta det derfra. Jeg kjøpte den ny i eske på finn for 9500,- Jeg vet ikke hvor lettsolgt den er? Koster ihvertfall 15000,- ny. https://www.stereopluss.no/elac-2050-full-app-kontroll-og-flott-lyd.5794300-355425.html

parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    376
    Jeg bor vel så og si midt i Oslo, så det burde gå. Men jeg synes det er litt vanskelig, jeg er selgeres drøm, og lar meg fort rive med og kan ende opp med det første og kanskje ikke det beste. Uansett, nå har jeg bestemt meg for å selge suben og ta det derfra. Jeg kjøpte den ny i eske på finn for 9500,- Jeg vet ikke hvor lettsolgt den er? Koster ihvertfall 15000,- ny. https://www.stereopluss.no/elac-2050-full-app-kontroll-og-flott-lyd.5794300-355425.html
    1. Legg igjen kreditt-/bankkort hjemme.
    2. Sett et budsjett, definer behovene dine, og hold deg til dette.
    3. Ta med deg kona som impulskontroll ;)

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    200
    Sted
    Bergen

skinnyboy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    68
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skal du selge suben? :oops:
    De fleste høyttalere har nytte av en sub, og du får vel plassert den på en grei plass om du velger å skifte ut dine nåværende SF.
    Jeg ville ihvertfall ventet til nye høyttalere var kommet i hus før jeg solgte noe jeg allerede hadde.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    40
    Hvorfor skal du selge suben? :oops:
    De fleste høyttalere har nytte av en sub, og du får vel plassert den på en grei plass om du velger å skifte ut dine nåværende SF.
    Jeg ville ihvertfall ventet til nye høyttalere var kommet i hus før jeg solgte noe jeg allerede hadde.
    Nei si det, kanskje jeg var litt rask på avtrekkeren der. Jeg holder igjen litt til da. Men er det slik at de fleste høyttalere virkelig har nytte av en sub? Jeg har sett (på nett) flere forskjellige gulvstående høyttalere, noen har 2x180mm basselementer osv, og da faller kanskje behovet for en slik sub som dette bort? Eller er det slik at suben kan "ta over der høyttalerene slutter" typisk i 40hz? Beklager dumme spørsmål, jeg prøver virkelig å lese meg opp her før jeg spør....

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    40
    Bildet fra overetasjen ser ut til å vise at du har slurvet med høyttalerplasseringen ;) Husk 1.Moselov: Dere skal aldri slurve med høyttalerplasseringen.
    Nydelig leilighet da.
    Takk for det😀. Nå er jeg spent, et ovenfra og ned perspektiv kan kanskje avsløre en hver av oss når det angår plassering. Tell me?

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    200
    Sted
    Bergen
    Takk for det😀. Nå er jeg spent, et ovenfra og ned perspektiv kan kanskje avsløre en hver av oss når det angår plassering. Tell me?
    Mange her som kan mer om dette enn meg, sikkert noen her som kunne tatt doktorgraden på dette med lytteposisjon og rom. Hvis du leter litt rundt i forumet finner du en rekke tråder om det. Men noen enkle saker:
    - eksperimentere med å trekke ht fram og tilbake fra bakvegg for å finne optimal balanse mellom bass og perspektiv
    - eksperimentere med avstanden mellom dem
    - prøve at lytteposisjon, venstre, høyre ht utgjør en likebeinet trekant. Ikke alltid det virker, noen gangar funker litt mindre, noen ganger litt mer.
    - prøve ulike vinkllinger
    - vatre dem
    - lik høyde
    - tunge stativer
    - omtrent samme avstand til side- og bakvegg, men kan prøve annet også

Det er moro også. Du har jo disse stolpene du må foran uansett, så du får lytte etter om de påvirker lyden fra ht
    Teppe på gulvet kan hjelpe også, tipper det svirrer rundt i det store åpne rommet du har.

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    402
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at man må ha sub med mindre høyttalere har minst 2* 8" eller mer, jeg har hørt enkelte høyttalere med en 12" jeg synes var dårlig nedover og andre med en 15" som var helt kurant. Selv besitter mine 2* 10" i hver, så jo mer areal man har i bassen jo mindre behov har man vanligvis for sub(er). Jeg bruker også noen 2-veis stativhøyttalere med 2* 6,5" og det går greit, men det er litt mer 'grynt' helt i bunnen på de med 10". Nå er dette også mye avhengig av rom, dagens rom for min del er sånn passe (dårlig) under 30hz, så her kunne jeg nok godt hatt et par 15" eller 18" under 30hz .... Angående plassering så synes jeg en god hovedregel er å ta utgangspunkt i lik plassering av høyttalere i forhold til veggen bak og på sidene (slik som i rommet ditt er det fult mulig), jeg måler med målebånd til to-tre punkter til sidevegg fra høyttalerens side og minst ett punkt fra baksiden av høyttaler til veggen bak høyttalere (noen ganger referert til som framvegg), så beveger jeg vanligvis høyttaleren litt slik at den 'peker' litt inn mot lytteposisjon (også kalt toe-in). Mtp lytteposisjon så setter jeg meg stort sett et par meter unna senteret mellom høyttalerne, så pleier jeg å sette meg på huk en meter fremfor lytteposisjon og en meter bak (kan også flytte lytteposisjon frem/tilbake), så setter jeg enkelt og greit på musikk. Hører om jeg synes bassen sitter bra, hvordan er mellomtone? Kommer den frem i forhold til bass (klar og fin, ikke overskygget av bass), så hører jeg på typisk 'skrikete diskant' sanger (Joe satriani er det jeg bruker, samt noe Rammstein og Metallica), hvis totaliteten virker ok så går jeg videre til sentrering av vokal i lydbilde. Det er her for min del at den meste justeringen av høyttalere kommer inn i bilde og hvorfor mitt system kan høres ut slik det gjør for meg og andre. Mindre høyttalere er vanligvis lettere å plassere slik at de låter bra, mens større og dyrere saker vanligvis er en del vanskeligere. Forskjellen ligger i sluttproduktet dog, for får man først plassert en høyttaler av den store og dyre sorten 'riktig', så blir det klare forskjeller til de billigere (for meg i alle fall). Dette er kun mine erfaringer basert på timevis med prøving og feiling, andre har sikkert fremgangsmåter som kanskje er både bedre og raskere. Hva som er riktig lyd for din del og for min del kan også være to helt forskjellige ting, det er greit å vite. Lykke til! :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    2.250
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    2

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    40
    Først takk til alle som har gitt innspill på denne tråden :) Jeg har oppdaget at den eller de som bodde i denne leiligheten hadde en viss sans for lyd og estetikk. Under trappen er det bygget et "hemmelig" kammer for avspilling av musikk.....Etter å ha tatt mål, vil den nevnte suben passe inn der som hånd i hanske! Noen tanker her? Jeg legger ikke ut
    IMG_20200718_201846-2.jpg
    IMG_20200718_201835-2.jpg
    IMG_20200718_170526-4.jpg
    resten av bildene fra leiligheten, men henviser til de andre bildene jeg har lagt ut i denne tråden.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    40
    Uansett, nå legger jeg denne hobbyen litt til side, det ble litt mye vansker her. Holder meg til bonsai utover i neste uke...

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.151
    WP: Det "skapet" virker som en grei løsning hvis ønsket er å skjule teknikken og bygge inn høyttalere rundt om i kåken. Men så spørs det om forrige eier også la opp til HVOR de høyttalerne skulle bo hen..Funnet noen kabelrør eller koblingsbokser/deksler som kan avsløre det? Hvis du skal bruke det til en slags oppbevaring, få gjerne laget ei dør inn dit, slik at et eventuelt blinddeksel ikke må tas av hver gang..Langt lettere adgang til "tekniskrommet"...Noe forteller meg det har vært en hjemmekino i stua di før Og at receiver/mediaspiller kanskje sto der inne. Den lengden med Nordostkabel, er den din? :)

Sist redigert:

parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    376
    Hvis trappa ellers er hul, får du vel pluteselig ei enorm basskasse. Jeg har mine tvil, men det skader jp aldri å prøve.

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.151
    Parafinoksen: Resonnanskasse, ja... Er lik problemer dersom det er HØYTTALERE som skal inn dit. På den annen side: En godt konstruert, fullstendig avkoblet subwoofer uten en tråd kunne da vitterlig kanskje stå der?;)

Sist redigert:

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    2.051
    Torget vurderinger
    1
    Tepper han hadde anlegget bak ryggen og spilte på tvers i rommet. Det kan du også prøve

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    40
    Auditor; Ja, det er en dør med magnetfeste, så en eventuell løsning vil bli helt skjult. Nordostkabelen var fra forrige eier, og den er lagt skjult og kommer ut i bakveggen der suben står nå. Jeg får ikke brukt dem og kan ikke helt forstå hva de ble brukt til. Kablene er så korte at de bare rekker 20 cm over gulvhøyden. Og Parafinoksen; trappa er hul. Jeg vet ikke, men det må da finnes en grei måte å sende signalene trådløst til suben inne i der? Bluetooth eller Wifi.

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    402
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    For å fjerne resten av tomrommet under trappa er ikke et alternativ? Får plass til mye stereo under der .... Åpne trinn og greier så kan det ikke bli så veldig mye restriksjoner av lyden slikt sett heller .... Plassbesparende er det også ;)

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    40
    MarkusH Jo, det er ikke umulig det. Det er en løsning jeg skal se litt på faktisk. Den er forsåvidt bare hul på undersiden, der hvor trinnene er, virker det massivt )noe del vel må være så ikke trappa kollapser. Men altså; dette kan vel by på en massiv bassopplevelse, eller bare resonans fra en annen verden. Må selvfølgelig teste ut dette, men må da ha en trådløs overføring som erstattersignalkabel inn. Noen forslag til en enkel og rimelig løsning her? I tilfellet løper jeg og kjøper i morgen tidlig :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn