Ønsker anbefaling Hjelp - gåsehuden er borte!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    40
    Alternativt kan jeg strekke en signalkabel til suben og inn i skapet, men den blir i tilfellet på rekordlange 6,5 m... Etter å ha lest enda litt mer, blir jeg også veldig skeptisk på å sette en sum inn i et skap og så lukke døren. En basskasse inne i et kabinett - det er noe som skurrer litt med det hele

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.150
    WilliamPoppy: Den Nordosten er nok et tegn på hvordan saker og ting var legt opp før. Trace the thing! Deretter river du den, samtidig som du eventuelt legger opp ei løsning som passer det du selv har. Hadde du hatt REL-sub er deres Longbow Transmitter en mer enn OK løsning til den applikasjonen. Sålenge det er mulighet for at signalene derfra kan sendes fritt rundt i rommet. En trådløs sender, tilpasset det jeg personlig mener er den absolutte kremen av subs. Og hvis aller minste T-ZERO- modell jeg snart håper å kunne få tak i selv- til et par fine små Focal-satellitter jeg har. Hele settet er da kledd i brudekjole (hvitt). ;)
    DET blir TV-lyd, det:devilish: Ellers er ikke 6,5 meter veldig langt for en subkabel...

Sist redigert:

ufo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    251
    Hvorfor det?
    forenklet, bølgelenger i en høyttaler er omtrent 1000:1. derfor 3-4veis høyttalere. fulltoner takler gjerne ingen av de spesielt godt. for å få bass må arealet og slaglengden opp, hvor diskanten lider. masse beaming og vreng blir resultatet eller omvendt, ok diskant men ingen bass.
    det eneste unntaket jeg har gjort for fulltoner (i senere tid) er i en LXmini, men det er en 2veis med EQ. likevel kan jeg merke oppbrytningen oppover til en liten 3.5" driver i noen opptak...
    har før hatt store fulltoner som bastanis og hawthorne med høye delefrekvenser osv og det var bare problemer. når jeg moddet de og satt inn filter ble alt så mye bedre.
    delefilter er ikke noe styggedom, det kreves og er usynlig når gjort riktig :)

parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    349
    Jeg kommer ingen vei folkens...
    Med subben eller generelt med oppsettet?

På grunn av plasseringsbegrensninger tror jeg det aller enkleste er å kvitte deg med sub og høyttalere og gå for andre plasseringsvennlige høyttalere med mer basskapasitet. Lån med deg noe hjem og prøv.

Zulu

Bransjeaktør
    Ble medlem
    30.04.2003
    Antall liker
    282
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    forenklet, bølgelenger i en høyttaler er omtrent 1000:1. derfor 3-4veis høyttalere. fulltoner takler gjerne ingen av de spesielt godt. for å få bass må arealet og slaglengden opp, hvor diskanten lider. masse beaming og vreng blir resultatet eller omvendt, ok diskant men ingen bass.
    det eneste unntaket jeg har gjort for fulltoner (i senere tid) er i en LXmini, men det er en 2veis med EQ. likevel kan jeg merke oppbrytningen oppover til en liten 3.5" driver i noen opptak...
    har før hatt store fulltoner som bastanis og hawthorne med høye delefrekvenser osv og det var bare problemer. når jeg moddet de og satt inn filter ble alt så mye bedre.
    delefilter er ikke noe styggedom, det kreves og er usynlig når gjort riktig :)
    Vil si at det er både bra diskant og bass i mine. Men nå har jeg hverken erfaring med andre fulltoner eller har den kunnskapen du besitter. Men kan hende Lii Audio har funnet på noe lurt :)

parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    349
    Generelt med oppsettet

Legger det ut i morgen. Sub, SF, EC og alt. Bare å erkjenne at det må begynnes på nytt her 🙄 (y)
    Du bør jo kunne få litt for utstyret ditt. Det er jo fine ting.

Du har jo fått mange anbefalinger her, men skulle jeg satset fra bånn av i dag, hadde jeg helt klart vurdert aktiv løsning, og da spesifikt dette her. Så slipper du å surre med å finne riktig elektronikk. Høyttalerne er trådløse, har app for romkorreksjon, spiller bass ned til 40 Hz (som jo ikke er kjellerdypt, men veldig leilighetvennlig). Som sagt, broren min har den gulvstående versjonen, og de låter veldig bra. Hvis ikke du er anti aktivt og trådløst, ville jeg helt klart stukket ned til Soundgarden og lyttet til dem. (Det at de er trådløse og aktive må vel passe fruen fint :) Mindre kabler og bokser. OG de finnes i hvitt. Kan det bli bedre? :D )

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    397
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Det blir spennende å se hva du ender opp med, mye spennende utstyr der ute og ingen andre enn deg selv som sitter på svaret om hva som er god lyd. Jakten på lyden er god, men det er best når lyden er funnet. :) Lykke til! :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skudd fra hoften, har du vurdert Devialet Phantom Silver/Gold? De kan monteres på veggen med egne veggfester, har både bass, guff, god lyd og bred spredning.
    Seriøst undervurderte greier som den finere fiffen her inne rynker på nesen av, men de er gode! Jeg lånte noen slike av Duet Audio i noen måneder mens Kii Three måtte en tur på sykehuset, og jeg ble imponert over hva de plasteggene fikk til. Altfor mye bass som standard, men det tror jeg passer rommet ditt ganske ok.

@ragwo har erfaring med både Silver og Gold samt erfaring med montering på vegg/hjørner i høyden og kan muligens gi tilbakemelding på det.

Legger ved måling av Phantom som viser at dette er reinspikka kvalitet;

fr_on1530.gif

Det du ser over her er frekvensresponsen målt i et anekoisk kammer - on-axis, 15 og 30 grader off-axis. Man ser at høyttaleren spiller dypt, at den er flat fra 100-1200 hz, har en liten 2 dB hump i området mellom 1500-2000 hz som er ønskelig i stereo pga den tradisjonelle stereo-dippen som oppstår pga kanselleringer mellom høyttalerne i det området samt etterfulgt av en klassisk 3 dB bredbåndet dipp i området 2-4 khz for å redusere skarphet.
    Sonus Faber har ofte den dippen etterfulgt av en kraftig økning for behagelig lyd pluss "luftig" diskant.

Samtidig kan man se både i grafen over og i grafen under (off-axis 45-60-75 grader) at spredningen er bred fordi alle linjene er veldig tett på hverandre og at lyden off-axis følger lyden on-axis tilnærmet tekstbok-aktig.

fr_456075.gif

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, disse elefantdildoene er en god tyvstart for de som ønsker en bufret overgang fra ren lifestyle til en mer seriøs fullfrekvent opplevelse.
    Kan vel ikke sies på en mer Charles Bukowski-aktig elegant måte enn dette :LOL:

ragwo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    2.648
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    37
    Skudd fra hoften, har du vurdert Devialet Phantom Silver/Gold? De kan monteres på veggen med egne veggfester, har både bass, guff, god lyd og bred spredning.
    Seriøst undervurderte greier som den finere fiffen her inne rynker på nesen av, men de er gode! Jeg lånte noen slike av Duet Audio i noen måneder mens Kii Three måtte en tur på sykehuset, og jeg ble imponert over hva de plasteggene fikk til. Altfor mye bass som standard, men det tror jeg passer rommet ditt ganske ok.

@ragwo har erfaring med både Silver og Gold samt erfaring med montering på vegg/hjørner i høyden og kan muligens gi tilbakemelding på det.

Legger ved måling av Phantom som viser at dette er reinspikka kvalitet;

Vis vedlegget 651685

Det du ser over her er frekvensresponsen målt i et anekoisk kammer - on-axis, 15 og 30 grader off-axis. Man ser at høyttaleren spiller dypt, at den er flat fra 100-1200 hz, har en liten 2 dB hump i området mellom 1500-2000 hz som er ønskelig i stereo pga den tradisjonelle stereo-dippen som oppstår pga kanselleringer mellom høyttalerne i det området samt etterfulgt av en klassisk 3 dB bredbåndet dipp i området 2-4 khz for å redusere skarphet.
    Sonus Faber har ofte den dippen etterfulgt av en kraftig økning for behagelig lyd pluss "luftig" diskant.

Samtidig kan man se både i grafen over og i grafen under (off-axis 45-60-75 grader) at spredningen er bred fordi alle linjene er veldig tett på hverandre og at lyden off-axis følger lyden on-axis tilnærmet tekstbok-aktig.

Vis vedlegget 651686

Devialet Phantom låter overraskende bra hvis de blir plassert ordentlig. De er basstunge og trenger litt plass rundt seg. Litt EQ er heller ikke å forakte. Jeg ville gått for Gold da disse har en bedre diskant enn Silver/Classic. Jeg bruker veggfestene grunnet små barn, og det fungerer greit med tanke på lydkvalitet. Blir litt for mye bass til tider, men det kan temmes med EQ. Skal se om jeg kan grave opp en REW-måling fra arkivet. Eneste to minuser med Phantom er at de ikke kan repareres, de må byttes ved skade, og programvaren kan være noe problematisk til tider. Jeg har dog ikke hatt problemer på månedsvis men er fortsatt på forrige versjon av operativsystemet. Sjekk ut Devialetchat.com for mer lesestoff hvis du er interessert.

parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    349
    Devialet Phantom låter overraskende bra hvis de blir plassert ordentlig. De er basstunge og trenger litt plass rundt seg. Litt EQ er heller ikke å forakte. Jeg ville gått for Gold da disse har en bedre diskant enn Silver/Classic. Jeg bruker veggfestene grunnet små barn, og det fungerer greit med tanke på lydkvalitet. Blir litt for mye bass til tider, men det kan temmes med EQ. Skal se om jeg kan grave opp en REW-måling fra arkivet. Eneste to minuser med Phantom er at de ikke kan repareres, de må byttes ved skade, og programvaren kan være noe problematisk til tider. Jeg har dog ikke hatt problemer på månedsvis men er fortsatt på forrige versjon av operativsystemet. Sjekk ut Devialetchat.com for mer lesestoff hvis du er interessert.
    Det var jo ikke akkurat noen kjempereklame for Devialet, må jeg si :LOL:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    1.556
    Torget vurderinger
    95
    WilliamPoppy, nå skal jeg skyte fra levra, eller snakke fra hofta, tolk det som du vil.

Legg SF'ne ut på torget, og gå i tenkeboksen.
    Mange SF "kan" låte ok, men ikke noe mer enn det (ut fra pris/ytelse)

Vakre og små SF talere i store vanskelige rom vil aldri gi deg gåsehud.
    Håndverk og utseende tar en stor jafs av det du betaler for en SF høyttaler.

Det finnes mange andre løsninger som kan gi deg det du ønsker deg av god lyd uten at det behøver å bli bælsvært og/eller bælstygt.
    Jeg vil ikke fortelle deg hva du skal kjøpe. Det må du finne ut av selv, fordi slike utfordringer er en del av denne hobbyen.

Tilegn deg kunnskap !!!
    Subjektiv, objektiv og ikke minst teknisk kunnskap.
    Helst alle tre i skjønn forening.

Nå er det sikkert mange SF fan som allerede hater meg, men det får så være.
    Dere kan slå ballen i fra meg, men ikke slå meg i trynet...vel, jeg tåler vel det og.

Etter å ha bedrevet denne hobbyen i over 40 år med over 100 par høyttalere i mange forskjellige akustiske miljø (deriblant SF)
    ..og noe DIY siste 3-4 år, så har jeg iallfall bittelitt erfaringsgrunnlag.

Du kan få god lyd med gammeldagse høyttalere, og du kan få god lyd med nyskapende konstruksjoner, eller en miks av gammelt og nytt...vakkert eller stygt, pick your poison.
    Selv har jeg gått for siste alternativ (gammelt og nytt), og lever godt med det...selv om det ikke når SF til knærne utseendemessig, og kunne sikkert hatt enda bedre lyd.

Jeg ville også komme med ett stikkord til slutt, DSP, men vegrer meg litt, fordi anti DSP mafian er så inni gamperæva hårsåre. Men nå har jeg nevnt det, ingen vei tilbake.

Nå har sikkert halve HFS lagt meg til på hat lista si, men det tåler jeg.
    Jeg har nevnt det før...det er KUN en hobby.

Jeg er en ordentlig, ærlig, redelig og hyggelig kar.
    Spør kona mi. 😝
    Uten på noen som helst måte å hisse til SF dissing. Men er, på bakgrunn av erfaring med noen SF modeller hjemme, veldig enig i at design er bedre enn lyden. Har absolutt hatt meget fine musikkopplevelser med SF så jeg mener ikke at lyden er dårlig, og mange av de dyrere modellene gir garantert stor eierglede. Ellers istemmer jeg i alle tips over her til trådstarter. Noen ganger kan det være greit å starte på nytt. Og EC forsterkeren er for liten til de fleste høyttalere. Sorry ;)

ragwo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    2.648
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    37
    Det var jo ikke akkurat noen kjempereklame for Devialet, må jeg si :LOL:
    Tja, ikke udelt positiv men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte høyttalerne. Lydmessig var det en oppgradering fra SF Extrema/Krell KSA-300S/Cary SLP 03 der jeg også satt igjen med en god slump penger etter byttet. Diskanten i Extrema var ikke uventet noe bedre, men savnet er ikke stort. Det har vært en del rusk med programvare som har bedret seg med oppdateringer, men Devialet har gått på en lite smell med Devialet OS 2 og en del feil har oppstått og funksjonalitet er mistet, derav advarselen. Jeg har hatt Phantom i fem år og det hører til sjeldenhetene at utstyr får være så lenge i heimen. Det begynner å nærme seg, om det ikke er rekord. Alt i alt kan jeg anbefale høyttalerne, det er utrolig mye godlyd for pengene, i mine ører.

parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    349
    Tja, ikke udelt positiv men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte høyttalerne. Lydmessig var det en oppgradering fra SF Extrema/Krell KSA-300S/Cary SLP 03 der jeg også satt igjen med en god slump penger etter byttet. Diskanten i Extrema var ikke uventet noe bedre, men savnet er ikke stort. Det har vært en del rusk med programvare som har bedret seg med oppdateringer, men Devialet har gått på en lite smell med Devialet OS 2 og en del feil har oppstått og funksjonalitet er mistet, derav advarselen. Jeg har hatt Phantom i fem år og det hører til sjeldenhetene at utstyr får være så lenge i heimen. Det begynner å nærme seg, om det ikke er rekord. Alt i alt kan jeg anbefale høyttalerne, det er utrolig mye godlyd for pengene, i mine ører.
    Tviler ikke på at de låter fint riktig satt opp - har hørt dem i butikk, og de overbeviste under middels lytteforhold. Men når du skriver « Eneste to minuser med Phantom er at de ikke kan repareres, de må byttes ved skade, og programvaren kan være noe problematisk til tider. Jeg har dog ikke hatt problemer på månedsvis men er fortsatt på forrige versjon av operativsystemet. », da får jeg litt sånn fransk-bil-følelse :D

ragwo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    2.648
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    37
    Tviler ikke på at de låter fint riktig satt opp - har hørt dem i butikk, og de overbeviste under middels lytteforhold. Men når du skriver « Eneste to minuser med Phantom er at de ikke kan repareres, de må byttes ved skade, og programvaren kan være noe problematisk til tider. Jeg har dog ikke hatt problemer på månedsvis men er fortsatt på forrige versjon av operativsystemet. », da får jeg litt sånn fransk-bil-følelse :D
    Litt som fransk bil ja, men Devialet er definitivt ikke eneste produsenten som sliter litt med programvare til aktive høyttalere. Etter jeg skrev innlegget har det dukket opp en video av en fyr som demonterer og reparerer en Phantom, så høyttalerne kan definitivt repareres men Devialet ønsker tydeligvis ikke å gjøre det for kunder. De tjener nok mer penger på å tilby oppussede høyttalere til redusert pris hvis kunden sender den/de ødelagte i retur. Devialet fikser så høyttalerne og tilbyr dem til redusert pris til Phantomeiere som har vært uheldige. Ikke den beste kundebehandlingen i mine øyne, men det er vel ikke unikt for bransjen.

Sist redigert:

Lassencad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2014
    Antall liker
    499
    Testen fra Soundstage? Greiere hvis du siterer innlegget du tenker på, da kan andre også følge med.
    Ja det er nået være noget.Jeg har været rigtig slem :( Jeg var sikker på da det er det eneste test det er nævnt at alle kunne følge med!

Fra indlæg 181-206

ragwo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    2.648
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    37
    Ja det er nået være noget.Jeg har været rigtig slem :( Jeg var sikker på da det er det eneste test det er nævnt at alle kunne følge med!

Fra indlæg 181-206
    Takker. Av ren nysgjerrighet, hvorfor kan ikke testen brukes til noe?

Lassencad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2014
    Antall liker
    499
    Mest fordi det der er testet /målt i et rum du ikke kender. Sammen med udstyr du måske ikke kender. Personen der tester har sikket en anden tilgang til lyd gengivelse end du har. En anden opfattelse end du.
    Så når du tager det der er testet hjem i din stue vil alt lyde og måle anderledes end i testen.
    Jeg bruger kun test til at se produktet ud og indvendigt . Om det ser fornuftigt ud . Hvis det et noget jeg vil have skal det stå og testes i min stue før køb i et par uger før jeg tager min beslutning. Kunne ikke drømme om at købe noget der skal gengive musik ud fra en test :)

ragwo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    2.648
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    37
    Mest fordi det der er testet /målt i et rum du ikke kender. Sammen med udstyr du måske ikke kender. Personen der tester har sikket en anden tilgang til lyd gengivelse end du har. En anden opfattelse end du.
    Så når du tager det der er testet hjem i din stue vil alt lyde og måle anderledes end i testen.
    Jeg bruger kun test til at se produktet ud og indvendigt . Om det ser fornuftigt ud . Hvis det et noget jeg vil have skal det stå og testes i min stue før køb i et par uger før jeg tager min beslutning. Kunne ikke drømme om at købe noget der skal gengive musik ud fra en test :)
    Sant at en måling i et annet rom ikke sier noe om hvordan det vil låte hos deg, men noe som måler bra i et anekoisk kammer burde ha bedre forutsetninger for å spille bra enn noe som måler dårlig? Er enig i at å teste hjemme selv er kjekkest hvis du har mulighet til det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn