Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Intressant, vad slags modifieringar må till i Ares?
    Ingen endring. Rogue (!) Ares kan kjøres i MM, MC-lav og MC-høy. Trafoene jeg nevner blir stående utenfor selve riaa-trinnet og kjøres da inn i dette satt i MM-innstilling.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Steike Lagga, dette var klønete sammenblanding fra min side.

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Ser du skal teste Nagra VPA, Fosse. De tror jeg du kommer til å virkelig elske. Har på følelsen at de treffer dine preferanser midt i smørøyet.

Mvh
    Roysen

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Intressant, vad slags modifieringar må till i Ares?
    Ingen endring. Rogue (!) Ares kan kjøres i MM, MC-lav og MC-høy. Trafoene jeg nevner blir stående utenfor selve riaa-trinnet og kjøres da inn i dette satt i MM-innstilling.
    Tack för förklaring. Flexibelt så det räcker och blir över alltså :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.894
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Rougene er to kraftige beist. Store, tunge og med mengder av krefter.

Den største overraskelsen er at jeg taper lite eller ingenting hva gjelder åpenhet. Her var jeg forberedt på å miste noe, men det gjør jeg altså ikke, forutsatt at vi spiller i triodeposisjon. Den samme forfinede presentasjonen av mellomtonen er der. Mellomtonen er stetoskopisk presentert og gjengivelser av f. eks cymbaler får virkelig frem metallkarakteren. Apolloene er litt varmere og fyldigere enn Graafene og de har en mer "rennende" eller "sammenhengende" måte å presentere lyden på. Forstår dere hva jeg mener? Litt på samme måte som vinyl har mer flyt enn digitalt. Dette er på ingen måte ment som et motstykke til åpenhet, dybdeformidling eller detaljeringsevne.

Dette med en anelse mer varme kler Harbeth svært godt da mellomtonen med Graaf kan være litt tilbaketrukket.

Bassen er selvsagt i en annen klasse. Overraskende nok opplever jeg stor forskjell i trøkk og kontroll i bunnen ved å gå til pentodekobling, dette da på bekostning av åpenhet, detaljering og presisjon. Triodeposisjon er definitivt å foretrekke med mindre man skal spille rock og skru opp volumet litt.

Apolloene er tyste som graven men de plukker opp noe støy fra Hovland som forsvinner når jeg muter sistnevnte. Kanskje på tide med et rørbytte.

Samboerens oppfatning er sammenfallende, dette låter vesentlig bedre!

Graaf GM20 er fantastiske forsterkere, men Harbethene trenger nok en del krefter om de skal spille optimalt i store rom (aner ikke hvordan de presterer i små rom).
    Spennende lesing og gode beskrivelser av lytte/lyd-inntrykk;)

gismo

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Du er på nye spennende veier, takk for at du deler erfaringer underveis. God lesing. Jeg hørte oppsettet ditt i den gamle stua, da med Merlin, to ganger Graaf, Hovland og vinyl; det spilte glitrende bra, gav "fot" og man ble slukt inn i musikken. Minneverdig opplevelse var det den gangen, og også en god audiofil preferanse for hva jeg mener er god lyd og vakkert design.
    Nå er du på nye veier og det er spennende å følge,- gleder meg til den dagen jeg er i Oslo-traktene å får mulighet til å se nærmere på nyanskaffelsene. Kjør gjerne på med flere bilder!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.860
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Ser du skal teste Nagra VPA, Fosse. De tror jeg du kommer til å virkelig elske. Har på følelsen at de treffer dine preferanser midt i smørøyet.

Mvh
    Roysen
    blir snart testet i Drøbak
    både med std og Elrog 845
    bare "lissene" kommer fra Audiomix...
    mvh
    Leif

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Du er på nye spennende veier, takk for at du deler erfaringer underveis. God lesing. Jeg hørte oppsettet ditt i den gamle stua, da med Merlin, to ganger Graaf, Hovland og vinyl; det spilte glitrende bra, gav "fot" og man ble slukt inn i musikken. Minneverdig opplevelse var det den gangen, og også en god audiofil preferanse for hva jeg mener er god lyd og vakkert design.
    Nå er du på nye veier og det er spennende å følge,- gleder meg til den dagen jeg er i Oslo-traktene å får mulighet til å se nærmere på nyanskaffelsene. Kjør gjerne på med flere bilder!
    Takker for hyggelige ord Tom Erik!

Gleder meg til besøk. Tror du kommer til å like dette!

Du har kanskje satt godbilen på vinterlagring slik at vi ikke får oss noen kjøretur? Jeg var i Son i dag og satte min på vinterlagring.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993

Mvh
    Roysen
    REN tipping herfra- Tror de blir "pinglete" mot Rogue'ne! (Henger her inne, følger med på fasitsvaret. ...)

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Graafene ryker, det er avklart. I min stue er det opplagt at Harbethene setter pris på mer kontroll. Mørke kvelder, juleøl, 911-en på vei til vinterlagring og et bredt utvalg av effekttrinn på vei inn. Skal se vi kommer oss gjennom vinteren likevel.

Vis vedlegget 290765
    Flott oppsett, Fosse.
    Harbeth må være noe av det stiligste innen høyttalerkategorien typisk firkantet boks. De ser særdeles kule ut.

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Du har kanskje satt godbilen på vinterlagring slik at vi ikke får oss noen kjøretur? Jeg var i Son i dag og satte min på vinterlagring.
    Siste tur på tørre veier i går. Kjørte den god og varm, så rett til vinterlagring her i Arendal.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Rett til Åpent baker for å kjøpe Lippe-kaffe, boller, croissanter,og pepperkaker (ta med så klart). Brygge litt kaffe før anlegget kobles ned. Nye forsterkere i hus, det krever ommøblering! God søndag folkens.

Ellers pusser vi opp tv-stuen, skal se det kan bli Graaf GM20 der om ingen vil ha dem.

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    De er fine å se på de stereomøblene, men himmel å kronglete det er å koble opp ...

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.894
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Rett til Åpent baker for å kjøpe Lippe-kaffe, boller, croissanter,og pepperkaker (ta med så klart). Brygge litt kaffe før anlegget kobles ned. Nye forsterkere i hus, det krever ommøblering! God søndag folkens.

Ellers pusser vi opp tv-stuen, skal se det kan bli Graaf GM20 der om ingen vil ha dem.
    Dette blir flott Fosse, en kosekrok med fyr i peisovnen og litt rødt i glasset ;)
    Blir spennende å følge med hvilket utstyr som havner der:D

gismo

Kondis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Antall liker
    741
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13

Mvh
    Roysen
    REN tipping herfra- Tror de blir "pinglete" mot Rogue'ne! (Henger her inne, følger med på fasitsvaret. ...)
    Du vet ikke hva du prater om.....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.860
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det tror ikke jeg heller
    VPA virker mye kraftigere enn effekten skulle tilsi
    og en enorm dynamikk
    mvh
    Leif

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27

Dette blir flott Fosse, en kosekrok med fyr i peisovnen og litt rødt i glasset ;)
    Blir spennende å følge med hvilket utstyr som havner der:D

gismo
    Må plukke noe fra husets restlager. Blir noe av dette sammen med Harbeth C7-ES3.

image.jpg
    image.jpg

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993

Mvh
    Roysen
    Du vet ikke hva du prater om.....
    Det fremkommer vel også i hvordan jeg formulerer meg, eller? ???

Må basere meg på en sammenlikning mot en ikke ubetydelig brukbar 10 watter, hvor sistnevnte formelig "gruset" VPA på det aller meste:rolleyes:
    Det jeg underskriver på å ikke har peiling på er hvor bra Rogue'ne er........(aldri hørt disse):D

Spent på fasit!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Blir stas å teste Nagra, men det har ikke samme hast i og med at nye forsterkere er anskaffet. Uansett interessert i hvordan Nagra presterer med Hovland. To stk Graaf i TV-oppsettet er ikke optimalt med hensyn på brukervennlighet. Hadde vært moro å ha to komplette forsterkersett som begge fungerer i hovedanlegget. Vi får se, noe må ut før mer kommer inn.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har du fortalt hva det nye er - gratulerer forresten - eller holdes vi på pinebenken?

Her ned litt sør for deg falt jeg helt over i jazzen for et par timer siden.
    http://www.discogs.com/Joe-Sample-Old-Places-Old-Faces/release/1722133
    Litt underlig å se at mannen døde for kun kort tid siden, når jeg søkte etter han på google.

Nyt oppkoblingen 8)

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Spennende Fosse.
    Hva kommer det av at de oppgis til høyere effekt i 8 ohm enn 4 ohm?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Jo takk, lekkert dette.
    Mener det er vanlig at OTL yter mer ved høy enn ved lav impedanse, men dette må mer teknisk kyndige redegjøre for.
    Nye variacer i de Brian, nå er de tyste nok.

kai.b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    870
    Sted
    Arendal
    Gratulerer med spennende OTL forsterkere. Har testen Joule pre i mk1 versjonen. Den var veldig bra.

Kai

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Ja, har hatt Joule på lån flere ganger og har aldri klart å glemme de.Tror det er god synergieffekter mellom pre og power. Hovland kommer jeg imidlertid til å beholde, den er rasende god den også.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.858
    Gratulerer Fosse! Gleder meg til og få en lytt av disse igjen. Sist jeg skulle dette ble det jo så hyggelig med spesiellt noe maltwhisky, at jeg var mer opptatt av den enn av Joule settet. . .:rolleyes:

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.660
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer så mye Fosse!
    Joule er spennende saker som jeg skjønner låter meget bra, synes det ser lekkert ut!

Mvh.
    SAL

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.440
    Sagaen om Fosses mangslungne hifi-transaksjoner – nå også i bokform, ført i pennen av Nick Leeson:

Trader.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Grattis Fosse! Dåliga bilder på hemsidan till Joule Electra, så ser fram emot de vanliga första klassens bilder när du fått de upp!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    De er satt opp for lengst! Det ser flotters ut. Jeg skal få tatt noen bilder etter hvert. Litt hektisk på jobb og så må jeg få malt tv-stuen før snekkeren kommer med nytt gulv.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Har satt inn terracottaen med kokt linolje! Blir lekkert. Revet gulvlister og klargjort for maling. Bilder kommer, men nå har jeg jeg behov for en time eller to med musikk! For å sitere fruen: "Det er som å helle kremfløte i sausen." Og ja, dette er varmt, åpent og fyldig. Joule + Joule er på mange måter mer likt Hovland + Rogue enn Hovland + Graaf. Joule-komboen mer mellomtonefokusert, Rogue uslåelig i bassen. Vanskelig å sammenligne direkte i og med at jeg har sammenlignet kombinasjoner av pre og power.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn