Hjemmebesøk hos The Cable Master - R. Solhaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.035
    Antall liker
    8.362
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk gjensyn her med noe kjent (og kjært) på bildene her, og minnene strømmer på om "gamle" dager. NAD og EC var der det startet for alvor med å bli alvor i Hi-Fi hobbyen min. Høyttalerne var forresten flotte å se til, må jeg si.

    Mvh. Bjørn
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Kabler ja ::)

    Etter lenge å ha benytta 4x6kv til hver av basspolene fikk jeg endelig bestilt 10kv. Kobla opp en stk.10kv til hver pol og lot det stå til. Men selv etter litt brutal innspilling overbeviste det ikke helt; savna noe tyngde. Eller var bassen bare renere?
    For om mulig å klare opp litt tok jeg like godt å kobla opp med både 10kv + 4x6kv, tilsammen 34kv til hver pol på bassene. Ville det høres tro?

    Å helledussen. For ett trøkk! For en slam, nå er magemusklene på et nivå jeg ikke hadde trodd var mulig med 10A kurs og 1,5kv strømkabel. Her har jeg igjen for å ha blodtrimma fra A til Å, dette ville ikke gitt noen uttelling om øvrige strømbaner hadde vært mer "normale".
    Nå blir jeg også minnet om hvilket beist den gamle tofemtien er blitt etter trafobytte osv. Morro!


    Mvh. RS
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.035
    Antall liker
    8.362
    Torget vurderinger
    1
    Å helledussen for et trøkk? ;D -høres ut til at du har fått et alvorlig tverrsnitt i alle fall.

    Mvh. Bjørn
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    bjornh skrev:
    Å helledussen for et trøkk? ;D -høres ut til at du har fått et alvorlig tverrsnitt i alle fall.

    Mvh. Bjørn

    Nokså utrolig, selv for meg. Skal bli morro å høre dette på en fetere strømkurs etterhvert, og ikke minst i et større rom.


    Mvh. RS
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.035
    Antall liker
    8.362
    Torget vurderinger
    1
    Sånt som kan skje, det..! ;D
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    R.Solhaug skrev:
    Kabler ja ::)

    Etter lenge å ha benytta 4x6kv til hver av basspolene fikk jeg endelig bestilt 10kv. Kobla opp en stk.10kv til hver pol og lot det stå til. Men selv etter litt brutal innspilling overbeviste det ikke helt; savna noe tyngde. Eller var bassen bare renere?
    For om mulig å klare opp litt tok jeg like godt å kobla opp med både 10kv + 4x6kv, tilsammen 34kv til hver pol på bassene. Ville det høres tro?

    Å helledussen. For ett trøkk! For en slam, nå er magemusklene på et nivå jeg ikke hadde trodd var mulig med 10A kurs og 1,5kv strømkabel. Her har jeg igjen for å ha blodtrimma fra A til Å, dette ville ikke gitt noen uttelling om øvrige strømbaner hadde vært mer "normale".
    Nå blir jeg også minnet om hvilket beist den gamle tofemtien er blitt etter trafobytte osv. Morro!


    Mvh. RS
    Hej må jeg spørge hvad du har mellem kabelet og basenhederne ?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Duelund_Support skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Kabler ja ::)

    Etter lenge å ha benytta 4x6kv til hver av basspolene fikk jeg endelig bestilt 10kv. Kobla opp en stk.10kv til hver pol og lot det stå til. Men selv etter litt brutal innspilling overbeviste det ikke helt; savna noe tyngde. Eller var bassen bare renere?
    For om mulig å klare opp litt tok jeg like godt å kobla opp med både 10kv + 4x6kv, tilsammen 34kv til hver pol på bassene. Ville det høres tro?

    Å helledussen. For ett trøkk! For en slam, nå er magemusklene på et nivå jeg ikke hadde trodd var mulig med 10A kurs og 1,5kv strømkabel. Her har jeg igjen for å ha blodtrimma fra A til Å, dette ville ikke gitt noen uttelling om øvrige strømbaner hadde vært mer "normale".
    Nå blir jeg også minnet om hvilket beist den gamle tofemtien er blitt etter trafobytte osv. Morro!


    Mvh. RS
    Hej må jeg spørge hvad du har mellem kabelet og basenhederne ?

    Skulle det være noe der?


    Mvh. RS
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.035
    Antall liker
    8.362
    Torget vurderinger
    1
    Et delefilter kanskje?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    bjornh skrev:

    Det har vist seg å sparke like godt som aktiv deling ;)
    + at min assymetriske absorbentløse spiller totalt ut mer ordinære bokser.


    Mvh. RS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    R.Solhaug skrev:
    bjornh skrev:
    Et delefilter kanskje?

    Filter ja; 3x4mm spole i serie, 3x680V kondensatorer + 12x10W motstander i paralell. Går ikke i metning sånn med en gang ::)


    Mvh. RS
    Fede spoler hvor køber du dem ? Jeg bruger DCA fladbånd olie/voks. Er i gang med at skifte til trafospoler fra Monacor da DCA spolerne har DC modstand på 0,5 ohm.

    Min erfaring er at trafospolerne ødelægger lyden i basenhedernes øvre arbejdsområde. Så det er med blandede følelser jeg skifter. Planlægger faktiskt at montere extra terminal så det bliver valgfrit hvilken spole der bruges.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Flytta kabler og sluttrinn i går og kobla opp i Tistærn. Låter som en midels møblert svømmehall, dog hører jeg allerede at en ekstra meter romdybde gir seg utslag i et åpnere lydbilde. Selv nå med all romklangen ;)

    Har ikke kjørt bassweep enda men prøvespilte Natalie Mershant Live der bassen på spor 11 gikk rett i væggan i Damstredet. Her hørtes det ut til å gå ganske så problemfritt, det er eit godt teikn!

    Var innom ei skrotsjappe og handla bl.a. 2-veis Expert-høyttalere fra -70`s for min Radionette SM-340GC. 75,- med kun en død diskant, ikke værst? Den døde vekker jeg nok opp igjen utpå kvelden :-*



    Mvh. RS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    R.Solhaug skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Fede spoler hvor køber du dem ?

    Fra Elfa eller dynabel elle hva de nå kaller seg. Ellers er de her tyskerne bra både på pris og utvalg:

    http://www.bmm-electronics.com/Producten_aB.asp?code=2

    evt. her:


    http://www.hifibau.de/Elektronikbauteile/Mundorf/Mundorf-Spulen/Null-Ohm-Spulen:::1_380_385_391.html

    Har du ellers skikkelige strømbaner vil 0-ohms-spolene spille mye renere bass enn andre alternativer.


    Mvh. RS
    Tak for linkene. Gode spoler men uforholdsmæssigt dyre i forhold til Monacor.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    R.Solhaug skrev:
    Flytta kabler og sluttrinn i går og kobla opp i Tistærn. Låter som en midels møblert svømmehall, dog hører jeg allerede at en ekstra meter romdybde gir seg utslag i et åpnere lydbilde. Selv nå med all romklangen ;)

    Mvh. RS
    Gratulerer med nytt rom/leilighet :)

    Man må vel nesten ta seg en tur og sjekke ut kåken ;)

    /jan
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    JanR skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Flytta kabler og sluttrinn i går og kobla opp i Tistærn. Låter som en midels møblert svømmehall, dog hører jeg allerede at en ekstra meter romdybde gir seg utslag i et åpnere lydbilde. Selv nå med all romklangen ;)

    Mvh. RS
    Gratulerer med nytt rom/leilighet :)

    Man må vel nesten ta seg en tur og sjekke ut kåken ;)

    /jan

    Tipper Lille Adam er enig ::) ;)

    Temmelig udempet foreløpig, men lovende.. :-*


    Mvh. RS
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    R.Solhaug skrev:
    JanR skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Flytta kabler og sluttrinn i går og kobla opp i Tistærn. Låter som en midels møblert svømmehall, dog hører jeg allerede at en ekstra meter romdybde gir seg utslag i et åpnere lydbilde. Selv nå med all romklangen ;)

    Mvh. RS
    Gratulerer med nytt rom/leilighet :)

    Man må vel nesten ta seg en tur og sjekke ut kåken ;)

    /jan

    Tipper Lille Adam er enig ::) ;)

    Temmelig udempet foreløpig, men lovende.. :-*


    Mvh. RS
    Lille_Adam er ung og sprek, han kan jo bare hive seg på sykkelen ::)

    Skal se om jeg ikke får tatt meg en tur ila helgen :)

    /jan
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.035
    Antall liker
    8.362
    Torget vurderinger
    1
    Ila landsfengsel..?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.035
    Antall liker
    8.362
    Torget vurderinger
    1
    ;D -ja og ungene vokser.

    Back to topic.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.560
    Torget vurderinger
    2
    Og som et lite avbrekk i spaserturen min i dag svingte jeg innom Solhaug for og ta i øyesyn hans nye bopel.

    Og høre litt musikk fra den nye lyttestua.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    rolfozzy skrev:
    Og som et lite avbrekk i spaserturen min i dag svingte jeg innom Solhaug for og ta i øyesyn hans nye bopel.

    Og høre litt musikk fra den nye lyttestua.


    En prestasjon Rolf. Ikke bare klarte du turen men du fant faktisk fram uten gps :eek:




    Mvh. RS
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.560
    Torget vurderinger
    2
    Ja prestasjonen var slett ikke værst. Om jeg må si det sjøl. Og det må jeg tydeligvs.

    Oppoverbakke begge veier. Sterk sol, og en anelse motvind. Begge veier.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    Ja prestasjonen var slett ikke værst. Om jeg må si det sjøl. Og det må jeg tydeligvs.

    Oppoverbakke begge veier. Sterk sol, og en anelse motvind. Begge veier.
    Godt man bor i særp 8)

    /jan
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Man skulle vel bare gå efter lyden som kan høres kilometervis væk ? ;D
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.018
    Antall liker
    28.636
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med ny adresse RS!!!

    Gleder meg til å høre den Solhaugske godlyd under bedrede akustiske kår...

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Lagga skrev:
    Gratulerer med ny adresse RS!!!

    Gleder meg til å høre den Solhaugske godlyd under bedrede akustiske kår...

    Vennlig hilsen

    Morten

    Takker!

    Handler inn room-tuning over en lav sko for tiden, i går kosta jeg på meg både trepersienner og klokkestreng ???
    Begynner å bli hørbart, gleder meg spesielt over en langt renere dypbass. Nå er det hovedsaklig hgøyttalerne som spiller og ikke rommet :D


    Mvh. RS
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    R.Solhaug skrev:
    Lagga skrev:
    Gratulerer med ny adresse RS!!!

    Gleder meg til å høre den Solhaugske godlyd under bedrede akustiske kår...

    Vennlig hilsen

    Morten

    Takker!

    Handler inn room-tuning over en lav sko for tiden, i går kosta jeg på meg både trepersienner og klokkestreng ???

    Mvh. RS
    Hva fan ! Det er mitt triks, MITT sier jeg.











    ;D

    /jan
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Særlig klokkestrengen (20,- used) til brannmuren (som stikker en bit ut i rymmet) anser jeg som et uhorvelig kosteffektivt tweak ;D



    Mvh. RS
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    R.Solhaug skrev:
    Særlig klokkestrengen (20,- used) til brannmuren (som stikker en bit ut i rymmet) anser jeg som et uhorvelig kosteffektivt tweak ;D



    Mvh. RS
    ;D ;D

    Tror ikke den lille vi har hengende på brannmuren kostet, heller det at vi fikk betalt for å ta i mot den ;)

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.560
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Særlig klokkestrengen (20,- used) til brannmuren (som stikker en bit ut i rymmet) anser jeg som et uhorvelig kosteffektivt tweak ;D



    Mvh. RS
    ;D ;D

    Tror ikke den lille vi har hengende på brannmuren kostet, heller det at vi fikk betalt for å ta i mot den ;)

    /jan
    Og brannmuren fulgte kanskje med på kjøpet ?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Det blei litt av en oppgradering! Nå kan jeg gi meg til å spille musikk igjen. Sitter og fryder meg over å kunne lytte til musikken uten forstyrrende innslag fra rommet. Nå spiller bassen rent og luftig helt ned, og guffer jeg på litt tåler rommet det. Denne reduksjonen av romrefleksjoner gir også et langt roligere og mer oversiktlig lydbilde. Rommet og høyttalerne passer hverandre som :-*

    Kommer til å strekke en fetere strømkurs så jeg får fora trafoene skikkelig 8)


    Mvh. RS
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.560
    Torget vurderinger
    2
    Så ble det en tur til Solhaug igjen da. Har skjedd en del siden sist jeg var innom.
    Klokkestrengen hadde gjort sitt inntog i stua. Og dette må være en klokkestreng til begjær.

    Spilte mye bedre nå enn forrige gang. Stram og presis bass la jeg spesielt merke til hadde blitt mye bedre. Holografi med et ganske så presist lydbilde var det også.

    Men jeg sitter samtidig med følelsen av at her er det enda mer og gå på. Det bor så utrolig mye i dette anlegget at jeg kan forvente at det vil være enda bedre ved neste besøk.

    Noe mer demping av rommet kan nok gjøre mye for å komme i mål. Det var kanskje en tanke for mye utklinging eller hva man skal kalle det ved høyt volum.

    Men Rom ble ikke bygd på en dag, så heller ikke Solhaugs.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Det hedder " Rom blev ikke drukket på en dag " . ;D
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Duelund_Support skrev:
    R.Solhaug skrev:
    bjornh skrev:
    Et delefilter kanskje?

    Filter ja; 3x4mm spole i serie, 3x680V kondensatorer + 12x10W motstander i paralell. Går ikke i metning sånn med en gang ::)


    Mvh. RS
    Fede spoler hvor køber du dem ? Jeg bruger DCA fladbånd olie/voks. Er i gang med at skifte til trafospoler fra Monacor da DCA spolerne har DC modstand på 0,5 ohm.

    Min erfaring er at trafospolerne ødelægger lyden i basenhedernes øvre arbejdsområde. Så det er med blandede følelser jeg skifter. Planlægger faktiskt at montere extra terminal så det bliver valgfrit hvilken spole der bruges.
    Hmmmmm kommer til at fjerne de trafospoler igen. De deler blødt ved 300 Hz og det besynderlige er at mellemtonen bliver hård i forhold til mine DCA indstøbte voks olie spoler. Erkender blankt at bassen bliver mere stram men mellemtonen ødelægges altså. Lakken på spolen er smeltelak. Kunne levende forstille mig hvor slemt det ville være med kaptonlak.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    Så ble det en tur til Solhaug igjen da. Har skjedd en del siden sist jeg var innom.
    Klokkestrengen hadde gjort sitt inntog i stua. Og dette må være en klokkestreng til begjær.

    Spilte mye bedre nå enn forrige gang. Stram og presis bass la jeg spesielt merke til hadde blitt mye bedre. Holografi med et ganske så presist lydbilde var det også.

    Men jeg sitter samtidig med følelsen av at her er det enda mer og gå på. Det bor så utrolig mye i dette anlegget at jeg kan forvente at det vil være enda bedre ved neste besøk.

    Noe mer demping av rommet kan nok gjøre mye for å komme i mål. Det var kanskje en tanke for mye utklinging eller hva man skal kalle det ved høyt volum.

    Men Rom ble ikke bygd på en dag, så heller ikke Solhaugs.
    Rom ble ikke bygget på en dag. Det kan jeg underskrive på etter å ha vandret rundt i Rom en uke 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn