Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.307
    Torget vurderinger
    0
    3255 forsterkern min som gruser rørforsterker til kr 20000?
    Jo mere jeg holder på med dette her jo mindre skjønner jeg……
    Lyden var upåklagelig..........og "kostnaden"........ i helt feil ende av skalaen (y)
    En helt utenkelig situasjon for de fleste med Audiofile Lidenskaper......

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Vi planlegger flytting medio 2024 senest våren 2025. I dagens marked selger man først og kjøper etterpå derfor er det ikke stress. Har siktet ut atriumhus i regionen og der er det kjellere som er litt smalere og litt lengre enn lytterommet. Dog med litt lavere takhøyde….æsj.

Dealen med fruen er at det blir TV stue og da må systemet kompaktifiseres 🙄

Hornriggen er lagt ut på brukten og jeg skjønner at det er lurest, som ArneM sa i helgen til meg, å selge stykkevis og delt.

Så får jeg en idee.

Hva med å beholde deler av systemet og lage en toveis av TD18H+ og 2451 berylliumsdrivern i passende horn delt ved 550 Hz ish? TD18H+ funker i lukket kasse på 90 liter. Kan lages kompakt samt akseptere litt lav lyttehøyde.

Inspirert av denne. Mala demonstrerte den i Horten for snart 10 år siden. Hørte ingen feil men de spilte rock. Jeg hører mye på pianokonserter.

Med et passende horn, gjerne multicell:

Denne har jeg linket til før:

Trenger ikke vinger i bassen. Spalte holder. Dette låt knallbra. Har hørt den på messe.

Denne hobbyen består av tre ting: kompromisser, kompromisser og mye gøy.

IMG_7361.jpeg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Leste du første linje? Har ikke flytta siden des 1997. Så havner vi i 2024/25. dvs 27-28 år. Det er vel ikke «igang igjen» 😉 ellers hadde riggen stått så lenge jeg hadde fått lov av innenriksministeren 🤭

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.573
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    han mente vel med system moddinger og ikke flytting
    finn dere noe med ihvertfall et decent størrelse rom.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.238
    Torget vurderinger
    23
    En av de største DIY entusiastene og høyttalernerdene skal flytte - og så har han ikke sørget for bedre betingelser for lyden enn det han har??? Du VET jo at real Estate i kombinasjon med høyttalerne er første pri!! Som du selv påpeker så flytter dere jo ikke i eninga og ikke er du noen ungsau lenger heller så en kan trygt regne med at dette kan bli siste flytting før den endelige... Skaffer du deg ikke et anstendig rom nå så er løpet kjørt og du kommer for evig til å surre rundt med kompromisser og endringsforslag. Men - kanskje det ER hobbyen? 🤭 🤭

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Hva med inwall. Du som har hørt litt av hvert Sluket, er det muligheter for god lyd da? Hva med JBL 2384 i veggen med sort høyttalerstoff over rikelig med demping bak og spiler eller lignende som dekker rundt hornet. Passende bass system.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.238
    Torget vurderinger
    23
    Inwall er et coolt konsept men krever endel av rom/innbygging det også og så er du mer eller mindre stuck med løsningen - kanskje ikke det smarteste med din historie :LOL: :LOL: Men jeg har veldig sansen for det egentlig og har hørt noen anlegg hvor dette er gjennomført. Bl.a. med to FOSTEX 31,5" basselementer etc. - låt fælt så fint men konstruksjonen var komplisert for ikke å rive ned huset eller plage ihjel naboene. En variant jeg personlig kunne levd med var Inwall midbass og opp og så SLOB som bass, med de fordelene trykkmessig sett som det innebærer. Men det ville ikke vært spesielt plassbesparende så da ville fordelene vært redusert til romrefleksjonsforbedringer etc. etc.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Disse kjellerne er forholdsvis lange så å ofre 40-50 cm på frontveggen bør være mulig. Da blir det jo en giga bassfelle i lengderetningen også.

JBL2384 med beryllium kan jo som nevnt bygges inn (til og med i en ramme som kan vinkles litt etter behov på en akse) og to kjappe 15 tommere under i giga lukket kan vel levere så det suser. 800 Hz bør gå. Man slipper bakrefleksjoner og baffelstep tap.

Og kona digger inwall.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.238
    Torget vurderinger
    23
    Skal du ha TV/film i samme rom så er jo inwall fordelaktig. Men med din byttetakt ville jeg nok vurdert en volum-modul som du kan ta ut og oppgradere med jevne mellomrom... en slags inwall i inwall konsept 🤭

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Inwall i stua har funka i 20 år og det er en meget god presisjon i det krevende nedre mellomtoneområdet. Subben og komponentene er også bygget inn i en nisje med stoff bak.

Sjekk de små horna i Klipschene som kan vinkles litt etter behov. En sånn skjult ramme kan jeg bygge til 2383.

IMG_7364.jpeg
    IMG_7363.jpeg
    IMG_7362.jpeg

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det finnes en kar et stykke lenger nord som også driver med nedskalering. Hva som får folk til slikt må gudene vite :cool:
    Der overlever trauet og blir kombinert innledningsvis med 2stk egnede 15 tommere i kasse for midbass og så noen smultringer til bass.
    Det påstås at det kan fungere

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.238
    Torget vurderinger
    23
    Atriumhus i seg selv er ikke nødvendigvis tragisk, jeg har et slikt et selv men da riktignok med 40 m2 AV rom i kjeller, og ingen naboer :cool:

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.566
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    En av de største DIY entusiastene og høyttalernerdene skal flytte - og så har han ikke sørget for bedre betingelser for lyden enn det han har??? Du VET jo at real Estate i kombinasjon med høyttalerne er første pri!! Som du selv påpeker så flytter dere jo ikke i eninga og ikke er du noen ungsau lenger heller så en kan trygt regne med at dette kan bli siste flytting før den endelige... Skaffer du deg ikke et anstendig rom nå så er løpet kjørt og du kommer for evig til å surre rundt med kompromisser og endringsforslag. Men - kanskje det ER hobbyen? 🤭 🤭
    Han har vel bare økt vanskelighetsgraden for seg selv. Det er for lett med "tilrettelagt" rom :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.238
    Torget vurderinger
    23
    Er det en masochist vi har med å gjøre..? :unsure:

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.566
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Men for å ta trekke tråden tilbake til et forslag for nytt rom / hus.
    Jeg antar du likte Tor sitt oppsett. Mitt forslag et en "større mindre" variant.
    Du beholder 18" dine og bygger en variant av Tor sine topper.
    Bliesma kommer med større mellomtome dome i M142A
    dvs 2x M142 per side med en Satori TW29BNWG-4 Beryllium Dome Tweeter med Waveguide i mellom.
    M142 har en anbefalt frekvensområde på 180 Hz - 2,8 kHz dvs du må trekke 18" opp mot 200hz noe de bør klare bra.

1696248887836.png

1696248913087.png

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Undertegnede er karen et stykke nordafor som driver med nedskalering.
    Utslaget var önske om å ha anlegget i stua hvor det nå er i aktivt bruk av hele familien i motsetning til lytterommet som ble for ego
    . I grunn bare spennende mulighet for å pröve nye konsepter. Skal sies at stua har potensiale for god lyd med greit volum, men FLH og Skramstadhorn må vike av praktiske grunner. Langtidsplanen er et mindre bassystem som nærmest kan gjemmes i hjörnene, og estetisk akseptable satelitter.

Men kan ikke si meg mer enig med Sluket. Å flytte til et verre utgangspunkt enn hva du har i dag höres ikke fornuftig ut i forhold til en seriös DIY rigg.
    Hadde da personlig vurdert et bygge som kler et felles oppholdsrom i huset hvor dere kan nyte musikk sammen. Du spör jo deg selv om kanskje noe tilsvarende fantorangene er nok for en musikkelsker. Et lytterom smalere og lenger enn det du har i dag höres for meg ut som ubrukelig med unntak av noe som gi grei lyd til fjernsynet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.573
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    <Å flytte til et verre utgangspunkt enn hva du har i dag höres ikke fornuftig ut i forhold til en seriös DIY rigg>

og det er ille nok som det er, og kona har eget "atelier", så da bør det være litt balanse i romfordelingen imo

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det blir nok bra uansett, hornlyd.
    du har jo holdt på i noen år og vet noenlunde hva du driver med.
    et eget, godt rom til kun musikk er jo helt klart å foretrekke mtp hifi greiene, men et flerbruksrom har også sin sjarm selv om man må kompromisse.
    synes tanken om en enkel toveis er gøy, men jeg ville nok valgt 12 eller 15 i bassen istedenfor 18, og delt høyere enn 600.
    ae har jo noen gode 12 og 15 hvis du vil holde deg til de.
    perfekt blir det ikke, men det er ikke sikkert du blir noe mindre lykkelig enn om det hadde vært såkalt perfekt.
    vi bygger opp og vi bygger ned og vi bygger sidelengs og baklengs, alt er bare en artig vei mot graven.
    okkesom, lykke til med salg og kjøp av ny bolig og flytting og stress.
    blir vel son eller hvitsten, antar jeg.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.139
    Torget vurderinger
    96
    Har du satt deg ned og forsøkt å forklare hvor viktig musikk og lyd er for deg? Jeg synes du gjør feil her, og du burde stått mer på krava.
    Men lykke til, nå blir du ekspert på in-wall da, så folk her inne har noen å spørre!
    Jeg har vært hos deg et par ganger, og det var alltid morsomt å se og høre dine kreasjoner. Men riggen du har nå har jeg ikke hørt. (hint).
    Jeg hadde håpet vi kunne tatt en felles bestilling for RPG produkter igjen, jeg har planer om å gjøre om alt av akustikktiltak! ;)

Takk for PM om lakkering forresten, jeg har ikke gjort noe med toppene på JBL enda. Det blir nok en latmann løsning. Svar kommer.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenker at med JBL 2384/2451 beryllium i inwall så bør jeg med rett midbass/bass (2 veis eller 3) kunne få minst like bra lyd som i dag. Bare mindre rotete.

Også har jeg relativt god tid på meg og med kunnskapen jeg besitter i dag så kan jeg designe et rom fra skratsj.

Kjellerstuene der vi har siktet oss ut er 10-15 cm smalere og har litt lavere takhøyde. Til gjengjeld er de mye dypere og det muliggjør en slik frontvegg. Med f eks doble JBL 2216nd og en liten vinkel kasse patent på horna. Samt rikelig med miljøvennlig demping inni frontveggen. Og riktige/mye penere tiltak i rommet forøvrig så tror jeg ikke det spiller noe dårligere enn i dagens lille Hornlyd rom.

Doble 15 tommere har 1,5 x areal av en 18 tommer. Det blir et kompromiss i 300-700 Hz området men ypperste kvalitet på 15 tommern blir det bra. Kan til og med montere en nullohms monster mundorf trafo på den ene bassen slik at systemet blir purist toveis 🤭

IMG_7366.jpeg
    IMG_7367.jpeg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.238
    Torget vurderinger
    23
    Andres 42 har alltid vært min favorittbåt - etter å ha bivånet kameraters slippregninger og generell arbeidsbyrde ved å eie båt! Desverre så har en god del av de flyttet, nedgradert eller til og med kvittet seg med båten så nå er det tynt med fjordlige aktiviteter :( Begrenser seg snart til Nesoddbåten og kommunens øyhoppere her i byen. Men jeg regner med at du anskaffer deg båt etter flytting så vi kan ha noen gode høyttalerdiskusjoner ombord :love:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.573
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det var det Kevin i Living Voice ble kjent for å levere Olympian med Kondo Elektronikk i custom rack som clampet fast elektronikken mot sjøgang

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tenker at med JBL 2384/2451 beryllium i inwall så bør jeg med rett midbass/bass (2 veis eller 3) kunne få minst like bra lyd som i dag. Bare mindre rotete.

Også har jeg relativt god tid på meg og med kunnskapen jeg besitter i dag så kan jeg designe et rom fra skratsj.

Kjellerstuene der vi har siktet oss ut er 10-15 cm smalere og har litt lavere takhøyde. Til gjengjeld er de mye dypere og det muliggjør en slik frontvegg. Med f eks doble JBL 2216nd og en liten vinkel kasse patent på horna. Samt rikelig med miljøvennlig demping inni frontveggen. Og riktige/mye penere tiltak i rommet forøvrig så tror jeg ikke det spiller noe dårligere enn i dagens lille Hornlyd rom.

Doble 15 tommere har 1,5 x areal av en 18 tommer. Det blir et kompromiss i 300-700 Hz området men ypperste kvalitet på 15 tommern blir det bra. Kan til og med montere en nullohms monster mundorf trafo på den ene bassen slik at systemet blir purist toveis 🤭

Vis vedlegget 957253 Vis vedlegget 957254
    Lite tips!
    Da jeg handlet inn til M2 prosjektet fikk jeg høre fra kloke hoder at det finnes (enda) sprekere drivere enn 2216Nd. Jeg tror noe av greia med denne er at høy effekttålighet var et viktig designkriterie, noe som drar med seg en del andre uønskede greier.

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    831
    Sted
    Rogaland
    Har lest at man kan vurdere å bruke 3d printing for å lage horn, men det har ikke falt en inn å benytte lampeskjermer? De kommer jo i alle slags former og materiale

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    @brunBar er jo bare å teste, synes du bør forsøke: kjøpe et par dugandes lampeskjermer på brukten og blande pappmache i badekaret som man kliner på så nøyaktig det går. Eller aviser og tapetlim i passe mengde. Eller bare dyppe hele skjermen i gips?
    Lime på ei bakplate og feste det man har liggende av elementer. Lyd blir det, uansett.:LOL:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn