Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Prøvd 300 og 350 deling?
    Ser ut på måling til å ha bra kapasitet til det?
    Jeg er litt enig med Snickers om spredning. Drivern sier 400 Hz som laveste og 2x faktoren på Tractrix 200 er en velkjent regel.
    Med 400 Hz så sitter det utrolig bra.

Mtp det ekstra smekket jeg får i nedre mellomtone (600-400 Hz) som gir mer detaljerte trommeslag og rasp rundt mannevokal UTEN at det låter presset fordi drivern tåler det, pluss den smoothe gjengivelsen av kvinnevokal oppover samt ryddigere lyd fra 2-7K fordi jeg dropper 1" driver som har delefrekvens ved 2-3K så mener jeg at fordelene oppveier ulempene. Fostex T500 deles 48dB ved 7K og gir utklinginingen jeg liker.

Når det er sagt så har jeg M2 friskt i minne. Den låt litt smoothere enn hornriggen trolig pga mer orden og fravær av deling ved 2-5K. Jeg føler jeg har gode preferanser til å sammenligne god/dårlig power respons subjektivt i mitt rom med mine ører.

Summa summarium er setupen jeg spiller på akkurat nå litt bedre enn M2 på tross av noen shortcomings. Jeg har endelig samme smootheten uten å miste detaljer.
    Det innlegget her gir meg litt "vil ha" vibber, nå har du jo gode enheter i området under 600 uansett med 2x12 td12m (?) og når du får såpass løft i 400 -600 området MÅ jo ytelsen fra dcm50 være av meget høy kvalitet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Prøvd 300 og 350 deling?
    Ser ut på måling til å ha bra kapasitet til det?
    Jeg er litt enig med Snickers om spredning. Drivern sier 400 Hz som laveste og 2x faktoren på Tractrix 200 er en velkjent regel.
    Med 400 Hz så sitter det utrolig bra.

Mtp det ekstra smekket jeg får i nedre mellomtone (600-400 Hz) som gir mer detaljerte trommeslag og rasp rundt mannevokal UTEN at det låter presset fordi drivern tåler det, pluss den smoothe gjengivelsen av kvinnevokal oppover samt ryddigere lyd fra 2-7K fordi jeg dropper 1" driver som har delefrekvens ved 2-3K så mener jeg at fordelene oppveier ulempene. Fostex T500 deles 48dB ved 7K og gir utklinginingen jeg liker.

Når det er sagt så har jeg M2 friskt i minne. Den låt litt smoothere enn hornriggen trolig pga mer orden og fravær av deling ved 2-5K. Jeg føler jeg har gode preferanser til å sammenligne god/dårlig power respons subjektivt i mitt rom med mine ører.

Summa summarium er setupen jeg spiller på akkurat nå litt bedre enn M2 på tross av noen shortcomings. Jeg har endelig samme smootheten uten å miste detaljer.
    Det innlegget her gir meg litt "vil ha" vibber, nå har du jo gode enheter i området under 600 uansett med 2x12 td12m (?) og når du får såpass løft i 400 -600 området MÅ jo ytelsen fra dcm50 være av meget høy kvalitet.
    Alltid risiko ved at nyhetens interesse gir placebo effekt. Men så langt er svaret ja.

Og en tilsvarende feeling får jeg når jeg tester Fostex T500 på topp i stedet for rattet TAD 2001 i Tractrix 1000 men her har Snickers forklart meg at det er spredingen som spiller meg et puss :rolleyes:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Tror du gulvrefleksjon kan være en del av lytteresultatet ?, jeg tenker refleksjonen / utfasing kommer vel ved forskjellig hz for de to alternativene ?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Tror du gulvrefleksjon kan være en del av lytteresultatet ?, jeg tenker refleksjonen / utfasing kommer vel ved forskjellig hz for de to alternativene ?
    Det er en mulighet. Jeg monterte ikke biwire terminaler på midbassene så jeg har dessverre ikke fått testet med en spole på nederste driver.....enda :)

Men på den annen side, vil ikke et lett membran i en komp driver låte langt mer dynamisk enn en 12"?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    i hverfall mer detaljert ! men på dynamikk er det vel mer usikkert - derfor jeg spurte , vanskelig å vurdere uten helt lik frekv respons ?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lyttet til en del låter i dag med tanke på skarptrommesmekk.
    Med 450 deling så virker det som hornet tar mer av oppgaven med skarptromme og så lenge hornet og driver leverer varene, da blir det smekk.
    Har stått og lyttet med øret inntil hornet og ned på bass, meste kommer fra hornet tørr jeg påstå.

Jeg tørr påstå at 2360 med BMS leverer mer snert og smekk i 450-600 området enn hva 2226 bassene gjør.

Bemerker på mitt system, midbasshorn er ute av ligningen.

Du har en større driver, hornet loader lavere, du deler lavere. Da bør du ha bra smekk!
    Og smekk er vel dynamikk? :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Har tidligere fått filterskjema fra denne karen.
    Jeg har både Fostex T500 og Radian 475be. Da mangler jeg bare JMLC for å teste 4500 delingen han kjører på.
    Det ville vært ideelt mtp 4/5 veis utfordringen samt at B&C drivern er meget komfortabel fra 5K og ned.
    Eneste jeg lurer på er hvor følsomt øret er ved 4,5K?

GoodSoundClub - Romy the Cat's Audio Site - An update and some more ideas

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Espen og jeg reagerte i alle fall på å lavpasse JMLC270 mot 1400 på 5K...et uheldig delepunkt imo

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    OK, kjekt at dere har testet.

Det blir spennende med Tractrix 600 fra 1000-10000Hz med 2450SLbe alternativt TAD2001 med overgang delt litt høyere.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du har vel en liten kjepphest med få til deling enten over eller under kritisk område?
    Stick to the plan. :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    1-10K er vel ganske optimalt mtp å få det sømløst med digert horn, særlig fordi jeg har Tractrix 200 under med en driver som tåler lav deling.
    Det var det første Snickers sa når han kom inn, -hva med er litt størde horn til øvre mellomtone?

Dog, jeg får ikke den ekstremt jevne power responsen som "noen" er så opptatt av :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    For power response bruker en vel driverne/hornet kun i sitt optimale område med god kapasitet?
    Ikke strekker strikken i øvre eller nedre område slik vi tøysekopper gjør...? :)

Selv velger jeg smooth.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Endelig tid til en horntime. Har ikke lyttet på tre uker.
    Dream Theater låter soft, dynamisk og detaljert på en gang.
    Ofte er det slik at når man har hatt en lang pause så har ikke psykoakkustikken ført en inn i fornektelse.
    Ergo, sånn det er nå låter knall.
    Føler at B&C DCM 50 fra 400 Hz har kommet for å bli i en eller annoen form. Deler rett mot Fostex T500 ved 7K nå.

Det jeg er veldig sikker på er at presensområdet skal forbli urørt. Og at 400 Hz nedre frekvens i Tractrix 200 gir mer innsikt i musikken enn 600 Hz.

Etterhvert så står de siste diskantalternativene for tur i Vestby Hornlaboratoriums testrigg:

1" be komp driver (TAD eller Radian) i JMLC 2000, har tro på den løsningen og fire-veis er ønskelig.

1 1/2" JBL 2450SL (evt be) i Tractrix 600 fra 1200-9600 hvor Fostex T500 overtar. Her har jeg også bestilt en altfor dyr overgang fra 1 1/2" til 1" som muliggjør 1" TAD 2001 i Tractrix 600 hornet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror også at det faktisk kan ligge noen heldige kompromisser i rommet mitt mtp en gradvis avtagende demping oppover (det kommer noe mer demping i 400-1000 området) mot den gradvis smalnene spredningen oppover som gir OK klang.

For ingeniørene kan dette oppfattes som en salig røre men i og med at summen av disse faktorene låter bra så er jeg happy.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Jeg lurer på om noen har erfaring/meninger om å dele Fostex T500 så lavt som 7K. Vet at Drøbak kaller det sjampanjevisp. Jeg hører imidlertid ingen ulumskheter og TAD2001 i Tractrix 1000 er en mye dårligere løsning hos meg. Da står spredningsissuet igjen.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Synest det er artig at den b&c drivern faller så godt i smak :)

Fagforeninga er ikke blid på slike tilfeldige 3ukers permisjoner fra hornlabben!! Dette må jobbes inn igjen uten overtidsbetaling! ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Prøver å hente krefter til å lage layout for en Anaview 6 kanaler til en kompis.
    Psyker meg opp med å høre på kosejazz fra gamle Pink Panther plater og surfing på pen kabelføring:

aaa.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lurer på om noen har erfaring/meninger om å dele Fostex T500 så lavt som 7K. Vet at Drøbak kaller det sjampanjevisp. Jeg hører imidlertid ingen ulumskheter og TAD2001 i Tractrix 1000 er en mye dårligere løsning hos meg. Da står spredningsissuet igjen.
    Er du mest redd for å ødelegge vispen, eller tenker du på lydkvalitet @7k?
    Husk! Du må velge blandt kompromissene!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Her er det en som forklarer ting veldig fornuftig. Det er en tråd om Klipsch 402 / Jubilee.
    Meget relevant ift min forskning på delefrekvenser, beaming, loobing, ingen, en eller to diskanter.

https://community.klipsch.com/index.php?/topic/147114-how-good-are-the-jubilees-today/

Thanks for the replies guys. This is helping.
    I think the 2-way vs 3-way question is the hardest to find the answer to. DeanG mentioned that with a proper filter, the crossover is seamless. That's true as long as we're talking about the direct sound, but not with the off-axis response. Off-axis one will see additional lobing. There simply no solution for that, not even a FIR filter. And there's little doubt in my mind that lobing off-axis is audible and detrimental. So if a 3-way is still better, it needs to add something that's more positive that the negative trait. I'm wondering what that is. Is it less distortion? Is that really audible if we're talking about a driver like JBL 2446 with a beryllium diaphragm? Or is it less beaming maybe. If it's only matter of beaming starting later in frequency, I'm uncertain if that matters. With horns, there will always be beaming anyway. For one listener and when the reflections have been treated with broadband treatment, it shouldn't matter IMO.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.189
    klipsch folkene er galne. fyren har tydeligvis ikke snøring på hva beaming betyr eller hvor mye viktigere polarrespons er enn tullete lobing. 2veis med 2" kan aldri bli bra oppover uansett, låter ikke 3veis bedre så er noe gjort helt feil imo. ;)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror Hornlyd leser det som står der på en litt annen måte.
    Det er for bruke de fakta om han skal velge 4-veis eller 5-veis i sitt oppsett.

2-veis høyttaler med horn på toppen er vedtatt en konstruksjon med kompromisser.
    Det har til og med jeg måtte gå med på til slutt :)
    Mulig M2 og 2384 klarer det noenlunde, jeg har ikke hørt de..

Polarrespons er det dette med sprednings greiene å gjøre?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Polar respons er frekvenskurvek off aksis.

Kort fortalt:

Rommet mitt har allerede bredbåndede akkustiske tiltak som gjør en ganske god jobb. Skal ha litt til i 200-600 området etterhvert.

Det er riktig som oks sier. Deling i fra 1000 Hz til 10000 Hz er hva jeg er nysgjerrig på.

Synes M2 mangler noe på toppen men er litt roligere i 2-8 kHz og litt ryddigere off aksis.
    Det overasket meg at sweet spoten i 5 veis (med Fostex T500 på topp fra 10K) var nesten like bred. At den er luftigere enn M2 overasket meg ikke.

Det er den ene (8K) eller to (1-3K og 10K) overgangene som jeg hele tiden lurer på om er veldig negative som mange mener.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg liker å gjøre ting så enkelt som mulig :)

1: Drivere som jobber komfortabelt i sitt arbeidsområde. Dette har du kontroll på og har et luksusproblem med kunne velge og vrake fra lageret ;)
    2: Polar respons. Her må du velge. Ingen kan fortelle deg hva du liker best. Kan du ha smal Sweet Spot så kan du jobbe med en 4-veis for slippe delingen i kritisk område. Ønsker du bredere Sweet Spot må du nok kanskje se 5-veis. Dette er vel en del av dette med lunsj greiene, den ene følger den andre.
    3: Dersom du velger 5-veis, bestemme delefr. ut fra punkt 1 og om du klarer kanskje dele unna 2-5k slik du ønsker.
    Går det ikke. Tilbake til side en og dele 3k ;)
    4: Gi faen, spill musikk, låter sikkert knall anyway! :) Men du får ikke lov å gi f... for det er kjekt å følge med når du baler på her inne!

Litt på sidelinjen:
    Selv er jeg veldig glad for alle de som skubba meg utfor kanten og fikk meg til kjøpe 2360.
    Her er sweet spot bred.
    Jeg har hørt JBL Array 1400. Fantastisk høyttaler! Låt bra! Men med smal sweet spot, bevegde litt på hodet og hele lyden forandret seg.
    Det likte jeg ikke (tar forbehold om at da jeg hørte stod Arrayene med toe out i forhold til SS)
    Har makk i ræven og hopper fra side til side mens jeg lytter, må ha spredning :D
    Bemerker! Subjektivt om Array, ikke negativt ment!

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    klipsch folkene er galne. fyren har tydeligvis ikke snøring på hva beaming betyr eller hvor mye viktigere polarrespons er enn tullete lobing. 2veis med 2" kan aldri bli bra oppover uansett, låter ikke 3veis bedre så er noe gjort helt feil imo. ;)
    Kan du utdype?

Han sier at 3-veis beamer mindre enn 2-veis, altså at en mindre driver i toppen fører til mindre beaming. Er det noe feil med det, eller var det noe annet du reagerte på? Dessuten er det sammenheng mellom lobing og polarrespons. Lobing lager jo peaks/dips i polarresponsen, så jeg ser ikke hvordan det ene kan være viktigere enn det andre så lenge det henger sammen.

Jeg har ingen fasit på dette, det kommer an på hvilke kompromisser man foretrekker, for kompromisser blir det uansett med den fysiske avstanden mellom passbåndene hornsystemer nødvendig vis må ha. Unntaket er Synergy/Unityhorn med sine egne sett med kompromisser.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hvilke kompromisser har synergy horn?
    Er det et spesielt synergy horn du tenker på?
    Gurgla og fant bare masse forskjellige greier..
    Det er en type multiple entry horn patentert av Tom Danley.

http://www.danleysoundlabs.com/danley/wp-content/uploads/2012/01/The-Tapped-Horn.pdf

Hvilke kompromisser har synergy horn?
    De har vel litt ripple i responsen pga hullene som er relativt nærme kompresjonsdriveren. Dessuten gjør problemet med å få mid'ene nærme nok kompresjonsdriveren at denne må dekke et relativt bredt frekvensområde. Delefrekvens er gjerne i området 1500 Hz for en 1" driver. Danley har for så vidt løst dette problemet selv i Danley Sound Labs SM60, der han bruker en coax med egne entryhorn til mid.

sm60.jpeg

Dessuten er det bortimot umulig å finne mid'er med passende t/s-parametre. Jeg har ikke hørt noen av arten selv så jeg vet ikke om det har noen betydning. Men tanken om en reell fullfrekvent punktkilde med dynamikk uten lobing er besnærende

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette såg avansert ut....
    Hadde det vert en god ide hadde vel flere benyttet det eller.....?? :)

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Gjør et søk på diyaudio så ser du at det er mange som har prøvd seg. Problemet er at det er et avansert design der det er mange brikker som skal passe sammen. Patentet er fra 2005, og det tok ca 10 år før det begynte å komme fungerende diy-varianter. Dette er altså tiden det tok for den samlede kapasitet på diy-fronten å kopiere dette designet.

Det er noen tyskere som har prøvd seg på en slags kommersiell kopi:

ULTIMA! - dynamikks

Dessuten er denne å få kjøpt som en halvkommersiell/halvdiy versjon fra Paul Spencer:

Red Spade Audio

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Har fått langtidslåne 18sound 1086 horn med en søt liten nd1020 med 1.3" voicecoil og kunststoff membran.

Deler 1600 Hz 24 dB mot B&C DM50 i Tractrix 200 ned til 400 Hz.

18 sound comboen låter smooth med utstrakt diskant. Mangler bitte litt av briljansen/dynamikken fra beryllium. Synes faktisk at det er bredere sweet spot her enn med JBL M2. I tilleg får jeg growl fra det store Tractrix 200 hornet.

IMG_8385.jpg

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kult!! :)

Samme opplevelse som jeg fikk med gå fra 2446 til BMS.
    Her må en velge mellom Brillians/Dynamikk vs Smooth.

Må du bruke mye EQ på 18sound?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    La på bittelitt småtteri nå. Anyway, et enkelt baffelstepfilter er alt man trenger til passiv deling for å få et knallresultat.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Skummer gjennom tråden mtp lytteinntrykk.
    Ssss lyden er et ankepunkt. Den er redusert vesentlig med 18sound komboen.

Kjapt innpå. 5 veis med Radian 1"be og Fostex T500 er på lufta nå.

Konklusjone basert på subjektiv oppfatning av nyanser:

M2 låter ikke som horn men en blanding av vanlige høyttalere og horn. Har ikke "horn signaturen" (dumt ord).

Tractrix riggen har på en måte et forstørrelsesglass inn i lydbildet.

Mer rasp nedover med Tractrix riggen men det er vel ikke og rart med deling på 600 kontra 900 Hz?

Den økte detaljeringen i Tractrix riggen skyldes vel til dels beryllium?

Mer sshh i Tractrix. Dette er noe jeg må se om kan finpusses i DSPn. Er kanskje blitt bevisst en liten kulør/klang som Tractrix horna har?

M2 er mindre kritisk til opptak. Er smoothere.

Tractrix er mer dynamisk. Detaljer rundt trommeslag høres bedre.

Det er ikke noe særlig værre å sitte 1 meter til siden for sweetspot med Tractrix kontra M2 så "gjestefaktoren" er irrelevant IMO.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tenker "SSSSSSSSSS" er mer en voicing og EQ greie.
    Du har nå kunststoff membraner som spiller hele veien opp, om de er litt lik BMS, så tipper jeg de ruller av litt mer enn TAD/Fostex combo.
    Konsentrer måling rundt 10k-12k og se hva som skjer der. Er vel rundt der "SSSS" kommer fra mener jeg å huske...

Litt samme skjer om en dytter inn en FW F2 eller en SET. De runder av i toppen og gir på folkemunne "varm lyd".

Hva skjer om du kjører en slapp High Shelf ca 7k og oppover?

En annen sak er om drivere ikke er komfortable høyt i frekvens. Da kan "SSSSS" fort bli slitsomt om det er mye ringing.
    Men det er nok ikke mye ringing i noen av de driverne du bruker til topps.

Ingen fasit, bare innspill :)

Angående Avantgarde er det vel en form for BBC dip i området 1-3k. Den er er sikkert ikke "hard" å lytte til eller?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Har fått inn litt sssss igjen. Hører nå at det gjelder JBL2446be, Radian 475be og TAD2001. Beryllium slipper rett og slett mer igjennom kontra stoffmembraner.

Har koblet Radian 475be på 18sound XT1086 horna. 1600 Hz 24 dB deling.

Det ble en åpenbaring av detaljer og dynamikk ift de søte små 18sound nd1020 som er smoothe og behagelige. Faktisk er sistnevnte bedre på litt vanskelige innspillinger IMO.

Her er Radian på XT1086 nesten ved lyttepos med mikken on aksis:

IMG_4837.jpg
    IMG_4838.jpg
    IMG_4839.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da hadde jeg litt feil i mitt forrige innlegg med den EQ greia! :)

Hva skjer om du kjører på med EQ i toppen? Ser ut som det ruller av en del.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.616
    Torget vurderinger
    10
    Mangler ikke diskant her.

Et bredere utsnitt av målingen, subbene er ikke med:

IMG_4840.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den er grei! :) (Er blitt vant med å ta feil!)
    1600hz! Nesten like lavt som her....noe sier meg at jeg har litt store horn for oppgave 1k->

Er det TAD ut neste?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn