Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er hele Polen i sving med å lage 600 horna?
    Hvor lang tid tar det vanligvis fra bestilling til det er i hendene?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Tja si det. Polen tar tid.

BTW. Blir alltid litt nervøs når jeg hører PA utstyr som ikke koster noe i forhold til hjemme HiFi utstyr.

Var på Sjøstjernen i Drøbak i går og hørte på to rustne herrer i vindstille solnedgang mot Oscarsborg (og Stena Line) i +20 grader med sitteplass grillbuffet og rødvin. Meget behagelig lydbilde.

IMG_8571.jpg

Inne i restauranten i bakkant hadde de Bose. Du for et trøkk.

https://norge.thomann.de/bose_l1_mo...yJZ57qgUA_yjs53lNj2rObOjw0mXHxsYaAuwqEALw_wcB

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Polakker er trivelige folk, kjenner flere :)
    Bare pass på om de svarer "JA" på alle spørsmål.....

Mye PA som faktisk spiller bra!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Store ting på gang ?
    Neida. Bare en avsjekk om det blir bedre lyd.

Forøvrig synes jeg at de store Tractrix 200 er helt rå. Det blir et digert lydbilde. De blir nok værende. Subbene også. Er ikke plass til alternativer.

Disse Inslow 100Hz horna jeg har arvet av Kevlar er faktisk ikke så ille store; 100 cm med 55x55 cm munning. Har vondt i korsryggen, de er sandfylte.

Min Hornlyd/Bakken (R) modulære krybbeløsning med diverse justeringsmuligheter kan fint settes på et midbasshorn.

Estetikken er det kurant å ivareta. F eks noe sånt?

IMG_8643.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    12" ja.

Det er laget for B&C 12PE32: 101 dB, fs 51 Hz, qts 0,18, xmax 2,8 mm, BL 19,1. En tung og stram driver egnet for horn.

Men det fulgte ikke med B&C. Istedet EMS LB7. En spretten 7 tommers fulltone med xmax på 3 mm og fs på 40 Hz. I følge Kevlar trakk den det lengste strået med ekstra artikulasjon og live feeling.

en_products

B&C Speakers

DIY 100hz midbass horn - The Paper Horn by Inlow Sound

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jeg spør og graver videre om dette med beste og værste delefrekvens.

Fikk et veldig interessant svar hvor jeg føler at Snickers har vært inne på lignende tanker før?

GoodSoundClub - Romy the Cat's Audio Site - Crossover point

Hi. I got different oppinion bout the XO.For sure it has influence on the lobing. Definately, depending on which filter type u use, it will create different on- and off axis response.
    E.g. i like cutting the supertweeter at 8k with butterworth even order. will give you a +3db peak on axis, but a linear average (all axes) response.This is nice as the 8k peak gives a touch xtra resolution and stage size. The overall balance is still fine.
    The next favorite XO between mid & hi is 3 or 3.5k. Ears most sensitive in that region. Many people, listening to very loud female voice especially, like to dipthe response in that region (bbc dip). Thats according to Linkwitz the region where our ears got different response depending on the listening angle.So what i do, i cross at 3.5k with an linkwitz (or any other flat summing -6dB XO point) filter, that gives me linear on axis response, but an overall energy dip of -3dB xactly there. Which fades the indirect sound a tiny bit to smoothen "the shout".
    Another region of sensitivity is 200Hz. Below youre very sensitive to phase shifts, above less.
    Also one should try not to have alisson effects of surrounding walls near the XO points. Generally. This is the worst of all.
    Last but not least, try to measure more. Not just RTA. But hi-res sinus sweep. Try outdoor measure. Gives you real hi-res curves and unvieles weak spots of the driver. Especially distortion. Try not to reach amplitude ripples on the top. Most of all, try to cross to highpass before the D3 odd harmonic raises. The measures will narrow your best options down more than you want Smile
    cheersjosh

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Interresant :)

Leste kjapt i tråden.
    Hva er Alisson Effect?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10

Leste kjapt i tråden.
    Hva er Alisson Effect?

Tror han mener alias:

misidentify (a signal frequency), introducing distortion or error.
    "fringes at higher spatial frequency are aliased by the sensor"

Trolig at hvis driverne ikke står fritt så kan det oppstå diffraksjoner fra forskjellige ting; bafler, møbler, vegger osv?

Det er mye snakk om CD horn (Constant Directivity Waveguide som SEOS, OS, M2, etc) og et ubesudlet område fra 600-10000 Hz, ja kanskje til og med uten diskant.

Jeg har en feeling av at å presse en kompresjonsdriver en eller begge veier kan være like ille som en "såkalt uheldig delefrekvens".
    Sluket har kommentert at et godt implementert 5 veis system har "fordeler som oppveier ulempene".

Med f eks Radian 475be så ser jeg av målinger at den er jevn og forvrengings/ressonansfri fra 2-10K. Jeg har spilt fra 2800-9600. Da får jeg en veldig uanstrengthet.

Hvis jeg kjører Radian et stykke under 2K så skjer det "noe". Kjører jeg JBL2446be under 600Hz skjer det samme. TAD2001 og Radian 475be høyere enn 10000Hz låter dårligere enn Fostex T500 på topp.

I og med at jeg har 2,4 meter lytteavstand blir alt et kompromiss. Med JBL M2 og 2450SL aquaplas fra 800-10000Hz og Fostex T500 på topp så nærmet det seg uanstrengtheten med 5 veis og sammenhengen og spredningen var bittelitt bedre men ikke så mye jeg hadde forventet. Aquaplas membranet låter litt ullent ift beryllium.

Når man i et femveis system lar driverne og horn spille på lag så trenger man nesten ikke EQ. Jeg mener bestemt å høre at mye EQ og deling brattere enn 24dB også gir litt mer ullen lyd.

Min foreløpige konklusjon er at både CD horn med EQ og 5 veis med deling i 2-5K området har sine svakheter men at summa summarum så er det faktisk litt gunstigere med 5 veis.

Lang lytteavstand og 5 veis er jeg temmelig sikker på at er overlegen alle CD løsninger

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Leste kjapt i tråden.
    Hva er Alisson Effect?

Tror han mener alias:

misidentify (a signal frequency), introducing distortion or error.
    "fringes at higher spatial frequency are aliased by the sensor"

Trolig at hvis driverne ikke står fritt så kan det oppstå diffraksjoner fra forskjellige ting; bafler, møbler, vegger osv?

Det er mye snakk om CD horn (Constant Directivity Waveguide som SEOS, OS, M2, etc) og et ubesudlet område fra 600-10000 Hz, ja kanskje til og med uten diskant.

Jeg har en feeling av at å presse en kompresjonsdriver en eller begge veier kan være like ille som en "såkalt uheldig delefrekvens".
    Sluket har kommentert at et godt implementert 5 veis system har "fordeler som oppveier ulempene".

Med f eks Radian 475be så ser jeg av målinger at den er jevn og forvrengings/ressonansfri fra 2-10K. Jeg har spilt fra 2800-9600. Da får jeg en veldig uanstrengthet.

Hvis jeg kjører Radian et stykke under 2K så skjer det "noe". Kjører jeg JBL2446be under 600Hz skjer det samme. TAD2001 og Radian 475be høyere enn 10000Hz låter dårligere enn Fostex T500 på topp.

I og med at jeg har 2,4 meter lytteavstand blir alt et kompromiss. Med JBL M2 og 2450SL aquaplas fra 800-10000Hz og Fostex T500 på topp så nærmet det seg uanstrengtheten med 5 veis og sammenhengen og spredningen var bittelitt bedre men ikke så mye jeg hadde forventet. Aquaplas membranet låter litt ullent ift beryllium.

Når man i et femveis system lar driverne og horn spille på lag så trenger man nesten ikke EQ. Jeg mener bestemt å høre at mye EQ og deling brattere enn 24dB også gir litt mer ullen lyd.

Min foreløpige konklusjon er at både CD horn med EQ og 5 veis med deling i 2-5K området har sine svakheter men at summa summarum så er det faktisk litt gunstigere med 5 veis.

Lang lytteavstand og 5 veis er jeg temmelig sikker på at er overlegen alle CD løsninger
    HVA! Dissing av CD og aquaplas!! :D

Du har helt rett i alt du skriver! ;)

Velger tilføre: Du snakker her om et system som koster penger og en skal ha minst mulig kompromisser, så ikke folk mister motet! (Meg selv inkludert!) :)
    Da ender en med 5-veis.

Hørt 2450SL be hos OMF. Det var en frisk og kjekk opplevelse.
    Skjønner hva du mener.

Kan benytte CD horn, men skal en luke ut absolutt alle ulumskheter blir det 5-veis det også.
    CD har bare andre utfordringer enn runde tuter.
    CD er litt mer tilgivelig for kunne spille over bredt område.

Spørs om du ikke havner tilbake på side 1 når du får inn midbasshornet...Det forandrer sakene litt i forhold til dele T200 lavt.
    Om da ikke T600 gjør noe bra?
    Likevel må driverne levere i sitt komfortområde.
    1" under 2k.....2450 til 10k.....du veit ;)

Allison: tror jeg skjønner! Takk!

Mvh
    oks

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Det drøyer litt med levering av småhorn.

Gjør fortsatt research på hvilke områder jeg bør unngå å dele.

Ser at flere skriver at 2-4K er minst gunstig.

Har fått en anbefaling fra en som kjører Tractrix 200 som meg å dele ved 4800 Hz (fra 600 Hz, tre oktaver). Han har også Radian 475be og Tractrix 1000 som han nå har byttet til JMLC 1400 og sier er en forbedring.

Teoretisk sett, ihht hva jeg leser så vil jeg da teste følgende alternativer:

A) Tractrix 600 ved 1500 Hz med JBL 2450SL med standard og be membran
    B) JMLC 1400 ved 4800 Hz
    C) JMLC 2000 ved 4800 Hz og litt opp men ikke for høyt, likte ikke 8K

XT1086 waveguiden ved 1,8-2K er heller ikke dumt.

IMG_4911.GIF

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje noen vil utdype konsekvense av feil i hhv fase, high error og amplitude ihht skjema over?

Jeg tror det er løpetid, perspektiv/sammenheng og jevn respons?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fin den tegningen :)

Under 1k ser det ut som øret er mest følsomt for evt fasefeil mer enn feil i nivå/respons.

2-4k er en rett og slett veldig følsom for alle feil. Fase, nivå, lobing, vreng, u name it.

I øvre frekvenser er en mest følsom for nivå, jevn respons som du nevner.

Slik tolker jeg det med min enkle kunnskap :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg sparklet alle skruehull i midbasshorna. Skal males hvite.

Mekket på bakkammeret. Her er det en del jobb for å få bra finish. Kevlar hadde laget et knallsmart patent med et stempel som kunne skrus for variabelt volum i kammeret. Det tok for mye plass så jeg demonterte.

Blir gøy med midbass snart.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Tror de var de horna jeg hørte når jeg var der for å kjøpe TH subbene mine.
    var bra med smekk i dem da i alle fall!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Benytter du konsekvent BBC dip?
    Kjører selv spikrakt rett forbi 2-4k området nå. Kan ikke si det er plagsomt i vesentlig grad. :)

Årsak til spørsmålet er når ser på tegningen over, er da kanskje BBC dip for å kamuflere feil i området..?

Litt som da jeg kjørte 2446/2360 helt opp så låt det bedre å ha avrulling i toppen enn flat kurve, da dette kamuflerte ringing.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Bbc dip brukes nettopp til det.
    Jeg bruker litt dipp ja.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Mer om rensing av spolegap og sentrering av membran.

GoodSoundClub - Romy the Cat's Audio Site - Vitavox’s S2 Survival Guide.

8) Clean the S2’s gap. Many people have different ways to clan the gap but old-good mask tape will do. It might be quite tedious. I will not elaborate on it as all percussion and warnings about the gap cleaning are well known. I would only recommend before cleaning the gap to mask out the entire back palate of the driver and collect on the making tape all dirt that will be dropped there from everything. The gap is never could be too clan and I strongly encouraged to over-clean it.

9) When you get the new Mike’s diaphragms install them into the driver according to the his/Vitavox instructions.

10) Place the diaphragm’s palates and screw the palate’s 6 bolts into thier slots. Screw very gently those bolts; the order is not important but DO NOT TIGHT THEM now.

11) Now you have to tune the driver and it might be complicated. The tightness of those six bolts will HUGELY affect the performance of the driver. In many instances the 5-degree of one of the bolts will distinct the sound of your drive from bad to good. By aligning the diaphragms you will accomplish 2 things:

A) Center the coil in the gap and make it do not scratch the walls) or do not touch the junk that you left in there)

B) Tune the driver sonically, even if it is has been already properly aligned.

12) To accomplish the 11A is relatively simple. Many people use different methods: distortions analyzer, high voltage full-driver-range frequency sweep, RTA with maximum response around 600-900 amplitude, injection a signal into the secondary resonance and so on. Use whatever method you want but your driver should not have any alien sounds during a sweep. To work with 6 bolts alignment is relatively complex. Use 2 opposite bolts to start and when you reach a perfect result for 2 opposite bolts then add the forces of the rest 4 bolts by tightening them in X-order.

13) To accomplish the 11B is relatively difficult. The RTA will not help even if you have a reference sweep from another driver at 0.1 dB resolutions. The problem is that a very minute tightening of those bolts will still maintain the driver in a perfect “11A state” but will quite auditably affect harmonics and obertones, or the “11B state”. The distortions analyzer is very valuable tool but I learned that the best sound I was able to get NOT at the lowest distortions measurable level, not to mention the it is very difficult to fix the diaphragm’s plate at the mathematically best position (remember your have 6 damn bolts in there to screw but just one life). I tune the diaphragms at the 11B level by a hearing, Take a good contralto singer, connect the amp to a driver with it’s opened back plate, pace the driver on the table with a hole to let sound to go out and play music (I accustomed to do it by playing Polish singer Eva Podles singing the Stravinsky’s Oedipus Rex). It will sound for a beginning kind of st
    range but soon you will figure out Sound and will be able to detect the relationship between the few degree of the bolts turns and the sonic result. The more LF harmonics you get the best it will be (it will open also a lot of HF). It is possible that you will screw up the 11A setting but it is not important, as when the coil will be properly alighted at 11B then it will be automatically properly set in11A. You may abandon the aligning at 11A but it you want to get all S2’s “kinkiness” while it will be handle the crescendo of the string group during the second movement of the Tchaikovsky 5th symphony or a dynamic attack of a good soprano then better to suffer now then later. The 11B alignment works strange: some of the drivers could be tuned within a few minutes and I have seen some S2 that I was not make sound good at (11B level) for weeks. Go figure!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ville ikke brukt musikk til tune membran.
    Med sveip hører en faktisk ganske lett om noe er galt.
    Og en måler fint vreng, feil i respons.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Da har horna fått to strøk både innvendig og utvendig

Bakken kuttet et par ordentlig tykke bakplater i bjerk.
    Så brukte jeg X-Tack7, en tykk rutelim aktig Tec7. Grusomt sterk.
    La på en halv patron pr bakplate. Fugen ble mellom 3 og 6 mm tykk.

IMG_8925.jpg
    IMG_8916.jpg
    IMG_8922.jpg
    IMG_8923.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Midbasshornet ditt er mye kulere enn iphone!!!! :)
    Ta kun bilder med mobilen (eplofonen) liggende, mener de kommer riktig da.

Er det slik at du monterer driver i bakkammer, så montere bakkammer på hornet?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Midbasshornet ditt er mye kulere enn iphone!!!! :)
    Ta kun bilder med mobilen (eplofonen) liggende, mener de kommer riktig da.

Er det slik at du monterer driver i bakkammer, så montere bakkammer på hornet?
    Skrur drivern i bakplata på hornet. Så putter jeg bakboksen utenpå.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Kjekt med litt opplæring. Snickers er nøyere enn meg og deg gir resultater. Han var ikke fornøyd med skrutrekkerne mine så vi kjøpte en med ruglete tupp slik at den ikke skulle glippe:

https://www.google.no/search?client...13k1j0i19k1.SrQpBWNAI2A#imgrc=3-rdn6kMQQrrcM:

Nå er jeg (trolig) selvgående på membranbytte og justering. Skikkelig pirkearbeid.

TAD 2001 er ok, 2450SL har fått truextent og er ok og 2446 med aquaplas står for tur, den mekker jeg selv.

TAD 2001 selges.

2446 med aquaplas selges definitivt da Tractrix 200 hornets komfortområde er 400-2000 Hz noe som gjør at standard storformat rett og slett er feil match.

2450SLbe skal inn i Tractrix 600 :)

Også et foto av læremestern:

IMG_8964.jpg

Sist redigert:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Portugal
    Så da er det bare å komme til deg og få byttet i mine 2450j ?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Way to go Hornlyd & Snickers!!!!!!!! :D

Skåler med kaffekoppen! Bra du har fått orden på driverne dine!!

Kan du fortelle litt kanskje? Var det rengjøring eller sentrering som var største issue?

Stå på! Høsten er komt! Vi er sikkert flere som venter på midbasshødn inn i bua! :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Tålmodighet x 10.
    Godt lys både ovenfra og punktvis.
    Forstørrelsesglass eller som meg, veldig nærsynt og av med brillene.
    Det minst bøss MÅ bort.
    Maskeringstape i en visittkortbit, evt rødsprit, q tips, trykkluft på boks, skru og juster x10, spille sveip og sinustoner relativt høyt. Låter det rent er det rent. RTA med sinustoner viser 2 harmonisk, er det 3 harmonisl i liten grad er det som regel litt skurr.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn