Interresant
Leste kjapt i tråden.
Hva er Alisson Effect?
Tror han mener alias:
misidentify (a signal frequency), introducing distortion or error.
"fringes at higher spatial frequency are aliased by the sensor"
Trolig at hvis driverne ikke står fritt så kan det oppstå diffraksjoner fra forskjellige ting; bafler, møbler, vegger osv?
Det er mye snakk om CD horn (Constant Directivity Waveguide som SEOS, OS, M2, etc) og et ubesudlet område fra 600-10000 Hz, ja kanskje til og med uten diskant.
Jeg har en feeling av at å presse en kompresjonsdriver en eller begge veier kan være like ille som en "såkalt uheldig delefrekvens".
Sluket har kommentert at et godt implementert 5 veis system har "fordeler som oppveier ulempene".
Med f eks Radian 475be så ser jeg av målinger at den er jevn og forvrengings/ressonansfri fra 2-10K. Jeg har spilt fra 2800-9600. Da får jeg en veldig uanstrengthet.
Hvis jeg kjører Radian et stykke under 2K så skjer det "noe". Kjører jeg JBL2446be under 600Hz skjer det samme. TAD2001 og Radian 475be høyere enn 10000Hz låter dårligere enn Fostex T500 på topp.
I og med at jeg har 2,4 meter lytteavstand blir alt et kompromiss. Med JBL M2 og 2450SL aquaplas fra 800-10000Hz og Fostex T500 på topp så nærmet det seg uanstrengtheten med 5 veis og sammenhengen og spredningen var bittelitt bedre men ikke så mye jeg hadde forventet. Aquaplas membranet låter litt ullent ift beryllium.
Når man i et femveis system lar driverne og horn spille på lag så trenger man nesten ikke EQ. Jeg mener bestemt å høre at mye EQ og deling brattere enn 24dB også gir litt mer ullen lyd.
Min foreløpige konklusjon er at både CD horn med EQ og 5 veis med deling i 2-5K området har sine svakheter men at summa summarum så er det faktisk litt gunstigere med 5 veis.
Lang lytteavstand og 5 veis er jeg temmelig sikker på at er overlegen alle CD løsninger