Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    TAD mangler skumgummi og trenger finjustering av det ene membranet.

Nå skjønner jeg hva de mener med uttrykket "bell like" top end extension når de beskriver beryllium: Radian 475BePB High Frequency Compression Drivers - Radian 475BePB - Radian 475BePB 1" high frequency compression driver with a beryllium diaphragm. Radian 475BePB 1" high frequency compression driver with a beryllium diaphragm is available here. Rad

Når det et sagt så tror jeg ikke det bare er å skvise 1" og 2" berylliumsdrivere opp i frekvens med og uten EQ. Mindre membraner har slik jeg hører det en form for "uanstrengthet" som ikke har noe med oppbrytning eller ei som beryllium har mindre av. Det har blitt forklart meg at små membraner har bedre impulsrespons, er kjappere.

I BMSne dine oks så er diskanten liten og ditto oppløst og sweet. Men et berylliumsmembran har mere kling og dæng.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    Når skal folk lære/høre/tenke..... det tøyset med å tvinge en mellomformatdriver til å spille diskant.... funker ALDRI. Hjelper ikke med Be, de fysiske lover gjelder fortsatt. 1" drivere helt opp UTEN EQ er for dauhørte gamlinger med slappe preferanser. Med EQ er også for dauhørte - bare ikke så gamle...:D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Fostex T500 er som kaptein sabeltann, han kommer alltid tilbake. Den smoothe svevende toppen har jeg ikke fått til med andre løsninger :)

Dog 18sound hornet har en svært jevn og fin spreding langt opp som gir bedre power respons "romklang" i >10000 Hz.

Ser frem til å prøve Tractrix 600. Har tro på å isolere 1200-10000 Hz området i mitt oppsett med kort lytteavstand.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    BMSene har 1,75" diskant. Like stor som i 1" driverne.
    Men den behøvde lite EQ i forhold til 2410. Jeg veit ikke hvorfor.

Jeg er kun dauhørt og med slapp fisering! :D
    Det er en grunn til at jeg spurte etter diskanter før i dag Sluk ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    1" drivere har som regel 50 mm. membran, og må også ta hensyn til frekvensområder helt ned til under 1 kHz med tanke på faseplugg og utløp. No Free Lunch.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hvilke kompromisser har synergy horn?
    Er det et spesielt synergy horn du tenker på?
    Gurgla og fant bare masse forskjellige greier..
    Det er en type multiple entry horn patentert av Tom Danley.

http://www.danleysoundlabs.com/danley/wp-content/uploads/2012/01/The-Tapped-Horn.pdf

De har vel litt ripple i responsen pga hullene som er relativt nærme kompresjonsdriveren. Dessuten gjør problemet med å få mid'ene nærme nok kompresjonsdriveren at denne må dekke et relativt bredt frekvensområde. Delefrekvens er gjerne i området 1500 Hz for en 1" driver. Danley har for så vidt løst dette problemet selv i Danley Sound Labs SM60, der han bruker en coax med egne entryhorn til mid.

Vis vedlegget 446422

Dessuten er det bortimot umulig å finne mid'er med passende t/s-parametre. Jeg har ikke hørt noen av arten selv så jeg vet ikke om det har noen betydning. Men tanken om en reell fullfrekvent punktkilde med dynamikk uten lobing er besnærende
    Veldig sent svar på denne, men jeg eier jo 2 sett med slike synergy horn og de låter helt fabelaktig. Graden av lydkvalitet over et stort område utendørs er helt i en annen liga kontra alt annet jeg har hørt.

Mine fra verkstedet:

1475520785246.jpg

20161005_203147.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    AHA!! Hører du, Hornlyd - det nye heretter må bli å spille UTE!!! Romproblemer, refleksjoner. alles - saga blott. Et par snag's er det vel, men det finner vi ut av.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    AHA!! Hører du, Hornlyd - det nye heretter må bli å spille UTE!!! Romproblemer, refleksjoner. alles - saga blott. Et par snag's er det vel, men det finner vi ut av.
    Eller bare ha så stort rom at utendørs og inne er det samme:cool:

Ps: de er selvsagt ekstremt bra innendørs også.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    1" drivere har som regel 50 mm. membran, og må også ta hensyn til frekvensområder helt ned til under 1 kHz med tanke på faseplugg og utløp. No Free Lunch.
    Storformat: ca 500-7k
    Småformat: ca 1k-10k
    Begge bør ha diskant i toppen!
    (ca villedende, litt fra og til)
    Har skjønt det nå! Er bare treig og dauhørt og hører ikke etter før har hørt det selv.... :D

BMSene har vel en utforming som gjør tweeter leverer det den skal i sitt område (6k->)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    Omtrent ca. noe slikt ja. Området 7-800 Hz - daylight bør håndteres av TRE egnede drivere. Innbyrdes deling avhenger av drivernes egenskaper og ikke minst valgt horn/størrelse. Korrekt utført så er det ikke problemer med honking eller beaming.

*RBJ*

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Det er en type multiple entry horn patentert av Tom Danley.

http://www.danleysoundlabs.com/danley/wp-content/uploads/2012/01/The-Tapped-Horn.pdf

De har vel litt ripple i responsen pga hullene som er relativt nærme kompresjonsdriveren. Dessuten gjør problemet med å få mid'ene nærme nok kompresjonsdriveren at denne må dekke et relativt bredt frekvensområde. Delefrekvens er gjerne i området 1500 Hz for en 1" driver. Danley har for så vidt løst dette problemet selv i Danley Sound Labs SM60, der han bruker en coax med egne entryhorn til mid.

Vis vedlegget 446422

Dessuten er det bortimot umulig å finne mid'er med passende t/s-parametre. Jeg har ikke hørt noen av arten selv så jeg vet ikke om det har noen betydning. Men tanken om en reell fullfrekvent punktkilde med dynamikk uten lobing er besnærende
    Veldig sent svar på denne, men jeg eier jo 2 sett med slike synergy horn og de låter helt fabelaktig. Graden av lydkvalitet over et stort område utendørs er helt i en annen liga kontra alt annet jeg har hørt.

Mine fra verkstedet:

Vis vedlegget 447958

Vis vedlegget 447959
    Låter svært bra disse SPL TD-1 høyttalerne til Danley! Du har ikke tilfeldigvis hentet disse fra Sandnes?
    SH-50 er enda noen hakk opp i lydkvalitet, har sammenlignet disse side-by-side.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Kjører på 2000 Hz deling nå.

Den evige søken på den ultimate delefrekvens er selvfølgelig systemavhengig men i 5 veis verdenen er det ikke et enormt utvalg av variabler. Forutsetter deling ved ca 10K mot Fostex T500.

Har lest at de som hadde digert JBL 8" Seos sier at deling ved 2000 Hz var problematisk?
    Noen skriver at vokal området (Bell telefon) fra 300-3000 Hz er det mest kritiske og må holdes urørt.
    Andre sier at de ikke vil dele mellom 1200 og 8000 Hz da det er presens området.
    Threshold of hearing grafen viser at mellom 2000 Hz og 6000 Hz er fyfy.

En god summering og løpetidskorring er selvsagt i denne diskusjonen. Også at horn og drivere er komfortable. Jevn overlappende spredning også. Det det koker ned til da er loobing. Å holde seg under målet på en halv bølgelengde er komplett umulig med hornsystemer. Men det sies at fra 4-5000 Hz så er ikke øret så følsomt.

Jeg lurer på om +/- 1500 Hz med Tractrix 600 kan være et meget godt valg. Skjønner ikke helt problemet med deling der. Spredningsmessig mellom Tractrix 200 og 600 er 1500 Hz tiptop og loobing problematikk kontra 3000 Hz er halvert.

IMG_4843.JPG

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    De "klassiske" problemområdene ifbm. deling er litt myter og i tillegg betraktninger fra før de gode aktive filtrenes inntreden idet hele. Mye av den gamle kunnskapen gjelder ikke nødvendigvis like sterkt som før. Lobing er noe av det som bekymrer meg minst - i det hele tatt dette med å bekymre seg FØR en har kokt sammen et fornuftig oppsett er en jævla uting! If it ain't broken (enough) - don't fix it.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Har lest at de som hadde digert JBL 8" Seos sier at deling ved 2000 Hz var problematisk?
    Problematisk er det ikke, men litt trøblete pga hornet/elementets respons i det området.
    Krever litt møysommelig arbeid med klassiske iir filtere, men var gjort med noen tastetrykk i Audiolense som vi testet i går akkurat med det hornet.
    Opplevde deling som fullstendig sømløst tross for et sensitivt område for øret.

Enig med sluket. De gamle sannheter står for fall med aktiv deling, men det krever systematisk jobbing for en god summering i de mest følsomme områdene. Men det krever at en har satt seg godt inn i tolkning av måleresultater, og har god forståelse for hva som skal til for å få drivere til å spille på lag

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    JoHoo, vi rattet TAD2001 til 8K. Jo det ble umiddelbart litt ryddigere og alt i alt veldig bra. Men... jeg savnet luften fra Fostex T500 og det store hornet beamer litt opp mot 8K så lyden ble, ihht Snickers, litt tørr der.

Jeg har en feeling av at man ikke umiddelbart fanger opp uregelmessigheter i spredningsmønsteret da man først og fremst lytter etter jevn respons eller til og med benchmarker mot dårlig summering.

Min foreløpige konklusjon er at selv om man kommer seg utenfor presensområdet som er sånn ca 1,2-7K så vil dårlig overgang i spredningsmønsteret irritere over tid.

LMC deler JMLC270 mot JMLC1400 ved 8K hvis jeg ikke husker feil. Det låter fint men han har et veldig stort rom. Hos meg hadde det krasjet fullstendig.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    TAD all-stars hos meg deles som følger;

TAD TM-1201H (2 stk.) 130/180 Hz - 800/1.000 Hz
    TAD TD-4001 800/1.000 Hz - 3.500 Hz ( TH-4001 350 Hz mod. / JMLC-350 )
    TAD TD-2002 3.500 Hz - 7/8/10.000 Hz ( JMLC-1000 )
    TAD ET-703 7/8/10.000 Hz - daylight

Sømløst - ikke søvnløst! Nærfelt som avstand. Ingen ting er så praktisk som en god teori, men ingen ting er verre enn når en lar teorien ta overhånd.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Sømløst - ikke søvnløst! Nærfelt som avstand. Ingen ting er så praktisk som en god teori, men ingen ting er verre enn når en lar teorien ta overhånd.
    Bruke driverne så de ikke havner for nært Fs og samtidig ikke begynner ringe/resonere. "Komfortsone"
    Har jeg rett?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    Goes without saying. But not without paying.....

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Goes without saying. But not without paying.....
    Hehe :)

Og da ser en lett hvorfor 2446 bør holdes OVER 600!

Og mitt system er big doodoo der bassene spiller på Fs og hornet er full av impedanser...
    Forstår det slik at JMLC er fantastisk med tanke på impedanser?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10

Bruke driverne så de ikke havner for nært Fs og samtidig ikke begynner ringe/resonere. "Komfortsone"
    Har jeg rett?
    Ser at B&C DM50 drivern min har fs, tydeligvis, litt over 300: B&C Speakers

Finner ikke fs info på hverken TAD eller JBLs comp drivere.

Fs på basselementer er vel ikke så viktig da man allikevel spiller way down?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fs på basselementer er viktig nok, da det sammen med andre parametre medvirker til å indikere eller bestemme avrulling nedover, avhenging av kabinettype

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her er 2446:
    https://www.jblpro.com/pub/components/2446.pdf

Om du ser på nederste impedans kurve der det er tilkoblet "plain wave tube" så ser enn at impedans er ganske høy ved 600 og topper seg ved 500.
    Litt under 500 er Fs. Dette har vi prøvd og drivern låter ikke bra så lavt.

Her er BMS4590, men ser ut som måling er med horn, og da er det litt mer usikkert for veit ikke hva hornet tilfører av impedanser.
    En ser impedans peak @ rundt 350hz.
    http://www.bmsspeakers.com/fileadmin/bms-data/curves_compression/ferrite/bms_4590_curves.jpg

Ser du på systemet til den gode store Sluk, så er det klart at dette med i beregningen.
    Gjelder også basser.
    Se på GPA 515 Alnico versjonen, den har lav Fs.
    http://www.greatplainsaudio.com/downloads/515_C.pdf

Veit ikke hvor langt ned Slob spiller, kjenner heller ikke til hva som helt skjer med slob, men såg litt på dette før jeg begynte med OBene mine, og vurderte opp mot mobster og de forrige ob tårna til Sluk.
    Jeg har ikke råd til kjøpe drivere i hytt og pine, og tok sjansen med 2226 som har Fs nermere 40. Jeg spiller da på Fs, det krever forsterkerkraft og driver er litt ute av kontroll, men oppfattes gjerne til gi litt mer bass.
    (Alpha og høy Q, Fs rundt 40, du skjønner) ;)
    Sluk sine OBer er dermed mer lettdrevne enn mine.

Når vi blir voksne, dvs litt mindre barn, har vi med alle slike beregninger i oppsettet.

Ser en på Sluk systemet finner jeg ikke ene eneste feil i forhold til de teorier jeg klare å få med meg inn i mitt smale hode.
    Eneste er kanskje floor bounce, pga en driver i midbass, men den står nært gulv og reiner med Sluk har kontroll her også!
    Horn har kort avstand med tanke på lobing. Fasekorrekt montering osv osv!
    Gutten er ikke til å kødde med og vi andre skal bare høre etter!

Angående 1" TAD tenker jeg du er godt over Fs.
    Her er JBL 2426, kanskje den kan sammenlignes:
    http://www.music.mcgill.ca/caml/lib/exe/fetch.php?media=equipment:jbl2426.pdf

Fs rundt 650. Men stiger gradvis fra 1k og nedover.
    Ikke bruke disse driverne under 1k har vi nettop lært. Impedanskurve gir svaret , så også ørene når en prøver å utfordre.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjører en Linkwitz transform på mellomtonene mine, for å rette ut frekvensgangen ned til ca 50Hz, da jeg deler på 150Hz, og F3 i lukket ligger i underkant av 100. Greit nok på et vanlig høyttalerelement, men ikke en sport jeg ville gjort på en CD...

Johan-Kr

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    På CD blir det litt til at det sier seg selv, nært Fs så begynner de låte dårlig.

Så kan en se på T500, helt flat kurve :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt info:

Most of the vintage units have Fs’s around 350Hz – 550Hz. Few examples that I’ve measured, TAD 2001 Fs = 360Hz, JBL 2440 Fs = 480Hz, Vitavox Fs = 400Hz, Altec 288C Fs = 490Hz, JBL 2420 Fs = 520Hz. A lot of the newer compression drivers do tend to have higher Fs’s, but it is the likes of Selenium, and the smaller and cheaper ones that have the higher Fs specs. Heck, the 1" Radian 475PB has an Fs of 530Hz, not too bad. Of course my all time favorite to cover the broadest range is the TAD 2001, 600Hz – 19KHz on a 435Hz tractrix without EQ. As far as the majority of the 2” comp drivers go, a super tweeter will be required above 10KHz. You are dead right about the Cms distortion. This is quite easy to hear in the midrange of abused compression drivers that are being asked to do too much.

https://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=hug&m=63328

Ta det med litt salt, som alltid.
    Har du vurdert TADen i M2 som en test? Veit det skal ikke bli bra, bør vel være pancake, men sånn for morro skyld :)
    Om en skal no forske....

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    TAD i M2 er faktisk mulig da jeg har 1-1,5" adapter på inngående. Men det kludrer vel til hele prinsippet ala SEOS 30 med 1,5"?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kludder i Seos kjenner jeg ikke til..
    Men det blir vel noe tull med brå overgang adapter/driver med hals over til M2.
    Jeg kan ikke slike greier..ikke faseplugger osv heller.

Men ser ut som TADen leverer greit både ned til og under 1k...
    Galningen over her skriver han har delt 2001 1.ordens ved 475hz!
    Det hadde jeg pokkern ikke tørt, heller ei giddet å prøve.

Var no bare en tanke siden du har delene og liker teste ut ting :)

Testet ikke LMC og grelv TAD 4003 i 2384?
    Noen som veit hvordan det gikk?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.959
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    knallbra
    en av de beste komboene hittil og trolig mine nye ventehorn utover høsten :D

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skikkelig kult!! :D
    Og det hornet er jo så godt som gitt vekk hos reconingspeakers!

Drivern litt dyrere da men... :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.959
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men :
    det er for lite munningsareal om man ikke synes det er ok å la FLH spille til 750. som de gjør veldig bra
    det trenger skikkelig demping.....
    det som gjenstår av testing på 4003 er:
    konisk trau med traktrix avslutning ala Klipsch K-402
    multicelle 1505 i plywood, som anbefales sterkt av han jeg kjøpte 4003 av som er bekjent av Jean Hiraga og Yamamura -san
    foreløpig er 4003 uten tweeter i 2384 best..lavest vreng, smoothest og bred "sweetspot"
    3-oktavs"regelen" kan man glemme i slike cd horn som JBL etc, så der spiller 4003 som en drøm fra 750 til 16-17K
    ALE er solgt til Hanoi

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det virker som en helt annen sport å leke med CD horn.

Er i læremodus..
    Ser ut som 4003 har kortere hals og større exit vinkel som gjerne gjør den til en god match med 2384.

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    2384 profilen er kanon bra.
    Har benyttet denne profilen i et par år sammen med Tad-4002. Meget fornøyd med denne komboen.
    4003 er nok enda et knepp opp.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    men :
    det er for lite munningsareal om man ikke synes det er ok å la FLH spille til 750. som de gjør veldig bra
    det trenger skikkelig demping.....
    det som gjenstår av testing på 4003 er:
    konisk trau med traktrix avslutning ala Klipsch K-402
    multicelle 1505 i plywood, som anbefales sterkt av han jeg kjøpte 4003 av som er bekjent av Jean Hiraga og Yamamura -san
    foreløpig er 4003 uten tweeter i 2384 best..lavest vreng, smoothest og bred "sweetspot"
    3-oktavs"regelen" kan man glemme i slike cd horn som JBL etc, så der spiller 4003 som en drøm fra 750 til 16-17K
    ALE er solgt til Hanoi
    Hvordan funket Klipschhorna? Har grelv og du testet dem enda?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.959
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    der har jeg ikke helt oversikten
    de er jo med 2 tomsfatning så jeg er ikke sikker på hva grelv har testet
    2384 med 4003 står ferdige med provisoriske passive filtre for båndpass 750Hz
    vi har hørt på de hos ham, men ikke hos meg....ennå

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Har mulighet til å låne Klipsch av Naturlyd. 2446 med Truextent ligger parat. Men de bør vel ha diskant fra 8-9K?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har mulighet til å låne Klipsch av Naturlyd. 2446 med Truextent ligger parat. Men de bør vel ha diskant fra 8-9K?
    Hva venter du på?
    At bilen skal bli oppladet?

Mer fornuftig teste Klipsch enn mitt forslag med TAD i M2! Du har i det minste diskant! ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Klipsch K-402 er vel en meter breie? Det er voldsomt.

Spredningen er knallbra nedover men over 6-7K må man uansett ha diskant ellers blir det beaming og tett klang i diskanten i små rom.

Klipsch K-402:

IMG_4844.jpg

Klipsch K-402 another controlled directivity horn | Audio Science Review (ASR) Forum

Har man bruk for så digert horn med en 2" storformatdriver som uansett låter presset under 600Hz?

B&C DM50 med 5" membran og 2" exit som jeg har er laget for deling ved 400 Hz men den har ujevn respons fra 2K og oppover. Hvor mye det har å si er jeg ikke sikker på men jeg synes den gjør en super jobb i Tractrix 200 fra 400-2000 Hz

https://community.klipsch.com/index.php?/topic/160269-bc-dcm50-response-anomaly/

I og med at man må ha diskant uansett og at f eks JBL 2446be ikke liker deling under 600 Hz så er man allikevel nødt til å kjøre flerveis.

Se på de 4 øverste strekene innenfor komfortområdet 500-3000 Hz på Tractrix 200 og sammenlign med Klipsch. Ikke enorme forskjeller, Klipsch gradvis mer direktive fra 400-600 Hz.

Tractrix 200:

IMG_4845.JPG

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    1 meter er abnormt :D
    Tenk hvor breie OB basser du kan ha under! ;)

Det er vel bortkastet å bruke et slikt horn bare til 3k!
    Fordelen med slikt er å kjøre fra 400-7k.
    Da blir det nok kompdriver som begrenser desverre.
    Det blir jo en veldig avstikker fra hva du egentlig jobber med.

Stick to the plan!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    XT1086 som jeg spiller på nå med Radian 475be og deler ved 2000 Hz overlapper Tractrix 200 nesten perfekt.

Jeg kan ikke huske at JBL M2 låt noe ryddigere enn dette. Skal bruke denne som benchmark for videre testing av Tractrix 600 & Fostex T500

IMG_4850.jpg
    IMG_4851.JPG

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn