Det er fordi de ligner dine hi hide var jo relativt pene og.....
gjør som megMå få til et gruppekjøp for å få rabatt og billig frakt
Mr Hornlyd ville jeg skulle kommentere disse hornene, så da kopierer jeg det jeg skrev om disse hornene i en annen tråd:
"Horn som jobber over mer enn 3 oktaver har aldri fornuftig energirespons. Den eneste fungerende metoden for å oppnå noe slikt er dersom membranen ligger så langt frem i hornet at dens naturlige spredning tar over styringen høyere oppe i frekvens."
Sånn er det bare, det var vel det du opplevde med M2-hornene også Hornlyd.
Hva er ctc?Mindre ctc vil være fordel for lite rom. Videre vil spredningskontroll så langt ned som mulig være fordel for smalt rom.
Alle horn som har jevn spredning vertikalt og horisontalt har dette kun over et område på ca 3 oktaver. De hornene som gir støtte lenger ned i frekvens mangler kontroll på spredningen nedover, og beamer kraftig oppover. Skal man bare lytte på 0-aksen og har et veldig dødt rom kan det fungere, men for mer normale rom er det et stort kompromiss. Dette henger sammen med vinklene på hornflatene, og hvor høydt/bredt hornet er ved hver vinkel. Det gir en bølgefront med en viss størrelse, og en viss form. Med form her mener jeg for eksempel flat, eller kuleformet (når midten på bølgefronten ligger lenger frem enn ytterkanten). Prøver man å ta et horn med jevn spredning som for eksempel fungerer bra til 16kHz begynner det å gå galt ved 2kHz. Prøver man å skjøte på hornet for å gjøre at det kan jobbe lenger ned i frekvens vil det ikke fungere fordi vinklene ytterst allerede er for "åpne", så man ender med at hornet bøyer bakover og ikke gir noen reell støtte. Ser vi på bredbåndede horn har de gjerne benyttet mindre ekspansjon og på den måten når de en langt større størrelse før de "går tom for vinkel". Problemet er at dette da må gå på kompromiss med bølgefronten. Man ender da opp med et horn som kan arbeide over et veldig stort område, men som aldri har jevn spredning vertikalt og horisontalt. Et mye brukt kompromiss er derfor horn der man aksepterer å gi opp vertikalspredningen til fordel for et større område med konstant spredning horisontalt."Sånn er det bare"
Kan du utdype Snickers, for dette gir ikke mening i mitt hode?
Ja, hvis du sier energi respons så har du vell rett. Men hvorfor må man ha flat energi respons?Alle horn som har jevn spredning vertikalt og horisontalt har dette kun over et område på ca 3 oktaver. De hornene som gir støtte lenger ned i frekvens mangler kontroll på spredningen nedover, og beamer kraftig oppover. Skal man bare lytte på 0-aksen og har et veldig dødt rom kan det fungere, men for mer normale rom er det et stort kompromiss. Dette henger sammen med vinklene på hornflatene, og hvor høydt/bredt hornet er ved hver vinkel. Det gir en bølgefront med en viss størrelse, og en viss form. Med form her mener jeg for eksempel flat, eller kuleformet (når midten på bølgefronten ligger lenger frem enn ytterkanten). Prøver man å ta et horn med jevn spredning som for eksempel fungerer bra til 16kHz begynner det å gå galt ved 2kHz. Prøver man å skjøte på hornet for å gjøre at det kan jobbe lenger ned i frekvens vil det ikke fungere fordi vinklene ytterst allerede er for "åpne", så man ender med at hornet bøyer bakover og ikke gir noen reell støtte. Ser vi på bredbåndede horn har de gjerne benyttet mindre ekspansjon og på den måten når de en langt større størrelse før de "går tom for vinkel". Problemet er at dette da må gå på kompromiss med bølgefronten. Man ender da opp med et horn som kan arbeide over et veldig stort område, men som aldri har jevn spredning vertikalt og horisontalt. Et mye brukt kompromiss er derfor horn der man aksepterer å gi opp vertikalspredningen til fordel for et større område med konstant spredning horisontalt."Sånn er det bare"
Kan du utdype Snickers, for dette gir ikke mening i mitt hode?
Kanskje man kan bruke den fra 400 hz til 8khz med et lite hull til T500, og dele bratt?
Det man trenger er at energiresponsen harmonerer med frekvensresponsen. Når man EQ-er inn en flat frekvensrespons skal helst også frekvensresponsen off axis bli rimelig flat. All energi i rommet vil jo før eller senere finne veien til ørene.Ja, hvis du sier energi respons så har du vell rett. Men hvorfor må man ha flat energi respons?
Jeg føler ikke verden har klart å enes om hva CD egentlig betyr. I utgangspunktet har jeg sett det brukt i 2 sammenhenger. Det ene er horn der man har prioritert flat frekvensrespons og rimelig jevn horisontalspredning. Disse hornene er lette å få til i 2-veis konstruksjoner med passivt filter. Den andre er sånne type horn som for eksempel Eighteen Sound XT1086 (1", 80x60), som er et typisk 3-oktavers horn som har veldig jevn spredning både horisontalt og vertikalt, men som trenger EQ for å få bort tilten i frekvensresponsen.Er ikke alle CD horn basert på at du må EQ hornet i HF isteden for å belage deg på gain fra hornet.
Direktiviteten oppover kollapser ikke, tvert i mot, man ender med ekstremt smal spredning.Hvis du tar et konisk horn (eller skjøter den koniske delen av en Oblate Spheroide) og skjøter på segmenter med samme vinkel, går du jo aldri tom for vinkel? Og hvordan får dette direktivteten til å kollapse oppover?
Har mailet og spurt om det og hvilken driver som er brukt.HEL, fikk du også vertikal respons?
Spredningen er ikke konstant fordi selve profilen smaler inn, dette er jo for å gi jevn loading (ref JMLC). Ser ikke hvordan det samme gjelder et konisk horn...Det man trenger er at energiresponsen harmonerer med frekvensresponsen. Når man EQ-er inn en flat frekvensrespons skal helst også frekvensresponsen off axis bli rimelig flat. All energi i rommet vil jo før eller senere finne veien til ørene.Ja, hvis du sier energi respons så har du vell rett. Men hvorfor må man ha flat energi respons?
Jeg føler ikke verden har klart å enes om hva CD egentlig betyr. I utgangspunktet har jeg sett det brukt i 2 sammenhenger. Det ene er horn der man har prioritert flat frekvensrespons og rimelig jevn horisontalspredning. Disse hornene er lette å få til i 2-veis konstruksjoner med passivt filter. Den andre er sånne type horn som for eksempel Eighteen Sound XT1086 (1", 80x60), som er et typisk 3-oktavers horn som har veldig jevn spredning både horisontalt og vertikalt, men som trenger EQ for å få bort tilten i frekvensresponsen.Er ikke alle CD horn basert på at du må EQ hornet i HF isteden for å belage deg på gain fra hornet.
Direktiviteten oppover kollapser ikke, tvert i mot, man ender med ekstremt smal spredning.Hvis du tar et konisk horn (eller skjøter den koniske delen av en Oblate Spheroide) og skjøter på segmenter med samme vinkel, går du jo aldri tom for vinkel? Og hvordan får dette direktivteten til å kollapse oppover?
Her er et JMLC-horn (350). Det er et typisk eksempel på et horn der man har valgt bredt arbeidsområde og aksepterer at spredningen ikke er konstant:
Vis vedlegget 535716
BMS 4590 var det jeg hadde, er en stund siden nå, og var litt fersk da. Du testet jo dem også.Har mailet og spurt om det og hvilken driver som er brukt.HEL, fikk du også vertikal respons?
Tror det er tiltenkt BMS coax.
Du og jeg er vel enige om at BMC coax er veldig bra saker tatt i betraktning alt man får men at JBL aquaplas eller beryllium er å foretrekke
Jeg har ikke noen særlig formening om koniske horn, annet enn at de har lite med HiFi å gjøre.Ser ikke hvordan det samme gjelder et konisk horn...
Har du noen eksempler, med målinger, på horn som kan dette?Men hvis man gir beng i loading og isteden belager seg på EQ og driverens kapasitet skjønner jeg ikke hvorfor et stort nok konisk horn ikke kan gi tilnærmet konstant direktivet over mer enn 3 oktaver. Det er flere eksempler på horn som tøyer denne strikken forbi dette, men ja de blir store.
Nok en krafitg påstand. Jeg kan være enig om vi snakker om koniske horn i absolutt forstand, men horn med tilnærmet koniske segmenter er vanlig i veldig mange svært populære waveguide designes brukt til hi-fi. Hvis du lager en radius som tangerer driveren ved halsen og den koniske profilen har du i praksis en OSWG. På samme måte er det god prasksis å termine munningen med en stor radius, eller en profil med varierende flare som tractrix etc for å minimere refleksjoner / waist banding.Jeg har ikke noen særlig formening om koniske horn, annet enn at de har lite med HiFi å gjøre.Ser ikke hvordan det samme gjelder et konisk horn...
Har du noen eksempler, med målinger, på horn som kan dette?
Svarer veldig kort her. Sitter på konsert som begynner om få minutter.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Håper du får med deg noen eller gutser på alene. Har dessverre ikke mulighet til å henge meg på i denne omgang.Tilbake til det ovale 300 Hz hornet på 100x50 cm
1000 euro for et par
Hvis det ikke haster så kan frakten gjøres relativt rimelig
Vi får gruppekjøpsrabatt
Har ikke fått vertikalmålinger enda men det sender han senere (kommer fra AiA som forøvrig bruker BMS4596 fikk jeg vite men det er vel 4596coax?)
Han sier det er BEM måling?
AiA er de som lager Black Swan høyttalern med dette hornet på: https://www.aia-cinema.com/active-speakers/black-swan.html