Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Sagde til og skiftet ut de øverste bena for å få lik lufteavstand mellom slle komponentene. Da «satt» symmetrien. Jeg synes det er greit med mitt luftig rack da det allerede er en ruvende vegg. Sist men ikke minst så er det fint å ha vinylriggen i passe brukerhøyde.

    14A9F76D-3565-4D03-BD9A-A4656EFB70A6.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Er vel et par år siden jeg satt opp bass panelene løst inntil veggen. Endelig får jeg festet de til veggen med medfølgende brakett.

    150EBCB5-CDD0-46D0-A833-20280B3CA4E2.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ble da ganske greit dette! :)
    Fint fargevalg!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Da er bassabsorbentene skrudd i veggen, FLH malt og rack/stativ ferdig.

    Nå skal sideabsorbenter og diffusorer henges opp ift 1 og 2 refleksjon.

    Så skal jeg ha skikkelig orden i kabelsalaten back racket og legge høyttalerkablene i sort spiral så det blir så diskret som mulig.

    På hardware siden så skal jeg bytte fra AMS1000 til AMS0100 for å få ned gain på 2384 hornet.


    Da er det bare noen får korte stumper med fotlister innimellom så er faktisk hele rommet egentlig ferdig.

    Jeg har en god del hvitt, lys grått og sort stoff fra RPG som jeg kan bruke til å bygge diverse DIY absorbenter av Rockfon. Tanken her er at ved å legge 5 cm eller helst 8 cm utenpå bassabsorbentene så vil det dempe litt bedre i fra 200 Hz og oppover på de flatene hvor jeg har RPG Modex Plate 1 (hele bakveggen er dekket av 4 plater og frontveggens nedre hjørner med 2 plater på hver side). Det er ganske fullstappet så jeg ser vel ikke at det er så veldig mange andre steder enn på bakveggen jeg kan dra nytte av ekstra absorbsjon?

    Lyd & Akustikk | Modex Plate



    B15826AC-D813-4097-A227-C15C9655543D.jpg

    99308982-8348-4D6F-A011-B776546BDDDE.jpg
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Bra gjennomført! Det låter sikkert flott.

    Frode
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skikkelig mancave
    tøffe ben under 2384
    ville hatt noe stoff foran sub elementene for det visuelle inntrykket
    bra jobbet i hetebølgen
    btw LP kassene er ripe i lakken :rolleyes:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    LP kassene er under vurdering men det må være så kompakt som mulig. Bakken og jeg har tegnet noen forslag i våres. Er ikke helt klar med plassering av sideabsorbenter og de dikterer plassering av LPene.

    God idee med stoff foran bassene, det har jeg ikke tenkt på. En rund stofframme vil kanskje funke?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Eller kanskje en liten firkantet som akkurat dekker drivern for å beholde det rektangulære uttrykket?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Skal ha speaker protection allikevel. Solgte de jeg hadde liggende så jeg måtte bestille en på ebay nå.

    Ser at det står AC på strøm inn på den jeg har bestilt. Det var rart, skal det ikke være DC?

    1D986411-AE36-43E7-8862-BCDED0F519B1.jpg


    100% Brand new and high quality
    This version can be controlled 500W amplifier, each channel using a relay control.
    Power: AC 12-24V
    Start delay 1S closed, no need to use 3S delay.
    DC monitoring and protection, real-time protection speaker;Disconnect the speaker off instantly.
    UPC1237 best performance as core devices, with power-on delay and DC protection, power anti-shock function
    Use OMRIN original high-current relay as the core of the device is not afraid of contact ignition and oxidation
    Using 7812 as a regulator, wide supply range, up to any range AC12V to AC24V
    circuit is simple and reliable. Produced very easily, no need debugging
    imported relay, silver contacts.
    Precision CNC double-sided circuit board tin small size, easy installed
    PCB size:7cm × 57mm/2.76*2.24 inch
    material:plastic,metal
    colour:blue
    Packing included:1x Speaker Protection Board Kit
    Note: Light shooting and different displays may cause the color of the item in the picture a little different from the real thing. The measurement allowed error is +/- 1-3cm.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Tror jeg skjønner. Trenger en liten trafo på 12-24 som kobles rett i speaker protection kortet.
    Det er evt en likeretter etter trafoen som gjør om til DC, uten blir det (fortsatt) AC.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    19v laptop adapter har DC ut.

    Tror du har løsningen Hornlyd, en søt liten trafo. Monter gjerne en sikring på primer siden av trafoen.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ellers har du jo en utility spenning på Anaview-modulen som du kan koble rett til 7812 regulatoren på DC-beskytteren. På bildet ser det ut til at kortet har en brolileretter. Da viø du sannsynligvis kunne koble DC fra Anaview direkte til AC-kontaktene på kortet på bildet. Brolikeretteten vil også gjøre polariteten likegyldig.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Den er til Anaview AMS0100 for å slippe knepp i driveren når jeg slår på.

    Så jeg kan koble auxiliary strømmen på +/- 14 volt rett på releene?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Cyberkul har nok rett i at du kan koble DC spenning inn på Speaker Protection.
    14VDC fra aux høres ikke dumt ut å benytte.

    Du kan ikke bare koble på et rele, det vil ikke ha forsinkelse når du skrur på.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Kobler jeg meg til på den blå AC AC terminalen?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Dessuten spørs det hvordan DC-målingen blir gjort. Du kan sannsynligvis bare koble til +/- 14VDC direkte til terminalene merket AC på DC-vakta.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    image.jpg
    Enkel skisse av hvordan jeg tror regulatoren er koblet.
    Du vil få pluss DC «øverst» uansett om du kobler +14VDC fra anaview
    på øvre eller nedre AC skruterminal. Jeg er usikker på om du bør koble -14V fra Anaview
    til den andre AC terminalen, eller om du bør koble jord fra Anaview her. Det sikreste er nok det siste.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Tar ikke sjansen på å koble noe jeg ikke vet utfallet av :)
     

    Ekko

    Medlem
    Ble medlem
    02.06.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    3
    Tror +14 volt inn på likeretteren blir lite. Får vel litt tap over likeretterdiodene, og 7812 ic'n trenger par volt for å kunne regulere. Kan hende du har litt mindre enn 14v også når det er belastning på aux utgangen til anaview'en.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Hornlyd. Synes rommet ditt er blitt imponerende flott. :)

    Spurte for et år eller noe siden om du kunne vise noen akustikkmålinger som bekrefter effekten på bassfellene til RPG. Tror du svarte at det kommer etterhvert. Du ville få bukt med en peak i bassen mener jeg å huske.

    Har du noen akustikkmålinger helst uten EQ inne som du kan vise frem?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Tror +14 volt inn på likeretteren blir lite. Får vel litt tap over likeretterdiodene, og 7812 ic'n trenger par volt for å kunne regulere. Kan hende du har litt mindre enn 14v også når det er belastning på aux utgangen til anaview'en.
    Kan evt fjerne likeretterbroa, og koble direkte til 7812, for å spare spenningsfallet over diodene.Evt bruke +/- 14V fra Anaview, men ikke å anbefale mht forskjellig jordnivå på kortene.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Hei Hornlyd. Synes rommet ditt er blitt imponerende flott. :)

    Spurte for et år eller noe siden om du kunne vise noen akustikkmålinger som bekrefter effekten på bassfellene til RPG. Tror du svarte at det kommer etterhvert. Du ville få bukt med en peak i bassen mener jeg å huske.

    Har du noen akustikkmålinger helst uten EQ inne som du kan vise frem?
    Takk :)

    Jeg kan ta målinger uten EQ siden. Har diverse målinger et eller annet sted men ikke så systematisk som det burde være. Nå kjenner jeg rommet mitt godt og har også forsket før/etter med Lyngdorf RP (FIR) og Dirac (FIR). Tidligere løste disse store problemer. Når jeg fikk behandlet rommet var det hipp som happ og jeg valgte å kun bruke Groundsound (IIR) fordi jeg først og fremst ikke syntes det tilførte noe sørlig. Snickers visste meg også noen ørsmå artifakter FIR bidro til. Når Snickers gjorde målinger med Holmiumipulse? Så var han meget overrasket over kontrollen nedover i frekvens i mitt lille 17m2 rom.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Tror +14 volt inn på likeretteren blir lite. Får vel litt tap over likeretterdiodene, og 7812 ic'n trenger par volt for å kunne regulere. Kan hende du har litt mindre enn 14v også når det er belastning på aux utgangen til anaview'en.
    Kan evt fjerne likeretterbroa, og koble direkte til 7812, for å spare spenningsfallet over diodene.Evt bruke +/- 14V fra Anaview, men ikke å anbefale mht forskjellig jordnivå på kortene.
    Dette ble litt vanskelig. Kanskje jeg heller skal takle det lille kneppet jeg er vant til fra AMS0100 (25 watt, 20 gain). AMS1000 (170 watt; 26 gain) har et mye kraftigere knepp og suser litt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er med på hva cyberkul skal frem til :)
    Men skal en tweake litt selv er det en fordel om en kan litt elektronikk, evt bør en sette seg litt inn i greiene.

    Nettop hørt AMS0100 hos gutman. Kan ikke si det kneppet var så mye å bry seg om på de modulene.

    Forøvrig etter hørt Anaview kan jeg forstå at dette er godt likt! Har ingenting å utsette på disse modulene!
    Samme med Hypex.
    Gain var ganske fint å justere mellom bass(ALC1000 var det vel?) og horn (AMS0100).
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Hornlyd. Synes rommet ditt er blitt imponerende flott. :)

    Spurte for et år eller noe siden om du kunne vise noen akustikkmålinger som bekrefter effekten på bassfellene til RPG. Tror du svarte at det kommer etterhvert. Du ville få bukt med en peak i bassen mener jeg å huske.

    Har du noen akustikkmålinger helst uten EQ inne som du kan vise frem?
    Takk :)

    Jeg kan ta målinger uten EQ siden. Har diverse målinger et eller annet sted men ikke så systematisk som det burde være. Nå kjenner jeg rommet mitt godt og har også forsket før/etter med Lyngdorf RP (FIR) og Dirac (FIR). Tidligere løste disse store problemer. Når jeg fikk behandlet rommet var det hipp som happ og jeg valgte å kun bruke Groundsound (IIR) fordi jeg først og fremst ikke syntes det tilførte noe sørlig. Snickers visste meg også noen ørsmå artifakter FIR bidro til. Når Snickers gjorde målinger med Holmiumipulse? Så var han meget overrasket over kontrollen nedover i frekvens i mitt lille 17m2 rom.
    Flott, det ville vært interessant å se. Mest fordi det kan være interessant å se for mange hva som er mulig med trykkbaserte bassfeller.

    Tenker at en akustikkmåling som kun skal vise hvordan rommet responderer trenger det ikke være noen systematikk bak. Hvis du skal vise frem hvordan anlegget spiller blir det vanskeligere. Akustikkmålingen trenger kun vise hvordan rommet responderer på en lydkilde. Kun et enkelt sweep opp til 300 av den ene kanalen i lytteposisjon holder i lange baner og er gjort på 2 minutter. Eventuelt ta separate sweep av hver enkelt driver.

    Tviler ikke på at det er god kontroll på bassen i rommet ditt og at Snickers var fornøyd.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.848
    Antall liker
    2.435
    Sted
    Portugal
    Skal ha speaker protection allikevel. Solgte de jeg hadde liggende så jeg måtte bestille en på ebay nå.

    Ser at det står AC på strøm inn på den jeg har bestilt. Det var rart, skal det ikke være DC?

    Vis vedlegget 502642

    100% Brand new and high quality
    This version can be controlled 500W amplifier, each channel using a relay control.
    Power: AC 12-24V
    Start delay 1S closed, no need to use 3S delay.
    DC monitoring and protection, real-time protection speaker;Disconnect the speaker off instantly.
    UPC1237 best performance as core devices, with power-on delay and DC protection, power anti-shock function
    Use OMRIN original high-current relay as the core of the device is not afraid of contact ignition and oxidation
    Using 7812 as a regulator, wide supply range, up to any range AC12V to AC24V
    circuit is simple and reliable. Produced very easily, no need debugging
    imported relay, silver contacts.
    Precision CNC double-sided circuit board tin small size, easy installed
    PCB size:7cm × 57mm/2.76*2.24 inch
    material:plastic,metal
    For å bruke denne trenger du kun en liten trasformator. Ingen ting annet.
    Denne kan brukes.

    colour:blue
    Packing included:1x Speaker Protection Board Kit
    Note: Light shooting and different displays may cause the color of the item in the picture a little different from the real thing. The measurement allowed error is +/- 1-3cm.
    Du trenger kun en liten transformator for å bruke denne. Ingen andre ting.
    Denne kan brukes.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Ok. Takk for tips. Akkurat ferdig med monteringen av bytte fra AMS1000 til AMS0100 så jeg får se i første omgang om jeg ikke orker det lavere kneppet.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tåler du ikke det kneppet så får vi heller få tak i en OCD doktor! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn