Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Er det egentlig noe point i dette når du ellers har aktiv deling og billig effekt? To dyre Seas-elementer i isobaric vil ikke skyve mer luft enn ett -- de har samme areal og samme X-max. Du kan vel oppnå det samme med Linkwitz transform?
    Jobber med mange konsepter. Ett av dem er å spare plass.

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    846
    Sted
    Rogaland
    @Hornlyd hva tenker du om å bruke kjøkkenbenk materiale til høyttalere, mtp man får 27x65x360 til 1600 kr

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    11.940
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Er kjøkkenbenkmateriale ett annet ord for benkplate?

Ville selv ikke benyttett det i høyttalere , da de ganske ofte kan ha sprekker mellom lamellene som igjen skaper litt morsomme fiselyder.
    Bygger du åpne bafler derimot så er det ikke noe problem

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    846
    Sted
    Rogaland
    Er kjøkkenbenkmateriale ett annet ord for benkplate?

Ville selv ikke benyttett det i høyttalere , da de ganske ofte kan ha sprekker mellom lamellene som igjen skaper litt morsomme fiselyder.
    Bygger du åpne bafler derimot så er det ikke noe problem
    ja kjøkkenbenk, tenkte det er som sponplater med en slags laminat på

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Enig med Inselwind

MDF er vel det greieste

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Du kommer veldig langt med ferdigkappede plater fra nærmeste trelast

Sirkelsag eller helst overfres må til

Og hvitt trelim, pluggjigg og skrutvinger, maaaaange skrutvinger

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    846
    Sted
    Rogaland
    er til "mockup" til truels gravesen tl1 , kan jeg komme unna med 18mm osb plate f.eks
    tanken er å sjekke signaturen til høytaleren før møbelsnekker

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nå har du gått på en bra smell.
    Men det er tross alt bedre med en bra smell enn en dårlig smell :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Måtte bare pakke opp og ta en titt 🤭

Også kan jeg mellom øktene dra til en venn av meg med svært hjemme verksted og proff søyleboremaskin for å borre stor bolt-diameter i flensene.

Kjekt å måle litt på waveguidene også for å finpusse tegningene av reolen. Har endelig funnet løsning på toe-in og den er genial i all beskjedenhet 😅

IMG_2374.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    JBL logoene får jeg ikke pressa helt inn?? Men det ser fint ut uansett også kosta logoene minst kr 1000,- 😣

Kjekt å måle litt, helt andre dimensjoner enn jeg trodde. En del mindre og det er veldig bra 👍

IMG_2382.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ser at jeg trenger litt større volum men forhåpentligvis får jeg råd til custom reol og ikke IKEA hacking. Uansett er det løsbart. Løsningen med variabel toe in er i boks 🎉

Også blir det ekstremt mange avstivninger. Tenker en matrix med mange 12 mm.

IMG_2383.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Poenget er at det ble mekanisk sett toe-ut i hylla og da får jeg langt mindre diffraksjonsproblemer.

Når jeg jobber med umulige løsninger i prosessen har jeg begynt å tenke «hva om jeg gjør det helt motsatt?» det frigjør andre ideer som mange ganger i en tankerekke gir eureka-løsninger :)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.494
    Sted
    VestBredden
    Tenke på utsia av boxen er obligatorisk!! Så veldig bra og snu tankerekkefølgen noen ganger.
    Igjen (noe som du gjør) tegne tegne tegne, måle måle måle.......

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    "Lavet på Amerikanske øyemål" Når tommer er det laveste du kommer på pinnen blir det slik. Husker de passet like bra hos @Hunsbedt , mener vi fikk lirket dem på plass.
    Måtte hamre dem inn! Bruk gummi eller plasthammer. Trenges ikke lim, de kommer uansett aldri hele ut igjen. Vær forsiktig med horna (eller waveguider), de er ferdig lakka og strøkne, klare til bruk!

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Er fri fra jobb i morgen, skal EU-sertifisere to biler. Men også få sendt dine tuter som skal i bånn av kassa. Ser det haster litt nå! 😅

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Var veldig opptatt i går også sier fruen, på vei hjem må vi tur/retur Horten via ferja for å hente et teppe hun hadde kjøpt? Vel vel, jeg fikser det så da kom jeg 4 timer senere hjem :)

Ifbm den kommende vegglyden i leiligheten var det kjekt å lytte og prate litt med nye øyne.

Utsultet på å lytte til noe annet en iphone ørepropper med ledning så låt ALT fantastisk bra, vel, det var en overdrivelse 🤭

2 ting jeg lurer på mtp vegg/reol lyd:

Toe-in:

Persson med Respons hadde toe-in som plogen på måkebilen over Finse i desember.
    Det låt behagelig og lydbildet var laangt unna. Liker det. Persson var veldig hyggelig å snakke med og han engasjerte seg i vegglyden min som han sa var en utfordring og ga meg kred forat jeg hadde satt meg inn i dette med diffraksjoner, spredningsmønster, perspektiv etc. Men jeg fikk ingen eureka løsning gratis 😉

Kii hadde nesten ikke toe-in men den har en DXT ligenende diskant. Konstant direktivitet er et must i en sånn vegg IMO da det reduserer behov for kraftig toe-in.

En hyggelig kar fra klubben i Århus viste meg noen foto av veggen til en av de som jobber i Purifi. Noe sånt er smart og de kan helt sikkert vinkles noe, altså frese assymetrisk med CNC:

IMG_3442.jpeg
    IMG_3443.jpeg
    IMG_3444.jpeg

Det andre jeg lurer på er: hvilken løsning spiller best på lavt volum:

Ø-Audio Verdande låt meget bra, det var en giga hornrigg i en «liten» boks. Hornet hadde kvaliteter fra JBL2360, JMLC 270/200 og Tractrix 200. Og det ga mer av alt ift JBL 2384.

Men poenget er. Vil en 15 tommer spille bra på lavt volum eller trenger den å komme opp i fart før den løsner? En hyggelig kar som jobbet hos Mala i Asker fortalt at han hadde spilt mye på Verdande på lavt volum og likte det.

Jeg spør mtp JBL M2 og om det er den rette løsningen i en blokkleilighet eller om jeg bør stake ut kursen mot treveis med lettdrevne mellomtoner?

Ellers så imponerte de banalt enkle @SigbergAudio monitorene med liten coax i et trangt rom? (I lytteposisjon foran vel og merke, bak så romlet det, typisk romproblem). Kunne levd med dem og en coax løsning er heller ikke dumt i en vegg/reol. Men litt kjedelig for en som har DIYADHD 🤭

Skifer høyttalerne fra Fisher&Fisher hadde en naturstridig kraftig bass, imponert 👍

DIY riggen var like god som det beste på messa.

Likte størrelsen på lydbildet til Bryston.

Det rare opplegget med noen gamle IMF? Låt behagelig oppløst.

Kii låt kontrollert men litt sterilt?

Fikk ellers ikke med meg alt der.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Skal vi se. Messen fikk meg til å tenke selv.
    Man trenger litt drahjelp kreativt.
    Ingen har foreslått dette.

Det enkleste er jo det beste. Litt toe-in knekk i reolen og voila:

IMG_3464.jpeg

Forsterkern (med trigger) til bassene henger jeg flatt opp på en teknisk vegg bak TVn som sitter på en plate som kan svinges ut. Her kan jeg også gjemme router og annet rot.

Hele høyttalermodulen vinkles 15 grader og kles med stoff hele veien opp (med unntak av hornet som er konegodkjent). En vertikal stoff stripe tar seg godt ut visuelt og ser ut som den er der av en grunn.

Jeg ble litt overbevist i går om at 15 tommer også på lave volum funker fint. Dessuten er det deilig med beryllium punktkilde ned til 800 Hz.

Og da klarer jeg meg med toveis og det blir ingen investeringer som svir. Ting er klappet og klart.

Både toe-in og diffraksjon er løst 🎉🎉🎉

Og da er det kanskje budsjett til CD transport?

IMG_3465.jpeg

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Mine 5 øre:

Bare ikke heng tv for høyt, noe de fleste gjør - i alle fall etter min kopp te. Jeg liker at blikket treffer midt på skjermen når jeg ser rett frem i sittende stilling.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.346
    Mine 5 øre:

Bare ikke heng tv for høyt, noe de fleste gjør - i alle fall etter min kopp te. Jeg liker at blikket treffer midt på skjermen når jeg ser rett frem i sittende stilling.
    Artig at du tok opp det. Vi hadde nylig et par uker med 65" TV midlertidig plassert 30 cm høyere enn normalt. Hvor normalt er slik som du beskriver, — omtrent øya midt på TV flatens høyde. Det ble godt å få TV'n ned igjen på normlahøyde for å si det slik.

Sist redigert:

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Artig at du tok opp det. Vi hadde nylig et par uker med 65" TV midlertidig plassert 30 cm høyere enn normalt. Hvor normalt er slik som du beskriver, — omtrent øya midt på TV flatenen høyde. Det ble godt å få TV'n ned igjen på normlahøyde for å si det slik.
    Ja, og ser at @Hornlyd skisserer 55’’. Sannsynligheten for at neste TV blir 65’’ er stor, så da bør denne veggen ha rom til å la skjermen vokse. Både i høyde og bredde, men også ta høyde for at opphenget kanskje må monteres lengre ned ved større skjerm for å beholde senterpunktet i samme høyde.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    888
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    In-Wall JBL M2 med toe in er helt riktig vei å angripe utfordringen - ganske sikker på at du trenger innom 9er - kanskje 10er og evt en inner10'er her 🤩

15 grader slope kommer til å gi stuen et harmonisk uttrykk uten visuelt stress, men med det harmoniske trykket som er JBL DNA 👍

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.925
    Torget vurderinger
    23
    Ja, og ser at @Hornlyd skisserer 55’’. Sannsynligheten for at neste TV blir 65’’ er stor, så da bør denne veggen ha rom til å la skjermen vokse. Både i høyde og bredde, men også ta høyde for at opphenget kanskje må monteres lengre ned ved større skjerm for å beholde senterpunktet i samme høyde.
    55" er ikke TV men PC skjerm 🤭 Ingen ting går raskere her i livet enn tilvenning av større skjerm... og angeren ved å underdimensjonere går nesten like fort. Typisk snakker vi om timer...
    Veggen opptas jo av et plassbygd felt uansett så om det er 55" eller 75" TV kan da ikke velte designlasset? Jeg har selv 75" her og for første gang savner jeg ikke en enda større. akustikkfelt på sidene også her, men ht står løst på gulvet.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skal vi se. Messen fikk meg til å tenke selv.
    Man trenger litt drahjelp kreativt.
    Ingen har foreslått dette.

Det enkleste er jo det beste. Litt toe-in knekk i reolen og voila:

Vis vedlegget 1063441

Forsterkern (med trigger) til bassene henger jeg flatt opp på en teknisk vegg bak TVn som sitter på en plate som kan svinges ut. Her kan jeg også gjemme router og annet rot.

Hele høyttalermodulen vinkles 15 grader og kles med stoff hele veien opp (med unntak av hornet som er konegodkjent). En vertikal stoff stripe tar seg godt ut visuelt og ser ut som den er der av en grunn.

Jeg ble litt overbevist i går om at 15 tommer også på lave volum funker fint. Dessuten er det deilig med beryllium punktkilde ned til 800 Hz.

Og da klarer jeg meg med toveis og det blir ingen investeringer som svir. Ting er klappet og klart.

Både toe-in og diffraksjon er løst 🎉🎉🎉

Og da er det kanskje budsjett til CD transport?

Vis vedlegget 1063444
    De vertikale feltene som da blir helt til venstre og helt til høyre, ser du for deg at de skal være like dype som det dypeste på den vinklede fronten ? Eller skal de være inntrukket og like dype som feltet mellom høyttalerne (?)
    For meg ser de perfekt ut for to stabler med LROY...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Interiørministerinnen var ikke helt happy med reol som knekker i 15 graders vinkel så da må ingeniørhjernen finne en diffraksjonsfjernemetode. Har en idee bakerst i lillehjernen 🤭

Og ja, det blir 15 tommer. Ikke en doring for de på 2 år som er på bleieavvenning 😂

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Takker og bukker for engasjementet fra alle sammen 😊

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal klare å lage 15 graders vinklingen med å gjøre den internt inni reolen med stofframme og stålwire.

Både fruen og undertegnede blir fornøyd. Krever bare MYE mer av meg og Bakken 🤭

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    LROY 😱😱😱 Skrekk og gru....
    2216Nd går fint i nærhet av 20 Hz så søle det til med små tunge membraner 🙄
    Nei lett papirmembran er gull...
    He-he, spiller selv på "salmebok" elementer.
    Catchen var at hvis tegningen hans er sirka i skala, så er det ikke plass til 15"-18" på utsiden av M2'ene... :cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Veldig grovt og overdrevet skissert så blir reolen rett og pen i alle kanter men det blir en liten knekk sideveis inni reolen mot TVn og da blir frua fornøyd.

IMG_3472.jpeg

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Trekk reolen ut langt nok til å vri de 15' du trenger... Blir bare "litt dypere" 😜
    Gjem allt bak frontstoff....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn