Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Er så gale at jeg må gjenta her HE.....

Vet du liker å drodle men trege 8" og vanlig diskant kontra spretten 15 og beryllium.....

Hørte ikke på mange oppsett i Horten men de få "vanlige" høytalere inkl. de sinnsvakt dyre Bryston er kun latterlige når pris tas i betraktning og selv uten pris i bedømmelsen er det slapt... Den nye Ø og en til horn sak var ok...
    Får samme feelingen hver gang jeg hører noe vanlig... Altfor godt vant.....

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.186
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hva med å se på linjekilder a la de som OB-BB har satt opp i stua? Ca 15cm bredde og gulv til tak. Muligens du må skjule et par suber i reolen også.

14-16 Vifa TC9 pr side gir svært bra kapasitet.

Johan-Kr

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Siden dybde og plass er begrenset vil jeg påstå at det er utfra bruk og hvilke volumer man ønsker å ha som blir avgjørende her.

Blir 90 prosent av lytting på lavt nivå, med tv-titting og litt musikklytting hovedbruken, tror jeg smådrivere er svaret. For eks coax, evt domediskanter øverst og Seas Royer i bunn. På lavere nivå gir Royer flott bass.
    Skrur man mye opp blir langslagbass ofte "tung og treg", og krever mye effekt, med forvrengning som resultat. Det oppleves sånn for meg i alle fall, etter å ha sammenlignet med kortslags papp drivere.

Skal du ofte dra på littegrann er det ingenting som slår 12-15" lettdrevne pappdrivere, med trekkspilloppheng og kompresjonsdriveren i horn.

Så valget av drivere må styres av bruken som er tiltenkt her synes jeg.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Er fremdeles skeptisk til både Roy og småsaker...
    Har av flere som har vært på Rockeloftet for en lytt fått responsen på at dynamikk fremdeles er til stede på lavt volum...

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Er fremdeles skeptisk til både Roy og småsaker...
    Har av flere som har vært på Rockeloftet for en lytt fått responsen på at dynamikk fremdeles er til stede på lavt volum...
    Er egentlig helt enig med deg Arne. Vi har jo snakket mye om dette her. Men hvis det er plassmangel og lavt volum som er det viktigste, så kan smådrivere fungere fint. Men det er ikke tvil om hva jeg hadde foretrukket. Nå ligger jo M2-delene klare også, og dette spiller bare så utrolig bra. Og sikkert mye bedre enn alt annet diskutert her...😅

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    788
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Siden dette er en blokkleilighet, er det noen designvalg man kan gjøre for å unngå at hele blokken rister? Spør siden jeg bor i en lignende blokk, og ikke har turt å investere i basser pga naboene.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Avkobling, avkobling og avkobling

også tenker jeg at kanskje 30Hz er mer enn nok, @The Shy passer ikke i blokk 🤭

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    I følge brosjyren låter M2 bra i både små og store rom og med kjempehøyt og lavt volum. Og selv har jeg jo erfaring med at storformat beryllium i horn har en utrolig detaljering også på lave volum.

Så «M2 banen» er fortsatt mest aktuell. Liker bare å snu og vende på alle muligheter inntil valget er tatt 😊

Og som fru Hornlyd sa «du må aldri finne på å selge de derre berylliumsgreiene» 😎

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Det må bli M2, alt er jo klart, deler og elektronikk 👍

Burde komme meg hjem til noen og høre hvor mye toe in jeg foretrekker. Er det noen som har M2 jeg kunne ha besøkt?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.792
    Sted
    oslo
    Selvfølgelig må du gå for M2!
    Har til gode å høre en liten høyttaler som spiller 100% tilfredstillende, uavhengig av romstørrelse - mitt nåværende anlegg spiller bedre på lave volum enn noe annet jeg har hatt før, inkludert esl63.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.182
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Det må bli M2, alt er jo klart, deler og elektronikk 👍

Burde komme meg hjem til noen og høre hvor mye toe in jeg foretrekker. Er det noen som har M2 jeg kunne ha besøkt?
    Jeg har mine oppkoblet, med mulighet for DSP, slik at du kan høre både original filter og med egne preferanser.
    Bare å ta kontakt, så kan du få omvising og demo i kino også. 😉

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Er nok lurest med ny TV. Liker bare den analoge gløden i plasma gjengivelsen. Kanskje jeg angrer?
    Da min gamle plasma sluknet kjøpte jeg meg en «testvinner». Husker ikke teknologi, men ble så utrolig skuffet. Heldigvis var det åpent kjøp, så den ble sporentreks byttet med en OLED fra LG. Og den har jeg vært veldig fornøyd med, til og med enda med fornøyd enn med min gamle Panasonic plasma.

Dessverre sluknet OLED TV’en for noen uker tilbake. Og ble overtalt i butikken til å kjøpe en testvinner basert på MicroLED. Samme historie gjentok seg, ble skuffet, leverte tilbake og kjøpte OLED.

Så mitt tips som kan spare deg for masse kjøring og bæring, kjøp OLED når du skal kjøpe ny. Og ikke spar på størrelse, av og til er det den det kommer an på.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    samme her; byttet fra Panasonic plasma til LG Oled og har ikke sett meg tilbake
    har vel spart noen Kr i strømforbruk og....ha-ha

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Ang innbygging.

Dette står i JBL sin M2 brosjyre 👏

IMG_3613.jpeg

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Du får høre Present day productions om de kan "tilby" en innbyggings utgave av deres nye MUM-10 høyttaler :)
    Eller bygge noe tilsvarende selv ;)

Grei nok review når en produsent feller en tåre for hva han hører

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    770
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Regner med at til tross for at disse ikke kan gjemmes i reolsystemet ditt så hadde de tatt seg fint ut i stua:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Det enkleste av det enkle er det beste:

IMG_3631.jpeg

En nisje i reolen fra bunn til topp med stoff foran.

Så lages kassen litt assymetrisk slik at den kan vris på etter toe-in smak.

Beholder originalt volum og bruker portene fra @Hunsbedt 👏

Thats it.

Litt omtanke i designet på custom kabinettet mtp å dempe stående bølger oppe litt hardere enn i original M2 kasse. Muligens en liten Briggs nede over portene? @W.Sand ka du trur? Ellers tenker jeg kryssfiner mtp bæring og mere matrix inni enn i originalen. Litt asfalt i frontbaffelen. Gulvlim. Filt og Merino. Avtagbar bakplate må til.

Så må Bakken på banen med EDB* tegning for å skvise konstruksjonen så smal og smart som mulig.

* Elektrisk Data Behandling

I prinsippet sånn. Så blir den en liten skjult åpning med stoff foran på sidene av hornet mot midten for å redusere diffraksjon.

IMG_3632.jpeg

Sist redigert:

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    11.940
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Bakken & co i sving. Litt sterk arbeidslampe her:

Vis vedlegget 1067486
    Eik med rubio monocoat charcoal?
    Ser fint ut😃👍🏼
    Ville selv kjørt skuffefronter og øvre dør i høyskap med stående finér som dører og dekksider ellers på kjøkkenet deres. - Det blir i mitt hode ryddigere 🤓..
    Da slipper man også fargebrytning hvor liggende møter stående finér.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Godt innspill men litt seint. Har ikke lagt merke til det selv før du sa det.

Men bildet er tatt med en kraftig arbeidslampe. Får diskutere litt med møbelsnekkern :)

Eik med rubio monocoat charcoal ja

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.494
    Sted
    VestBredden
    Eik med rubio monocoat charcoal?
    Ser fint ut😃👍🏼
    Ville selv kjørt skuffefronter og øvre dør i høyskap med stående finér som dører og dekksider ellers på kjøkkenet deres. - Det blir i mitt hode ryddigere 🤓..
    Da slipper man også fargebrytning hvor liggende møter stående finér.
    Enig, ser liggende finer på stående høyttalere og.... og det gjør bare vondt og se på.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    En liten avstikker i reol-drodlingen. Jeg ser at jeg er nødt til å lage en reol med en nisje jeg kan «forske» i med alternative konfigurasjoner.

Får ikke tid til å jobbe fysisk med dette før til våren. Nå jobber jeg kun psykisk med det 😂

Så en tanke her; jeg kan ikke dra nytte av M2 sin evne til å spille kjempehøyt og jeg er litt skeptisk til mellomtonen i en hvilken som helst 15 tommer fra 300-800 Hz (slik M2 er konstruert). Jeg har erfaring med diverse løsninger som gjør at jeg mener det er hold i mine vurderinger. Kunne skrevet masse her, nevner et eksempel; Faital 10PR300-4 ligner midbasshorn og får en 15 tommer til å høres treig ut. Lettdrevne kvalitets fulltoner har en MYE luftigere smekk og mikrodetaljering enn 15 tommere av ypperste kvalitet selv med kuvet membran og skyhøy induktans. Har testet «on the fly».

Altså: et par nye supersmoothe Seas Nextel-papir 8 tommere med edgecoating (minimalt med kantoppheng ressonans). 2,5 veis + minimalt med baffelstep tap = høy følsomhet. Dele bratt på +/- 1600 Hz. 220 liter totalt avstemt til 25 Hz. Kapasiteten blir stor og jeg tror det vil spille pent på lavt volum også. Bassen nederst jevner ut gulvkanselleringer. Også vil jeg ha avtagbare fronter slik at kassene romme forskjellige konfigurasjoner, inkl kompakt M2, Fostex FE208EZ, JBL beryllium i 30 cm PT waveguide, linje, … etc etc.

IMG_3955.jpeg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    R&D it is. Men å ha en dedikert WAF-nisje med stoff foran er en genial løsning for undertegnede. Dessuten kommer det en aktiv treveis mulighet (jeg håper jeg slipper) men logistikken og plassen muliggjør det.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    0
    Hva med noe à la de modulbaserte Dynaudio Evidence Master? Så får du utnyttet høyden du har til rådighet og du får en vegg av lyd.

Vedlegg

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.810
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    En liten avstikker i reol-drodlingen. Jeg ser at jeg er nødt til å lage en reol med en nisje jeg kan «forske» i med alternative konfigurasjoner.

Får ikke tid til å jobbe fysisk med dette før til våren. Nå jobber jeg kun psykisk med det 😂

Så en tanke her; jeg kan ikke dra nytte av M2 sin evne til å spille kjempehøyt og jeg er litt skeptisk til mellomtonen i en hvilken som helst 15 tommer fra 300-800 Hz (slik M2 er konstruert). Jeg har erfaring med diverse løsninger som gjør at jeg mener det er hold i mine vurderinger. Kunne skrevet masse her, nevner et eksempel; Faital 10PR300-4 ligner midbasshorn og får en 15 tommer til å høres treig ut. Lettdrevne kvalitets fulltoner har en MYE luftigere smekk og mikrodetaljering enn 15 tommere av ypperste kvalitet selv med kuvet membran og skyhøy induktans. Har testet «on the fly».

Altså: et par nye supersmoothe Seas Nextel-papir 8 tommere med edgecoating (minimalt med kantoppheng ressonans). 2,5 veis + minimalt med baffelstep tap = høy følsomhet. Dele bratt på +/- 1600 Hz. 220 liter totalt avstemt til 25 Hz. Kapasiteten blir stor og jeg tror det vil spille pent på lavt volum også. Bassen nederst jevner ut gulvkanselleringer. Også vil jeg ha avtagbare fronter slik at kassene romme forskjellige konfigurasjoner, inkl kompakt M2, Fostex FE208EZ, JBL beryllium i 30 cm PT waveguide, linje, … etc etc.

Vis vedlegget 1071476
    Kjenner igjen "misjonæren " :)

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.810
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte på en som har vært, og er veldig glad i 8" over en lengre periode, men det kan komme mye godt utav det (y)
    Siden vi er i skisseprosjektet (før forprosjekt)
    Woofor ikke sidemontert 10" NExtel nederst, så er du nærmere Allisons teorier. DXT liker innsnurpet baffel ved siden av seg.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Vi drodler litt videre. Vært innom dette før.

Et aktuelt horn fra JBL (brukt i VTX) som jeg har i hylla er: PT 90x50 12 tommer bredde for 1,5 tommer exit. Det er etter sigende en videreutvikling av 2384. Her snakker vi et spredningsmønster som også er i samme gate som grelv-Bakken trauene.

IMG_3982.jpeg
    IMG_3983.jpeg

Noen råmålinger:

IMG_3990.jpeg

Med EQ horisontalt og vertikalt:

IMG_3985.jpeg
    IMG_3986.jpeg

Nydelig spredningsmønster og svært smooth respons med beryllium. Kan deles mellom 1000-1500 Hz.

Trenger dog en custom løsning for å passe til boltsirkelen til mine 2451be.

Så tenker jeg. Treveis hvor Fostex FE208Z spiller fra ca 200 Hz (Schrøder) til 1200 Hz?

Her snakker vi «en av verdens beste nedre mellomtoner». Se disse spesifikasjonene som borger for enorm dynamikk og detaljering. Som kun skal spille i komfortområdet sitt:

Le: 0,05 mH
    Qms: 6,2
    Qts: 0,18
    Mms: 13,3 g
    BL: 10,8 Tm

IMG_3989.jpeg

Så har vi en interessant sub løsning hvor jeg kan bruke to stk horisontalt plasserte Seas L22ROY2 (8 tommere) pr side (altså 4 totalt):

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Og en gammel slager er den ekstremt lettbeinte 10 tommern til Faital Pro som jeg hadde i hyttehøyttalern (spilte formidabelt opp til 1400 Hz mot XT1086):

IMG_3992.jpeg

Og 12 tommers storebroren som muligens passer bedre siden hornet også er 12 tommer?

IMG_3991.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.494
    Sted
    VestBredden
    Til våren sa du ? Er det da dette prosjektet skal starte ?
    Da er det opptil bettingselskapene og sette opp alternativene og oddsen !!

Jeg setter penga på en seas konfig !! :p :LOL:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn