Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En behøver ikke dra så himla langt for å finne boliger til svært hyggelige priser. Ser ut til at en del Oslo, kanskje Bærumfolk flytter til disse områdene og har penger nok til overs fra salget av Oslo/Bærum eiendom til å kjøpe hytte, ny bil og båt for mellomlegget.
    Ulempen er vel at de som flytter inn til Oslo/ etter de kanskje presser prisene enda mer opp.

Hurum, nå Asker -> bil/bussTog, Spikkestad eller Asker-Oslo
    Lier, Tog/E18
    Eiker/delvis nå Drammen, Motorvei/tog
    Sande/motorvei/tog
    Holmestrand/motorvei/tog
    Svelvik, Bil -> tog

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.190
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Typisk husbankbolig fra etterkrigstiden, er det ikke? Ligner på huset jeg vokste opp i. Det var bygget med mye egeninnsats av min far og hans brødre. Mye sponplater og vinylfliser inne, eternitt på tak og vegger utvendig.

Edit: Koblede husmorvinduer, muligens 10 cm glava i veggene. Kunne se hvor stenderne gikk i kondensen på innsiden av sponplateveggene vinterstid. Underdimensjonert el-opplegg, så min mor løp rundt og slo av varmeovner når komfyren skulle på. Det gikk med mye ved. Veldig stort og fint hus - i 1960.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Litt usikker, men basert på bildene ser det ikke ut til å oppfylle kravene i Tek-10 i alle fall.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir greit å bo i Hønefoss når Ringeriksbanen kommer (hvis den kommer).

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.848
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Huset mitt var nytt i 1980, og kostet da 300.000 flatt...tomta kostet 30.000 inkl vei,vann og avløp. Justert for indeks tilsvarer det ca 1,2 mill i dag. Jeg vil tro at det er umulig å bygge noe tilsvarende i dag for under 3,5 mill. Da det ble påbegynt høsten -79 var det prisstopp, og kontraktssummen låst, men et par år etterpå var prisen for tilsvarende hus her i området grovt regnet doblet. Nå driver jeg nokså utstrakt hobbymekking av hus og annet for meg selv venner og familie, og prisene på byggevarer har nærmest eksplodert. Feks er prisen på Decra doblet på ca 10 år..... Det er heller ingen grunn til å skylde på TEK10 for en flerdobling av priser ila få år, - forskjellen på mitt hus vs TEK10 er ikke så stor....

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    galskapen vil ingen ende ta (og det blir bare verre om ikke universitetsledelsen erhverver seg ryggrad igjen):

vi tåler en potensering til:

oh, the madness (mens kurt visstok sa the horror)

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Uten å ha lest alt så virker det som om dette er mer ved sakens kjerne.
    Saken handler ikke om en fornærmet student, vitseforbud eller innhold i forelesninger, men om personvern og maktmisbruk

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht konkurser, legger merke til at en god del nyetablerte seriøse firmaer som ble direkte berørt av korona sirkuset la ned / avviklet /konkurs relativt kjapt. Ble vel ikke engang noe grunnlag for å søke om støtte.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.848
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mye av de problemene kom jo av hvordan reglene for støtte ble utformet.... om du ikke hadde et regnskap å vise til, ble det vel stort sett lite å få...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Jeg lurer på hvor lenge han lever om/når han noensinne kommer ut.

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    696
    Sted
    Oslo
    Uansett hvor lite jeg liker det, er han rehabilitert/ikke en fare for samfunnet så er det vel det som begrunner løslatelse. Ikke hans tidligere gjerninger.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.190
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Uansett hvor lite jeg liker det, er han rehabilitert/ikke en fare for samfunnet så er det vel det som begrunner løslatelse. Ikke hans tidligere gjerninger.
    Det er ingen ting i oppslaget om at han vil saksøke staten enda en gang for brudd på hans menneskerettigheter som tyder på at han er rehabilitert eller reformert på noen måte. Det eneste som kan hindre ham i å være en fare for samfunnet er en trekasse og to meter jord.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Det eneste som kan hindre ham i å være en fare for samfunnet er en trekasse og to meter jord.
    Men fy da! Har vi lov til å tenke slik om våre medmennesker?:unsure:

Jeg trodde den rådende holdning var at alle er snille, egentlig, men noen trenger bare litt hjelp til å forstå hvordan de skal være det.

Men så var det det med å gjøre ham til "martyr" for saken da! Han gjør kanskje "mest nytte for seg" silk han er oppbevart i dag.

Ja så vil du selvsagt møte problemer hos kirkegårdskontoret om du ønsker å begrave noen i en "trekasse". Det er vel et krav i dag
    at kisten skal være laget av presset papp eller et tilsvarende materiale som garantert løser seg opp i løpet av maks 20 år eller noe
    sånt.

Men i utgangspunktet har jeg en viss forståelse for de som mener at nakkeskudd er en grei løsning for slike som ABB.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Jeg lurer på hvor lenge han lever om/når han noensinne kommer ut.
    Tror ikke han kommer til å sitte så mye lenger enn 25-30år.
    Så får han nytt personnummer, nytt navn og ny adresse!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.190
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men fy da! Har vi lov til å tenke slik om våre medmennesker?:unsure:
    [...]
    Men i utgangspunktet har jeg en viss forståelse for de som mener at nakkeskudd er en grei løsning for slike som ABB.
    Jeg sa ikke at det hastet med å arrangere begravelse. Han må gjerne sitte der i hundre år for min del, men poenget er at denne figuren ser ut til å være samfunnsfarlig så lenge han lever. Helt uforandret til nå. Kan ikke slippes ut.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Jeg sa ikke at det hastet med å arrangere begravelse. Han må gjerne sitte der i hundre år for min del, men poenget er at denne figuren ser ut til å være samfunnsfarlig så lenge han lever. Helt uforandret til nå. Kan irkke slippes ut.
    Vi er ikke uenige i det hele tatt. Men jeg tror ikke han blir sittende til han dør. Hvis han klorer seg fast og holder seg i live vil han nok ( dessverre! ) slippe
    ut etter ca 30 år.
    Den dagen han dør bør han også kremeres og enten spres på havet eller i det minste legges i en umerket grav slik at man ikke opplever at graven blir et
    sted der andre tullinger kan valfarte. Jeg har til min store overaskelse, frustrasjon og fortvilelese oppdaget at det faktisk finnes tullinger som ser på
    ABB som et forbilde de ønsker å hedre!! Disse er ikke mange men de er samtidig alt for mange, om man forstår hva jeg mener. Jeg mistenker at det er
    skolen som har sviktet et sted. De som har "tungt for det" har ikke fått den hjelpen de faktisk var i behov av!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Er det ikke nok forurensing i havet?

Vi er ikke uenige i det hele tatt. Men jeg tror ikke han blir sittende til han dør. Hvis han klorer seg fast og holder seg i live vil han nok ( dessverre! ) slippe
    ut etter ca 30 år.
    Den dagen han dør bør han også kremeres og enten spres på havet eller i det minste legges i en umerket grav slik at man ikke opplever at graven blir et
    sted der andre tullinger kan valfarte. Jeg har til min store overaskelse, frustrasjon og fortvilelese oppdaget at det faktisk finnes tullinger som ser på
    ABB som et forbilde de ønsker å hedre!! Disse er ikke mange men de er samtidig alt for mange, om man forstår hva jeg mener. Jeg mistenker at det er
    skolen som har sviktet et sted. De som har "tungt for det" har ikke fått den hjelpen de faktisk var i behov av!

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.018
    Torget vurderinger
    1
    Gud hjelp hvor mange idioter kan det egentlig finnes…….

Bydelsutvalget i Gamle Oslo mener en benk dedikert til vitenskapmann Carl von Linné skaper en utrygg atmosfære i Botanisk hage. Nå vil de be Universitetet i Oslo om å vurdere å fjerne den.

Jepp det er nok en benk som gir utrygg atmosfære på Tøyen

facepalm.gif

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.433
    Torget vurderinger
    2

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når pensjonistene skal ligge 0,75% under det almene lønnsoppgjøret, og det nærmer seg 0%, er det duket for noen ganske interessante diskusjoner.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Det er som kjent busstreik om dagen, primært i Oslo og Akershus med mulig eskalering til flere deler av landet. Uavhengig av hva man måtte mene om lønnen, lønnsutviklingen, tidspunktet å stenge busstrafikken på og det andre så har VG en smått underlig sak om denne streiken på nett nå i kveld. Den handler om en familiefar i en famile på fem i Oslo. Han har tidligere hatt en ekstrajobb i flyttebyrå for å få det til å gå rundt, men måtte slutte med det da han ble helt utslitt - forståelig nok.

Men så kommer det:

Aslam tjener rundt 450.000 i året i Unibuss etter å ha tatt fagbrev. Med en kone som er syk og under rehabilitering, er det vanskelig å få endene til å møtes som eneforsørger. Gjennom åtte år jobbet han i et flyttebyrå ved siden av, men så sa det stopp.

– Man blir helt utbrent. Jeg ble syk og klarte ikke mer. Vi bussjåfører trenger høyere lønn, så vi slipper å tenke på jobb nummer to.
    ...

Bussjåfør, tillitsvalgt og verneombud i Unibuss, Annstein Garnes, peker på at flere bussjåfører har ekstrajobber for å få hverdagen til å gå rundt.

– Vi må kunne leve av det. Det går ikke uten å være to i husholdningen som jobber. Og skal alle sjåfører ha to jobber, klarer vi ikke være opplagte på jobb, sa han til
    VG mandag.

Det er neppe flust av jobber man kan ha der det går greit rundt å være eneforsørger for en familie, i dette tilfelle på fem personer, i Oslo? Om det nå var to personer i en familie som hadde en tilsvarende jobb så ville husholdningen hatt en bruttoinntekt på 900.000 kroner. Når det skal kjøres en sak som del av en pågående lønnskap så var dette eksempelet her mer enn underlig. Det mest presserende problemet her er ikke lønnen i seg selv, men det at man er eneforsørger for en familie.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Når pensjonistene skal ligge 0,75% under det almene lønnsoppgjøret, og det nærmer seg 0%, er det duket for noen ganske interessante diskusjoner.
    Og hva er oddsen for at slik regulering også vil ramme stortingspensjoner?
    0,75% eller enda dårligere?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Det er som kjent busstreik om dagen, primært i Oslo og Akershus med mulig eskalering til flere deler av landet. Uavhengig av hva man måtte mene om lønnen, lønnsutviklingen, tidspunktet å stenge busstrafikken på og det andre så har VG en smått underlig sak om denne streiken på nett nå i kveld. Den handler om en familiefar i en famile på fem i Oslo. Han har tidligere hatt en ekstrajobb i flyttebyrå for å få det til å gå rundt, men måtte slutte med det da han ble helt utslitt - forståelig nok.

Men så kommer det:

Aslam tjener rundt 450.000 i året i Unibuss etter å ha tatt fagbrev. Med en kone som er syk og under rehabilitering, er det vanskelig å få endene til å møtes som eneforsørger. Gjennom åtte år jobbet han i et flyttebyrå ved siden av, men så sa det stopp.

– Man blir helt utbrent. Jeg ble syk og klarte ikke mer. Vi bussjåfører trenger høyere lønn, så vi slipper å tenke på jobb nummer to.
    ...

Bussjåfør, tillitsvalgt og verneombud i Unibuss, Annstein Garnes, peker på at flere bussjåfører har ekstrajobber for å få hverdagen til å gå rundt.

– Vi må kunne leve av det. Det går ikke uten å være to i husholdningen som jobber. Og skal alle sjåfører ha to jobber, klarer vi ikke være opplagte på jobb, sa han til
    VG mandag.

Det er neppe flust av jobber man kan ha der det går greit rundt å være eneforsørger for en familie, i dette tilfelle på fem personer, i Oslo? Om det nå var to personer i en familie som hadde en tilsvarende jobb så ville husholdningen hatt en bruttoinntekt på 900.000 kroner. Når det skal kjøres en sak som del av en pågående lønnskap så var dette eksempelet her mer enn underlig. Det mest presserende problemet her er ikke lønnen i seg selv, men det at man er eneforsørger for en familie.
    Det mest bekymringsfulle her er at bussemenn har to jobber! Hvor mange slike driver i halvørske og halvsovende i trafikken? Visse jobber burde hatt klausul om at det ikke var lov å ha mer enn 100% jobb. Det samme gjelder andre sjåfører av store biler, og taxiførere også. Den nye taxiforordningen som Regjeringen Solberg drar i gang med fra 01.10. er vel en pådriver for at taxisjåfører skal jobbe 18-20 timer i døgnet. Jeg liker det ikke og jeg håper jo at den første som blir overkjørt av en sovende taxisjåfør er Erna eller en av hennes drabanter! Og la oss be høyere makter om at han som gjør det er etnisk norsk! Alternativet vil gi alt for mye drivstof til "the usual suspects" i kommentarfeltene!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Det mest bekymringsfulle her er at bussemenn har to jobber! Hvor mange slike driver i halvørske og halvsovende i trafikken? Visse jobber burde hatt klausul om at det ikke var lov å ha mer enn 100% jobb. Det samme gjelder andre sjåfører av store biler, og taxiførere også. Den nye taxiforordningen som Regjeringen Solberg drar i gang med fra 01.10. er vel en pådriver for at taxisjåfører skal jobbe 18-20 timer i døgnet. Jeg liker det ikke og jeg håper jo at den første som blir overkjørt av en sovende taxisjåfør er Erna eller en av hennes drabanter! Og la oss be høyere makter om at han som gjør det er etnisk norsk! Alternativet vil gi alt for mye drivstof til "the usual suspects" i kommentarfeltene!

Det er slik allerede før omlegginga. Myndighetene har gjort det slik at selv i gode områder for næringa må man jobbe 89 timer i uka for å nå en gjennomsnittslønn. Dette var før korona som nå huskes som de gode tidene. Likevel er det høye lønnsnivået i transportnæringa et samfunnsproblem i følge Høyre.
    Bakgrunnen for dette er imidlertid en stor aktør med milliarder i ryggen som kjøper politisk godwill. Penga rår......

Meningsytring om det her: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JJ1LO7/nei-til-loesarbeidersamfunn-i-norge

Forfatterne misforstår imidlertid intensjonen bak ordningen. Intensjonen er nettopp et dårligere regulert arbeidsforhold, lavere organisasjonsgrad, lavere lønninger og sosial dumping.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Han kunne nevnt langt flere eksempler. Bla fra transportnæringen. Forfatteren er AP mann. Rart han ikke innser at AP har skapt dette problemet...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Å måtte gå noen få minutter ekstra til og fra trikken nå som den er lagt om via Bjørvika er tydeligvis alvorlige greier. Litt avhengig av eksakt hvor man skal gå til og fra snakker vi kanskje oppimot fem minutter ekstra gange eller noe slikt. Det er kronikkmateriale og de store linjene (phun intended) trekkes opp.

fra det gamle stoppet ved joker i schweigaardsgate og til det nye stroppet ved ladegården er det ca 300 meter. Fra bussterminalen der trikken stoppet før og over til Dronning Eufemias gate på broen over jernbanesporene er det 550 meter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn