feil tråd sikkert, men samma det; det skjer i norge og det er veldig galt
i 2016 fikk jeg skiftet varmtvannsbereder og dass. det kostet totalt 13.400
i helga måtte dattera tilkalle rørlegger i det varmtvannet forsvant. da får en slike regninger:
Ja, man kan sikkert mene at det er noe galt, men jeg antar du støtter skikkelig arbeidsforhold for de som jobber i dette firmaet.
Så da kan vi vel anta de som har vakt - altså ikke kan drikke, reise bort og generellt må være klar til å rykke ut på kort varsel døgnet rundt skal ha en form for vaktkompensasjon. I tillegg er det vel også slik at hvis du kalles inn fra vakt - så skal du alltid ha betalt for minst 2 timer. Og det er vel også vanlig med 100% overtidsbetalt hvis man jobber helg.
Så la oss anta at vaktkompensasjon er 1800,-/dag og normal timelønn er 350,-/time.
Da blir lønnen til rørleggeren denne dagen 1800 + 2x2x350 = 3200,-.
Når man legger på AGA, feriepenger og OTP så koster dette arbeidsgiver ca 4300,-.
For dette fakturerer firmaet 5466,- Altså de tjener en tusenlapp.
Nå kan de selvsagt få flere oppdrag slik at vakttillegget kan deles på flere, men det kan vel også tenkes at det er helger uten opdrag.
Nå er jeg oppvokst på gård og det har vel hendt at vi synes caffelatte gjengen i Oslo er litt hjelpesløse, så jeg tenker jo:
- Finnes det ingen mennesker i husstanden som har noe kunnskap om dette..?
- Finnes det ikke en far/bror/onkel eller kompis fra landet man kan ringe?
- Når man ringer en akutt-telefon - burde man ikke spørre om prisen..?
- Hvis man synes prisen er høy - hva med å ta en kald dusj frem til mandag og spare noen tusenlapper.
- Funker ikke alle disse appene med delingsøkonomi og hjelpere slik at man kunne lagt en forespørsel ut på nettet og en hyggelig fyr kunne kommet på døren til en brøkdel av prisen