Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Litt morsomt med Posten som hadde så lite å gjøre at postombæring nå skjer annenhver dag, mens de må kjøre ut reklame hver Søndag. M.a.o. brev og slikt er ikke så farlig om tar litt lenger tid, men reklamen må ut umiddelbart.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Litt morsomt med Posten som hadde så lite å gjøre at postombæring nå skjer annenhver dag, mens de må kjøre ut reklame hver Søndag. M.a.o. brev og slikt er ikke så farlig om tar litt lenger tid, men reklamen må ut umiddelbart.
    Husker også ramaskrikene da posten i sin tid ymtet frempå om at de kanskje skulle slutte med postombæring på lørdagene. Jeg får nå stort sett to brev i måneden, det er kontoutskriftene på bankkontoene til ungene - ett brev adressert til hvert barn for hver deres konto i samme bank. Jeg har spurt banken om det er mulig å slutte å sende de ut, jeg kan unasett se kontoene deres i min nettbank og det skjer uansett lite til ingen ting på de, men da opplyste de at de gjerne skulle sluttet med det men at de var pålagt å gjøre det så det gikk ikke.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Kan ta jævlig lang tid før jeg får posten. Pakken kan ligge en uke på postkontoret før hentelappen kommer i postkassen. Før skrev postbudet ut en lapp samme dag og la i postkassa. Nå sendes hentelappen via Oslo....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    spørsmålet er vel ikke antall skritt din veltrente kropp må bedrive, men om omleggingen er funksjonell. skulle vært artig å se rasjonalet bak endringene.

    (ad trikkelinjer)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    spørsmålet er vel ikke antall skritt din veltrente kropp må bedrive, men om omleggingen er funksjonell. skulle vært artig å se rasjonalet bak endringene.

    (ad trikkelinjer)
    Har ikke satt meg inn i det til tross for at det er "mine" trikkelinjer og om jeg hadde vært trikkereisende ville det vært en fordel for meg slik det har blitt nå. Jeg antar de har tenkt gjennom det i alle fall siden det koster en del å flytte de.

    Litt kjapp googling gav ikke så mye annet enn litt luftige strofer om å binde sammen det gamle og det nye Oslo og denslags, men det har vært ønsket fra kollektivoperatørenes side også virker det som.

    Her er i alle fall noe Ruter en gang uttalte om saken
    — Vi anbefaler at trikken legges om fra Schweigaards gate til Dronning Eufemias gate. Men det er jo diskusjoner på om man skal fortsette å kjøre trikk begge steder. Vi tenker at vi må konsentrere tilbudet der det er størst behov, og det vil i fremtiden bli i Bjørvika, sier Norli.Ruter er samtidig i gang med en oppgradering og gjennomgang av trikkenettet. Selskapet skal avklare hvilke strekninger som skal trafikkeres, blant annet Schweigaards gate. Det er et program som skal gå frem til 2018, for å gjøre skinnene klare for nye trikker.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    feil tråd sikkert, men samma det; det skjer i norge og det er veldig galt

    i 2016 fikk jeg skiftet varmtvannsbereder og dass. det kostet totalt 13.400

    i helga måtte dattera tilkalle rørlegger i det varmtvannet forsvant. da får en slike regninger:

    rør.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har sagt det før, og har ingen skrupler med å si det igjen : Rørleggere og elektrikere er vår versjon av mafia. Sånn - nå er det sagt om igjen.... Heldigvis gjelder det ikke alle, - men likevel alt for mange. Vi har riktignok fri prissetting, men et enkelt begrep som "anstendighet" eksisterer ikke lenger hos visse yrkesgrupper. Noen husker kanskje saken fra Oslo for noen år siden, hvor et damemenneske fikk regning på godt over 100.000 for et par stikkontakter og noen meter kabel..... hun hadde jo ikke bedt om fast pris.....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    ^^Hva er problemet? En hastekonsultasjon i helgen hos en advokat hadde kostet det tredoble,...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Skiftet 2 varmtvannstanker (200liter hver) i forrige uke. Kostet 18800,- totalt. Timelønna var på 650kr. Samme timelønn som snekkerne tok som skiftet 18 vinduer, la utvendig panel og etterisolerte hele huset. Dette var gjort av norske firmaer og ikke polakker.
    Er glad de ikke tar advokathonorarer....
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og likevel er det visst noen som tror at det bare er å smelle opp en enebolig for halvannen million eller så, og at alt over det er ren åger fra eiendomsutviklerens side...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Skiftet 2 varmtvannstanker (200liter hver) i forrige uke. Kostet 18800,-. Timelønna var på 650kr. Det samme snekkerne tok som skiftet 18 vinduer, la utvendig panel og etterisolerte hele huset.
    Er glad de ikke tar advokathonorarer....
    Snekkeren 18800 for hele jobben eller 650 pr. time?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    bare talentløst å forsøke å legitimere det uanstendige, pinky.

    til orientering: hva jeg betalte i 2016 har intet med det ågerfirmaet å gjøre. artig er det også å høre pinky forsvare slike priser når andre rørleggere jeg har vært i kontakt med etterpå blir stumme av forundring…
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Og likevel er det visst noen som tror at det bare er å smelle opp en enebolig for halvannen million eller så, og at alt over det er ren åger fra eiendomsutviklerens side...
    Du får nå en 65kvadratmeter (eller større) hytte nøkkelklar for den summen. Da kan man vel forestille seg hvor billige kvadratmeterne er på disse leilighetene i moderne blokker er. Disse er som regel en brakkerigg (fra Latvia eller Litauen) der noen har spikret planker utenpå slik at det ikke skal synes.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis jeg må jobbe overtid en helg, har jeg +100% og evt helge /nattillegg etter statens satser. 650 /time som basispris til firma er omtrenet standard over store deler av landet. Forsåvidt ikke noe galt i det. Jeg blir selv "leid ut" av og til, og da er det en del mer enn 650 /time.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En sann historie fra virkeligheten, som en kollega av meg pleide kalle det... Jeg har i de siste nesten 15 år vært fagleder for bl.a. elektro i bedriften hvor jeg jobber, og har bl.a. hatt ansvar for innleide elektrikere. VI hadde heller ikke egen bedriftselektriker da dette skjedde. En høstdag fikk vi overslag i et gammelt kabelhode (400V) hvor en ekstern og driftsviktig installasjon var tilkoblet. Ekstern elektriker ble tilkalt umiddelbart, og kunne still kl 1800. Jeg stilte som medhjelper i tillegg til kjentmann. Vi holdt på knapt fire timer, hvor jeg også faktisk gjorde innpå halvparten av jobben, mens fyren sto i private telefonsamtaler godt over halvparten av tida. Jeg sa ingenting der og da, men lukta lunta og venta på fakturaen. Den var på sju timer..... Jeg tok kontakt med fyren, som også fungerte som daglig leder for firmaet, - ga klokkeklar beskjed om hva jeg mente, - og anviste fakturaen redusert til tre timer. VI fikk også kredit på mellomværet. Vedkommende elektriker og firmaet kom aldri innafor våre dører mer, inntil fyren slutta noen år etterpå.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    feil tråd sikkert, men samma det; det skjer i norge og det er veldig galt

    i 2016 fikk jeg skiftet varmtvannsbereder og dass. det kostet totalt 13.400

    i helga måtte dattera tilkalle rørlegger i det varmtvannet forsvant. da får en slike regninger:

    Vis vedlegget 668088
    Hvor lenge holdt han på?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Meg bekjent blir man ikke fantastisk rik av å drive et lite håndtverkerfirma i Norge. En del av de går endatil konkurs. At ting er jævlig dyrt i helgen og på natten og dets like er ikke så rart. Uten å mene veldig mye om hva det burde koste så lønner det seg i alle fall å spørre først før man bestiller noen over for jobben. Det er litt samme fenomenet som at noen tar høye priser fordi de kan.

    Elkjøp skulle ha 400 kroner for en skjermbeskytter til iPhone. Jeg tenkte ikke faen og konsulterte finn.no og kjøpte to stk for en hundrings av en fyr som hadde en liten bigeskjeft med å selge slike. Vi møttes i mørket på parkeringsplassen utenfor den lokale Kiwien. Han tok frem dekslene fra kassen bak i bilen, jeg vippset han penger. Nærmeste jeg har vært å delta i en scene i en gangsterfilm på lenge.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Min lille Puseførken ble syk og dyrlegen konsultert. Det var en fredag kveld. Avtalen ble at vi skulle møtes på hans kontor neste dag, lørdag. En dag han normalt har fri. Han sjekket frøkna, brukte vel en liten time (knapt ) på jobben skrev ut resept på penicilintabletter.

    Jeg forventet å måtte blø for dette, men han tok ikke mer enn 680,- Hvilket jeg synes var særdeles humant.

    Det må tillegges at han anbefalte meg å forsikre pusen, hvilket jeg har gjort. Mulig det var manglende forsikring som gjorde at han ikke skrev med gaffel?

    Men okke som, jeg hadde nok ikke blitt tilkalt på jobb en lørdag uten å få utrolig mye mere betalt. Tapt fridag + minumums antall timer for oppmøte.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    feil tråd sikkert, men samma det; det skjer i norge og det er veldig galt
    i 2016 fikk jeg skiftet varmtvannsbereder og dass. det kostet totalt 13.400
    i helga måtte dattera tilkalle rørlegger i det varmtvannet forsvant. da får en slike regninger:
    Ja, man kan sikkert mene at det er noe galt, men jeg antar du støtter skikkelig arbeidsforhold for de som jobber i dette firmaet.

    Så da kan vi vel anta de som har vakt - altså ikke kan drikke, reise bort og generellt må være klar til å rykke ut på kort varsel døgnet rundt skal ha en form for vaktkompensasjon. I tillegg er det vel også slik at hvis du kalles inn fra vakt - så skal du alltid ha betalt for minst 2 timer. Og det er vel også vanlig med 100% overtidsbetalt hvis man jobber helg.

    Så la oss anta at vaktkompensasjon er 1800,-/dag og normal timelønn er 350,-/time.
    Da blir lønnen til rørleggeren denne dagen 1800 + 2x2x350 = 3200,-.
    Når man legger på AGA, feriepenger og OTP så koster dette arbeidsgiver ca 4300,-.
    For dette fakturerer firmaet 5466,- Altså de tjener en tusenlapp.
    Nå kan de selvsagt få flere oppdrag slik at vakttillegget kan deles på flere, men det kan vel også tenkes at det er helger uten opdrag.


    Nå er jeg oppvokst på gård og det har vel hendt at vi synes caffelatte gjengen i Oslo er litt hjelpesløse, så jeg tenker jo:
    • Finnes det ingen mennesker i husstanden som har noe kunnskap om dette..?
    • Finnes det ikke en far/bror/onkel eller kompis fra landet man kan ringe?
    • Når man ringer en akutt-telefon - burde man ikke spørre om prisen..?
    • Hvis man synes prisen er høy - hva med å ta en kald dusj frem til mandag og spare noen tusenlapper.
    • Funker ikke alle disse appene med delingsøkonomi og hjelpere slik at man kunne lagt en forespørsel ut på nettet og en hyggelig fyr kunne kommet på døren til en brøkdel av prisen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Om man ringer rørleggerakutten fordi varmtvannet forsvinner i helga, hva gjør man da om man er på en hytte uten innlagt vann? Ringer det kommunale vannverket og ber om å bli koblet på nettet?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man kan selvfølgelig vri dette over til at det er kunden som er analfabet, men poenget er at rørleggeren i dette tilfelle skrev regning med gaffel og viser oss at det er noen som ikke har magamål i det hele tatt.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Klager vi virkelig på at det finnes rørlegger som tilbyr døgnvakt?
    Skulle vi ønske at det ikke fantes, slik at man ikke ble fristet til å benytte den?
    Eller er vi bare sure fordi at vi må betale ekstra når vi krever noe ekstra?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man kan selvfølgelig vri dette over til at det er kunden som er analfabet, men poenget er at rørleggeren i dette tilfelle skrev regning med gaffel og viser oss at det er noen som ikke har magamål i det hele tatt.
    Men kan ikke du da være snill og kommentere regnestykket jeg satte opp og peke hvor gaffelen er brukt.

    For rørleggeren spiller det jo ingen rolle om han komme til et hus hvor vannet lekker ut i hele kjelleren og det er full krise eller til en litt hjelpesløs jente som ikke har skjønt at man kan trykke resett knappet på VVB.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Norge er et høykostland, så enkelt er det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange som har døgnvakt, bakvakt etc..... hvem betaler dersom det ikke kommer en utrykning? DErsom det ikke kommer en utrykning på 2-3 helger, skal da første kunde betale for 3 helger?? Besynderlig regnestykke... At man betaler overtid for en utrykning utenom arbeidstid skjønner alle, men derfra til åger er et langt stykke...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men kan ikke du da være snill og kommentere regnestykket jeg satte opp og peke hvor gaffelen er brukt.

    For rørleggeren spiller det jo ingen rolle om han komme til et hus hvor vannet lekker ut i hele kjelleren og det er full krise eller til en litt hjelpesløs jente som ikke har skjønt at man kan trykke resett knappet på VVB.
    Du antar for mye i det regnestykket, for meg ser det ut til at noen nærmest blir "fartsblinde" av egen høy lønn. En slags boble. Dette er ågerpriser, 4500,- for å møte opp i helgen, deretter ytterligere 2287, - for å jobbe i helgen.
    Den eneste anstendige summen på den fakturaen er 862,- for servicebil.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du antar for mye i det regnestykket, for meg ser det ut til at noen nærmest blir "fartsblinde" av egen høy lønn. En slags boble. Dette er ågerpriser, 4500,- for å møte opp i helgen, deretter ytterligere 2287, - for å jobbe i helgen.
    Den eneste anstendige summen på den fakturaen er 862,- for servicebil.
    Kan du ikke heller si hva som er feil?
    Jeg bruker tallene uten moms - da momsen går rett til staten.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel heller at man ikke liker grunnsatsen rørleggere og elektrikere og ymse fagfolk har, tenker jeg. For når man skal betale ekstra for døgnvakt på en grunnsats man selv mener er alt for høy, så blir det dyrt.

    Og at man ikke liker det er jo greit nok, men da får man vel heller si det, fremfor å forvente at en helge/døgnvakt skal koste det samme som en vanlig avtalt jobb på en vanlig arbeidsdag.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan du ikke heller si hva som er feil?
    Jeg bruker tallene uten moms - da momsen går rett til staten.
    Jeg bruker med moms, kunden må betale moms og får ingenting tilbake. Jeg går ikke inn i det åpenbare, tallene er for høye. Punktum.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg bruker med moms, kunden må betale moms og får ingenting tilbake. Jeg går ikke inn i det åpenbare, tallene er for høye. Punktum.
    Moms er irrelvant for kalkylen til de som leverer tjenesten. Momsen går til staten og ikke til bedriften.

    Som OMF er inne på spiller det, for utførende, ingen rolle hva jobben faktisk er, hvor kritisk den faktik er eller hvor lett/vanskelig det er å fikse. De har en mann som er på vakt og som skal ha betalt etter statser som er mye høyere enn på arbeidsdagene. Om det er å redde en kjeller fra oversvømmelse en lørdags kveld eller om det er å åpne panelet på en varmtvannsbereder og trykke på reset-knappen spiller liten rolle. Det kan være en viss forskjell i tidsbruk, men det reflekteres i så fall i hvor mange timer man eventuelt faktureres.

    Hva burde det koste, og hvordan ser den kalkylen ut? Jeg ville også blitt sur over å skulle betale 7500 kroner inkl mva for å få tilbake varmtvannet, men jeg hadde heller ikke ringt rørleggervakta i helgen for å få det tilbake nettopp fordi jeg ikke vil betale mange tusen ekstra for en akuttjeneste for noe som ikke er akutt.

    Edit: Jeg synes imidlertid at det kunne blitt opplyst om at dette kan bli veldig dyrt og anbefale å vente til ordrinær arbeidstid for å få det fikset, men det er en litt annen sak.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Å ta 4500 kr for bare å rykke ut er grovt når du i tillegg skriver timepris med gaffel.

    Folk flest som har vaktordninger kan drømme om noe slikt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Å ta 4500 kr for bare å rykke ut er grovt når du i tillegg skriver timepris med gaffel.

    Folk flest som har vaktordninger kan drømme om noe slikt.
    Hva synes du er riktig kompensasjon til en rørlegger som har vakt og blir kalt ut..?
    Jeg gjetter bare, så kom med bedre forslag..?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn