Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Så min gjengivelse av dine ord med at somaliere er noen slabbedasker er uriktig?
    Jeg kan vise til dine ord.
    Du skriver jo rett ut at sjefen som sier at somaliere ikke er til å stole på gjør en god jobb har et poeng.
    jeg synes orde slabbedask er en svært mild oppsummering av hva du faktisk skrev.
    Du linker så til at 4 av 5 somaliske kvinner er uten jobb.
    Du skriver
    "Selvsagt er folk fra somalia mindre villige til å ta arbeid og kvinnene er verst. På grunn av kultur og religion!"
    Ta jødetesten på de ordene:
    "selvsagt er jøder mindre villige til å ta arbeid og kvinnene er verst. På grunn av kultur og religion!"
    Har jeg skrevet de ordene før? Nei. Så du tillegger med meninger jeg ikke har.
    Dersom kulturen og religionen til Somaliere gjør at de ikke blir så yrkesaktive, så skal vi IKKE diskutere det? Er det slik?

    Du er som de lærene som mente at man ikke kunne feire jul på skolen fordi det kunne fornærme andre med annen religion. Når de med annen religion ble intervjuet, så var de lei seg, fordi de hadde lyst til å feire norsk jul. Fantastisk!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg vet om flere som faktisk har mistet jobben pgs utenlandsk ekteskap eller samboerforhold, men jeg jobber også med utlendinger som har klarering, - men det tar tid....6-9 mnd eller mer er ikke uvanlig....
    Det blir også rimelig tåpelig om man søker på en jobb, og ikke kan begynne før omfeks 9-12 mnd, mens man venter på en klarering man kanskje ikke får...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ok, greit med en oppklaring da det var det du skrev tidligere og fikk meg til å stusse litt.
    Så det var ikke slik at kun etniske norske ble ansatt.
    SIKKERHET OG KUNDE KRAV!
    Jeg sier heller ikke at det aldri skjer, men i de tilfellene er det sikkerhetsmessige tatt hensyn til på andre måter. Det er bare ytterst sjelden. Jeg avstår nå fra videre diskusjon om dette med deg. Dette kommer du aldri til å skjønne. Det har ihvertfall overhodet INGENTING med rasisme å gjøre!
    Neste gang så får du formulere spørsmålet ditt riktig, for firmaet ditt ansetter slett ikke kun ETNISKE NORDMENN. De ansetter folk med sikkerhetsklarering strengt hemmelig, hvor en rekke personer med utenlandsk bakgrunn blir diskvalifisert, ikke pga hudfarge, men manglende sikkerhetsklarering.

    Jeg nektet å tro at firmaet ditt ansatte kun etniske nordmenn. Viser seg at jeg hadde helt rett.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Har jeg skrevet de ordene før? Nei. Så du tillegger med meninger jeg ikke har.
    Dersom kulturen og religionen til Somaliere gjør at de ikke blir så yrkesaktive, så skal vi IKKE diskutere det? Er det slik?

    Du er som de lærene som mente at man ikke kunne feire jul på skolen fordi det kunne fornærme andre med annen religion. Når de med annen religion ble intervjuet, så var de lei seg, fordi de hadde lyst til å feire norsk jul. Fantastisk!
    For all del, diskuter det så mye du vil, men vær bevisst på at du sprer rasistiske holdninger.

    - Samer har tilbøyelighet for alkoholisme. Statistikken beviser dette. La oss diskutere problemet samer, slik at de kan bli mer som oss!

    Tror du overforstående setning er et godt utgangspunkt for en god diskusjon? Setningen over er faktisk dønn rasistisk. beklager til alle samer her inne!



    Husk også at negere i afrika ikke kunne være suksessfulle. Kulturen og religionen holdt dem tilbake var unnsyldningen. De var undermennesker og de hvite måtte derfor være deres herrer. Du opererer ikke i et historisk vakuum her.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Hvis statistikken viser at arbeidstakere fra Alta er mer arbeidsledige, så har du ikke rett hvis du påstår at folk fra Alta er noen late jævler som ikke er til å stole på.

    Men Altaværinger ER da noen late jævler som man ikke kan stole på! Det vet vi helt sikkert vi som bor i Øst Finnmark! De er vel til og med værre enn folk fra Vadsø!

    Og de i Alta prøver jo hele tiden å stjele arbeidplasser fra andre plasser i Finnmark! Og hva pokker skal de late jævlene med dem??:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Universelt problem det der, Spiralis.... i Troms region er det Tromsø som grafser til seg det kan på bekostning av distriktene, og i Nordland er det Bodø...... og ute i distriktene er det "regionsentra" som stjeler det de kan fra stroka både utafor og innafor.....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    For all del, diskuter det så mye du vil, men vær bevisst på at du sprer rasistiske holdninger.

    - Samer har tilbøyelighet for alkoholisme. Statistikken beviser dette. La oss diskutere problemet samer, slik at de kan bli mer som oss!

    Tror du overforstående setning er et godt utgangspunkt for en god diskusjon? Setningen over er faktisk dønn rasistisk. beklager til alle samer her inne!



    Husk også at negere i afrika ikke kunne være suksessfulle. Kulturen og religionen holdt dem tilbake var unnsyldningen. De var undermennesker og de hvite måtte derfor være deres herrer. Du opererer ikke i et historisk vakuum her.
    Men det er lov å diskutere HVORFOR det er slik! Dersom statistikken viser det, hva er feil i å si det?
    Jeg er enig i mye du sier, men du er så svart hvitt at det ikke er mulig å diksutere enkelte ting med deg. Denne krenkekulturen du fremmer er ødeleggende for alt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Så det var ikke slik at kun etniske norske ble ansatt.


    Neste gang så får du formulere spørsmålet ditt riktig, for firmaet ditt ansetter slett ikke kun ETNISKE NORDMENN. De ansetter folk med sikkerhetsklarering strengt hemmelig, hvor en rekke personer med utenlandsk bakgrunn blir diskvalifisert, ikke pga hudfarge, men manglende sikkerhetsklarering.

    Jeg nektet å tro at firmaet ditt ansatte kun etniske nordmenn. Viser seg at jeg hadde helt rett.
    Av enkelhets årsaker, så er det kun etnisk norske her. Så neida, du hadde ikke rett. Som vanlig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    [
    Men det er lov å diskutere HVORFOR det er slik! Dersom statistikken viser det, hva er feil i å si det?
    Jeg er enig i mye du sier, men du er så svart hvitt at det ikke er mulig å diksutere enkelte ting med deg. Denne krenkekulturen du fremmer er ødeleggende for alt.

    Kanskje du bør reflektere over at hva du hevder er svært krenkende.

    Somaliere er uegnet som arbeidstaker grunnet sin religion og kultur - dette er budskapet du skriver side opp og side ned. Og det fordi 1. generasjon innvandrere har lavere deltakelse (ikke 2. gemerasjon). Du hevder at hvis de endrer sin kultur og religion så blir alt så mye bedre. Deres religion og kultur er et problem. Religion og kultur står i veien for deres deltakelse i samfunnet er budskapet.


    Og du evner ikke å se at det budskapet er klokkerent rasistisk.

    Når noen påpeker at hva du skriver er som tatt ut definisjonen av rasisme, så flyr du i flint, fordi du anser ikke deg selv som rasist og det er ubehagelig å få den merkelappen i pannen.

    Reflekter gjerne i form av historie. Kolonialisme, imperialisme. Undermennesker.

    Hva du skriver er en metode brukt i århundrer for å undertrykke mennesker basert på hudfarge, religion, kultur og etnisitet.

    Og det er liksom krenkelsehysteri å reagere på regelrett krenkelser?

    Ja, det er lov å vise til arbeidslivsstatistikken og se at somaliere er underrepresentert i arbeidslivet (husk at 2. generasjon gjør det så mye bedre). Det er faen meg ikke lov å si at det er pga kultur og religion.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Kanskje du bør reflektere over at hva du hevder er svært krenkende.
    Somaliere er uegnet som arbeidstaker grunnet sin religion og kultur - dette er budskapet du skriver side opp og side ned. Og det fordi 1. generasjon innvandrere har lavere deltakelse (ikke 2. gemerasjon). Du hevder at hvis de endrer sin kultur og religion så blir alt så mye bedre. Deres religion og kultur er et problem. Religion og kultur står i veien for deres deltakelse i samfunnet er budskapet.
    Og du evner ikke å se at det budskapet er klokkerent rasistisk.
    Når noen påpeker at hva du skriver er som tatt ut definisjonen av rasisme, så flyr du i flint, fordi du anser ikke deg selv som rasist og det er ubehagelig å få den merkelappen i pannen.
    Reflekter gjerne i form av historie. Kolonialisme, imperialisme. Undermennesker.
    Hva du skriver er en metode brukt i århundrer for å undertrykke mennesker basert på hudfarge, religion, kultur og etnisitet.
    Og det er liksom krenkelsehysteri å reagere på regelrett krenkelser?
    Ja, det er lov å vise til arbeidslivsstatistikken og se at somaliere er underrepresentert i arbeidslivet (husk at 2. generasjon gjør det så mye bedre). Det er faen meg ikke lov å si at det er pga kultur og religion.
    Jeg har veldig lyst til å skrive jævla idiot, men det skal jeg jo ikke.
    Jeg skriver ikke at Somaliere er uegnet. DU skriver det! Du er jo selve reinkarnasjonen på stråmann!
    Jeg skriver at man må kunne diskutere hvorfor det er slik! Man må kunne diskutere om det er slik at religion og kultur påvirker akkurat Somaliere til å ikke komme seg i jobb og hva som skal til for at de faktisk gjør det, når statistikk viser at de er overrepresentert som arbeidsledige eller ikke i arbeid.
    Du bommer så klokkerent at det er skummelt og du tillegger meg og andre meninger vi ikke har.
    Du og dine likesinnede er en av grunnene til at høyresiden får så lett fotfeste!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Av enkelhets årsaker, så er det kun etnisk norske her. Så neida, du hadde ikke rett. Som vanlig.
    Så dere ansetter ikke nordmenn av asiatisk/afrikansk/whatever bakgrunn pga av enkelhets årsaker.

    Ditt siterte innlegg beskriver en situasjon som bryter norsk lov.

    Når noen diskriminerer basert på hudfarge, etnisk bakgrunn uansert så utfører de rasisme. Unnskyldningen her er piss råtten. Enkelthetens skyld.



    Som sagt, jeg nekter å tro at beskrivelsen du kommer med representerer virkeligheten for bedriften din legger seg vidåpen for søksmål som de vil glatt tape.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Så dere ansetter ikke nordmenn av asiatisk/afrikansk/whatever bakgrunn pga av enkelhets årsaker.
    Ditt siterte innlegg beskriver en situasjon som bryter norsk lov.
    Når noen diskriminerer basert på hudfarge, etnisk bakgrunn uansert så utfører de rasisme. Unnskyldningen her er piss råtten. Enkelthetens skyld.
    Som sagt, jeg nekter å tro at beskrivelsen du kommer med representerer virkeligheten for bedriften din legger seg vidåpen for søksmål som de vil glatt tape.
    *sukk*
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Jeg lar deg fråde over noe annet og anser meg ferdig med dette. Takk for "debatten".
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg lar deg fråde over noe annet og anser meg ferdig med dette. Takk for "debatten".
    Du har fått tilbakemelding fra minst 3-4 personer her, men kjør på.

    Gå rundt og si at vi må ta opp problemet somalierne grunnet deres kultur og religion, fordi statistikken viser at 1. generasjons innvandrere er lavere representert i arbeidslivet.

    Du klarer ikke en gang å ta den enkle jødetesten på utsagnene dine.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvis du ikke forstår at dette er rasisme og at du selv gir uttrykk for rasistiske holdninger så har du et problem; et stort problem som du desverre ikke er alene om her i landet.


    Sitat fra Wikipedia-artikkelen:

    Rasisme – Wikipedia

    "Frem til slutten av 1900-tallet var rasisme vanligvis begrunnet i antatte biologiske og arvelige forskjeller mellom folkegrupper (i dag ofte omtalt som «klassisk rasisme»). De siste tiår er det vanlig å utvide rasismebegrepet til å omfatte nedvurdering av andre etniske, kulturelle eller religiøse grupper, uten nødvendigvis å begrunne i biologiske forskjeller som utseende («nyrasisme»). Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitet vurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet.
    Den internasjonale konvensjon om eliminering av alle former for rasediskriminering skjelner ikke mellom diskriminering basert på rase, hudfarge, avstamning, nasjonalitet eller etnisk opphav."
    Viser til denne defacto.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Larson. Når du bruker mitt innlegg på denne måten som om det skulle være en kommentar til alt defacto har skrevet så blir det veldig feil. Mitt innlegg var en spesifikk kommentar til innlegg #7925. Ikke ta meg til inntekt for dine meninger om hva defacto har skrevet senere i tråden.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg har ikke gjort det, aam01. Jeg bare påpeker at det er ikke kun jeg som har reagert på utsagn fra defacto.

    HFS4 feature er å droppe tidliere sitat.. Her er #7925, hvor defacto ikke akkurat går rundt grøten. Han har på ikke noe tidspunkt gått tilbake på hva han skrev.

    Og det er nettopp slike svar som skaper denne oss mot dere holdningen. Du burde gire ned litt...
    Selvsagt er folk fra somalia mindre villige til å ta arbeid og kvinnene er verst. På grunn av kultur og religion!
    Hva i hule heite er farlig med å påpeke det? Det har ihverftfall ikke noe med rasisme å gjøre!
    Og som jeg sier, sjefen burde ikke ta dette i et intervju, men poenget er fremdeles der!
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Nord-Makedonia har tilsynelatende løst et av Helse-Norges gigantproblemer med journalsystem osv. For det beatlte de 1/9000 av hva man estimerer det skal koste i Norge

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Dette er normalt i Norge. Det er slik man hvitvasker korrupsjonen. En stadig økt bruk av konsulenter sammenfallende med flere i ansatte i forvaltningen med millionlønninger. Fakturerer fort en million for en times arbeid....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det sier seg da selv?? Vi kan jo ikke bruke noe som andre bruker, uten at det må lages "fornorskede" versjoner med tilpasninger for hauet og ræva, og alle politkeres ønsker og synspunkter, - for ikke å snakke om alle innleide konsulenter.... om det er helsedatabaser, helikoptre eller dataprogrammer for NAV, forsvar... samme ulla, - og samme resultat.... mangedobbel pris for AS Norge...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Det er like fullt umulig å bruke 11 milliarder på et journalsystem. Dette er fanteri. 11 milliarder er et astronomisk beløp.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Null problem, - bare heng på mange nok konsulentselskaper og utredninger, studiereiser etc etc. Pass også på at det tar så lang tid at når systemet endelig er ferdig, så er det utdatert.... Ingen som husker eventyret Siemens og Forsvaret??
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Det sier seg da selv?? Vi kan jo ikke bruke noe som andre bruker, uten at det må lages "fornorskede" versjoner med tilpasninger for hauet og ræva, og alle politkeres ønsker og synspunkter, - for ikke å snakke om alle innleide konsulenter.... om det er helsedatabaser, helikoptre eller dataprogrammer for NAV, forsvar... samme ulla, - og samme resultat.... mangedobbel pris for AS Norge...
    I riktig gamle dager, da jeg holdt på med filmproduksjon, var NRK-folk favoritter på utenlandske utstyrsmesser. Mens andre tv-selskap kjøpte "off-the-rack" versjonen, måtte NRK-folkene som regel få gjennomført modifikasjoner som var kostnadsdrivende. Moro for alle.

    Men intet slår helikopterkomitéen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215


    Vi trenger en politireform i Norge. Spesialenheten ville henlegge dette maktovergrepet.


    Politiet er ikke din venn. Du vet aldri hvem du står overfor, og politiet beskytter sine voldelige politibetjenter.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Kom nå dette som et sjokk da? Var vi ikke veldig klar over at USA ikke er det spor bedre enn Kina?
    Er mange som går rundt og tenker at det er ikke så farlig, fordi USA er våre allierte.

    Spionasjen koster Norge milliarder på milliarder av kroner som går rett i lommen på firmaer i USA.

    For mange er dette en pris de er villige til å betale fordi Sovjet står klar til å invadere Norge og vi må ha USA på vår side.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Er mange som går rundt og tenker at det er ikke så farlig, fordi USA er våre allierte.

    Spionasjen koster Norge milliarder på milliarder av kroner som går rett i lommen på firmaer i USA.

    For mange er dette en pris de er villige til å betale fordi Sovjet står klar til å invadere Norge og vi må ha USA på vår side.
    Når det er sagt, jeg vil nok heller innvaderes av USA enn Russland.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215


    Suksesshistorien med privatisert atomreaktor og gründerspirer av noen ledere som flømmer over av ideer og som er flinke til å snakke for seg.

    Han beskriver en leder med enorm faglig tyngde. Flere andre kilder sier det samme. De beretter om en kreativ fyr som var flink til å omgås kunder.
    Utover på 90-tallet strømmet det på med oppdrag. Inni reaktoren i Halden kunne de kjøre opptil 30 ulike eksperimenter samtidig.
    30 ulike parallelle eksperimenter som alle måtte stanses hvis et eksperiment måtte justeres. hele forretningsideen er å legge opp til at de ansatte skal ta snarvei, fordi det blir for dyrt å gjøre det rette.


    Ellers er Nrk snille med overskriftene her.

    "Heldigvis ingen internasjonal atomulykke etter 10-år med organisert svindel" ville passet bedre.

    edit:
    Husk da, det er typisk norsk å være god. At Norge var verdensledende på atomreaktorer var visst for godt til å være sant. Nå må du og jeg plukke opp regningen på minst 21 milliarder etter at de bl.a. støpte ned tønner med atomavfall og gjemte reaktorer bak vegger.

    Det er typisk norsk å være god! Heldigvis var det ingen atomreaktorer som smalt i utlandet da.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Ren galskap. svindel som setter millioner av folks liv og helse i fare!

    Mvh.
    SAL
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nye Mongoland får tittelkritikk

    Den planlagde oppfølgaren til filmen Mongoland, får kritikk. Det er arbeidstittelen «Mongoland 2», som får folk på sosiale media til å reagera på ordet «mongo». Produsenten avviser nå at dette ordet kjem til å bli brukt i den nye tittelen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Noen hadde sikkert funnet frem balltreet eller hagla men ikke norraførr, da hjelper man heller til...Så ikke alltid at det går galt.


    Tok seg inn i fremmed hus

    En beruset, ung mann tok seg i dag inn i et fremmed hus i Mo i Rana. Mannen var ifølge politiet både tynnkledd og uten sko, men fikk låne klær av noen i huset. Han ble senere kjørt hjem til riktig adresse av politiet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Stå ikke der på trappa og pul kona mi, kom heller inn..... :)

    Mvh.
    SAL
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Ja særlig dere er så gavmilde :sneaky:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn