Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    går det virkelig ikke an å bli kvitt slik inkompetanse (aka Utdanningsdirektør Marte Gerhardsen)

    jeg er lei meg, opplever det ikke slik, kom på feil tidspunkt … hva er dette for språk.

    er hun i en mer verna stilling enn meg?

    (ja, det er om hva som har gått galt i landet; den politiske fargen er irrelevant)
    Det er muligens glemt for lenge siden - det er tross alt over et år siden - men ansettelsen av nevnte Gerhardsen var rimelig kontroversiell. I utlysningen het det at søkere må "ha god kjennskap til oppvekst- og utdanningssektoren" noe hun ikke hadde utover at hun, til liks med de aller, aller fleste her i landet faktisk har gått på skole. Hun har aldri jobbet med saksfeltet, da i motsetning til de andre søkerene. Siden hun ikke en gang var kvalifiert gitt kvalifikasjonene som var etterlyst i annonsen er det vanskelig å se ansettelsen som noe annet enn en ren politisk ansettelse.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by

    Ikke bra å ta opp dette temaet på et jobbintervju med noen som ikke skal stå til rette for alle de andre.
    Men utover det, denne sjefen har et poeng og det beviser statistikken.
    Men det skriver man ikke om...

    Burde vi ikke snakke om slikt?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nei, sjefen har alldeles ikke et poeng. Han er en rasistjævel som fortjener å miste jobben sin. Han har vist seg totalt uegnet som sjef.

    Hvem i sine fulle fem drar frem PC-en og viser artikler om hvor lite egnet du er som arbeidstaker på et jobbintervju. Hun var aldri en kandidat. Her må Vitus apotek rydde opp snarest. Rasisme på jobben er oppsigelsesgrunn, og jeg forventer at fyren mister jobben for dette her er helt uhørt.

    Hvis statistikken viser at arbeidstakere fra Alta er mer arbeidsledige, så har du ikke rett hvis du påstår at folk fra Alta er noen late jævler som ikke er til å stole på.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Hvis statistikken viser at arbeidstakere fra Alta er mer arbeidsledige, så har du ikke rett hvis du påstår at folk fra Alta er noen late jævler som ikke er til å stole på.
    Selvfølgelig. Ansettelsesprosessen ER diskriminering. Å bli diskriminert på bakgrunn av nasjonalitet er ikke værre enn å bli diskriminert på annet grunnlag. F.eks alder, kjønn, utseende, handicap etc...
    Å tro at folk får jobb utelukkende på bakgrunn av kvalifikasjoner er uriktig. Folk fra Somalia, eller altaværinger for den saks skyld, er ikke beskyttet mot dette fenomenet. Ei heller mot fordommer....
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Nei, sjefen har alldeles ikke et poeng. Han er en rasistjævel som fortjener å miste jobben sin. Han har vist seg totalt uegnet som sjef.

    Hvem i sine fulle fem drar frem PC-en og viser artikler om hvor lite egnet du er som arbeidstaker på et jobbintervju. Hun var aldri en kandidat. Her må Vitus apotek rydde opp snarest. Rasisme på jobben er oppsigelsesgrunn, og jeg forventer at fyren mister jobben for dette her er helt uhørt.

    Hvis statistikken viser at arbeidstakere fra Alta er mer arbeidsledige, så har du ikke rett hvis du påstår at folk fra Alta er noen late jævler som ikke er til å stole på.
    Og det er nettopp slike svar som skaper denne oss mot dere holdningen. Du burde gire ned litt...
    Selvsagt er folk fra somalia mindre villige til å ta arbeid og kvinnene er verst. På grunn av kultur og religion!
    Hva i hule heite er farlig med å påpeke det? Det har ihverftfall ikke noe med rasisme å gjøre!
    Og som jeg sier, sjefen burde ikke ta dette i et intervju, men poenget er fremdeles der!
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Og det er nettopp slike svar som skaper denne oss mot dere holdningen. Du burde gire ned litt...
    Selvsagt er folk fra somalia mindre villige til å ta arbeid og kvinnene er verst. På grunn av kultur og religion!
    Hva i hule heite er farlig med å påpeke det? Det har ihverftfall ikke noe med rasisme å gjøre!
    Og som jeg sier, sjefen burde ikke ta dette i et intervju, men poenget er fremdeles der!
    Hvis du ikke forstår at dette er rasisme og at du selv gir uttrykk for rasistiske holdninger så har du et problem; et stort problem som du desverre ikke er alene om her i landet.


    Sitat fra Wikipedia-artikkelen:

    Rasisme – Wikipedia

    "Frem til slutten av 1900-tallet var rasisme vanligvis begrunnet i antatte biologiske og arvelige forskjeller mellom folkegrupper (i dag ofte omtalt som «klassisk rasisme»). De siste tiår er det vanlig å utvide rasismebegrepet til å omfatte nedvurdering av andre etniske, kulturelle eller religiøse grupper, uten nødvendigvis å begrunne i biologiske forskjeller som utseende («nyrasisme»). Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitet vurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet.
    Den internasjonale konvensjon om eliminering av alle former for rasediskriminering skjelner ikke mellom diskriminering basert på rase, hudfarge, avstamning, nasjonalitet eller etnisk opphav."
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Og det er nettopp slike svar som skaper denne oss mot dere holdningen. Du burde gire ned litt...
    Selvsagt er folk fra somalia mindre villige til å ta arbeid og kvinnene er verst. På grunn av kultur og religion!
    Hva i hule heite er farlig med å påpeke det? Det har ihverftfall ikke noe med rasisme å gjøre!
    Og som jeg sier, sjefen burde ikke ta dette i et intervju, men poenget er fremdeles der!
    Bullshit! Sjefen klassifiserte nettopp alle somaliere som noen late jævler som ikke er til å stole på. Og du sa deg enig med han. Og det er JEG som bedriver "oss mot dem"? ta deg en bolle! Du fikk servert et klassisk eksempel på rasisme og du konkluderte at rasisten hadde et poeng.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Hvis du ikke forstår at dette er rasisme og at du selv gir uttrykk for rasistiske holdninger så har du et problem; et stort problem som du desverre ikke er alene om her i landet.


    Sitat fra Wikipedia-artikkelen:

    Rasisme – Wikipedia

    "Frem til slutten av 1900-tallet var rasisme vanligvis begrunnet i antatte biologiske og arvelige forskjeller mellom folkegrupper (i dag ofte omtalt som «klassisk rasisme»). De siste tiår er det vanlig å utvide rasismebegrepet til å omfatte nedvurdering av andre etniske, kulturelle eller religiøse grupper, uten nødvendigvis å begrunne i biologiske forskjeller som utseende («nyrasisme»). Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitet vurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet.
    Den internasjonale konvensjon om eliminering av alle former for rasediskriminering skjelner ikke mellom diskriminering basert på rase, hudfarge, avstamning, nasjonalitet eller etnisk opphav."
    Når ble rasistisk å påpeke det alle statistikker viser?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    . Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitet vurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet.
    Dette er rent svada. Med en slik definisjon er all diskriminering rasisme. Og hvordan definerer man gruppetilhørighet?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Bullshit! Sjefen klassifiserte nettopp alle somaliere som noen late jævler som ikke er til å stole på. Og du sa deg enig med han. Og det er JEG som bedriver "oss mot dem"? ta deg en bolle! Du fikk servert et klassisk eksempel på rasisme og du konkluderte at rasisten hadde et poeng.
    Nei, det sa han ikke. Du er jo helt rabiat!
    Han sier han har dårlig inntrykk av somaliere. Det er lov å mene, men han burde ikke si det i intervjuet! Og dersom han generalliserer, så er det noe han ikke burde. Men all statistikk viser at han har rett og dette må det gå ann å snakke om UTEN at man skriker rasist!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Bullshit! Sjefen klassifiserte nettopp alle somaliere som noen late jævler som ikke er til å stole på. Og du sa deg enig med han. Og det er JEG som bedriver "oss mot dem"? ta deg en bolle! Du fikk servert et klassisk eksempel på rasisme og du konkluderte at rasisten hadde et poeng.

    Dette er ikke rasisme men diskriminering. Rasisme er diskriminering basert på ideen om at enkelte "raser" er underlegne; biologisk fundert. Kulturell rasisme er tullprat. Fordommene mot somaliere er basert på statistikk, ikke biologi. Fordommer er daglig i bruk ved jobbansettelser....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Selvsagt så er det lov å mene det, defacto. Selvsagt så er det lov å ha rasistiske holdninger. Det er ikke noe meningspoliti her til lands.

    Han har bare ikke lov til å agere på disse meningene. Dette er ulovlig diskriminering. Regelrett rasisme.

    voff. Ta det opp med regjeringen og FN.



    Du må gjerne mene jeg er rabiat, defacto, men når du fronter klassisk rasisme som tatt ut av definisjonen så sitter jeg ikke i ro og ser på. Rasistiske holdninger skal ikke tas på med silkehansker.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Selvfølgelig. Ansettelsesprosessen ER diskriminering. Å bli diskriminert på bakgrunn av nasjonalitet er ikke værre enn å bli diskriminert på annet grunnlag. F.eks alder, kjønn, utseende, handicap etc...
    Å tro at folk får jobb utelukkende på bakgrunn av kvalifikasjoner er uriktig. Folk fra Somalia, eller altaværinger for den saks skyld, er ikke beskyttet mot dette fenomenet. Ei heller mot fordommer....
    The irony... du lister opp 4 ting det er ulovlig å diskriminere på. Vi skal altså akseptere ulovlig diskriminering, fordi annen ulovlig diskriminering eksisterer.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt så er det lov å mene det, defacto. Selvsagt så er det lov å ha rasistiske holdninger. Det er ikke noe meningspoliti her til lands.

    Han har bare ikke lov til å agere på disse meningene. Dette er ulovlig diskriminering. Regelrett rasisme.

    voff. Ta det opp med regjeringen og FN.



    Du må gjerne mene jeg er rabiat, defacto, men når du fronter klassisk rasisme som tatt ut av definisjonen så sitter jeg ikke i ro og ser på. Rasistiske holdninger skal ikke tas på med silkehansker.

    Dette er ikke rasisme. Hvis du ser på erklæringen så står det at du skal ha like rettigheter og muligheter som alle andre. Det inkluderer muligheten til å bli diskriminert ved jobbansettelser - det blir alle - det er det ansettelseprosessen betyr. Det er på kulturelt grunnlag man her blir diskriminert. Det er tillatt. Bare les en utlysningstekst hvilke personlige egenskaper du bør ha for å komme i betraktning.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hva var det i setningen " FN-konvensjonen forbyr diskriminering på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse " du ikke forsto, voff?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Hva var det i setningen " FN-konvensjonen forbyr diskriminering på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse " du ikke forsto, voff?

    ...det med kultur....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Du må gjerne mene jeg er rabiat, defacto, men når du fronter klassisk rasisme som tatt ut av definisjonen så sitter jeg ikke i ro og ser på. Rasistiske holdninger skal ikke tas på med silkehansker.
    Når det kommer fra deg, så tar jeg det med opptil 5 klyper salt!
    Du er ikke tilregninglig på enkelte områder, også er jeg enig med det på andre.
    Det er IKKE rasisme å sitere statistikker. Dersom du har innvendinger mot statistikkene, kanskje du burde ta det opp med de som lage de?
    Dette er kultuelt og religiøst betinget og vi må kunne diskutere dette uten å få slike holdninger tredd over seg!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Jeg har en jobb der KUN etnisk norske kan søke og blir ansatt. Det er av sikkerhetsmessige årsaker og på grunn av kunder. Jobber jeg i en rasistisk bedrift?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Når det kommer fra deg, så tar jeg det med opptil 5 klyper salt!
    Du er ikke tilregninglig på enkelte områder, også er jeg enig med det på andre.
    Det er IKKE rasisme å sitere statistikker. Dersom du har innvendinger mot statistikkene, kanskje du burde ta det opp med de som lage de?
    Dette er kultuelt og religiøst betinget og vi må kunne diskutere dette uten å få slike holdninger tredd over seg!
    jeg viser til aam01.

    Hvis du ikke forstår at dette er rasisme og at du selv gir uttrykk for rasistiske holdninger så har du et problem; et stort problem som du desverre ikke er alene om her i landet.


    Sitat fra Wikipedia-artikkelen:

    Rasisme – Wikipedia

    "Frem til slutten av 1900-tallet var rasisme vanligvis begrunnet i antatte biologiske og arvelige forskjeller mellom folkegrupper (i dag ofte omtalt som «klassisk rasisme»). De siste tiår er det vanlig å utvide rasismebegrepet til å omfatte nedvurdering av andre etniske, kulturelle eller religiøse grupper, uten nødvendigvis å begrunne i biologiske forskjeller som utseende («nyrasisme»). Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitet vurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet.
    Den internasjonale konvensjon om eliminering av alle former for rasediskriminering skjelner ikke mellom diskriminering basert på rase, hudfarge, avstamning, nasjonalitet eller etnisk opphav."
    Ikke alle ideer og tanker man har er riktige eller stuerene.

    PS!
    det er like forbudt å diskriminere på religion. Skal du grave deg lenger ned i gjørmen? Jeg nekter å tro at det er lov å diskriminere på kultur også. Prøv å fortell det til en same. Du fikk ikke jobben, fordi du har samisk kultur.

    Hvis du ikke vil diskutere det med meg, ta det opp med
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Da er det knapt en eneste ansettelse i Norge som ikke er lovstridig.....?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg har en jobb der KUN etnisk norske kan søke og blir ansatt. Det er av sikkerhetsmessige årsaker og på grunn av kunder. Jobber jeg i en rasistisk bedrift?
    WOW!

    Hvis kun etniske norske kan søke så er bedriftskulturen helt klart rasistisk, ja. 100 % rasistisk.

    Jeg nekter å tro at det du beskriver er tilfelle. Jeg tipper at det har med sikkerhetsklarering å gjøre, at de som søker må få særdeles streng sikkerhetsklarering og de dermed må ha norsk statsborgerskap og ingen feil utenlandske knytninger. En person med asiatiske eller afrikansk gener vil kunne tilfredsstille disse kravene.

    Så hvis overfornevnte ikke kvalifiserer for jobben så er arbeidsplassen din helt klart rasistisk. ingen tvil.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    WOW!

    Hvis kun etniske norske kan søke så er bedriftskulturen helt klart rasistisk, ja. 100 % rasistisk.

    Jeg nekter å tro at det du beskriver er tilfelle. Jeg tipper at det har med sikkerhetsklarering å gjøre, at de som søker må få særdeles streng sikkerhetsklarering og de dermed må ha norsk statsborgerskap og ingen feil utenlandske knytninger. En person med asiatiske eller afrikansk gener vil kunne tilfredsstille disse kravene.

    Så hvis overfornevnte ikke kvalifiserer for jobben så er arbeidsplassen din helt klart rasistisk. ingen tvil.
    Stusset også litt på dette. Betyr det at f.eks. Hadia Tadic kan bli justisminister i Norge men ikke jobbe hos arbeidsgiveren til defacto?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Da er det knapt en eneste ansettelse i Norge som ikke er lovstridig.....?
    Det er ikke uten grunn for at de jobber for å anonymisere info som alder, navn, fødested, utdanningsplass fra søknadsprosesser. Nettopp for å få bukt med ulovlig diskriminering og nepotisme.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Stusset også litt på dette. Betyr det at f.eks. Hadia Tadic kan bli justisminister i Norge men ikke jobbe hos arbeidsgiveren til defacto?
    Ville ikke overraske meg om det er tilfelle. Finnes flust av rasister i Norge, og mange av dem er bedriftsledere.

    "statistikken viser at somaliere er noen slabbedasker"
    "statistikken viser at jøder er noen slabbedasker"

    Et godt tips, Defacto. ta jødetesten neste gang du skal vurderer om holdningene du har er rasistiske eller ei.

    Synes du nederste setning er okay?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvordan blir det med alle jobber som krever sikkerhetsklarering av forskjellige nivåer, hvor hvilken som helst utenlandsk statsborger i beste fall får klarering etter kortere eller lengre tid, og noen aldri vil få det. Det hjelper heller ikke så mye å være borger av et annet NATO-land, - det tar opptil lang tid uansett...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke uten grunn for at de jobber for å anonymisere info som alder, navn, fødested, utdanningsplass fra søknadsprosesser. Nettopp for å få bukt med ulovlig diskriminering og nepotisme.

    På tide du resignerer. Folk ansetter hvem de vil på hvilket grunnlag de vil. Det offentlige er versting.
    Loven er til for å unngå systematisk diskriminering pga hudfarge. Ikke for å hindre folk i å ansette folk de tror er passende til jobben.
    Selvfølgelig står en Somalier langt bak i køen. Noe annet vil vært merkelig. Folk ansette gjerne de som ligner på en selv. Det trenger ikke å være basert på mer enn usikkerhet for det ukjente. Å tro ansettelser vil noen gang bli avgjort på objektive kriterier er naivt, men også der ville en gjennomsnitts somalier stå langt bak i køen.....
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Hvordan blir det med alle jobber som krever sikkerhetsklarering av forskjellige nivåer, hvor hvilken som helst utenlandsk statsborger i beste fall får klarering etter kortere eller lengre tid, og noen aldri vil få det. Det hjelper heller ikke så mye å være borger av et annet NATO-land, - det tar opptil lang tid uansett...
    I slike jobber er det vanlig med krav om norsk statsborgerskap. Ikke en bestemt hudfarge, aksent, dialekt eller religion.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvordan blir det med alle jobber som krever sikkerhetsklarering av forskjellige nivåer, hvor hvilken som helst utenlandsk statsborger i beste fall får klarering etter kortere eller lengre tid, og noen aldri vil få det. Det hjelper heller ikke så mye å være borger av et annet NATO-land, - det tar opptil lang tid uansett...
    Siste nytt fra ca 2 år tilbake er at forsvarspersonell med koner født i utlandet, uansett hvilken tilknytning til sitt feile fødeland, mister sin strengt hemmelig, med det yrkesforbudet det har. Skill deg og behold jobben!

    viser seg at NSM tapte en rettssak. Velfortjent.

    I den konkrete dommen fra forrige uke fremkommer det at sikkerhetsmyndighetene mener de kan ta klareringen fra folk med ektefelle eller samboer fra et annet land etter flere år, når den geopolitiske situasjonen endrer seg.

    Med en slik begrunnelse kan man jo ikke gifte seg med noen utenlandske, da, sier Nilsen, og fortsetter:

    – Her er det ikke foretatt noen helhetsvurdering av personens lojalitet, pålitelighet og dømmekraft, slik loven anviser. Det er påvist lovanvendelsesfeil i en sak hvor Nasjonal sikkerhetsmyndighet skal være øverste myndighet ved praktiseringen av lovverket. Det er oppsiktsvekkende.
    "det er typisk norsk å være god" - ja jøss
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    På tide du resignerer. Folk ansetter hvem de vil på hvilket grunnlag de vil. Det offentlige er versting.
    Loven er til for å unngå systematisk diskriminering pga hudfarge. Ikke for å hindre folk i å ansette folk de tror er passende til jobben.
    Selvfølgelig står en Somalier langt bak i køen. Noe annet vil vært merkelig. Folk ansette gjerne de som ligner på en selv. Det trenger ikke å være basert på mer enn usikkerhet for det ukjente. Å tro ansettelser vil noen gang bli avgjort på objektive kriterier er naivt, men også der ville en gjennomsnitts somalier stå langt bak i køen.....
    ok boomer
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Igjen denne offermentaliteten.Tamiler er like mørke og har minst like rare navn, men merkelig nok har de like stor yrkesdeltagelse som nordmenn. Rasisme min rompe, ta deg et helt brett med boller Larson.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    WOW!

    Hvis kun etniske norske kan søke så er bedriftskulturen helt klart rasistisk, ja. 100 % rasistisk.

    Jeg nekter å tro at det du beskriver er tilfelle. Jeg tipper at det har med sikkerhetsklarering å gjøre, at de som søker må få særdeles streng sikkerhetsklarering og de dermed må ha norsk statsborgerskap og ingen feil utenlandske knytninger. En person med asiatiske eller afrikansk gener vil kunne tilfredsstille disse kravene.

    Så hvis overfornevnte ikke kvalifiserer for jobben så er arbeidsplassen din helt klart rasistisk. ingen tvil.
    Ha ha, welcome to the real world :)
    Du er på jordet! Rabiat sådann også...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    I slike jobber er det vanlig med krav om norsk statsborgerskap. Ikke en bestemt hudfarge, aksent, dialekt eller religion.
    Beklager, det er feil. Norsk statsborgerskap er ikke sikret jobb. Dette handler om sikkerhet og da kan man selv med norsk statsborgerskap ikke bli vurdert.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Ville ikke overraske meg om det er tilfelle. Finnes flust av rasister i Norge, og mange av dem er bedriftsledere.

    "statistikken viser at somaliere er noen slabbedasker"
    "statistikken viser at jøder er noen slabbedasker"

    Et godt tips, Defacto. ta jødetesten neste gang du skal vurderer om holdningene du har er rasistiske eller ei.

    Synes du nederste setning er okay?
    Et ord, rabiat!
    Slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ha ha, welcome to the real world :)
    Du er på jordet! Rabiat sådann også...
    eeeh. ja, jeg er fullstendig klar over at den virkelige verden gror over av rasisme.

    Kom igjen, forklar oss hvordan en bedrift som kun ansetter etniske nordmenn _ikke_ er rasistiske.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    eeeh. ja, jeg er fullstendig klar over at den virkelige verden gror over av rasisme.

    Kom igjen, forklar oss hvordan en bedrift som kun ansetter etniske nordmenn _ikke_ er rasistiske.
    SIKKERHET OG KUNDE KRAV!
    Jeg sier heller ikke at det aldri skjer, men i de tilfellene er det sikkerhetsmessige tatt hensyn til på andre måter. Det er bare ytterst sjelden. Jeg avstår nå fra videre diskusjon om dette med deg. Dette kommer du aldri til å skjønne. Det har ihvertfall overhodet INGENTING med rasisme å gjøre!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Beklager, det er feil. Norsk statsborgerskap er ikke sikret jobb. Dette handler om sikkerhet og da kan man selv med norsk statsborgerskap ikke bli vurdert.
    defacto, bare nysgjerrig så jeg gjentar det jeg spurte om tidligere;

    «Stusset også litt på dette. Betyr det at f.eks. Hadia Tadic kan bli justisminister i Norge men ikke jobbe hos arbeidsgiveren til defacto?»
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    Ikke bra å ta opp dette temaet på et jobbintervju med noen som ikke skal stå til rette for alle de andre.
    Men utover det, denne sjefen har et poeng og det beviser statistikken.
    Men det skriver man ikke om...

    Burde vi ikke snakke om slikt?
    Et ord, rabiat!
    Slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har!
    Og det er nettopp slike svar som skaper denne oss mot dere holdningen. Du burde gire ned litt...
    Selvsagt er folk fra somalia mindre villige til å ta arbeid og kvinnene er verst. På grunn av kultur og religion!
    Hva i hule heite er farlig med å påpeke det? Det har ihverftfall ikke noe med rasisme å gjøre!
    Og som jeg sier, sjefen burde ikke ta dette i et intervju, men poenget er fremdeles der!

    Så min gjengivelse av dine ord med at somaliere er noen slabbedasker er uriktig?

    Jeg kan vise til dine ord.
    Du skriver jo rett ut at sjefen som sier at somaliere ikke er til å stole på gjør en god jobb har et poeng.

    jeg synes orde slabbedask er en svært mild oppsummering av hva du faktisk skrev.

    Du linker så til at 4 av 5 somaliske kvinner er uten jobb.


    Du skriver
    "Selvsagt er folk fra somalia mindre villige til å ta arbeid og kvinnene er verst. På grunn av kultur og religion!"

    Ta jødetesten på de ordene:

    "selvsagt er jøder mindre villige til å ta arbeid og kvinnene er verst. På grunn av kultur og religion!"
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    defacto, bare nysgjerrig så jeg gjentar det jeg spurte om tidligere;

    «Stusset også litt på dette. Betyr det at f.eks. Hadia Tadic kan bli justisminister i Norge men ikke jobbe hos arbeidsgiveren til defacto?»
    Det kommer ann på hennes sikkerhetsklarering det. Som Justisminister tipper jeg den er i orden og null problem!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn