Nå er redning og ambulanse to ulike operasjoner. Ideelt sett så behøves det to ulike helikoptre til disse to oppdragene.
Det man skal tanke litt på er at forsinkelsen ved landing borte fra sykehuset medfører et mye større tidstap enn bare
de tre minuttene i kjøretid. I Tromsø beregner man en "forsinkelse" i snitt på ca halvtimen! Kjøretid med blålys, i underkant
av 10 minutter! Og ikke minst, det må finnes en ledig ambulanse!! Mange tror at i det øyeblikket man får kontakt med
113 så er blålys på vei til deg! Slik er det ikke!!! Det må finnes en ledig ambulanse! Ambulansene har også en smule "turn around tid",
spesiellt i disse Coronatider. Antallet ambulanser i en kommune er til en viss grad satt ut fra gjennomsnitts tall. Problemet er at "kundene"
ikke kommer jevnt fordelt.
Tenk dere situasjonen: Man venter inn et redningshelikopter som skal lande på Langnes / Tromsø om 1 time og 35 minutter med 2 pasienter
som er hentet fra en russisk tråler langt ute i havnet. OK man har god til til å sende ambulanser. MEN så kommer det inn melding om en trafikk
ulykke med 3 hardt skadde 10-15 minutter kjøretur utenfor Tromsø 20 minutter før helikopteret skal lande! 2 av dine 3 ambulanser er på vei inn
til sykehuset, en beregner ankomst om 5 minutter, den andre om 12 minutter. Hva gjør du da? Uten trafikkulykken ville du hatt to ambulanser på
flyplassen ved landing av helikopteret. Dette er reelle avveiniger som må gjøres på AMK.
Hadde helkopteret kunnet lande på helipaden på sykehuset ville det ikke vært noe problem.
Helipadene på sykehusene MÅ bygges om, punktum!
Edit:
Glemte faciten.
Du driter i alle busjetter og fyrer opp ett av Tromsø's to ambulansehelikotre. Det sender du til trafikkulykken!