Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Det er bare å fråtse.

    Det er jo bare å oppfordre norske kvinner til å slutte å føde barn, slik at vi får litt færre fremtidige pensjonister (og skattebetalere)... ??
    Og kanskje stat og kommune da kan øke stillingsprosenten fra 12,8 til 12,9 % i såkalte kvinneyrker/stillinger, ettersom norske kvinner "slipper" å være hjemme med små barn ??
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.772
    Antall liker
    13.253
    Selv her nordpå blir det stadig vanskeligere for lokalbefolkingen i populære utsiktsområder å finne bolig til belånbar pris, da eiendommer kjøpes opp av folk sørfra uten tilknytning til stedet...
    Problemet med boligpriser er ikke først og fremst prisene i seg selv eller lønnsnivå, men begrensningen for hvor mye man kan låne og EK-kravet. Selv om man låner fem ganger inntekten sin så er kontantstrømmen ved å kjøpe egen bolig langt lavere enn om man skal leie noe tilsvarende, i alle fall i Oslo. Med fastrente i 10 år kan man låne 5 millioner kroner og ha ca 7000 kroner i renteutgifter etter skatt. Grensen på 5x inntekt, samt kravet om 15% egenkapital er hva som faktsik stopper folk fra å skaffe seg et krypinn, ikke evnen til å betjene et stort nok lån. Sleng på et par tusen i fellesutgifter. Må betale litt avdrag også, men det er sparing. Så kommer muligheten for å tjene på (eller tape) egenkapitalen i tillegg.

    Den andre siden av denne saken er at boligprisene sikkert ville vært enda høyere med enda mer fri flyt av gjeld, noe nordmenn strengt tatt har vært mye av allerede.

    I Norge er flytende boliglånsrente det suverent vanligste, i USA for eksempel eksisterer det knapt, der har man gjerne 30 års fastrente med refinansieringsmulighet, altså at man kan refinansiere om rentene faller. Denne opsjonen betaler man riktig nok en del for, men det er i praksis et enveis veddemål når man først har et lån.

    Den første boligen jeg kjøpte i Oslo kostet 1.5 millioner, nå koster den sikkert 4 mill eller noe slikt. Med 85% belåningsgrad ville mine renteutgifter etter skatt nominelt være ca de samme nå som da og startlønnen ville vært langt høyere i dag. Å skrape sammen 600k i egenkapital ville rimelig nok være mer problematisk enn de 225.000 jeg trengte den gang (nå trengte men strengt tatt ikke det heller den gang siden man kunne låne 100% om man ville).
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på hvor leie norske ekspertutvalg er av å si "eiendomsskatt" for så å bli ignorert av politikere. Vi betaler under 20k i året i eiendomsskatt på huset vårt i Oslo. For samme boligverdi i New York ville vi betalt 120-130k i året.
    Tja... det er vel en norsk lov som sier at allerede beskattede penger ikke skal skattes på nytt. Fra 1903 eller noe....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.772
    Antall liker
    13.253
    Tja... det er vel en norsk lov som sier at allerede beskattede penger ikke skal skattes på nytt. Fra 1903 eller noe....
    Siden de fleste kommuner i Norge allerede har eiendomsskatt så får du evt ta det opp med Lovavdelingen. Det er jo ingen ting spesielt med eiendom, det er et formuesobjekt på linje med bankinnskudd, aksjer og annet. Det spesielle i Norge er at akkurat dette formuesobjektet, som er noe nær det perfekte skatteobjekt siden det ikke kan rømme noe sted, behandles langt gunstigere enn andre former for formue i Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.772
    Antall liker
    13.253
    Rent tyveri altså akkurat som med pensjonsordningen....
    Men hvordan kan du antyde at det er ulovlig basert på en lov fra 1903 da det har vært eiendomsskatt i Norge i årevis, spørsmålet har vært behandlet ganske nylig i Høysterett - da var det ikke lovligheten av selve skatten som var ankepunktet men størrelsen på bunnfradraget.

    Stortinget har satt en maksgrense for hva kommunene kan sette satsen til, samt hvor fort den kan heves til denne makssatsen. Denne grensen er helt kunstig og kunne like gjerne vært satt til noe annet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Statstyveri har vært behandlet i Høyesterett og godkjent før også akkurat som med pensjonsordningene. Blir ikke mer rettferdig eller riktig av den grunn.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.866
    Torget vurderinger
    0
    Et paradoks her er vel at selv om man øker eiendomsskatten dramatisk så er det eneste som skjer at de som leier vil få høyere husleie.
    Ingen vil klare å få meg til å tro at høyere skatt vil føre til at husprisene dumpes og at de som sitter på mange hus vil selge seg ut til lavere pris enn
    de kjøpte seg inn med. Den eneste måten man kan oppnå noe slik på er om man samtidig innfører brutal husleieregulering. Men da kunne man vel ta den helt ut å kjøre en "Rødt". Inndra til staten allt av eiendom noen eier utover egen bolig!

    Når det gjelder terskelen for å komme inn på boligmarkedet så er det nok bankenes utlånspolitikk som har store deler av skylden. Junior har sett på flere boliger. Han har spart opp solid egenkapital, det er ikke noe problem iht regelverket. Han betaler husleie som i de aller fleste tilfeldene er høyere enn det han måtte betale til banken ( DNB ) hvis han fikk lån. Men NEI! Våre venner i DNB vil ikke låne ut penger så lenge han er singel! De forlanger at han enten skaffer seg sambo/ektefelle slik at det er to stykker som står bak lånet, eller at han får lov til å sette mor og fars hus som tillegspant!? I og med at vi har flere barn vil jo dette være urettferdig for søsken som da ikke kan pantsette barndomshjemmet. Og som jeg har sagt til banken, hvis guttungen går konkurs bør han jo ha muligheten til å flytte inn på gutterommet slik at han har tak over hodet! Hvis vårt hus skal gå i samme sluket har ingen av oss tak over hodet!
    Da han bare gjentok seg selv om hvor lurt det ville være om vårt hus ble belånt måtte jeg bare avbryte og si følgende: ( lært av min gamle mor! ) "Du kompis først tordde jeg at du trodde jeg var dum, men nå er det slik at jeg faktisk tror du er dum!" Det likte han ikke! :LOL:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.042
    Antall liker
    8.284
    Torget vurderinger
    1
    ^ Mye tyder på at Larson & likesinnede får mye å fråde over i årene som kommer, uansett regjering. 95 milliarder i året bare til uføretrygd til 10 % av befolkningen - det vil jo stoppe seg selv etterhvert.

    Kanskje man heller skulle gi dem jobb? Bare en tanke....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.772
    Antall liker
    13.253
    Når det gjelder terskelen for å komme inn på boligmarkedet så er det nok bankenes utlånspolitikk som har store deler av skylden. Junior har sett på flere boliger. Han har spart opp solid egenkapital, det er ikke noe problem iht regelverket. Han betaler husleie som i de aller fleste tilfeldene er høyere enn det han måtte betale til banken ( DNB ) hvis han fikk lån. Men NEI! Våre venner i DNB vil ikke låne ut penger så lenge han er singel! De forlanger at han enten skaffer seg sambo/ektefelle slik at det er to stykker som står bak lånet, eller at han får lov til å sette mor og fars hus som tillegspant!? I og med at vi har flere barn vil jo dette være urettferdig for søsken som da ikke kan pantsette barndomshjemmet. Og som jeg har sagt til banken, hvis guttungen går konkurs bør han jo ha muligheten til å flytte inn på gutterommet slik at han har tak over hodet! Hvis vårt hus skal gå i samme sluket har ingen av oss tak over hodet!
    Da han bare gjentok seg selv om hvor lurt det ville være om vårt hus ble belånt måtte jeg bare avbryte og si følgende: ( lært av min gamle mor! ) "Du kompis først tordde jeg at du trodde jeg var dum, men nå er det slik at jeg faktisk tror du er dum!" Det likte han ikke! :LOL:
    Det er jo politikere som har bestemt dette, ikke bankene. Så lenge banken er noenlunde komfortabel med sikkerheten (belåningsgrad og boligen ligger i et fungerende marked) og evne til å betjene lånet så ville de nok vært en god del mer fleksible enn hva de er i dag, men det har de ikke lov til.

    Ellers bør foreldre, som du er inne på, være rimelig forsiktige med å kausjonere for avkommet, man må i alle fall skjønne hva man faktisk gjør og hviljen risiko man tar om noe skulle gå galt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Et paradoks her er vel at selv om man øker eiendomsskatten dramatisk så er det eneste som skjer at de som leier vil få høyere husleie.
    Ingen vil klare å få meg til å tro at høyere skatt vil føre til at husprisene dumpes og at de som sitter på mange hus vil selge seg ut til lavere pris enn
    de kjøpte seg inn med. Den eneste måten man kan oppnå noe slik på er om man samtidig innfører brutal husleieregulering. Men da kunne man vel ta den helt ut å kjøre en "Rødt". Inndra til staten allt av eiendom noen eier utover egen bolig!

    Når det gjelder terskelen for å komme inn på boligmarkedet så er det nok bankenes utlånspolitikk som har store deler av skylden. Junior har sett på flere boliger. Han har spart opp solid egenkapital, det er ikke noe problem iht regelverket. Han betaler husleie som i de aller fleste tilfeldene er høyere enn det han måtte betale til banken ( DNB ) hvis han fikk lån. Men NEI! Våre venner i DNB vil ikke låne ut penger så lenge han er singel! De forlanger at han enten skaffer seg sambo/ektefelle slik at det er to stykker som står bak lånet, eller at han får lov til å sette mor og fars hus som tillegspant!? I og med at vi har flere barn vil jo dette være urettferdig for søsken som da ikke kan pantsette barndomshjemmet. Og som jeg har sagt til banken, hvis guttungen går konkurs bør han jo ha muligheten til å flytte inn på gutterommet slik at han har tak over hodet! Hvis vårt hus skal gå i samme sluket har ingen av oss tak over hodet!
    Da han bare gjentok seg selv om hvor lurt det ville være om vårt hus ble belånt måtte jeg bare avbryte og si følgende: ( lært av min gamle mor! ) "Du kompis først tordde jeg at du trodde jeg var dum, men nå er det slik at jeg faktisk tror du er dum!" Det likte han ikke! :LOL:
    Et litet sideblikk ad konsekvenser. Kommentarene kan leses og det er et par follow ups i tillegg. De nye boligene i Drammen sentrum minner mest om de manså i Østtyskland ved murens fall. SUXXess...



     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Der var vi igjen..... forbanna snyltere som skal ha trygd........ En stor del av økningen i uføre skyldes i følge NAV omleggingen av AAP. I de siste par tiårene har man også sett en sterk økning i unge uføretrygdede.... uten at jeg skal teoretisere om årsaken til dette.... For de over 60 er det faktisk en nedgang.....

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.226
    Kanskje det burde ringe en bjelle?
    Det er åpenbsrt st du henviser til noe jeg ikke vet noe om, i hvertfall, og så langt har ikke dine enlinjes-innlegg bragt meg en millimeter nærmere hva det er du egentlig forsøker å formidle. Kan du beskrive det litt, så jeg skjønner hva du egentlig bringer til torgs her?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.226
    Nei, noen barnehageonkel er jeg ikke.
    Nei. Og jeg er ikke et barnehagebarn. Men uansett skjønner jeg nå virkelig -ingenting-.
    Du sier noen mystiske ting om statstyveri på en debattside, men nekter å fortelle hva det er. Sånt blir det mye saklig meningsutveksling av, tenker jeg.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg refererer til er minimumskunnskap om en mener seg å ha kapasitet til ytre noe på en "debattside".
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.148
    Antall liker
    9.477
    Når det gjelder terskelen for å komme inn på boligmarkedet så er det nok bankenes utlånspolitikk som har store deler av skylden. Junior har sett på flere boliger. Han har spart opp solid egenkapital, det er ikke noe problem iht regelverket. Han betaler husleie som i de aller fleste tilfeldene er høyere enn det han måtte betale til banken ( DNB ) hvis han fikk lån. Men NEI! Våre venner i DNB vil ikke låne ut penger så lenge han er singel! De forlanger at han enten skaffer seg sambo/ektefelle slik at det er to stykker som står bak lånet, eller at han får lov til å sette mor og fars hus som tillegspant!? I og med at vi har flere barn vil jo dette være urettferdig for søsken som da ikke kan pantsette barndomshjemmet. Og som jeg har sagt til banken, hvis guttungen går konkurs bør han jo ha muligheten til å flytte inn på gutterommet slik at han har tak over hodet! Hvis vårt hus skal gå i samme sluket har ingen av oss tak over hodet!
    Da han bare gjentok seg selv om hvor lurt det ville være om vårt hus ble belånt måtte jeg bare avbryte og si følgende: ( lært av min gamle mor! ) "Du kompis først tordde jeg at du trodde jeg var dum, men nå er det slik at jeg faktisk tror du er dum!" Det likte han ikke! :LOL:
    Da har han en kødd av en bank. Lillegutt her i huset, også singel, flyttet ut nå. Hadde greit med egenkapital, og helt greit for banken at han ikke brukte alt, måtte jo ha litt til møbler o.s.v. også. BSU fredet de. Ingen krav til mor og far. Dette var Sparebank1.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.772
    Antall liker
    13.253
    Da har han en kødd av en bank. Lillegutt her i huset, også singel, flyttet ut nå. Hadde greit med egenkapital, og helt greit for banken at han ikke brukte alt, måtte jo ha litt til møbler o.s.v. også. BSU fredet de. Ingen krav til mor og far. Dette var Sparebank1.
    Det har ganske lite med kødding eller ikke å gjøre, det er stort sett dette som gjelder - det sier noe om egenkapital, gjeld ift inntekt og så videre. Hvor mye man trenger å låne ift inntekt avhenger rimelig mye av hva inntekten faktisk er, hvor i landet man har tenkt å bosette seg og evt hvor mye annen gjeld man har, for førstegangsetablerere bør ikke det være særlig mer enn evt studielån.

    Boliglånsforskriften 1. januar 2020–31. desember 2020 - regjeringen.no
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når vi har råd til å gi årlige skatteletter på over 30 milliarder etter 8 år med Erna så har vi i hverfall råd til dette.
    Det virker som om enkelte langt ut på venstresiden tror alt kan fikses med økt skatt på rikinger.
    Det er alltid to sider i en økonomi, tilbud og etterspørsel. For å få fremtidens regnestykke må arbeidstilbudet økes, f.eks med mindre sykefravær ("verdens høyeste"), fremheve arbeidslinja (selv om Larson mener at egentlig er SV i mot, men stemmer for i Stortinget), bedre og mer etterutdanning samt at folk står lengre i jobb blant annet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har selv DNB, har ikke behov for lån, men fornemmer klart at DNB er blant verstingene, på de fleste måter....
    DNB har vært verstingen siden langt tilbake. De "sugarbabyed" "gode kunder" med penger på bok og flådde de som kunne flås og kvittet seg med de andre de ikke kunne generere en slant eller 1000 ut av. Det skjedde en dramatisk endring i en forbindelse. Det var vel en bankkrise hvor myndighetene (AP) SchpØtta inn Grande Summa. Noe etter det ble vel en av kameratene til Jens, klåfinger No. 1 ADM der og fortsatte kjøret, sånn fritt etter softdisken.

    Yup, jeg har fulgt med de fra før NOR og opp. Ingen bank jeg bruker uansett.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.226
    Det jeg refererer til er minimumskunnskap om en mener seg å ha kapasitet til ytre noe på en "debattside".
    Hm, det er jo faktisk mulig jeg vet noe om temaet, men jeg klarer bare ikke å tolke hvilket tema du egentlig snakker om, ser du. Og da blir det vanskelig å ha en mening.
    Staten stjæler! sier du.
    Hvor? spør jeg.
    Det skjønner du sjøl om du tenker deg om! svarer du.
    Nei. sier jeg.
    Da er du dum. sier du.

    Og sånn går nu dagan.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det virker som om enkelte langt ut på venstresiden tror alt kan fikses med økt skatt på rikinger.
    Det er alltid to sider i en økonomi, tilbud og etterspørsel. For å få fremtidens regnestykke må arbeidstilbudet økes, f.eks med mindre sykefravær ("verdens høyeste"), fremheve arbeidslinja (selv om Larson mener at egentlig er SV i mot, men stemmer for i Stortinget), bedre og mer etterutdanning samt at folk står lengre i jobb blant annet.
    Det er høyresiden som messer opp og ned om at vi ikke har råd til velferdsstaten. Samtidig tar de seg svært god råd til skatteletter til sine venner under trickle-down-løgnen. Så selvsagt har vi råd. Rikingene driver ikke etterspørsel. Den vanlige lønnsmottaker gjør. De med ingenting mellom hendene driver etterspørselen, skulle de få litt mer. Skattelettene virker helt mot sin hensikt, hvis hensikten er å smøre økonomien. Feil grupper får mer penger.


    Første bud i å ta tak i tilbudssiden som du snakker om er å gjøre noe med polakkene som kommer hit og tar jobbene til lusevilkår. Vi sender nordmenn ut i arbeidsledighet og påfølgende helseplager fordi fiskenæringen og andre ikke tjener seg rike nok. De skal ta enda mer av overskuddet. Dette er viljet politikk.

    Nei, arbeidslinja må alldeles ikke fremmes, fordi det er en rekke mennesker som ikke har helse til å stå i arbeid. Arbeidslinja slik den er i dag gjør en rekke mennesker sykere. Den skyver mennesker lenger unna arbeidslivet. Høyre later til å tro at bare folk får det helt for jævlig så vil de tvinge seg selv til å gå på jobb. Som om det er viljen det står på. Ja, folk må stå i jobb, men når jobben ikke eksisterer, jobben gjør deg syk og jobber som skoletrøtte ungdommer kunne ha fått er automisert vekk eller gitt til polakker så har vi et problem. Problemet heter ikke late nordmenn.

    Man kan kutte velferdsordningene, men da må man være forberedt på å få fattig-ghettoer i storbyene. Det har selvsagt store følger også for middelklassen. Må også huske at de vil ha stemmerett. Og disse velgerne vil være lydhøre overfor politikere som sier at samfunnet har gitt dem opp. At de ikke er ønsket av "eliten". Brexit og Trump kom ikke av seg selv, for å si det slik. Vi kan velge å styre samfunnet i den retningen ( dvs holde dagens kurs) eller vi kan velge en annen retning.

    En løsning er at folk finner sammen i fagbevegelser. Kort oppsummert, den største faren mot norsk velferd og det norske samfunn heter midlertidige stillinger.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Hm, det er jo faktisk mulig jeg vet noe om temaet, men jeg klarer bare ikke å tolke hvilket tema du egentlig snakker om, ser du. Og da blir det vanskelig å ha en mening.
    Staten stjæler! sier du.
    Hvor? spør jeg.
    Det skjønner du sjøl om du tenker deg om! svarer du.
    Nei. sier jeg.
    Da er du dum. sier du.

    Og sånn går nu dagan.
    Det er WayAhead sin modus operandi. Du burde ha skjønt det til nå...
    Det han ikke har en god forklaring på, må man finne selv. På internetten! Må vite.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.042
    Antall liker
    8.284
    Torget vurderinger
    1
    En løsning er at folk finner sammen i fagbevegelser. Kort oppsummert, den største faren mot norsk velferd og det norske samfunn heter midlertidige stillinger.
    Fagbevegelsen har meldt pass. Består av pamper med millionlønninger som ber de som har lite vise måtehold samtidig som de ler hele veien til banken.....

    Ellers er jeg usikker på om vi har råd til velferdsstaten. Man kan begynne å spare på direktører i det offentlige. Både i antall og lønn. Men det som kommer til å skje er at de som står nederst og er avhengig av velferdsstaten skal spare, mens de på toppen får kraftige lønnsøkninger og formerer seg som kaniner (altså blir flere av dem; hvor mange direktører er det egentlig i osloskolen? Bare for å ta et eksempel)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.772
    Antall liker
    13.253
    Dame m/ familie fikk i januar en strømregning på 7600 kroner til tross for ymse sparetiltak og ivrig vedfyring - det er jo en anstendig sum å betale for elektrisk energi i en måned, men man kunne kanskje forvente at journalisten stillte i det minste noen få oppfølgingsspørmål til hvordan man fikk seg et såpass høyt forbruk med tilhørende regning. Digert, gammelt og uisolert hus? Svær familie? Høy inntemperatur?

    Selv var min av sorten for januar på ca 5.800 kroner, men jeg bor i Oslo hvor det har vært mye kaldere i januar enn hva som er tilfellet i Haugesunds-området. Snittemp på Karmøy var, om man skal tro internett, -0.5 grad i januar mot -6 i Oslo. Vi er en familie på fire, hvorav to på hjemmekontor, i en passe stor og passe dårlig isolert eldre enebolig og har elbil som skal lades. Så vidt jeg kan se har prisene i de to prisområdene vært identiske i januar.


    Og: Om jeg skulle latt meg avbilde i avisa ville jeg satt gassbrenneren litt lengre unna vedovnen i alle fall.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.042
    Antall liker
    8.284
    Torget vurderinger
    1
    Fikk også strømregninga i dag. Den var på 3080kr. Synes den er horribel. 2000 av dem var nettleie......

    Har enebolig fra 1949. Tre etasjer. Grunnflate på 90 kvadrat. Fikk skiftet alle vinduer og etterisolerte, lagt panel (murhus) for tre år siden (det viste seg at huset var uisolert når vi begynte å skifte vinduer!). Sparer nok litt på at sokkelen er leiet ut - han fyrer nok godt der nede....
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.866
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo politikere som har bestemt dette, ikke bankene. Så lenge banken er noenlunde komfortabel med sikkerheten (belåningsgrad og boligen ligger i et fungerende marked) og evne til å betjene lånet så ville de nok vært en god del mer fleksible enn hva de er i dag, men det har de ikke lov til.

    Nei Weld, det er ikke politikerne som har bestemt dette. Han er med god margin innafor det politikerne har satt som krav til egenkapital. GOD MARGIN!
    Han er også godt innafor det politikerne har satt som fornuftig belåningsgrad i forhold til inntekt! Selv med 2,5% renteøkning ligger han slik at hans månedlige utgifter blir MINDRE enn det han betaler i husleie i dag! Han har vist evne og vilje til sparing, full BSU i tillegg til annen fast sparing. Men så lenge han er singel vil ikke DNB ( en bank han har vært kunde i siden dåpen ) gi han lån! De sier det rett ut at de vil ha to hoder de kan klemme hvis ting skjærer seg, eventuellt barndomshjemmet som tilleggs pant. Men det får de ikke, for så dumme er vi ikke!

    Vi er i ferd med å la ham bytte til min bank, Danske Bank. Min saksbehandler ristet på hodet over hvordan DNB drev.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn