Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.087
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    1
    En annen sak er alle de firma som etableres av utlendinger, som igjen henter inn arbeidere fra hjemlandet.... vi har flere slike bare her lokalt. Nå hører det også med til den historien at de folka står på og jobber som faen, - og hittil har jeg ikke hørt noen klager på utført arbeide...
    Jeg vet om et firma - norske med norske arbeidere - som utelukkende jobber med å rette opp mangler utført av disse billige anbyderne....
    Disse billigfirmaene er gjerne borte når manglene påvises....
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.073
    Antall liker
    6.389
    Er ikke skøyter en nederlandsk paradegren?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Dette synes jeg er ganske smart - i alle fall verdt å prøve.

    Ordfører vil ha «flytterett til egen jobb» – VG


    – Det er ingen gode argumenter for at en som ønsker å flytte til distriktet, men som jobber i et statlig direktorat, må si opp jobben sin når det er fullt mulig å jobbe virtuelt, sier han.

    Bjørlo mener digitaliseringen og endringer i arbeidsmåter under pandemien gjør at man kan tenke nytt rundt hvor man jobber og bosetter seg.

    – Dette er en gyllen timing, fordi arbeidslivet nå tenker på en helt ny måte med å jobbe virtuelt enn før coronaen.

    Bjørlo mener politikerne nå bør opprette det han kaller distrikts-«huber» – arbeidsfellesskap i distriktene der ansatte i ulike statlige virksomheter kan ha arbeidssted.

    Han omtaler det er en «smidig måte å desentralisere staten på»
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Om distriker & sånn - Victor Norman
    Kronikk: Trump på norsk? | DN

    Det er ikke NRKs jobb å sette en stopper for Vedums og Senterpartiets fremgang; den jobben må de andre partiene ta, og de trenger i så fall å rydde hjemme først. Et sted de med fordel kan begynne, er i distriktspolitikken. I dag taper de tradisjonelt største partiene stemmer på den, både i utkant og sentrum: I sentrum fordi den er fryktelig dyr; i distriktene fordi den ikke virker.

    To offentlige utvalg har nylig kommet med en knusende dom. Det ene, ledet av Svein Richard Brandtzæg, har sett på næringsutfordringer i distriktene. Det andre, som jeg selv var så heldig å få lede, har sett på demografiutfordringene. Vi kom til samme konklusjon: Det er ikke arbeidsplasser som er knapphetsfaktoren i distriktene; det er muligheten og lysten blant unge mennesker til å bo der det skorter på. Det krever en helt ny tilnærming til distriktspolitikk – en tilnærming som trolig både kan bli billigere, og i hvert fall bedre, enn dagens

    Etter fremleggelsen har vi i de to utvalgene vært invitert til så mange digitale besøk hos kommuner og fylkeskommuner og KS-avdelinger i alle norske distriktshjørner, at det halve hadde vært nok. At jeg også umiddelbart ble invitert til Senterpartiets stortingsgruppe og to andre store arrangementer i Vedums parti, er kanskje ikke overraskende.

    Fra de to statsbærende partiene har det derimot vært stille – musestille.

    Forresten, ikke helt: Arbeiderpartiet har lekt med en utvannet versjon av ett av våre forslag – billigere ferger – men det prøver man visst nå febrilsk å snakke seg bort fra …

    Erfaringene fra USA og Storbritannia viser hvor galt det kan gå hvis de liberale mediene og de etablerte politiske miljøene mentalt murer seg inne i storbyenes tankesett og problemer, og slår av høreapparatet i det øyeblikket ordet «distrikter» blir nevnt. Om de fortsetter med det, har generasjonskløften som er i ferd med å utvikle seg mellom by og land i Norge potensial i seg til å destabilisere også det norske demokratiet.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.697
    Antall liker
    2.298
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Dette synes jeg er ganske smart - i alle fall verdt å prøve.

    Ordfører vil ha «flytterett til egen jobb» – VG


    – Det er ingen gode argumenter for at en som ønsker å flytte til distriktet, men som jobber i et statlig direktorat, må si opp jobben sin når det er fullt mulig å jobbe virtuelt, sier han.

    Bjørlo mener digitaliseringen og endringer i arbeidsmåter under pandemien gjør at man kan tenke nytt rundt hvor man jobber og bosetter seg.

    – Dette er en gyllen timing, fordi arbeidslivet nå tenker på en helt ny måte med å jobbe virtuelt enn før coronaen.

    Bjørlo mener politikerne nå bør opprette det han kaller distrikts-«huber» – arbeidsfellesskap i distriktene der ansatte i ulike statlige virksomheter kan ha arbeidssted.

    Han omtaler det er en «smidig måte å desentralisere staten på»
    Absolutt et interessant forslag og det burde være mulig å få til noe uten de store milliardinvesteringene som ofte er knyttet til distriktspolitiske tiltak. Hvis dette blir en realitet noe sted så kan vi jo si at det kom noe godt ut av epidemien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Absolutt et interessant forslag og det burde være mulig å få til noe uten de store milliardinvesteringene som ofte er knyttet til distriktspolitiske tiltak. Hvis dette blir en realitet noe sted så kan vi jo si at det kom noe godt ut av epidemien.
    For et år siden ville jeg i utgangspunktet vært temmelig skeptisk, men vi har jo lært at en del ting faktisk funker ganske greit uten mye fysisk tilstedeværelse. Selvsagt avhengig av hva man driver med, men samboeren min har for eksempel ikke vært på jobben siden 12. mars - om vi da ser bortfra to turer for å hente kontrostol og dataskjerm på kveldstid. Det sier seg da selv at hun kunne bodd omtrent hvorsomhelst med en grei nettlinje. Selv har jeg ikke vært på kontoret siden før høstferien, med unntak av at jeg måtte bytte laptop, så da var jeg innom for å få en ny. Optimalt? Nei. Funker det? Ja. Siden pesten kom til landet har jeg kanskje vært i lokalene våre 25% av tiden, da i ca 50% rotasjon den perioden ting var noenlunde normalt i Oslo.

    Det har vist seg omtrent umulig å flytte statlige organer ut fordi nesten ingen vil bli med og kompetansen forvitrer. Det kommer også med enorme kostnader for noen å flytte, bare å selge og kjøpe en bolig kan koste hundretusenvis av kroner for den enkelte. Med det finnes helt sikkert en del som ville bodd et annet sted enn Oslo og omegn om det ikke var for jobben / lønna som kanskje ikke er tilgjengelig dit man egentlig vil.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.087
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    1
    Erfaringene fra USA og Storbritannia viser hvor galt det kan gå hvis de liberale mediene og de etablerte politiske miljøene mentalt murer seg inne i storbyenes tankesett og problemer, og slår av høreapparatet i det øyeblikket ordet «distrikter» blir nevnt. Om de fortsetter med det, har generasjonskløften som er i ferd med å utvikle seg mellom by og land i Norge potensial i seg til å destabilisere også det norske demokratiet.

    Spot on! Og det fra en (ex?) høyremann!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.087
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    1
    Det har vist seg omtrent umulig å flytte statlige organer ut fordi nesten ingen vil bli med og kompetansen forvitrer.
    Tja? Er dette sant? Husker at ved flytting av Polarinstituttet fra Oslo til Tromsø ble samme argumentet brukt. Jeg hadde en rekke diskusjoner med folk i forskningsmiljøene med adresse Oslo som mente at dette ville gå rett i dass. Det stikk motsatte skjedde. Endel ble riktignok ikke med, men det var ingen problemer å rekruttere nye og instituttet fikk et oppsving.
    I den småbyen jeg bor, under 5000 innbyggere, finnes det høy-kompetanse bedrifter. De har ingen problemer med rekruttering.
    Sier man noe ofte nok blir det fort "sant". En bekjent av meg jobbet i en stor norsk bedrift med avdeling i Nord-Norge. Han fikk 100 000kr i året i ekstra lønn fordi han villig til å jobbe nordpå. Det hører med til historien at han og hans kollegaer ønsket å bo nordpå uansett, og at samme bedrift hadde hundervis av søkere når de lyste ut stillinger....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Flere og flere må jobbe i omsorgssektoren får vi høre i perspektivmeldingen, det gir mangel på arbeidskraft......
    Her er løsningen.
    32908944-8707603-image-a-1_1599554825863.jpg
    Toyota, Honda m.fl. jobber intenst med å utvikle alle mulige roboter for å kunne avlaste de ansatte som må jobbe i denne sektoren.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Tja? Er dette sant. Husker at ved flytting av Polarinstituttet fra Oslo til Tromsø ble samme argumentet brukt. Det stikk motsatte skjedde. Endel ble riktignok ikke med, men det var ingen problemer å rekruttere nye og instituttet fikk et oppsving.
    I den småbyen jeg bor, under 5000 innbyggere, finnes det høy-kompetanse bedrifter. De har ingen problemer med rekruttering.
    Sier man noe ofte nok blir det fort "sant". En bekjent av meg jobbet i en stor norsk bedrift med avdeling i Nord-Norge. Han fikk 100 000kr i året i ekstra lønn fordi han villig til å jobbe nordpå. Det hører med til historien at han og hans kollegaer ønsket å bo nordpå, og at samme bedrift hadde hundervis av søkere når de lyste ut stillinger....
    Da de flyttet et klageorgan for trygdesaker fra Oslo til Bergen ble 1 - en - ansatt med på lasset og saksbehandlingstiden gikk til himmels. Ditto med klagemengden. Klager på klageorganet, altså. Det finnes selvsagt mye kompetente folk i en såpass stor by som Bergen, men risken for at ting forvitrer på veien er temmelig stor om få til ingen vil flytte.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.087
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    1
    Flere og flere må jobbe i omsorgssektoren får vi høre i perspektivmeldingen, det gir mangel på arbeidskraft......
    Samtidig får vi høre at automatisering vil gjøre at det ikke blir arbeid til folk. Dette har vi hørt i 20år nå. Minst!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Samtidig får vi høre at automatisering vil gjøre at det ikke blir arbeid til folk. Dette har vi hørt i 20år nå. Minst!
    Jeg har stor tro på at dette går seg til, med smarte løsninger, automatisering og bruk av roboter vil behovet for arbeidskraft bli lavere.
    Jeg synes derfor at regjeringen og flere andre driver med skrekkpropaganda når de sier at vi må jobbe lengre, og hvor kritisk viktig det er å få ned uføreandelen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jo mer som automatiseres, jo viktigere blir de sosiale programmene og omfordelingspolitikk. Vi kan ikke la kapitaleierne stikke av med effektiviseringsgevinsten.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.058
    Antall liker
    11.488
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt går det utmerket å bo og arbeide i distriktene... Latte får man der også, så en viss modernisering har da foregått..... Alt kommer an på egne preferanser og ønsker.... Selg et hus eller leilighet i Oslo, - kjøp noe ut i distriktene, - og ha er par mill. til overs.... Dvs - ikke velg Tromsø, hvs du vil ha penger til overs...
    Problemet i distriktene er ofte jobb for begge.....

    I Svolvær, Voff??
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De yngre har blitt hardest rammet av corona, de arver klimaendringer og en ødelagt jord, samtidig som de får beskjed om å jobbe til de er 100 år. Dagens pensjonister er fortsatt ikke fornøyd, de vil ha mer og mer. Snakk om å dra opp stigen etter seg.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.697
    Antall liker
    2.298
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det har vist seg omtrent umulig å flytte statlige organer ut fordi nesten ingen vil bli med og kompetansen forvitrer. Det kommer også med enorme kostnader for noen å flytte, bare å selge og kjøpe en bolig kan koste hundretusenvis av kroner for den enkelte. Med det finnes helt sikkert en del som ville bodd et annet sted enn Oslo og omegn om det ikke var for jobben / lønna som kanskje ikke er tilgjengelig dit man egentlig vil.
    Det er jo derfor dette forslaget er nærmest genialt. Man flytter ikke de statlige organene, men en del av de som jobber der. Kompetansen forsvinner ikke.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.087
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    1
    De yngre har blitt hardest rammet av corona, de arver klimaendringer og en ødelagt jord, samtidig som de får beskjed om å jobbe til de er 100 år. Dagens pensjonister er fortsatt ikke fornøyd, de vil ha mer og mer. Snakk om å dra opp stigen etter seg.

    Nå er det ikke alle pensjonister som har det like fett da...
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    304
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Dette synes jeg er ganske smart - i alle fall verdt å prøve.

    Ordfører vil ha «flytterett til egen jobb» – VG


    – Det er ingen gode argumenter for at en som ønsker å flytte til distriktet, men som jobber i et statlig direktorat, må si opp jobben sin når det er fullt mulig å jobbe virtuelt, sier han.

    Bjørlo mener digitaliseringen og endringer i arbeidsmåter under pandemien gjør at man kan tenke nytt rundt hvor man jobber og bosetter seg.

    – Dette er en gyllen timing, fordi arbeidslivet nå tenker på en helt ny måte med å jobbe virtuelt enn før coronaen.

    Bjørlo mener politikerne nå bør opprette det han kaller distrikts-«huber» – arbeidsfellesskap i distriktene der ansatte i ulike statlige virksomheter kan ha arbeidssted.

    Han omtaler det er en «smidig måte å desentralisere staten på»
    Nei,nei, byråkrater får holde seg vekk fra landsbygda. Da blir det i verste fall pressområde der også, og det vil vi ikke ha.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er det ikke alle pensjonister som har det like fett da...
    En minstepensjonist har cirka 16.000 i mnd. Og det er ikke de som klager heller, men det er de med gode pensjoner som skyver disse foran seg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Har weld blitt en muldvarp for SP?
    Ikke avslør meg, er du snill...

    Men jeg tror ganske bestemt at det er en hel del som ville bodd et annet sted enn Oslo-området om det var mulig å ta med seg jobben (og lønna) dit. Nå har man jo lært at det i betydelig grad faktisk er mulig og det åpner jo for en del utradisjonelle ideer for arbeidslivet. Det skulle også kunne ta bort noe av attraktiviteten med å bo sentralt i Oslo, om man slipper å pendle eller bare pendler innimellom så fremstår det sikkert for mange mer attraktivt å bo litt lengre unna.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.087
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    1
    Ikke avslør meg, er du snill...

    Men jeg tror ganske bestemt at det er en hel del som ville bodd et annet sted enn Oslo-området om det var mulig å ta med seg jobben (og lønna) dit.
    Definitivt. Har bodd i to perioder i Oslo; ikke fordi jeg hadde lyst. Første gang pga av studier. Andre gang pga jobb. Livskvaliteten er så uendelig mye høyere her jeg bor nå.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    304
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Flere og flere må jobbe i omsorgssektoren får vi høre i perspektivmeldingen, det gir mangel på arbeidskraft......
    Her er løsningen.
    Vis vedlegget 696776
    Toyota, Honda m.fl. jobber intenst med å utvikle alle mulige roboter for å kunne avlaste de ansatte som må jobbe i denne sektoren.
    Hvis det er den sosiale kontakten jeg blir tilgodesett med på "hjemmet" så tar jeg med batteridreven vinkelsliper og kutter strømmen på strategisk sted!!!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis det er den sosiale kontakten jeg blir tilgodesett med på "hjemmet" så tar jeg med batteridreven vinkelsliper og kutter strømmen på strategisk sted!!!
    [/QUOTE
    Du må prøve en VR drakt før du kutter strømmen synes nå jeg. Mulig roboten kommer med en whisky også :D
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    304
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Min virkelighetsoppfatning regner jeg med er intakt. Hvis robot kommer med whisky får jeg kutte etterpå.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Absolutt et interessant forslag og det burde være mulig å få til noe uten de store milliardinvesteringene som ofte er knyttet til distriktspolitiske tiltak. Hvis dette blir en realitet noe sted så kan vi jo si at det kom noe godt ut av epidemien.
    Distriktssykopateordføraren min er på hogget. Bravo!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det er den sosiale kontakten jeg blir tilgodesett med på "hjemmet" så tar jeg med batteridreven vinkelsliper og kutter strømmen på strategisk sted!!!
    Når det gjeld helse og oppvekst, har eg lite tru på heimekontormodellen. Bortsett frå dei reine administrative oppgåvene då.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.893
    Antall liker
    8.887
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Min virkelighetsoppfatning regner jeg med er intakt. Hvis robot kommer med whisky får jeg kutte etterpå.
    Jeg tenker vel at diskusjonene rundt rødvin og whisky på sykehjem er litt teoretisk. Som sagt andre steder, hvis du greier å gå på do selv, så får du ikke sykehjemsplass.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.121
    Antall liker
    2.575
    Et sykehjem, hvertfall her i byen er jo mye mer enn en oppbevaringsplass de siste månedene. Det er gjerne omsorgsboliger I tilknytning, hvor de eldre I større grad klarer seg selv, men benytter seg av dagtilbudene, man har folk som bor hjemme som benytter seg av dagtilbudene osv
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    Denne er god. Bedriftslederen tåler ikke å bli vitset om.

    Og han ber om at vi skal si unnskyld til polakkene. Nei, Kritikken går til deg og dine, ikke dine undersåtter.

    «dette er det kvalmeste oppkoket jeg har sett».

    I programmet ble det også vist en liten filmsnutt med teksten:

    Skrei på en, to tre: Ta en fersk skrei, fjern overflødige norske arbeidere, tilføy utenlandske gjestearbeidere. Til slutt: en liten dæsj korona. Gjerne en eksotisk mutantversjon. Smitteprat.


    Det liker Geir Ove Ystmark dårlig.
    Meget presis oppsummering, spør du meg. Ikke at fiskerinæringen er alene om dette.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.681
    Antall liker
    35.648
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Mye tyder på at Larson & likesinnede får mye å fråde over i årene som kommer, uansett regjering. 95 milliarder i året bare til uføretrygd til 10 % av befolkningen - det vil jo stoppe seg selv etterhvert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Lurer på hvor leie norske ekspertutvalg er av å si "eiendomsskatt" for så å bli ignorert av politikere. Vi betaler under 20k i året i eiendomsskatt på huset vårt i Oslo. For samme boligverdi i New York ville vi betalt 120-130k i året.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ^ Mye tyder på at Larson & likesinnede får mye å fråde over i årene som kommer, uansett regjering. 95 milliarder i året bare til uføretrygd til 10 % av befolkningen - det vil jo stoppe seg selv etterhvert.
    Når vi har råd til å gi årlige skatteletter på over 30 milliarder etter 8 år med Erna så har vi i hverfall råd til dette.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.058
    Antall liker
    11.488
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er Larsom ofte såpass bastant i sine meninger at jeg langt fra alltid er ening, - men denne gangen er jeg faktisk det. Kjør i tillegg på med saftig eiendomsskatt til boligbaronene som er sterkt medvirkende til egen bolig er ønsketenking for vanlige folk i pressområdene. Man må gjerne ha sommerhus på landet eller foreldreboligen i Bortgjemtfjorden, så et sted fra 3-4 enhet eller så..... Selv her nordpå blir det stadig vanskeligere for lokalbefolkingen i populære utsiktsområder å finne bolig til belånbar pris, da eiendommer kjøpes opp av folk sørfra uten tilknytning til stedet...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn