Weld: ro deg ned. Jeg klarer ganske godt å gjøre rede for hva jeg mener selv. Mitt poeng, sagt på en annen måte: gitt at Høyesterett først nå, ca 20 år for sent, kommer på banen angående beslutningsavståelsene til EU så kunne nesten ikke avgjørelsen bli noe annet enn den ble. Det tror jeg Høyesterett innså.
Høyesterett har ikke "kommet på banen". De har, for første gang siden 1945 blitt bedt om å gjøre en juridisk betenkning, hvilket de har gjort og enstemming kommet til en konklusjon som du mener er feil, feig osv Om det ikke hadde blitt bedt om noe slik denne gangen ville de, som normalt, ikke sagt noe om saken. Holdt seg av banen, om du vil.
Det underligste i argumentasjonsrekken din er at du beskydler Høyesterett for å ha "blitt politsk" mens det du egentlig beskylder de for er å ikke aktivt drive "din" politikk og sette Stortingets vedtak opp gjennom årene til side. Hvordan det å
ikke ville blande seg direkte inn i hvordan den lovgivende forsamling, altså Stortinget, vedtar og har vedtatt sine lover er å bli politiske er relativt vanskelig å skjønne. Den holdningen er jo helt invariant for hva som faktisk behandles mens du nærmest fremstiller det som om de tar et aktivt syn i EØS-debatten.
Det er du som påstår at Høyesterett er feige og ikke behersker jussen . Jeg gjør et - tydeligvis ganske fåfengt - forsøk på å vise at den antagelsen er basert på sånn ca ingen ting utover et politisk standpunkt (mot EU/EØS). Alt dette baseres på en kronikk skrevet av to jusakademikere som er blitt opphøyet til forvaltere av den korrekte juss, ekspertene som plukker Høyesteretts betenkning i fillebiter og så burtetter.
Betenkningen er for øvrig ikke formelt bindende for noen, dette er ikke en dom.