Fra FB:
Natt til i dag blei en mann skutt og drept av politiet. Det har dessverre blitt ganske vanlig i Norge de siste årene. Første gangen politiet drepte noen etter andre verdenskrig var i 1975. Deretter gikk det nye 30 år før den neste personen måtte bøte med livet. En blei også skutt og drept i 2006.
Så skjedde det noe! Etter ti år uten politidrap i Norge innførte Erna Solbergs regjering midlertidig bevæpning av politiet i 2015. Midlertidigheten kan bestrides da den har blitt gitt fryktelig mange ganger. Ti ganger de siste fire åra, ifølge NRK. I tillegg er innsatsstyrkene nå bevæpna og i fjor fikk politiet lov å bruke elektrosjokkvåpen.
Samme år som den midlertidige bevæpninga kom i stand blei én person skutt og drept av politiet. Vi har så et opphold fram til 2019. I 2020 blei to personer skutt og drept av politiet. I fjor var det igjen to mennesker som blei drept med skytevåpen av politiet. Natt til i dag blei en mann skutt og drept i Lavangen. Det er fjerde året på rad at politiet dreper folk i Norge. Det var altså én person i perioden 1946-1975 og én person i perioden 1976-2005. Det er en dramatisk endring!
Politiets begrunnelse for å bære våpen er at kriminelle miljøer har mer våpen i tillegg til terrorfare. Men i hovedsak er det psykisk syke som blir ofre for politiets kuler, ikke terrorister og hardbarka kriminelle.
Det er farlig å ha bevæpna folk gående rundt blant oss. Det gjelder også når de som er bevæpna har uniform og et oppdrag om å beskytte. Statistikken er soleklar.
På den andre sida viser politiets egen statistikk at det er en nedgang i antall sivile drap (med unntak av terroraksjonen i 2011) og drapssaker de siste 30 årene. Det vitner om at politiet har mindre grunn til å gå med våpen enn tidligere.
Det er for øvrig forstemmende å se hvordan media forhåndsprosederer i saker hvor politiet har brukt voldsmidler. TV2 melder at "Innsatslederen vil ikke gi opplysninger om hva som skjedde på stedet som gjorde at politiet måtte løsne skudd mot mannen." De har altså akseptert at dette var noe politiet måtte gjøre. Det har kanskje noe å gjøre med at politiet nesten alltid frikjennes. Ikke så rart når de etterforsker seg sjøl.
Jeg vet ingenting om hendelsesforløp og hvorvidt alt har foregått etter boka. Jeg har ingen grunn til å rette mistanke mot noen. Bekymringa mi er generell. De siste fire årene har politiet i snitt drept 1,5 person i året. De 69 fredsårene fram til politiloven blei vedtatt var snittet på 0,043.
Mindre bevæpning av politiet gir et tryggere samfunn.
Den midlertidige bevæpningen av politiet forlenges med åtte uker fra og med 15. desember 2022., skriver Politidirektoratet i en pressemelding.
– Politiet jobber i tett samarbeid med andre aktører. Det foreligger ingen konkret trussel mot Norge, men politiet har fortsatt økt oppmerksomhet og aktivitet for å sikre en best mulig beredskap i en usikker tid, avslutter Bjørnland.
Politidirektoratet peker de på at den siste trusselvurderingen fra Politiets sikkerhetstjeneste (PST) viser en uendret situasjon.
– Terrortrusselnivået må også vurderes på bakgrunn av den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa. Det er fortsatt er et alvorlig trusselbilde vi står overfor, sier politidirektør Benedicte Bjørnland.
Politiet har siden 25. juni vært midlertidig bevæpnet.
Dette skjer rett etter en familiefar har blitt skutt og drept av politiet.
Jeg var ikke der så skal ikke uttale meg for mye, men etter hva jeg har lest så rykket de ut på et oppdrag, fant en person i hjullaster, denne hjullasteren vippet politibilen på siden, politiet pepret førerhuset med kuler og drepte mannen.
Hva skjedde med å trekke seg tilbake? En hjullaster kan gjøre skade, men dette var på en gård, en hjullaster går ikke spesielt fort ei heller kan den komme seg igjennom hva som helst. Det å komme seg på trygg avstand bør ikke være spesielt vanskelig, men selvfølgelig enklere å pepre med kuler/handle i affekt.