JMM
Slava Ukraini!
Du husker vel ikke feil.....?
Alltid en mulighet i mitt tilfelle.
Du husker vel ikke feil.....?
Har intet behov for å forsvare cruiseindustrien, men sammenligningen med hva som skjedde for 20 - 40 år siden, er litt søkt. Jeg har jobbet med miljøteknologi i en årrekke, og ideen er hele tiden "å redde verden", noe også ScanShip drives av. Utviklingssjefen der har et helt fantastisk kunnskapsnivå på alle aspekter av miljø, og hans plan er å gjøre cruiseskip til energi- og biokullprodusenter, samt fjerne alle utslipp.NEI ! Cruiseturismen er ikke bærekraftig. Rensing av utslippsvann fra cruseskip er som sagt sminke på grisen.
Man skiller mellom svartvann og gråvann. Gråvann er dusj, vask etc. Svartvann er fra toalett - driten vår Sistnevnte har man hatt krav til i flere år. Norge har svært slappe inntil for et par år siden, da kunne man tømme tankene 300m fra kysten (land). Dvs at en flytende "boligblokk med tivoli" kunne pumpe ut skiten inne i de fleste fjorder de var innom.
Gråvann har man nå fått regler for, enkelte steder. Vi ligger etter der også. Det har det vært fritt utslipp av tidligere - dvs rett ut også inne i havner.
Tidligere gikk også svartvannet rett ut på momangen.
Husker fra Oslo klasse fregatt, man hadde gjort sin "morning business" , gikk ut på akterdekket med en kaffi. Titta du over rekka kunne man bivåne gårsdagens ferdigprosesserte måltid i sjøen. I havn. Det var helt etter boka da. 80-,90- innpå 2000.
Selvfølgelig er rensing av utslipp et poeng. Men cruiseturisme er en turistform,som bør bekjempes, av mange årsaker, - ikke "legges til rette for".
Med den smule bakgrunn fra "Skipsteknisk" på NTH som jeg besitter så er det faktisk ikke så skrekkelig vanskelig å forstå. Nå er jeg dessverre ikke noen kløpper på PC så jeg sliter litt med å tegne og forklare, men jeg skal i alle fall forsøke å forklare.Flytende høyblokker.... har mer enn en gang undret meg over at de ikke tipper rundt... dyptgående må da være kun en brøkdel av det som er over vann... selv om plassering av tyngdepunkt selvsagt er avgjørende....
Derfor er praktiske og estetiske fag så viktige
I min skole på 1970- og 80-tallet, hadde vi musikkrom med trommer, gitarer, triangler og xylofon. Alle fikk blokkfløyter.www.aftenbladet.no
I min tid på skolen måtte foreldrene kjøpe blokkfløyte til sine barn.Ja,skrekk og gru for den blokkfløyta !
Så lenge skroget som presses under vann under krenging er tett så øker det som kalles rettende arm under krenging. (GZ-kurve) Den holder altså mer og mer igjen mot krenging jo mer list den får. Cruiseskip har jo et voldsomt fribord i praksis.Flytende høyblokker.... har mer enn en gang undret meg over at de ikke tipper rundt... dyptgående må da være kun en brøkdel av det som er over vann... selv om plassering av tyngdepunkt selvsagt er avgjørende....
Ja - for et skips stabilitet er det 2 punkter som er avgjørende - tyngdepunkt (g) og oppdriftssenter (Z)Flytende høyblokker.... har mer enn en gang undret meg over at de ikke tipper rundt... dyptgående må da være kun en brøkdel av det som er over vann... selv om plassering av tyngdepunkt selvsagt er avgjørende....
Det avhenger av skrogformen. For oss som har vært oppdykket med ubåt (eller andre som har vært ute i en tønne) i dårlig vær - så vet man at de ikke har spesielt stor rettende arm.Så lenge skroget som presses under vann under krenging er tett så øker det som kalles rettende arm under krenging. (GZ-kurve)
Ja. Jeg så for meg en skuteside som går rett oppover, ala cruiseskip, men skrev det dessverre ikke.Det avhenger av skrogformen. For oss som har vært oppdykket med ubåt (eller andre som har vært ute i en tønne) i dårlig vær - så vet man at de ikke har spesielt stor rettende arm.
I andre enden av spekteret har man konkurranseseilbåter hvor nærmere 90% av massen er i podden - slik at tyngepunktetet flytter seg mye ved krengning, i tillegg til at de har en skrogprofil som gjøre at flotasjonssenteret også flytter seg mye andre veien ved krengning - til sammen gir det en enorm GZ.
Det er da også det mest vanlige. Slette flater og minst mulig "former". Hadde en langvarig diskusjon med en av "stud assene" da vi skulle tegne et skrog.Ja. Jeg så for meg en skuteside som går rett oppover, ala cruiseskip, men skrev det dessverre ikke.
Bortsett frå lyden er blokkfløyte ikkje dumt. Billeg, lett å ta med seg, lett å spele på for små (ikkje alt for små, rett nok) fingrar, Dersom ein skal lære seg å spele etter notar funkar det godt.I min tid på skolen måtte foreldrene kjøpe blokkfløyte til sine barn.
Jeg regner med at du skjønner at det er tverrsnittet som påvirker stabilitet og ikke baug/akter.Det er da også det mest vanlige. Slette flater og minst mulig "former". Hadde en langvarig diskusjon med en av "stud assene" da vi skulle tegne et skrog.
Jeg la en del arbeid i tegne et virkelig vakkert skrog med "former". Han slaktet forslaget! Og det med en meget god grunn må sies. Båter med vakker baug og akter er rett og slett unødig dyre å produsere. Rette flater og 90 garders vinkler koster så mye mindre i produksjon. Dessverre!
Vi hadde valget mellom blokkfløyte og melodika.I min tid på skolen måtte foreldrene kjøpe blokkfløyte til sine barn.
Det er bare en modell - det ble for dyrt å bygge siden det ikke var rette flater og 90 graders vinkler.Jeg syns x-bow designet til ulstein gjør en veldig fin båt
Jeg regner med at du skjønner at det er tverrsnittet som påvirker stabilitet og ikke baug/akter.
Ellers fremstår "Båter med vakker baug og akter er rett og slett unødig dyre å produsere. Rette flater og 90 garders vinkler koster så mye mindre i produksjon. Dessverre!" som fri fantasi/diktning. Om man kan forbedre ytelsen til et skip med design - så er har det ingen betydning for skrogproduksjonen som er den billigsste delen av en båt å produsere.
DUST!!Det er bare en modell - det ble for dyrt å bygge siden det ikke var rette flater og 90 graders vinkler.
Men kan du lese notar?Vi hadde valget mellom blokkfløyte og melodika.
Siden blokkfløyte var billigst og mine foreldre kjipe, så endte jeg opp med blokkfløyte.
Ble aldri musiker gitt.
blir vakre båter syns jeg, de er også veldig gode i sjøen, men litt dårligere sideveis stabilitet under visse forutsetningerX-bow har klare fordeler i visse bruksområder, men imho er det gørstygt!
Kunne, er vel svaret, spilte hele Nisser og dverger på en eller annen avslutningMen kan du lese notar?
Åja - siden temaet var stabilitet og innlegget du siterte om rette skutesider også handlet om stabilitet, så tenkte jeg at det fortsatt var temaet, men da var det estetikk du skrev om - ok.Nå var det aldri snakk om å forbedre ytelser, kun spørsmål om det estetiske!
Kan du songna maulet kan du reise væira rundt. Men kjem du til Konstantinopel, då står du fastde er det allefall ikke internasjonal konkurranse om
Fordi invasive arter kan føre til stor skade. Nøyaktig hvor stor er vanskelig å si på forhånd.Hvorfor blir alt liv utslettet? Det er det jo mennesker som gjør for å bli kvitt "fremmedfisken"
Den trives jo åpenbart der og man trenger vel ikke å være så feinschmecker på fisk, bare laks og ørret da eller?
I vannet her jeg bor er det registrert 25 fiskearter, nok av plass
edit:
Jeg forstår ikke den iveren etter å utrydde alt som ikke er "norskt", feks den søte pusekatten som den ble så mye leven for, den skulle jo bli avlivet for den er ikke "naturlig" her
Har du hørt om økologisk balanse?Hvorfor blir alt liv utslettet? Det er det jo mennesker som gjør for å bli kvitt "fremmedfisken"
Den trives jo åpenbart der og man trenger vel ikke å være så feinschmecker på fisk, bare laks og ørret da eller?
I vannet her jeg bor er det registrert 25 fiskearter, nok av plass
edit:
Jeg forstår ikke den iveren etter å utrydde alt som ikke er "norskt", feks den søte pusekatten som den ble så mye leven for, den skulle jo bli avlivet for den er ikke "naturlig" her