Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.114
    Antall liker
    2.410
    • Angry
    Reaksjoner: SAL

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.745
    Antall liker
    11.349
    Torget vurderinger
    2
    NEI ! Cruiseturismen er ikke bærekraftig. Rensing av utslippsvann fra cruseskip er som sagt sminke på grisen.

    Man skiller mellom svartvann og gråvann. Gråvann er dusj, vask etc. Svartvann er fra toalett - driten vår Sistnevnte har man hatt krav til i flere år. Norge har svært slappe inntil for et par år siden, da kunne man tømme tankene 300m fra kysten (land). Dvs at en flytende "boligblokk med tivoli" kunne pumpe ut skiten inne i de fleste fjorder de var innom.

    Gråvann har man nå fått regler for, enkelte steder. Vi ligger etter der også. Det har det vært fritt utslipp av tidligere - dvs rett ut også inne i havner.

    Tidligere gikk også svartvannet rett ut på momangen.
    Husker fra Oslo klasse fregatt, man hadde gjort sin "morning business" , gikk ut på akterdekket med en kaffi. Titta du over rekka kunne man bivåne gårsdagens ferdigprosesserte måltid i sjøen. I havn. Det var helt etter boka da. 80-,90- innpå 2000.

    Selvfølgelig er rensing av utslipp et poeng. Men cruiseturisme er en turistform,som bør bekjempes, av mange årsaker, - ikke "legges til rette for".
    Har intet behov for å forsvare cruiseindustrien, men sammenligningen med hva som skjedde for 20 - 40 år siden, er litt søkt. Jeg har jobbet med miljøteknologi i en årrekke, og ideen er hele tiden "å redde verden", noe også ScanShip drives av. Utviklingssjefen der har et helt fantastisk kunnskapsnivå på alle aspekter av miljø, og hans plan er å gjøre cruiseskip til energi- og biokullprodusenter, samt fjerne alle utslipp.
    Et hvert cruiseskip er i praksis omreisende byer, og alt som skal inn og ut derfra, må behandles som forsyning av en mindre by.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    7.996
    Torget vurderinger
    0
    Søskenbarnets nå pensjoerte mann var i mange år "Miljøoffiser" på cruiseskip med utgangspunkt i Miami. Dette med miljøpåvirkning er faktisk noe som
    den bransjen har vært oppmerksom på og jobbet med i mange år.
    Min personlige mening er at dagens gigantiske skip er monstrositeter som skulle vært forbudt ved lov! Som fallert skipsingeniør har jeg alltid vært av den mening at skip skal være vakkre! Og det er ikke dagens flytende høyblokker!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.282
    Antall liker
    11.797
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Flytende høyblokker.... har mer enn en gang undret meg over at de ikke tipper rundt... dyptgående må da være kun en brøkdel av det som er over vann... selv om plassering av tyngdepunkt selvsagt er avgjørende....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    7.996
    Torget vurderinger
    0
    Flytende høyblokker.... har mer enn en gang undret meg over at de ikke tipper rundt... dyptgående må da være kun en brøkdel av det som er over vann... selv om plassering av tyngdepunkt selvsagt er avgjørende....
    Med den smule bakgrunn fra "Skipsteknisk" på NTH som jeg besitter så er det faktisk ikke så skrekkelig vanskelig å forstå. Nå er jeg dessverre ikke noen kløpper på PC så jeg sliter litt med å tegne og forklare, men jeg skal i alle fall forsøke å forklare.

    Tenk deg en skoeske på høykant. En del av den vil være under vann, men når vekten av det fortrengte vannet blir lik vekten av båten (skoesken) så flyter den. Hvis du bikker på den, la oss si til høyre sett bakfra. Da vil den delen av båten som ligger til høyre for centerlinjen komme lavere ned i vannet enn den delen som er på venstre side av centerlinjen. Det betyr da at oppdriften til høyre for centerlinjen blir større enn oppdriften til venstre for centerlinjen og båten vil rette seg opp igjen slik at oppdriften blir lik på venstre og høyre side av centerlinjen. Håper det er mulig å forstå.

    I tillegg har slike skip også stabilisatorer, som i prinsippet er små vinger på hver side, som hjelper til med å stabilisere båtens bevegelser. De fungerer veldig likt flyvinger.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    7.996
    Torget vurderinger
    0

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.856
    Flytende høyblokker.... har mer enn en gang undret meg over at de ikke tipper rundt... dyptgående må da være kun en brøkdel av det som er over vann... selv om plassering av tyngdepunkt selvsagt er avgjørende....
    Så lenge skroget som presses under vann under krenging er tett så øker det som kalles rettende arm under krenging. (GZ-kurve) Den holder altså mer og mer igjen mot krenging jo mer list den får. Cruiseskip har jo et voldsomt fribord i praksis.

    Om en tenker seg en mindre båt med lavt dekk kunne en sett for seg at disse var stabile, men det er altså kun til dekkkskanten kommer under vann. Da faller GZ drastisk og fartøyet får en minkende motstand mot kantring. Om en ser for seg en gammel og vakker fiskeskøyte f.eks. Stabiliteten på disse er egentlig katastrofalt dårlig ved kraftig krenging.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.953
    Antall liker
    8.977
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Flytende høyblokker.... har mer enn en gang undret meg over at de ikke tipper rundt... dyptgående må da være kun en brøkdel av det som er over vann... selv om plassering av tyngdepunkt selvsagt er avgjørende....
    Ja - for et skips stabilitet er det 2 punkter som er avgjørende - tyngdepunkt (g) og oppdriftssenter (Z)

    Når et skip ligger rolig i vannet så vill disse to ligge på samme vertikale linje, men tyngdepunktet må liggere lavere enn oppdriftssenter.
    Og er ligger egentlig essensen - når du ser et cruiseskip som tårner i havna - så ligger fortsatt tyngdepunktet godt under vannlinjen.

    Hvis du tilter båten til ene siden - så vil tyngdepunktet fortsatt være på røffly samme sted (*) - mens oppdriftssenter vil flytte seg sidelengs. Siden tyngdekreftene og oppdriftskreftene er like store (båten flyter) - så vil denne forskyvningen gi et "rotasjonsmoment ="gz-rettende arm" som retter båten opp i igjen.

    Noen båter har er skrogform som alltid vil gi rettende arm (type livbåter som er selvrettende), men for de fleste så "kollapser" flotasjonskurven når man passerer 90 grader og båten kantrer. Dette er jo også et designkriterie - hvor man med stor rettende arm, så vil det være store krefter ersom forsøker å rette båten opp igjen - noe som gir høy frekvens på svingningene.


    (*) her kommer jo problemet med last som forskyver seg eller fri væskeoverfalte som fort kan gjøre en båt som er stabil i utgangpunktet blir ustabil.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.953
    Antall liker
    8.977
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så lenge skroget som presses under vann under krenging er tett så øker det som kalles rettende arm under krenging. (GZ-kurve)
    Det avhenger av skrogformen. For oss som har vært oppdykket med ubåt (eller andre som har vært ute i en tønne) i dårlig vær - så vet man at de ikke har spesielt stor rettende arm.

    I andre enden av spekteret har man konkurranseseilbåter hvor nærmere 90% av massen er i podden - slik at tyngepunktetet flytter seg mye ved krengning, i tillegg til at de har en skrogprofil som gjøre at flotasjonssenteret også flytter seg mye andre veien ved krengning - til sammen gir det en enorm GZ.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.856
    Det avhenger av skrogformen. For oss som har vært oppdykket med ubåt (eller andre som har vært ute i en tønne) i dårlig vær - så vet man at de ikke har spesielt stor rettende arm.

    I andre enden av spekteret har man konkurranseseilbåter hvor nærmere 90% av massen er i podden - slik at tyngepunktetet flytter seg mye ved krengning, i tillegg til at de har en skrogprofil som gjøre at flotasjonssenteret også flytter seg mye andre veien ved krengning - til sammen gir det en enorm GZ.
    Ja. Jeg så for meg en skuteside som går rett oppover, ala cruiseskip, men skrev det dessverre ikke.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    7.996
    Torget vurderinger
    0
    Ja. Jeg så for meg en skuteside som går rett oppover, ala cruiseskip, men skrev det dessverre ikke.
    Det er da også det mest vanlige. Slette flater og minst mulig "former". Hadde en langvarig diskusjon med en av "stud assene" da vi skulle tegne et skrog.
    Jeg la en del arbeid i tegne et virkelig vakkert skrog med "former". Han slaktet forslaget! Og det med en meget god grunn må sies. Båter med vakker baug og akter er rett og slett unødig dyre å produsere. Rette flater og 90 garders vinkler koster så mye mindre i produksjon. Dessverre!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.754
    Antall liker
    8.056
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I min tid på skolen måtte foreldrene kjøpe blokkfløyte til sine barn.
    Bortsett frå lyden er blokkfløyte ikkje dumt. Billeg, lett å ta med seg, lett å spele på for små (ikkje alt for små, rett nok) fingrar, Dersom ein skal lære seg å spele etter notar funkar det godt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.953
    Antall liker
    8.977
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er da også det mest vanlige. Slette flater og minst mulig "former". Hadde en langvarig diskusjon med en av "stud assene" da vi skulle tegne et skrog.
    Jeg la en del arbeid i tegne et virkelig vakkert skrog med "former". Han slaktet forslaget! Og det med en meget god grunn må sies. Båter med vakker baug og akter er rett og slett unødig dyre å produsere. Rette flater og 90 garders vinkler koster så mye mindre i produksjon. Dessverre!
    Jeg regner med at du skjønner at det er tverrsnittet som påvirker stabilitet og ikke baug/akter.

    Ellers fremstår "Båter med vakker baug og akter er rett og slett unødig dyre å produsere. Rette flater og 90 garders vinkler koster så mye mindre i produksjon. Dessverre!" som fri fantasi/diktning. Om man kan forbedre ytelsen til et skip med design - så er har det ingen betydning for skrogproduksjonen som er den billigsste delen av en båt å produsere.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Poenget i artikkelen er jo ikkje for eller imot blokkfløyte, men å peike på korleis skulen er nå vs før.
    Alle praktiske fag forsvinn. Sløyd, handarbeid, skulekjøkken, musikk,... Er det bare data og AI som gjeld nå?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    7.996
    Torget vurderinger
    0
    Jeg regner med at du skjønner at det er tverrsnittet som påvirker stabilitet og ikke baug/akter.

    Ellers fremstår "Båter med vakker baug og akter er rett og slett unødig dyre å produsere. Rette flater og 90 garders vinkler koster så mye mindre i produksjon. Dessverre!" som fri fantasi/diktning. Om man kan forbedre ytelsen til et skip med design - så er har det ingen betydning for skrogproduksjonen som er den billigsste delen av en båt å produsere.

    Nå var det aldri snakk om å forbedre ytelser, kun spørsmål om det estetiske!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.953
    Antall liker
    8.977
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå var det aldri snakk om å forbedre ytelser, kun spørsmål om det estetiske!
    Åja - siden temaet var stabilitet og innlegget du siterte om rette skutesider også handlet om stabilitet, så tenkte jeg at det fortsatt var temaet, men da var det estetikk du skrev om - ok.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.282
    Antall liker
    11.797
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ad blokkfløyte... problemet er tilsynelatende at ingen lærer ungene hvordan blokkfløyta skal spilles... det er ikke et instrument for FF... og det er nokså stor forskjell fra de blillige skolefløytene av plastic fantastic og selv ei rimelig kvalitetsfløyte.. for over 30 år siden kosta ei Hohner fløyte av grei kvalitet ca 1200kr...
    Lytt til et klassisk barokkstykke med blokkfløyte solo eller ensemble.....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.533
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg stammer fra Ulsteinvik, og var veldig interessert i denne skipsbygging fra Ulstein Mek verksted, Hatløy og Kleven på Dimna siden. Kanskje dumt at mye av skroga og seksjoner ble/blir blir produsert i utlandet. Men utrustninga blir gjort hær i landet. Har vel litt med kostnadene å gjøre. Noen av politikerne er med på å ''drepe'' virksomheten hær i landet. Det er da privat virksomhet :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.039
    Antall liker
    2.113
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    skal man skylle ned fisken i dass og håpe på det beste?
    Syns det var en fin gjerning jeg
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.039
    Antall liker
    2.113
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor blir alt liv utslettet? Det er det jo mennesker som gjør for å bli kvitt "fremmedfisken"
    Den trives jo åpenbart der og man trenger vel ikke å være så feinschmecker på fisk, bare laks og ørret da eller?
    I vannet her jeg bor er det registrert 25 fiskearter, nok av plass

    edit:
    Jeg forstår ikke den iveren etter å utrydde alt som ikke er "norskt", feks den søte pusekatten som den ble så mye leven for, den skulle jo bli avlivet for den er ikke "naturlig" her
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.732
    Antall liker
    10.377
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvorfor blir alt liv utslettet? Det er det jo mennesker som gjør for å bli kvitt "fremmedfisken"
    Den trives jo åpenbart der og man trenger vel ikke å være så feinschmecker på fisk, bare laks og ørret da eller?
    I vannet her jeg bor er det registrert 25 fiskearter, nok av plass

    edit:
    Jeg forstår ikke den iveren etter å utrydde alt som ikke er "norskt", feks den søte pusekatten som den ble så mye leven for, den skulle jo bli avlivet for den er ikke "naturlig" her
    Fordi invasive arter kan føre til stor skade. Nøyaktig hvor stor er vanskelig å si på forhånd.

    Du kan jo sjekke hvilke erfaringer Australia har med invaderende arter. Eller hvor vellykket det var med planting av Sitka-gran på Vestlandet.

    Det handler ikke om noen er kresne på hvilken fisk man vil spise.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.404
    Antall liker
    9.818
    Hvorfor blir alt liv utslettet? Det er det jo mennesker som gjør for å bli kvitt "fremmedfisken"
    Den trives jo åpenbart der og man trenger vel ikke å være så feinschmecker på fisk, bare laks og ørret da eller?
    I vannet her jeg bor er det registrert 25 fiskearter, nok av plass

    edit:
    Jeg forstår ikke den iveren etter å utrydde alt som ikke er "norskt", feks den søte pusekatten som den ble så mye leven for, den skulle jo bli avlivet for den er ikke "naturlig" her
    Har du hørt om økologisk balanse?

    Hva betyr økologisk balanse? (ecolabel.org)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.039
    Antall liker
    2.113
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    skjønner det, men de var jo rimelig sikre på at den kun kunne spres ved menneskelig hjelp.
    men hvor skal grensa gå? Arter som spres uten menneskelig hjelp er ok?
    Artene har jo etablert seg her og må jo ha kommet fra et sted

    Men ikke noe big deal, bare syns det er feil å tømme 4 tjern og drepe alt liv for å bli kvitt denne fisken. Da vil jo tjerna være døde etterpå, hva skal man sette ut da?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn