Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.334
    Antall liker
    10.281
    Sted
    Oslo
    Poenget er å vise hensyn. Det betyr faktisk også at de som ligger under fartsgrense må slippe andre forbi, noe veitrafikkloven er helt tydelig på. Det er ikke slik at de som kjører sakte har noen rett til å hindre annen trafikk.
    Og veitrafikkloven er helt klar på at man skal holde forsvarlig avstand, holder jeg fartsgrensen irriterer det meg j....g å ha en liggende på bakskjermen i mil etter mil etter mil, la bilen stå på tomgang eller parkere i sykkel/gangfelt er også ganske utbredt og selv om det er et gang/sykkelfelt fylt av gamliser og barnevogner og unger, så har jeg faktisk loven på min side om jeg sykler i veibanen, har blitt skjelt ut der noen ganger.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.128
    Antall liker
    19.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hjulene er endelig girfaktor mot underlaget, dimensjonen gir betydelig utslag og fartsmåleren i bilen er kalibrert for anbefalt dimensjon.
    Det er- og har lenge vært helt uproblematisk å lage hastighetsmålere som viser tilstrekkelig korrekt hastighet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.688
    Antall liker
    11.706
    Når enn går en tur, da bestemmer en sin fart selv. Når en er på veien, er en ikke alene. Farten begrenses aller mest pga manglende oppmerksomhet, det å være i etterkant av situasjoner. Lyskryss; vær klar, kom deg avgårde. Rundkjøringer; skaff deg oversikt FØR du kommer dit og klar å bruke høyrefot og hender SAMTIDIG, akselerasjon etter at du er ute av den. Husk du kan ha noen bak deg. 70 kmt betyr ikke 57. Osv.
    Du besvarte ikke mitt spørsmål, men forklarte en masse annet jeg ikke spurte om.
    For øvrig tilligger det mennesket å gjøre diverse feil, og antallet feil øker med stressfaktor. Selv er jeg glad når jeg ser andre gjøre feil i trafikken, og prøver å hjelpe til så godt jeg kan, fremfor å tute, vise finger og annen moro. For jeg vet at neste gang kan det være meg som driter seg ut i trafikken, det har faktisk skjedd! :eek:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du besvarte ikke mitt spørsmål, men forklarte en masse annet jeg ikke spurte om.
    For øvrig tilligger det mennesket å gjøre diverse feil, og antallet feil øker med stressfaktor. Selv er jeg glad når jeg ser andre gjøre feil i trafikken, og prøver å hjelpe til så godt jeg kan, fremfor å tute, vise finger og annen moro. For jeg vet at neste gang kan det være meg som driter seg ut i trafikken, det har faktisk skjedd! :eek:
    Hvem viser minst hensyn; den som snegler seg over et lyskryss, etter først ha somlet når det ble grønt, eller den som eventuelt tuter i irritasjon?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.334
    Antall liker
    10.281
    Sted
    Oslo
    Hvem viser minst hensyn; den som snegler seg over et lyskryss, etter først ha somlet når det ble grønt, eller den som eventuelt tuter i irritasjon?
    Horn signal skal kun brukes for å advare eller forhindre ulykke.
    Din tuting er ergo både hensynsløs og ulovlig
    Gjør du det samme på et fortau der en eldre dame beveger seg for sakte med gåstol, fortjener hun også en verbal overhaling?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Foreløpig oppsummering;

    Sneglene mener at de har rett til å bruke all verdens tid, og de som reagerer på det viser ikke hensyn. Selv viser de hensyn, til seg selv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.128
    Antall liker
    19.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Lastebiler er hastighetsbegrensede til 90 km/t, busser til 100 km/t. Generelt er det dessuten slik at max tillatt hastighet med tilhenger er 80 km/t (med noen unntak der det er tillatt å trekker henger opptil 100 km/t).
    Ja, nettopp - og da befinner man seg i Norge (i all hovedsak) på strekninger med mer enn ett felt i hver retning.
    Da er det sjelden til hinder for den trafikken som flyter raskere.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Foreløpig oppsummering, liker jeg å kjøre raskt så har de andre bare å la meg gasse på.
    Ja? Så lenge den foran kjører under fartsgrense, er det faktisk en helt naturlig følge. På tide snegler lærer seg sitt eget mantra; Vis hensyn.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.128
    Antall liker
    19.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke ulovlig å kjøre sakte, men man kan få forenklet forelegg for det - i gitte tilfeller - om man skaper unødig hinder.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.334
    Antall liker
    10.281
    Sted
    Oslo
    Ja? Så lenge den foran kjører under fartsgrense, er det faktisk en helt naturlig følge. På tide snegler lærer seg sitt eget mantra; Vis hensyn.
    På en standard vedlikeholdt norsk 2 felts vei er det mange grunner til fx å holde 60 i 80 sonen, og ikke alltid like lett å slippe folk forbi.
    Dette irriterer selvsagt enormt Severin Suveren der han kommer i sin SUV
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.128
    Antall liker
    19.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ ^ Under normale trafikale forhold vil jeg si at det bør være få grunner til å holde 60 km/t i 80 sone.
    Vel og merke - det finnes jo noen krokkjeppstier av veistrekninger her og der hvor man kan stusse over at fartsgrensen er 80.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    På en standard vedlikeholdt norsk 2 felts vei er det mange grunner til fx å holde 60 i 80 sonen, og ikke alltid like lett å slippe folk forbi.
    Dette irriterer selvsagt enormt Severin Suveren der han kommer i sin SUV
    Mange grunner; brems på impuls i hver eneste sving, ha null akselerasjon etter hver eneste oppbremsing, alltid være i etterkant av situasjoner, bremse før innkjøringsfelt (når de som skal inn på hovedvei faktisk har et eget akselerasjonsfelt), bremse før avkjøringsfelt (etter å ha kjørt sakte i 2 kilometer FØR dette; "jeg skal jo ta av snart, ingen grunn til å kjøre til jeg faktisk er ved avkjøringsfelt").

    Kaka, selveste hedersplassen på Upper Ten-lista; de som presterer kunststykket å bråbremse og stanse, når utrykningskjøretøy kommer på ANDRE SIDEN av fysisk midtdeler. Har opplevd det flere ganger. Da er man et sidespor i evolusjonen, får håpe de dør ut snarest. Fanfare!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.688
    Antall liker
    11.706
    Hvem viser minst hensyn; den som snegler seg over et lyskryss, etter først ha somlet når det ble grønt, eller den som eventuelt tuter i irritasjon?
    Aner ikke, det kommer vel helt an på, tenker jeg. Jeg har ikke noe forhold til slike tenkte situasjoner du trekker fram. Selv er jeg såpass heldig at jeg er tålmodig, og det gjelder også i trafikken. Folk gjør stadig mye rart, og det er bare sånn det er. Jeg sparer både meg selv og mine omgivelser for mye irritasjon ved å la folk være som de er.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.188
    Antall liker
    12.808
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, nettopp - og da befinner man seg i Norge (i all hovedsak) på strekninger med mer enn ett felt i hver retning.
    Da er det sjelden til hinder for den trafikken som flyter raskere.
    Nå lurer jeg på hvor langt utafor RIng 3 du egentlig har vært..... i alle fall ikke østafor sol og vestafor måne...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.688
    Antall liker
    11.706
    Mange grunner; brems på impuls i hver eneste sving, ha null akselerasjon etter hver eneste oppbremsing, alltid være i etterkant av situasjoner, bremse før innkjøringsfelt (når de som skal inn på hovedvei faktisk har et eget akselerasjonsfelt), bremse før avkjøringsfelt (etter å ha kjørt sakte i 2 kilometer FØR dette; "jeg skal jo ta av snart, ingen grunn til å kjøre til jeg faktisk er ved avkjøringsfelt").

    Kaka, selveste hedersplassen på Upper Ten-lista; de som presterer kunststykket å bråbremse og stanse, når utrykningskjøretøy kommer på ANDRE SIDEN av fysisk midtdeler. Har opplevd det flere ganger. Da er man et sidespor i evolusjonen, får håpe de dør ut snarest. Fanfare!
    Det finnes jævelig mange dårlige og/eller usikre sjåfører der ute, og de har vel også rett til å ferdes på veinettet de selv har betalt skatt for å vedlikeholde. Vi burde heller hjelpe dem til å oppnå en viss sikkerhet, fremfor å plage dem, og gjøre dem enda dårligere. Vis hensyn!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det finnes jævelig mange dårlige og/eller usikre sjåfører der ute, og de har vel også rett til å ferdes på veinettet de selv har betalt skatt for å vedlikeholde. Vi burde heller hjelpe dem til å oppnå en viss sikkerhet, fremfor å plage dem, og gjøre dem enda dårligere. Vis hensyn!
    Det er da merkelig at de som hindrer trafikken tydeligvis er de en skal ta hensyn til, mens de selv viser ingen hensyn. Kun forventer at andre skal vise de hensyn, som en selvfølge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.688
    Antall liker
    11.706
    Det er da merkelig at de som hindrer trafikken tydeligvis er de en skal ta hensyn til, mens de selv viser ingen hensyn.
    Som sagt, det finnes mange som sliter med å få med seg alt på like kort tid som enkelte andre, og det behøver ikke være mangel på empati som gjør at de ikke handler i henhold til dine høyst private trafikkregler. Det er faktisk mulig de gjør så godt de kan.
    Mens de som er kjappe i huet, og har hestekrefter i hundretall, ikke nødvendigvis har tilsvarende mengde empati, kan det se ut som. Gi nå folk litt slakk, for faen, det dreier seg om sekunder og minutter i et helt liv, jeg fatter ikke hva du bråker om.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt, det finnes mange som sliter med å få med seg alt på like kort tid som enkelte andre, og det behøver ikke være mangel på empati som gjør at de ikke handler i henhold til dine høyst private trafikkregler. Det er faktisk mulig de gjør så godt de kan.
    Mens de som er kjappe i huet, og har hestekrefter i hundretall, ikke nødvendigvis har tilsvarende mengde empati, kan det se ut som. Gi nå folk litt slakk, for faen, det dreier seg om sekunder og minutter i et helt liv, jeg fatter ikke hva du bråker om.
    God jul, Disqutabel 🎅😅
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I mitt nærområde er det en 90-sone jeg kjører omtrent daglig. Et felt i hver retning, fysisk midtdeler. Ca 5-6 kilometer. I sørenden er en avkjørsel til et kjøpesenter. Denne strekningen har jeg omdøpt til "67-sonen", da det uhyre sjelden går raskere enn det, selv ved liten trafikk. Årsaken er at de som kommer nordfra har destinasjon "Senteret" som mål. De hindrer all framdrift, fordi de selv skal på shopping. Da handler det ikke om usikre sjåfører, derimot ren og skjær egoisme. De har selv all verdens tid, og gir beng i at andre kanskje ikke har det. Den holdningen gjenspeiler seg i utallige situasjoner i trafikken.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.688
    Antall liker
    11.706
    I mitt nærområde er det en 90-sone jeg kjører omtrent daglig. Et felt i hver retning, fysisk midtdeler. Ca 5-6 kilometer. I sørenden er en avkjørsel til et kjøpesenter. Denne strekningen har jeg omdøpt til "67-sonen", da det uhyre sjelden går raskere enn det, selv ved liten trafikk. Årsaken er at de som kommer nordfra har destinasjon "Senteret" som mål. De hindrer all framdrift, fordi de selv skal på shopping. Da handler det ikke om usikre sjåfører, derimot ren og skjær egoisme. De har selv all verdens tid, og gir beng i at andre kanskje ikke har det. Den holdningen gjenspeiler seg i utallige situasjoner i trafikken.
    Jeg imponeres over din uovertrufne evne til å lese tankene hos en hver annen sjåfør på veiene der ute.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.039
    Antall liker
    782
    Som vanlig i en Larserik-tråd degenerer det i kverulering , og endeløse gjentakelser.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    905
    Antall liker
    651
    Torget vurderinger
    2
    I mitt nærområde er det en 90-sone jeg kjører omtrent daglig. Et felt i hver retning, fysisk midtdeler. Ca 5-6 kilometer. I sørenden er en avkjørsel til et kjøpesenter. Denne strekningen har jeg omdøpt til "67-sonen", da det uhyre sjelden går raskere enn det, selv ved liten trafikk. Årsaken er at de som kommer nordfra har destinasjon "Senteret" som mål. De hindrer all framdrift, fordi de selv skal på shopping. Da handler det ikke om usikre sjåfører, derimot ren og skjær egoisme. De har selv all verdens tid, og gir beng i at andre kanskje ikke har det. Den holdningen gjenspeiler seg i utallige situasjoner i trafikken.
    Dette er en sak for politiet. Du bør foreslå, eller bedre, du bør beordre politiet til å sette opp en omvendt fartsmåling på dette stedet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er en sak for politiet. Du bør foreslå, eller bedre, du bør beordre politiet til å sette opp en omvendt fartsmåling på dette stedet.
    Det har faktisk hendt at enkelte har fått påtale for sneglekjøring på den strekingen. Det er jo ille, når de er så skadet i nakken i tillegg, at de ikke klarer løfte blikket for å se i bakspeilet. Heldigvis er det både sykehus, slakteri, gravferdsbyrå òg kirkegård like i nærheten, slik at en får raskt slutt på lidelsene deres. Slakteriet er strategisk plassert like ved kirkegården.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.128
    Antall liker
    19.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå lurer jeg på hvor langt utafor RIng 3 du egentlig har vært..... i alle fall ikke østafor sol og vestafor måne...
    Jeg skriver i hovedsak. Men, ja det finnes flere strekk der veiene de senere år har blitt oppgradert og der hastigheten også er øket til 90. Da strekninger der det ofte også er periodiske 3-felt strekninger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.128
    Antall liker
    19.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Skal ikke si meg enig i alt @lars_erik forfekter, men at det er relativt mange (for) utrygge/usikre sjåfører ute på veiene - ja.
    Det er ingen menneskerett å ha førerkort, men det er en forutsetning å kunne håndtere kjøretøyet - og man skal være skikket til å kjøre.
    Om man er så utrygg/usikker at man ikke tør å kjøre fortere enn 60 på tørt føre i dagslys på en god vei med 80, så bør man kanskje vurdere om egen ferdighet er tilstrekkelig god.

    Men det jeg opplever som mest «frustrerende» er de som ligger 15-20 km/t under fartsgrensen av «redsel» for å kjøre for fort.
    Det et resultat av å ikke vite/skjønne at speedometeret viser for lite og for å være på den sikre siden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjennomsnittsmålinger, se det er jo også et kasus. La oss si hastighet er skiltet til 70. Hva er da meningen med å kjøre i 57, for å være på den sikre siden? Og i tillegg bremse før fartsmåler midtveis i denne strekningen, en måler som kun viser din nåværende fart? Mennesker er noen rare skapninger.

    Edit; denne måleren midtveis sin egentlige funksjon, er å vise forskjell på faktisk fart og speedometer.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    18.496
    Torget vurderinger
    2
    Enkelte bør planlegge litt mer tid på sine kjøreturer, alternativt forsøke medisinering mot høyt blodtrykk og labilt temperament. I siste instans vurdere innlevering av førerkortet, siden egenbeskrivning av kjørevaner og tanker om andre trafikanter tyder på store vrangforestillinger om egen og andres rolle i et bilspill som utføres i kjøretøy på opp til to tonn som beveger seg i store hastigheter.

    Det er selvsagt forferdelig å tvinges til å ligge under fartsgrensen når man er på vei til tv-avnyting av Rosenborgs neste nederlag. Men bør man sette eget og andres liv på spill, tro? Debatten raser.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.688
    Antall liker
    11.706
    Undrer litt på hvorfor alle landets lars-erik'er stadig tar igjen folk som kjører i 67 km/t i 90-sonen. Slike opplever jeg rent unntaksvis, men opplever vel noe oftere at enkelte kjører i 85 der det står 90 på skiltet. Men gjør det egentlig noe, sånn i den store sammenhengen?
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    905
    Antall liker
    651
    Torget vurderinger
    2
    Mitt nye kjøretøy plonker om jeg legger meg over fartsgrensen. Min adapative cruisecontrol er derfor stilt inn på fartsgrensen, noe som betyr at jeg i praksis ligger 2-5 km under fartsgrensen. Jeg skjønner jo nå at denne kjøringen får det til å koke hos enkelte medtrafikanter.

    Det krever litt mengdetrening og jevnlig praktisering å føle seg som en trygg sjafør. At ikke alle er der til enhver tid har jeg ikke problem med å forstå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn