En anekdote... min salige far var SF-er på sin hals på 60-tallet.. han hadde bl.a to søskenbarn som var drosjeeiere, pluss en til i deres bekjentskapskrets.. Pappa irriterte seg mørkegrønn over denne drosjegjengen som alle var nullskattytere, til tross for at de tydelig hadde det nokså greit økonomisk... et interessant utslag av dette var at da jeg begynte å reise bort på skole, fikk jeg redusert stipend fordi faren min hadde inntekt, mens en av kompisene mine fikk max, fordi faren hans var drosjeeier og nullskattyter....
Så kom folketrygden, og det gikk opp for gubbene at denne flotte nye pensjonen var avhengig av egen inntekt... da ble det jaggu fart i både inntekt og påfølgende skatt....
For en god del år siden, før Likningsnemda ble flyttet fra kommunene til fylket, satt jeg som nestleder i en slik nemd. I min kommune var det slik at drosjeeiere "sultet nesten i hjel" til det var ca 5 år igjen til de kunne gå av med pensjon. Fra det tidspunktet tjente de betydelig mere enn sine yngre
kolleger! Et litt spesiellt fenomen var at INGEN drosjer her hos oss var dieselbiler, før kilometeravgiften forsvant og avgiften ble betalt via dieselprisen.
Tidligere hadde dieselbiler en plombert kilometerteller som regsitrerte hvor langt bilen kjørte og tallene fra denne telleren ga grunnlaget for hvor mye kilometeravgift man måtte betale. Etter at avgiften ble innregnet i prisen på diesel byttet de fleste til dieselbil på grunn av mye lavere forbruk. Det var
ikke krav om bruk av taxameter så prisen ble regnet ut fra tripteller i bilen. Da jeg "ramlet inn i" likningsnemda kjørte skatteetaten en lansdekkende
"aksjon" mot fusk i drosjenæringen. Det var forsiktig sagt mange som ble tatt med "stumpen bar". Etter ganske kort tid ble det innført krav om taxameter
i hele landet og mye fusk ble borte.
Nå kunne jeg selvsagt satt meg å min "høye hest" og jamret om hvor umoralske drosjefolk er, men jeg vil heller si at dette kun viser at de fleste av oss
lurer til oss mer eller mindre smuler bare vi får muligheten. Det gjelde seg skatt, uføretrygd eller sykepenger! Eller reiseregninger eller pendlerboliger!
Vil ikke påstå at jeg er bedre enn andre, men for å si det enkelt så gidder jeg ikke gjøre meg til kjeltring for "småpenger"! Finner jeg en lommebok med
1000 kroner i vil jeg gjøre det jeg kan for å levere den tilbake til eieren. Men er det en gråpapirpose med 1 million vil jeg nok tenke litt over dette først.
Og slik er vi vel alle?