Enig i det du skriver.Tematikken går langt utenpå hodeplagg, det handler om hvorvidt politiet og rettsvesenet skal være politisk og religiøst nøytrale institusjoner eller ikke. Men du er jo åpenbart mindre interessert i å adressere argumentene mine enn du er i å karikere dem, så da får du heller bare la det modne en stund. Kanskje du med tiden kommer på bedre tanker som du gjorde i rusdebatten.
Joda, Rikseplet har et kors på toppen, og skal vi følge den retningen du ser ut til å dra opp så må vi ha en ny uniform uten riksvåpen eller flagg. Og da nærmer vi oss at hver eneste lille minioritetsgruppe i landet bør få lov til å ha "sitt" politi!Lurer på om noen vet hvor mange kors det er på politiuniformen...
Hadde du arbeidet uten lønn med et tilbud om gratis mat ?Raser etter taco-forespørsel: - Mest lavmål-mailen jeg har fått
Influenser Stine Næss-Hartmann reagerer sterkt på hvordan et mulig taco-samarbeid ble presentert. PR-byrået beklager og sier det var en feil.www.tv2.no
Selvopptatte influencere som tror deres stemme er så mye verdt...
Hva er feil med et gratis måltid?
Hadde du arbeidet uten lønn med et tilbud om gratis mat ?
Som "influencer" ja..Hadde du arbeidet uten lønn med et tilbud om gratis mat ?
Det er selvsagt fristende å forenkle problemstillingen slik. Men la oss hypotetisk si at Norge bestod av 90% sikher. Effekten av dette blir at en klassisk nøytral uniform utelukker majoriteten fra å fungere som politi. Og ja, det er faktisk slik at turbanen ikke er noe man kan ta av og på seg som andre tar av og på seg bunad, AC/DC-skjorta, klovnenesa osv. Turbanen er en del av deg som sikh.Alle sikher, buddhister, nudister, whatever er selvsagt hjertelig velkommen til å arbeide i politiet gitt at de har nødvendig kompetanse... men de trenger ikke påberope seg retten til å spjåke seg ut med religiøse symbolplagg - hvor vanskelig kan det være å skjønne dette da?
Dette smuldrer opp når man blir klar over at uniformen i dag er preget av en rekke kors. Det er ingen (?) som tror at korsene gjør myndighetsutøvelsen religiøs. Det er en tankefeil å blande en uniformstilpasning med rollen/myndighetsutøvelsen. På samme måte som at kaffen din smaker det samme uavhengig av om servitøren din tilfeldigvis har turban eller ikke. Det er vel allerede uniformstilpasninger for tollere og militære uten at det er innført religiøs tollerutøvelse.dessverre er det slik at det er noen som tror at nøytralitet er mangfold; konsekvensen av en slik tenking er at en importerer de sosiale kategoriene med sine tilhørende konfliktlinjer inn i institusjoner som nettopp har som oppgave å tenke sin nøytralitet som hevet over det sosiale.
Men det blir ikke mye diskusjon ut av at du bare sier at du mener noe uten å redegjøre for hvorfor. Jeg har tømt teskjeskuffa for eksempler på hvorfor jeg mener at dette er ytterst problematisk, men det har ikke kommet så mye andre veien. Du dro frem at en tidligere justisminister bruker kors, som jeg mener er en logisk feilslutning siden justisminister er en politisk stilling som per def ikke er nøytral og ikke har noe med behovet for et nøytralt politi å gjøre, men det stoppet på mange måter bare der. Jeg ønsker å lese argumenter og logiske redegjørelser for andre synspunkter enn mine egne, siden det kan være lærerikt og bidra til at man videreutvikler sine idéer om samfunn og politikk. Men da må man kunne diskutere hvorvidt argumentene holder vann, og ikke bare grave seg ned i en skyttergrav og si at man har bestemt seg og ferdig med det.Politikk handler ofte om å veie forskjellige hensyn opp mot hverandre.
Og så velge det som er mest tjenlig for samfunnet.
Jeg mener samfunnet er mest tjent med at folk med turban eller hijab også kan tjenestegjøre i Politiet.
Andre mener noe annet, greit det.
Men Norge består ikke av 90% sikher. Og kanskje er deres uttrykksform utelukkende for at sikher kan bekle enkelte posisjoner i samfunn hvor de er i minoritet, det er i så fall et valg de selv må ta. Idéen om at alle grupper skal være representert i alle samfunnets funksjoner, vil egentlig umuliggjøre eksistensen av multikulturelle samfunn. Uten nøytrale institusjoner vil et multikulturelt samfunn i praksis bli et klansamfunn, slik det er i Punjab hvor mange av sikhene kommer fra. Og hvor de til stadighet ligger i krig med andre klaner med andre religioner og livssyn. Hvis vi skal være et samfunn som er åpent for ulike kulturer så kan vi ikke importere konfliktlinjene de ulike kulturene bærer med seg, særlig ikke i samfunnsinstitusjonene. Vi kan ikke la lærere på skolen undervise på det språket de selv ønsker, eller forkynne sin religiøse tro som del av undervisningen. Vi må ha en homogen og livssynsnøytral læreplan, slik vi må ha en homogen og livssynsnøytral rettsstat, og et homogent og livssynsnøytralt voldsmonopol. Og mangfoldet må tilhøre en annen sfære enn de nøytrale samfunnsinstitusjonene. Ellers blir det konflikter og i enden av linja borgerkrig.Det er selvsagt fristende å forenkle problemstillingen slik. Men la oss hypotetisk si at Norge bestod av 90% sikher. Effekten av dette blir at en klassisk nøytral uniform utelukker majoriteten fra å fungere som politi. Og ja, det er faktisk slik at turbanen ikke er noe man kan ta av og på seg som andre tar av og på seg bunad, AC/DC-skjorta, klovnenesa osv. Turbanen er en del av deg som sikh.
Dagens uniform er nøytral (la oss se bort i fra at den er prydet med en rekke kors), men det har en del virkninger som det må være mulig å problematisere.
Det er ikke snakk om at alle grupper skal være representert. Det er f.eks. forskjell på jødenes kalott og turbanen til en sikh. Jødene har ikke en identitetsmessig binding til kalotten slik en sikh har til turbanen. Det er uproblematisk for en jøde å ta av seg kalotten i ulike sammenhenger, så de vil ikke trenge noen tilpasning. Det er kun turbanen og hijaben som vil være aktuelle tilpasninger, slik jeg ser det (burka og niqab er helt uaktuelt selvsagt)Men Norge består ikke av 90% sikher. Og kanskje er deres uttrykksform utelukkende for at sikher kan bekle enkelte posisjoner i samfunn hvor de er i minoritet, det er i så fall et valg de selv må ta. Idéen om at alle grupper skal være representert i alle samfunnets funksjoner, vil egentlig umuliggjøre eksistensen av multikulturelle samfunn. Uten nøytrale institusjoner vil et multikulturelt samfunn i praksis bli et klansamfunn, slik det er i Punjab hvor mange av sikhene kommer fra. Og hvor de til stadighet ligger i krig med andre klaner med andre religioner og livssyn. Hvis vi skal være et samfunn som er åpent for ulike kulturer så kan vi ikke importere konfliktlinjene de ulike kulturene bærer med seg, særlig ikke i samfunnsinstitusjonene. Vi kan ikke la lærere på skolen undervise på det språket de selv ønsker, eller forkynne sin religiøse tro som del av undervisningen. Vi må ha en homogen og livssynsnøytral læreplan, slik vi må ha en homogen og livssynsnøytral rettsstat, og et homogent og livssynsnøytralt voldsmonopol. Og mangfoldet må tilhøre en annen sfære enn de nøytrale samfunnsinstitusjonene. Ellers blir det konflikter og i enden av linja borgerkrig.
Noen har tydeligvis allerede bestemt at Kongen, det fremste symbolet på våre samfunnsinstitusjoner, skal avlegge ed til en bestemt guddom. Dessuten er hovedregelen ihht grunnloven at alle embedsmenn må gjøre samme ved tiltredelse, men de kan kreve unntak med hjemmel i embedsedsloven. Hvordan skal man stille seg ovenfor en dommer som har avlagt embedsed med hånden på bestemte religiøse skrifter, hvis saken for eksempel gjelder overgrep i et trossamfunn eller overivrig kristen misjonering i skolen?^Jeg forstår resonnementet ditt, men jeg er ikke enig i premisset om at vi "borgere av en demokratisk rettsstat" deler ditt syn på kulturelle og religiøse markører som uproblematiske signaler for håndhevere at et livssynsnøytralt lovverk eller voldsmonopol. Om jeg stod tiltalt i en rettssak som omhandlet blasfemi eller koranbrenning, så ville ikke jeg følt at det var uproblematisk dersom dommeren brukte hijab. Og det ville nok enda mer vært tilfelle dersom jeg tilhørte en annen minoritet som har vært i lange og historiske, og for den del er i pågående, konflikter med muslimer. Hvis jeg var jøde og deltok i en demonstrasjon hvor det er politiets oppgave å beskytte meg mot motdemonstranter, så ville det åpenbart vært problematisk om politiet brukte hijab. Slik det på samme måte ville vært problematisk om jeg gikk i en palestinademonstrasjon og politiet brukte davidsstjerner. Dette er å importere konflikter.
Videre skriver du som en selvfølge at "Det er ikke snakk om at alle grupper skal være representert", så da åpner du altså for diskriminering. Noen, jeg vet ikke hvem, skal sitte og bestemme hvilke kulturelle og religiøse uttrykk som er verdige en særstilling i norske samfunnsinstitusjoner, og hvilke som ikke er det. Og om det ikke er å legge grunnlag for fremtidige konflikter så vet ikke jeg.
Har studert en rekke bilder av politiet på jobb, kan ikke finne disse korsene?Dette smuldrer opp når man blir klar over at uniformen i dag er preget av en rekke kors.
Det tar tid å gjennomsekularisere, men vi er i godt driv.Inntil vi eventuelt har fått et gjennomført sekulært samfunn ser det kanskje mer ut til å være et spørsmål om hvilke religiøse forestillinger som på en eller annen måte skal få en særstilling og hvilke som ikke er verdige til å få det. Jeg ser det som mindre problematisk med politimenn i turban enn dommere med høytidelig edsavleggelse til guddommer som innsettelsesrituale.
Se nærmere etter. Hvor mange finner du?Har studert en rekke bilder av politiet på jobb, kan ikke finne disse korsene?
Dommeren ville kanskje sett på seg selv som inhabil i saker som faktisk går på egne personlige overbevisninger. Det ville jo vært riktig av en dommer som var medlem av f.eks. Frimurerordenen å melde seg inhabil i en sak som dreide seg om dem.^Jeg forstår resonnementet ditt, men jeg er ikke enig i premisset om at vi "borgere av en demokratisk rettsstat" deler ditt syn på kulturelle og religiøse markører som uproblematiske signaler for håndhevere at et livssynsnøytralt lovverk eller voldsmonopol. Om jeg stod tiltalt i en rettssak som omhandlet blasfemi eller koranbrenning, så ville ikke jeg følt at det var uproblematisk dersom dommeren brukte hijab. Og det ville nok enda mer vært tilfelle dersom jeg tilhørte en annen minoritet som har vært i lange og historiske, og for den del er i pågående, konflikter med muslimer. Hvis jeg var jøde og deltok i en demonstrasjon hvor det er politiets oppgave å beskytte meg mot motdemonstranter, så ville det åpenbart vært problematisk om politiet brukte hijab. Slik det på samme måte ville vært problematisk om jeg gikk i en palestinademonstrasjon og politiet brukte davidsstjerner. Dette er å importere konflikter.
Videre skriver du som en selvfølge at "Det er ikke snakk om at alle grupper skal være representert", så da åpner du altså for diskriminering. Noen, jeg vet ikke hvem, skal sitte og bestemme hvilke kulturelle og religiøse uttrykk som er verdige en særstilling i norske samfunnsinstitusjoner, og hvilke som ikke er det. Og om det ikke er å legge grunnlag for fremtidige konflikter så vet ikke jeg.
Jeg har da aldri tatt til orde for at Norges Lover eller at dagens norske samfunnsinstitusjoner er perfekte på noen som helst måte. De er i stor grad et resultat av kulturarv; Norge ble etablert som en kristen stat og hadde statskirke frem til 2012, og har inntil nyere tid også vært et monokulturelt og ikke et multikulturelt samfunn. Men om det norske samfunnet skal klare en overgang fra kristent og monokulturelt til multireligiøst og multikulturelt uten opprør og borgerkrig som resultat, så må vi se på hva som skaper konflikter hvor kulturer møtes og hvordan vi kan unngå dette her. Og da er jeg temmelig overbevist om at vi må jobbe for at eksisterende særordninger som tilgodeser enkelte religioner, kulturer og livvsyn må bort, heller enn å innføre enda flere særordninger for nye religioner, kulturer og livssyn. Eller balkaniserer vi samfunnsinstitusjonene og med det samfunnet.Noen har tydeligvis allerede bestemt at Kongen, det fremste symbolet på våre samfunnsinstitusjoner, skal avlegge ed til en bestemt guddom. Dessuten er hovedregelen ihht grunnloven at alle embedsmenn må gjøre samme ved tiltredelse, men de kan kreve unntak med hjemmel i embedsedsloven. Hvordan skal man stille seg ovenfor en dommer som har avlagt embedsed med hånden på bestemte religiøse skrifter, hvis saken for eksempel gjelder overgrep i et trossamfunn eller overivrig kristen misjonering i skolen?
Det er også en massiv særbehandling i lovene om helligdagsfreden. Det skal være tyst i landet når en bestemt religion avholder sine ritualer, men de andre kan forstyrres fritt. Man kan få bot om man bruker plenklipper i kirketiden. Hvorfor ikke på sabbaten eller under divali?
Inntil vi eventuelt har fått et gjennomført sekulært samfunn ser det kanskje mer ut til å være et spørsmål om hvilke religiøse forestillinger som på en eller annen måte skal få en særstilling og hvilke som ikke er verdige til å få det. Jeg ser det som mindre problematisk med politimenn i turban enn dommere med høytidelig edsavleggelse til guddommer som innsettelsesrituale.
Du finner kors i Riksvåpenet.Har studert en rekke bilder av politiet på jobb, kan ikke finne disse korsene?
For de sarte, lett forvirrede og lett krenkede bør det muligens også understrekes at politiets maktsymboler ikke er en støtte til fascisme:Se nærmere etter. Hvor mange finner du?
Vis vedlegget 964226
Det er noe med ikke å (ville?) se hvor massiv særbehandling en bestemt religion faktisk allerede får i samfunnsinstitusjonene, og så skrike opp om påstått særbehandling hvis minoritetsreligioner også vil ha rom.
Mye påstander der som kan problematiseres. Norge som monokultur er f.eks. en seiglivet myte:Jeg har da aldri tatt til orde for at Norges Lover eller at dagens norske samfunnsinstitusjoner er perfekte på noen som helst måte. De er i stor grad et resultat av kulturarv; Norge ble etablert som en kristen stat og hadde statskirke frem til 2012, og har inntil nyere tid også vært et monokulturelt og ikke et multikulturelt samfunn. Men om det norske samfunnet skal klare en overgang fra kristent og monokulturelt til multireligiøst og multikulturelt uten opprør og borgerkrig som resultat, så må vi se på hva som skaper konflikter hvor kulturer møtes og hvordan vi kan unngå dette her. Og da er jeg temmelig overbevist om at vi må jobbe for at eksisterende særordninger som tilgodeser enkelte religioner, kulturer og livvsyn må bort, heller enn å innføre enda flere særordninger for nye religioner, kulturer og livssyn. Eller balkaniserer vi samfunnsinstitusjonene og med det samfunnet.
Ikke vrangvilje fra min side. Dette er det norske riksvåpen, så vidt jeg kan se, og det er belemret med det jeg vil kalle 1 stk. kors, og en del kryss som ikke er kors. correct me if I'm wrong. Jeg er 100% enig i at én religion får en enorm særbehandling, og ønsker det vekk.Se nærmere etter. Hvor mange finner du?
Vis vedlegget 964226
Det er noe med ikke å (ville?) se hvor massiv særbehandling en bestemt religion faktisk allerede får i samfunnsinstitusjonene, og så skrike opp om påstått særbehandling hvis minoritetsreligioner også vil ha rom.
Ja, anarkister er jo ikke enige i at staten skal ha noe voldsmonopol i utgangspunktet. Så for dem er alt som undergraver statens voldsmonopol til det gode.Konklusjonen etter flere sider for og i mot, er vel at det enkleste er å legge ned samfunnet som helhet? Vi har jo noen her som argumenter for det også..
Det du refererer til her, er hva som i Norge ville vært kalt forliksråd, og uten om rettssystemet og uten dømmende myndighet.Men selv om det er galskap er det ikke slik at det ikke skjer. I Storbritannia som har blitt dratt frem som et land som tillater turbaner og hijaber i politiet, så har de også sivile domstoler som dømmer i tvistesaker etter Sharia eller islamsk rett. Og de har også jødiske Beth Din-domstoler. Det er fullstendig galematias og i likhet med Sverige vil det britiske samfunnet få store, store problemer om de ikke tar noen grep rimelig snart. Samfunnsoppløsning i real-time kommer ikke til å bli noe vakkert skue.
Forliksrådet har da dømmende myndighet: Forliksrådet kan hjelpe deg med å løse konflikter eller tvister gjennom megling. I noen tilfeller kan forliksrådet avsi en dom for kravet ditt.Det du refererer til her, er hva som i Norge ville vært kalt forliksråd, og uten om rettssystemet og uten dømmende myndighet.
Slikt har vi på en rekke samfunnsområder i Norge også.
Jeg har god erfaring med Forliksrådet. Jeg fikk tildømt hele mitt krav da motparten ikke møtte, altså uteblivelsesdom. Og kravet var en ikke dårlig årslønn!Forliksrådet har da dømmende myndighet: Forliksrådet kan hjelpe deg med å løse konflikter eller tvister gjennom megling. I noen tilfeller kan forliksrådet avsi en dom for kravet ditt.
Forliksrådet
Forliksrådet kan hjelpe deg med å løse konflikter eller tvister gjennom megling. I noen tilfeller kan forliksrådet avsi en dom for kravet ditt.www.politiet.no
Om noen foreslo at forliksrådet skulle kunne dømme etter Sharia eller andre religiøse tekster, så ville jeg også sagt at det er fullstendig galematias.
Hva sier egentlig emperien? Det er jo ikke de moderne liberale multikulturelle demokratiene hvor livet er "nasty brutish and short".Så tusenkronersspørsmålet er jo hvordan man kan varig unngå borgerkrig, siden det er antitesen til et samfunn. Og det er spesielt interessant i lys av at vestlige land, herunder Norge, for tiden er i ferd med å transformeres fra monokulturelle til multikulturelle samfunn, altså samfunn hvor det ikke lenger finnes noen homogen religiøs, kulturell og etnisk majoritet. Da vil det åpenbart ikke lenger fungere å undertrykke minoritetene som vi historisk sett har gjort, siden det utover å ha store etiske og menneskelige problemer, rett og slett ikke er praktisk gjennomførbart (se bare til USA, det er kun et tidsspørsmål før de undertrykte, både kulturelt og materielt, er mange nok og organiserte nok til at borgerkrigen kommer). Men vi kan heller ikke la de religiøse, kulturelle og etniske motsetningene eksistere og gro fritt, siden vi har mer enn nok empiri fra andre steder i verden til å vite hva det fører til. Så vi må undertrykke motsetningene uten å undertrykke folks rett til å ha en religiøs, kulturell eller etnisk tilhørighet. Og da mener jeg at det er helt åpenbart at samfunnsinstitusjonene, de som skal være der for alle og eksisterer nettopp i den hensikt å opprettholde samfunnskontrakten og beskytte oss fra konflikter og borgerkrig, må gjøres religiøst og kulturelt nøytrale og homogene. Å gå i noen annen retning er galskap.
Bakgrunnsmotivet under riksvåpenet er også kors. Ikke torshammere eller halvmåner, men en hel bråte kors. Det er ikke riksvåpenet, men tydeligvis en sentral del av hvordan man kommuniserer statens voldsmonopol. Kors og fasces.Ikke vrangvilje fra min side. Dette er det norske riksvåpen, så vidt jeg kan se, og det er belemret med det jeg vil kalle 1 stk. kors, og en del kryss som ikke er kors. correct me if I'm wrong. Jeg er 100% enig i at én religion får en enorm særbehandling, og ønsker det vekk.
Jeg synes ellers det er litt vrangvilje å hevde det er kors på politiuniformen fordi det er et kors på toppen av riksvåpenet, men for min del kan det korset svært gjerne fjernes til fordel for en modell av ovarrennet på Holmenkollen eller Monolitten, for den del.
Her er det mulig å lese rent symbolsk:Se nærmere etter. Hvor mange finner du?
Vis vedlegget 964226
Det er noe med ikke å (ville?) se hvor massiv særbehandling en bestemt religion faktisk allerede får i samfunnsinstitusjonene, og så skrike opp om påstått særbehandling hvis minoritetsreligioner også vil ha rom.
Empirien sier at de moderne, liberale, og (gryende) multikulturelle demokratiene har et økende konfliktnivå og tiltagende motsetninger i samfunnet. Tross alle idéer om at tilpasning og kulturrelativisme er en farbar vei for et moderne og mangfoldig samfunn, så opplever praktisk talt alle vestlige land etter bare én generasjon med masseinnvandring, at det er økende ghettofisering, økende segregering og økende grad av parallellsamfunn. Som vi ikke minst ser i vårt naboland i øst. Og samtidig så ser man også en stadig sterkere fremvekst av autoritære, nasjonalistiske og etnosentriske partier og politiske bevegelser og et offentlig ordskifte som blir stadig mer tilspisset. Og jeg tror at det er signaler som man bør ta på ytterste alvor.Hva sier egentlig emperien? Det er jo ikke de moderne liberale multikulturelle demokratiene hvor livet er "nasty brutish and short". (...) Et reelt liberalt demokrati sørger for at det faktisk er tilgang til alle samfunnets posisjoner for alle.