Det er da ikke relevant hva man er på fritida. I prinsippet skal politifolk legge igjen alle sine politiske og religiøse holdninger hjemme i det øyeblikket de går ut døra og drar på jobb (og at de ofte ikke gjør det er mye av grunnlaget for min kritikk av politiet generelt og NNPF spesielt). En politimann som patruljerer Grønland nattestid skal gjøre jobben sin helt upåvirket av hva han privat mener om rusmidler og narkotikapolitikk, og en politikvinne skal beskytte en godkjent koranbrenning helt uten hensyn til private religiøse oppfatninger.
Og like viktig som at de utøver jobben nøytralt, er det at politifolk (og dommere og andre håndhevere av maktmonopolet) oppfattes som nøytrale, for ellers vil ikke folk føle at rettssikkerheten deres blir ivaretatt. Hvis samfunnets borgere ikke stoler på at politiet som håndhevere av statens voldsmonopol er nøytralt, så mister voldsmonopolet sin legitimitet. En rusbruker må stole på at politiet ivaretar hans rettigheter selv om han er stein eller på trip, og koranbrennere må stole på at politimenn og -kvinner vil beskytte dem mot motdemonstranter dersom disse tyr til vold. Og de som står tiltalt må stole på at jury og dommere gir dem en rettferdig rettssak og en rettmessig dom. Ellers mister rettsstaten sin legitimitet og sin tillit. Og det er ganske åpenbart at det å bære religiøse og/eller politiske symboler vil, for mange, undergrave denne tilliten. Og dermed undergrave den essensielle tilliten i samfunnet som alle snakker om.
Nå kommer jeg til å høres arrogant ut, men jeg tror at de som mener at det er greit at politifolk eller andre representanter for statens maktmonopol bruker politiske og/eller religiøse symboler på jobb, rett og slett ikke har forstått implikasjonene av hva de mener. Enten har de ikke tenkt nok gjennom det eller så er de for tette i pappen til å skjønne det. Og det helt uavhengig av om de identifiserer seg som høyre, venstre, konservative, liberale, sosialister, kommunister, ytre høyre eller ytre venstre. Dette er ikke et politisk spørsmål, det er et spørsmål om hva som ikke skal være politikk.