Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.620
    Antall liker
    35.565
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir jo generert en ny kode hver gang, så med mindre de har gitt fra seg kodebrikka skjønner jeg ikke helt hvordan det går.
    En klassiker er å finne på et påskudd, enten via en falsk webside eller pr telefon, som ber om «legitimasjon med bank-id» mens skøyeren selv bruker det til å logge seg inn på nettbanken din eller andre tjenester i bakgrunnen. Da holder det lenge at noen leser høyt fra kodebrikken. For ekstra kredibilitet kan man også spoofe bankens telefonnummer, slik at det ser ut som at det er banken din som ringer deg opp for å proaktivt hjelpe deg med et eller annet. Behøver bare at du legitimerer deg med kodebrikken for å være sikker på at de snakker med rett person…

     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Når banken ringer og vil snakke om kontoer og slikt ber jeg bare om navn og innvalgsnummer slik at jeg kan ringe tilbake.
    Hvis ikke innvalgsnummeret er i nærheten av sentralbordnummeret ringer det mange alarmklokker hos meg. Og uansett ringer jeg sentralbordet og spør om de har en konsulent "slik og slik" med "så og så" innvalgsnummer. Først da snakker vi!
    Har vel bare skjedd en eller to ganger tror jeg. Konsulenten ( selgeren - det er det de er! ) synes at jeg var utrolig skeptisk.
    Og da er svaret alltid; "Har blitt lurt to ganger før jeg, gift for andre gang!!"
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Det blir jo generert en ny kode hver gang, så med mindre de har gitt fra seg kodebrikka skjønner jeg ikke helt hvordan det går.
    Det lages falske sider hvor folk prøver å logge seg på med BankID og disse kan se svært like ut som originalen, i alle fall ved første øyekast. Uten at jeg helt vet eksakt hvordan det gjøres så får logger man vel en svindler inn på origninalen. For å endre kontonummer holder det kanskje å få logget inn men for å gjøre utbetalinger fra bank så må man gjerne autentisere to ganger.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.764
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg trodde koden kun var gyldig i få sekunder, da må de isåfall være veldig kjent med hvem de skal svindle, at de er nav bruker og hvordan nav siden funker slik at man kan logge seg inn å endre dette på et par sekunder. Sikkert mulig men gjerne i de typiske indiske eller nigerianske svindelhusene som står for denne da.

    Noe sier meg at det var sikrere før da må måtte møte opp fysisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.620
    Antall liker
    35.565
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det lages falske sider hvor folk prøver å logge seg på med BankID og disse kan se svært like ut som originalen, i alle fall ved første øyekast. Uten at jeg helt vet eksakt hvordan det gjøres så får logger man vel en svindler inn på origninalen. For å endre kontonummer holder det kanskje å få logget inn men for å gjøre utbetalinger fra bank så må man gjerne autentisere to ganger.
    Just precis. Fra den ene linken over:
    Hadde du vært blant dem som hadde gått på limpinnen og ringt nummeret, ville du først blitt møtt av en telefonsvarer, og deretter satt i kontakt med en «kundebehandler»; en hyggelig kvinne, som snakker perfekt norsk.

    For at de skal kunne hjelpe deg, må du identifisere deg først. Identifiseringen skjer gjennom at du må godkjenne en forespørsel via BankID.

    Og så på nytt. Litt senere.

    Og da er det gjort…
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nå begynner hundene å komme til overflaten - det hjalp ikke å sparke en NSM sjef... Justisdepartementet gjorde det i 2011, nn gjorde det i....

     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.550
    Antall liker
    3.673
    Sted
    Sunnmøre
    Nå begynner hundene å komme til overflaten - det hjalp ikke å sparke en NSM sjef... Justisdepartementet gjorde det i 2011, nn gjorde det i....
    Ja, jo. Men grunnen til at dette vert daude bikkjer, er først og fremst retorikken til Mehl då ho sparka Nystrøm, altså fokus på “privat lån”, grunnlovsbrot og slikt.

    Økonomistyringa og kontraktshandteringa i NSM, misbruket av ei forsåvidt praktisk ordning og det å medvite prøva å skjula stoda, hadde vore meir enn nok til å anmoda direktøren om å gå av på dagen.

    Det er vel ingen som eigentleg meiner at Statsbygg skal eiga og driva alle bygg staten har bruk for (vel, kanskje eg, men eg er nok i heftig mindretal).
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    4.881
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Noen utdrag fra Sløseriombudsmannens julekalender hører vel hjemme i denne tråden.







    Klare tegn på sivilisatorisk forfall. :LOL:
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Hva er egentlig et lån, Mehl? | DN

    Saken så veldig enkel ut. Både Grunnloven og en rekke andre regler og lover slår fast at staten ikke kan ta opp lån. Når NSM skulle flytte inn i nye lokaler, ba de utleier legge ut for alle tilpasninger og innredning og IKT-utstyr, for så å betale tilbake kostnadene med renter over en del år. Innredning og ombygging på kreditt er ikke uvanlig når man leier næringseiendom, men ifølge justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) er det forbudt for statlige etater.

    Men hvordan kan det da ha seg at Justisdepartementet selv bestilte innredning og omfattende sikkerhetstiltak i sine leide lokaler i Nydalen i Oslo for 299 millioner, som skulle tilbakebetales med renter over en avtalt periode? Hvorfor er det et grunnlovsstridig lån når NSM gjør det, men ikke når justisdepartementet gjør det?

    Det er ikke enkelt å forstå. Og så langt klarer ikke Mehl å forklare det heller. Riksrevisjonen har tidligere slått klart fast at såkalte «finansielle» leieavtaler, der betaling for innredning med renter er en del av leieavtalen, må sidestilles med lån når det gjelder statlige foretak. Statens regnskapsregler peker på det samme.

    Men det ser ut til at akkurat denne formen for låneelementer i leieforhold likevel har vært akseptert for departementer og noen statlige etater. Bare ikke for NSM, tydeligvis.

    To alternativer kan være mulige. Enten har justisministeren utløst en gigantisk eiendomsskandale i norsk statsforvaltning ved å slå så hardt ned på NSM. Hun kan ha lagt lånelisten så lavt at både hun selv og en rekke etatssjefer snubler i den. Sofie Nystrøm kan ta med seg en haug med andre i fallet.

    Eller så gjøres det en forskjell på akkurat NSMs avtale og alle andre avtaler skåret over samme lest. At det er greit å få utleier til å legge ut for all innredning og betale det tilbake med renter, men bare ikke akkurat på den måten NSM gjorde det. I så fall kan Riksrevisjonen belage seg på å måtte granske mange leiekontrakter de neste månedene.

    Forvirringen rundt hva som er akseptabelt og hva som er grunnlovsstridig når staten leier lokaler, er nå total. Den er skapt av justisministerens skarpe ordbruk mot NSM og Nystrøm. Hva sier hun om den lånefinansierte innredningen i eget departement tro? Vi venter i spenning.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.550
    Antall liker
    3.673
    Sted
    Sunnmøre
    Forvirringen rundt hva som er akseptabelt og hva som er grunnlovsstridig når staten leier lokaler, er nå total. Den er skapt av justisministerens skarpe ordbruk mot NSM og Nystrøm. Hva sier hun om den lånefinansierte innredningen i eget departement tro? Vi venter i spenning.
    Veldig bra.

    Men det er eit tidsaspekt her; slik eg skjønar det har Riksrevisjonen allereie problematisert desse låneavtalane, og det er ein av grunnane til at Statsbygg skal inn i prosessane.

    Det er ikkje sikkert avtaler som vart gjort i 2012/-13 automatisk skal sidestillast med dei som vart gjort i 2022/-23.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.231
    Antall liker
    7.887
    Sted
    Oslo
    At utleier oppgraderer lokalene og tar en leie ut fra det, er innafor.
    At utleier tar lavere leie og kaller oppgradering for lån er ikke greit
    På meg virker dette som semantikk, som en uttalte:
    Summen på kassa lappen blir den samme
    Omtrent som klimatoppmøtene, man krangler så busta står om hvilke ord som skal inn i dokumentet
    Og siden er det business as usual
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.364
    Torget vurderinger
    1
    At utleier oppgraderer lokalene og tar en leie ut fra det, er innafor.
    At utleier tar lavere leie og kaller oppgradering for lån er ikke greit
    På meg virker dette som semantikk, som en uttalte:
    Summen på kassa lappen blir den samme
    Omtrent som klimatoppmøtene, man krangler så busta står om hvilke ord som skal inn i dokumentet
    Og siden er det business as usual
    Semantikk er naturligvis viktig, men det bør ikke være kun merkelappene «lån» vs «leie» som er forskjellen på «grunnlovsstridig fortapelse» vs «helt greit og innafor». Det er heller ikke bare «summen på kassalappen» som teller. Like viktig som «summen på kassalappen» er de fremtidige rettigheter og plikter som etatene pådrar seg sett opp mot de fulmaktene virksomhetene har fått utdelt. Som jeg har nevnt i den rødgrønne jamretråden så er det behov for å klargjøre grensetrekkingen her.

    mvh
    KJ
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ang COP28 var det 100 000 deltaker og de fleste av de la igjen et solid klimaavtrykk ! Litt oppgitt over hele greia, vi vet da hva som skal til, men "business as usual" i dag som sagt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.620
    Antall liker
    35.565
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil nok si at her har noe gått veldig galt:

    Resultatet var at Kirkens SOS delte at vi hadde trykket «send» med Facebook og at dette var tilknyttet et nettskjema med tittel «SOS meldinger».

    Det vil si at Kirkens SOS ga Facebook beskjed hver gang en bruker sendte en melding. Facebook fikk ikke vite innholdet i meldingene.

    NRKs analyser viser også at deling med Facebook skjedde selv om brukeren svarte «ikke tillat» informasjonskapsler. Kirkens SOS opplyser om at dette skyldes en feil hos underleverandøren da nettsiden ble satt opp.
    Man har kanskje ikke lyst til å informere Facebook om at man nettopp har kontaktet tjenester som forsøker å forebygge selvmord….
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.550
    Antall liker
    3.673
    Sted
    Sunnmøre
    Man har kanskje ikke lyst til å informere Facebook om at man nettopp har kontaktet tjenester som forsøker å forebygge selvmord….
    "Har ikkje følgt med på det nokon har sagt om metadata og nyttig integrering mot sosiale media dei siste tjue åra"
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Men pokker heller da. Har det ikke stått på Fjesboka har det ikke skjedd! Det gjelder også selvmord.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.620
    Antall liker
    35.565
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Helt sant: Jeg leste facebooks brukerbetingelser en gang for mange, mange år siden, da jeg vurderte å opprette konto på dette nylanserte nettstedet, og tenkte ganske ordrett «Are you fuckin’ kidding me???» Så jeg lot være, og har fortsatt med det.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.093
    Antall liker
    2.546
    Helt sant: Jeg leste facebooks brukerbetingelser en gang for mange, mange år siden, da jeg vurderte å opprette konto på dette nylanserte nettstedet, og tenkte ganske ordrett «Are you fuckin’ kidding me???» Så jeg lot være, og har fortsatt med det.
    Litt av problemet hvertfall for meg er at skoler, foreldregrupper, idrettslag osv bruker Facebook flittig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.231
    Antall liker
    7.887
    Sted
    Oslo
    Det sies at innvandrere tar yrker nordmenn ikke vil ta.
    Pisspreik!
    De aksepterer lønninger nordmenn ikke aksepterer, men som arbeidskjøpere tilbyr.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    8.306
    Torget vurderinger
    1
    Det sies at innvandrere tar yrker nordmenn ikke vil ta.
    Pisspreik!
    De aksepterer lønninger nordmenn ikke aksepterer, men som arbeidskjøpere tilbyr.

    Nettopp. Det er derfor nordmenn ikke vil ha jobbene....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sjåfører, renholdere, bygg og anlegg etc...
    Det er ingen innvandrere i bygg & anlegg, der er det EU borgere.

    Om Hegnar eller Spetalen vil ha en sjåfør tviler jeg på at det er en somalier eller palestiner. For kapitaleiere er det helt uaktuelt med svart arbeid, så de har ingen gevinst av at noen tilbyr det de til lav kost.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nettopp. Det er derfor nordmenn ikke vil ha jobbene....
    Nei, det er fordi dette er de eneste jobbene som er tilgjengelig om du har tilnærmet null kompetanse. En kategori de færreste nordmenn er i.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.231
    Antall liker
    7.887
    Sted
    Oslo
    Det er ingen innvandrere i bygg & anlegg, der er det EU borgere.

    Om Hegnar eller Spetalen vil ha en sjåfør tviler jeg på at det er en somalier eller palestiner. For kapitaleiere er det helt uaktuelt med svart arbeid, så de har ingen gevinst av at noen tilbyr det de til lav kost.
    Så EU borgere er ikke innvandrere?
    Taxikusker er ikke sjåfører?
    Og alle avsløringer om svart arbeid i bla byggebransjen og verftsbransjen har tydeligvis gått deg hus forbi
    Og hva med renholdere på hotell fx?.

    For å sitere John Lennon:
    Living is easy with eyes closed
    Misunderstanding is all you see
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så EU borgere er ikke innvandrere?
    Taxikusker er ikke sjåfører?
    Og hva med renholdere på hotell fx?.
    Nei, EU borgere er ikke innvandrere.

    Taxi, er sjåfører, men ser ikke helt at kapitalistene vil oversvømme landet med innvandrere for at taxi skal bli rimelig. Du sliter mildt sagt med empirien i Norge der. Sidte underdøkelsen her i Bergen vidte at Bergen Taxi (som stort sett har morske sjåfører) var billigst.

    Renholdere på hotell er vel organisert, får tariff og er i liten grad dominert av somaliere, palestinere, afghanere og andre migranter. Der er det som i byggebransjen fremmedarbeidere fra Øst Europa
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.231
    Antall liker
    7.887
    Sted
    Oslo
    @OMF du må gjerne ha dine helt egne definisjoner
    Norge er tross alt et fritt land
    Ifølge SSB er den største innvandrer gruppen i Norge polakker.
    Men er du helt uenig, carry on and keep calm
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så da mener du at EØS avtalen er den "ukontrollerte innvandringen som kapitaleierne tjener på", da melder jeg pass.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.231
    Antall liker
    7.887
    Sted
    Oslo
    Så da mener du at EØS avtalen er den "ukontrollerte innvandringen som kapitaleierne tjener på", da melder jeg pass.
    Ok. Carry on and keep calm biter ikke på deg.
    Men les det som står og ikke hva som faller inn i tåka di.
    EU borgere, som afrikanere eller asiater eller briter eller US citizens er faktisk alle per def innvandrere i Norge
    Men for deg er kanskje innvandrere bare melaninrike med en annen religion.
    Og jeg melder ikke pass, men som Hanna Kvanmo: Æ seier gris
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ok. Carry on and keep calm biter ikke på deg.
    Men les det som står og ikke hva som faller inn i tåka di.
    EU borgere, som afrikanere eller asiater eller briter eller US citizens er faktisk alle per def innvandrere i Norge
    Men for deg er kanskje innvandrere bare melaninrike med en annen religion?
    Jeg kommenterte påstanden om at kapitaleierne tjener på ukontrollert innvandring.

    Når vi snakker om ukontrolllert innvandring tenker jeg nok på flyktninger og familiegjenforening. At det skal gavne noen i Norge greier ikke jeg å se.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn