Bruker fritid på barnehagejobben: – Tøyer strikken
Det er ikke tid til å gjøre alt i løpet av arbeidsdagen og nesten hundre ansatte mangler riktig utdanning. Nå ber en av Norges største kommuner nasjonale myndigheter ta tak i bemanningskrisen.

Det er eit par veker i media kvart år med fruktbønder som forsvarar at dei må tilsetja fruktplukkarar frå lågkostland (før Polen, no vesentleg lenger unna) fordi norsk ungdom er så late og/eller makelege at dei ikkje vil jobba med slikt. Den openberre forklaringa er at norsk ungdom ikkje vil plukka frukt fordi det er relativt sett dårleg betalt og fysisk krevjande. Så er det ei ærleg sak at fruktbøndene ikkje kan/vil betala meir.Hvis du hører med NAV om hvor det skorter på arbeidskraft er det gjerne i lavlønnsyrker. Tilbud og etterspørsel har ingenting med lønnsdannelsen å gjøre....
Hva slags jobber har du erfaring med der andre egenskaper enn kompetanse vektlegges?Vel, det er ikke min erfaring. Selv i gokk er det andre egenskaper enn kompetanse som vektlegges fordi kompetansen finnes og er derfor ikke avgjørende.
Det finnes jo små og mellomstore bedrifter hvor halve ledelsen er i nær familie, og det kanskje er nærliggende å tro at det ikke bare skyldes kompetanse? Det er vel en ikke ubetydelig andel jobber som går via bekjentskaper o.s.v. og hvor kravet kanskje er større til at man ikke skal være helt inkompetent, enn egentlig kompetent.Hva slags jobber har du erfaring med der andre egenskaper enn kompetanse vektlegges?
Å være i famile er vel strengt tatt ikke en egenskap...Det finnes jo små og mellomstore bedrifter hvor halve ledelsen er i nær familie, og det kanskje er nærliggende å tro at det ikke bare skyldes kompetanse? Det er vel en ikke ubetydelig andel jobber som går via bekjentskaper o.s.v. og hvor kravet kanskje er større til at man ikke skal være helt inkompetent, enn egentlig kompetent.
Om man kaller det en egenskap eller ikke har vel ikke så mye å si hvis "kvalifikasjonen" man her er at man kjenner eller er i slekt med de rette menneskene.Å være i famile er vel strengt tatt ikke en egenskap...
Nepotisme finnes overalt!
Noe som er langt unna det diskusjonen handlet om. Som sagt, nepotisme finnes på alle steder, uavhengig av om kompetansen er der eller ikke, og om det trengs komeptanse utover det selvlærte. Poenget var at der noen tror det hundrevis av potentielle søkere til jobber, kreves det ofte langt større komeptanse og utvalget er relativt lite. Det merker vi godt i mitt yrke og vi sliter med å finne kompetente søkere. Selv som bonde trengs det i dag en komepetanse som overgår det selvlærte i mange tilfeller. Det er en grunn til at unge landbrukere går på landbruksskoler. Noe Bonden Jon beviser til stadighet. Et forteffelig program, forresten...Om man kaller det en egenskap eller ikke har vel ikke så mye å si hvis "kvalifikasjonen" man her er at man kjenner eller er i slekt med de rette menneskene.
Hva slags jobber har du erfaring med der andre egenskaper enn kompetanse vektlegges?
Og der er jeg og noen andre veldig uenig. Kompetansen er ikke tilgjenglig når vi sliter med å finne såpass mange mennesker med rett kompetanse.Hva jeg sier er at kompetansen er såpass tilgjengelig at andre faktorer er avgjørende for hvem man til slutt velger. F. eks, kjønn. alder bekjentskap og gudene vet....
Jeg har sette endel søkerlister der man tydeligvis ikke finner "rett kompetanse". Har inntrykk av at rett kompetanse ofte er en 25 år gammel pen kvinne med 10 års relevant erfaring. For å sette det på spissen...Og der er jeg og noen andre veldig uenig. Kompetansen er ikke tilgjenglig når vi sliter med å finne såpass mange mennesker med rett kompetanse.
Da må jeg bare melde at det må være noen rare lister du har sett (bortsett fra i det republikanske partiet). Jeg har aldri sett noe slikt i hele mitt liv og jeg har aldri vært borti at rett kompetanse ikke er sammenfallende med hva man ønsker segJeg har sette endel søkerlister der man tydeligvis ikke finner "rett kompetanse". Har inntrykk av at rett kompetanse ofte er en 25 år gammel pen kvinne med 10 års relevant erfaring. For å sette det på spissen...
At det finnes bransjer der det ikke er lett å finne kompetent arbeidskraft er hevet over tvil. Men som et generelt bilde er det ikke tilfelle. Det er også ofte slik at rett kompetanse og hva man ønsker seg ikke nødvendigvis er sammenfallende...
Da må jeg bare melde at det må være noen rare lister du har sett (bortsett fra i det republikanske partiet). Jeg har aldri sett noe slikt i hele mitt liv og jeg har aldri vært borti rett kompetane ikke er sammenfallende med hva man ønsker segmen vi har alle forskjellige erfaringer. Jeg lar det ligge der.
Jeg skulle ønske at jeg hadde et slikt luksusproblem…Hva jeg sier er at kompetansen er såpass tilgjengelig at andre faktorer er avgjørende for hvem man til slutt velger. F. eks, kjønn. alder bekjentskap og gudene vet....
Da er det bare å velge annen bank som ikke er involvert.![]()
Debatt: Nei, kundeutbytte er ikke i lokalsamfunnets interesse
LO og andre investorer i sparebankers egenkapitalbevis beriker seg på bekostning av felles, allmennyttige formål. LOs direkte gevinst var seks millioner for 2024.www.dn.no
Det der med å luke ut «overkvalifiserte» har jeg sett en del av, spesielt blant eldre folk på mellomledernivå som minst av alt ønsker noen som kan komme til å utfordre dem selv på kvalifikasjoner og enda mindre på kompetanse.Det synes jeg er veldig merkelig siden det normal prosedyre. Man velger først de som faktisk er den tilstrekkelige kompetansen, og plukker ut resten. Deretter plukker man gjerne ut de overkvalifiserte (et merkelig konsept forøvrig). Så velger man gjerne kandidat ut fra andre kriterier slik som f.eks alder og kjønn. Dersom det foreligger kandidater som har hatt nøyaktig samme funksjon i en annen virksomhet ligger vedkommende godt an.
Pygmèledelse. Lederen vil ikke ha en nestleder som utfordrer ham. Lederen slutter, nestlederen overtar og ansetter en ny nestleder. Sånn går nu dagan....Det der med å luke ut «overkvalifiserte» har jeg sett en del av, spesielt blant eldre folk på mellomledernivå som minst av alt ønsker noen som kan komme til å utfordre dem selv på kvalifikasjoner og enda mindre på kompetanse.
Det der skjønte jeg ikke.... mulig jeg har misforstått.. er du lærerpå VG eller noe annet?? Jeg er selv pensjonist nå, og hadde digitale multimetre for snart 50 år siden..De siste årene er det blitt nærmest komplett umulig å få tak i lærere som kan frem og tilbake på en motstand eller som kan å bruke et multimeter. De få søknadene vi får er fra folk som ikke finnes i nærheten av å være kvalifiserte. Han siste vi (dessverre) ansatte er over 60 år og måtte ha hjelp til å koble prosjektoren til laptopen sin. Han skjønte heller ingenting av de digitale multimeterne. Hvis han er på jobb sitter han å døser bak kateteret og surfer på telefonen på vår mobilfrie skole![]()
Er lærer på data&elektro på videregående ja.Det der skjønte jeg ikke.... mulig jeg har misforstått.. er du lærerpå VG eller noe annet?? Jeg er selv pensjonist nå, og hadde digitale multimetre for snart 50 år siden..