Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.778
    Sted
    Sunnmøre
    Hvis du hører med NAV om hvor det skorter på arbeidskraft er det gjerne i lavlønnsyrker. Tilbud og etterspørsel har ingenting med lønnsdannelsen å gjøre....
    Det er eit par veker i media kvart år med fruktbønder som forsvarar at dei må tilsetja fruktplukkarar frå lågkostland (før Polen, no vesentleg lenger unna) fordi norsk ungdom er så late og/eller makelege at dei ikkje vil jobba med slikt. Den openberre forklaringa er at norsk ungdom ikkje vil plukka frukt fordi det er relativt sett dårleg betalt og fysisk krevjande. Så er det ei ærleg sak at fruktbøndene ikkje kan/vil betala meir.

Tilbod og etterspurnad har noko med lønsdanninga å gjera, men ikkje alt, og ikkje alltid på individnivå. Avtaleverk, bransjeløn og arbeidsgjevar sitt ønske om å faktisk tena pengar på butikken, spelar også inn.

Når ørti-fjørti kommunar langs kysten er villige til å betala tredobbelt for innleigde sjukepleiarar til aldersheimen, handlar det om tilbod/etterspurnad.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Liten by
    Vel, det er ikke min erfaring. Selv i gokk er det andre egenskaper enn kompetanse som vektlegges fordi kompetansen finnes og er derfor ikke avgjørende.
    Hva slags jobber har du erfaring med der andre egenskaper enn kompetanse vektlegges?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.288
    Sted
    Bergstaden
    Hva slags jobber har du erfaring med der andre egenskaper enn kompetanse vektlegges?
    Det finnes jo små og mellomstore bedrifter hvor halve ledelsen er i nær familie, og det kanskje er nærliggende å tro at det ikke bare skyldes kompetanse? Det er vel en ikke ubetydelig andel jobber som går via bekjentskaper o.s.v. og hvor kravet kanskje er større til at man ikke skal være helt inkompetent, enn egentlig kompetent.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Liten by
    Det finnes jo små og mellomstore bedrifter hvor halve ledelsen er i nær familie, og det kanskje er nærliggende å tro at det ikke bare skyldes kompetanse? Det er vel en ikke ubetydelig andel jobber som går via bekjentskaper o.s.v. og hvor kravet kanskje er større til at man ikke skal være helt inkompetent, enn egentlig kompetent.
    Å være i famile er vel strengt tatt ikke en egenskap...
    Nepotisme finnes overalt!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.288
    Sted
    Bergstaden
    Å være i famile er vel strengt tatt ikke en egenskap...
    Nepotisme finnes overalt!
    Om man kaller det en egenskap eller ikke har vel ikke så mye å si hvis "kvalifikasjonen" man her er at man kjenner eller er i slekt med de rette menneskene.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Liten by
    Om man kaller det en egenskap eller ikke har vel ikke så mye å si hvis "kvalifikasjonen" man her er at man kjenner eller er i slekt med de rette menneskene.
    Noe som er langt unna det diskusjonen handlet om. Som sagt, nepotisme finnes på alle steder, uavhengig av om kompetansen er der eller ikke, og om det trengs komeptanse utover det selvlærte. Poenget var at der noen tror det hundrevis av potentielle søkere til jobber, kreves det ofte langt større komeptanse og utvalget er relativt lite. Det merker vi godt i mitt yrke og vi sliter med å finne kompetente søkere. Selv som bonde trengs det i dag en komepetanse som overgår det selvlærte i mange tilfeller. Det er en grunn til at unge landbrukere går på landbruksskoler. Noe Bonden Jon beviser til stadighet. Et forteffelig program, forresten...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.986
    Torget vurderinger
    1

Hva jeg sier er at kompetansen er såpass tilgjengelig at andre faktorer er avgjørende for hvem man til slutt velger. F. eks, kjønn. alder bekjentskap og gudene vet....

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Liten by
    Hva jeg sier er at kompetansen er såpass tilgjengelig at andre faktorer er avgjørende for hvem man til slutt velger. F. eks, kjønn. alder bekjentskap og gudene vet....
    Og der er jeg og noen andre veldig uenig. Kompetansen er ikke tilgjenglig når vi sliter med å finne såpass mange mennesker med rett kompetanse.
    Så jeg vil gjerne vite hva slags jobber du snakker om?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.986
    Torget vurderinger
    1
    Og der er jeg og noen andre veldig uenig. Kompetansen er ikke tilgjenglig når vi sliter med å finne såpass mange mennesker med rett kompetanse.
    Jeg har sette endel søkerlister der man tydeligvis ikke finner "rett kompetanse". Har inntrykk av at rett kompetanse ofte er en 25 år gammel pen kvinne med 10 års relevant erfaring. For å sette det på spissen...
    At det finnes bransjer der det ikke er lett å finne kompetent arbeidskraft er hevet over tvil. Men som et generelt bilde er det ikke tilfelle. Det er også ofte slik at rett kompetanse og hva man ønsker seg ikke nødvendigvis er sammenfallende...

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Liten by
    Jeg har sette endel søkerlister der man tydeligvis ikke finner "rett kompetanse". Har inntrykk av at rett kompetanse ofte er en 25 år gammel pen kvinne med 10 års relevant erfaring. For å sette det på spissen...
    At det finnes bransjer der det ikke er lett å finne kompetent arbeidskraft er hevet over tvil. Men som et generelt bilde er det ikke tilfelle. Det er også ofte slik at rett kompetanse og hva man ønsker seg ikke nødvendigvis er sammenfallende...
    Da må jeg bare melde at det må være noen rare lister du har sett (bortsett fra i det republikanske partiet). Jeg har aldri sett noe slikt i hele mitt liv og jeg har aldri vært borti at rett kompetanse ikke er sammenfallende med hva man ønsker seg :) men vi har alle forskjellige erfaringer. Jeg lar det ligge der.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.986
    Torget vurderinger
    1
    Da må jeg bare melde at det må være noen rare lister du har sett (bortsett fra i det republikanske partiet). Jeg har aldri sett noe slikt i hele mitt liv og jeg har aldri vært borti rett kompetane ikke er sammenfallende med hva man ønsker seg :) men vi har alle forskjellige erfaringer. Jeg lar det ligge der.

Det synes jeg er veldig merkelig siden det normal prosedyre. Man velger først de som faktisk er den tilstrekkelige kompetansen, og plukker ut resten. Deretter plukker man gjerne ut de overkvalifiserte (et merkelig konsept forøvrig). Så velger man gjerne kandidat ut fra andre kriterier slik som f.eks alder og kjønn. Dersom det foreligger kandidater som har hatt nøyaktig samme funksjon i en annen virksomhet ligger vedkommende godt an.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.998
    Vi har ute en ledig jobb som fagarbeider. Svært mange av søkerne har master i faget, og mange har ingenting. Master blir fort luket ut da de kun er interessert i å jobbe en kort stund før noe annet dukker opp. De ukvalifiserte blir også kjapt luket ut og da står man igjen med noen få aktuelle kandidater.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.396
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skulle ønske at jeg hadde et slikt luksusproblem…

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.366
    Det synes jeg er veldig merkelig siden det normal prosedyre. Man velger først de som faktisk er den tilstrekkelige kompetansen, og plukker ut resten. Deretter plukker man gjerne ut de overkvalifiserte (et merkelig konsept forøvrig). Så velger man gjerne kandidat ut fra andre kriterier slik som f.eks alder og kjønn. Dersom det foreligger kandidater som har hatt nøyaktig samme funksjon i en annen virksomhet ligger vedkommende godt an.
    Det der med å luke ut «overkvalifiserte» har jeg sett en del av, spesielt blant eldre folk på mellomledernivå som minst av alt ønsker noen som kan komme til å utfordre dem selv på kvalifikasjoner og enda mindre på kompetanse.

Rent anekdotisk men også etter å ha vært med på et høyt antall rekrutteringsprosesser gjennom noen tiår så har jeg definitivt et inntrykk av at kvinner ofte er kvinner verst når det kommer til å luke ut kvinnelige kandidater de opplever som en potensiell trussel mot egen rolle og posisjon.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.095
    Sted
    Kongsberg
    De siste årene er det blitt nærmest komplett umulig å få tak i lærere som kan frem og tilbake på en motstand eller som kan å bruke et multimeter. De få søknadene vi får er fra folk som ikke finnes i nærheten av å være kvalifiserte. Han siste vi (dessverre) ansatte er over 60 år og måtte ha hjelp til å koble prosjektoren til laptopen sin. Han skjønte heller ingenting av de digitale multimeterne. Hvis han er på jobb sitter han å døser bak kateteret og surfer på telefonen på vår mobilfrie skole 🤬

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.998
    Det der med å luke ut «overkvalifiserte» har jeg sett en del av, spesielt blant eldre folk på mellomledernivå som minst av alt ønsker noen som kan komme til å utfordre dem selv på kvalifikasjoner og enda mindre på kompetanse.
    Pygmèledelse. Lederen vil ikke ha en nestleder som utfordrer ham. Lederen slutter, nestlederen overtar og ansetter en ny nestleder. Sånn går nu dagan....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.462
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De siste årene er det blitt nærmest komplett umulig å få tak i lærere som kan frem og tilbake på en motstand eller som kan å bruke et multimeter. De få søknadene vi får er fra folk som ikke finnes i nærheten av å være kvalifiserte. Han siste vi (dessverre) ansatte er over 60 år og måtte ha hjelp til å koble prosjektoren til laptopen sin. Han skjønte heller ingenting av de digitale multimeterne. Hvis han er på jobb sitter han å døser bak kateteret og surfer på telefonen på vår mobilfrie skole 🤬
    Det der skjønte jeg ikke.... mulig jeg har misforstått.. er du lærerpå VG eller noe annet?? Jeg er selv pensjonist nå, og hadde digitale multimetre for snart 50 år siden..

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.095
    Sted
    Kongsberg
    Det der skjønte jeg ikke.... mulig jeg har misforstått.. er du lærerpå VG eller noe annet?? Jeg er selv pensjonist nå, og hadde digitale multimetre for snart 50 år siden..
    Er lærer på data&elektro på videregående ja.
    I nevnte eksempel fikk vår nyansatte 60-åring i oppgave å måle tre forskjellige motstandsverdier sammen med elevene når de startet opp i fjor høst. Da kikket innom for å se hvordan det gikk fikk jeg altså se at han: 1. Ikke klarte å koble på prosjektoren og forklare fargekodene. 2. Ikke klarte å vise elevene hvordan man bruker et helt vanlig multimeter.

Folk med god kompetanse innen elektronikk er dessverre mangelvare og det er mange videregående og fagskoler som sliter med å få tak i folk som kan dette. I beste fall kan man finne en som er såvidt dugandes. Å bruke oscilloskop kan du bare glemme. Det er krise. Elevene rundt forbi på skolene får rett og slett ikke opplæring. Jeg er sensor på en del andre skoler rundt på østlandet i forbindelse med eksamen etter VG2og har sett graverende ekempler på inkompetanse hos lærerne. På en skole klarte EN av elevene i klassen å koble opp en helt vanlig enkel lineær strømforsyning med trafo, likeretter, glatting og regulator på eksamen. En helt latterlig enkel eksamen også spør du meg. Eksamen lages av skolene selv....
    Jeg snakket litt med faglærer, og det viste seg at han hadde misforstått dette med jording i kretsen og at man ikke kunne jorde scopet både på utgangen av transformatoren og jord på regulatoren samtidig. Jeg prøvde å forklare han at man i praksis kortslutter to dioder, men han skjønte det ikke...

Jo, og annen ting. For den ene eleven som fikk det til, så var lykken kortvarig da røyken etter kort tid kom ut av regulatoren. Faglærer skjønte ikke hva som hadde skjedd og hadde tenkt å avfeie det hele som feil fra elevens side. Men da jeg kikket på det så jeg at sekundærspenningen på trafoen elevene hadde fått utdelt på eksamen hadde så høy spenning at etter likeretting var spenningen over det regulatoren tåler på inngangen. Herregud for en vits av en lærer.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.462
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    DEt høres jo nokså traurig ut, ja.... Jg underviste selv et elektronikkrelatert VK2 fag på timebasis i ca 9 år før jeg ga opp... fikk liten forståelse for at det faktisk også tok tid utenom selve klassetimene, så da pakka jeg ned og konsentrerte meg om hovedjobben...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.367
    Torget vurderinger
    2
    Først skriver media om forhøyet bot for mobilbruk i bilen, så skrives det med store bokstaver om at Politiet skal ha aksjonsuke der fokus er mobilbruk i bilen mens en kjører. Så kommer aksjonsuka og de tar rekordmange for mobilbruk i bilen mens de kjører. Ganske godt gjort.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.462
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - er visst nok av de som både må lese og skrive meldinger, fjase på fjæsboka, se videoer osv osv... også som jeg skrev tidligere - jeg møter stadig folk som sitter med telefonen på øret, hvor du ser kjeften går... til tross for at bilen garantert har handssfree.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn