Hva i helsike skriver FIDELITYs redaktør?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.390
Antall liker
16.621
Sted
Østfold
erato skrev:
Det gjelder ikke annen vitenskap for HiFi kabler enn for LowFi kabler, eller for all annen signaltransmisjon for den saks skyld.
Det er svært uvanlig å benytte seg fullt ut av teoriene for signaltransmisjon innen high end kabler og det kan virke som at de fleste ikke aner hvilke komponenter de bør kombinere for å få en god transmisjonslinje. Dersom sender og mottakerbuffrene er veldig dårlig matchet vil følsomheten for kabelens parametre øke. Er i tillegg ikke bufferimpedansene flate får man veldig fort en EQ-effekt. Det er med andre ord ikke noe problem å sette sammen en transmisjonslinje som er så dårlig at det er kjempeforskjell på ulike kabler. Vi snakker da imidlertid stort sett kun om EQ-effekter og ingen ting annet. Å kalle det kvalitetsforskjeller på kabler er å trekke det vel langt.
 
K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
Ressurser og tidsforbruk er ikke nødvendigvis det samme. En blindtest krever vel minst to personer.
Nei. Det finnes utmerkede verktøy som lar deg ABX-teste f.eks mp3 vs CD eller 24 bit vs 16 bit alene på en PC.

Disse regner til og med ut signifikansnivå for deg.

Jeg synes det er rart at en som er så interessert i blindtesting som deg ikke vet dette?

-k
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.390
Antall liker
16.621
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Dette er jeg vel ikke helt 100% enig i, men det kan kanskje bare være meg som mener det?

Mvh
Roysen
Snu gjerne bordet. Dersom noen skriver at det ikke er hørbar forskjell på kabler uansett, da er det en påstand som vedkommende selv bør stå inne for og mene at er sann. I det han velger å skrive det så er det for å "gi andre nytten av hans kunnskap". Er det da riktig å ikke påpeke hullene i påstanden?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.843
Antall liker
10.311
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
erato skrev:
Det gjelder ikke annen vitenskap for HiFi kabler enn for LowFi kabler, eller for all annen signaltransmisjon for den saks skyld.
Det er svært uvanlig å benytte seg fullt ut av teoriene for signaltransmisjon innen high end kabler og det kan virke som at de fleste ikke aner hvilke komponenter de bør kombinere for å få en god transmisjonslinje. Dersom sender og mottakerbuffrene er veldig dårlig matchet vil følsomheten for kabelens parametre øke. Er i tillegg ikke bufferimpedansene flate får man veldig fort en EQ-effekt. Det er med andre ord ikke noe problem å sette sammen en transmisjonslinje som er så dårlig at det er kjempeforskjell på ulike kabler. Vi snakker da imidlertid stort sett kun om EQ-effekter og ingen ting annet. Å kalle det kvalitetsforskjeller på kabler er å trekke det vel langt.
Jepp. Det er mange variable - støyinnstråling, samspill med inn/utgangsimpedanser, samt kvalitet på forindelser som kan innspille når man driver og bytter kabler i en A/B testing og som etter min mening kan gi signifikant påvirkning på resultatene og som gjør at man må kunne stille krav til systematikk og dokumentasjon i ett fagblad som tester kabler.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
For en herrrlig "kabeldebatt". Men det ser vist ut som det har gått hus forbi hva Kimber skriver om fargen på sine TC kabler på side 28. Mon tro om dette gjør seg målbart utslag på en kabels RCL-målinger ::)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
jb_rasmussen skrev:
Soundproof skrev:
Jeg setter stor pris på Fidelity, syns det er et engasjerende, vidt favnende og rivende godt hifi-blad. Siden jeg leser mange hifi-blader og andre lydpublikasjoner syns jeg at jeg har et sammenligningsgrunnlag. Bladet er godt.

MEN

Jeg åpner Fidelity 28, kommer til side 3, og der finner jeg redaktørens leder. Der det vitterlig står:

Men det er de som hårdnakket benekter at signal, strøm- og høyttalerkabler i det hele tatt påvirker lyden, som sprer falske myter. En enkel lyttetest mellom en lampettledning og en mer påkostet hi-fi kabel burde ha feid all tvil tilside; om anlegget er noenlunde brukbart. Men det krever at man stoler på egne sanser!

OK - her tar man den absolutte ytterlighet: dem som mener det overhodet ikke er forskjell på kabler, så tar man en ny ytterlighet - lampettledningen - og deretter kommer man med "egne sanser."
Slik kan man jo argumentere for hva som helst. Og det blir ikke bedre.

Jeg forventer ikke at man skal hoppe i taket over hvor mye bedre hi-fi kabelen er, det krever nok litt erfaring, men at det er til dels betydelige forskjeller, burde uansett være et tankekors. For da påvirker jo vitterlig kabler lyden og må altså taes på alvor?

Du hører det altså ikke med en gang, men kan trene deg opp til å oppfatte forbedringen? Allerede er argumentet på gyngende grunn, spesielt siden vi sammenligner med lampettledninger? Men så kommer brøleren:

Det er pussig nok de med relativt solide teoretiske kunnskaper innen elektronikk som er de mest påståelige skeptikere. Men det er da ikke så mange generasjoner siden at selv de mest lærde mente å kunne "bevise" at jorden er flat?


NEI! NEI! NEI! Det var presteskapet og aristotelere som mente jorden var flat. VITENSKAPSMENN påstod noe annet, og brant på bålet for det. Galileo Galilei ble tvunget til å frasi seg det som hans observasjoner og målinger viste ham om han ville beholde livet! Det tok dermed enda lenger før Kopernikus uomtvistelige observasjoner ble akseptert, nettopp fordi makthaverne ville at man skulle stole på "sansene" - jorden så da vitterlig flat ut? Og alle kan se at det er solen som beveger seg rundt jorden.

Ærlig talt, hva er det Vadseth er ute på her? Mannen er jo i aller høyeste grad oppegående og dyktig, men her argumenterer han som en kjøpt og betalt sofist.

Aristotelisk vitenskap ble tatt opp i kirken, og medførte stillstand i utvikling av innsikt og forståelse helt frem til Opplysningstiden. At Vadseth forsvarer dette får stå på hans egen regning, men de hi-fi anleggene som bladet hans lever av hadde det ikke blitt noe av om vitenskapen ikke hadde klart å til slutt utfordre og legge døde vrangforestillingene som kirken holdt liv i.

Selv er jeg skeptisk til Kabelkirken, men jeg åpner meg gjerne for gode argumenter. Det har ikke redaktøren av Fidelity levert i sin leder som skal sette tema for Nr. 28!
Men manden har jo ret, klarer folk ikke at høre forskel forskel på kabler overhoved, så kan resten a anlægget jo være hip som hap, da vedkommenden højst sansynlig ikke vil klare at høre forskel på forskellige anlægs kombinationer,- heller.
Det mange tar grunnleggende feil i betraktning av kabler og dens virkning, er at man må ha et veldig godt anlegg for å høre forskjellene. Det er rett og slett feil å generalisere anlegg og deres kapabilitet på den måten.
Hvis vi går til bunns i relativitetsteorien, vil vi kunne finne at forskjellene mellom to kabler er akkurat like stor i et dårlig som i et godt anlegg. Er man vandt med et middels eller dårlig anlegg, og hørt på dette i årevis, vet lytteren hvordan anlegget skal låte. Et kabelbytte vil eventuellt gi lytteren annerledes lyd på lik linje og sansynligvis i like stor grad som i et annet og mye mer påkostet/bedre anlegg. Forskjellene er alltid relative. Selv kan jeg ikke si at jeg hører forskjell på kabler, men selv på "crappy" høyttalere er det lett å høre forskjell på f.eks. forsterkere.

Mvh.

Vidar
 
K

knutinh

Gjest
SAL skrev:
knutinh skrev:
nb skrev:
Kanskje poenget hadde kommet klarere frem om lederen hadde handlet f.eks om Ufoer? Det er garantert flere som tror på Ufoer enn fjonge HiFi-kabler, ergo må det jo være slik? Det er også slik at de aller fleste som virkelig interesserer seg for Ufoer enten tror de finnes, har sett de eller blitt borført av de, og alle som har opplevd det synes folk som stiller seg noe uforstående til påstandene er sneversynte og mangler et åpent sinn.
Jeg har tatt dette poenget fram tidligere, men av en eller annen grunn blir noen fryktelig fornærmet over å bli satt i bås med ufo-tilhengere.

Jeg finner det snålt at man kan bli dødelig fornærmet over at rasjonalister ikke blindt godtar alle utsagn om kabler, men samtidig kan "se ned på" eller føle seg hevet over ufo-tilhengere.

I begge tilfeller er det fenomener som ikke har blitt påvist.

-k
Ja, det er jo merkelig at vi blir provosert av sammenligningen ufo og kabler! Heldigvis reagerer ikke du når noen kaller deg en renspikket teoretiker/kverulant? :)
Jeg kaller deg da ingenting? Jeg sier at det er et likhetstrekk mellom de som tror at hifi-kabler er mer komplisert enn dagens fysikk tilsier og de som tror på nattlige besøk av grønne menn : ingen av dem har så langt bevist sine teorier. Bestrider du dette?

Det som burde være et paradoks er følgende: Du krever (rettmessig) å bli behandlet med respekt selv om du står for et syn du ikke kan bevise. Tilsynelatende er du ikke villig til å gi den samme respekten til de som ser opp mot himmelen, selv om de sannsynligvis er like sterk i troen som deg og har akkurat like gode bevis som deg. For hvis du respekterte dem ville du vel ikke reagere på å havne i samme kategori som dem??

-k
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Snickers-is skrev:
BT skrev:
Nå mener mange vitenskapsmenn at det ikke eksisterer hørbar forskjell på hifi-kabler.
Hvor har du dette fra? Hvorfor kommer dette tøyset opp og opp igjen på hver eneste side?

Det at ikke kabler har en mystisk X-faktor som kun er der når man ikke har mulighet til å verifisere det er hva rasjonalistene vil til livs. Det er på ingen måte det samme som at kabler låter likt.
Det har jeg fra enkelte såkalte objektivister på Hifi-sentralen.

Er det ikke det som er sakens kjerne? Objektivistene mener at det ikke er hørbare forskjeller på kabler, og subjetivistene mener det motsatte.

Noen mystisk X-faktor kjenner jeg ikke til.
 
K

knutinh

Gjest
BT skrev:
Det har jeg fra enkelte såkalte objektivister på Hifi-sentralen.
henvisning?
Er det ikke det som er sakens kjerne? Objektivistene mener at det ikke er hørbare forskjeller på kabler, og subjetivistene mener det motsatte.
Antatt rasjonelle installatører av lyd-systemer i offentlige rom, ikke akkurat kjent for audiofile kvaliteter men derimot å bruk bare akkurat så mye penger som de må, bruker 70V/100V trafo-systemer for å kompensere for konkrete problemer med (svært) lange høyttalerkabler.

Det som er nærmere min opplevelse er at subjektivistene sier at det nærmest per def er en lydmessig, fysisk forskjell idet de opplever forskjeller, mens objektivistene kan si at de er skeptisk inntill det foreligger bedre dokumentasjon enn en eller flere personers opplevelser mens de er sårbare for bl.a. forventning.

-k
 
S

slowmotion

Gjest
Dette er jammen en morsom tråd.....

Siden jeg ikke er så glad i lange fremmedord jeg ikke forstår,
så googlet jeg litt på disse ordene som blir slengt omkring med slik selvfølgelighet her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Objectivism og http://en.wikipedia.org/wiki/Subjectivity

Jeg visste ikke at disse flotte ordene også henviser til filosofiske retninger og greier....
Skulle ønske jeg hadde orket å lese alt det som står i wikiped....wikiediii.....wikipedalen.... hmmm....
Dette er tydeligvis alvorlige saker......

Det ser man jo bare ved å lese denne tråden om" Hva i helsike FIDELITYs redaktør egentlig skrev..."
De ærede debattanter skriver side på side om sine filosofiske betraktninger og tolkninger....
Hva skrev egentlig Fidelitets redaktør .... egentlig?

Vet dere hva? Det spiller da for faen ingen rolle hva han skrev.... og ikke hva han mente heller.... synes nå jeg .....
Ikke er jeg objektivist, og ikke er jeg subjektivist, og ikke bryr jeg meg om kabler heller.

Jeg tror jeg hører mer på Jon Larsens reise til Mars.... morsommere det.... kanskje det er noe godt i skapet også?

;D
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Ikke værst at du tok deg tid til å skrive et innlegg i en tråd som ikke hadde noen som helst interesse..???
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Må smile her jeg sitter å pløyer gjennom denne tråden.... Sånn jeg ser det er det jo bra at engasjementet er så høyt...Det viser at hobbyen vår LEVER, uansett hvilke side vi evt ønsker å hevde vi tilhører... Hva Knut Vadseth måtte mene er hans mening og det har min respekt, selvom jeg ikke nødvendigvis "kjøper" alt han skriver...Bladet er ment til AVKOBLING, så får hver å en finne sin måte å finne en TILKOBLING til musikken.. ;D
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Fidelitys redaktør sier at kabler betyr noe for helheten i lydresultatet og at det er noe man til en viss grad må trene seg opp til å høre? På lik linje med at man til en viss grad må trene seg opp til å høre ulike noter eller en mer relevant ting for min del: Hvordan jeg utvikler meg som psykolog ved å høre og se andre ting i det pasientene mine sier og gjør enn tidligere? Ikke det at de ikke har sagt eller gjort det tidligere, det er bare det at jeg blir mer oppmerksom på detaljer og nyanser enn tidligere (og hva som er viktig eller ikke). Jeg opplever i hvert fall at jeg går gjennom den samme utviklingen når det gjelder hi-fi, spesielt ettersom anlegget mitt blir bedre (rent hi-fi-messig).

Men, debatten handler tydeligvis om hvordan han sier det, ikke nødvendigvis hva han sier. Så jeg skal stoppe her.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Selv synes jeg dette er en til tider svært interresant tråd, men synes også det er lit synd at den tenderer mot sedvanlig anklage fra de ulike sider i "debatten". Ikke at det på noen måte er grenseoverskridende, men det oppleves kanskje litt unødvendig..? Får litt følelsen av at enkelte er så opptatt av å få frem sine poeng at de glemmer å lytte til sine meddebatanters ytringer og av den grun faller hen til å argumentere mot, eller for noe de "tror" er temaet, og ikke hva som nødvendigvis "er" det tiltenkte temaet. :)

Kan likevel ikke dy meg. Jeg la merke til en, som tidligere i tråden nevnte det faktum at han selv ikke ble overrasket over fidelitys karakteristikk av den testede Prime kabelen til "prisen av en bil", da det sammenfalt med hans egen opplevelse av den samme kabelen. Lurer på om nettopp det faktum at de visste at kabelen hadde en pris på ca 300.000,- spillte inn? hva om de fikk kabelen levert med Clas Ohlson logo, pakket i en pappeske sammen med en universalfjernkontroll, en pakke batterier og en reiseradio med innebygd lommelykt...? hva om det på følge seddelen sto 976,-+ mva. ;)
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Dette ble mer kabeldebatt enn en diskusjon omkring hvorvidt det er riktig av et hi-fi blad å idiotforklare dem som går vitenskapelig til verks for å forstå lydformidling.

Her henvises det også til intervjuet med Jorma, som skriver om hvorfor kablene hans blir så dyre, og som refererer til alt håndarbeidet som må til. Han nevner også at kabler blir bedre om man smører dem inn med Zalo - dog med den ulempen at forbedringen blir borte når Zaloen tørker ut.

Jeg ville vært langt mer åpen for både intervjuet med Jorma og KVs påstander dersom en av dem hadde sagt: "Det eneste naturlige er jo at man også må bytte ut kabelstrekkene inne i høyttalerne, så det matcher tilførselsstrekket." Dette kunne de diskutert verdien av, frem og tilbake, og jeg ville fulgt oppmerksomt med.

Smøre kabelen inn med Zalo? Tja, blir det forskjell om jeg velger Zalo sitron eller må jeg bruke vanlig grønn, tro?

Sjarlataneri syns jeg det er. Som det ble spurt i en annen tråd, nettopp når det gjaldt kvaliteten på kablene inne i høyttalerne - hvorfor er det billig kabel inne i høyttaleren, og hvorfor må jeg kjøpe dyre for å koble meg til dem?

Joda, det er det enkelt å svare på. Produsenten tjener på å sette billig kabel inne i kabinettet - og han vet at ytelsen likevel er god. Og produsenten tjener også på at jeg går og legger et middels nybilbudsjett på disken for å kjøpe 2x2m høyttalerkabel, med festlige blokker på.

Folk vil bedras, og mange vil utnytte dette.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Zalo antibakteriell gir en "friskere"lyd kan du forstå.. ;D
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.946
Antall liker
29.508
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
tkr skrev:
Og den grunnleggende uenigheten er hvorvidt blindtester er egnet som ugjendrivelig bevis i hifi-sammenheng.
Nei Tønnes, det er jo ingen som påstår at blindtester er egnet som ugjendrivelig bevis. Det er til nød noen som strekker seg til å hevde at skikkelige blindtester gir et mer plausibelt resultat. De fleste sier bare: "Jeg ønsker bare å se resultatet fordi jeg finner det interessant", verken mer eller mindre. Man kan ikke kalle det å forulempe noen.
Jeg tror du burde lese innlegget mitt en gang til, Jørn Rune: Jeg hevder ikke at den ene parten forulemper den andre, derimot så postulerer jeg at begge parter føler seg misforstått/forulempet/underkjent av den andre.
Følgene av dette er en fullstendig mangel på kommunikasjon, og en nedbryting av respekt for de annerledes tenkende.
Hvor en mer konstruktiv tilnærming hadde vært tese-antitese-syntese, ender alle opp med å brøle sine argumenter ut, i trygg forvissning om at motparten ikke hører etter.
mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.390
Antall liker
16.621
Sted
Østfold
I lyset av selve grunnlaget for denne debatten, samt KV sitt ståsted der han i likhet med en rekke andre til stadighet blir kritisert for å hevde ting uten å vise særlig interesse for å kontrollere om påstandene har rot i virkeligheten finner jeg Jorma-artikkelen noe spesiell. Dette omhandler en mann som så vidt jeg forstår lever av å selge kabler til hifi-utstyr, svært kostbare sådanne. Hans bakgrunn skal på en måte, om man skal tro artikkelen, også være grunnlaget for at han rent teknisk er i stand til å lage kabler som er spesielt godt egnet til formålet. Med andre ord, artikkelen mer enn antyder at det i det store og hele skal være en god slump fornuft i Jorma-kablene og liten grad av "x-faktor".

Allikevel, til tross for at servietten under middagen åpenbart har vært brukt til å forklare spesielle teknikker og grunnleggende teorier, er artikkelen kjemisk fri for konkret info om kablene. Hvorfor? Dette altså i et blad der redaktøren, som også er forfatter av artikkelen, bruker slederplass til å heve seg over de med en eller annen form for teknisk bakgrunn...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.390
Antall liker
16.621
Sted
Østfold
tkr skrev:
Jeg tror du burde lese innlegget mitt en gang til, Jørn Rune: Jeg hevder ikke at den ene parten forulemper den andre, derimot så postulerer jeg at begge parter føler seg misforstått/forulempet/underkjent av den andre.
Følgene av dette er en fullstendig mangel på kommunikasjon, og en nedbryting av respekt for de annerledes tenkende.
Hvor en mer konstruktiv tilnærming hadde vært tese-antitese-syntese, ender alle opp med å brøle sine argumenter ut, i trygg forvissning om at motparten ikke hører etter.
mvh
Men det er vel ganske langt fra å påpeke at etablert vitenskap bør taes med i regnestykket til å beskylde folk for å være mindre intelligente, trangsynte, ha møkk i øra osv?

Jeg kan være enig med deg i at begge parter nok føler seg forulempet. Dette er også som du påpeker grunnlaget for fremdriften i alt for mange debatter, men man kan ikke dømme etter hvorvidt noen føler seg forulempet, man må dømme etter hvorvidt noen faktisk har forulempet dem.

Jeg forsøker derfor en gang til:
Det dreier seg ikke om hvorvidt blindtester er saliggjørende eller ikke, heller ikke om noen måtte mene det og hevder det. Det dreier seg simpelt hen om hvordan man argumenterer for sitt ståsted. Det burde være overflødig å nevne at om man ikke kan argumentere for sitt ståsted, eller om argumentene ikke holder vann, så bør man revurdere sitt ståsted snarere enn å skrive at "jeg vet, så dere kan bare sitte der med troen deres".


MVH
Isen som hele tiden forsøker å revurdere sitt ståsted
 
P

Parelius

Gjest
Parelius skrev:
BT skrev:
Parelius skrev:
BT skrev:
Parelius skrev:
BT skrev:
Jeg sliter nok så mye med å se hvordan objektivistene her kan ta Galileo til inntekt for sin sak.

Setter du deg inn i litt filosofi-/vitenskapshistorie/vitenskapsteori, så er det ikke særlig vanskelig.
Nei vel.
Hva bør jeg sette meg inn i for at det blir enklere?
Masse, egentlig. Selv har jeg ikke overskudd til noen forelesning. Men om du kunne spesifisere litt mer enn det du gjorde, hva det er som du ikke helt ser, så skal jeg gjerne se om jeg ikke kan bidra. Men da må ting bli spesifisert ut over to usammenhengende sitat, som jeg ikke helt så relevansen ved sånn uten videre. Kryptiske innlegg får ofte utilfredsstillende svar.
Utgangspunktet for denne tråden er at Galilei var en objektivist, siden han brukte vitenskapelige metoder.

Min påstand, og for øvrig KV sin også, er at Galigei var en subjektivist, siden han baserte sin viten på eksperimenter og observasjon. Dette er nøyaktig d et samme som vi gjør med kabler. Vi prøver dem ut og observerer at det er forskjeller.

Et annet utgangspunkt i denne tråden er at det var kirken som tviholdt på gamle dogmer. Sannheten er at det var kirken, og vitenskapsmenn som viste til eksisterende viten som tviholdt på gamle sannheten.

Når det gjelder kirka så tviler jeg på at de ofrer hifi-kabler så mange tanker, kanskje bortsett fra en lokal pastor her.

Og så har vi da de såkalte objektivistenene da, som argumenterer med gamle fysiske dogmer, for å forklare at observasjonene som gjøres er feil, akkurat som Galileios gamle fiender av noen vitenskapsmenn gjorde.

En vitenskapsmann av Gaglileos format ville gitt oss en vanntett vitenskaplig forklaring på orservasjonene. Problemet er at de som påberoper seg vitenskapen her velger altså å fornekte dem, akkurat som de etablerte vitenskapsmennene gjorde med Galigeos observasjoner.

For øvrig virker det ikke som vi har så mange som er reelle vitenskapsmenn blant objektivistene. Det virker heller som mange føler seg som vitenskapsmenn ved å være objektivister, og det må de gjerne gjøre.
Du skal få svar, men jeg vil ikke trekke fra hoften, så du må gi meg litt tid.
Gikk litt raskt dette, og jeg må på Underwater og høre opera, men litt mening skulle det være mulig å finne i denne sausen.

Tja, språket forfører, derfor foreslo jeg følgende [url?http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14961.msg298851.html#msg298851]tidligere i tråden[/url]:

En snakker gjerne om subjektivister og objektivister. Uttrykkene er feilaktige. Konstellasjonen som gir seg tilkjenne er motsetningen mellom sensualister og rasjonalister. Kriteriet for en sensualist på hva som teller som virkelighet (objektivt korrelat), er - følger vi Hume - et inntrykks livaktighet. Vi kommer ikke langt med det. For en rasjonalist er kriteriet på virkelighet (objektivt korrelat) at noe er lovmessig bestemt - om vi følger Kant. All (nesten i det minste) rasjonalistisk tenking etter Descartes er subjektivisme. Det gjør den ikke nødvendigvis mindre rasjonalistisk. Ikke at det betyr noe, men en kan jo lære litt på veien.

Unøyaktig sagt, men nøyaktig nok som et utganspunkt.

Når den nye vitenskapen etablerer seg (Galilei er jo her også en symbolskikkelse, selv om de filosofiske konsekvenser ikke nødvendigvis er helt oppe i dagen), så skjer det ved at en ikke lengre bare tar for gitt det naturen så og si viser av seg selv for hverdagserfaringen, men at den blir tvunget til å svare på spørsmål som vi stiller den ut fra forutsetninger som vi selv i en viss forstand bringer med oss. I Kants berømte ord fra forordet til Kritikk av den rene fornuft:

In my present remarks I am referring to natural science only in so far as it is founded on empirical principles. When Galileo caused balls, the weights of which he had himself previously determined, to roll down an inclined plane; when Torricelli made the air carry a weight which he had calculated beforehand to be equal to that of a definite column of water; or in more recent times, when Stahl changed metal into lime, and lime back into metal, by withdrawing something and then restoring it, a light broke upon all students of nature. They learned that reason has insight only into that which it produces after a plan of its own, and that it must not allow itself to be kept, as it were, in nature's leading-strings, but must itself show the way with principles of judgment based upon fixed laws, constraining nature to give answer to questions of reason's own determining. Accidental observations, made in obedience to no previously thoughtout plan, can never be made to yield a necessary law, which alone reason is concerned to discover. Reason, holding in one hand its principles, according to which alone concordant appearances can be admitted as equivalent to laws, and in the other hand the experiment which it has devised in conformity with these principles, must approach nature in order to be taught by it. It must not, however, do so in the character of a pupil who listens to everything that the teacher chooses to say, but of an appointed judge who compels the witnesses to answer questions which he has himself formulated. Even physics, therefore, owes the beneficent revolution in its point of view entirely to the happy thought, that while reason must seek in nature, not fictitiously ascribe to it, whatever as not being knowable through reason's own resources has to be learnt, if learnt at all, only from nature, it must adopt as its guide, in so seeking, that which it has itself put into nature. It is thus that the study of nature has entered on the secure path of a science, after having for so many centuries been nothing but a process of merely random groping.

Så får vi prøve å finne ut av hva dette egentlig innebærer. For det første så likner dette nesten på en inkvisatorisk tilgang til sannheten – vitenskapen fremstår som ”an appointed judge who compels the witnesses to answer questions which he has himself formulated”. I tillegg snakkes det om fornuft og prinsipper, samt observasjoner og eksperiment. Unøyaktig, men sannsynligvis godt nok for oss her, så er fornuft og prinsipper noe av det samme; fornuften er evnen til regler (dvs. prinsipper/lover etc). Grovt sagt; rasjonalitet er 1) en menneskelig evne og 2) det dreier som regler. Som menneskelig evne er den noe subjektivt (i motsetning til det som vi står overfor og skal bestemme, det som vi kaller objekt), men en subjektivitet som er den samme hos alle mennesker (hvis vi nå er normalt utrustet og orker å bruke den). Siden den er felles for alle, er den altså noe allment i en viss forstand, og det samme er regler; de er også allmenne. Denne typen subjekt kalles ofte for transcendentalt subjekt, og er det som kommer tilsyne f.eks. i Descartes Meditasjoner, etter at han har kvittet seg med det meste av overleverte forestillinger.

I motsetning til dette allmenne, har vi så mennesket som enkeltindivid, med alle våre partikulære forskjeller (ofte omtalt som det empiriske subjekt). Mens den vitenskapelige subjektivitet er allmenn, så er den empiriske subjektivitet noe partikulært – området for alle våre forskjeller, og det vi tenker på når vi sier at smak og behag er subjektivt, eller skjønnheten ligger i betrakterens øyne. Det samme skillet mellom det allmenne og empiriske finner vi i menneskerettighetene; som empirisk subjekter er vi forskjellige på nesten alle mulige måter, men vi faller alle inn under det allmenne, nemlig som frie og selvbestemmende (eller rasjonelle vesen, kunne vi også ha sagt). Uttrykkene ”subjekt” og ”subjektivitet” og til dels ”subjektiv”, er alle svanger med denne tvetydigheten.

Hvor er nå objektet, den ytre verden vi forholder oss til? Fra å være en selvstendig sak, hvilende i seg selv, blir den mer og mer til et noe som korrelerer til et inntrykk. Inntrykk er noe som det empiriske subjektet har, og som er korrelatet til dette der ute, formidlet gjennom sansene; sanseinntrykk. (Har en først begynt å tenke slik, så har vi selvfølgelig hele problematikken rundt utenverdenens eksistens, og de evindelige bevis på det samme.) Likevel må en nå komme opp med hva som er kriteriet for at det sanseinntrykk vi har, korrelerer til noe uavhengig av selve inntrykket, det vi til vanlig kaller virkeligheten. Et slik kriterium på virkelighet finner noen (sensualister, jf. Hume) i livaktigheten av inntrykket. At dette ikke er helt gangbart vet enhver som har hatt mareritt, eller sovnet av under lærerens kateter. For Kant (og rasjonalistene), så er bare det å ha et inntrykk ikke nok til å etablere det ytre korrelat. Slike inntrykk kommer og går, de er der i våken som i drømmende tilstand. Derfor kan ikke enhver sekvens av inntrykk bli sagt å være inntrykk av et objekt, men må være underlagt regler, noe ikke-vilkårlig i sin presentasjon. (De mest grunnleggende reglene for at noe skal kunne fremstå som objekt overhodet, er gitt i kategoriene hos Kant). Disse reglene tilhører rasjonaliteten, dvs. subjektet.

Det som nå skjer med Galilei og Descartes (og mange etterfølgende), er en revolusjon i erkjennelsesteorien (og forsåvidt av vår dagligdagse erfaring). En snakker gjerne om imagisme i denne sammenhengen. Enkelt fortalt, så går den ut på at inntrykket har en likhet med objektet, og at vår viten mer eller mindre er generaliseringer på basis av dette (veldig forenklet). En kan også snakke om en billedteori for erkjennelsen. (Veldig mye tenking snakker i termer hentet fra synssansen, ikke ulikt vår beskrivelse av lyd her på sentralen.) Den middelalderske tenking (gjerne i sin siste periode sterkt aristotelisk preget), stå innen en slik billedteori. Med Galilei, Descartes og Kant (blant flere), så sees ikke vår erkjennelse så mye som en avbildning av virkligheten, men det at virkeligheten fanges inn av regler som fornuften (på det mest grunnleggende plan) gir seg selv. Fremfor at vi avbilder virkeligheten, så begynner vi nå å få et konstruktivt forhold til den, basert på regler. Tydelig kommer dette tilsyne på områder som kanskje er kjent for de fleste:

1) Skillet mellom primære og sekundære egenskaper. Primære egenskaper er slike som tilkommer objektet. Descartes snakker om utstrekning og bevegelse i tid og rom. Slike egenskaper må kunne tallfestes, dvs. matematiseres (matematikk og logikk er regelvitenskaper de luxe). Sekundære egenskaper derimot er noe som bare tilkommer subjektet, slik som lukt, lyd, farge etc. Disse blir ikke gitt en objektiv eksistens, men kan i mange tilfeller tilbakeføres til primære egenskaper (lyd til svingninger, f.eks.). For en aristoteliker er slikt meningsløst. Farge, lukt, smak etc. er for ham noe som tilhører objektet.

2) Vi stiller selv opp visse grunnregler som virkeligheten må presentere seg innenfor. Typisk eksempel på dette finner vi i det newtonske system med sine aksiomer, og hos Galilei bl.a. en uferdig formulert treghetslov. Treghetsloven er ikke noe som gir seg for oss gjennom sansene, den omhandler noe som intet menneske har sanseerfart; det er en regel som fornuften har gitt seg selv, og som den tvinger virkeligheten til å presentere seg innenfor; dvs. den fungerer som en ramme eller horisont hvor virkeligheten kan melde seg.

Dermed kommer vi nå til eksperimentet og observasjonen. Et eksperiment kan forståes som en planlagt undersøkelse for innsamling av data, og hvor vi selv har kontroll over testbetingelsene. Retningsgivende for en slik plan og kontroll, er da de grunnleggende antagelser vi starter ut med i teorien. (jf. Kant over). Sagt på en annen måte: Eksperimentet er kjennetegnet ved: 1) Det vi observerer skjer ut fra betingelser hentet fra teori, og 2) de idealiserte betingelsene virkeliggjøres vha. teknologi.

Hvis vi skulle stille den aristoteliske og nytidge naturvitenskap opp mot hverandre i sine grunnantagelser, så kunne det se omtrent slik ut (legg også merke til hvor mye nærmere den hverdagslige erfaring det aristoteliske synet er. Selv om den klassiske fysikk for oss kan synes selvfølgelig, så er den alt annet enn det. For oss krever det nesten en anstrengelse for å fatte hvilken intellektuell bragd dette er.):

Aristoteles
Enhver ting beveger seg. Det som beveger seg i stedsbevegelsen er tingens legeme. Av slike legemer kjenner Aristoteles til fire. Jord, vann, luft og ild. Disse er forskjellige former til stoff.
Stedsbevegelsen avhengig av formen til stoffet. Jorden beveger seg nedover mot jordens sentrum, ilden beveger seg oppover mot himmelen.
De forskjellige stoffer har derfor steder hvor de hører hjemme, og som de streber mot. Alt er i bevegelse, såfremt de ikke er stoppet av noe, henimot sitt sted. Når de kommer til sitt sted, så faller de til ro, dvs. bevegelsen opphører.
Himmelen og stjernene beveger seg rundt midten i en evig og konsentrisk bevegelse.
To grunnleggende bevegelsestyper: sirkelbevegelsen og den rette bevegelse (opp eller ned).
Hastigheten blir større jo nærmere sitt sted den rette bevegelse kommer.


Newtons aksiom
Ethvert legeme forblir i sin tilstand av ro eller konstant rettlinjet bevegelse, såfremt den ikke påvirkes av en ytre kraft som endrer dens tilstand.
Ethvert legeme: intet skille mellom jordiske og himmelse legemer. Intet forskjell i stoffets form.
Sirkelbevegelsens forrang fremfor den rette er opphevet. Den sirkelformede må selv forklares ut fra den rettlinjede
De forskjellige steder har ingen spesiell betydning. Alle steder er lik som steder. Ethvert legeme kan være på hvilket som helst sted. Sted ikke lengre den plass noe tilhører, bare et sted som gir seg i forhold til et hvilket som helst annet.
Bevegelse blir slik sett bare avstandsendringer, en størrelse, og masse blir vekt.
Naturlig og ikke-naturlig bevegelse skilles ikke lengre.
Natur ikke lengre et indre prinsipp til tingen, men mangfoldet i legemenes relative forhold til hverandre (=lovmessigheter)
Vi trenger bare rom, tid og masse, samt kraft som uttrykk for bevegelsesendring.


Det matematiske (fornuftsmessige) i denne bestemmelse
Det legemet som her omtales finnes ikke i erfaringen. Det er et tenkt legeme, og samtidig noe som bestemmer alt det vesentlige ved legemet.
Så sier Galilei:
Jeg tenker meg et legeme kastet på et horisontalt plan, og enhver hindring fjernet, så vil bevegelsen til dette legemet være konstant og rettlinjet, samt vare i det uendelige.
Dette er et utkast, forut for erfaringen av tingen, men som styrer vår erfaring. Det er en grunnsetning, et aksiom. Her bestemmes overhodet hva en ting er.
Vi utspør en slik ting ikke lenger mht. overleverte meninger, men tingene er bare det de viser seg som innen dette utkastet. Dermed kan vi sette forutsetninger ut fra denne bestemmelse for så å se om tingen viser seg som dette (=eksperiment).

Så kan en jo tenke igjennom hvordan ett og samme fenomen (tingene som hives ut fra tårnet og faller ned) forklares på to helt forskjellige måter. I utgangspunktet skulle en tro at den aristoteliske forklaring passer best med det som observeres, men styrken til den galileiske forklaring er at den kan forklare de avvik som er tilstede, ut fra de samme prinsipper, dvs. vise til luftmotstanden)

Så nesten til slutt, det å prøve ut kabler. Blindtester er her ikke noe annet enn et forsøk på å etablere et fenomen som virkelig. Det er ikke nok med inntrykk, disse inntrykkene må selv bli underlagt en regel. Blindtester er slik sett ikke noe annet enn en metode/prosedyre/regel – altså noe tilhørende rasjonaliteten – for å etablere et objektivt korrelat til et subjektivt inntrykk.

Og helt til slutt: Objektivitet er et problematisk ord med mange betydninger innen vitenskapsteorien. En mulig forståelse av ordet finner vi hos Weber; Gitt de og de forutsetninger (referanse til verdier), så skal resultatet av forskningen være verdifri, dvs. gyldig for alle og dermed objektiv. Objektiviteten består således i at enhver, gitt utgangspunktet, skal komme frem til de samme resultater, uavhengig av kulturell bakgrunn.
Et slikt syn innebærer at enhver objektivitet egentlig er grunnlagt i fremgangsmåen, dvs. metdodiske regler.

Ikke for ingenting sa Nietzsche at vitenskap nå nesten var ensbetydende med metode.

Det ble vel mer en slags begrepsavklaring etc. uten noen konklusjon på kabeldebatten. Men et forsøk på tilsvar til deg BT.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.164
Antall liker
8.830
Torget vurderinger
1
Et meget godt og meget forklarende arguement, Parelius.

Fra et moderator synspunkt synes jeg at denne debatten har vært relativt saklig, der debattantene stort sett har klart å forholde seg til sakens kjerne. Fortsett slik.


Mvh. Bjørn
 
T

TELLUS

Gjest
Jeg forundres stadig vekk over enkelte personer som har innlegg på denne siden, som henger seg opp i enkeltdetaljer og debatterer disse i det uendelige.

Får disse personenene i det hele tatt tid til å høre på god lyd og god musikk? Jeg trodde det var det som er hovedingrediensen i det å være genuint opptatt av stereoutstyr og musikk.

Vi mennsker er alle født forskjellige og oppfatter ting forskjellig. Jeg for min del hører godt forskjell på kabler, og den oppfatnigen greier ingen forståsegpåere å forandre.

Nå går jeg heller og setter på en god plate i stedet for å sitte ved PC'n og formidle eder og galle.

God lytt alle sammen!
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Kan ikke annet enn takke om noen velger å ikke sitte ved PC'en og formidle eder og galle.

Parelius har tatt seg god tid til å gå gjennom noen grunnleggende prinsipper som det er verdt å ha med seg, og som hjelper på å allmenngjøre virkelighetsforståelsen, om man åpner seg for hvilket fantastisk verktøy det er.

Jeg er langt mer åpen for forklaringsmodeller som bygger på det vi vet og mener å forstå, enn jeg er til påstander om at "dette vil kanskje vitenskapen kunne forklare en dag."
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.021
Soundproof skrev:
Jeg er langt mer åpen for forklaringsmodeller som bygger på det vi vet og mener å forstå, enn jeg er til påstander om at "dette vil kanskje vitenskapen kunne forklare en dag."
Hvor meget forstår vi da sett i et absolutt perspektiv ?

Senest i dag fikk vi høre at klimaforskerne må revidere klimamodellene sine, ikke hvert år, men hvert kvartal. Og den nedsmeltninga av pol-isen som skjer nå, skjer med en hastighet som ingen klimamodeller kan forklare. Er det feil med klimaet og pol-isen, eller er det vår viten og forståelse om nedsmeltinga av pol-isen og klimaendringene som er mangelfull ?
 
K

kbwh

Gjest
Å dra paralleller mellom klimamodellering og hifikabelmodellering blir (om det er det du forsøker?) et laaangt skudd, gjør det ikke?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.390
Antall liker
16.621
Sted
Østfold
Espen R skrev:
Soundproof skrev:
Jeg er langt mer åpen for forklaringsmodeller som bygger på det vi vet og mener å forstå, enn jeg er til påstander om at "dette vil kanskje vitenskapen kunne forklare en dag."
Hvor meget forstår vi da i et absolutt perspektiv ?

Senest i dag fikk vi høre at klimaforskerne må revidere klimamodellene sine, ikke hvert år, men hvert kvartal. Og den nedsmeltninga av pol-isen som skjer nå, skjer med en hastighet som ingen klimamodeller kan forklare. Er det feil med klimaet og pol-isen, eller er det vår viten og forståelse om nedsmeltinga av pol-isen og klimaendringene som er mangelfull ?
Selv om klimamodellene ikke holder mål mangler man jo ikke av den grunn vitenskaplig holdbare teorier for hvorfor dette skjer. Jeg kan nevne i fleng:
Aske fra skogbranner som absorberer sollys når den ligger på isen.
Oppvarming av vannet rundt isen som er mørkere enn isen og derved absorberer varme mer effektivt.
Isen er også tynnere så den utstrekningen isen har hatt i millioner kvadratkilometer er svunnet raskere enn beregnet fordi det går fortere å smelte gjennom den.

Videre har vi lenge hatt solflekkteoriene som grunnlag for økt skydannelse og derav global oppvarming. Siden jordens magnetfelt styrer solvindene mot polene er det kanskje heller ikke en unaturlig årsak til at temperaturøkningen i polarområdene har økt dobbelt så mye som ellers på kloden.

Det jeg mener å si er: Selv om ikke en forklaringsmodell er fullstendig betyr ikke det at ikke svaret kan finnes i den etablerte vitenskapen.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.843
Antall liker
10.311
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
I påtrykket på kabelen er det to parametre, amplitude og frekvens - og det er beskrevete eksakte ligninger (som er verifisert utallige ganger) for hvordan de elektromagnetiske feltene elektronene som beveger seg propagerer langs kabelen. Alle konstantene som inngår i bølgeligningene er eksakt kjent. Enkel og eksakt basalfysikk.

I klimamodeller er det tusener (for ikke å si millioner) av parametre, mange av de med ukjente størrelser, og med ikke målte sammenhenger eller koplinger. Anvendt fysikk på et komplekst og til dels ubeskrevet system. Omtrent på linje med å spå været for 50 år siden.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.021
Snickers-is skrev:
Espen R skrev:
Soundproof skrev:
Jeg er langt mer åpen for forklaringsmodeller som bygger på det vi vet og mener å forstå, enn jeg er til påstander om at "dette vil kanskje vitenskapen kunne forklare en dag."
Hvor meget forstår vi da i et absolutt perspektiv ?

Senest i dag fikk vi høre at klimaforskerne må revidere klimamodellene sine, ikke hvert år, men hvert kvartal. Og den nedsmeltninga av pol-isen som skjer nå, skjer med en hastighet som ingen klimamodeller kan forklare. Er det feil med klimaet og pol-isen, eller er det vår viten og forståelse om nedsmeltinga av pol-isen og klimaendringene som er mangelfull ?
Selv om klimamodellene ikke holder mål mangler man jo ikke av den grunn vitenskaplig holdbare teorier for hvorfor dette skjer. Jeg kan nevne i fleng:
Aske fra skogbranner som absorberer sollys når den ligger på isen.
Oppvarming av vannet rundt isen som er mørkere enn isen og derved absorberer varme mer effektivt.
Isen er også tynnere så den utstrekningen isen har hatt i millioner kvadratkilometer er svunnet raskere enn beregnet fordi det går fortere å smelte gjennom den.

Videre har vi lenge hatt solflekkteoriene som grunnlag for økt skydannelse og derav global oppvarming. Siden jordens magnetfelt styrer solvindene mot polene er det kanskje heller ikke en unaturlig årsak til at temperaturøkningen i polarområdene har økt dobbelt så mye som ellers på kloden.

Det jeg mener å si er: Selv om ikke en forklaringsmodell er fullstendig betyr ikke det at ikke svaret kan finnes i den etablerte vitenskapen.
Tror du jeg mente at svarene finnes i åndeverden ?

Svarene finnes selvsagt i vitenskapen. Men hvis vitenskapen skal bruke de forklaringsmodellene som de brukte i forgårs, da vil ikke svarene stemme med virkeligheta. Og det samme gjelder for HiFi, vår forståelse utvides kontinuerlig, og noen teorier som vi i går anså som sanne, disse må revurderes eller forkastes. Sånn går verden videre.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Må innrømme at jeg syns det du skriver nå er underlig, Espen R.

Selvsagt utvides vår forståelseshorisont (eller vi blir forvirret på et høyere plan!)
Men jeg stusser veldig når jeg gjentatte ganger, i dette forumet, blir møtt med denne underlige forklaringsmodellen: "Ja, du skjønner, dette er et fenomen og vi kan ikke forklare det. Det bare er sånn. En dag vil vi kanskje forstå."

Jeg stusser enda mer når jeg kjøper FIDELITY nummer 28 og finner bladet gjennomsyret med dette (det gjelder ikke kun lederen.)

Dette blir da en absurd måte å forholde seg til lyd og lydgjengivelse. "Subjektivistene" her inne forsøker å gi inntrykk av at det å lytte til musikk ved hjelp av elektronikk er rene mystikken - hvilket faller på sin egen urimelighet. Komponentene og deres sammensetting og effekt er velkjente -- det er derfor de kan settes sammen og gi den effekten vi er ute etter.

Å trekke inn at klimaforskere må revidere sine studer, og mene det har betydning for denne diskusjonen er søkt. Også fordi det er stor politisk kamp omkring klimaforskningen, med sterke krefter som ikke ønsker å akseptere ytterste konsekvens (tenk prester og flat Jord). I den første rapporten var konklusjonene sterkt farget av at man hadde valgt forklaringsmodeller med lav effekt -- men det var mange forskere som protesterte selv da -- og med den sterke nedsmeltingen vi har sett over hele kloden det siste året ble det vanskelig for opponentene å holde tilbake en langt mer alvorlig konklusjon.

Men la oss snakke om hi-fi fremfor klimaforsking.

Sterke krefter tjener penger på folks vilje til å tro at komponenter kan ha "magiske" effekter i et anlegg. Det er med på å gi hi-fi et latterlighetens preg.
Nå har jeg lest hele FIDELITY 28 grundig, og jeg er skuffet. Jeg syns det er et tendensiøst innlegg til støtte for de minst påvisbare påstandene som kabelbransjen kommer med. OK - bladet lever av annonsørene sine, og bransjen lever av de utrolige marginene de kan ta på nettopp kabler og andre "magiske" komponenter. Men jeg har ikke tenkt å slå av min skepsis, snarere tvert i mot. Hos denne kjøperen av komponenter (og jeg bruker en god del penger på musikk) så gjorde ikke bladet en god jobb denne gangen.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Har nå lest mye av Fidelity, og fy faen for no piss å tull. Slik oppgulp og dumsnakk er ingen vits å betale for. Neste fidelity blir mitt siste. Ene alene pga pedal og theStig sitt bidrag.

Nei, det ble rett og slett alt for dumt, og KV drit seg regelrætt hardt på leggen. Herremin skaper.
Må ty til høyere makter snart jeg, for at noen kan la seg sjøl skrive noe sånn i et blad som er til salgs er for meg uforståelig.

Det var dagens oppgulp.. Kommer vel mer hvis flere innlegg ankommer tråden. Har sikkert 20 eksempler på hvor dumt enkelte ting er skrevi... High-end utstyr i Low-end blad :p

PK
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
bjornh skrev:
Et meget godt og meget forklarende arguement, Parelius.

Fra et moderator synspunkt synes jeg at denne debatten har vært relativt saklig, der debattantene stort sett har klart å forholde seg til sakens kjerne. Fortsett slik.


Mvh. Bjørn
Jeg synes nu ellers det trækker op til klima ændringer, men kansje det invirker på lyden også ! man skal jo ikke være snævert synet.

mvh.johnny
 
K

kbwh

Gjest
pks skrev:
Har sikkert 20 eksempler på hvor dumt enkelte ting er skrevi...
Du må gjerne være konkret, men eksempler som ikke er fra lederen (som diskuteres her) kan vel kanskje postes i Fidelity 28-tråden?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Valentino skrev:
pks skrev:
Har sikkert 20 eksempler på hvor dumt enkelte ting er skrevi...
Du må gjerne være konkret, men eksempler som ikke er fra lederen (som diskuteres her) kan vel kanskje postes i Fidelity 28-tråden?
Ja, ble vel kansje feil tråd... Klebager ;) Når det gjelder lederen er det ikke så mye å si. Svada.. Men kabelannonse på siden etter gjør jo lederen mye mer forståelig, dette er ren reklame og oppgulp. Men det jeg liker dåligst gjennom hele bladet inkl lederen er måten KV tråkker på folk som er kabelskeptiske, mens han sier at det kan være like lurt å investere 300000 i kabler som høytalere i et anlegg som i utgangspuktet ikke koster så mye.. Kjenner jeg blir relativt sint, ja...

Hvis det er slik han må skrive for å forsvare sitt kjøp av Valjalla, så kan han slutte som leder. IMHO.

PK
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.021
Soundproof skrev:
Må innrømme at jeg syns det du skriver nå er underlig, Espen R.

Selvsagt utvides vår forståelseshorisont (eller vi blir forvirret på et høyere plan!)
Men jeg stusser veldig når jeg gjentatte ganger, i dette forumet, blir møtt med denne underlige forklaringsmodellen: "Ja, du skjønner, dette er et fenomen og vi kan ikke forklare det. Det bare er sånn. En dag vil vi kanskje forstå."

Jeg stusser enda mer når jeg kjøper FIDELITY nummer 28 og finner bladet gjennomsyret med dette (det gjelder ikke kun lederen.)

Dette blir da en absurd måte å forholde seg til lyd og lydgjengivelse. "Subjektivistene" her inne forsøker å gi inntrykk av at det å lytte til musikk ved hjelp av elektronikk er rene mystikken - hvilket faller på sin egen urimelighet. Komponentene og deres sammensetting og effekt er velkjente -- det er derfor de kan settes sammen og gi den effekten vi er ute etter.
Min første CD spiller, kjøpt i 1986 målte vesentlig bedre på alle viktige målbare parametre enn min plastikkplatespiller, allikavel spilte min platespiller til 1 kilokroner musikk på en mere virkelighetstro måte enn CD spilleren min.
Da mener du at enten har jeg synset feil (forutinntatte holdninger), eller at det er mystikk og vodoo ute og går. Det er jo kjente og målbare parametre som ligger til grunn her, ikke sant ?
PS! Når du uttaler deg, så skal du uttale deg som om du var i 1986 og hadde digitalviten ala' 1986. Du skjønner sikkert...

Å trekke inn at klimaforskere må revidere sine studer, og mene det har betydning for denne diskusjonen er søkt. Også fordi det er stor politisk kamp omkring klimaforskningen, med sterke krefter som ikke ønsker å akseptere ytterste konsekvens (tenk prester og flat Jord). I den første rapporten var konklusjonene sterkt farget av at man hadde valgt forklaringsmodeller med lav effekt -- men det var mange forskere som protesterte selv da -- og med den sterke nedsmeltingen vi har sett over hele kloden det siste året ble det vanskelig for opponentene å holde tilbake en langt mer alvorlig konklusjon.
Det var gjort for at du kanskje skulle se sammenhenger her, noe du ikke har gjort.

Men la oss snakke om hi-fi fremfor klimaforsking.

Sterke krefter tjener penger på folks vilje til å tro at komponenter kan ha "magiske" effekter i et anlegg. Det er med på å gi hi-fi et latterlighetens preg.
Nå har jeg lest hele FIDELITY 28 grundig, og jeg er skuffet. Jeg syns det er et tendensiøst innlegg til støtte for de minst påvisbare påstandene som kabelbransjen kommer med. OK - bladet lever av annonsørene sine, og bransjen lever av de utrolige marginene de kan ta på nettopp kabler og andre "magiske" komponenter. Men jeg har ikke tenkt å slå av min skepsis, snarere tvert i mot. Hos denne kjøperen av komponenter (og jeg bruker en god del penger på musikk) så gjorde ikke bladet en god jobb denne gangen.
Det er du som bruker ordet "magisk", Fidelity har aldri brukt det ordet i den betydning du legger i det. Du syns det virker latterlig fordi den oppfattelsen Knut Vadseth og Fidelity har av (lyd)virkeligheta ikke stemmer med din oppfattelse av (lyd)virkeligheta.
Slutt å kjøp Fidelity, du.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
omholt skrev:
Tror på Gud og de fysiske lover Han har skapt. Fidelity tror jeg derimot ikke på.
Kan Guds eksistens bevises vitenskapelig?

Eller via blindtest?

Dette må jeg ha en bekreftelse på før jeg kan tro!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.843
Antall liker
10.311
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
val skrev:
omholt skrev:
Tror på Gud og de fysiske lover Han har skapt. Fidelity tror jeg derimot ikke på.
Kan Guds eksistens bevises vitenskapelig?

Eller via blindtest?

Dette må jeg ha en bekreftelse på før jeg kan tro!
Fysiske lover KAN bevises. Det er derfor vi tør sende astronauter til månen - fordi vi kan stole på lovene. Den sammenligningen du benytter her er tullprat. Eller mener du i fullt alvor vi skal tro på (feks) kabelkonstruktører som vi tror på Gud?
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.353
Antall liker
2.698
Torget vurderinger
4
erato skrev:
val skrev:
omholt skrev:
Tror på Gud og de fysiske lover Han har skapt. Fidelity tror jeg derimot ikke på.
Kan Guds eksistens bevises vitenskapelig?

Eller via blindtest?

Dette må jeg ha en bekreftelse på før jeg kan tro!
Fysiske lover KAN bevises. Det er derfor vi tør sende astronauter til månen - fordi vi kan stole på lovene. Den sammenligningen du benytter her er tullprat. Eller mener du i fullt alvor vi skal tro på (feks) kabelkonstruktører som vi tror på Gud?
Jeg tror mer på kabelkonstruktører enn gud, men er ikke klar for å tilbe noen av dem...enda.
Men hvis man kan komme til enighet i denne tråden vil jeg betrakte det som et bevis på at gud eksisterer!
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Espen R skrev:
Det er du som bruker ordet "magisk", Fidelity har aldri brukt det ordet i den betydning du legger i det. Du syns det virker latterlig fordi den oppfattelsen Knut Vadseth og Fidelity har av (lyd)virkeligheta ikke stemmer med din oppfattelse av (lyd)virkeligheta.
Slutt å kjøp Fidelity, du.
Hvorfor skal jeg slutte å kjøpe Fidelity? Får jeg ikke lov å lese i Bibelen din?

Bladet der redaktøren tillot seg følgende setning i anmeldelsen av Jorma Prime:

Og denne forskjellen er så tydelig at ALLE spontant og øyeblikkelig ikke bare vil registrere forskjellen, men også med stor sikkerhet påpeke hva som låter mest musikk. Bortsett da fra hi-fi nerder på vei til en doktorgrad i elektronikk som altså ikke "hører" forskjeller som ikke er nedfelt i læreboka eller i det minste kan beregnes i en innfløkt ligning.

Dette er jo både opprørende og underholdende. Hvorfor vil du nekte meg denslags?

Forøvrig. Magisk og magi brukes da ofte av Fidelity.
På side 42 i dette nummeret: Men her mangler den "magien" fra kostbare rørkonstruksjoner som med et enda mer presist holografisk lydbilde kan skape 3 dimensjoner med bare 2 kanaler.
På side 44: Denne forforsterkeren er helt magisk i sin evne til å gi deg mye av det beste i musikken din, nesten uansett hva du foretrekker. (Der får du også "paradisk klang", siden man i lederen også får "himmelsk lyd" så er vi jo virkelig ute og snakker med englene her.)
På side 60: Problemet er at et ofte litt forspinkelt kbainett og stor og lydreflekterende frontplate (baffel) kan ødelegge noe av den tredimensjonale lydmagien som selv en rimelig stativhøyttaler kan skape sammen med en god signalkilde og elektronikk.
Side 76: Dessverre forsvantmye av kraften og magien ved dette dobbeltalbumet da CD'en kom med lute transientskuldre og en undertrykking av liv som kunne være et tidligere østblokkland verdig.
Å nevne Black Magic omtalen som begynner på side 82 er vel nesten "dirty pool," det blir jo som å skyte ender i badekaret ...
På side 88 har B&W Nautilus 805S fått overskriften MAGISK.
På side 92 blir JM Lab Micro Utopia Be gitt følgende magiske egenskaper: ... i forhold til den beskjedne størrelsen er dette det nærmeste man kan komme Ånden i Alladins lampe eller Fanden i nøtta, om det gir deg bedre assosiasjoner til en nærmest nukleær spalting av atomer med lysets hastighet.

Riktignok er enhver spalting av atomer nukleær, men jeg tror jeg skjønner hva skribenten mener.

Og da har jeg ikke tatt med alle referansene til mystiske eller fantastiske effekter. Magi og magisk er vel det ordet som går mest igjen i FIDELITY når man skal beskrive toppen av uforklarlig subjektiv effekt. Men det passer jo, siden det i mange tilfeller er illusjoner man beskriver.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
tkr skrev:
Dette bygger på de såkalte objektivistenes sterke vilje til å bestemme kriteriene for hva som skal gjelde som bevis. M.a.o. sier objektivistene at det eneste de godtar er blindtester, og uten at disse finner sted er alt annet synsing. Subjektivistene på sin side sier at "jeg vet hva jeg hører!"
Da får du meg til å føle at du har gått glipp av noe vesentlig i debatten. Det sitter en gjeng, populært kalt synserne, som aktivt forsøker å gyldiggjøre sine observasjoner for alle andre men samtidig nekter å underbygge påstandene på noen som helst måte men i stedet hele tiden skal komme med småfrekke kommentarer om andre menneskers manglende evner til å oppfatte verden på det høyere nivået de oppfatter den. Det er vel egentlig her moderatorene burde komme på banen?

tkr skrev:
Disse synspunktene blir presentert ad nauseam i tråd etter tråd, side opp, side ned.
På den ene siden er det jo greit å ta opp et tema som engasjerer folk, men jeg sitter igjen med følelsen av at det kanskje kunne vært litt mer konstruktivt å ta til seg det innlegget her inne som påpekte at det det var 10000 fler innlegg på kabelhjørnet enn på akustikkhjørnet.
De fleste mer objektivt orienterte innleggene sier vel noe sånt som at signifikansen til kabler gjør at man kanskje burde tenke mer på akustikk, så her tror jeg du har hele målemafiaen og en del andre med deg.

I lyset av dette, samt trådens tema kunne det kanskje være interessant å diskutere rundt de akustiske tiltakene i lytterommet til forfatteren av denne lederartikkelen...
Snickers,

Nå synes jeg ikke du beskriver situasjonen korrekt. Det er vel ikke slik at subjektivistene ønsker å påtvinge andre sitt syn. De er mer opptatt av å dele erfaringer med hverandre. Disse erfaringsutvekslingene blir hardt slått ned på av objektivistene som på død og liv skal tvinge sitt syn ned over hodet på andre. Objektivistene krever bevis enten i form av målinger eller i form av etterprøvbare blindtester. Subjektivistene ønsker ikke å benytte ressurser på noe de ikke har behov for selv.

Er ikke dette en mer korrekt vinkling? Jeg referer nå til debattene på HFS og ikke til hva Fidelity måtte skrive og mene.

Mvh
Roysen


Så enig, så enig! Om jeg hører forskjell på to produkter, så er det for meg en reell forskjell og jeg kan velge produktet jeg ønsker uten vitenskapelige beviser for at jeg hører "korrekt"

Tror nok at denne nettkrangelen skyldes at flere av de faste skribentene på dette forum er mer interessert i vitenskap enn god musikk avspilt på gode anlegg, og/eller at nettdiskusjonene i seg selv er mer spennende enn å lytte på musikk
 
P

Parelius

Gjest
Jeg undres stadig over at så mange ikke reagerer på den håning av den vitenskapelige metodikk og edruelighet, som de siterte utsagn gir uttrykk for. På den annen side vet vi jo at schizofrenien er en normalitet i moderniteten vi alle tilhørerer, der vi så og si har vår eksistensbetingelse i den samme vitenskapelighet. Vi forutsetter den, men den irriterer oss inn i fornektelsen. Godt da at vitenskapen ikke er den allmektige, slik at vi kan putte våre vilkårligheter inn i tomrommene. Det gir fluktmuligheter.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn