Hva i helsike skriver FIDELITYs redaktør?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
erato skrev:
val skrev:
omholt skrev:
Tror på Gud og de fysiske lover Han har skapt. Fidelity tror jeg derimot ikke på.
Kan Guds eksistens bevises vitenskapelig?

Eller via blindtest?

Dette må jeg ha en bekreftelse på før jeg kan tro!
Fysiske lover KAN bevises. Det er derfor vi tør sende astronauter til månen - fordi vi kan stole på lovene. Den sammenligningen du benytter her er tullprat. Eller mener du i fullt alvor vi skal tro på (feks) kabelkonstruktører som vi tror på Gud?
he he... nei, jeg tror ikke på hverken kabelkonstruktøren eller Gud! Har forøvrig ikke skrevet noe om dette, kun om Gud..... er det mer legitimt på dette forum å tro på Gud fremfor en kabels påvirkning av lyden? Om ingen av delene kan bevises, så er vel begge deler like tåpelig.... eller?
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Parelius skrev:
Jeg undres stadig over at så mange ikke reagerer på den håning av den vitenskapelige metodikk og edruelighet, som de siterte utsagn gir uttrykk for. På den annen side vet vi jo at schizofrenien er en normalitet i moderniteten vi alle tilhørerer, der vi så og si har vår eksistensbetingelse i den samme vitenskapelighet. Vi forutsetter den, men den irriterer oss inn i fornektelsen. Godt da at vitenskapen ikke er den allmektige, slik at vi kan putte våre vilkårligheter inn i tomrommene. Det gir fluktmuligheter.
hmmm...... jeg undres over hvorfor så mange har en så stor trang til å overbevise andre om at deres meninger er det eneste riktige.....!
 
P

Parelius

Gjest
val skrev:
Parelius skrev:
Jeg undres stadig over at så mange ikke reagerer på den håning av den vitenskapelige metodikk og edruelighet, som de siterte utsagn gir uttrykk for. På den annen side vet vi jo at schizofrenien er en normalitet i moderniteten vi alle tilhørerer, der vi så og si har vår eksistensbetingelse i den samme vitenskapelighet. Vi forutsetter den, men den irriterer oss inn i fornektelsen. Godt da at vitenskapen ikke er den allmektige, slik at vi kan putte våre vilkårligheter inn i tomrommene. Det gir fluktmuligheter.
hmmm...... jeg undres over hvorfor så mange har en så stor trang til å overbevise andre om at deres meninger er det eneste riktige.....!
Men det er altså ikke problematikken. Whatever.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
val skrev:
Tror nok at denne nettkrangelen skyldes at flere av de faste skribentene på dette forum er mer interessert i vitenskap enn god musikk avspilt på gode anlegg, og/eller at nettdiskusjonene i seg selv er mer spennende enn å lytte på musikk
Dette blir slengt etter oss til det kjedsommelige. "Hvorfor lytter dere ikke til god musikk i stedet for å diskutere!"
Naturligvis lytter jeg, og andre med meg som har blitt stemplet målemafia. Jeg elsker musikk.

Men jeg kunne godt tenkt meg at det ble rekruttert flere til hi-fi, uten at folk som kommer inn i hobbyen blir kjørt ned av smarte selgere som skal pushe sirkuskabler og dill på dem - i stedet for gode anlegg og god musikk.
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
val skrev:
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
tkr skrev:
Dette bygger på de såkalte objektivistenes sterke vilje til å bestemme kriteriene for hva som skal gjelde som bevis. M.a.o. sier objektivistene at det eneste de godtar er blindtester, og uten at disse finner sted er alt annet synsing. Subjektivistene på sin side sier at "jeg vet hva jeg hører!"
Da får du meg til å føle at du har gått glipp av noe vesentlig i debatten. Det sitter en gjeng, populært kalt synserne, som aktivt forsøker å gyldiggjøre sine observasjoner for alle andre men samtidig nekter å underbygge påstandene på noen som helst måte men i stedet hele tiden skal komme med småfrekke kommentarer om andre menneskers manglende evner til å oppfatte verden på det høyere nivået de oppfatter den. Det er vel egentlig her moderatorene burde komme på banen?

tkr skrev:
Disse synspunktene blir presentert ad nauseam i tråd etter tråd, side opp, side ned.
På den ene siden er det jo greit å ta opp et tema som engasjerer folk, men jeg sitter igjen med følelsen av at det kanskje kunne vært litt mer konstruktivt å ta til seg det innlegget her inne som påpekte at det det var 10000 fler innlegg på kabelhjørnet enn på akustikkhjørnet.
De fleste mer objektivt orienterte innleggene sier vel noe sånt som at signifikansen til kabler gjør at man kanskje burde tenke mer på akustikk, så her tror jeg du har hele målemafiaen og en del andre med deg.

I lyset av dette, samt trådens tema kunne det kanskje være interessant å diskutere rundt de akustiske tiltakene i lytterommet til forfatteren av denne lederartikkelen...
Snickers,

Nå synes jeg ikke du beskriver situasjonen korrekt. Det er vel ikke slik at subjektivistene ønsker å påtvinge andre sitt syn. De er mer opptatt av å dele erfaringer med hverandre. Disse erfaringsutvekslingene blir hardt slått ned på av objektivistene som på død og liv skal tvinge sitt syn ned over hodet på andre. Objektivistene krever bevis enten i form av målinger eller i form av etterprøvbare blindtester. Subjektivistene ønsker ikke å benytte ressurser på noe de ikke har behov for selv.

Er ikke dette en mer korrekt vinkling? Jeg referer nå til debattene på HFS og ikke til hva Fidelity måtte skrive og mene.

Mvh
Roysen


Så enig, så enig! Om jeg hører forskjell på to produkter, så er det for meg en reell forskjell og jeg kan velge produktet jeg ønsker uten vitenskapelige beviser for at jeg hører "korrekt"

Tror nok at denne nettkrangelen skyldes at flere av de faste skribentene på dette forum er mer interessert i vitenskap enn god musikk avspilt på gode anlegg, og/eller at nettdiskusjonene i seg selv er mer spennende enn å lytte på musikk
Jeg må nok give dig ret i dine betraktninger, der er jo faktisk ikke det område som ikke har været berørt i denne debat ( relevant ell ikke ) vi mangler bare at få en uddybet defination a tyngde kraften og de videnskabelige regler som ligger til grund for den, men det kommer lidt senere i denne debat ! ;D ;D ;D ;D ;)

Mvh.johnny
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Det som forundrer meg mest i denne diskusjonen er hvordan de som stoler 100% på sine ører og "vet" hva de hører, setter inn et øyeblikkelig "forsvarsangrep" når en stakkars "uviten" enkel sjel av en tviler, legger frem en opplagt mulighet for en hver med "gullører" til å en gang for alle bevise "objektivistenes" sviktende evner. En enkel blindtest ville jo bevise sammenhengen mellom pris og kvalitet på HiFi-kabler....eller? :-\

Tenk det da folkens, en test og så kunne vi alle, sammen løpe ned på nærmeste sjappe, og kjøpe vell-lyd i metervis...! Og etterpå kunne vi sammen fylle tråd etter tråd her på forumet med det glade budskap! Ingen krangel om kabelens signifikans i en eneste tråd... ;)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Soundproof skrev:
val skrev:
Tror nok at denne nettkrangelen skyldes at flere av de faste skribentene på dette forum er mer interessert i vitenskap enn god musikk avspilt på gode anlegg, og/eller at nettdiskusjonene i seg selv er mer spennende enn å lytte på musikk
Dette blir slengt etter oss til det kjedsommelige. "Hvorfor lytter dere ikke til god musikk i stedet for å diskutere!"
Naturligvis lytter jeg, og andre med meg som har blitt stemplet målemafia. Jeg elsker musikk.

Men jeg kunne godt tenkt meg at det ble rekruttert flere til hi-fi, uten at folk som kommer inn i hobbyen blir kjørt ned av smarte selgere som skal pushe sirkuskabler og dill på dem - i stedet for gode anlegg og god musikk.
ok, beklager at jeg gjentar det andre har skrevet for mye om, har ikke vært så aktiv her og fulgt med de siste mnd.... men hvorfor ikke lytte mer og krange mindre på internett?? Kansje flere kunne fått noe praktisk erfaring som kan deles med andre..?!

så poenget med hele debatten er altså å skåne de nye audiofile for kabelselgere? Har vært mye innom mange av hifisjappene i Oslo, Drammen og omegn de siste 10 årene for egne nyinvesteringer samt tatt med meg ferskinger som skal ha hjelp til å kjøpe anlegg.... jeg har aldri møtt en selger som har forsøkt å pushe dyre kabler, heller motsatt faktisk, at selgerne har rådet til å bruke mer penger til andre komponenter i stede....! Kansje vi har vært heldige, eller er det virkelig et problem dette her?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.390
Antall liker
16.621
Sted
Østfold
Espen R skrev:
Tror du jeg mente at svarene finnes i åndeverden ?

Svarene finnes selvsagt i vitenskapen. Men hvis vitenskapen skal bruke de forklaringsmodellene som de brukte i forgårs, da vil ikke svarene stemme med virkeligheta. Og det samme gjelder for HiFi, vår forståelse utvides kontinuerlig, og noen teorier som vi i går anså som sanne, disse må revurderes eller forkastes. Sånn går verden videre.
Nei, i åndeverdenen finnes det nok ikke selv om noen sikkert mener høyere makter står bak. Imidlertid trenger man ikke utvikle ny grunnleggende fysikk for å finne ut hvorfor forklaringsmodellene mangler noe i forhold til hva man ser i praksis.

En annen vesentlig forskjell er at det vel neppe er noen som er usikker på om 2-3 graders forskjell i temperatur, eller et isområde på størrelse med Norge, Sverige, Storbritannia og Belgia til sammen er målbare størrelser. Jeg kan vel ikke la muligheten gå fra meg til å bruke ordspillet: Her er du på utrygg is Espen ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.390
Antall liker
16.621
Sted
Østfold
pks skrev:
han sier at det kan være like lurt å investere 300000 i kabler som høytalere i et anlegg som i utgangspuktet ikke koster så mye.. Kjenner jeg blir relativt sint, ja...
Det er vel en smal sak å sette opp et anlegg med høyttalere til 300k og kabler til 5k og så kaste ballen til Vadset med utfordring om å sette sammen et anlegg med kabler til 300k og høyttalere til 5k som låter like bra eller bedre.

Imidlertid tror (og håper) jeg det er uheldig formulering som mer er ment i retning av "man får ikke et godt resultat uten også å prioritere relativt store summer i kabler" eller noe i den duren.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
LANDSLYTTERSTEVNET!

Du ligger på skytebanen.
Blinken er 100m unna.
Du skyter ti skudd.

Nå kan du enten ligge og tro at du er verdens beste skytter (les lytter) og nyte glansen av det.
Eller du kan be om å få skiva markert og dermed finne ut om du er skarpskytter eller bløffmaker.
Om skuddene alle ligger innenfor 10'ern så er du en av verdens beste skyttere.

Jeg syns gullørene her inne bør be om en skivemarkering og ta sjansen på en skikkelig utført blindtest, slik at vi andre virkelig kan hylle dem for det de kan, og lære noe av det. For inntil gulløret har klart å demonstrere sin evne til å konsekvent skille "enorme forskjeller" mellom komponenter så mener jeg det egentlig er dumt å lytte til dem.

Og Knut Vadseth, som så konsekvent har opplevd forbedringer med dyrere og dyrere kabler, han burde jo egentlig melde seg frivillig til en slik blindtest.

Landslytterstevnet - det kunne vel være en idé som blåste liv i hi-fi!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.021
Snickers-is skrev:
En annen vesentlig forskjell er at det vel neppe er noen som er usikker på om 2-3 graders forskjell i temperatur, eller et isområde på størrelse med Norge, Sverige, Storbritannia og Belgia til sammen er målbare størrelser. Jeg kan vel ikke la muligheten gå fra meg til å bruke ordspillet: Her er du på utrygg is Espen ;D
Jesus...hvor trang går det an å bli ? ::)Det forskningsmodellene ikke gir svar på er HVORFOR is tilsvarende Norge x3 har forsvunnet i 2007. Fordi nedsmetlninga foregår mye reaskere enn selv de mest dystre prognosene har antydet, dette på tross av at det er mange forskere involvert over hele verden, som benytter seg av felles kunnskap og de kraftigste computere som finnes for beregninger av temperatur, havstrømmer, ozonlag osv.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
LANDSLYTTERSTEVNET!

Soundproof skrev:
Du ligger på skytebanen.
Blinken er 100m unna.
Du skyter ti skudd.

Nå kan du enten ligge og tro at du er verdens beste skytter (les lytter) og nyte glansen av det.
Eller du kan be om å få skiva markert og dermed finne ut om du er skarpskytter eller bløffmaker.
Om skuddene alle ligger innenfor 10'ern så er du en av verdens beste skyttere.

Jeg syns gullørene her inne bør be om en skivemarkering og ta sjansen på en skikkelig utført blindtest, slik at vi andre virkelig kan hylle dem for det de kan, og lære noe av det. For inntil gulløret har klart å demonstrere sin evne til å konsekvent skille "enorme forskjeller" mellom komponenter så mener jeg det egentlig er dumt å lytte til dem.

Og Knut Vadseth, som så konsekvent har opplevd forbedringer med dyrere og dyrere kabler, han burde jo egentlig melde seg frivillig til en slik blindtest.

Landslytterstevnet - det kunne vel være en idé som blåste liv i hi-fi!

Vi har vel forskjellige interesser!

Jeg hører på musikk, og gir f... i hvordan utstyret måler, eller om det kan bevises at det jeg liker å høre på er "dårligere" enn noe som måler bedre. Har heller intet stort behov for å bevise overfor andre de forskjellene jeg hører! Jeg får ikke noe større glede av mitt anlegg ved å bevise noe for andre....

du lar deg tydeligvis irritere over at slike som meg hører at komponent A låter bedre enn komponent B selv om det ikke kan bevises..... noe som blir et problem for deg og ikke for meg!
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Snickers-is skrev:
pks skrev:
han sier at det kan være like lurt å investere 300000 i kabler som høytalere i et anlegg som i utgangspuktet ikke koster så mye.. Kjenner jeg blir relativt sint, ja...
Det er vel en smal sak å sette opp et anlegg med høyttalere til 300k og kabler til 5k og så kaste ballen til Vadset med utfordring om å sette sammen et anlegg med kabler til 300k og høyttalere til 5k som låter like bra eller bedre.

Imidlertid tror (og håper) jeg det er uheldig formulering som mer er ment i retning av "man får ikke et godt resultat uten også å prioritere relativt store summer i kabler" eller noe i den duren.
Ja, jo, men han skrev nå ganske konkret at et dyrt kabelkjøp er like mye verdt som alle andre oppgraderinger.. Nei, etter å ha vært så bastante, synes jeg de skal gjennomføre en blindtest, og forskjellene skal være betydelige!
Eneste grunnen jeg kommer på for at fidelity skal skrive sånt er for å forsvare eget kabelkjøp.

PK
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
LANDSLYTTERSTEVNET!

val skrev:
du lar deg tydeligvis irritere over at slike som meg hører at komponent A låter bedre enn komponent B selv om det ikke kan bevises..... noe som blir et problem for deg og ikke for meg!
Ingen irritasjon overhodet. Jeg hører også forskjell på komponenter og bruker penger på hi-fi.
Men når folk lever av å få penger fra meg og andre, eller går god for dem som gjør det, så er det helt i orden å forlange beviser.
Kvakksalverloven er fjernet i Norge. Kimbers innledende avsnitt på side 26 i FIDELITY 28 kunne vært anmeldt under kvakksalverloven (de mener å ha funnet ut at fargen på kabelen er avgjørende for lyden, og anbefaler klar kabel for negativ og hvit kabel for positiv kobling; i tillegg er det tydelig at de nå er usikre på sine øvrige farger i sortimentet.)

Slikt er det jo greit å få dokumentert.

Ellers har du jo lest min mail feil. Et Landslytterstevne ville vært et tiltak som ville gått klokkeklart inn som tv-program. Folk ville fått høre gode musikksnutter, og deltagerne kunne dokumentere at de har gullører. Ville slått Deal or No Deal ned i støvlene.
Og for hver gang deltageren gjør en korrekt identifikasjon dobles gevinsten, hver gang det er feil halveres den.
 
K

kbwh

Gjest
val skrev:
[... nei, jeg tror ikke på hverken kabelkonstruktøren eller Gud! Har forøvrig ikke skrevet noe om dette, kun om Gud..... er det mer legitimt på dette forum å tro på Gud fremfor en kabels påvirkning av lyden? Om ingen av delene kan bevises, så er vel begge deler like tåpelig.... eller?
Nei. Kabler er teknologi. Vil du si at Gud er dét?
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Valentino skrev:
val skrev:
[... nei, jeg tror ikke på hverken kabelkonstruktøren eller Gud! Har forøvrig ikke skrevet noe om dette, kun om Gud..... er det mer legitimt på dette forum å tro på Gud fremfor en kabels påvirkning av lyden? Om ingen av delene kan bevises, så er vel begge deler like tåpelig.... eller?
Nei. Kabler er teknologi. Vil du si at Gud er dét?

nei mener ikke at Gud er teknologi. Har ingen mening om hva Gud er, men ettersom Guds eksistens ikke kan bevises har det ingen hensikt å forkynne Gud, og burde derfor være like tåpelig som å "tilbe" en kabel, eller være besatt av å fortelle om kabelens manglende lydmessige effekt
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.843
Antall liker
10.311
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
LANDSLYTTERSTEVNET!

val skrev:
Vi har vel forskjellige interesser!

Jeg hører på musikk, og gir f... i hvordan utstyret måler, eller om det kan bevises at det jeg liker å høre på er "dårligere" enn noe som måler bedre. Har heller intet stort behov for å bevise overfor andre de forskjellene jeg hører! Jeg får ikke noe større glede av mitt anlegg ved å bevise noe for andre....

du lar deg tydeligvis irritere over at slike som meg hører at komponent A låter bedre enn komponent B selv om det ikke kan bevises..... noe som blir et problem for deg og ikke for meg!
Helt uproblematisk, slik er det for meg også. Og slik skal det vel også være. Problemet oppstår når det gies kjøpsanbefalinger med almen gyldighet til en stor mengde konsumenter basert på dette. Et blad som FIDELITY skal jo nettopp bevise noe for andre, i motsetning til hva vi som private forbrukere skal. Vi skal, som du sier, bare glede oss og drite i om det vi opplever er reproduserbart for andre.
 
K

kbwh

Gjest
En religionshistoriker/idehistoriker/teolog kan muligens gå god for dette postulatet:

Gud (hvis eksistens er uvesentlig for diskusjonen) står over eller utenfor verden (og de fysiske lover som påvirker den) mens hifikabler, og annet hifiutstyr, er en del av verden.

Derfor mener jeg at begge deler IKKE er like tåpelig.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Parelius skrev:
Parelius skrev:
BT skrev:
Parelius skrev:
BT skrev:
Parelius skrev:
BT skrev:
Jeg sliter nok så mye med å se hvordan objektivistene her kan ta Galileo til inntekt for sin sak.

Setter du deg inn i litt filosofi-/vitenskapshistorie/vitenskapsteori, så er det ikke særlig vanskelig.
Nei vel.
Hva bør jeg sette meg inn i for at det blir enklere?
Masse, egentlig. Selv har jeg ikke overskudd til noen forelesning. Men om du kunne spesifisere litt mer enn det du gjorde, hva det er som du ikke helt ser, så skal jeg gjerne se om jeg ikke kan bidra. Men da må ting bli spesifisert ut over to usammenhengende sitat, som jeg ikke helt så relevansen ved sånn uten videre. Kryptiske innlegg får ofte utilfredsstillende svar.
Utgangspunktet for denne tråden er at Galilei var en objektivist, siden han brukte vitenskapelige metoder.

Min påstand, og for øvrig KV sin også, er at Galigei var en subjektivist, siden han baserte sin viten på eksperimenter og observasjon. Dette er nøyaktig d et samme som vi gjør med kabler. Vi prøver dem ut og observerer at det er forskjeller.

Et annet utgangspunkt i denne tråden er at det var kirken som tviholdt på gamle dogmer. Sannheten er at det var kirken, og vitenskapsmenn som viste til eksisterende viten som tviholdt på gamle sannheten.

Når det gjelder kirka så tviler jeg på at de ofrer hifi-kabler så mange tanker, kanskje bortsett fra en lokal pastor her.

Og så har vi da de såkalte objektivistenene da, som argumenterer med gamle fysiske dogmer, for å forklare at observasjonene som gjøres er feil, akkurat som Galileios gamle fiender av noen vitenskapsmenn gjorde.

En vitenskapsmann av Gaglileos format ville gitt oss en vanntett vitenskaplig forklaring på orservasjonene. Problemet er at de som påberoper seg vitenskapen her velger altså å fornekte dem, akkurat som de etablerte vitenskapsmennene gjorde med Galigeos observasjoner.

For øvrig virker det ikke som vi har så mange som er reelle vitenskapsmenn blant objektivistene. Det virker heller som mange føler seg som vitenskapsmenn ved å være objektivister, og det må de gjerne gjøre.
Du skal få svar, men jeg vil ikke trekke fra hoften, så du må gi meg litt tid.
Gikk litt raskt dette, og jeg må på Underwater og høre opera, men litt mening skulle det være mulig å finne i denne sausen.

Tja, språket forfører, derfor foreslo jeg følgende [url?http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14961.msg298851.html#msg298851]tidligere i tråden[/url]:

En snakker gjerne om subjektivister og objektivister. Uttrykkene er feilaktige. Konstellasjonen som gir seg tilkjenne er motsetningen mellom sensualister og rasjonalister. Kriteriet for en sensualist på hva som teller som virkelighet (objektivt korrelat), er - følger vi Hume - et inntrykks livaktighet. Vi kommer ikke langt med det. For en rasjonalist er kriteriet på virkelighet (objektivt korrelat) at noe er lovmessig bestemt - om vi følger Kant. All (nesten i det minste) rasjonalistisk tenking etter Descartes er subjektivisme. Det gjør den ikke nødvendigvis mindre rasjonalistisk. Ikke at det betyr noe, men en kan jo lære litt på veien.

Unøyaktig sagt, men nøyaktig nok som et utganspunkt.

Når den nye vitenskapen etablerer seg (Galilei er jo her også en symbolskikkelse, selv om de filosofiske konsekvenser ikke nødvendigvis er helt oppe i dagen), så skjer det ved at en ikke lengre bare tar for gitt det naturen så og si viser av seg selv for hverdagserfaringen, men at den blir tvunget til å svare på spørsmål som vi stiller den ut fra forutsetninger som vi selv i en viss forstand bringer med oss. I Kants berømte ord fra forordet til Kritikk av den rene fornuft:

In my present remarks I am referring to natural science only in so far as it is founded on empirical principles. When Galileo caused balls, the weights of which he had himself previously determined, to roll down an inclined plane; when Torricelli made the air carry a weight which he had calculated beforehand to be equal to that of a definite column of water; or in more recent times, when Stahl changed metal into lime, and lime back into metal, by withdrawing something and then restoring it, a light broke upon all students of nature. They learned that reason has insight only into that which it produces after a plan of its own, and that it must not allow itself to be kept, as it were, in nature's leading-strings, but must itself show the way with principles of judgment based upon fixed laws, constraining nature to give answer to questions of reason's own determining. Accidental observations, made in obedience to no previously thoughtout plan, can never be made to yield a necessary law, which alone reason is concerned to discover. Reason, holding in one hand its principles, according to which alone concordant appearances can be admitted as equivalent to laws, and in the other hand the experiment which it has devised in conformity with these principles, must approach nature in order to be taught by it. It must not, however, do so in the character of a pupil who listens to everything that the teacher chooses to say, but of an appointed judge who compels the witnesses to answer questions which he has himself formulated. Even physics, therefore, owes the beneficent revolution in its point of view entirely to the happy thought, that while reason must seek in nature, not fictitiously ascribe to it, whatever as not being knowable through reason's own resources has to be learnt, if learnt at all, only from nature, it must adopt as its guide, in so seeking, that which it has itself put into nature. It is thus that the study of nature has entered on the secure path of a science, after having for so many centuries been nothing but a process of merely random groping.

Så får vi prøve å finne ut av hva dette egentlig innebærer. For det første så likner dette nesten på en inkvisatorisk tilgang til sannheten – vitenskapen fremstår som ”an appointed judge who compels the witnesses to answer questions which he has himself formulated”. I tillegg snakkes det om fornuft og prinsipper, samt observasjoner og eksperiment. Unøyaktig, men sannsynligvis godt nok for oss her, så er fornuft og prinsipper noe av det samme; fornuften er evnen til regler (dvs. prinsipper/lover etc). Grovt sagt; rasjonalitet er 1) en menneskelig evne og 2) det dreier som regler. Som menneskelig evne er den noe subjektivt (i motsetning til det som vi står overfor og skal bestemme, det som vi kaller objekt), men en subjektivitet som er den samme hos alle mennesker (hvis vi nå er normalt utrustet og orker å bruke den). Siden den er felles for alle, er den altså noe allment i en viss forstand, og det samme er regler; de er også allmenne. Denne typen subjekt kalles ofte for transcendentalt subjekt, og er det som kommer tilsyne f.eks. i Descartes Meditasjoner, etter at han har kvittet seg med det meste av overleverte forestillinger.

I motsetning til dette allmenne, har vi så mennesket som enkeltindivid, med alle våre partikulære forskjeller (ofte omtalt som det empiriske subjekt). Mens den vitenskapelige subjektivitet er allmenn, så er den empiriske subjektivitet noe partikulært – området for alle våre forskjeller, og det vi tenker på når vi sier at smak og behag er subjektivt, eller skjønnheten ligger i betrakterens øyne. Det samme skillet mellom det allmenne og empiriske finner vi i menneskerettighetene; som empirisk subjekter er vi forskjellige på nesten alle mulige måter, men vi faller alle inn under det allmenne, nemlig som frie og selvbestemmende (eller rasjonelle vesen, kunne vi også ha sagt). Uttrykkene ”subjekt” og ”subjektivitet” og til dels ”subjektiv”, er alle svanger med denne tvetydigheten.

Hvor er nå objektet, den ytre verden vi forholder oss til? Fra å være en selvstendig sak, hvilende i seg selv, blir den mer og mer til et noe som korrelerer til et inntrykk. Inntrykk er noe som det empiriske subjektet har, og som er korrelatet til dette der ute, formidlet gjennom sansene; sanseinntrykk. (Har en først begynt å tenke slik, så har vi selvfølgelig hele problematikken rundt utenverdenens eksistens, og de evindelige bevis på det samme.) Likevel må en nå komme opp med hva som er kriteriet for at det sanseinntrykk vi har, korrelerer til noe uavhengig av selve inntrykket, det vi til vanlig kaller virkeligheten. Et slik kriterium på virkelighet finner noen (sensualister, jf. Hume) i livaktigheten av inntrykket. At dette ikke er helt gangbart vet enhver som har hatt mareritt, eller sovnet av under lærerens kateter. For Kant (og rasjonalistene), så er bare det å ha et inntrykk ikke nok til å etablere det ytre korrelat. Slike inntrykk kommer og går, de er der i våken som i drømmende tilstand. Derfor kan ikke enhver sekvens av inntrykk bli sagt å være inntrykk av et objekt, men må være underlagt regler, noe ikke-vilkårlig i sin presentasjon. (De mest grunnleggende reglene for at noe skal kunne fremstå som objekt overhodet, er gitt i kategoriene hos Kant). Disse reglene tilhører rasjonaliteten, dvs. subjektet.

Det som nå skjer med Galilei og Descartes (og mange etterfølgende), er en revolusjon i erkjennelsesteorien (og forsåvidt av vår dagligdagse erfaring). En snakker gjerne om imagisme i denne sammenhengen. Enkelt fortalt, så går den ut på at inntrykket har en likhet med objektet, og at vår viten mer eller mindre er generaliseringer på basis av dette (veldig forenklet). En kan også snakke om en billedteori for erkjennelsen. (Veldig mye tenking snakker i termer hentet fra synssansen, ikke ulikt vår beskrivelse av lyd her på sentralen.) Den middelalderske tenking (gjerne i sin siste periode sterkt aristotelisk preget), stå innen en slik billedteori. Med Galilei, Descartes og Kant (blant flere), så sees ikke vår erkjennelse så mye som en avbildning av virkligheten, men det at virkeligheten fanges inn av regler som fornuften (på det mest grunnleggende plan) gir seg selv. Fremfor at vi avbilder virkeligheten, så begynner vi nå å få et konstruktivt forhold til den, basert på regler. Tydelig kommer dette tilsyne på områder som kanskje er kjent for de fleste:

1) Skillet mellom primære og sekundære egenskaper. Primære egenskaper er slike som tilkommer objektet. Descartes snakker om utstrekning og bevegelse i tid og rom. Slike egenskaper må kunne tallfestes, dvs. matematiseres (matematikk og logikk er regelvitenskaper de luxe). Sekundære egenskaper derimot er noe som bare tilkommer subjektet, slik som lukt, lyd, farge etc. Disse blir ikke gitt en objektiv eksistens, men kan i mange tilfeller tilbakeføres til primære egenskaper (lyd til svingninger, f.eks.). For en aristoteliker er slikt meningsløst. Farge, lukt, smak etc. er for ham noe som tilhører objektet.

2) Vi stiller selv opp visse grunnregler som virkeligheten må presentere seg innenfor. Typisk eksempel på dette finner vi i det newtonske system med sine aksiomer, og hos Galilei bl.a. en uferdig formulert treghetslov. Treghetsloven er ikke noe som gir seg for oss gjennom sansene, den omhandler noe som intet menneske har sanseerfart; det er en regel som fornuften har gitt seg selv, og som den tvinger virkeligheten til å presentere seg innenfor; dvs. den fungerer som en ramme eller horisont hvor virkeligheten kan melde seg.

Dermed kommer vi nå til eksperimentet og observasjonen. Et eksperiment kan forståes som en planlagt undersøkelse for innsamling av data, og hvor vi selv har kontroll over testbetingelsene. Retningsgivende for en slik plan og kontroll, er da de grunnleggende antagelser vi starter ut med i teorien. (jf. Kant over). Sagt på en annen måte: Eksperimentet er kjennetegnet ved: 1) Det vi observerer skjer ut fra betingelser hentet fra teori, og 2) de idealiserte betingelsene virkeliggjøres vha. teknologi.

Hvis vi skulle stille den aristoteliske og nytidge naturvitenskap opp mot hverandre i sine grunnantagelser, så kunne det se omtrent slik ut (legg også merke til hvor mye nærmere den hverdagslige erfaring det aristoteliske synet er. Selv om den klassiske fysikk for oss kan synes selvfølgelig, så er den alt annet enn det. For oss krever det nesten en anstrengelse for å fatte hvilken intellektuell bragd dette er.):

Aristoteles
Enhver ting beveger seg. Det som beveger seg i stedsbevegelsen er tingens legeme. Av slike legemer kjenner Aristoteles til fire. Jord, vann, luft og ild. Disse er forskjellige former til stoff.
Stedsbevegelsen avhengig av formen til stoffet. Jorden beveger seg nedover mot jordens sentrum, ilden beveger seg oppover mot himmelen.
De forskjellige stoffer har derfor steder hvor de hører hjemme, og som de streber mot. Alt er i bevegelse, såfremt de ikke er stoppet av noe, henimot sitt sted. Når de kommer til sitt sted, så faller de til ro, dvs. bevegelsen opphører.
Himmelen og stjernene beveger seg rundt midten i en evig og konsentrisk bevegelse.
To grunnleggende bevegelsestyper: sirkelbevegelsen og den rette bevegelse (opp eller ned).
Hastigheten blir større jo nærmere sitt sted den rette bevegelse kommer.


Newtons aksiom
Ethvert legeme forblir i sin tilstand av ro eller konstant rettlinjet bevegelse, såfremt den ikke påvirkes av en ytre kraft som endrer dens tilstand.
Ethvert legeme: intet skille mellom jordiske og himmelse legemer. Intet forskjell i stoffets form.
Sirkelbevegelsens forrang fremfor den rette er opphevet. Den sirkelformede må selv forklares ut fra den rettlinjede
De forskjellige steder har ingen spesiell betydning. Alle steder er lik som steder. Ethvert legeme kan være på hvilket som helst sted. Sted ikke lengre den plass noe tilhører, bare et sted som gir seg i forhold til et hvilket som helst annet.
Bevegelse blir slik sett bare avstandsendringer, en størrelse, og masse blir vekt.
Naturlig og ikke-naturlig bevegelse skilles ikke lengre.
Natur ikke lengre et indre prinsipp til tingen, men mangfoldet i legemenes relative forhold til hverandre (=lovmessigheter)
Vi trenger bare rom, tid og masse, samt kraft som uttrykk for bevegelsesendring.


Det matematiske (fornuftsmessige) i denne bestemmelse
Det legemet som her omtales finnes ikke i erfaringen. Det er et tenkt legeme, og samtidig noe som bestemmer alt det vesentlige ved legemet.
Så sier Galilei:
Jeg tenker meg et legeme kastet på et horisontalt plan, og enhver hindring fjernet, så vil bevegelsen til dette legemet være konstant og rettlinjet, samt vare i det uendelige.
Dette er et utkast, forut for erfaringen av tingen, men som styrer vår erfaring. Det er en grunnsetning, et aksiom. Her bestemmes overhodet hva en ting er.
Vi utspør en slik ting ikke lenger mht. overleverte meninger, men tingene er bare det de viser seg som innen dette utkastet. Dermed kan vi sette forutsetninger ut fra denne bestemmelse for så å se om tingen viser seg som dette (=eksperiment).

Så kan en jo tenke igjennom hvordan ett og samme fenomen (tingene som hives ut fra tårnet og faller ned) forklares på to helt forskjellige måter. I utgangspunktet skulle en tro at den aristoteliske forklaring passer best med det som observeres, men styrken til den galileiske forklaring er at den kan forklare de avvik som er tilstede, ut fra de samme prinsipper, dvs. vise til luftmotstanden)

Så nesten til slutt, det å prøve ut kabler. Blindtester er her ikke noe annet enn et forsøk på å etablere et fenomen som virkelig. Det er ikke nok med inntrykk, disse inntrykkene må selv bli underlagt en regel. Blindtester er slik sett ikke noe annet enn en metode/prosedyre/regel – altså noe tilhørende rasjonaliteten – for å etablere et objektivt korrelat til et subjektivt inntrykk.

Og helt til slutt: Objektivitet er et problematisk ord med mange betydninger innen vitenskapsteorien. En mulig forståelse av ordet finner vi hos Weber; Gitt de og de forutsetninger (referanse til verdier), så skal resultatet av forskningen være verdifri, dvs. gyldig for alle og dermed objektiv. Objektiviteten består således i at enhver, gitt utgangspunktet, skal komme frem til de samme resultater, uavhengig av kulturell bakgrunn.
Et slikt syn innebærer at enhver objektivitet egentlig er grunnlagt i fremgangsmåen, dvs. metdodiske regler.

Ikke for ingenting sa Nietzsche at vitenskap nå nesten var ensbetydende med metode.

Det ble vel mer en slags begrepsavklaring etc. uten noen konklusjon på kabeldebatten. Men et forsøk på tilsvar til deg BT.
;D
Noe sier meg at jeg traff deg på din hjemmebane der. Interessant lesing, men ikke utpreget lett tilgjengelig. Jeg blir nok å bruke tid på å trenge inn i dette. Siden du tok deg tid til å skrive skal jeg nok finne tid til å lese det litt nøye også.

Men i kveld tror jeg likevel jeg i stedet blir å finne på demoen til Audioroyal, hvor de etterhvert mye omtalte Jorma Prime blir å finne mellom en dCs, en gresk gud fra Rogue og et par svenske fugler.
 
K

kbwh

Gjest
Høres allright ut det der, BT.

Jeg leste også Pareliuses tilsvar med stor interresse (han er på hjemmebane, ja!), og må nok komme tilbake til det igjen.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Valentino skrev:
En religionshistoriker/idehistoriker/teolog kan muligens gå god for dette postulatet:

Gud (hvis eksistens er uvesentlig for diskusjonen) står over eller utenfor verden (og de fysiske lover som påvirker den) mens hifikabler, og annet hifiutstyr, er en del av verden.

Derfor mener jeg at begge deler IKKE er like tåpelig.
Tjah... Dette er vel ikke noe allmengyldig gudebilde. Naturreligioner har jo tradisjonelt hatt besjeling av alt i naturen som grunnlag for sin tro. Dette at gud er alt er jo også et prinsipp for Gaia-ideen der jordkloden (Gaia) er en gudommelig helhet som alt i verden er en del av. Videre har vi også i kristendommen prinsippet om at Gud er tilstede overalt (omnipresent). Derfor mener jeg at å si at Gud (hvis eksistens fortsatt er uvesentlig for diskusjonen) står over/utenfor verden blir litt for enkelt.

Religion er så mye mer enn troen på en enkelt Gud som står over alt. Også i de eldre religionene hadde man religioner basert på myter og flere guder som betydelig mer jordnære og begrensede i sin makt enn den allstedsnærværende, allmektige og enerådende guden som kristendommen baseres på.

Religion omfatter også troen på det okkulte etc, og jeg mener at i sitt videste begrep kan man bruke ordet religion om det en gruppe mennesker tror på som ikke kan forklares med fakta og som er viktig for medlemmene av gruppen i forhold til hvordan de lever livet sitt. Det trenger ikke være et gudebegrep til stede for at noe skal være en religion.

Fra wikipedia:
"A religion is a set of common beliefs and practices generally held by a group of people [...] Religion also encompasses ancestral or cultural traditions, writings, history, and mythology, as well as personal faith and mystic experience. The term "religion" refers to both the personal practices related to communal faith and to group rituals and communication stemming from shared conviction."
...og videre:
""Religion" is sometimes used interchangeably with "faith" or "belief system," but is more socially defined than that of personal convictions."

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Religion
 
B

Back_Door

Gjest
knutinh skrev:
nb skrev:
Kanskje poenget hadde kommet klarere frem om lederen hadde handlet f.eks om Ufoer? Det er garantert flere som tror på Ufoer enn fjonge HiFi-kabler, ergo må det jo være slik? Det er også slik at de aller fleste som virkelig interesserer seg for Ufoer enten tror de finnes, har sett de eller blitt borført av de, og alle som har opplevd det synes folk som stiller seg noe uforstående til påstandene er sneversynte og mangler et åpent sinn.
Jeg har tatt dette poenget fram tidligere, men av en eller annen grunn blir noen fryktelig fornærmet over å bli satt i bås med ufo-tilhengere.

Jeg finner det snålt at man kan bli dødelig fornærmet over at rasjonalister ikke blindt godtar alle utsagn om kabler, men samtidig kan "se ned på" eller føle seg hevet over ufo-tilhengere.

I begge tilfeller er det fenomener som ikke har blitt påvist.

-k
Synes faktisk analogien med ufo er upassende.
Jeg synes fenomenet ufo er langt mer troverdig enn at man skal måtte bruke f.eks. 200000 kr på kabler for å sikre at et signal overføres uforandret mellom forsterker og høyttaler ;)
Ren sannsynlighetsberegning tilsier nemlig at vår planet neppe er den eneste i universet som har de riktige betingelser for liv.. At da andre sivilisasjoner har en teknologi som er svært mye mer utviklet og avansert enn vår, er også sannsynlig. Dermed kan besøk fra verdensrommet ikke totalt avvises.
Hadde KV fortalt at han observerte en ufo, ville jeg trodd mer på han, enn når han forteller om enorme lydmessige forbedringer fra en kabel til 100000kr til en kabel til 200000kr ;D
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Valentino skrev:
En religionshistoriker/idehistoriker/teolog kan muligens gå god for dette postulatet:

Gud (hvis eksistens er uvesentlig for diskusjonen) står over eller utenfor verden (og de fysiske lover som påvirker den) mens hifikabler, og annet hifiutstyr, er en del av verden.

Derfor mener jeg at begge deler IKKE er like tåpelig.
Uansette om Gud eksisterer og evt. ikke befinner seg i vår verden, blir det kun snakk om tro! Fidelity forkjynner troen på kabler, mens andre forkjynner en Gud som ingen vet om eksisterer.... hvorfor skal det ene være mer galt enn det andre? Begge deler er dessuten ofte grusomt overpriset ;)
 
K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
PS! Når du uttaler deg, så skal du uttale deg som om du var i 1986 og hadde digitalviten ala' 1986. Du skjønner sikkert...
Generelt jitter var vel godt analysert på 70-tallet. De konkrete jitter-effektene i spdif-standarden var vel ikke presist beskrevet før tidlig 90-tall?

Grunnlaget for filter-konstruksjon var vel godt i gang med Chebyshev (f. 1821).

Grunnlaget for samplingsteori kan tilskrives Harry Nyquist (f. 1889) og Claude Shannon (f. 1916)

Jeg er ikke sikker på når hørbare effekter av pre-/post-ekko ble beskrevet, men jeg tipper at det var etter at digitale medier var tilgjengelig på lab-en?

Hørbarheten av lavere-ordens fasedistorsjon har alltid vært kontroversielt, men i det minste et godt paper fra 1973 viser at det kan være hørbart i spesielle tilfeller.


Perioden fra 1986 til 2007 har i mine øyne gitt skuffende få vitenskaplige revolusjoner innen hifi, og fryktelig mye usant pjatt fra kommersielle aktører.


-k
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Snickers-is skrev:
I lyset av selve grunnlaget for denne debatten, samt KV sitt ståsted der han i likhet med en rekke andre til stadighet blir kritisert for å hevde ting uten å vise særlig interesse for å kontrollere om påstandene har rot i virkeligheten finner jeg Jorma-artikkelen noe spesiell. Dette omhandler en mann som så vidt jeg forstår lever av å selge kabler til hifi-utstyr, svært kostbare sådanne. Hans bakgrunn skal på en måte, om man skal tro artikkelen, også være grunnlaget for at han rent teknisk er i stand til å lage kabler som er spesielt godt egnet til formålet. Med andre ord, artikkelen mer enn antyder at det i det store og hele skal være en god slump fornuft i Jorma-kablene og liten grad av "x-faktor".

Allikevel, til tross for at servietten under middagen åpenbart har vært brukt til å forklare spesielle teknikker og grunnleggende teorier, er artikkelen kjemisk fri for konkret info om kablene. Hvorfor? Dette altså i et blad der redaktøren, som også er forfatter av artikkelen, bruker slederplass til å heve seg over de med en eller annen form for teknisk bakgrunn...
Det unge Koski tydeligvis er opptatt av er skjerming av kabelene, og at han hadde med seg kunnskap om slikt fra sin forrige jobb må vel være greit forklart. At magnetfelt påvirker strømmen i en kabel er vel teknologi og ikke x-faktor? Så vidt jeg har skjønt er han også opptatt av renhet i metallet i lederne. Det er vel heller ikke mye x-faktor?

Du tar deg vel tid til en lytteprøve av kablene hans på Trondheimsmessa? Eller blir det like hektisk som tilfelle var i Stockholm?
 
J

Jurassic

Gjest
Back_Door skrev:
knutinh skrev:
nb skrev:
Kanskje poenget hadde kommet klarere frem om lederen hadde handlet f.eks om Ufoer? Det er garantert flere som tror på Ufoer enn fjonge HiFi-kabler, ergo må det jo være slik? Det er også slik at de aller fleste som virkelig interesserer seg for Ufoer enten tror de finnes, har sett de eller blitt borført av de, og alle som har opplevd det synes folk som stiller seg noe uforstående til påstandene er sneversynte og mangler et åpent sinn.
Jeg har tatt dette poenget fram tidligere, men av en eller annen grunn blir noen fryktelig fornærmet over å bli satt i bås med ufo-tilhengere.

Jeg finner det snålt at man kan bli dødelig fornærmet over at rasjonalister ikke blindt godtar alle utsagn om kabler, men samtidig kan "se ned på" eller føle seg hevet over ufo-tilhengere.

I begge tilfeller er det fenomener som ikke har blitt påvist.

-k
Synes faktisk analogien med ufo er upassende.
Jeg synes fenomenet ufo er langt mer troverdig enn at man skal måtte bruke f.eks. 200000 kr på kabler for å sikre at et signal overføres uforandret mellom forsterker og høyttaler ;)
Ren sannsynlighetsberegning tilsier nemlig at vår planet neppe er den eneste i universet som har de riktige betingelser for liv.. At da andre sivilisasjoner har en teknologi som er svært mye mer utviklet og avansert enn vår, er også sannsynlig. Dermed kan besøk fra verdensrommet ikke totalt avvises.
Hadde KV fortalt at han observerte en ufo, ville jeg trodd mer på han, enn når han forteller om enorme lydmessige forbedringer fra en kabel til 100000kr til en kabel til 200000kr ;D
http://no.wikipedia.org/wiki/Impedans
 
K

knutinh

Gjest
LANDSLYTTERSTEVNET!

Soundproof skrev:
Men når folk lever av å få penger fra meg og andre, eller går god for dem som gjør det, så er det helt i orden å forlange beviser.
Kvakksalverloven er fjernet i Norge. Kimbers innledende avsnitt på side 26 i FIDELITY 28 kunne vært anmeldt under kvakksalverloven (de mener å ha funnet ut at fargen på kabelen er avgjørende for lyden, og anbefaler klar kabel for negativ og hvit kabel for positiv kobling; i tillegg er det tydelig at de nå er usikre på sine øvrige farger i sortimentet.)

Slikt er det jo greit å få dokumentert.
Forbrukerombudet har i rettledningen til kjøpsloven lagt ved et krav om at alle som selger en vare (f.eks hudkrem) selv er ansvarlig for at alle påstander om fordeler ved produktet er dokumentert når reklamen sendes ut. Dermed er det ikke holdbart å gjemme seg bak påstander om at bikkja åt rapporten eller at all kunnskapen er hemmelig. Det betyr at hvis en kabelprodusent påstår at en kabel gir deg bedre lyd (enn velfungerende billigkabel) så har han et forklaringsproblem dersom slik dokumentasjon ikke finnes, det er ikke kjøperens eller skeptikerens problem...

-k
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
knutinh skrev:
Perioden fra 1986 til 2007 har i mine øyne gitt skuffende få vitenskaplige revolusjoner innen hifi, og fryktelig mye usant pjatt fra kommersielle aktører.
Det kan sikkert stemme, men likevel vil jeg hevde at produktutviklere i denne perioden har blitt flinkere til å omsette kjente forskningsresultater til praktiske løsninger. I 1986 var det mye "barnesykdommer" i de første CD-spillerne som gjennom produktutvikling har blitt borte eller i det minste er sterkt redusert i forhold til effekten på det reproduserte lydbildet.

Det skal likevel ikke underslås at produktutviklingen har hatt to hovedretninger:
* Den ene har søkt å forbedre kvaliteten gjennom å lage bedre løsninger, altså kvalitetsdrevet og nyskapende, men også med mer kostbare løsninger som resultat.
* Den andre for å gjøre det rimeligere å produsere kjente løsninger, altså kostnadsdrevet og lite nyskapende, men trekker veksler på den kvalitetsdrevne produktutviklingen i etterkant.

Dette gjør at det i det store og hele er slik at de kostbare løsningene gjerne er noe bedre enn de billige, men når en teknologi (f.eks. avspillingsteknologi for CD-plater) modner vil forbedringspotensialet bli stadig mindre og de kvalitative forskjellene mellom billige og dyre produkter vil minske).

Og når det gjelder kabler for reproduksjon av analog audio, så kan jeg knapt tenke meg noen teknologi som er mer moden og mindre komplisert.
 
B

Back_Door

Gjest
Jurassic skrev:
Back_Door skrev:
knutinh skrev:
nb skrev:
Kanskje poenget hadde kommet klarere frem om lederen hadde handlet f.eks om Ufoer? Det er garantert flere som tror på Ufoer enn fjonge HiFi-kabler, ergo må det jo være slik? Det er også slik at de aller fleste som virkelig interesserer seg for Ufoer enten tror de finnes, har sett de eller blitt borført av de, og alle som har opplevd det synes folk som stiller seg noe uforstående til påstandene er sneversynte og mangler et åpent sinn.
Jeg har tatt dette poenget fram tidligere, men av en eller annen grunn blir noen fryktelig fornærmet over å bli satt i bås med ufo-tilhengere.

Jeg finner det snålt at man kan bli dødelig fornærmet over at rasjonalister ikke blindt godtar alle utsagn om kabler, men samtidig kan "se ned på" eller føle seg hevet over ufo-tilhengere.

I begge tilfeller er det fenomener som ikke har blitt påvist.

-k
Synes faktisk analogien med ufo er upassende.
Jeg synes fenomenet ufo er langt mer troverdig enn at man skal måtte bruke f.eks. 200000 kr på kabler for å sikre at et signal overføres uforandret mellom forsterker og høyttaler ;)
Ren sannsynlighetsberegning tilsier nemlig at vår planet neppe er den eneste i universet som har de riktige betingelser for liv.. At da andre sivilisasjoner har en teknologi som er svært mye mer utviklet og avansert enn vår, er også sannsynlig. Dermed kan besøk fra verdensrommet ikke totalt avvises.
Hadde KV fortalt at han observerte en ufo, ville jeg trodd mer på han, enn når han forteller om enorme lydmessige forbedringer fra en kabel til 100000kr til en kabel til 200000kr ;D
http://no.wikipedia.org/wiki/Impedans
Takker for linken til kunnskap! Kan likevel ikke se at den linken gir verifikasjon til behovet for disse ekstremt dyre kabler?
 
K

kbwh

Gjest
Du er ved det jeg oppfatter som kjernen i debatten i ditt siste innlegg, val.

fidelity forkynner. Det holder ikke for meg.

roffe, jeg var upresis og enkel ja, men vil en jøde/kristen/muslim gå med på at Gud er lovmessig underlagt universet han har skapt?
 
K

knutinh

Gjest
Back_Door skrev:
knutinh skrev:
nb skrev:
Kanskje poenget hadde kommet klarere frem om lederen hadde handlet f.eks om Ufoer? Det er garantert flere som tror på Ufoer enn fjonge HiFi-kabler, ergo må det jo være slik? Det er også slik at de aller fleste som virkelig interesserer seg for Ufoer enten tror de finnes, har sett de eller blitt borført av de, og alle som har opplevd det synes folk som stiller seg noe uforstående til påstandene er sneversynte og mangler et åpent sinn.
Jeg har tatt dette poenget fram tidligere, men av en eller annen grunn blir noen fryktelig fornærmet over å bli satt i bås med ufo-tilhengere.

Jeg finner det snålt at man kan bli dødelig fornærmet over at rasjonalister ikke blindt godtar alle utsagn om kabler, men samtidig kan "se ned på" eller føle seg hevet over ufo-tilhengere.

I begge tilfeller er det fenomener som ikke har blitt påvist.

-k
Synes faktisk analogien med ufo er upassende.
Jeg synes fenomenet ufo er langt mer troverdig enn at man skal måtte bruke f.eks. 200000 kr på kabler for å sikre at et signal overføres uforandret mellom forsterker og høyttaler ;)
Ren sannsynlighetsberegning tilsier nemlig at vår planet neppe er den eneste i universet som har de riktige betingelser for liv.. At da andre sivilisasjoner har en teknologi som er svært mye mer utviklet og avansert enn vår, er også sannsynlig. Dermed kan besøk fra verdensrommet ikke totalt avvises.
Hadde KV fortalt at han observerte en ufo, ville jeg trodd mer på han, enn når han forteller om enorme lydmessige forbedringer fra en kabel til 100000kr til en kabel til 200000kr ;D
Jeg tror du misser poenget som jeg prøver å få fram. Siden ingen andre tar det heller så ligger sannsynligvis feilen i avsender ;-)

De som tror på dyre/eksotiske kabler har sin overbevisning og krever ikke bare å bli behandlet med respekt, men også tilsynelatende at de som er skeptisk skal godta vitneutsagn og "slutte å være kritiske".

De som tror at de har blitt strålt opp av små grønne menn er sannsynligvis minst like overbevist, og ønsker at vi andre skal behandle dem med respekt og godta vitneutsagnet deres som fakta.

Dersom kabel-entusiastene stiller disse kravene om hvordan de skal bli behandlet, men samtidig ikke er villige til å gjøre det samme ovenfor UFO-sekter så har vi avslørt en stor forskjell mellom liv og lære. Kabel-entusiastene kan hevde at "forskjell mellom kabler som måler likt er utrolig mye mer sannsynlig enn at Reidun ble utsatt for seksuelle eksperimenter av en skapning på 1.20m mens hun svevde 200m over bakken", men det forutsetter en vurdering av sannsynlighet.

Siden kabel-entusiastene (i likhet med fanklubben for små grønne menn) ikke greier å skaffe til veie argumentasjon eller empiri som sannsynliggjør at de hører disse forskjellene så blir det fryktelig vanskelig for oss andre å vurdere sannsynligheten for disse opp mot hverandre. Vi kan gjøre noen overslag vha fysikk eller andre vitenskaper, men det blir nødvendigvis endel usikkerhet.

Derfor mener jeg at både tilhengere av esoteriske kabler og de som tror på små grønne menn bør behandles med samme respekt som vi bør behandle alle med, og de bør også behandle hverandre med respekt. Ingen av dem har dog krav på at utenforstående tar noe de sier for god fisk hvis de ikke en gang tar seg bryet med å framstille beviser eller argumentasjon som tilfredsstiller milde krav til vitenskaplighet.

I tilfellet små grønne menn ville en (eller flere uavhengige) teknisk gode videoer som ikke enkelt lar seg forklare med forfalskning være relevant. For kabler ville en blindtest som søker å fjerne potensielle andre påvirkninger enn lyd være relevant.

-k
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Back_Door skrev:
knutinh skrev:
nb skrev:
Kanskje poenget hadde kommet klarere frem om lederen hadde handlet f.eks om Ufoer? Det er garantert flere som tror på Ufoer enn fjonge HiFi-kabler, ergo må det jo være slik? Det er også slik at de aller fleste som virkelig interesserer seg for Ufoer enten tror de finnes, har sett de eller blitt borført av de, og alle som har opplevd det synes folk som stiller seg noe uforstående til påstandene er sneversynte og mangler et åpent sinn.
Jeg har tatt dette poenget fram tidligere, men av en eller annen grunn blir noen fryktelig fornærmet over å bli satt i bås med ufo-tilhengere.

Jeg finner det snålt at man kan bli dødelig fornærmet over at rasjonalister ikke blindt godtar alle utsagn om kabler, men samtidig kan "se ned på" eller føle seg hevet over ufo-tilhengere.

I begge tilfeller er det fenomener som ikke har blitt påvist.

-k
Synes faktisk analogien med ufo er upassende.
Jeg synes fenomenet ufo er langt mer troverdig enn at man skal måtte bruke f.eks. 200000 kr på kabler for å sikre at et signal overføres uforandret mellom forsterker og høyttaler ;)
Ren sannsynlighetsberegning tilsier nemlig at vår planet neppe er den eneste i universet som har de riktige betingelser for liv.. At da andre sivilisasjoner har en teknologi som er svært mye mer utviklet og avansert enn vår, er også sannsynlig. Dermed kan besøk fra verdensrommet ikke totalt avvises.
Hadde KV fortalt at han observerte en ufo, ville jeg trodd mer på han, enn når han forteller om enorme lydmessige forbedringer fra en kabel til 100000kr til en kabel til 200000kr ;D
Nå er du inne på økonomi, og her er det andre regler som gjelder enn fysikk. Nå er vi mer inne på min hjemmebane, selv om jeg ofte lurer på hvorfor jeg ikke fortsatte innen fysikken, hvor jeg egentlig hadde et større talent. Men økonomi er vel nettop grunnen til det valget.

Dersom en person lager en kabel og bruker la oss si 6 måneder på å utvikle den. Skal han leve et normalt liv må han da ha en slik sum for denne kabelen. Men grunnen til at Jorma laget denne kabelen var å bidra til "The Swedish Statement", hvor bestillingen var å utvikle en bedre kabel enn Jorma Design No. 1, som var den gamle toppmodellen. Kostnader skulle ikke være noen hindring. Som han sier så ville denne kabelen bli så dyr at han regnet med at ingen ville kjøpe den.

Men det han ikke tenkte på er at det finnes mennesker som skal ha det aller beste, og de er så velstående at pris er ingen hindring. Om dette er de beste kablene som finnes skal jeg ikke utale meg om, jeg har ikke testet alle, men de er subjektivt uten tvil de beste jeg har testet.

Men markedet er nødvendigvis begrenset, så kablene blir neppe noen gang masseprodusert. Derfor holder prisen seg høy. Husk at i tillegg til produksjonsprisen kommer kostnader til markedsføring, salg, moms, arbeidsgiveravgift, lagerhold, frakt, egenkapitalavkastning, pensjon og forsikring, besøk hos Fidelity, pjatting på diskusjonsforum, osv osv.

Men disse kablene overfører neppe signaler uforandret de heller. Det er det ingen kabler som gjør.
 
J

Jurassic

Gjest
Back_Door skrev:
Jurassic skrev:
Back_Door skrev:
knutinh skrev:
nb skrev:
Kanskje poenget hadde kommet klarere frem om lederen hadde handlet f.eks om Ufoer? Det er garantert flere som tror på Ufoer enn fjonge HiFi-kabler, ergo må det jo være slik? Det er også slik at de aller fleste som virkelig interesserer seg for Ufoer enten tror de finnes, har sett de eller blitt borført av de, og alle som har opplevd det synes folk som stiller seg noe uforstående til påstandene er sneversynte og mangler et åpent sinn.
Jeg har tatt dette poenget fram tidligere, men av en eller annen grunn blir noen fryktelig fornærmet over å bli satt i bås med ufo-tilhengere.

Jeg finner det snålt at man kan bli dødelig fornærmet over at rasjonalister ikke blindt godtar alle utsagn om kabler, men samtidig kan "se ned på" eller føle seg hevet over ufo-tilhengere.

I begge tilfeller er det fenomener som ikke har blitt påvist.

-k
Synes faktisk analogien med ufo er upassende.
Jeg synes fenomenet ufo er langt mer troverdig enn at man skal måtte bruke f.eks. 200000 kr på kabler for å sikre at et signal overføres uforandret mellom forsterker og høyttaler ;)
Ren sannsynlighetsberegning tilsier nemlig at vår planet neppe er den eneste i universet som har de riktige betingelser for liv.. At da andre sivilisasjoner har en teknologi som er svært mye mer utviklet og avansert enn vår, er også sannsynlig. Dermed kan besøk fra verdensrommet ikke totalt avvises.
Hadde KV fortalt at han observerte en ufo, ville jeg trodd mer på han, enn når han forteller om enorme lydmessige forbedringer fra en kabel til 100000kr til en kabel til 200000kr ;D
http://no.wikipedia.org/wiki/Impedans
Takker for linken til kunnskap! Kan likevel ikke se at den linken gir verifikasjon til behovet for disse ekstremt dyre kabler?
Linken gir ikke verifikasjon til behovet for ekstremt dyre kabler.
Hadde den setningen din i bakhodet når jeg la inn linken:Jeg synes fenomenet ufo er langt mer troverdig enn at man skal måtte bruke f.eks. 200000 kr på kabler for å sikre at et signal overføres uforandret mellom forsterker og høyttaler ;)

Har dere sett på kilo/liters pris på kvinners kremer, parfymer og sminker?
Det er noe som bør engasjere mer enn kabelpriser etter min mening.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Valentino skrev:
roffe, jeg var upresis og enkel ja, men vil en jøde/kristen/muslim gå med på at Gud er lovmessig underlagt universet han har skapt?
Vel, jeg ser ikke helt hva det har med parallellene mellom hifi og religion å gjøre. Gudebegrepet i disse religionene er jo spesielt og på ingen måte uttømmende for begrepet religion.
Jeg har imidlertid diskutert med kristne dette med at Gud ihht. kristendommen har skapt menneskene med fri vilje og i sitt bilde. Det betyr i prinsippet at Gud har overført en del av sin makt til menneskene og at Gud dermed har tatt en beslutning om at verden også er styrt av menneskene. Det betyr imidlertid ikke at Gud er underlagt menneskene eller sitt eget skaperverk. Det betyr bare at Gud har avgitt en nærmest forvaltningsmessig makt til menneskene og har til dels bundet seg selv til å ikke blande seg inn, siden det ville underminere hele prinsippet om fri vilje. Kan Gud begå feil? I prinsippet, ja. Det er ingenting ved det å være allstedsnærværende og allmektig som tilsier at Gud alltid tar fornuftige beslutninger, selv om Gud i prinsippet har tilgang på all informasjon.
 
K

kbwh

Gjest
BT skrev:
Snickers-is skrev:
I lyset av selve grunnlaget for denne debatten, samt KV sitt ståsted der han i likhet med en rekke andre til stadighet blir kritisert for å hevde ting uten å vise særlig interesse for å kontrollere om påstandene har rot i virkeligheten finner jeg Jorma-artikkelen noe spesiell. Dette omhandler en mann som så vidt jeg forstår lever av å selge kabler til hifi-utstyr, svært kostbare sådanne. Hans bakgrunn skal på en måte, om man skal tro artikkelen, også være grunnlaget for at han rent teknisk er i stand til å lage kabler som er spesielt godt egnet til formålet. Med andre ord, artikkelen mer enn antyder at det i det store og hele skal være en god slump fornuft i Jorma-kablene og liten grad av "x-faktor".

Allikevel, til tross for at servietten under middagen åpenbart har vært brukt til å forklare spesielle teknikker og grunnleggende teorier, er artikkelen kjemisk fri for konkret info om kablene. Hvorfor? Dette altså i et blad der redaktøren, som også er forfatter av artikkelen, bruker slederplass til å heve seg over de med en eller annen form for teknisk bakgrunn...
Det unge Koski tydeligvis er opptatt av er skjerming av kabelene, og at han hadde med seg kunnskap om slikt fra sin forrige jobb må vel være greit forklart. At magnetfelt påvirker strømmen i en kabel er vel teknologi og ikke x-faktor? Så vidt jeg har skjønt er han også opptatt av renhet i metallet i lederne. Det er vel heller ikke mye x-faktor?
X-faktoren er neppe Koskis bidrag, nei.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jurassic skrev:
Har dere sett på kilo/liters pris på kvinners kremer, parfymer og sminker?
Det er noe som bør engasjere mer enn kabelpriser etter min mening.
Vi kan vel også legge til fyrverkeri og flaskevann også, men på et hififorum synes jeg det er helt naturlig at disse tingene kommer i bakgrunnen i forhold til kabeldebattene.

Jeg vil understreke et banalt faktum som man synes å glemme i disse debattene:
Kabler er helt nødvendige i et hifi-oppsett. Derfor er de uhyre viktige. Det er mange andre remedier som selges i forbindelse med hifi som i mye større grad enn kabler burde underlegges et kritisk blikk. Jeg skjønner derfor at kabeldiskusjonene engasjerer så mye som de gjør.
Det jeg kanskje ikke har full forståelse av er hvorfor noen nærmest tar det personlig at man anvender vitenskap når man debatterer kabler. Det er jo stort sett akseptert når det gjelder design av CD-spillere, forsterkere og høyttalere...
 
K

kbwh

Gjest
roffe skrev:
Valentino skrev:
roffe, jeg var upresis og enkel ja, men vil en jøde/kristen/muslim gå med på at Gud er lovmessig underlagt universet han har skapt?
Vel, jeg ser ikke helt hva det har med parallellene mellom hifi og religion å gjøre. Gudebegrepet i disse religionene er jo spesielt og på ingen måte uttømmende for begrepet religion.
Jeg har imidlertid diskutert med kristne dette med at Gud ihht. kristendommen har skapt menneskene med fri vilje og i sitt bilde. Det betyr i prinsippet at Gud har overført en del av sin makt til menneskene og at Gud dermed har tatt en beslutning om at verden også er styrt av menneskene. Det betyr imidlertid ikke at Gud er underlagt menneskene eller sitt eget skaperverk. Det betyr bare at Gud har avgitt en nærmest forvaltningsmessig makt til menneskene og har til dels bundet seg selv til å ikke blande seg inn, siden det ville underminere hele prinsippet om fri vilje. Kan Gud begå feil? I prinsippet, ja. Det er ingenting ved det å være allstedsnærværende og allmektig som tilsier at Gud alltid tar fornuftige beslutninger, selv om Gud i prinsippet har tilgang på all informasjon.
Jeg har uthevet og markert rødt for understreke poenget mitt i min diskusjon med val.
 
K

knutinh

Gjest
Jurassic skrev:
Har dere sett på kilo/liters pris på kvinners kremer, parfymer og sminker?
Det er noe som bør engasjere mer enn kabelpriser etter min mening.
Som noen skrev nylig om kabler vs akustikk: det engasjerer mindre fordi det er så få som står fram og sier at de har magiske, kvasifysiske egenskaper som ikke lar seg etterprøve med å gi en gruppe Aloe Vera krem, mens den andre gruppen får esel-fett i nøytralt merkede beholdere, og så observere hvordan huden (og brukernes fornøydhet) evt avviker fra hverandre.

Uten den ringeste aning om temaet: Er det noen forum i Norge med 6000 medlemmer hvor folk krangler så fillene fyker og er innpå greske filosofer og vitenskapskritikk for å "bevise" at hudkrem til noen tusen kr kiloen er bedre enn solkrem for å tilføre fuktighet?

Jeg har aldri opplevd at personer i min nære omgangskrets som bruker slike kremer har hatt et stort behov for å forsvare sine innkjøp med vitenskaplige argumenter. Hvis jeg har spurt om hvorfor de kjøper akkurat det merket har svaret stort sett vært "fordi jeg kan og har råd til det" uten at Aristoteles har vært trukket fram i det hele tatt.

-k
 

esl

Medlem
Ble medlem
03.09.2003
Innlegg
33
Antall liker
0
Takk for lang og god tråd! Jeg er hjertens enig med trådstarter her, og synes det er godt å se at andre reagerer som jeg selv gjorde da jeg leste siste nummer. Fra min side sett har jeg, som sikkert de fleste her, oppfattet Fidelitys blomstrende språk og litt vel store adjektiver i ny og ne som et velment forsøk på å gjøre stoffet underholdene og lesverdig. At troverdigheten til skibentene selvsagt blir så som så når de hører "enorme forskjeller som bringer lyden opp mange klasser" ved å skifte en kabel, - er et problem for dem mer enn for meg som leser. Men når redaktøren så tydelig og direkte misstenkeliggjør og henger ut alle de som tør å avsløre at keiseren tidvis er splitter naken, i en bransje som generelt sliter med et stort troverdighetsproblem; da er nok nok! Skammelig synes jeg det er, og han burde her og nå komme med en uforbeholden unnskylding!
Har for øvrig selv brukt mye penger på kabel, og hørt store forskjeller mer enn en gang,
men har over tid innsett at det skyldes det jeg ønsket å høre, mer enn hva jeg faktisk hørte. En digresjon i den forbindelse er at jeg savner litt den gode følelsen av å høre de ekstra små detaljene som bekreftet investeringen jeg just hadde gjort i ny interconnect. Ref Ibsen og livsløgn.... heldigvis er det nok å bruke penger på som faktisk gir forbedringer; nye høyttalere elelr en ny pickup, for å nevne to som kan gi "enorme og magiske forbedringer" ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Det jeg synes er litt synd er at mange skal slå ihjel påstandene til Fidelity uten å ha en gang lånt et lite øre de samme kablene selv.

Hadde noen sagt "-Jeg lånte et sett Jorma Prime i går, men kunne knapt høre forskjell på dem og mine egne kabler", så hadde jeg forstått det. Men det er jo ingen som skriver noe slikt.

Jeg prøvde jo disse kablene i eget oppsett før de ble omtalt i Fidelity. Jeg syntes da det subjektive resultatet var så oppsiktsvekkende at jeg forutså at her kom det til å komme sprengstoff i dette nummeret i forhold til denne debatten. Det skrev jeg også tidlig "FIDELITY 28"-tråden, før det kom på trykk, og fok vel ikke helt feil...
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn