Hva i helsike skriver FIDELITYs redaktør?

Status
Stengt for ytterligere svar.
P

Parelius

Gjest
Valentino skrev:
roffe skrev:
Valentino skrev:
roffe, jeg var upresis og enkel ja, men vil en jøde/kristen/muslim gå med på at Gud er lovmessig underlagt universet han har skapt?
Vel, jeg ser ikke helt hva det har med parallellene mellom hifi og religion å gjøre. Gudebegrepet i disse religionene er jo spesielt og på ingen måte uttømmende for begrepet religion.
Jeg har imidlertid diskutert med kristne dette med at Gud ihht. kristendommen har skapt menneskene med fri vilje og i sitt bilde. Det betyr i prinsippet at Gud har overført en del av sin makt til menneskene og at Gud dermed har tatt en beslutning om at verden også er styrt av menneskene. Det betyr imidlertid ikke at Gud er underlagt menneskene eller sitt eget skaperverk. Det betyr bare at Gud har avgitt en nærmest forvaltningsmessig makt til menneskene og har til dels bundet seg selv til å ikke blande seg inn, siden det ville underminere hele prinsippet om fri vilje. Kan Gud begå feil? I prinsippet, ja. Det er ingenting ved det å være allstedsnærværende og allmektig som tilsier at Gud alltid tar fornuftige beslutninger, selv om Gud i prinsippet har tilgang på all informasjon.
Jeg har uthevet og markert rødt for understreke poenget mitt i min diskusjon med val.
Tja, her går vi fra Fidelitys himmelske musikk til Guds allmakt. Samtalens veier er uransakelige! Men bare for å kunne få avklart Valentinos problematikk, så er å si at den hadde sin zenith i senmiddelalderen, og inngikk som del i det som blir kalt universaliestriden (hovedsakelig en filosofisk debatt innen rammen av kristen teologi. Wilhelm Ockham (ca. 1280-1349) var en av de sentrale her, og hadde som forutsetning omnipotensprisnippet. Problematikken ser omtrent slik ut:

Det grunnleggende i Ockhams tenkning er omnipotensprinsippet og som i den religiøse tro er grunnet i Guds allmakt:

Jeg tror på Gud den allmektige fader.

Sannheten til denne setningen er ikke tilgjengelig for filosofien/vitenskapen.

Jeg sier (sa Ockham): man kan ikke vite at Gud er allmektig. Dette kan man bare tro.

Gud er fri, ubundet og forutsetningsløs i sin skapning. Skapelse og frelse er Guds frie handlinger, og det gies ikke noe svar på hvorfor disse handlinger utføres.
– På samme måte som Gud skaper det skapte, så kan han gjøre med det som han vil.
– Dette fordi Gud ikke skylder noen noe som helst. Gud gjør det han gjør fordi han vil gjøre det, og ikke pga. noe annet.
– Det er godt og rettferdig fordi Gud har villet det.

Guds allmakt forstår han på denne måten:
a) Som absolutt makt;
Alt som ikke inneholder en kontradiksjon må tilskrives den Guddommelig allmakt.

b) Som ordnet makt;
Den synlige side av Guds allmakt, dvs. lovene i naturen og i frelseshistorien.

Guds makt forståes her under et dobbeltaspekt som har sitt juridiske opphav. En lovgiver er ikke selv underlagt den loven han gir, men kan endre den.

Derfor er den regelmessighet vi ser i naturen og historien ikke det fulle uttrykk for Guds allmakt og kunnen: Han kan også gjøre det annerledes.

Dette innebærer at alt ikke bare kunne ha vært annerledes, det kan også være annerledes. Alt det som er, er hverken nødvendig eller umulig, men kontigent (tilfeldig). Alt kan trekkes tilbake og skapes på en annen måte.

Verden er altså kontigent, et resultat av Guds frie vilje, som godt kan ville noe annet til enhver tid.
Guds allmakt medfører verdens kontigens (tilfeldighet).
Det virkelige som det faktiske (kritikk av form-tenkningen)
Dette fører til en radikalisering av forståelsen av Guds skapelse fra intet. Gud har ikke skapt verden utfra evige forbilder eller ideer (universalia, det allmenne), men skaper hver enkelt ting i sin individualitet og særegenhet. Verden er ikke eksemplarer av en evig vesensordning. Ethvert værende er derfor en enkeltting.

Det virkelige er det individuelle, det faktiske. Dette står i motsetning til formtenkningen, hvor formen var det virkelige og det individuelle ikke noe som uten videre var virkelig i form av virkeliggjort mht. dets form.

En trenger ikke lengre noe eget prinsipp for det individuelle. (tidligere var tingens materie et slikt prinsipp)

Endring av menneskets stilling i verden.
Thomas Aquinas:
Skapelsen var Guds selvmeddelelse og fremstilling utfra hans ideer. Mennesket kunne få innblikk i verdens orden, da det værende var erkjennbart i sin form (Guds idé).
Dermed får en fortrolighet og pålitielighet til denne verden gjennom innblikket i denne struktuer.

Ockham:
Også for Ockham er denne verden en Guds gave, men Guds godhet åpenbarer seg ikke først og fremst i det værendes forståbarhet. Denne verden kan ikke reduseres til noe som er tilgjengelig for den mennesekelige logikk.
Får dermed en tvil på denne verdens fornuftighet (forståelighet) som tilsvarer en desto større tillit til Guds nåde som også kan frelse de fordømte. Allmaktstroen blir dermed til en metafysikkkritikk.

Enkelt sagt: Noen innen kristendommen (universalistene) hevder at Gud på sett og vis er underlagt sitt eget skaperverk, som Eidsvollsmennen når de dro hjem til fjøsene etter litt grunnlovsskaping, mens andre (nominalistene, som Ockham) mente at Gud ikke var underlagt sitte eget skapeverk, som om Eidsvollsmennene hjemme i fjøset ikke selv var underlagt de lover de diketet, og på ethvert tidspunkt kunne dikte den på nytt.

Slik går historien, i det minste. Håper du har godt med malt, når du nå skal bruke helgen til å kontemplere Vår Herre, Valentino. Det litt artige er at den samme problematikk, som de troende filosofer her diskuterer, kommer igjen i mange avskygninger senere. Marx kan bli sett på som universalist i den betydning at kapitalen er et alment, ikke materielt prisnipp, som styrer/ordner den konkrete virkelighet vi lever i som enkeltindivider. Universalismens sannhet er markedet! Og da er vi nesten tilbake til kabler og priser og jeg vet neste ikke hva.
 
J

jb_rasmussen

Gjest
DET HER BEGYNDER AT GÅ I TYLD , HVAD I HELVEDE HAR GUD OG ALLE DE FILOSOFISKE BETRAKTNINGER, AT GØRE MED DER REDAKTØRS INLÆG OG BETRAKTNINGER OMKRING KABLERS INFLYDELSE PÅ DEN SAMLEDE LYDGENGIVELSE A ET MUSIK ANLÆG, KLIKKER DET ET ELL ANDET STED. HOLD JER TIL TEMAET.

mvh. Johnny
 
P

Parelius

Gjest
jb_rasmussen skrev:
DET HER BEGYNDER AT GÅ I TYLD , HVAD I HELVEDE HAR GUD OG ALLE DE FILOSOFISKE BETRAKTNINGER, AT GØRE MED DER REDAKTØRS INLÆG OG BETRAKTNINGER OMKRING KABLERS INFLYDELSE PÅ DEN SAMLEDE LYDGENGIVELSE A ET MUSIK ANLÆG, KLIKKER DET ET ELL ANDET STED. HOLD JER TIL TEMAET.

mvh. Johnny
Du har evig rett – selvom litt adspredelse holder humøret oppe.

Beklager.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
BT skrev:
<<Jeg prøvde jo disse kablene i eget oppsett før de ble omtalt i Fidelity. Jeg syntes da det subjektive resultatet var så oppsiktsvekkende at jeg forutså at her kom det til å komme sprengstoff i dette nummeret i forhold til denne debatten. Det skrev jeg også tidlig "FIDELITY 28"-tråden, før det kom på trykk, og fok vel ikke helt feil...>>

Som jeg nevnte tidligere, så ble egentlig ikke jeg heller så overasket over Fidelitys beskrivelser av en kabel til prisen av en ny bil, jeg undres bare over om det ikke er et snev av "keiserens nye klær" over det hele? ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.416
Antall liker
16.669
Sted
Østfold
Espen R skrev:
Jesus...hvor trang går det an å bli ? ::)
Det utsagnet representerer vel din holdning til meg og en rekke andre her. Det er vel neppe noe godt utgangspunkt for en saklig debatt.

Espen R skrev:
Det forskningsmodellene ikke gir svar på er HVORFOR is tilsvarende Norge x3 har forsvunnet i 2007. Fordi nedsmetlninga foregår mye reaskere enn selv de mest dystre prognosene har antydet, dette på tross av at det er mange forskere involvert over hele verden, som benytter seg av felles kunnskap og de kraftigste computere som finnes for beregninger av temperatur, havstrømmer, ozonlag osv.
Du kan ikke sammenlikne en beregningsmodell og et måleresultat. I kabelverdenen har vi måleresultatene å forholde oss til. Dersom en forsker ikke klarer å forutse hvordan kabelen låter basert på en forklaringsmodell betyr ikke det at han ikke kan måle de samme forskjellene som vi opplever.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.416
Antall liker
16.669
Sted
Østfold
val skrev:
nei mener ikke at Gud er teknologi. Har ingen mening om hva Gud er, men ettersom Guds eksistens ikke kan bevises har det ingen hensikt å forkynne Gud, og burde derfor være like tåpelig som å "tilbe" en kabel, eller være besatt av å fortelle om kabelens manglende lydmessige effekt
Gud er en felles betegnelse på den delen av vårt sjelsliv som går ut over vår forståelse. Begrepet er ofte personifisert og tillagt en rekke egenskaper, men felles for alle tolkninger er at begrepet representerer alt som overgår vår forstand.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Snickers-is skrev:
val skrev:
nei mener ikke at Gud er teknologi. Har ingen mening om hva Gud er, men ettersom Guds eksistens ikke kan bevises har det ingen hensikt å forkynne Gud, og burde derfor være like tåpelig som å "tilbe" en kabel, eller være besatt av å fortelle om kabelens manglende lydmessige effekt
Gud er en felles betegnelse på den delen av vårt sjelsliv som går ut over vår forståelse. Begrepet er ofte personifisert og tillagt en rekke egenskaper, men felles for alle tolkninger er at begrepet representerer alt som overgår vår forstand.
Her er vel hva som kan betegnes som kjernen i hele kabeldebatten... noen er troende, og vet! Mens andre er tvilende, og undres.. ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.416
Antall liker
16.669
Sted
Østfold
BT skrev:
Det unge Koski tydeligvis er opptatt av er skjerming av kabelene, og at han hadde med seg kunnskap om slikt fra sin forrige jobb må vel være greit forklart. At magnetfelt påvirker strømmen i en kabel er vel teknologi og ikke x-faktor? Så vidt jeg har skjønt er han også opptatt av renhet i metallet i lederne. Det er vel heller ikke mye x-faktor?

Du tar deg vel tid til en lytteprøve av kablene hans på Trondheimsmessa? Eller blir det like hektisk som tilfelle var i Stockholm?
At skjerming kan ha noe for seg stiller jeg ikke det minste tvil ved. Imidlertid burde det vel neppe være nødvendig for en kabel å øke prisen fra en tusenlapp til det 300-doble etter påføring av skjerm med mindre den er laget av ren gullfolie.

Når i tillegg bildene avslører at diskusjonen også har gått på det tekniske plan er det vel på sin plass å savne noe i artikkelen, er det ikke?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.416
Antall liker
16.669
Sted
Østfold
Valentino skrev:
Du er ved det jeg oppfatter som kjernen i debatten i ditt siste innlegg, val.

fidelity forkynner. Det holder ikke for meg.

roffe, jeg var upresis og enkel ja, men vil en jøde/kristen/muslim gå med på at Gud er lovmessig underlagt universet han har skapt?
Hvorfor begynnte jeg plutselig å tenke på filmen "The Matrix"? ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
4.704
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
... Imidlertid burde det vel neppe være nødvendig for en kabel å øke prisen fra en tusenlapp til det 300-doble etter påføring av skjerm med mindre den er laget av ren gullfolie.
...
Man for nokså mye gull for 300K kr ... har mer tro på folier av «innobtanium» ...

mvh
KJ
 
T

theStig

Gjest
Snickers-is skrev:
Hvorfor begynnte jeg plutselig å tenke på filmen "The Matrix"? ;D
Kanskje du tenkte på avstiving av høyttalerkabinetter? (10^42 ganger viktigere enn kabler by the way). ;D
 
K

kbwh

Gjest
Snickers-is skrev:
Valentino skrev:
Du er ved det jeg oppfatter som kjernen i debatten i ditt siste innlegg, val.

fidelity forkynner. Det holder ikke for meg.

roffe, jeg var upresis og enkel ja, men vil en jøde/kristen/muslim gå med på at Gud er lovmessig underlagt universet han har skapt?
Hvorfor begynnte jeg plutselig å tenke på filmen "The Matrix"? ;D
Vet ikke. Har ikke sett de filmene. Et hull i min almenndannelse.
 

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Innlegg
99
Antall liker
0
Snickers-is skrev:
val skrev:
nei mener ikke at Gud er teknologi. Har ingen mening om hva Gud er, men ettersom Guds eksistens ikke kan bevises har det ingen hensikt å forkynne Gud, og burde derfor være like tåpelig som å "tilbe" en kabel, eller være besatt av å fortelle om kabelens manglende lydmessige effekt
Gud er en felles betegnelse på den delen av vårt sjelsliv som går ut over vår forståelse. Begrepet er ofte personifisert og tillagt en rekke egenskaper, men felles for alle tolkninger er at begrepet representerer alt som overgår vår forstand.
Som jeg skulle sagt det selv Snickers .Meget bra bilde skrevet ned med Ord
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Fortizzimo skrev:
Snickers-is skrev:
val skrev:
nei mener ikke at Gud er teknologi. Har ingen mening om hva Gud er, men ettersom Guds eksistens ikke kan bevises har det ingen hensikt å forkynne Gud, og burde derfor være like tåpelig som å "tilbe" en kabel, eller være besatt av å fortelle om kabelens manglende lydmessige effekt
Gud er en felles betegnelse på den delen av vårt sjelsliv som går ut over vår forståelse. Begrepet er ofte personifisert og tillagt en rekke egenskaper, men felles for alle tolkninger er at begrepet representerer alt som overgår vår forstand.
Som jeg skulle sagt det selv Snickers .Meget bra bilde skrevet ned med Ord
Og slik sett var jo KV ærlig når han innledet lederen med: Engler, finnes de?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det er alltid like underholdende å lese kabeldebatter :D

Fidelity sitt syn på kabler bør ikke oversaske noen, da de har hatt dette synet hele tiden.. Selv tilbake til EyeFi, L&B og Audio! På forsiden av blad nr 10 (2004) står det f.eks: "6 høyttalerkabler: Sensasjonell lydforbedring!". Det hadde vært mer overraskende om Fidelity etter 28 utgivelser hadde endret synpunketet på kablenes viktighet.

CD-spillere har blitt blindtestet i nr 19 med samme resultat som ublindt.. Til dere som krever blindtesting i Fidelity, så er det ikke alle lesere som ønsker dette. Det beste er kanskje å gjøre dette selv slik som ”Trompetnerd”, ”Smil”, ”Soedal” og ”Tralltrall” har gjort. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,5001.0/all.html
Da finner man ut hva som er viktigst for egene gullører. Det som er riktig for deg er ikke nødvendigvis riktig for meg!

Denne kommentaren fra hifi/kabelselger Geir Tømmervik i nr 18, side 42 er rå:
"Uten å bli sitert, så må jeg faktisk innrømme at nå låter det så bra at det blir meningsløst å diskutere kabelkvaliteten i dette anlegget" Og det er jævlig skarp og interessan observasjon, fordi når alle de viktige faktorene stemmer i et anlegg, så blir marginale kabelforskjeller underordnet. Hele kabelpakken min med Silk/Silspeak koster cirka kr 10- 15000 avv et anlegg/lytterom som nærmer seg en million, og utgjør således bare 1- 2% av totalsummen. Slå den, du!

Kanskje det finnes flere veier til Rom og et godt lytterom er en god start på veien ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.416
Antall liker
16.669
Sted
Østfold
Valentino skrev:
Snickers-is skrev:
Valentino skrev:
Du er ved det jeg oppfatter som kjernen i debatten i ditt siste innlegg, val.

fidelity forkynner. Det holder ikke for meg.

roffe, jeg var upresis og enkel ja, men vil en jøde/kristen/muslim gå med på at Gud er lovmessig underlagt universet han har skapt?
Hvorfor begynnte jeg plutselig å tenke på filmen "The Matrix"? ;D
Vet ikke. Har ikke sett de filmene. Et hull i min almenndannelse.
Det handler vel i meget korte trekk om å ha evner som gjør en i stand til å bryte naturens lover.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Snickers-is skrev:
Valentino skrev:
Snickers-is skrev:
Hvorfor begynnte jeg plutselig å tenke på filmen "The Matrix"? ;D
Vet ikke. Har ikke sett de filmene. Et hull i min almenndannelse.
Det handler vel i meget korte trekk om å ha evner som gjør en i stand til å bryte naturens lover.
Oj. Tror jeg må se filmen en gang til. Jeg trodde den handlet om en fiks ide om at verdenen vi lever i faktisk ikke er ekte, kun en virtuell verden kontrollert av et avansert dataprogram med direkte aksess til virkelighetsoppfatningen til alle mennesker, og at verden faktisk er styrt av maskiner. I en slik verden vil man vel neppe snakke om "naturlover". Den forklarer også godt hvorfor alt smaker som kylling... ;)
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
knutinh skrev:
Siden kabel-entusiastene (i likhet med fanklubben for små grønne menn) ikke greier å skaffe til veie argumentasjon eller empiri som sannsynliggjør at de hører disse forskjellene så blir det fryktelig vanskelig for oss andre å vurdere sannsynligheten for disse opp mot hverandre. Vi kan gjøre noen overslag vha fysikk eller andre vitenskaper, men det blir nødvendigvis endel usikkerhet.
Når to eller flere høyrer akkurat de samme forskjellene på kabler, gir det mere sikrere viten enn en som ikke måler forskjell på kabler og så hevder at de ikke er forskjell på kablene.

"Vitenskap" har grunnlag i etterprøvbarhet. Etterprøvbarheten kan like godt være kvalitativ som kvantitativ. Hvorvidt dataen er kvalitative eller kvantitative er mindre betydning for objektivitetskriteriet er oppfyllt innen for det som kalles "vitenskap".
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.191
Antall liker
508
Sted
Flekkerøy
frans: du har missforstått. Det er ingen som hevder det ikke er mulig å måle forskjeller på kabler. Spørsmålet er om det som oppleves når en bytter kabler er et resultat av hørselen eller om vi blir lurt av andre sanser.

Derfor ABX blindtest...
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
novgarod skrev:
Snickers-is skrev:
val skrev:
nei mener ikke at Gud er teknologi. Har ingen mening om hva Gud er, men ettersom Guds eksistens ikke kan bevises har det ingen hensikt å forkynne Gud, og burde derfor være like tåpelig som å "tilbe" en kabel, eller være besatt av å fortelle om kabelens manglende lydmessige effekt
Gud er en felles betegnelse på den delen av vårt sjelsliv som går ut over vår forståelse. Begrepet er ofte personifisert og tillagt en rekke egenskaper, men felles for alle tolkninger er at begrepet representerer alt som overgår vår forstand.
Her er vel hva som kan betegnes som kjernen i hele kabeldebatten... noen er troende, og vet! Mens andre er tvilende, og undres.. ;)
kabelagnostiker med andre ord!
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Snickers-is skrev:
val skrev:
nei mener ikke at Gud er teknologi. Har ingen mening om hva Gud er, men ettersom Guds eksistens ikke kan bevises har det ingen hensikt å forkynne Gud, og burde derfor være like tåpelig som å "tilbe" en kabel, eller være besatt av å fortelle om kabelens manglende lydmessige effekt
Gud er en felles betegnelse på den delen av vårt sjelsliv som går ut over vår forståelse. Begrepet er ofte personifisert og tillagt en rekke egenskaper, men felles for alle tolkninger er at begrepet representerer alt som overgår vår forstand.
og det trenger heller ikke å forklares/bevises at Gud eller Guds gjerninger eksisterer, noe som er praktisk om man skal forkynne Guds ord, i tillegg kan man tolke Guds ord omtrent slik man ønsker, enten ordrett eller i bilder som må tydes og det hele blir fryktelig svevende....
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Ivaols skrev:
frans: du har missforstått. Det er ingen som hevder det ikke er mulig å måle forskjeller på kabler. Spørsmålet er om det som oppleves når en bytter kabler er et resultat av hørselen eller om vi blir lurt av andre sanser.

Derfor ABX blindtest...
Det er vel noe som heter at "dersom en løgn gjentas mange nok ganger, blir den en etablert sannhet". Tenker da på ABX-metoden som eneste metode til å skaffe vitenskaplig kunnskap.
 
K

knutinh

Gjest
frans skrev:
Ivaols skrev:
frans: du har missforstått. Det er ingen som hevder det ikke er mulig å måle forskjeller på kabler. Spørsmålet er om det som oppleves når en bytter kabler er et resultat av hørselen eller om vi blir lurt av andre sanser.

Derfor ABX blindtest...
Det er vel noe som heter at "dersom en løgn gjentas mange nok ganger, blir den en etablert sannhet". Tenker da på ABX-metoden som eneste metode til å skaffe vitenskaplig kunnskap.
Kan du så vise på hvilken måte Fidelitys redaktør innhenter vitenskaplig kunnskap om kabler?

Kan du forklare oss andre hvordan du mener at en vilkårlig forumdebattants opplevelse av en kabel er vitenskap, uansett metodikk?

Kan du forklare hvorfor testpersoner i kontrollerte testeri enkelte tilfeller har vist at fargen på høyttaleren er viktigere enn lyden for testpersonens bedømmelse av lyd, men at man samtidig kan stole blindt på seende lytting?

På hvilken måte anbefaler du så å klare opp en usikkerhet rundt hvorvidt f.eks grønn tusj langs CD-kanten gir lydmessig forskjell på en vitenskaplig måte?

Det finnes en anselig mengde mennesker som faktisk hevder at jorden blir besøkt av små grønne menn daglig, og at de har blitt strålt opp for utførende seksuell eksperimentering. Synes du at en slik påstand er for latterlig til å diskutere? Synes du at det er greit å være skeptisk? Mener du at påstanden er bevist idet flere enn en person kommer med den?

Det finnes vel mange slags løgner, og jeg er helt enig med deg i at hifi-verdenen florerer av slike.

-k
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.654
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....hvorfor tas alt som ikke er forenlig med ens egen tro på kabler som et direkte personlig angrep av enkelte her inne....?? Er vi ikke større enn at vi kan godta at noen har andre meninger enn oss selv?? Og hva Gud, grønne menn har med saken å gjøre aner jeg ikke...MEN , det å TRO på kabler eller ikke kan ikke bestandig verifiseres i matematisk formler...Selvom det hadde passet enkelte her inne å fått ALT inn i ligninger og formler... Da trives jeg mye bedre med det jeg ikke kan forklare til enhver tid, men som jeg TROR er der...Det være seg Gud,kabler og mye annet.. Livet er kort nok, og til tider kjedelig nok, om en ikke skal ha det forklart i "hue og ræva"...Lenge leve det som bare ER, men som ikke sees eller nødvendigvis kan forklares med matematikk eller fysikk...

Og for de av dere som liker å sjonglere med ord... Hva er musikkens SJEL ?? Gi meg en matematisk formel på det...
 
K

knutinh

Gjest
HCS skrev:
....hvorfor tas alt som ikke er forenlig med ens egen tro på kabler som et direkte personlig angrep av enkelte her inne....?? Er vi ikke større enn at vi kan godta at noen har andre meninger enn oss selv??
Folk må få tro hva de vil og behandles med respekt uansett
Og hva Gud, grønne menn har med saken å gjøre aner jeg ikke...
Ser du det virkelig ikke? De TROR også, noen av dem er temmelig overbevist, men de har ikke vitenskaplige beviser og troen deres er ikke allment akseptert i samfunnet. Ved å bli tydelig indignert over å bli satt i bås med disse viser man tydelig at man selv har store problemer med å akseptere andre trosretninger, å mene at troen på eksotiske kablers saliggjørende virkning på en eller annen måte er mer "rasjonelt" enn å tro at man ble eksperimentert på av E.T. natt til å i går.

MEN , det å TRO på kabler eller ikke kan ikke bestandig verifiseres i matematisk formler...Selvom det hadde passet enkelte her inne å fått ALT inn i ligninger og formler... Da trives jeg mye bedre med det jeg ikke kan forklare til enhver tid, men som jeg TROR er der...Det være seg Gud,kabler og mye annet.. Livet er kort nok, og til tider kjedelig nok, om en ikke skal ha det forklart i "hue og ræva"...Lenge leve det som bare ER, men som ikke sees eller nødvendigvis kan forklares med matematikk eller fysikk...
Du trenger veldig få formler for å ta en blindtest.
Og for de av dere som liker å sjonglere med ord... Hva er musikkens SJEL ?? Gi meg en matematisk formel på det...
Det er for filosofisk for meg, jeg aner ikke.

Men jeg har en viss ide om at stereoanlegget mitt heller ikke aner det, det spiller bare av den musikken jeg ber den om, forhåpentligvis med så få skavanker som mulig.

-k
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.654
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
knutinh skrev:
HCS skrev:
....hvorfor tas alt som ikke er forenlig med ens egen tro på kabler som et direkte personlig angrep av enkelte her inne....?? Er vi ikke større enn at vi kan godta at noen har andre meninger enn oss selv??
Folk må få tro hva de vil og behandles med respekt uansett
Og hva Gud, grønne menn har med saken å gjøre aner jeg ikke...
Ser du det virkelig ikke? De TROR også, noen av dem er temmelig overbevist, men de har ikke vitenskaplige beviser og troen deres er ikke allment akseptert i samfunnet. Ved å bli tydelig indignert over å bli satt i bås med disse viser man tydelig at man selv har store problemer med å akseptere andre trosretninger, å mene at troen på eksotiske kablers saliggjørende virkning på en eller annen måte er mer "rasjonelt" enn å tro at man ble eksperimentert på av E.T. natt til å i går.

MEN , det å TRO på kabler eller ikke kan ikke bestandig verifiseres i matematisk formler...Selvom det hadde passet enkelte her inne å fått ALT inn i ligninger og formler... Da trives jeg mye bedre med det jeg ikke kan forklare til enhver tid, men som jeg TROR er der...Det være seg Gud,kabler og mye annet.. Livet er kort nok, og til tider kjedelig nok, om en ikke skal ha det forklart i "hue og ræva"...Lenge leve det som bare ER, men som ikke sees eller nødvendigvis kan forklares med matematikk eller fysikk...
Du trenger veldig få formler for å ta en blindtest.
Og for de av dere som liker å sjonglere med ord... Hva er musikkens SJEL ?? Gi meg en matematisk formel på det...
Det er for filosofisk for meg, jeg aner ikke.

Men jeg har en viss ide om at stereoanlegget mitt heller ikke aner det, det spiller bare av den musikken jeg ber den om, forhåpentligvis med så få skavanker som mulig.

-k

...det måtte være deg som svarte ja... Du har min fulle respekt for det du forfekter av blindtester osv...Og god underholdning samt læring til tider er det... Så hvis du sier at jeg ikke har respekt for deg bør du skaffe deg bedre briller...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.654
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
knutinh skrev:
HCS skrev:
....hvorfor tas alt som ikke er forenlig med ens egen tro på kabler som et direkte personlig angrep av enkelte her inne....?? Er vi ikke større enn at vi kan godta at noen har andre meninger enn oss selv??
Folk må få tro hva de vil og behandles med respekt uansett
Og hva Gud, grønne menn har med saken å gjøre aner jeg ikke...
Ser du det virkelig ikke? De TROR også, noen av dem er temmelig overbevist, men de har ikke vitenskaplige beviser og troen deres er ikke allment akseptert i samfunnet. Ved å bli tydelig indignert over å bli satt i bås med disse viser man tydelig at man selv har store problemer med å akseptere andre trosretninger, å mene at troen på eksotiske kablers saliggjørende virkning på en eller annen måte er mer "rasjonelt" enn å tro at man ble eksperimentert på av E.T. natt til å i går.

MEN , det å TRO på kabler eller ikke kan ikke bestandig verifiseres i matematisk formler...Selvom det hadde passet enkelte her inne å fått ALT inn i ligninger og formler... Da trives jeg mye bedre med det jeg ikke kan forklare til enhver tid, men som jeg TROR er der...Det være seg Gud,kabler og mye annet.. Livet er kort nok, og til tider kjedelig nok, om en ikke skal ha det forklart i "hue og ræva"...Lenge leve det som bare ER, men som ikke sees eller nødvendigvis kan forklares med matematikk eller fysikk...
Du trenger veldig få formler for å ta en blindtest.
Og for de av dere som liker å sjonglere med ord... Hva er musikkens SJEL ?? Gi meg en matematisk formel på det...
Det er for filosofisk for meg, jeg aner ikke.

Men jeg har en viss ide om at stereoanlegget mitt heller ikke aner det, det spiller bare av den musikken jeg ber den om, forhåpentligvis med så få skavanker som mulig.

-k
...så hva TROR du på av ting du IKKE kan bevise ? Og hva er det med deg og diverse eksprimenter du nevner til stadighet ? Er det din obsøkne måte å vise at andre som tror dette ikke vet bedre eller hva vil du frem til siden det stadig er EKSPRIMENTERINGEN av disse utenomjordiske du nevner ????


Hva skal jeg med FORMLER for en blind test? For meg er musikk en opplevelse, en del av veien mot det å ha en HELHETLIG glede i livet..Og da er ikke ligninger og formler det jeg bryr meg om. De har jeg nok av på jobb,....


For filosofisk ?? Javel.... For meg er det nettopp gleden , filosofien av det å unders, ikke forstå, men å nyte musikken med det lille jeg har av utstyr og mine ører små...Da betyr ikke KV sine betrakninger all verden, men de er en artig lesning og tas for det de er: UNDERHOLDNING...
 
K

knutinh

Gjest
HCS skrev:
Så hvis du sier at jeg ikke har respekt for deg bør du skaffe deg bedre briller...
Jeg har aldri sagt det. Jeg har sagt at dersom noen ikke respekterer og umiddelbart tror på at Lars Olsen i nabohuset ble strålt opp og utsatt for rektalprober av grønne menn i trang trikot i hele natt, så kan jeg vanskelig se at de samme kan kreve av meg at jeg respekterer og umiddelbart tror på deres vitnesbyrd angående hifikabler.

Jeg prøver dog å behandle begge grupper med respekt fordi jeg tror at det er en bra ting, og mange av de tingene som hifi-interesserte sier er interessante og tildels sannsynlige. Jeg protesterer først og fremst mot inntrykket av at enhver skepsis mot vitnesbyrd er ondsinnet teknolog-propaganda, når samme personer gjerne kan behandle alle mine utsagn med all verdens skepsis.

HCS skrev:
Og hva er det med deg og diverse eksprimenter du nevner til stadighet ? Er det din obsøkne måte å vise at andre som tror dette ikke vet bedre eller hva vil du frem til siden det stadig er EKSPRIMENTERINGEN av disse utenomjordiske du nevner ????
Ganske enkelt fordi mange holder eksistensen av utenomjordisk liv for svært sannsynlig. For å få et eksempel som har den nødvendige graden av skepsis blant folk flest er jeg nødt til å ta med faktoren at de besøker oss og stråler opp. Dessuten er det tilstrekkelig mange som hevder seg utsatt for nettopp det.
Hva skal jeg med FORMLER for en blind test?
?? Du kritiserer meg for å være formel-fiksert, og når jeg viser at man ikke trenger stort til formler så er det også galt? Fortell meg hvordan jeg kan gjøre dagen din bedre.
.Da betyr ikke KV sine betrakninger all verden, men de er en artig lesning og tas for det de er: UNDERHOLDNING...
Bra. Og da er det vel ingen grunn til å hisse seg opp over at noen mener at underholdningen er pjatt, eller hva?

Blir du irritert dersom en kommentator i absolutt underholdning får kritikk for ikke å ha noen kompetanse på livet til Brad Pitt?

-k
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.654
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
knutinh skrev:
HCS skrev:
Så hvis du sier at jeg ikke har respekt for deg bør du skaffe deg bedre briller...
Jeg har aldri sagt det. Jeg har sagt at dersom noen ikke respekterer og umiddelbart tror på at Lars Olsen i nabohuset ble strålt opp og utsatt for rektalprober av grønne menn i trang trikot i hele natt, så kan jeg vanskelig se at de samme kan kreve av meg at jeg respekterer og umiddelbart tror på deres vitnesbyrd angående hifikabler.

Jeg prøver dog å behandle begge grupper med respekt fordi jeg tror at det er en bra ting, og mange av de tingene som hifi-interesserte sier er interessante og tildels sannsynlige. Jeg protesterer først og fremst mot inntrykket av at enhver skepsis mot vitnesbyrd er ondsinnet teknolog-propaganda, når samme personer gjerne kan behandle alle mine utsagn med all verdens skepsis.

HCS skrev:
Og hva er det med deg og diverse eksprimenter du nevner til stadighet ? Er det din obsøkne måte å vise at andre som tror dette ikke vet bedre eller hva vil du frem til siden det stadig er EKSPRIMENTERINGEN av disse utenomjordiske du nevner ????
Ganske enkelt fordi mange holder eksistensen av utenomjordisk liv for svært sannsynlig. For å få et eksempel som har den nødvendige graden av skepsis blant folk flest er jeg nødt til å ta med faktoren at de besøker oss og stråler opp. Dessuten er det tilstrekkelig mange som hevder seg utsatt for nettopp det.
Hva skal jeg med FORMLER for en blind test?
?? Du kritiserer meg for å være formel-fiksert, og når jeg viser at man ikke trenger stort til formler så er det også galt? Fortell meg hvordan jeg kan gjøre dagen din bedre.
.Da betyr ikke KV sine betrakninger all verden, men de er en artig lesning og tas for det de er: UNDERHOLDNING...
Bra. Og da er det vel ingen grunn til å hisse seg opp over at noen mener at underholdningen er pjatt, eller hva?

Blir du irritert dersom en kommentator i absolutt underholdning får kritikk for ikke å ha noen kompetanse på livet til Brad Pitt?

-k

Dagen er bra den , formler eller ikke... Og på enkelte områder er vi nok temmlig enige tror jeg. ;)

For å si det slik, bare Brad Pitt vet nok om Brad Pitt...Alt annet er vage antagelser mer eller mindre godt basert...


Og nå skal jeg gå å spise fårikål, det er foreløpig dagens beste underholdning... Og da er det ingen grunn til å hisse seg opp ...Det være seg KV eller andre ting mellom himmel og jord ;D
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
HCS skrev:
Og for de av dere som liker å sjonglere med ord... Hva er musikkens SJEL ?? Gi meg en matematisk formel på det...
FASIT:
musikkens SJEL = 2.harmoiskforvrenging
::)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.416
Antall liker
16.669
Sted
Østfold
roffe skrev:
Snickers-is skrev:
Valentino skrev:
Snickers-is skrev:
Hvorfor begynnte jeg plutselig å tenke på filmen "The Matrix"? ;D
Vet ikke. Har ikke sett de filmene. Et hull i min almenndannelse.
Det handler vel i meget korte trekk om å ha evner som gjør en i stand til å bryte naturens lover.
Oj. Tror jeg må se filmen en gang til. Jeg trodde den handlet om en fiks ide om at verdenen vi lever i faktisk ikke er ekte, kun en virtuell verden kontrollert av et avansert dataprogram med direkte aksess til virkelighetsoppfatningen til alle mennesker, og at verden faktisk er styrt av maskiner. I en slik verden vil man vel neppe snakke om "naturlover". Den forklarer også godt hvorfor alt smaker som kylling... ;)
Det har du selvsagt rett i, men filmen tar også utgangspunkt i at verden kan være slik den er fremstilt i filmen. I såfall vil jo denne Neo i høyeste grad bryte det vi anser som naturlovene.
 
B

Back_Door

Gjest
BT skrev:
Back_Door skrev:
knutinh skrev:
nb skrev:
Kanskje poenget hadde kommet klarere frem om lederen hadde handlet f.eks om Ufoer? Det er garantert flere som tror på Ufoer enn fjonge HiFi-kabler, ergo må det jo være slik? Det er også slik at de aller fleste som virkelig interesserer seg for Ufoer enten tror de finnes, har sett de eller blitt borført av de, og alle som har opplevd det synes folk som stiller seg noe uforstående til påstandene er sneversynte og mangler et åpent sinn.
Jeg har tatt dette poenget fram tidligere, men av en eller annen grunn blir noen fryktelig fornærmet over å bli satt i bås med ufo-tilhengere.

Jeg finner det snålt at man kan bli dødelig fornærmet over at rasjonalister ikke blindt godtar alle utsagn om kabler, men samtidig kan "se ned på" eller føle seg hevet over ufo-tilhengere.

I begge tilfeller er det fenomener som ikke har blitt påvist.

-k
Synes faktisk analogien med ufo er upassende.
Jeg synes fenomenet ufo er langt mer troverdig enn at man skal måtte bruke f.eks. 200000 kr på kabler for å sikre at et signal overføres uforandret mellom forsterker og høyttaler ;)
Ren sannsynlighetsberegning tilsier nemlig at vår planet neppe er den eneste i universet som har de riktige betingelser for liv.. At da andre sivilisasjoner har en teknologi som er svært mye mer utviklet og avansert enn vår, er også sannsynlig. Dermed kan besøk fra verdensrommet ikke totalt avvises.
Hadde KV fortalt at han observerte en ufo, ville jeg trodd mer på han, enn når han forteller om enorme lydmessige forbedringer fra en kabel til 100000kr til en kabel til 200000kr ;D
Nå er du inne på økonomi, og her er det andre regler som gjelder enn fysikk. Nå er vi mer inne på min hjemmebane, selv om jeg ofte lurer på hvorfor jeg ikke fortsatte innen fysikken, hvor jeg egentlig hadde et større talent. Men økonomi er vel nettop grunnen til det valget.

Dersom en person lager en kabel og bruker la oss si 6 måneder på å utvikle den. Skal han leve et normalt liv må han da ha en slik sum for denne kabelen. Men grunnen til at Jorma laget denne kabelen var å bidra til "The Swedish Statement", hvor bestillingen var å utvikle en bedre kabel enn Jorma Design No. 1, som var den gamle toppmodellen. Kostnader skulle ikke være noen hindring. Som han sier så ville denne kabelen bli så dyr at han regnet med at ingen ville kjøpe den.

Men det han ikke tenkte på er at det finnes mennesker som skal ha det aller beste, og de er så velstående at pris er ingen hindring. Om dette er de beste kablene som finnes skal jeg ikke utale meg om, jeg har ikke testet alle, men de er subjektivt uten tvil de beste jeg har testet.

Men markedet er nødvendigvis begrenset, så kablene blir neppe noen gang masseprodusert. Derfor holder prisen seg høy. Husk at i tillegg til produksjonsprisen kommer kostnader til markedsføring, salg, moms, arbeidsgiveravgift, lagerhold, frakt, egenkapitalavkastning, pensjon og forsikring, besøk hos Fidelity, pjatting på diskusjonsforum, osv osv.

Men disse kablene overfører neppe signaler uforandret de heller. Det er det ingen kabler som gjør.
Bakgrunnen for min skepsis er den forståelse jeg har fått, at det å overføre musikk fra en forsterker til en høyttaler egentlig er en enkel og kurant affære for en kabel. Det er dermed ingen ting innen fysikkens lære som tilsier at man skal måtte betale flere hundre tusen kroner for at en kabel skal klare en slik oppgave.
Enda mer skeptisk blir jeg når det viser seg at høyst oppegående musikkinteresserte personer med normal hørsel, ikke klarer å høre forskjell på en svært dyr kabel og en rimelig kabel. Skal det være noen form for troverdighet i språkbruken fra Fidelity, bør det vel være er minimumskrav at forskjellene er så reelle at alle personer med normal hørsel i det minste oppfatter en viss forskjell?
Jeg mener kort og godt at ved alle elementer innen vår hobby, som har så begrenset virkning at større deler av audiofile ikke klarer å registrere virkning, må man kunne forlange en verifiserbar testmetodikk på før man går ut med store ord og slik lokker andre til å satse penger på de samme elementer. Et magasin som Fidelity har i denne sammenheng et moralsk ansvar overfor sine lesere.
Det er uten tvil forskjell på kabler innen visse grenser. Det er jo som kjent en del avgjørende egenskaper som må oppfylles. En kabel som mangler noen av disse, bør kunne gi hørbar forverring av lyden. Det er imidlertid ingen kjent viten som tilsier at en kabel må koste mye penger for at den skal klare å oppfylle de relativt enkle minimumsbetingelser for korrekt overføring av signalene.
Dersom da Fidelity påstår noe annet, bør de være villig til å etterprøve sine testresultater på en måte som utelukker forventning til kvalitet i forhold til den kjente pris. Ingen sier det beviser noe, men de fleste vil være enig i at troverdigheten til konklusjonene vil bli langt større.
Hvorfor ber ikke konstruktøren av Jorma om en slik test? Burde ikke han virkelig ønske dette? Dersom han og andre med like sterke påstander vegrer seg mot dette, har vi ikke da grunnlag til å bli mistenksomme? Ofte kommer de dragende med at blindtester beviser ingen ting fordi også slike tester har sine svakheter. Hva så?? Vi krever jo ikke bevis, men bare en metode som mange utvilsomt vil oppfatte som mer troverdig.

Dersom jeg holder to epler foran deg BT, og så påstår at jeg kan høre at inne i det høyre eplet gnager en mark.Ville du tro meg på dette uten videre? Ville du ikke da krevd at du selv skulle få lov til å bytte om på eplene uten at jeg så på og deretter be meg ta ut det riktige eplet med marken på nytt? Vel, du kunne jo selvsagt trukket på skuldrene og sagt at det var kjekt for meg og min gode hørsel, og dermed gitt blaffen i å teste meg ut blindt. Men dersom jeg publiserte dette som en sannhet i et fagblad om "Hvordan man oppdager mark med hørselen i epler", burde ikke i alle fall da påstanden blitt verifisert?
Dersom derimot du også, og dermed alle andre med normal hørsel, hørte den samme marken, ville det ikke medført behov for noen spesiell testmetodikk for å troverdiggjøre min påstand ;)
 

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Innlegg
99
Antall liker
0
[/quote]

Det er dermed ingen ting innen fysikkens lære som tilsier at man skal måtte betale flere hundre tusen kroner for at en kabel skal klare en slik oppgave.
Enda mer skeptisk blir jeg når det viser seg at høyst oppegående musikkinteresserte personer med normal hørsel, ikke klarer å høre forskjell på en svært dyr kabel og en rimelig kabel. Skal det være noen form for troverdighet i språkbruken fra Fidelity, bør det vel være er minimumskrav at forskjellene er så reelle at alle personer med normal hørsel i det minste oppfatter en viss forskjell?
Jeg mener kort og godt at ved alle elementer innen vår hobby, som har så begrenset virkning at større deler av audiofile ikke klarer å registrere virkning, må man kunne forlange en verifiserbar testmetodikk på før man går ut med store ord og slik lokker andre til å satse penger på de samme elementer. Et magasin som Fidelity har i denne sammenheng et moralsk ansvar overfor sine lesere.

[/quote]

Her er du inne på det essensielle i denne tråden , dette gjør meg litt forundret .
Fidelity hadde tjent på å være litt mere ydmyk til dette feltet , dette hadde ryddet bort misforståelser der slike inlegg faktisk oppfattes som reklame for svindyre kabler .
Det med troverdighet burde vel også bety noe for et slikt tidsskrift .
 
K

knutinh

Gjest
Back_Door skrev:
Bakgrunnen for min skepsis er den forståelse jeg har fått, at det å overføre musikk fra en forsterker til en høyttaler egentlig er en enkel og kurant affære for en kabel. Det er dermed ingen ting innen fysikkens lære som tilsier at man skal måtte betale flere hundre tusen kroner for at en kabel skal klare en slik oppgave.
Fysikken besvarer såvidt jeg kjenner konsekvensen av å velge et gitt kabel-design med "stor" nøyaktighet.

Hvilken oppførsel som er ønskelig og nødvendig av en hifi-kabel forutsetter i tillegg til fysikk kunnskap om menneskets hørsel: fysikken alene sier ikke at -0.01 dB@20kHz er akseptabelt eller ikke.
Enda mer skeptisk blir jeg når det viser seg at høyst oppegående musikkinteresserte personer med normal hørsel, ikke klarer å høre forskjell på en svært dyr kabel og en rimelig kabel. Skal det være noen form for troverdighet i språkbruken fra Fidelity, bør det vel være er minimumskrav at forskjellene er så reelle at alle personer med normal hørsel i det minste oppfatter en viss forskjell?
Jeg ser ikke det som et strikt krav. Man kan tenke seg at en brøkdel av befolkningen hører bedre enn resten, og at at denne egenskapen ikke er perfekt korrelert med musikk-interesse eller forenklede audiologi-paramtre i en hørsels-test. Hvorfor disse entent ikke ønsker eller evner å stille opp i/arrangere blindtester og avgjøre slike uenigheter er dog et åpent spørsmål.
Jeg mener kort og godt at ved alle elementer innen vår hobby, som har så begrenset virkning at større deler av audiofile ikke klarer å registrere virkning, må man kunne forlange en verifiserbar testmetodikk på før man går ut med store ord og slik lokker andre til å satse penger på de samme elementer
Jeg hadde foretrukket det. Muligens er jeg miljøskadd.
Et magasin som Fidelity har i denne sammenheng et moralsk ansvar overfor sine lesere.
I rettferdighetens navn er heller ikke "autofil" noen god kilde til etterprøvbar informasjon. På den annen side virker det som om målgruppen der har forståelsen for at det er underholdning og pjatt med en morsom tilsynelatende konstant pissetrengt programleder, ikke utgangspunktet for et oppgjør med moderne fysikk.

-k
 
O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
Back_Door skrev:
Bakgrunnen for min skepsis er den forståelse jeg har fått, at det å overføre musikk fra en forsterker til en høyttaler egentlig er en enkel og kurant affære for en kabel. Det er dermed ingen ting innen fysikkens lære som tilsier at man skal måtte betale flere hundre tusen kroner for at en kabel skal klare en slik oppgave.
Fysikken besvarer såvidt jeg kjenner konsekvensen av å velge et gitt kabel-design med "stor" nøyaktighet.

Hvilken oppførsel som er ønskelg og nødvendig av en hifi-kabel forutsetter i tillegg til fyskk kunnskap om menneskets hørsel.
Enda mer skeptisk blir jeg når det viser seg at høyst oppegående musikkinteresserte personer med normal hørsel, ikke klarer å høre forskjell på en svært dyr kabel og en rimelig kabel. Skal det være noen form for troverdighet i språkbruken fra Fidelity, bør det vel være er minimumskrav at forskjellene er så reelle at alle personer med normal hørsel i det minste oppfatter en viss forskjell?
Jeg ser ikke det som et strikt krav. Man kan tenke seg at en brøkdel av befolningen hører bedre enn resten, og at at denne eggenskapen ikke er perfekt korrelert med musikk-interesse eller forenklede audiologi-paramtre i en hørsels-test. Hvorfor disse entent ikke ønsker eller evner å stille opp i blindtester og avgjøre slike uenigheter er dog et åpent spørsmål.
Jeg mener kort og godt at ved alle elementer innen vår hobby, som har så begrenset virkning at større deler av audiofile ikke klarer å registrere virkning, må man kunne forlange en verifiserbar testmetodikk på før man går ut med store ord og slik lokker andre til å satse penger på de samme elementer
Jeg hadde foretrukket det. Muligens er jeg miljøskadd.
Et magasin som Fidelity har i denne sammenheng et moralsk ansvar overfor sine lesere.
I rettferdighetens navn er heller ikke "autofil" noen god kilde til etterprøvbar informasjon. På den annen side virker det som om målgruppen der har forståelsen for at det er underholdning og pjatt med en morsom tilsynelatende konstant pissetrengt programleder, ikke utgangspunktet for et oppgjør med moderne fysikk.

-k
Fy f**n hvor spennende det skulle vært å diskutere andre av livets nytelser med deg.....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
Fy f**n hvor spennende det skulle vært å diskutere andre av livets nytelser med deg.....

mvh
Jeg er ofte sett inne på off topic så det skulle sikkert la seg gjøre...

Jeg liker god mat, cognac og en fisketur i ny og ne. Ellers er jeg mer tiltrukket av jazz (spesielt melodisk) og andre former for improvisert musikk enn av klassisk, jeg synes lett den blir for formel-basert ;-)

-k
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
knutinh skrev:
Ellers er jeg mer tiltrukket av jazz
......og ikke så rent lite av eksperimenterende romvesner? ;D ;D ;D ;D

Sorry, kunne ikke dy meg, KUN spøkefullt ment. ;)

R
 
L

Ludo

Gjest
RoDa skrev:
knutinh skrev:
Ellers er jeg mer tiltrukket av jazz
......og ikke så rent lite av eksperimenterende romvesner? ;D ;D ;D ;D

Sorry, kunne ikke dy meg, KUN spøkefullt ment. ;)

R
Snakker vi rektalprobende romvesener nå eller ??? ??? ??? ;D ;D
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn